MENETETTY PERINTÖ PITÄÄ VOITTAA TAKAISIN
Halvar Sandell,
pastori, Helsinki
Tunnustususkollisissa piireissä katsotaan yleisesti,
että vakava kriisi on kohdannut juuri nyt vanhoja Pohjois-Euroopan
kansankirkkoja. Tämän nähdään tapahtuneen lähinnä vasta naispappeuskysymyksen
välityksellä, josta on väitelty ja jota on käsitelty viimeiset puoli
vuosisataa. Nyt me olemme joutuneet yhä suurempaan kaaokseen kysymyksessä
opista. Kaikki tämäntyyppiset pahat vaikutukset ovat jollain lailla tulleet
kirkkoon tavalla, jota on aiemmin harvoin nähty. Kirkollinen tilanne näyttää
yleisesti ottaen huolestuttavalta. Konflikti naispappien kanssa on kiristynyt,
ja tänä päivänä miespuoliset tunnustususkolliset kandidaatit eivät saa
pappisvihkimystä. Enemmän kuin mikään muu on kysymys naispapeista tullut
tunnustususkollisuuden vertauskuvaksi, ja merkillisellä tavalla tämä kysymys on
ollut pitkän aikaa se kysymys – usein näköjään ainoa – jossa kansankirkkojen
liberaalit ovat olleet tinkimättömän ja periksi antamattoman ahdasmielisiä.
Jos juuri tästä tulee se kysymys, jossa tunnustus
Kristukseen koetellaan tietyssä yhteydessä, luonnollisesti tunnustamme
apostolisen järjestyksen ja sen, mitä keskuudessamme sovellettu Herran käsky
sisältää. Meillä ei tule olla mitään epäröintiä siitä, mitä apostolisessa ja
evankelis-luterilaisessa kirkossa täytyy tällä kohden edellyttää.
Epäilyttäväksi, ettei sanoisi vääräksi, tulee se sitä vastoin, jos tämä kysymys
aivan yleisesti tehdään uskonopin ensimmäiseksi ja määrääväksi periaatteeksi
tai sakraalisen yhteyden yhdistäväksi ja kantavaksi tekijäksi. Meillä on
tunnustususkollisissa piireissä aihetta huomata, että tämä asia muodostaa aivan
liian kapean perustan kirkollisen yhteyden rakentamista varten. Kukaan ei
varmaankaan tahdo sanoa, että se perustuu vain sille, että yhdessä toisten
kanssa torjutaan naispapit; mutta kun tulemme käytännön kysymyksiin, tulee
vaikeaksi osoittaa paljon muuta, kuin että juuri tämä meitä yhdistää
tunnustususkollisella taholla. Tämä lähinnä näyttää olevan se, mikä erottaa
meidät siitä, mikä on yleisesti vallalla kansankirkossa. Toki on useita
muitakin asioita, jotka ilmaisevat tunnustususkollisuutta. Keskittyminen uskon
pääasioihin ja Raamatun sanan selittäminen kunnioittaen sitä on keskuudessamme
yleisesti ottaen parempaa kuin yleensä kirkollisella kentällä. Mutta sakraalisen
yhteyden katkaisemisessa olemme keskittyneet hyvin yksipuolisesti ensin
mainittuun kohtaan, kun taas muuten me emme ole olleet niin tarkkoja
jumalanpalvelusyhteyden ja ylipäänsä sakraalisen yhteyden kriteerien kanssa.
Tämän päivän kirkollinen kriisi antaa aiheen mennä syvemmälle ja kysyä
kirkollisen yhteyden perusteita.
Kysymystä sakraalisesta yhteydestä miespuolisten
hereetikkojen (väärin opettavat tai terveestä opista poikkeavat papit) kanssa
on kauan aikaa tuskin kyetty edes käsittämään merkitykselliseksi ongelmaksi.
Se, että eri herätysliikkeillä on ollut tietyt saarnaajansa ja opettajansa,
joita he ovat mieluiten kuunnelleet, on eri asia. Näiden liikkeiden keskuudessa
ei ole kovin paljon mietitty sitä, miten Kirkon instituutiona tulee kohdella heresioita.
