E. A. Lundqvist, rovasti
(1856-1920)
”Ja hän palasi Jumalan
miehen tykö kaiken joukkonsa kanssa; ja kun hän oli tullut sisälle, seisoi hän
hänen edessänsä ja sanoi: ’Katso, nyt minä tiedän, ettei yhtäkään Jumalaa ole
kaikessa maassa, paitsi Israelissa!’” (2. Kun. 5:15)
Naaman oli puhdistunut,
ja nyt hänen sydämensä oli sulanut pehmeäksi kuin vaha. Koko hänen kurjuutensa
oli poissa. Nyt oli tuo iljettävä ja kuluttava spitaalikin hävinnyt. Mutta sen
lisäksi oli tullut vielä jotakin. Oi sanomatonta suloisuutta! Nyt hän oli
päässyt myös siitä levottomuudesta ja tuskasta, joka alituisesti syvällä hänen
sisimmässään oli hänen sydänjuuriaan kaivellut. Poissa olivat hänen monien
pahojen tekojensa tuottamat ahdistukset, hänen sanomaton kuolemanpelkonsa ja
vanhurskaan tuomion päivän kammonsa.. Profeetta oli aivan kuivasti, lyhyesti ja
yksinkertaisesti esittänyt hänelle parannuskeinoksi sanaa ja vettä. Tähän oli
sisältynyt se ylenpalttinen apu ja se ennenkuulumaton ihme, jonka vaikutuksesta
hän nyt oli puhdas. Täällä totisesti oli iankaikkinen, pyhä ja korkein Jumala,
joka ei ollut muualla kaikessa maassa kuin vain Israelissa. Ja tämä Jumala oli
hänen ystävänsä! Tämä Jumala rakasti häntä! Hänhän ei ollut hänen synteihinsä
ja pahuuteensa katsonut, vaan peittänyt ne kasvojensa edessä, antanut ne
hänelle anteeksi sekä armostaan ja laupeudestaan tehnyt hänet kasvojensa edessä
vanhurskaaksi. Tällaisen Jumalan hän saisi kuoltuansa kohdata. Miten
autuaallista elämä nyt olikaan ajassa ja iankaikkisuudessa! Monen monet
lohduttomat ja raskaat päivät olivat loppuneet. Loppunut oli katkera nurina ja
vihlova soimaaminen sen johdosta, että hän ollenkaan eli. Hän oli uusi ihminen,
jolla oli elämis- ja kansalaisoikeus sekä täällä ajassa että iankaikkisuudessa.
Kaikki tulikin sen vuoksi uudeksi hänen sielussaan, uusin silmin hän katseli
maisia ja taivaallisia asioita.
Mielessämme voimme hyvin
kuvitella, vaikkakin sanoin on vaikea selittää sitä mielentilaa, jonka vallassa
hän koko joukkonsa kanssa palasi tämän Jumalan miehen luo, joka hyvin tiesi,
kuinka Jumala oli auttanut ja sydämessään katsonut tämän Naamanin puoleen vain
vaimon siemenen, Herran Kristuksen tähden, Hänen, joka iankaikkisuudessa
annettiin kaikelle maailmalle ja jonka ajallista tulemista hän oli saanut tehtäväkseen
ennustaa. Profeetan luo palatessaan
Naaman yhä uudelleen ja uudelleen mahtoi ihmetellä tuota miestä, joka hänessä
asuvan Jumalan Hengen kautta varmasti toki tiesi ja tunsi hänen pahan
itsekkyytensä ja ivallisesti lausutut sanansa, vaan ei kuitenkaan antanut
sanassa ja vedessä suodun avun menettää voimaansa. Jumalan mies oli ilmeisesti
menetellyt Jumalansa tahdon mukaisesti. Mikä armorikas ja rakastava Jumala tämä
Jumala olikaan! Ihmisen epäusko ei siis tehnyt tyhjäksi tämän Jumalan uskollisuutta
(Room. 3:3). Elleivät ihmiset Häneen uskoneetkaan, niin Hän silti pysyi
uskollisena. Hänen olemuksensa oli sellainen, eikä Hän saattanut itseänsä
kieltää (2. Tim. 2:13). Tämä Jumala oli sellainen, joka tahtoi ja voi parantaa
ja puhdistaa murtuneita, heikkoja ja pahoin kohdeltuja ihmisiä, nostaa heidät
luoksensa ja antaa tuon rajattoman armon, uskollisuuden ja rakkauden heitä
syleillä, se kun lämmittää, aina tekee uudeksi ja eläväksi. Kuinka
säteilivätkään Naamanin silmät, kun hän nyt astui profeetan eteen ja sanoi: ”Katso,
nyt minä tiedän, ettei yhtäkään Jumalaa ole kaikessa maassa paitsi Israelissa.”
