– Paavilaisten väärä parannus
Mikko Palojoki, TM, Helsinki
1. ALUKSI
Käsiteltävänä on Schmalkaldenin opinkohtien 3. luvun
3. kohta – Parannus. Sen alaotsikkona on Paavilaisten väärä parannus (TK,
268-273). Tästä on luettavissa, että luterilaiset ja roomalaiskatolilaiset
ymmärsivät parannuksen eri tavalla. Tunnustuskirjat käsittelevät tätä aihetta
vertailun ja analyysin keinoin. Tällaista tarkastelutapaa noudatan itsekin.
Käsittelen pääasiassa esillä olevaa tunnustuskirjojen kohtaa. Ulkopuolisiin
lähteisiin viittaan silloin, kun katson sen selkeyttävän asiaa.
Kirjallisuusluettelo on niitä varten, jotka haluavat syventyä aiheeseen tämän
esityksen jälkeen itsekseen. Raamatun lainaukset ovat vuoden 1938 käännöksestä.
2. OPPI PARANNUKSESTA ON TÄRKEÄ
Parannus on keskeinen teema kristillisestä uskosta puhuttaessa.
Parannusjulistus on yhteistä sekä Vanhalle että Uudelle Testamentille.
Profeetta Jesaja sanoo: ”Kääntykää minun tyköni ja antakaa pelastaa itsenne
te maan ääret kaikki, sillä minä olen Jumala, eikä toista ole” (Jes.
45:22). Johannes Kastaja julistaa: ”Tehkää parannus, sillä taivasten
valtakunta on tullut lähelle” (Mt. 3:2). Kristus sanoo: ”Tehkää parannus
ja uskokaa evankeliumi” (Mk. 1:15). Parannuskehotus on kohdistettu kaikille
ihmisille. Oppi parannuksesta liittyy läheisesti moniin muihin kristillisen
opin kohtiin. Näitä ovat perisynti, laki ja evankeliumi, vanhurskauttaminen ja
pyhitys. Käsitellessämme Rooman kirkkoa, nousevat esiin myös eräät sen
erityisopit, kuten oppi Mariasta välittäjänä ihmisen ja Kristuksen välillä,
sekä oppi kiirastulesta. Kiirastulessa oli määrä sovittaa ne synnit, joita ei
oltu hyvitetty maanpäällisin hyvitysteoin (TK, 271; 21). Kaikkea tätä ei voida
käsitellä perusteellisesti tämän esityksen puitteissa.
Teologisesta runsaudestaan huolimatta kysymys
parannuksesta on hyvin käytännöllinen. On kyse siitä, miten löydän armollisen
Jumalan eli milloin ja millä perusteella voin olla varma syntieni
anteeksiantamuksesta. Usein on toistettu ajatusta, että parannus on tie iloon.
Paljon riippuu kuitenkin siitä, mitä parannuksesta opetetaan. Opetuksesta
riippuu myös, mikä on se ilo, joka todellisuudessa saavutetaan. Aiheemme on
tältä kannalta sielunhoidollinen.
3. MITEN ROOMAN KIRKKO YMMÄRSI PARANNUKSEN?
Tunnustuskirjamme selittävät laajasti katolista
käsitystä parannuksesta. Se koostui kolmesta osasta: 1) katumus (TK, 270;
15-17), 2) rippi (TK, 270; 19-20) ja 3) hyvitys (TK, 271; 21- 27). Parannus oli
katolilaisille sakramentti.
Viittaan kokoavasti siihen, mitä rovasti Helge Hildén
on kirjoittanut katolisesta parannuksesta: ”Katolisessa seurakuntaelämässä
olivat rippi ja parannus mitä keskeisimmät. Ne liitettiin periaatteessa ja
käytännössä yhteen keskenään. Rippi katsottiin parannuksen ytimeksi ja
parannusta ilman henkilökohtaista ripittäytymistä ei yksinkertaisesti hyväksytty.
