PAAVIN VALTA JA JOHTOASEMA
Tunnustuskirjojen
kannanotto ekumeeniseen keskusteluun
Ilpo Sinkko,
pastori, Kokemäki
1. Meidän on
perustettava uskomme ja elämämme Pyhän Raamatun varaan
Jokainen aikaansa seuraava
ihminen tietää, että elämme maailman historiassa poikkeuksellisia aikoja.
Viimeisen sadan vuoden aikana maailma on muuttunut ratkaisevasti.
Tieteellistekninen kehitys on ollut nopeaa, ihminen on käyttänyt järkeään
moneen hyvään asiaan. Valitettavasti hän on käyttänyt järkeään myös pahoihin
asioihin. Viime vuosisata, tuo tieteellisyyden, järjen ja valistuksen vuosisata
on maailmanhistorian verisin vuosisata. Ihminen ei kykenekään hallitsemaan
maailmaa yrityksistään huolimatta. Olemme ratkaisun hetkien edessä ihmiskunnan
historiassa. Tällaisena nopeana muutosaikana ihmiset etsivät myös turvaa
jostain kestävästä, instituutioista, joilla katsotaan olevan sanomaa ja ns.
uskottavuutta. Viime vuosina on maailmassa nähty todellinen uuskatolinen
renessanssi. Roomalaiskatolinen kirkko ja sen päämies, paavi, ovat saaneet
osakseen paljon huomiota.
Tässä
roomalaiskatolilaisuuden renessanssissa on nähtävillä ihmisten kaipuu johonkin
kestävään. Roomalaiskatolisilla jos joillakin on kyllä “kerskaamista” tässä
suhteessa. Heidän kirkkonsa on maailman vanhimpia instituutioita. Mutta
luterilainen ihminen joutuu tässäkin kysymään, mikä antaa kirkolle oikeuden
olemassaoloon. Onko se pitkä, perinteiden viitoittama tie, vai onko se joku
muu. Roomalaiskatolisen kirkon näkemys uskosta on se, että usko ja traditio
(so. roomalaiskatolinen uskonperinne) yhdessä muodostavat kirkon opin ja elämän
perustan. Roomalaiskatolinen kirkko katsoo olevansa kuin suuri puu, jossa on
paljon haarautumia ja lehtiä. Uudet oksat ja lehdet voivat olla hyvinkin
erilaisia kuin puun vanhat osat, mutta ne silti kuuluvat samaan yhteisöön.
Roomalaiskatolinen kirkko siis tuottaa koko ajan myös uutta traditiota, uutta
uskon perinnettä. Tämä kirkkokuntahan on valtavan suuri, siihen kuuluu tällä
hetkellä noin miljardi jäsentä. Vaikka
tuon kirkon oppi sisältää paljon ristiriitaisia, jopa itseään hajottavia
aineksia, pysyy se silti koossa. Koossapysymisen edellytys on vahva
keskusvalta. Roomalaiskatolinen kirkko on yksi maailman parhaiten johdetuista
organisaatioista, tämä sana ”parhaiten johdetuista” ei tässä merkitse oppiin
liittyvää arvostusta. Tuon kirkon organisaatio on vahva, armeijamainen ja
jyrkän hierarkkinen.
Kun käy Roomassa tai
muuten tutustuu esim. internetsivujen kautta roomalaiskatolisen kirkon eri
järjestöihin, on todettava, että paavi on aivan keskeinen henkilö
roomalaiskatolisessa kirkossa. Roomassa kaikkialla näkyy paavin kuvia,
siellä myydään valtavasti paaviin liittyvää rihkamaa, roomalaiskatolisen kirkon
internetsivustot ovat täynnä tympeää ihmisenpalvontaa. Lisaksi
tiedotusvälineissä kaikkialla maailmassa paavi on saanut valtavasti sekä
positiivista että negatiivista huomiota.
