Roger Pettersson, TM, Larsmo
Aiheenani on Apostolinen
usko elää – oikea oppi ja käytäntö. Aluksi käymme läpi joitakin Raamatun kohtia
Raamatun tutkistelussa. Ja sen jälkeen otamme joitakin esimerkkejä
kirkkohistoriasta.
Aiheellani on
lähtökohtansa lähetyskäskyssä. Jeesus sanoi siinä muun muassa: ”Opettakaa
heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää.” Toisessa
käännöksessä sanotaan: ”Opettakaa heitä pitämään kaikki käskyt, jotka minä
olen antanut.” Jeesus oli opettanut opetuslapsia, ja tätä opetusta
opetuslasten tuli antaa ja siinä pysyä. Joten apostolien opetus voidaan nähdä
Jeesuksen opetuksen eteenpäinviemisenä ja toistamisena.
On tietysti myös muita
raamatunkohtia, joissa käy esiin tämä Jeesuksen apostoleille antama tehtävä.
Yksi näistä kohdista on Johanneksen evankeliumin 20. luku. Tutkistelemme hieman
tätä kohtaa: ”Niin Jeesus sanoi heille jälleen: ’Rauha teille! Niin kuin Isä
on lähettänyt minut, niin lähetän minäkin teidät.’ Ja tämän sanottuaan hän
puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille: ’Ottakaa Pyhä Henki. Joiden synnit te
anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut; joiden synnit te pidätätte,
niille ne ovat pidätetyt’” (Joh. 20:21-23).
Käsittääkseni meidän
tulee ajatella myös sitä, mitä Jeesus sanoi opetuslapsilleen ennen kuin hän
kärsi. Johanneksen evankeliumista löytyy pitkä Jeesuksen jäähyväispuhe.
Esimerkiksi luvussa 15 Jeesus puhuu itsestään totisena viinipuuna. Ja tämä kuva
totisesta viinipuusta liittyy Jeesuksen puheessa neuvoon pitäytyä hänessä ja
hänen yhteydessään. Esimerkiksi
jakeessa 7: ”Jos te pysytte minussa ja minun sanani pysyvät teissä, niin
anokaa, mitä ikinä tahdotte, ja te saatte sen.” Jakeessa 10: ”Jos te
pidätte minun käskyni, niin te pysytte
minun rakkaudessani, niin kuin minä
olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan.”
Tässä meillä on selkeä
opetus pysymisestä Jeesuksen opissa. Erityisesti rakkauden käskyssä on kysymys
rakkaudesta, joka on valmis uhraamaan elämänsä. Siitä voimme lukea luvusta
14, jakeesta 21: ”Jolla on minun
käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa. Mutta joka minua
rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni
hänelle.” Jeesus antoi opetuslapsille tärkeitä kehotuksia, joista heidän
tuli pitää kiinni. Siksi hän lupaa heille myös Pyhän Hengen, totuuden Hengen,
joka auttaa heitä. Siitä voimme lukea luvusta 17, ja kun luemme tämän,
ymmärrämme, että juuri tämä hänen sanassaan pysyminen on keskeistä hänen
ylimmäispapillisessa rukouksessaan. Jakeet 14-19: ”Minä olen antanut heille
sinun sanasi, ja maailma vihaa heitä, koska he eivät ole maailmasta, niin kuin
en minäkään maailmasta ole. En minä rukoile, että ottaisit heidät pois
maailmasta, vaan että sinä varjelisit heidät pahasta. He eivät ole maailmasta,
niin kuin en minäkään maailmasta ole. Pyhitä heidät totuudessa, sinun sanasi on
totuus. Niin kuin sinä olet lähettänyt minut maailmaan, niin olen minäkin
lähettänyt heidät maailmaan. Ja pyhitän itseni heidän tähtensä, että myös he
olisivat pyhitetyt totuudessa.” Jeesus tiesi, etteivät opetuslapset voisi
pitää kiinni totuudesta omin voimin. Ja siksi hän rukoilee Isää, että Isä
pitäisi heidät sanassa. Voima on ainoastaan Sanassa. On pysyttävä Sanassa, että
voi pitää kiinni Sanasta. Jeesus ei ollut levoton, mitä tulee sanan voimaan.