Katoliseen parannuskäytäntöön kuului kolme osaa: katumus, ripittäytyminen ja
hyvitystyöt. Pappi oli seurakuntalaisilleen Kristuksen tehtäväänsä valtuuttama
valvoja ja tuomari, jonka käsiin heidät oli uskottu. Papin tehtävänä oli
arvioida heidän katumuksensa syvyys, kuulla heidän rippisalaisuutensa ja
määrätä oikeaksi katsomansa hyvitys. Rippi muodostui avaimeksi, jolla
sielunpaimen sulki tai avasi, sitoi tai vapautti” (LUT, 74-75; SP, 81-82).
4. MILLAISTA HEDELMÄÄ VAKAVA KILVOITUS KATOLISUUDESSA
TUOTTI?
Siitä kritiikistä, jota luterilaiset esittivät
katolista parannuskäsitystä kohtaan, on
luettavissa myös vastaus kysymykseemme. He
luonnehtivat katolista kilvoittelijaa pelokkaaksi, epävarmaksi ihmiseksi, joka
ei saavuttanut omantunnon rauhaa eikä varmuutta pelastuksesta (TK, 271:21-22;
TK, 270:19; TK, 271:27).
Mitkä syyt johtivat tähän. Syitä on varmasti monia.
Useat niistä ovat opillisia. Otan esille mielestäni asiaan keskeisesti
vaikuttaneita opinkohtia.
Käsitys Raamatusta
Raamattu ei ollut katolisille ainoa opin ja elämän
ohje. Sen rinnalla oli kehitykselle ja syvemmälle ymmärtämiselle altis traditio
(SP, 57-62).
Syntikäsitys
Katolista ihmiskäsitystä voidaan pitää optimistisena.
Ajateltiin, että lankeemuksen seurauksena periytyvä synti ei ole täysin turmellut
ihmisen olemusta, tahtoa ja kykyjä vaan ”ihmisen luonnolliset kyvyt ovat
säilyneet eheinä ja turmeltumattomina. Järki kykenee toimimaan sen mukaisesti
oikein, niin että Jumala antaa varmasti armonsa, kun ihminen omasta vapaasta
tahdostaan tekee voitavansa” (TK, 269:10). Vain teot ovat varsinaisesti syntiä
(TK, 296:11; KD, 209-213).
Vapaa tahto
Edellä on käynyt ilmi käsitys, että ihmisen tahdon
ajateltiin olevan vapaa hengellisissä asioissa (KD, 213-218).
Synergismi
Ohentuneesta syntikäsityksestä ja tahdon vapauden
opista seurasi, että ihmisen ajateltiin voivan myötävaikuttaa pelastumiseensa.
Laki ja evankeliumi
Ihminen velvoitettiin ripittäytymään. Anteeksiantamus
oli ehdollinen ja harkinnanvarainen. Rippi kuului lain piiriin. Anteeksiantamusta
ei julistettu vapaasti eikä perille asti: ”Se on täytetty” (Joh. 19:30)
tai: ”Ole turvallisella mielellä, sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi”
(Mt. 9:2). Perimmältään lienee niin, että oppi kiirastulesta, aneet ja
kultainen vuosi (TK 271:21-27) ovat seurausta näistä teologisista
perusratkaisuista ja ennen muuta pelosta julistaa edellytyksetöntä armon
evankeliumia Kristuksen täytetyssä työssä.
Vanhurskauttaminen
Vanhurskauttaminen ei tapahtunut katolisen käsityksen
mukaan yksin uskosta, vaan siihen vaadittiin usko ja rakkaus (teot). Kantaa
perustellaan mm. raamatunkohdilla Jaak. 2:17 ja Gal. 5:6.