Kaikkialla kuitenkin
paavia kohtaan tunnetaan jostain syystä syvää kunnioitusta. Tämä on sitäkin
kummallisempaa kun muistaa, että paavi on sinänsä hyvillä eettisillä
kannanotoillaan saanut maailman liberaalin lehdistön taholta ristiriitaista
suhtautumista. Kun paavi vieraili täällä Suomessa, oli havaittavissa
kummallinen ilmiö: liberaali, uskonvastainen suomalainen päivälehdistö hymisi
tyytyväisyyttään ja kumarteli paavin edessä. Tämä siitäkin huolimatta, että
jotkut jaksoivat muistuttaa paavin ”taantumuksellisuudesta” abortti-,
seksuaali- yms. eettisissä kysymyksissä. Kaiken kaikkiaan paavi tuntui saavan
nimenomaan juuri Suomessa ja Ruotsissa erittäin kohteliaan vastaanoton.
Tanskalaiset ja norjalaiset sen sijaan suhtautuivat paaviin aika nuivasti. Tämä
kaikki on pantu merkille Vatikaanissa, tuossa kirkko- ja maailmanpolitiikan
perinteisessä sekoituspaikassa. On varmaa, että Vatikaanilla on suunnitelmia
Suomen suhteen. Me suomalaiset emme eläkään niin syrjassä kuin kuvittelemme.
Meidän aikamme Sanasta luopunut ihminen on valmis kumartamaan ”hyvän tahdon
lähettilästä”, kunhan hän vain on tarpeeksi vaikutusvaltainen ja puhuu
leppeästi. Siksi niiden, jotka haluavat pysyä kirkon vanhassa uskossa, on syytä
olla varuillaan. Emme saa antaa pettää itseämme ulkonaisen loiston tai
suostuttelevien puheiden tähden. Meillä ei ole varaa eksyä, sillä jos eksymme,
meidät suljetaan pelastuksen ulkopuolelle. Sulkijana ei ole silloin kukaan muu,
ei enempi eikä vähempi kuin Herramme Jeesus Kristus. Kristuksella ei ole
sijaisia maan päällä, hän on itse läsnä Sanassaan ja pyhissä sakramenteissaan.
Tänä aikana on syytä tarkkailla aikojen merkkejä ja perehtyä Jumalan Sanaan,
Raamattuun, ja tutkia sitä, miten luterilaiset isät ovat Raamattua selittäneet.
Tunnustuskirjathan on dogmaattisesta otteestaan huolimatta ”poikkitieteellinen
teos”. Tunnustuskirjat on ennen kaikkea raamatunselitysteos. Muistakaamme
uskonpuhdistuksen pääperiaatteet: ”Raamattu on kristityn uskon ja elämän ylin
ohje” ja ”Ihminen pelastuu yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen
tähden”. Tällä kertaa tehtäväkseni olen saanut kommentoida Tunnustuskirjojen
osaa “Paavin valta ja johtoasema” nimenomaan nykyajan näkökulmasta. Täytyy
myöntää, että tätä nykyajan näkökulmaa on luentoon tullutkin paljon!
2. Mitä on oikea
piispuus?
”Paavin valta ja
johtoasema” -teos on Filip Melanchthonin kirjoittama. Professori Filiphän oli
humanisti, joka ei mielellään korottanut ääntänsä, tässä teoksessa hän kuitenkin
yltyy sanan säilän käyttöön todella voimakkaalla tavalla. Kun puhutaan
paavinvallasta, joudutaan väistämättä arvioimaan pappisvirkaa, joudutaan
kysymään sitä, mitä on oikea piispuus, mitä on johtaminen kristillisessä
kirkossa. Roomalaiskatolinen kirkko näyttää monen silmissä uudistuneelta senkin
tähden, että Vatikaanin toisessa kirkolliskokouksessa 1962-1965 tehtiin joukko
liberaaleja päätöksiä. Kuitenkin meillä on syytä uskoa, ettei
roomalaiskatolisen kirkon uskontulkinta ole sittenkään muuttunut.