Hän tiesi, ettei se palaa tyhjänä. Hän tiesi myös, että Sana tavoittaisi aina
vain useampia, ja aina vain useammat tulisivat uskoon. Ja siksi hän rukoilee
Johanneksen evankeliumin 17. luvun jakeessa 20: ”Mutta en minä rukoile
ainoastaan näiden edestä vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta
uskovat minuun.”
Voimme nyt siis tehdä yhteenvedon
siitä, mitä tähän mennessä olemme sanoneet. Jeesus opetti opetuslapsia ja
rukoili, että he pysyisivät oikeassa opissa. Myös meidät on suljettu tähän
esirukoukseen. Jeesus rukoili, että mekin pysyisimme totuudessa.
Nyt katsahdamme hieman
siihen, miten opetuslapset hoitivat sitä opetusvirkaa, jonka Jeesus oli heille
antanut. On täysin selvää, että opetuslapset pysyivät uskollisina Jeesuksen
opetukselle. He myös pitivät huolen siitä, että Jeesuksen elämä ja hänen
tekonsa kirjoitettiin evankeliumeihin. Apostolien opetus oli täysin yhtäpitävää
Jeesuksen opetuksen kanssa. Katsomme nyt erästä esimerkkiä apostolien
opetuksesta. Se on toisesta Korinttolaiskirjeestä. Käymme läpi neljä kohtaa
toisesta Korinttolaiskirjeestä. Ja tämä on vain yksi esimerkki siitä, kuinka
opetuslapset pitivät kiinni Jeesuksen opista.
Ensin 2. Kor. 1:18-22: ”Mutta
Jumala sen takaa, että puheemme teille ei ole ’on’ ja ’ei’ sillä Jumalan Poika,
Kristus Jeesus, jota me, minä ja Silvanus ja Timoteus olemme teidän keskellänne
saarnanneet ei tullut ollakseen ’on ja ei’ vaan hänessä tuli ’on’. Sillä niin
monta kuin Jumalan lupausta on, kaikki ne ovat hänessä ’on’. Sen tähden tulee
hänen kauttaan myös niiden ’amen’ Jumalalle kunniaksi meidän kauttamme. Mutta
se, joka lujittaa meidät yhdessä teidän kanssanne Kristukseen ja joka on
voidellut meidät on Jumala, joka myös on pannut meihin sinettinsä ja antanut
Hengen vakuudeksi meidän sydämiimme.”
Paavali on uskollinen,
koska Jumala on uskollinen. Siksi hän ei puhu mistään ”jos”:sta, vaan hän sanoo
”kyllä” on ”kyllä” ja ”ei” on ”ei”. Ja Henki on vakuus tästä.
Sitten katsomme 2. Kor.
3:4-6: ”Tämmöinen luottamus meillä on Kristuksen kautta Jumalaan, ei niin,
että meillä itsellämme olisi kykyä ajatella jotakin ikään kuin se tulisi meistä itsestämme, vaan se kyky,
joka meillä on, on Jumalasta, joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan
uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen vaan Hengen, sillä kirjain kuolettaa,
mutta Henki tekee eläväksi.” He puhuivat siis Jumalan antamin sanoin. He
ammensivat evankeliumin lähteestä, eivätkä omista varastoista. He olivat Hengen
johtamia.
Yksi esimerkki siitä,
miten Paavali puhuu Jumalan sanoja sieltä evankeliumin lähteestä, löytyy 2.
Kor. 5:19-20:stä. Siinä Paavali puhuu Kristuksen vanhurskaudesta. ”Sillä
Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille
heidän rikkomuksiaan ja hän uskoi meille sovituksen sanan Kristuksen puolesta
me siis olemme lähettiläinä ja Jumala kehottaa meidän kauttamme, me pyydämme
Kristuksen puolesta, antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa.”
Menemme sitten 2. Kor.