Kun Raamatun rinnalla oli traditio, niin Raamatun
selkeys hämärtyi, eikä se päässyt ”paljaana” opastamaan ihmisiä. Raamattu jäi
osin vieraaksi kirjaksi. Näin ei saatu välttämättä sellaista oikeaa tietoa,
joka olisi vapauttanut esim. suoranaisesti Raamattuun perustumattomien oppien
kahleista (kiirastuli, aneet, kultainen vuosi). Optimistinen ihmiskuva ja
ohentunut syntikäsitys sekä oppi vapaasta tahdosta vaikuttivat siihen, että
ihmisille syntyi epärealistinen ja väärä kuva omista mahdollisuuksistaan
pelastua ja pyhittyä. Tämän kaiken ajateltiin toteutuvan synergistisesti,
ihmisen ja Jumalan yhteistyönä, siten että Jumalan osuus tapahtumissa on
suurempi (vuodatettu armo – gratia infusa = armo täydellistää luonnon). Kun
rippi katsottiin lakiin kuuluvaksi ja kun lakia ja evankeliumia ei osattu
oikein jakaa omilletunnoille (”sinä olet se mies...” – ”Se on täytetty”),
jäätiin lain alle ja jatkuvaan epävarmuuteen pelastuksesta. Pelkoa ja
epävarmuutta vahvistivat vielä harkinnanvaraisen anteeksiantamuksen jälkeen
määrätyt katumusharjoitukset sekä kiirastulioppi lisineen. Jos ihminen väsyi
mahdottomalta tuntuvaan lakiin perustuvaan kilvoitukseen eikä saanut apua evankeliumista,
hän saattoi joutua ulkokultaisuuteen, pahimmillaan jopa epäuskoon.
Mikä oli se ilo, joka tässä järjestelmässä oli
löydettävissä. Se oli ilo tahdonvoimalla saavutetusta itsensä jalostamisesta
yksittäisten tekojen osalta (tällä viikolla kostin pahan pahalla vain kolme
kertaa, edellisellä viikolla sentään vielä seitsemän kertaa). Mutta edistys ei
ollut jatkuvaa. Ja armollista Jumalaa ei helposti löytynyt (kokonaisesitys
katolisesta opista ks. SP, 54-85 ja KOV, 172-186).
Rovasti Lauri Mustajoki on kirjoittanut, että
katolinen pelastusoppi vääristyi suurelta osin sen vuoksi, että syntioppi oli
vääristynyt (syntikäsityksen merkityksestä kristillisessä elämässä ks. JJ,
78-90). Tästä luterilaiset tunnustajatkin aloittavat katolista
parannuskäsitystä vastaan suuntaamansa arvostelun (TK, 268:10).
Esimerkkejä siitä miten katolinen hurskaus saatettiin
kokea: rovasti Helge Hildén kirjoittaa: ”Hyvän sielunhoitajan käsissä
järjestelmä ei paljastanut heikkoja puoliaan, vaikka seurakuntalaiset sen
kautta tulivatkin sidotuiksi rautakahlein pappiinsa. Kirkkokuri saattoi olla
mitä parhain. Evankeliumin ja varsinaisen uskonelämän kannalta oli kuitenkin
usein toisin. Missä papilta puuttui evankeliumin tuntemus, tuloksena oli
seurakuntalaisille sietämätön taakka ja ristiriita tehokkaan, tiukasti
henkilöön sidotun kirkkokurin ja avuttoman, Kristusta ja Hänen armoaan
tuntemattoman julistuksen välillä” (LUT, 75).
Luther kuvaa omaa kokemustaan katolisena munkkina näin:
”Olin munkkina niin kuin se, joka tahtoo ja joka juoksee; mutta mitä pitemmälle
aika kului, sitä kauemmaksi minä jouduin. Siksi minulla ei ole sitä, mikä
minulla on, tuosta juoksemisestani, vaan Jumalalta” (ValT III:12; Rm. 9:16).
5. KÄSITTEISTÄ
Ennen kuin käsittelen luterilaista oppia
kääntymyksestä, on paikallaan tarkastella niitä käsitteitä, joita Luther ja
luterilaiset tunnustuskirjat tässä yhteydessä käyttävät.
Parannus tarkoittaa mielenmuutosta. Tätä vastaa sana metanoia.
Lutherin saksankielisessä raamatunkäännöksessä metanoian vastineena on Busse
(parannus). Hän käyttää rinnakkain käsitteitä parannus ja kääntymys.
Lutherilla ja Yksimielisyyden Ohjeessa tapaamme useita
käsitteitä, jotka asiallisesti
merkitsevät aivan samaa kuin kääntymys ja ovat vain
käsitteellisesti siitä erotettavissa:
sanoja parannus, kääntymys ja uudestisyntyminen
käytetään samaa merkitsevinä.