Roomalaiskatoliseen oppiin kuuluu se, että mikäli paavi valtaistuimeltaan (ex
cathedra) antaa oppilausuman, se on erehtymätön. Oppilausumaa ei myöhemminkään
voi muuttaa, sitä voidaan korkeintaan tulkita uudelleen. Siispä kaikki
oppilausumat, jotka paavit ovat satojen vuosien aikana antaneet, ovat yhä
voimassa sellaisenaan. Samoin ovat voimassa roomalaiskatolisten
kirkolliskokousten päätökset. Rooman piispa on antanut oppilausuman, jossa hän
väittää olevansa jumalallisen oikeuden mukaisesti (jure divino) kaikkia
piispoja ja pappeja ylempi. Samalla hän on myös universaalipiispa (so. kaikkien
piispojen esimies). Ja vielä rohkeampaa, paavi on väittänyt olevansa
”Kristuksen sijainen maan päällä”. Mitä oikea piispanvirka sitten on?
”Paavin valta ja
johtoasema” -teoksessaan (PVJ) Melanchthon viittaa Kristuksen selkeihin
sanoihin Luukkaan evankeliumin luvussa 22. Tässä kohdassahan Kristus nimenomaan
kieltää opetuslapsiaan herroina hallitsemasta toisiaan. Maallinen valta on
jätetty kuninkaille ja hallitsijoille. Näin ei kuitenkaan tule olla apostolien
kesken. Pietarille annettu lupaus taivasten valtakunnan avaimista kuuluu hänen
lisäkseen muillekin opetuslapsille. Paavithan menneinä vuosisatoina opettivat
sitä, että maallistenkin kuninkaitten tuli saada valtansa ja siunauksensa
paavilta. Niinpä sitten nähtiin paavit sota-asuun sonnustautuneina,
taistelemassa ja sekoittamassa maailmanpolitiikkaa. Paavit eivät siis ole
tyytyneet ”hengelliseen johtajuuteen”, vaan ovat halunneet tuoda
teokratia-ajattelun kirkkoon. Paavi on tuon teokratian yksinoikeutettu
hallitsija, hän on vuosisatojen ajan levittänyt valtaansa myös miekalla, veroilla
(esim. aneet, sielunmessut jne.). Nykyäänkin roomalaiskatolisen kirkon
keskuspaikka on Vatikaanivaltio. Tuo valtio on itsenäinen, silla on oma
postilaitos ja kansalaisuusrekisteri. 44:n hehtaarin kokoiselta alueelta
lähtevät käskyt ja toimeksiannot paitsi roomalaiskatolisen kirkon
virkajärjestelmän, myös diplomaattikanavien kautta. Paavi on siis vieläkin
tietyllä tavalla maallinen ruhtinas. Tunnustuskirjojen kanta ensinnäkin on se,
että Kristus lähetti apostolinsa tasa-arvoisina julistamaan evankeliumin
sanomaa (PVJ 8). Luterilaisen tunnustuksen pohjalta voi aivan hyvin tehdä sen
johtopäätöksen, että piispat ja papit (presbyteerit) ovat virantoimituksessaan
tasa-arvoisia. Sotilaallinen hierarkia kirkossa kielletään. Kristus ei ole
antanut primaattia eikä valta-asemaansa kenellekään, hänellä on se yhä, niin
kuin lähetyskäskyssä (Matt.28:18-20) sanotaan. Hän ei ole poissaoleva Kristus,
hän on kirkossaan ja kristityissään läsnäoleva, uskoa synnyttävä ja armahtava
Kristus. Hän antoi evankeliumin viemisen kaikille apostoleille ja niille, jotka
apostolisen tradition mukaisesti tähän julistusvirkaan kutsutaan. Pietari oli
kyllä opetuslapsijoukon johtaja, joka ensimmäisenä opetuslapsista tunnusti
Kristuksen Jumalan Pojaksi. Kuitenkaan Kristus ei luvannut synninpäästöä
(avainten valtaa) ainoastaan Pietarille, vaan koko kirkolle (PVJ 23-31).