Jos Naaman ei olisi
tullut puhtaaksi ja siten oppinut tuntemaan taivaisen rakkauden Jumalaa, niin
hän ei olisi palannut Jumalan miehen luo. Hän olisi jäänyt suuttumuksensa
valtaan ja ehkäpä viimein itse tehnyt sietämättömästä kurjuudestaan lopun.
Taivaallisen Jumalan rakkaus ja puhdistuminen vain olivat hänen mielensä
toisenlaiseksi tehneet. Hänen mielensä oli nyt kiitollinen, mutta tästä
puhuttaessa on tuiki tarkoin huomattava, että puhdistuminen tapahtui ensin, ja
sen jälkeen tuli kiitollinen mieliala. Ei rakkaus ollut siinä, että hän oli
rakastanut Jumalaa, vaan siinä että Jumala oli häntä rakastanut, niin kurja
kuin hän olikin (1. Joh. 4:10). Jumalan armo oli tullut hänen osakseen, ja
siitä hänen vastarakkautensa syttyi.
Ja millainen neuvo on
nyt tämän maailman ihmisiä varten olemassa? Katso, kuinka rikkirevittyjä ja
murtuneita he ovat. Turmelus on kokonaan saanut heidät paulaansa. Synnit, joko
salaiset tai julkiset, painavat heidän sydämillänsä. Veriruskeat pahat teot,
joita on tuhansittain, polttavat merkkejään omiintuntoihin. Saastaisuudet,
viallisuudet ja kaikki ihmisen henkisissä ja ruumiillisissa kyvyissä ilmenevät
epämuodostumat kietovat ”kuoleman ruumiin” taidokkaasti punottuihin ja
aukeamattomiin kahleisiin. Intohimot jättävät jälkeensä tyhjyyden, pyrkimykset
eivät saavuta päämääräänsä, toiveet pettävät. Hapuileminen ja kiihkeä
tavoittelu väsyttää. Ja kun kaikessa ja kaikissa alituisesti ilmenee
epätäydellisyyttä, kun mikään ihmisteko ei voi eheäksi tehdä kaikkea
hajaannusta, niin tästä seuraa kyllästymistä, huonoa tuulta, katkeruutta ja
ivallisuutta. Ja kaikkialla piilee epäilyksiä ja matelee rauhattomuutta. Niin
leviää kuolon synkkä varjo yhä laveammalle, ja vastustamaton pelko kuivaa veren
ja lamauttaa. Ja niin aletaan vihata koko olemassaoloa. Vihataan itseä,
vihataan muita vain sydämessä piilevän ja sieltä irtaantumattoman, sanomattoman
turmeluksen tähden. Vihataan maata, koko luomakuntaa. Vihataan Jumalaa,
taivasta ja iankaikkisuutta. Mutta ylinnä vallitsevat sydämessä kuitenkin tuska
ja kauhu, sillä siitä tietoisuudesta ei päästä, että kerran on astuttava
vanhurskaalle tuomiolle.
Ihminen on Jumalan
vihamies ja tekee, mikä pahaa on (Kol. 1:21), on vihollinen (Room. 5:10),
kuollut synteihinsä (Ef. 2:1) ja vihaa lähimmäistään (Tiit. 3:3).
Kysymme vielä kerran:
millainen neuvo on näitä ihmisiä varten olemassa? Kuinka näistä tulee uusia ja
hyviä ihmisiä? Jumala tietää neuvon ja tekee armollansa heidät sellaisiksi.
Sanassaan hän näet julistaa heille, että hän suuressa rakkaudessansa on kaikki
puhtaaksi ja uudeksi tehnyt. Yksissä neuvoin Poikansa kanssa Hän on järjestänyt
asiat niin, että synti, kuolema ja tuomio ovat syrjään sysätyt ja että
ihmissuku Pojassa, jumalihmisessä vanhurskautettuna ja ihanaksi tehtynä on
asetettu Hänen kasvojensa eteen taivaassa, ja että he siten Hänessä saavat
iankaikkisesti elää, uudessa taivaassa ja uudessa maassa, missä vanhurskaus asuu.
Kaikki on Kristuksessa jälleen tullut täydelliseksi, ja ihmiset ovat nyt
Hänessä, jossa jumaluuden kaikki täyteys asuu, ylenpalttisen täydellisiä, ja
kaikki tämä on jokaiselle ihmiselle annettu ikuiseksi omaisuudeksi Isän
Jumalan, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen yhdistetyssä kasteen vedessä. Niinpä siis
Jumalan tahto onkin, että jokaisen ihmisen tulee kohoutua itsestään ja maasta
korkeammalle ja olla taivaallinen ihminen, autuas Jumalan lapsi, elää
Kristuksessa eikä elää vain tätä
maallista elämää; hänen tulee siis elää niin kuin ei tämä elämä olisi
varsinainen elämä ja odottaa tulevaista! Ihminen on taivaallinen ja aina uusi;
kaikki on taivaallista ja uutta! Kuinka siis! Emmekö nyt siis ”palaisi”
Jumalamme luo, vieläpä joukoittain! Emmekö murehtien ja samalla riemuiten sekä
surun että ilon kyyneleitä vuodattaen astuisi Hänen eteensä ja sanoisi itse
kukin kohdaltamme: ”Katso, nyt minä tiedän, ettei yhtäkään Jumalaa ole
kaikessa maassa paitsi Israelissa”.