Parannus on katumusta ja uskoa. Parannuksesta voidaan
puhua myös laajemmassa merkityksessä, jolloin siihen sisältyy uskon, vanhurskauden
ja pyhityksen lahjoittaminen (Ap. t. 26:20).
Voidaan puhua ensimmäisestä parannuksesta tai
jatkuvasta parannuksesta. Parannuksen tulisi olla jokapäiväistä ja
jokahetkistä. Parannuksessa palataan kasteeseen. Lapsen kohdalla kääntymys
tapahtuu kasteessa. Kastetta pidetään siis henkilökohtaisen kristillisen elämän
alkukohtana. Kristityn normaalitila onkin Lutherin mukaan se, että ihminen ei
koskaan luopuisi kasteessa saamastaan pelastuksesta, vaan kasvaisi uskossaan
seurakunnan keskellä (HK, 57-61 viitteineen).
6. LUTERILAINEN OPPI PARANNUKSESTA
Luterilainen oppi parannuksesta on esitetty Augsburgin
tunnustuksen (CA) 12. artiklassa (TK, 55-56). Parannusvaatimus kohdistuu niihin
”jotka kasteen jälkeen ovat tehneet syntiä”. Parannuksessa on kaksi osaa: 1)
katumus ja 2) usko. Nämä ovat kuitenkin toisiinsa liittyneinä. Tunnustus
opettaa, että ”oikea parannus ei ole mitään muuta kuin katumusta ja hätää eli
peljästystä synnin tähden, mutta kuitenkin sen ohessa evankeliumin ja
synninpäästön uskomista, että synti on anteeksi annettu Kristuksen tähden. Tämä
usko taas lohduttaa ja rauhoittaa sydämen” (LUT, 74). Parannus ei ole
sakramentti.
7. MITEN OIKEA PARANNUS SYNTYY?
Oikea parannus syntyy Jumalan sanan ja sakramenttien
vaikutuksesta. Jumala puhuttelee ihmistä hänen omassatunnossaan. Jumalan puhe
on kuultavissa lakina ja evankeliumina. Nämä ovat kaksi aivan erilaista sanaa,
joilla on eri tehtävä. Laki näyttää todeksi synnin. Tämä synnin
toteennäyttäminen ei pysähdy yksittäisiin tekosynteihin vaan ulottuu perisyntiin
hedelmineen: ”Lain tärkein tehtävä ja vaikutus on, että se paljastaa perisynnin
hedelmineen ja osoittaa ihmiselle, kuinka pohjattoman syvälle hänen luontonsa
on langennut, tarvitseehan hän lakia sanomaan, että hänellä ei ole Jumalaa,
vaan hän palvoo vieraita jumalia; sitä hän ei ennen lain tuloa ja ilman lakia
olisi ikinä uskonut. Näin hän kauhistuu, nöyrtyy, menettää rohkeutensa, joutuu
epätoivoon, ottaisi mielellään avun vastaan, mutta on aivan neuvoton, alkaa
vihastua Jumalalle ja nurista. Tätä tarkoittaa Rm. 4:15: ’Laki saa aikaan
vihaa’ ja Rm. 5:20: ’Laki tekee synnin suuremmaksi’” (TK, 268/2:4-5). Ihmisen
täytyy kuulla tämä tuomio: kenestäkään ei ole mihinkään, olittepa julkisyntisiä
tai pyhimyksiä. Teidän jokaisen täytyy muuttua muuksi ja toimia toisin kuin nyt
olette ja toimitte, keitä... sitten olettekin. Tässä ei kukaan ole hurskas (TK,
268/3:3). Tässä on kuvattuna syntisen ihmisen konkurssitila Pyhän Jumalan
edessä – ”varma toivottomuus kaikesta mitä olemme, ajattelemme, puhumme ja
teemme” (TK, 272:36-38). Tätä sanotaan tunnustuskirjoissa oikean parannuksen
aluksi.
Tähän konkurssitilaan Jumala lähettää heti
evankeliumin sanan. Tämän sanan sisältönä on Jumalan armo Kristuksessa.