Roomalaiskatolisessa kirkossa korostetaan
apostolisen jatkumon tärkeyttä pappisvihkimyksissä. Se onkin tärkeää, kirkko
pitää apostoleja yhä erityisasemassa olevina pyhinä, Kristuksen valinnan
tähden. Mutta mitä on todellinen apostolinen seuraanto, traditio. Apostolinen
traditio ei välity oikein siellä, missä toimitaan Jumalan Sanan vastaisesti.
Vaikka tieteellisesti pystyttäisiin todistamaan, että kätten päälle panemisen
ketju pappisvihkimyksissä alkaa jo Pietarista, ei se silti merkitse sitä, että
kirkko (roomalaiskatolilainen) olisi apostolinen. Oikea apostolisuus on sitä,
että kuunnellaan, mitä Kristuksella on sanottavaa. Häntähän apostolienkin oli
toteltava ja kuunneltava. Oikea apostolinen suksessio on uskon suksessiota.
Niinpä ei ole mitään vaaraa siinä, että seurakunta kutsuu tehtäviinsä oikeiksi
katsomiaan henkilöitä ja pyytää piispaa tai muita paimenvirassa olevia
vihkimään nämä papeiksi (PVJ 66-71).
Oikea
piispuus on oikeassa opissa pysymistä. Tässä se tarkoittaa Raamatun opissa
pysymistä, vainon kestämistä ahdistusten helteessä, näennäisuskonnollista
valtavirtaa vastaan taistelemista, Kristuksen seurakunnan opillista (nimenomaan
oikeaoppista) kaitsentaa, tarvittaessa jopa marttyyriutta. Luterilaisesta
tunnustuksesta nousee selkeä ajatus siitä, että papilliset virat eivät ole
olemassa itseään varten, vaan seurakuntaa varten. Seurakunta, jolla tässä
tarkoitetaan Kristukseen uskovien yhteisöä, on virkojen yläpuolella ja virkojen
hallitsija. Jos piispoista tulee vääräoppisia eivätkä he jostain syystä halua
vihkiä seurakuntien kutsumia paimenvirkaan, on seurakunnalla täysi oikeus
kutsua pappisvirkaan sopivat ehdokkaat. Jumalallisen oikeuden perusteella täysi
ja pätevä pappisvihkimys voidaan toimittaa ilman piispojakin, seurakunnassa,
johon vihittävä on papiksi kutsuttu. Tällaisessa tapauksessa vihkijänä toimivat
seurakunnan jo virassa olevat paimenet (PVJ 69-72).
Viime
aikoina omassa ev.lut. kirkossamme ollaan taas kuultu kummia. Oma kirkkomme on
hyväksynyt Tunnustuskirjojen vastaisen kannan, kun se on päättänyt, että
ainoastaan piispan toimittama pappisvihkimys on oikea. Tämä on jälleen omalta
kirkoltamme selkeä näyttö siitä, että Tunnustuskirjat (ja omalta osaltaan myös
Raamattu) on sivuutettu kirkon käytännön päätöksissä marginaaliin. Tästä
asiasta olisi ollut syytä keskustella enemmän, tuntuu siltä, ettei tästä Tunnustuskirjojen
vastaisesta päätöksestä ole oikeastaan monikaan ääntä nostanut. Onneksi on
sentään joku nostanut. Sitä paitsi näyttää siltä, että kirkkoomme on
pesiytymässä uudenlainen piispuus. On syytä entistä enemmän puhua
ruhtinaspiispoista. Kirkossahan on paljon puhuttu tasa-arvosta, pappien ja
maallikkojen välisen ”kuilun” madaltamisesta. Samaan aikaan kuitenkin
piispanvirkaa on järjestelmällisesti korotettu arvossa. Turun
arkkipiispanvirasta tuli edellisen arkkipiispan aikana todellinen johtovirka, jonka
kautta ”kirkon ääni kuuluu”. Näin tasa-arvon aikana. Täytyy sanoa, että
kirkossamme toiset ovat ”tasa-arvoisempia” kuin toiset! Tuntemattomiksi eivät
ole jääneet Suomen piispojen käynnit Roomassa, siellä ollaan käyty enemmän tai
vähemmän ”nöyrinä poikina” oppia saamassa. Maahamme onkin rantautunut entistä
roomalaiskatolisempi, hierarkkisempi piispamalli. Tähän nykyiseen piispamalliin
on antanut myös omat vaikutteensa anglikaaninen kirkko, jossa on perinteisesti
korostettu vahvaa piispan asemaa.