Hetkittäin on tietysti saattanut olla voimakkaampia reaktioita, kun esimerkiksi
joku pappi on ilmaissut jotain huomiota herättävän väärää Jeesuksen persoonasta
tai sovitusopista. Monien oppien esiintyminen avoimesti rinta rinnan kirkossa
ei ole apostolisen, katolisen (yleisen) ja ortodoksisen (oikein opettava ja
oikein ylistävä) kirkon tuntomerkki, vaan päinvastoin harhan merkki. Harhoja ja
jakautumisia esiintyy tietysti niin kauan kuin tämä maailmanaika kestää.
Kysymys on siitä, miten näitä käsitellään ja kykeneekö ulkonainen kirkko meillä
käsittelemään ongelman. Tällä alueella me kärsimme monien sukupolvien
laiminlyönneistä, ja tulos kaikesta ilmenee tämän päivän kirkollisessa
kaaoksessa. On hyvin vakava väärinkäsitys uskoa, että harha on tullut vasta
naispappien mukana viimeisen puolen vuosisadan aikana. Oikean kirkollisen
eksistenssin jälleenrakennus ei myöskään tapahdu siten, että ainoastaan tämä
kysymys hoidetaan Raamatun mukaan.
Eräässä luennossa Berliinin yliopistossa Kirkon
olemuksesta kesäkaudella 1932 tulee Dietrich Bonhoeffer (1906-1945), tunnettu
teologi ja kolmannen valtakunnan marttyyri, kysymykseen oikean teologian
tehtävästä kirkossa. Jotta Kirkko voisi elää, harhaoppi ja oikea oppi täytyy
määritellä. Kirkko kärsii siitä, että käsite ”heresia” on poistettu. ”Tämä on
suuri substanssin menetys. Tähän kytkeytyy teologian villiintyminen kahden
viimeksi kuluneen vuosisadan aikana... Dogma ja heresian torjuminen ovat
välttämättömiä kultin ulkopuolisia (jumalanpalveluksen raamin ulkopuolella)
toimintoja kirkossa” (Gesammelte Schriften V, 260).
Ilmiselvästi Bonhoeffer on oikeassa tässä asiassa.
Puhdasoppisuuden ajan jälkeen kirkollinen hallinto on enemmän tai vähemmän
lakannut vakavalla tavalla tuomitsemasta oppeja. Valistusajan ajattelu sekä
herätysliikkeet, joilla ei ollut ymmärrystä tälle kirkollisen elämän osalle,
vaikuttivat siihen, että ulkonainen historiallinen kirkko menetti käsitteen
”heresia” sen alkuperäisessä merkityksessä. Tässä me olemme ja meidän
kutsumuksemme on muodostaa ulkonainen kirkko myös tältä osin. Meidän ei tule
fatalistisella tavalla suostua ajattelemaan, että Jumala kaitselmuksessaan
tekee, mitä Hän tekee ja että lyhyesti sanoen mikään ei riipu meidän
palvelemisestamme. Päinvastoin: Kristus on antanut tehtävän ulkonaiselle
Kirkolle maailmassa, ja Hän vaatii uskollisuutta palvelijoiltaan. Pyhä Paavali
osoittaa, että sille, joka palvelee Kirkon virassa (1. Kor. 4:2), on tärkeintä
uskollisuus omassa tehtävässään.
Meidän tulee vaalia kaikkia niitä merkkejä, jotka
kuuluvat siihen, että oikea ulkonainen Kirkko on läsnä keskuudessamme, ja
huolehtia siitä, ne ovat keskuudessamme. Jokainen kastettu ja uskova on tavalla
tai toisella kutsuttu palvelemaan ja rakentamaan seurakuntaa. Opin
koetteleminen ja väärän opin karttaminen on kaikkien kristittyjen kutsumus.
Tulee myös osoittaa oikeaa huolenpitoa ja arvonantoa toisille kristityille
tässä suhteessa.
Kristillinen solidariteetti kehottaa meitä näkemään
niiden hädän, jotka ovat tulleet kirkollisessa mielessä kodittomiksi harhaoppien
tehdessä tuhojaan. Meidän tulee myös kohdata rakkaudessa ne, jotka ovat jo
pökerryksissä kaikesta sekavasta opista ja joiden on vaikea edetä vakain
askelin. Kristittyjä, jotka elävät sekavassa yhteydessä, tulee rakkaudessa
kehottaa oman autuutensa tähden erottamaan oikea ja väärä oppi ja myös
apostolisen kehotuksen mukaisesti vetäytymään pois ilmeisen harhaoppisen
yhteydestä (Matt.