Syntisille sanotaan : ”Minä pyyhin pois sinun rikkomuksesi itseni tähden,
enkä sinun syntejäsi muista” (Jes. 43:25) ja ”Jumala oli Kristuksessa ja
sovitti maailman itsensä kanssa, eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan... ”
(2. Kor. 5:19) sekä: ”Siinä on rakkaus – ei siinä, että me rakastimme
Jumalaa vaan siinä, että hän rakasti meitä, ja lähetti Poikansa meidän
syntiemme sovitukseksi” (1. Joh. 4:10). Usko tarttuu tähän armoon. Oikea
parannus syntyy evankeliumin vaikutuksesta. Usko evankeliumiin lohduttaa ja
rauhoittaa sydämen (omantunnon) (Ap. t. 15:9).
Parannukseen kuuluu katumus ja usko. Oikeassa
parannuksessa ihminen antaa itsensä persoonana, ei vain erillisin suorituksin,
Jumalan tuomittavaksi. Hän ei pelkää vain synnin ajallisten rangaistusten
tähden vaan myöntää olevansa iankaikkisesti kadotettu. Samalla ihminen luottaa
evankeliumissa luvattuun syntien anteeksiantamukseen. Parannuksen tapahtumassa
ihminen kokee lain vaikutuksesta omantunnon kauhuja (terrores conscientiae)
sekä sydämen luottamusta (fiducia cordis) evankeliumin vaikutuksesta. Ilman näitä
ei ole kääntymystäkään. Laki ja evankeliumi toimivat tässä yhdessä ja
samanaikaisesti. Myös katumus ja usko ovat yhdessä. Niitä ei tule ymmärtää
toisiaan ajallisesti seuraaviksi kehitysvaiheiksi (HK, 62).
Ratkaisevaa parannuksessa on usko. Usko on se, joka
erottaa oikean parannuksen väärästä. Sen tähden ihmiset on saatettava uskomaan
Kristuksessa ilmoitettuun, Jumalan edellytyksettömään armoon (LUT, 76; TK,
160:8; 166:59-60). Mikä on ihmisen tahdon osuus parannuksessa luterilaisen
käsityksen mukaan? Se on suljettu pois. Ihmisen tahto on sidottu. Ihminen ei
kääntymyksessään tee mitään. Sen sijaan ”Pyhä Henki sanan ja sakramenttien
käytön välityksellä tarttuu ihmisen tahtoon ja toteuttaa kääntymyksen” (HK, 64;
TK, 88:24-25).
8. MITÄ LUTERILAISET OPETTIVAT KESKEISISTÄ
OPINKOHDISTA?
Vertailun vuoksi otan luterilaisuuden osalta esille ne
opinkohdat, jotka aiemmin käsittelin katolisen kirkon osalta kohdassa 4.
Käsitys Raamatusta
Luterilaiset opettivat, että ainoa ohje, jonka mukaan
kaikki opit ja opettajat on tutkittava ja arvosteltava, on yksinomaan Vanhan ja
Uuden Testamentin profeetalliset ja apostoliset kirjat. Traditiolla ei ole
auktoriteettiasemaa. Raamattua luetaan vanhurskauttamisesta käsin ja sen
keskuksena on Kristus (SP, 90-9 1). Luterilaiset edustavat
pelastushistoriallista raamatuntulkintaa.
Syntikäsitys
Luterilaista ihmiskäsitystä voidaan pitää
pessimistisenä. Lankeemuksen seurauksena periytyvä synti on täysin turmellut
ihmisen olemuksen, tahdon ja kyvyt. Järki on myös turmeltunut siten, että ihminen
ei järkensä avulla ymmärrä hengellisiä asioita (1. Kor. 2:14). Perisynti on
varsinainen synti (peccatum originale). Tekosynnit ilmentävät perisynnin
tosiasiaa. Kiinnostava yksityiskohta on Lutherin viittaus siihen, että unetkin
(alitajunnasta nousevina) voivat olla syntiä (TK, 272:28). Tässä näkyy, miten
kokonaisvaltaisesti Luther ymmärsi ihmisen olemuksen turmeltuneisuuden
syntiinlankeemuksen seurauksena.
