TAISTELKAA TOTUUDEN PUOLESTA !
Jos jumaluusoppinut ei tahdo antaa periksi ja myöntyä ainoassakaan
kristinopin yksityiskohdassa, jotta niin viimeinkin saataisiin aikaan rauha
kirkossa, se näyttää tosin järjen silmissä sietämättömältä itsepäisyydeltä,
jopa ilmeiseltä ilkeämielisyydeltä. Siksi vain harvat rakastavatkin ja
kiittävät sellaisia jumaluusoppineita heidän elinaikanansa; useimmat vieläpä
haukkuvat heitä rauhanhäiritsijöiksi, jopa Jumalan valtakunnan tuhoojiksi.
Heitä pidetään inhottavina ihmisinä. Lopulta käy kuitenkin ilmi, ettei
päättäväinen ja tinkimätön pitäytyminen Jumalan sanan puhtaaseen oppiin
suinkaan ole kirkkoa hajottavaa. Keskellä mitä suurinta rauhattomuutta se juuri
rakentaakin kirkkoa ja viimein se antaa tosi rauhan. Sen tähden: voi sitä
kirkkoa, jolla ei ole sellaisia miehiä, jotka seisovat vartijoina Siionin
muureilla ja ilmaisevat jokaisen vihollisen, joka uhkaa tunkeutua sisään, ja
asettuvat Jeesuksen Kristuksen lippujen alle käymään pyhää sotaa!
Kuvitelkaahan vain mielessänne elävästi esimerkiksi
seuraavaa: jos sellainen mies kuin Athanasios olisi hiukankaan antanut periksi
opissa Kristuksen jumaluudesta, jos hän olisi päätynyt sovitteluratkaisuun
areiolaisten kanssa ja tyytynyt siihen, että areiolaiset selittivät myös
uskovansa, että Kristus on Jumala, kuitenkaan ei iankaikkisuudesta – – hän on
muka tullut Jumalaksi mutta he tekivät tämän lisäyksen: ”kuitenkin häntä on
palveltava, sillä hän on Jumala”, mitä olisikaan silloin tapahtunut? Kirkko
olisi jo silloin langennut siltä kalliolta, jolle se yksin on perustettu, ja
tämä kallio on ainoastaan Jeesus Kristus. Kuvitelkaa mielessänne edelleen: jos
sellainen mies kuin Augustinus olisi hivenenkään tinkinyt opissa vapaasta
tahdosta tai paremminkin ihmisen täydellisestä kykenemättömyydestä
hengellisissä asioissa, jos hän olisi suostunut sovitteluun pelagiolaisten kanssa
ja tyytynyt siihen, että pelagiolaiset selittivät: ”tosin ei yksikään ihminen
tietenkään voi tulla autuaaksi ilman Jumalan apua” – Jumalan armolla he
kuitenkin tarkoittivat sitä Jumalan lahjaa, joka tulee kunkin ihmisen osaksi –
mitä olisikaan silloin tapahtunut, jos Augustinus tässä olisi antanut periksi?
Jo tuohon aikaan kirkko olisi kadottanut evankeliumin ytimen eikä siitä olisi
mitään säilynyt muuta kuin tyhjä, ontto kuori, kirkolle ei olisi oikeastaan
jäänyt mitään muuta kuin nimi siitä.
Onhan evankeliumin oppi siitä, että ihminen tulee
Jumalan edessä vanhurskaaksi ja autuaaksi Jumalan sulasta armosta Jeesuksen
Kristuksen ansion tähden, kaikkein tärkein oppi, kristinopin ydin. Siellä,
missä tätä oppia ei julisteta, ei ole Kristusta, ei evankeliumia eikä autuutta,
vaan ihmiset joutuvat hukkaan, siellä on Jumalan Poika turhaan tullut tähän
maailmaan. Kuvitelkaa viimein vielä mielessänne: jos Luther olisi hiukankaan
tinkinyt opissa pyhästä ehtoollisesta, jos hän olisi käynyt sovittelemaan
Zwinglin kanssa silloin kun käytiin Marburgin keskustelu ja tyytynyt siihen,
että zwingliläiset sanoivat: ”mekin uskomme eräänlaiseen Kristuksen ruumiin ja
veren läsnäoloon ehtoollisessa, mutta emme ruumiilliseen läsnäoloon, sillä
Jumala ei pane meidän uskottavaksemme sellaisia korkeita, käsittämättömiä
asioita” – näin opettaessaan Zwingli teki koko kristinuskon kyseenalaiseksi,
niin että Melanchthonkin, joka muuten oli sangen taipuvainen antamaan jossakin
määrin periksi, selitti Zwinglin langenneen takaisin pakanuuteen – mitä silloin
olisi tapahtunut? Kirkko olisi jo silloin langennut järkeisoppiin, joka asettaa
järjen selvän Jumalan sanan yläpuolelle.
Siitä syystä olkoot siunattuja kaikki uskolliset
taistelijat, jotka ovat taistelleet ihmissuosiota tavoittelematta ja ihmisiä
pelkäämättä kristinopin joka kohdan puolesta! Heidän häpeänsä ei ole mennyt
hukkaan, vaikka se usein on ollut suuri. Kirottuina he ovat kulkeneet
kuolemaansa asti, mutta nyt heidän päässään on kunniaseppele, ja he ovat mitä
autuaimmassa seurassa Kristuksen, kaikkien enkelien ja valittujen kanssa.
Heidän työnsä ja heidän katkera taistelunsakaan ei ole mennyt hukkaan, sillä
vielä nyt, kun on kulunut puolitoista vuosituhatta tai ainakin useita
vuosisatoja, kirkko korjaa satoa heidän kylvöstään. – Sen tähden, rakkaat
ystäväni, pitäytykäämme mekin tähän puhtaan opin aarteeseen! Älkää oudoksuko
sitä, jos me näin ollen myöskin joudumme saamaan osaksemme samaa häpeää, jota
he ovat saaneet. Huomatkaa, että silloin käy meidänkin kohdallamme toteen seuraava
sana: ”Hamaan kuolemaan asti taistele totuuden puolesta, niin Herra Jumala
sotii sinun puolestasi” (Siir. 4:28). Olkoon se teidän tunnuslauseenne!
Taistelkaa totuuden puolesta hamaan kuolemaan asti, niin Herra Jumala on sotiva
teidän puolestanne!
C.F.W.Walther, Laki ja evankeliumi. Helsinki 1952, s.
44-46.