Kun me Kristuksessa
olemme puhtaiksi, vanhurskaiksi, ihaniksi ja taivaallisiksi ihmisiksi tehtyjä,
niin emmekö palvelisi ja rakastaisi Jumalaamme, iloitsisi ja riemuitsisi
Hänessä, olisi Hänen omiansa, luottavaisesti puhuisi Hänen kanssaan ja tahtoisi
sitä mikä hyvää on, niin kuin enkelitkin taivaassa! Siinä on ihminen, joka elää
ja kuitenkaan ei elä, joka elää Jumalan Pojan uskossa (Gal. 2:20). Hänellä on
koko taivas sydämessään, joskin hän vielä vaeltaa maan päällä. Ja aina hän
pysyttelee erossa itsestään ja kaikesta maallisesta. Hänellä tosin on vielä tämä
”kuoleman ruumis”, mutta uusi, Kristuksessa iäisesti vanhurskas ja taivaallinen
ihminen asuu hänen sydämessään ja on hänen turvansa ja elämänsä.
Vanhan ihmisen kanssa
hän paraikaa ja edelleenkin läpi koko elämänsä taistelee, mutta on
iankaikkisesti autuas ja on voitolla kuollessaankin. Saatana, maailma ja tämä
kuoleman ruumis tuottavat hänelle joka päivä ja taukoamatta vaivaa ja
hankaluutta. Väijyen ja viekkaasti hänen kimppuunsa hyökätään milloin miltäkin
puolelta, miten kulloinkin sopivimmalta näyttää. Sillä välistä singotaan
myrkyllisiä huomautuksia, välistä häntä saarretaan juonista ja viekkaudesta
punotulla verkolla, välistä hänen oma sitkeä ja juurtunut pahuutensa, syntinsä,
vikansa ja huonot tapansa pääsevät puhkeamaan ilmoille miten milloinkin, välistä
mahtava itsetyytyväisyys pyrkii valtaan, välistä tulee väsymys ja
kyllästyminen, välistä ylpistyminen, välistä kylmyys, hitaus ja kuolema jne.,
mitä kirjavimmin vaihdellen keskenään. Mutta Jumalan järjestyksen mukaisesti on
Kristuksessa iankaikkisesti vanhurskas, autuas ja taivaallinen ihminen aina ja
joka päivä saapuvilla! Ja tämä uusi ihminen on kuitenkin aina yhtä mieltä
Jumalan kanssa. Ja niin se vie kaiken esillä olevan pahan Jumalan luo valoon.
Se huokailee, suree, huutaa, ponnistelee ja on vihainen Jumalan kanssa kaiken
sellaisen pahan takia. Se Jumalan kanssa rankaisee ja tuomitsee pahan.
Hyökkäykset raukeavat tyhjiin, ja raivossansa yhtyen saatana näkee, että ei
saakaan hengiltä tuota uutta taivaallista ihmistä, jonka on kiehtovilla pauloillansa,
synneillä ja lankeemuksilla tai muilla kiusallisilla tuskilla ja väsyttävillä
hyökkäyksillä painanut maahan ja tahtonut viekkaasti surmata. Päinvastoin hän
näkee tämän uuden taivaallisen ihmisen yhä uudelleen edessänsä yhtä uutena,
puhtaana, vanhurskaana ja autuaana, yhtä uljaana ja valmiina uuteen otteluun
sekä uusiin toimiin hyvän edistämiseksi. Hänessä on murtumaton sitkeys ja
sammumaton elonkipinä. Saatana seisoo taivaallisen ja iäti autuaan olennon
edessä sekä muuttumattoman ja ratkaistun voiton edessä. Mutta ei tässä ole
kaikki. Tulee sairautta, köyhyyttä ja ahdistusta. Hän joutuu vaaroihin häijyjen
ja pahansuopien ihmisten joukossa, hän joutuu kärsimään kiittämättömyyttä,
vilppiä ja uskottomuutta, kantamaan nurjuutta, kovuutta ja soimauksia, kestämään
kaikkea tämän maailman hulluutta. Mutta Kristuksessa taivaallinen, iäti
vanhurskas ja autuas ihminen ei näistäkään kärsi mitään vahinkoa. Hän ei
sairaudesta suurta ääntä nosta. Hän on maalliseen osaansa tyytyväinen. Hän
hymyilee nurjuudelle ja vaaroille. Hän on uskollinen, jos häntä petetään. Hän
siunaa, jos häntä kirotaan. Iankaikkisuuden valossa hän voi vielä nähdä jotakin
hyvää ja kaunista, mikä vielä loistaa tämän maailman pirstaleitten seassa, ja
iloitakin siitä, tietäen hyvin että hän kerran taivaassa saa nähdä Jumalan ja
kaiken muun täydellisyyden ja ihanuuden, sen, mitä silmä ei ole nähnyt eikä
korva kuullut, mikä ei ole ihmisen sydämeen noussut ja minkä Jumala on
valmistanut niille, jotka Häntä rakastavat. Sellainen on Kristuksessa iäti puhdas,
vanhurskas, autuas ja taivaallinen ihminen – ”aina autuas!”