Perisynti on todella synti. Se yksin riittää
kadottamaan ihmisen, jos hän jää ilman Kristusta ja hänen armoaan (CA 2.2; TK,
52).
Vapaa tahto
Hengellisissä asioissa ihmisellä ei ole vapaata
tahtoa, vaan orjuutettu tahto (servum arbitrium). Ihminen ei voi omassa
varassaan saada aikaan hengellistä vanhurskautta eikä myötävaikuttaa sen
syntymiseen. Ihminen jää tässä Jumalan armon ja Hänen sanansa varaan.
Inhimillisen (käytännön) elämän asioissa ihmisen tahto
on vapaa (joskaan ei puhdas). Hänellä on näissä asioissa kyky suhteelliseen
vanhurskauteen eli oikeudenmukaisuuteen (CA 18; TK, 57-58).
Synergismi
Luterilaisen opin mukaan käsitys, että ihminen ja
Jumala toimisivat yhdessä kääntymyksen tapahtumassa on väärä.
Laki ja evankeliumi
Nämä ovat sisältöönsä ja tehtäväänsä nähden erilaisia
sanoja. Lakia on kaikki se, mikä uhkaa, vaatii tai käskee jotakin. Evankeliumia
on kaikki se, mikä lupaa, antaa ja lahjoittaa jotakin. Lain varsinainen tehtävä
(2. käyttö) on näyttää meille todeksi meidän syntimme. Laki siis tuomitsee.
Evankeliumi näyttää meille Kristuksen työn meidän syntiemme sovitukseksi, jotta
luottaisimme siihen. Tähän liittyy Raamatun sana: ”Kirjain (laki) kuolettaa,
mutta Henki (evankeliumi) tekee eläväksi” (uskovaksi).
Lakia ja evankeliumia tulee julistaa täydesti.
Sielunhoidollisesti ja käytännön uskonelämän kannalta on suuri merkitys sillä,
ettei näitä sekoiteta keskenään. Jos näin tapahtuu, menetetään omantunnon
rauha, varmuus pelastuksesta, ajaudutaan synergismiin ja lain alle. Lain ja
evankeliumin erosta ks. GALS, 148-150; 160-161; ks. myös UVT, 63-101.
Rippi
Rippi ei kuulu välttämättä parannuksen yhteyteen. Se
on apu ahdistetulle omalletunnolle (Rm. 1:16). Rippi on vapaaehtoinen, ja se
kuuluu evankeliumin piiriin (CA, 11; TK, 55). Ripissä ei ole
välttämätöntä muistaa kaikkia syntejä. Se on jopa mahdotonta. Anteeksiantamus
koskee kuitenkin kaikkia syntejä ja koko syntisyyttä (TK, 270:20; TK, 272:38).
Vanhurskauttaminen
Luterilaiset opettivat, että ihminen ei voi tulla
vanhurskautetuksi (Jumalalle otolliseksi) Jumalan edessä omin voimin, ansioin
tai teoin, vaan hänelle annetaan vanhurskaus lahjaksi Kristuksen tähden, joka
kuolemallaan on ansainnut hyvityksen synneistämme. Tämän uskon Jumala lukee
edessään kelpaavaksi vanhurskaudeksi (Rm. 3:21ss. ja Rm. 4:5; CA, 4; TK, 53).
Tässä on lausuttu forenssinen eli Jumalan tuomiopäätökseen perustuva
vanhurskauttamisoppi. (Huomaa, että uusi raamatunkäännös on esim. Rm. 4.
luvussa hämärtänyt uskovan hyväksi luetun vanhurskauden). Rakkaus – sekä se,
jota osoitamme Jumalalle, että se, jota osoitamme lähimmäiselle – ei kuulu
vanhurskauttamisen yhteyteen. Rakkaus on seurausta evankeliumin uskomisesta eli
siitä uskosta, että minulla syntisellä on Vapahtaja.