7:15, 24:4-5, Ap. t. 20:27-30, Room. 16:17, 1. Kor.
1:10, 2. Kor. 6:14-18, 2. Tess. 3:14, Tiit. 3:10, 2. Joh. 10-11).
Se, mistä me nyt
puhumme, koskee suuria ja vahingollisia asioita. Meidän täytyy asettaa väärä
evankeliumi anateeman (kiroustuomion) alaiseksi (Gal. 1:8-9) puhtaan ja
pelastuksen tuovan evankeliumin tähden. Oikea opin koettelu ei levitä mitään
pahaa epäluuloisuutta, vaan se ajaa paremmin noudattamaan sitä, mitä Herra
opettaa meille Sanansa välityksellä. Meidän tulee muistaa, että Kristus on aina
läsnä kirkkoaan, ehkä eniten silloin, kun maailmassa on levotonta. Harhaoppiset
voivat myös auttaa meitä pysymään tiellä, jos suhtaudumme asiaan oikein. He
muodostavat meille hyödyllisen kehotuksen paremmin tunkeutua Raamattuun. Pyhä
Augustinus sanoo, että harhaoppiset ajavat meidät opiskelemaan Raamattua (De
Civitate XVI,2) ja Luther sanoo: ”Harhaoppiset herättävät meidät, tekevät
meidät valppaiksi ja ajavat meidät pyhään Raamattuun uutterammin mietiskelemään
ja tutkimaan sitä, mikä oikein on; muuten kukaan ei ajattelisi Sanaa” (W2
XXII, 1106).
Meidän on tarpeen keskittyä oikeisiin asioihin, ja on selvää, että meidän tulee osoittaa suurta pitkämielisyyttä ja kärsivällisyyttä toisten kristittyjen ja kirkon palvelijoiden heikkouksia ja puutteita kohtaan. On tärkeää tuoda esiin, että on kysymys asemasta eikä kyvystä tai lahjoista. Hereetikko voi saarnata yleensä tyylikkäästi sanomatta varsinaisesti mitään väärää. Oikein opettavalla, puhdasoppisella papilla voi olla huono päivä, hänellä voi olla vaikeuksia saarnan rakenteen kanssa, ja hän saattaa saada heikosti esille tekstin sanoman. Heresia ei ole ainoastaan funktionaalinen asia, vaan hereetikko on hereetikko myös silloin, kun heresia ei ilmene. Harhaoppiset ovat vaarallisimmillaan silloin, kun he julistavat oikein (muista Jeesuksen puhe lampaanvaatteista!).
Kokonaistilanne on nyt
sellainen, että se vaatii kokonaan uutta alkua. Koko kirkollisen eksistenssin,
kaikkien niiden tuntomerkkien, joiden tulee olla siellä, missä kristillinen
Kirkko on läsnä, on oltava mitä vakavimman mielenkiintomme kohteena.
Pappisvihkimys on
toimitus, joka on elimellisessä yhteydessä monien muiden asioiden kanssa, jotka
olemme vastaanottaneet Kristukselta ja apostoleilta.
Kristuksen pyhällä
Kirkolla maan päällä on näkyvät ilmenemismuotonsa; niitä meidän tulee etsiä ja
vaalia. Me olemme siihen velvoitetut kastettuina ja uskovina ihmisinä. Se perintö,
joka menetettiin poikkeamalla pois apostolisesta kirkollisesta hallinnosta 270
vuotta sitten (puhuakseni Bonhoefferin kanssa), pitää voittaa takaisin.
Veri ei syki kaikissa
kirkkoruumiin suonissa, jos ei ole olemassa kristillisen kirkon läsnäolon tuntomerkkejä
– ei ainoastaan ulkonaisina ilmiöinä
vaan Sanan mukaan toimivina: ensiksi Jumalan pyhä sana, kaste, ehtoollinen,
avaimet (kaikkineen, mitä siihen sisältyy yksityisripistä ja ehdottomasta
synninpäästöstä harhassa olevien opettajien ja seurakuntien pannaan
julistamiseen), virka, rukous ja ylistys, kristittyjen risti (seitsemän
tuntomerkkiä Lutherin raamatunselityksen mukaan teoksessa Kirkossa ja
kirkolliskokouksista).
Suomennos: Hannu Lehtonen