Niin Jumala kaiken on
hyvin järjestänyt aikaa ja iankaikkisuutta varten! Koska ja kuinka me sen
Hänelle palkitsemme? Kun me Jumalalta olemme saaneet niin suuren autuuden, niin
pitäisihän meidän siitä hetkestä alkaen, jona uskossa saimme sen
henkilökohtaisesti omaksemme, maksaa se Hänelle kaikella, millä voimme ja
kykenemme – koko pyhitetyllä elämällämme. Ja syystä meidän pitäisi huutaa voi
sille, jonka maksusta jotakin puuttuu. Niin, siten me ajattelemme ja teemme
johtopäätöksiämme innokkaina ja parasta tarkoittaen. Meillä on siinä suhteessa
samat ajatukset kuin Naamanilla, joka saatuaan armon osaksensa sanoi
profeetalle: ”’Ota siis nyt lahja palvelijaltasi.’” Mutta hän sanoi: ’Niin
totta kuin Herra elää, jonka edessä minä seison, en minä ota sitä.’ Ja hän
vaati häntä ottamaan; mutta hän kielsi pois” (2. Kun. 5:15-16).
Naamanilla oli viimeksi
vielä jotakin opittavaa. Ennen puhdistumistaan hän oli tullut profeetan luo
mukanaan loistava kuormastonsa, kymmenen talenttia hopeaa, kuusi tuhatta sikliä
kultaa ja kymmenen juhlapukua. Nyt puhdistuttuaan hän otti nämä taas mukaansa.
Päivänselvästi hän sekä silloin että nyt ajatteli palkita profeettaa. Ennen hän
kenties olisi tahtonut ostaa puhdistumisensa. Tahtoiko hän ehkä nyt sen maksaa?
Ehkäpä ei. Jos hänellä sellainen ajatus oli, niin se ei suinkaan ollut hänen
omansa vaan perkeleen; mutta olipa miten hyvänsä, profeetta näytti tämän
huomatessaan suuresti kiihtyneen. Ei saanut totta totisesti olla pienintäkään
syytä sellaiseen luuloon, että ihmiset voivat ostaa ja maksaa Herran tekoa! Ei,
siihen Jumala oli liian suuri ja ihminen liian pieni. Jumala oli ilmaiseksi
tekonsa tehnyt. Ja profeetta lausui nyt nuo voimakkaat sanat: ”Niin totta
kuin Herra elää, jonka edessä minä seison, en minä ota sitä.” Ja
muistakaamme jokainen nämä sanat!
Herran armotekoon ei
kuulu mitään meidän tekojamme. Jumalan teko on suuri, meidän tekomme eivät
kelpaa mihinkään ja kuuluvat toiselle alalle, kuten jo edellä onkin puhuttu. Meidän
ei sen vuoksi siis tarvitse kiinnittää huomiota ennen tehtyihin, nykyisiin tai
tulevaisiin tekoihin. Iankaikkinen autuutemme ja vanhurskautemme Kristuksessa
on meille nyt ja aina annettu ilmaiseksi. Me olemme saaneet ilmaiseksi! Mitä
siihen sanomme? Me emme voi autuuttamme ja vanhurskauttamme ostaa esim.
katumuksen hinnalla, emme liioin maksaa siitä esim. pyhityksen hinnalla, sillä
tällaiset rahat, olkootpa meille itsellemme miten hyödyllisiä hyvänsä ja
kelvatkoot niinikään keskuudessamme maan päällä vaihtorahoiksi eivät kuitenkaan
ole täysiarvoisia, niin että niillä kelpaisi ostaa sellaisia korkeita ja
taivaallisia aarteita kuin autuutta ja vanhurskautta. Näissä rahoissa on kyllä
Lain leima, mutta Lain leima on nyt lyöty ala-arvoiseen tavaraan. Ja kuitenkin
me olemme niin taipuvaisia sellaiseen kaupantekoon. Monet tekevät paljon työtä
hankkiakseen sellaisia rahoja taivaan ostoa varten, vaikka Raamattu sanoo: ”Tulkaa
ja ostakaa rahatta ja hinnatta” (Jes. 55:1). Meidän hopeamme ja kultamme
eivät merkitse mitään silloin, kun autuutemme ja vanhurskautemme on
kysymyksessä. Kyllä kai mekin elämämme kuluessa tuomme esille enemmänkin kuin
kymmenen juhlapukua, jotka olemme mitä taitavimmin omilla käsillämme erilaisten
mallien mukaan kutoneet, vaikka sana sanoo, että ”kaikki meidän
vanhurskautemme on kuin saastainen vaate” (Jes. 64:6) Mutta koska ne ovat
saastaisia, ne juhlapuvut, niin saamme panna ne syrjään silloin, kun autuutemme
ja vanhurskautemme Kristuksessa on kysymyksessä. Mutta kun me profeetan lailla
olemme saaneet ilmaiseksi, niin tulee meidän niinikään hänen tavallaan antaakin
ilmaiseksi. Meidän ei pidä vaatia, että toiset saadakseen armon osakseen ja
siinä pysyäkseen uhraisivat edellä mainittuja tai muita sellaisia tavaroita ja
tekoja, vaan sanokaamme: ”Niin totta kuin Herra elää, en minä ota sitä.”