Rakkaus (= teot) on uskon hedelmä. Kun sanotaan (CA
6), että puun ”täytyy” kantaa hedelmää, tarkoitetaan ”luonnonomaista”
välttämättömyyttä, joka on olennaisesti samaa, jolla hyvä puu tekee hyviä
hedelmiä (LUT, 46-49). Kyse on spontaanista tapahtumasta, ei pakosta.
Pyhityksen käyttövoima luterilaisen käsityksen mukaan on evankeliumi, ei laki,
kuten katolisuudessa. Elämänparannusta on harjoitettava kuolemaan asti (TK,
273:40). Se jää tässä elämässä aina vajavaiseksi. Emme kristittyinäkään,
vakavasti kilvoitellessamme, pääse pidemmälle kuin siihen, että olemme samalla
kertaa vanhurskaita ja syntisiä (Rm. 7:14-23; 8:2). Pyhityksestä ei pidä
vanhurskauttamisen rinnalla etsiä pelastusvarmuutta (JJ, 92-105). Pelastus on
yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden.
9. KUVA LUTERILAISESTA KILVOITTELIJASTA
Luterilainen kristitty on raamattukristitty. Hänellä
on pääsy suoraan Raamattuun. Hengellisiä totuuksia ei ole verhottu häneltä
tradition esiripulla. Hän voi vapaasti oman Raamattunsa äärellä varmistua sen
julistamasta pelastuksesta Kristuksessa. Raamatun avulla hän myös saa vastustaa
vääriä oppeja ja opettajia. Evankeliumi on armonväline, jonka kautta Jumala luo
ja ylläpitää uskoa. Armonvälineitä ovat myös kaste ja ehtoollinen.
Kun Jumalan sana julistetaan oikein, lakina ja
evankeliumina, voi syntyä oikea parannus. Laki ei jätä mitään mahdollisuuksia
ihmisen vaikuttamiselle tai myötävaikuttamiselle pelastuksessa. Ihminen jää
täysin Jumalan varaan. Synergismin mahdollisuudet raukeavat lain tuomioon.
Tähän tulee edellytyksetön evankeliumin sana, joka
julistaa jo valmiina olevaa Kristuksen työtä jumalattomien edestä. Vaikka ihminen
ei voi omaksua sanaa oman kykynsä varassa, hänen tulee kuulla sitä (Rm. 10:17).
Usko syntyy sanan kautta Pyhän Hengen vaikutuksesta. Se tarttuu evankeliumissa
ilmoitettuun Kristukseen. Usko luottaa siihen, että Kristus on meidän
vanhurskautemme (Jer. 23:6). Tämä usko pelastaa. Usko on (yksin) Jumalan teko
(Joh. 6:29). Usko on lahjaa. Kun luterilainen kristitty on näin täysin Jumalan
töiden varassa, hänen kristillisyytensä muodostuu Jumala-keskeiseksi.
Vanhurskauttaminen (= syntien anteeksiantamus)
merkitsee sitä, että Kristuksen oma – Jumalalle kelpaava vanhurskaus – luetaan
meidän hyväksemme uskon kautta (Rm. 3:22) (ei uskon tähden). Kyse on siis
meidän ulkopuoleltamme tulevasta toisen vanhurskaudesta. ”Koska Jumalan
lupaus (laupeudesta) on varma, myös usko voi olla riemullisen varma siitä
autuudesta, jonka se saa vanhurskauttamisessa. Se on varmaa luottamusta juuri
siksi, että koko vanhurskauttaminen on Jumalan varassa” (SP, 107).
Mikä on se ilo, joka tässä kristillisyyden muodossa
voidaan saavuttaa? Se on ilo varmasta pelastuksesta Kristuksen tähden, uskon
kautta. Pelastuksen perusta on minun ulkopuolellani. Hän on Kristus (1. Kor.
3:11). Pelastukseni perusta en ole minä eikä se mitä minussa tai minun kauttani
tapahtuu. Tässä on ”uskon lepo”. Luterilainen kristitty on
kutsumuskristitty. Hänelle arkityökin (esim. myymälän kassanhoitajan) on
Jumalan palvelemista. Hän tekee työnsä uskoen. Työ on kuitenkin lähimmäisen
palvelemista. Kun luterilainen kristitty tietää olevansa pelkästään uskosta
vanhurskas, hän voi hyvillä mielin palvella. Usko suunnataan Jumalaan ja
rakkaus (teot) lähimmäiseen. Ei tarvitse kokea epämääräistä syyllisyyttä siitä,
että pitäisi tehdä jotakin hengellisempää, sillä tässä on oikea hengellisyys
(JJ, 132-141; SVST, 164-175; 175-192).