6:een nämä ajatukset mielessämme. Jae 14. ”Älkää antautuko kantamaan
vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa, sillä mitä yhteistä on
vanhurskaudella ja vääryydellä, tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä.
Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar, tai mitä yhteistä osaa uskovaisella
on uskottoman kanssa.” Jakeessa 17 sanotaan: ”Sen tähden, lähtekää pois
heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkää saastaiseen koskeko, niin
minä otan teidät huostaani.” Meidän tulee vakavasti miettiä tätä. Apostoli
kehottaa korinttolaisia ottamaan etäisyyttä. Miksi? Siksi, että he pysyisivät
kirkkaassa evankeliumin opissa. Juuri siinä, jota hän oli opettanut luvussa
viisi. Evankeliumia täytyi suojella harhaoppeja vastaan juuri korinttolaisten
itsensä tähden. Heidän ei tullut antaa sen päästä esiin ja tartuttaa heitä.
Tämä Paavalin varoitus
on täysin yhtä pitävä Jeesuksen oman opetuksen ja käytännön kanssa. Ajatelkaapa
vain Jeesuksen lähetyspuhetta siitä, että heidän ei tule pysyä kaupungissa,
jossa ihmiset eivät suostu kuuntelemaan. Tai kun Jeesus opettaa kirkkokurista
Matteuksen evankeliumin 18. luvussa tai kun hän luvussa 23 varoittaa
fariseuksista.
Voimme nyt tehdä
johtopäätöksiä tähänastisesta. Apostolit ammensivat evankeliumin
tyhjentymättömistä lähteistä julistuksessaan ja kirjeissään. He olivat
uskollisia Jeesuksen opetukselle ja todistivat rohkeasti pääsiäisen
tapahtumista. Mutta he olivat myös varuillaan väärien opettajien suhteen täysin
yhteneväisesti Jeesuksen käytännön kanssa. Meidän tulee pysyä apostolien
uskossa ja käytännössä aivan samoin kuin apostolitkin. Oikealla kirkolla on
nämä kaksi linjaa: tunnustaa ja ottaa etäisyyttä. Valitettavasti maassamme tämä
toinen linja, etäisyyden ottamisen linja, on ollut hämärän peitossa ja sivuun
työnnettynä. Etäisyyden ottaminen nähdään jotenkin negatiiviseksi. Ei ole
ymmärretty, että se on jotakin positiivista, jotakin ehdottoman välttämätöntä
evankeliumin tulevaisuudelle. Ja näemme maassamme, miten tämä laiminlyönti on
johtanut tunnustuksen vääristymiseen.
ESIMERKKEJÄ
KIRKKOHISTORIASTA
Käsittelemme nyt hieman
esimerkkejä kirkkohistoriasta. Ensimmäinen esimerkki on Uuden testamentin
ajalta. Ajattelin viipyä hieman Johanneksen 1. kirjeen äärellä. Tämä on
erityisen kiinnostavaa ottaen huomioon, että tätä kirjettä kutsutaan usein
rakkauden kirjeeksi. Ja kummallista kyllä tämä kirje on syntynyt juuri
harhaopin vuoksi. Vähän Aasian seurakunnissa oli esiintynyt vääriä profeettoja,
ja he olivat levittäneet eksytystä, että Jeesus ei ollut Jumalan Poika vaan
ainoastaan tavallinen ihminen. Tässä kirjeessä Johannes puuttuu harhaoppeihin.
Hän puhuu elämän Sanasta, Jeesuksesta Kristuksesta, ja siitä kuinka meidät on
kutsuttu vaeltamaan valossa. Mutta hän ottaa esiin myös sen, miten totuus
valosta kielletään. Tästä voitte lukea itse Johanneksen ensimmäisestä
kirjeestä.
Yhteenvetona voidaan
sanoa, että Johannes kehottaa seurakuntaa koettelemaan oppia ja torjumaan
harhaopettajat. Heitä tulee arvioida kolmesta näkökulmasta käsin:
tottelevaisuuden, rakkauden ja uskon (tai uskollisuuden) näkökulmasta.