Jos me tahdomme lain kautta tultavan vanhurskaiksi, niin me olemme langenneet
pois armosta (Gal. 5:4). Jos me muuten olemme Kristuksen palvelijoita, niin
älkäämme tehkö niin kuin profeetan palvelija Gehasi teki. Tämän mielestä hänen
herransa oli menetellyt vallan taitamattomasti ja syyttä suotta Naamania
säästänyt, ja hän sanoi itsekseen: ”Katso, minun herrani on säästänyt
Naamania, tätä Syrialaista, ettei hän häneltä ottanut niitä, joita hän toi;
niin totta kuin Herra elää, minä juoksen hänen perässänsä ja otan jotakin
häneltä.” Ja hän teki niin, mutta sai tavaran mukana spitaalin.
Muistakaamme, mitä Galatalaiskirje sanoo vääristä opettajista! Mitä Naamanin
nyt siis oli tehtävä? Hänen kuten meidänkin täytyi siihen tyytyä, että oli
kaikki ilmaiseksi saanut ja että aina tulisi niin olemaan. Oi, mikä suuri
Jumala hänellä oli! Hänen tarvitsi nyt ainoastaan riemuita ja olla iloinen,
”Häntä kiittää ja ylistää, Häntä palvella ja Hänelle kuuliainen olla.”
”Niin sanoi Naaman: ’Jos
ei, niin annettakoon kuitenkin minulle, palvelijallesi, kahden muulin kuorma
maata. Sillä sinun palvelijasi ei tahdo enää muukalaisille jumalille uhrata ja
poltto-uhria tehdä, vaan Herralle. Tässä asiassa olkoon Herra armias
palvelijallesi: kun kuningas, herrani, menee Rimmonin huoneeseen rukoilemaan ja
nojautuu minun käteni päälle, ja minä lankean maahan Rimmonin huoneessa, niin
antakoon Herra tässä asiassa palvelijallesi anteeksi, että minä Rimmonin
huoneessa maahan lankean’” (2. Kun. 5:17-18).
Naamanin oli nyt
lähdettävä jälleen kotimaahansa. Siellä hän oli palveleva yksinomaan ainoata ja
totista Jumalaa, Israelin Jumalaa. Hän tahtoi Hänen nimeään tunnustaa. Siksi
hän myös oli rakentava Hänelle alttarin, mihin tarkoitukseen hän tarvitsi jonkun
verran Israelin maan multaa, sen verran kuin kaksi muulia jaksoi perille
kuljettaa. Hänen hurskaalle mielelleen oli rakasta saada tältä onnelliselta
matkalta sellainen muisto mukaansa. Toisille jumalille ei tämän jälkeen enää
uhrattu. Hän tahtoi kaikesta sellaisesta saastutuksesta pysyä puhtaana.
Hovivirkaansa hän jäisi, kuitenkin niin, että kaikki saisivat nähdä, mitä
Jumalaa hän palveli ja omanaan piti. Ja juuri sillä edellytyksellä profeettakin
myöntävästi vastasi hänen tunnon arkaan kysymykseensä, sopisiko hänen, kun
hänen tuli hovivirkansa mukaisesti olla kuninkaansa rinnalla, joka nojasi hänen
käsivarteensa, myöskin seurata tätä ja olla läsnä, kun tämä meni
Rimmon-epäjumalan temppeliin epäjumalanpalvelustansa toimittamaan, minkä
uhreihin ja muihin menoihin hän, Naaman, kuitenkaan ei ottaisi osaa. Keskellä
pakanallista jumalanpalvelusta hän oli rukoileva omaa Jumalaansa, vain ainoata
totista Jumalaa.
”Ja hän sanoi hänelle:
’Mene rauhaan!’, ja hän meni kappaleen matkaa hänen tyköänsä” (2. Kun. 5:19).