3.
Kuuliaisuus paavia kohtaan on roomalaiskatolisessa kirkossa pelastuskysymys
Toinen
suuri kysymys on kysymys kuuliaisuudesta paavia kohtaan. Roomalaiskatolinen
kirkko opettaa, että paavin laatimat oppilauseet ovat omaatuntoa velvoittavia,
ts. mikäli ihminen aikoo pelastua, on hänen oltava kuuliainen paaville uskon ja
elämän kysymyksissä. Paavin ympärillä kuuriassa oleva kardinaalikunta on hyvin
vaikutusvaltainen, mutta päätösissään se on täysin riippuvainen paavin
hyväksynnästä. Paavi yksin ei siis muotoile opillisia lausumiaan, niitä on
tarkkaan etukäteen tutkittu Vatikaanin eri hallintovirastoissa eli
kongregaatioissa. Niiden työn tulokset tuodaan paavin tietoon, ja hän joko
hyväksyy, hylkää tai muuntaa kuurian esitykset. Paavi on siis henkilö, johon
kaikki päätökset henkilöityvät, kardinaalikollegiot eivät voi omissa nimissään
antaa koko kirkkoa koskevia lausumia. Kuitenkin eri kardinaaleilla on
vaihtelevasti arvovaltaa. Tällä hetkellä virassa oleva paavi on vanhuuden
heikentämä. Todellisena suurena taustavaikuttajana pidetään saksalaista
kardinaalia, ”rautakansleri” Joseph Ratzingeria. Hän on ollut Vatikaanin
uskonopin kongregaation johtaja, roomalaiskatolisen kirkon toisinajattelevien
todellinen kuriinlaittaja. Ratzinger on teologisilta näkemyksiltään hyvin katolilais-konservatiivinen,
tällä hetkellä todellinen hengellinen johtaja ja suuri taustavaikuttaja. Tällä
hetkellä ruumiillisesti heiveröistä paavia voidaan pitää virkansa puolesta
keulakuvana, mutta selvää on, että Vatikaanin paavinistuimen hallintovirkakunta
(so. kuuria) pitää juuri nyt hallussaan merkittävää valtaa roomalaiskatolisessa
kirkossa.
Paavi
vaatii yhä muilta kirkkokunnilta primaattinsa (täyden ja yli kaiken ulottuvan
valtansa) tunnustamista. Olemme nähneet, miten kirkkokunnat ovat viime vuosina
lähentyneet toisiaan ainakin ulkonaisesti. Yksi pääasiallisimmista kysymyksistä
on koskenut juuri paavin primaattia, johtoasemaa kristikunnassa. Kun
Luterilainen maailmanliitto ja roomalaiskatolinen kirkko kävivät neuvottelujaan
vanhurskauttamisesta, jäi kysymys paavin primaatista syrjään. Luterilaisen
maailmanliiton puolelta Suomen evankelis-luterilaisen kirkon delegaatio oli
erityisen innokas ajamaan yhteisen julkilausuman antamista
vanhurskauttamisopista. Kävi niin kuin teologisissa neuvotteluissa usein käy.
Taitettiin peistä sanoista ja erikielisistä käännöksistä. Suomen
evankelis-luterilaisen kirkon delegaation edustajat antoivat lausuntoja, joista
voi todella päätellä, että neuvotteluissa on saavutettu historiallinen
läpimurto, kun oli saatu aikaan ”Yhteinen julistus vanhurskauttamisopista”.
Väitettiin, että nyt on todella päästy yksimielisyyteen vanhurskauttamisopista.