Opettajia koetellessaan kristitty huomaa itsekin olevansa täynnä vikoja ja
puutteita. Mutta juuri siksi Johannes teroittaa henkien koettelemisen
tärkeyttä. Se, että olemme syntisiä, ei tarkoita, että voimme katsoa läpi
sormien syntejämme ja antaa harhaopettajien vapaasti toimia. Ei, päinvastoin.
Se, että olemme syntisiä, tarkoittaa, että meidän tulee jatkuvasti taistella
syntiä vastaan. Emme voi koskaan tehdä rauhaa syntiemme kanssa. Siksi meidän on
myös otettava etäisyyttä kaikkiin harhaoppeihin.
Sitten hieman
Apostolisesta uskontunnustuksesta. Se on saanut alkunsa jo kristinuskon
syntyhistorian alussa. Myös Uudesta Testamentista löytyy todistus siitä, miten
ennen kastetta opetettiin: esimerkiksi Pietarin puhe helluntaina ja Filippuksen
keskustelu etiopialaisen hoviherran kanssa. On helppo uskoa, että tämä opetus
oli jaettu kolmeen osaan, kuten myös kastekäskystä on tunnettua: Isä, Poika ja
Pyhä Henki. Uudesta Testamentista, Apostolien teoista, käy usein ilmi, että ne
jotka ottivat vastaan opetuksen, tunnustivat myös sitä. Eli siis
uskontunnustuksella on opettava tarkoitus.
Apostolisten isien
kirjoituksista löytyy eräs esimerkki Ignatiokselta. Hän puhuu samanlaisin
sanankääntein kuin Apostolinen uskontunnustus. Mutta lopuksi hän kääntyy niitä
uskottomia vastaan, jotka väittivät, ettei Jeesus todella noussut ylös, vaan se
oli ainoastaan näennäistä. Myös tätä on tärkeä ajatella. Uskontunnustuksella
oli myös jakava merkitys, ts. ne, jotka eivät olleet mukana eivätkä
tunnustaneet sitä, olivat ulkopuolella. Ignatios sanoo mm. niistä, jotka
kieltävät Jeesuksen todellisen ylösnousemuksen: ”Nämä ovat vain näennäisiä ja
heille käy niin kuin he uskovat, näille ruumiittomille ja demonisille.”
Ylipäätänsäkin Apostolisten isien kirjoitukset sisältävät paljon tällaista
tunnustavaa tekstiä. Puhutaan oikeasta jumalanpalveluksesta ja oikeasta
concordiasta eli yksimielisyydestä. Ignatios korostaa myös yhtenäisyyttä
piispan ympärillä. Tämä yhtenäisyys on tärkeää. Ja sitä Jeesus kuvasi
vertauksella viinipuusta.
Apostoliset isät näkivät
tärkeäksi painottaa oikeaa oppia ja ottaa etäisyyttä harhaopettajiin. Ja tämä
käy selväksi myös Athanasioksen uskontunnustuksesta. Sehän syntyi harhaopin
vastustamisen seurauksena. On hyvä miettiä sitä, kuinka alkukirkossa oltiin
hyvin tarkkoja siitä, kenen kanssa oltiin sakraalisessa yhteydessä. Meidän
ajassamme tämä puoli alkukirkon opista on jätetty sivuun. Sitä ei ole otettu
lainkaan esiin. Yksi esimerkki siitä on piispa Bo Giertz. Hänen näkemyksensä
oli lyhyesti se, että alkukirkko oli
yhtenäinen, iso ja maailmanlaajuinen. Esimerkiksi kirjassaan Kristuksen
kirkko hän kirjoittaa – ja tämä on eräs hyvin pidetty sitaatti: ”Etäisyys
jerusalemilaisen vanhauskoisen juutalaiskristityn, ja juuri kääntyneen
kreikkalaisen korinttolaisen orjan välillä oli varmastikin suurempi kuin
luonnollinen distanssi helluntailaisen ja roomalais-katolilaisen välillä
näyttää tänään olevan, mutta huolimatta näistä suurista jännityksistä,
yhtenäisyys säilytettiin, se lepäsi pyhän velvollisuuden varassa.” Tämä on
tietysti kyseenalaista. Siksi haluankin nostaa tässä esiin Werner Elertin.
