KRISTUS – OIKEA DAAVID
Sillä evankeliumi on kreikkalainen sana, joka merkitsee: hyvä sanoma, hyvä
tieto, hyvä uutinen, hyvä julistus, josta lauletaan, puhutaan ja iloitaan. Niin
kuin silloin kun Daavid voitti suuren Goljatin, hyvä sanoma ja ilahduttava
uutinen levisi Juudan kansan keskuuteen siitä, että heidän hirvittävä
vihollisensa oli surmattu ja heidät oli saatettu pelastettuina iloon ja
rauhaan; sen tähden he hyppivät, lauloivat ja iloitsivat.
Samoin tämä Jumalan evankeliumi ja tämä Uusi Testamentti on hyvä sanoma ja
viesti, joka on apostolin julistamana kaikunut kaikkeen maailmaan oikeasta
Daavidista, joka on taistellut synnin, kuoleman ja perkeleen kanssa ja
voittanut ne ja on siten lunastanut, tehnyt vanhurskaiksi ja eläviksi ja
autuaiksi ilman omaa ansiota kaikki ne, jotka olivat olleet synnin vankeina,
kuoleman vaivaamia ja pahan hengen vallassa, ja on saattanut heidät siten
rauhaan ja jälleen kotiin Jumalan luo. Siksi he laulavat, kiittävät ja
ylistävät Jumalaa ja ovat iankaikkisesti iloisia, mikäli he tämän vahvasti
uskovat ja pysyvät uskossa.
Tämä sanoma ja ilahduttava viesti, tämä evankelinen ja jumalallinen uusi
ilmoitus on nimeltään myös Uusi Testamentti. Sillä niin kuin se on testamentti,
kun kuoleva mies määrää kuinka hänen omaisuutensa hänen kuolemansa jälkeen
jaetaan nimeltä mainituille perillisille, niin Kristus on myös ennen
kuolemaansa käskenyt ja säätänyt, että tätä evankeliumia pitää hänen kuolemansa
jälkeen julistaa kaikessa maailmassa. Hän on siinä antanut kaikille niille,
jotka uskovat, kaiken omaisuutensa, so. henkensä, jolla hän on niellyt
kuoleman, vanhurskautensa, jolla hän on hävittänyt synnin sekä autuutensa,
jolla hän on voittanut iankaikkisen kadotuksen. Nyt ei ole synteihin, kuolemaan
ja kadotukseen kietoutuneella ihmisparalla missään tapauksessa ilahduttavampaa
kuultavaa kuin tämä kallis ja suloinen sanoma Kristuksesta. Hänen täytyy
sydämensä pohjasta nauraa ja tulla siitä iloiseksi, kun hän uskoo, että se on
totta.
Luther, Esipuheet Uuteen testamenttiin, s. 11-12. Valitut teokset II. Juva
1983.