Tämähän merkitsisi sitä, että roomalaiskatolinen kirkko olisi kääntynyt
vanhurskauttamisopissaan luterilaiselle kannalle omista lähtökohdistaan käsin. Ts.
tämähän olisi merkinnyt käytännössä sitä, että roomalaiskatolinen kirkko olisi
luopunut vanhurskauttamisopissa olevista opeistaan ja muuttunut
reformaatiokirkoksi. Nyt on kuitenkin muistettava, että roomalaiskatolisen
kirkon perinteisen vanhurskauttamistulkinnan pohjana on käsitys siitä, että
usko ja teot yhdessä vaikuttavat ihmisen pelastumiseen. Usko, joka
roomalaiskatolisen kirkon mukaan
pelastaa, on heidän mukaansa ”rakkauden muovaamaa uskoa”. Tämän uskon sisältöön
kuuluu se, että usko on vain tietoa, uskon kokonaisuus näkyy vasta uskon
seurauksena syntyvissä teoissa. Ts. teot muodostavat silloin uskon keskeisen
osan. Noihin tekoihin liittyy mitä moninaisimpia ohjeita, käskyjä ja
tapoja. Paavilla on vieläkin ”sydämensä lippaassa” hallussaan
(roomalaiskatolisen kirkon opin mukaan) pyhien hyvät teot. Näitä pyhien hyviä
tekoja hän sitten voi oman mielensä mukaan ”sijoittaa” vaikkapa aneisiin, joten
jokainen aneita ostava tulee siten osalliseksi pyhien hyvistä teoista ja saa
osan synneistään anteeksi. Roomalaiskatolisen kirkon opin mukaan ihminen on
yhteistyössä Jumalan kanssa pelastuksen asiassa, ihmisen hyväksi luetaan tämän
opin mukaan myös menneiden pyhien ihmisten elämä ja esikuvallisuus.
Luterilaisen tunnustuksen mukaan ihminen pelastuu ”yksin uskosta, yksin
armosta, yksin Kristuksen tähden”. Tässä uskossa tulee meidän pysyä.
Roomalaiskatolisen
teologian mukaan on vanhastaan opetettu seuraavaa: tekoihin, jotka pelastavat,
on luettava mm. pyhiinvaellukset Roomaan, Santiago De Compostelaan ja muihin
roomalaiskatolisen kirkon pyhinä pitämiin paikkoihin. Samaten paastoamiset,
luostarilupaukset ja muu senkaltainen vähentävät ihmisen syntitaakkaa tämän
opin mukaisesti. Mitään tästä raskaasta taakasta ei ole vähennetty. Päin
vastoin, voimassa ovat kaikki menneen ajan harhat, jopa aneet. Roomassahan
vietettiin kristinuskon 2000-vuotisjuhlaa suurin juhlallisuuksin. Hyvä niin, on
syytä muistaa kristinuskon lähtökohtaa, Kristuksen syntymää. Mutta miten sitä
juhlittiin, sitä on syytä kysyä. Paavihan antoi kirkon juhlavuoden aneen.
Henkilö, joka vuoden 2000 aikana suoritti pyhiinvaelluksen Roomaan, sai osan
synneistään anteeksi, samoin pyhiinvaeltajan läheiset tulivat osallisiksi
juhlavuoden aneen ”vapauttavasta voimasta”.