Luterilainen kristitty harjoittaa elämänparannusta.
Sen voimana on evankeliumi ja se toteutuu sanan ja sakramenttien
yhteydessä. Kristitty tietää ja vielä kipeämmin tuntee pyhityksensä jäävän
vajaaksi tässä elämässä. Tämän ei tarvitse ajaa häntä epätoivoon, koska
vanhurskauttamisen perusta ei ole meidän pyhityksemme vaan Kristus. Elämässä
valitettavasti toistuvien lankeemusten tapahtuessa luterilaisella kristityllä
on mahdollisuus käyttää rippiä. Luterilainen kristitty elää armon tarpeessa,
mutta kuitenkin armon varassa (kokonaisesitys luterilaisesta opista SP, 86-121;
ks. myös KOV, 186-197).
KIRJALLISUUTTA:
The Catechism of the Catholic Church. USA 1994.
Evankelis-luterilaisen
kirkon tunnustuskirjat. Jyväskylä 1990.
Giertz, Bo, Suuri valhe ja
suuri totuus. Helsinki 1946.
Hedberg, F. G., Uskonoppi
autuuteen. Jyväskylä 1986.
Hedberg, F. G., Ainoa
autuuden tie. Joensuu 1987.
Hägglund, Bengt, Teologins historia. En dogmhistorisk Översikt. Lund 1981.
Jansson, M., – Lemmetyinen,
R., Kun luostarin muurit murtuvat... kahden Maria-sisaren tie evankeliumin
vapauteen. Keuruu 1998.
Kittelson, James M., Uskon
puolesta. Martti Lutherin elämäntyö. Jyväskylä 1996.
Kiviranta, Simo (toim.),
Luterilainen usko tänään. Augsburgin tunnustuksen selityksiä. Vaasa 1981.
Luther, Martti, Pyhän
Paavalin Galatalaiskirjeen selitys. Helsinki 1957.
Luther, Martti, Valitut
teokset III. Juva 1983.
Luther, Martti, Sidottu
ratkaisuvalta. Porvoo 1982.
Mannermaa, Tuomo,
Kristillisen opin vaiheet. Dogmihistorian peruskurssi. Jyväskylä 1977.
Mustajoki, Lauri,
Julistukseni juuria. Pieksämäki 1986.
Pieper, Franz, Kristillinen
Dogmatiikka. J.T. Müllerin lyhennetty laitos. Turku 1961.
Särelä, Markku, Kristus
meidän edestämme. Teesejä vanhurskauttamisesta. Jyväskylä 1980.
Takala, Veikko, Herätys ja
kääntymys. Synodaalikirjoitus Turun arkkihiippakunnan pappeinkokoukselle.
Vammala 1962.
Teinonen, Seppo A.,
Symboliikan peruskurssi. Helsinki 1978.
Valen-Sendstad, O., Unelma
vapaasta tahdosta. Pieksämäki 1986.
KÄYTETYT LYHENTEET:
CA = Augsburgin tunnustus
CCC =
Katolisen kirkon katekismus
GALS =
Lutherin Galatalaiskirjeen selitys
JJ = Julistukseni juuria
HK = Herätys ja kääntymys
KD = Kristillinen
dogmatiikka
KOV = Kristillisen opin
vaiheet
LUT = Luterilainen usko
tänään
SP = Symboliikan peruskurssi
SVST = Suuri valhe ja suuri
totuus
TK = Evankelis-luterilaisen
kirkon tunnustuskirjat (1990)
UVT = Unelma vapaasta
tahdosta
ValT = Lutherin valitut
teokset
Luento Concordia ry:n Pieper-luennoilla Suomen
Teologisessa Instituutissa 11.12.2002. Lyhennelmä.