Ja niin Naaman läksi
matkaan. Hänellä oli rauha. Ja hänestä oli nyt tullut meidän hengellinen
sukulaisemme. Meidän laillamme hän tiesi, että Jumala oli hänenkin Jumalansa,
että hänkin kerran saisi autuaana asua Hänen kanssaan iankaikkisuudessa ja että
hänkin kerran taivaan ihmisenä saisi Hänen pyhyydessään ja vanhurskaudessaan
riemuita tuolla ylhäällä katoamattoman ihanuuden asunnoissa. Meidän laillamme
hän tiesi, että Jumala täällä maan päällä esiintyi sanassa ja vedessä. Hänhän
oli puhdistunut veden pesossa sanan kautta. Henkensä kanssa hän nyt meidän
laillamme oli yksimielinen siitä, että vain tähän Jumalaan ihmisen oli
uskottava, tätä tunnustettava ja rakastettava. Ja tämän Jumalan edessä hän nyt
oli kukistanut oman minänsä ja kaikki muut epäjumalat eikä enää tahtonut olla
missään tekemisissä niiden kanssa. Hän ei enää tahtonut turvata eikä luottaa
mihinkään muuhun maailmassa kuin vain ainoaan totiseen Jumalaan. Hän ei
ainoastaan tahtonut olla palvelematta ”aurinkoa, kuuta ja taivaan tähtiä”, vaan
niinikään olla luottamatta ”itseensä, viisauteensa, rikkauteensa ja
tavaroihinsa”, olla uskaltamatta ”muitten ihmisten voimaan ja korkeuteen”, olla
pitämättä ”vatsaansa jumalanansa”, ja nyt hän vain tahtoi ”tunnustaa ja
kunnioittaa Jumalan korkeutta ja vanhurskautta, pitää Häntä parhaana
tavaranansa, Häntä kumartaa ja ylitse kaikkia rakkaana pitää; ja Häneen ainoaan
uskaltaa.” (Svebiliuksen katekismus, 1 käsky, kohdat 10-12, 15, 16).
Tässä elämässä hän ei
enää saisi profeetta-ystäväänsä nähdä. Mutta varma oli, että sitten kun he
molemmat sekä kaikki muut hurskaat olivat saaneet kukin taivaltaa ”kappaleen
matkaa” täällä maan päällä, niin he kyllä kohtaisivat toisensa taivaassa, ja se
toivohan on meidän kaikkien ilonamme.
Olemme siis johtuneet puhumaan
kirkon kasteesta ja ylistämään sen pyhää ihmettä. Tämä kaste on keskuudessamme
tullut niin totutuksi ja jokapäiväiseksi, että, Jumala paratkoon, nykyään
tuskin kenenkään mieleen juolahtaa siitä etsiä uskolle olinsijaa tai elämää
varten voimaa. Mieluummin suostutaan mihin vieraaseen uutuuteen tahansa.
Kastetta pidetään nykyään halpa-arvoisena täällä meillä. Se on aina ollut niin
meidän lähellämme, keskuudessamme, niin että ”sillä ei ole arvoa kotimaassaan”.
Mutta kasteeseen sitä kuitenkin on jäätävä, sillä niin Herra on sen säätänyt,
ja ken sielunhädässänsä siitä pitää kiinni, pelastuu, vaikka kaikki muut
kulkisivatkin omia teitään. Olkoon siis jokainen tällainen iloinen Herrassaan
ja kasteestaan, vaikka yksikseenkin jäisi tästä iloitsemaan, älköönkä siitä
yhtään välittäkö, vaikka surukseen saisi viimein nähdä senkin, että totuuden
kynttiläjalka kokonaan siirretään toiseen huoneeseen. Kirkon kasteen ja siitä
johtuvan totuuden on käynyt samaten kuin Kristuksen itsensä kävi kotimaassaan.
Ei Hänellekään siellä arvoa annettu. He olivat niin usein Hänet nähneet, Hänen
lapsuudestaan saakka. He olivat Häneen niin tottuneet, ja Hänhän oli vain
Joosefin poika! Mutta kun hän meni vanhaan synagoogaan ja oli puhunut heille
hiukan erään profeettain kirjoitusten kohdan johdosta, joka juuri Hänestä
todisti, Hän sanoi nämä huomattavat sanat: ”Ja monta spitaalista miestä oli
Israelissa Elisa profeetan aikana, eikä kukaan heistä tullut puhdistetuksi,
vaan ainoastaan Naaman, syyrialainen” (Luuk. 4:27). Ja kuulemassa olleista
sanotaan: ”Tämän kuullessaan kaikki, jotka olivat synagogassa, tulivat
kiukkua täyteen ja nousivat ja ajoivat hänet ulos kaupungista ja veivät hänet
sen vuoren jyrkänteelle asti, jolle heidän kaupunkinsa oli rakennettu,
syöstäkseen hänet alas. Mutta hän lähti pois käyden heidän keskitsensä” (Luuk.
4:28-30).