Luterilainen maailmanliittohan
pyrki saamaan roomalaiskatoliselta kirkolta tunnustusta asemastaan. Myös siksi
lähdettiin jo ennalta vaikeiksi tiedettyihin neuvotteluihin. Nuo neuvottelut
olivat pitkälliset ja raskaat. Neuvottelujen tuloksena oli se, että Suomen
delegaation edustajat puhuivat neuvottelujen päätöksenä syntyneestä
läpimurrosta, nyt oli syntynyt todella maailmanhistoriaa muuttava päätös! Oli
päästy yhteisymmärrykseen
keskeisimmästä oppiin
liittyvästä kysymyksestä: vanhurskauttamisopista. Todellinen kylmä suihku tuli
roomalaiskatolisen kirkon taholta vähän jälkeenpäin. Paavi nimittäin ilmoitti,
että muissa kirkkokunnissa on kyllä jälkiä Kristuksen kirkosta, mutta ne eivät
ole Kristuksen kirkko. Tämä on Rooman kirkon taktiikka: toisella puolella
löysätään liekanarua, toisella puolella kiristetään sitä. Lopputulos on pyöreä
nolla. Roomalaiskatolinen kirkko ei suostunutkaan tunnustamaan omaa kirkkoamme
Kristuksen kirkkoon kuuluvaksi. Yhden tien he meille antavat: palata takaisin
”äitikirkon helmaan” ehdoitta. Ekumeniassakin toiset ovat ”tasa-arvoisempia”
kuin toiset. Samalla omalla tavallaan roomalaiskatolinen kirkko pyörsi
Vaticanum II:n (Vatikaanin II kirkolliskokous) päätöksen siitä, että muiden
kristillisten kirkkojen jäsenet ovat ”erossa olevia veljiä ja sisaria”. Nyt on
palattu takaisin ”arkeen”, katolilais-konservatiivisen teologian tiukkaan
otteeseen.Todisteita tästä tiukasta otteesta tulee vuosien kuluessa vain lisää.
4. Päätösmietteitä
Olemme kirkkona ja kansana
tienhaarassa. Joskus tuntuu siltä, että Suomen kansan ja kirkon puolesta on jo
päätetty. Suunta, johon olemme kulkemassa, tuntuu kuin etukäteen rakennetulta.
Suomi kuuluu EU:hun, tälläkin suurella organisaatiolla on oltava tietty
ideologiansa ja olemassaolon oikeuden perustelu. Paavi on alusta asti ollut
EU:n keskeisimpiä taustavaikuttajia. Jälleen kerran tuo suuri kirkko on
näyttänyt poliittisen voimansa ja taitonsa. Se on todellinen, ideologinen voima
koko EU:n taustalla. Meidän kysymyksemme on, pyritäänkö tällä meidän
vuosisadallamme yhdenmukaistamaan koko Euroopan kirkollinen (ja myös
uskonnollinen) kenttä Rooman johdolla. Vallanpitäjäthän ovat kaikkina aikoina
tarvinneet jonkinlaisen ”jumalallisen” perustelun vallalleen ja he ovat
halunneet myös kontrolloida kirkkoa. Nykyajan henki on se, että pyritään
yhdistymään opillisista, suuristakin eroavaisuuksista huolimatta. Tämä henki ja
asenne on voimakas omassa kirkossamme, se on myös yhteiskristillisen ideologian
taustalla. Toisinajattelijoita pidetään ”rakkaudettomina” ja
”fundamentalisteina”. Elämme luterilaisina kristittyinä haastavia aikoja. Nämä
ajat synnyttävät suuria muutoksia, ja ne tulevat eteemme yllättävän
voimakkaasti. ”Kaikki kissat näyttävät pimeässä harmailta.” Näin kuuluu
sananlasku. Kun totuus unohtuu ja hyvät asiat vääristellään, kaikki näyttää
samalta, rajat häipyvät, ”rajoja ylittävä rakkaus” pääsee valtaan. Meidän tulee
kuitenkin muistaa, että rajat ovat olemassa. Kristus sanoo: ”Minä olen
maailman valkeus; joka minua seuraa, se ei pimeydessä vaella, sillä hänellä on
oleva elämän valkeus” (Joh.8:12). Meidän tehtävämme on julistaa
evankeliumia ja toimittaa pappisvirkaa niin kuin Kristus on siitä sanonut.
Pysytään siis sillä perustalla, että Vapahtajallamme Jeesuksella Kristuksella
yksin on valta. Hänellä ei ole sijaisia eikä kukaan voi ottaa hänen
arvovaltaansa. Hän on totuus. Joka Kristukseen uskoo, on tuleva vapaaksi ja
löytävä elämän.
Luento Concordia ry:n
uskonpuhdistus-luentosarjassa 13.11.2001 STI:ssä Helsingissä.