Elertin mukaan todellinen alkukirkko sulki hereetikot ulkopuolelleen ja piti
kiinni suljetusta kommuuniosta (ehtoollisesta). Elert osoittaa myös, että
alkukirkon aikana oli useita eri suuntauksia ja oli kaukana itsestään
selvyydestä, että olisi ollut tällainen vallitseva katolinen eli yleinen
kirkko.
Alkukirkossa ei voitu
ajatella yhteistä ehtoollista ilman yksimielisyyttä. Mutta meidän aikanamme on
päinvastoin. Nyt nostellaan kulmakarvoja heti, kun joku kieltäytyy tekemästä
yhteistyötä tai jos joku kieltäytyy tulemasta pappisvihkimykseen. On poikettu
pois apostolisesta opetuksesta kirkollisesta yhteydestä. Apostolien teot luku
20 jae 29-30: ”Minä tiedän, että minun lähtöni jälkeen teidän keskuuteenne
tulee julmia susia, jotka eivät laumaa säästä. Ja teidän omasta joukostanne
nousee miehiä, jotka väärää puhetta puhuvat vetääkseen opetuslapset mukaansa.”
Tämän Paavali sanoi Efeson vanhimmille. Nouseekin kysymys, mitä julmien susien
kanssa tulisi tehdä? Luemme Johanneksen toisesta kirjeestä joitakin jakeita
jakeesta 10 eteenpäin: ”Jos joku tulee teidän luoksenne, eikä tuo mukanaan
tätä oppia, niin älkää ottako häntä huoneeseenne älkääkä sanoko häntä
tervetulleeksi. Joka sanoo hänet tervetulleeksi, joutuu osalliseksi hänen
pahoihin tekoihinsa.” Minulla on eräs ajatus liturgiaamme sisältyvästä
vuorotervehdyksestä. Onko juuri tästä kyse tässä: toivottaa hänet
tervetulleeksi? Ajattelen tässä piispantarkastuksia, piispanvierailuja,
pappisvihkimyksiä tai muita kirkollisia yhteyksiä. Erityisesti käsittelemme
yhtä kohtaa, niitä opettajia, jotka eivät tunnusta, että Jeesus on lihaan
tullut Kristus, josta Johannes puhuu tämän luvun 7. jakeessa. On monia piispoja
ja pappeja, jotka eivät tunnusta tätä. Siksi meidän täytyy varoa niitä, jotka
edistävät hajaannusta, koska he edustavat oppia, joka sotii apostolista oppia
vastaan. Näistä Paavali sanoo: kääntykää pois heistä.
Lopuksi tutkistelemme
hieman Augsburgin tunnustusta ja Lutheria. Voimme ajatella Augsburgin
tunnustuksen sanoja ”ne tuomitsevat”. Tämähän toistuu melkein jokaisessa
artiklassa. Uskonpuhdistuksen aikana oli itsestään selvää, että otettiin etäisyyttä
harhaopettajiin. Tämä tuo mukanaan suuren vastuun pastorille. Hänen tulee olla
vartija Siionin muurilla. Jos
hänelle ei ole
yhteys-kysymys selvänä, niin hän joutuu siihen ryhmään, joita Luther kutsuu
vihan apostoleiksi. Sen voi nähdä meidän aikamme valossa. Kirkkoherrat ja
piispat kilpailevat siitä kuinka paljon väkeä he saavat koottua erityisesti
yhteiselle ehtoolliselle. Tänään ollaan valmiita menemään ekumeniassa kuinka
pitkälle tahansa.. Ekumeenisen liikkeen edistämiseksi tehdään kaikki mahdollinen.
Ollaan jopa valmiita vääristelemään kirkkohistoriaa.
Me voimme tehdä
kirkkohistoriasta käsin oikeita johtopäätöksiä. Oppi tulee määritellä tarkasti
ja vetää raja harhaopettajiin sekä uskontunnustusten kautta että torjumalla
sakraali yhteys.
Luento pidetty
Concordia-seminaarissa 10.4.2003 Helsingissä.