Tuskin olemme Apostolien
tekojen ensi lehdiltä saaneet lukea Pietarin helluntaipäivänä pitämän, valtavan
saarnan ihmissuvun syntien tähden kuolleesta ja sen iäiseksi vanhurskaudeksi
herätetystä jumalihmisestä Jeesuksesta Kristuksesta sekä Häneen kastetun
seurakuntansa uskonelämästä, kun jo heti sen jälkeen huomiomme kiintyy siihen
tapaukseen, miten Pietari niin ankarasti rankaisi valehtelemisen ja petoksen
Pyhän Hengen edessä, nimittäin kertomukseen Ananiaasta ja Safiirasta.
Merkillinen yhteensattuma on sekin, että me nytkin saamme huomata, miten
profeetta heti Naamanin puhdistumisen jälkeen rankaisee Gehasia.
”Silloin Gehasi, Jumalan
miehen Elisan palvelija, ajatteli: ’Katso, minun herrani on säästänyt Naamania,
tätä syyrialaista, ettei hän häneltä ottanut niitä, joita hän toi; niin totta
kuin Herra elää, minä juoksen hänen perässänsä ja otan jotakin häneltä!’ Niin
Gehasi juoksi nopeasti Naamanin jälkeen. Ja kun Naaman näki hänen juoksevan
perässänsä, astui hän vaunuista alas häntä vastaan ja sanoi: ’Onko rauha?’ hän
sanoi: ’Rauha; herrani lähetti minut, sanoen: katso, juuri nyt on tullut minun
tyköni Efraimin vuorelta kaksi nuorukaista profeettain pojista; anna heille
talentti hopeaa ja kaksi juhlapukua.’ Naaman sanoi: ’Tee hyvin, ota kaksi
talenttia hopeaa!’, ja hän vaati häntä ja sitoi kaksi talenttia hopeaa kahteen
kukkaroon ja kahdet juhlapuvut ja antoi ne kahdelle palvelijallensa; ja he
kantoivat sen hänen edellänsä. Ja kun hän tuli mäelle, otti hän ne heidän
käsistänsä ja kätki ne huoneeseen; ja hän päästi miehet, ja he menivät pois. Ja
hän meni sisälle ja seisoi herransa edessä. Niin Elisa sanoi hänelle: ’Mistä
tulet, Gehasi?’ Hän vastasi: ’Ei palvelijasi ole mennyt sinne eikä tänne.’ Ja
hän sanoi hänelle: ’Eikö minun sydämeni ollut mukana, kun mies palasi
vaunuistansa sinua vastaan? Oliko nyt aika mennä ottamaan hopeaa ja ottamaan
vaatteita, öljypuita, viinimäkeä, lampaita, härkiä, palvelijoita ja piikoja?
Sen tähden pitää Naamanin spitaalin tarttuman sinuun ja sinun siemeneesi
iankaikkisesti!’ Ja hän meni pois hänen tyköänsä spitaalista valkoisena kuin
lumi” (2. Kun. 5:20-27).
Gehasiin oli tarttunut
kurja voitonhimo. Hän nähtävästi ei ollut tyytyväinen asemaansa profeetan
palvelijana, mistä hän kumminkin sai kohtuullisen toimeentulon. Hän tahtoi
rikastua ja lankesi sen takia onnettomaan kiusaukseen ja paulaan (1.
Tim.6:6-19!). Miten innokkaasti hän juoksikaan rikkaan Naamanin jälkeen, koko
ajan ajatellen petollisessa ja ahnaassa sydämessään sitä, miten ”ottaisi
jotakin häneltä”. Naaman, joka oli löytänyt taivaisen aarteen, jota ei
ruoste eikä koi voi turmella, ja joka katseli maallisia rikkauksiaan vallan
toisin silmin kuin ennen, näkee hänen juoksevan jäljessänsä, astuu vaunuista,
käy häntä vastaan ja kysyy perin ystävällisesti: ”Onko rauha?” Hän ei
tiennyt, että Gehasilla nyt oli kaikkea muuta kuin rauha! Gehasi esitti
asiansa, mutta ei uskaltanut sanoa, että profeetan mieli nyt oli muuttunut
Naamanin hänelle tarjoamaan palkkioon nähden, että hän oli tullut katumapäälle
ja kernaasti ottaisi vastaan, minkä ennen oli hylännyt. Ei, sitä hän ei
uskaltanut, ja tuskinpa mikään hienotunteisuus profeettaa kohtaan tai
huolenpito hänen kunniastaan sen vaikutti, vaan yksinkertaisesti se tietoisuus,
että semmoisia puheita Naaman ei uskoisi, jolla ei ollut epäilystäkään
profeetan totuudellisuudesta ja henkilökohtaisesta arvosta. Hän antoi siis
petolliselle hommalleen parhaan ja edullisimman värityksen: profeetta muka vain
toivoi, että Naaman tavaroillansa auttaisi ja tekisi onnelliseksi kaksi nuorta
miestä, profeetanoppilasta. Eikä tästä tosiaan ollut muuta kuin hyvää
sanottavaa. Profeetta siis ei ottanut mitään palkkiota jumalallisesta
armoteosta, vaan halusi, että Naaman rikkauksillaan, jotka hän muuten sai pitääkin,
palvelisi lähimmäistään. Ja Naaman ilostui peräti siitä neuvosta. Hän tahtoi
käytettävissään olevilla keinoilla niin mielellään palvella, niin, antaa kaksin
verroin. Hän oikein tyrkytti lähettiläälle hyväntahtoisuuttaan. Valheen ja
petoksen syntiin kietoutuneena me nyt näemme hohtavan, kallisarvoisen
jalokiven, selvän ja lohdullisen opin hyvistä teoistamme. Jumala ei meidän
tekojamme tarvitse, sillä kaikki on hyvin Pojassa. Itse me emme tekojamme
tarvitse, sillä meillä on kyllin Pojassa. Mutta – lähimmäinen niitä tarvitsee!
Jumalan edessä tuolla korkeudessa tulee vain Kristus ja Hänen iäinen
vanhurskautensa kysymykseen, ja siellä me vain uskossa oleskelemme. Siellä
ylhäällä siis mitään tekoja ei tarvita, ja sen vuoksi kaikkien meidän tekojemme
tulee jäädä tänne maan päälle! Sitten vasta kun yksistään uskossa olemme
oleskelleet taivaassa, astumme sieltä tänne maan päälle tekemään tekojamme
rakkaudessa. Emme siis mitään tee autuaaksi tullaksemme, vaan tahdomme tehdä
kaikkemme, syystä että olemme autuaita. Ja huomattava on, että Paavalikin, ylen
selvästi ohjattuaan meidät käsittämään iankaikkisen autuuden ja vanhurskauden,
jota emme ole minkään tekomme johdosta saaneet, vaan jo aikanaan Kristuksessa
ja kasteessa, kun me Hänen laupeutensa mukaan olemme autuaaksi tehdyt, sanoo,
että juuri tämä on ”varma sana”, jota hän tahtoo teroitettavan, niinkuin
se varma on, niin että sitten ne, jotka Jumalaan uskovat, ahkeroisivat hyvien
tekojen harjoittamista; sillä ne ovat hyviä ja hyödyllisiä – ihmisille (ks.
Tiit. 3:3-8:n ihania sanoja). Naaman jatkoi matkaansa iloissaan siitä, että oli
tehnyt hyvän työn, ja onnellisena tietäessään, että ei kuitenkaan sielussaan
enää ollut niin kiintynyt siihen, mikä enemmässä tai vähemmässä määrässä
saattoi hänen maallista hyväänsä olla, vaan saattoi sellaista pitää ja hoitaa
sen mukaan, miten Herra antoi tai otti. Hän tiesi, että hän hyvin hoitaisi ja
käyttäisi kaikkea Herran hänelle antamaa, mutta kuitenkin niinkuin ei sitä
käyttäisi (1. Kor. 7:31). Näitä Gehasin mainitsemia nuorukaisia nyt kuitenkaan
ei ollut olemassakaan. Ja jos sellaiset olisivat olleetkin, niin Gehasi ei
kylläkään heidän asiaansa olisi ajanut. Gehasi oli valehdellut ja pukenut
voitonhimonsa rakkauteen kuuluvilla ominaisuuksilla, taivaallisilla ja hyvillä,
ja niinmuodoin valehdellut Jumalankin edessä. Hän oli joutunut huonoille
jäljille. Niiltä profeetta kuitenkin tahtoi hänet palauttaa. Hän ei näet heti
häntä rangaissut, vaan kysyi: ”Mistä tulet, Gehasi?”, ja odotti, mitä
Gehasi vastaisi. Mutta kun vastaus ei todistanut parannusta eikä tunnustamista,
vaan kuului: ”Ei palvelijasi ole mennyt sinne eikä tänne”, niin
rangaistuskin kohtasi kaikessa ankaruudessaan.
Noinpa Juudaskin kerran,
kun nardus-astian tuoksuava sisällys valettiin Jeesuksen päähän, puhui köyhistä,
vaikka ei todentotta heistä mitään piitannut. Pimeässa hänkin kerran joutui
laskemaan hopearahojansa. Ja siltä tieltä Jeesuskin kehoittavilla sanoillaan
tahtoi saada hänet poikkeamaan, mutta kun Juudas nyt sanoi: ”En minä se ole”,
niin hänen kävi niinkuin kävi. Painakaamme sen vuoksi sydämiimme Joh. 3:19, 20
ja 1. Joh. 1:8, 9.
Vaeltakaamme
rehellisesti niin kuin päivällä, sillä Herra sanoo meillekin: ”Eikö minun
sydämeni ollut mukanasi.”
Ja varokaamme lopuksi,
etteivät tämän maailman ”hopea, vaatteet, öljypuut, viinimäet, lampaat, härät,
palvelijat ja piiat” jälleen saa saastuttaa hengellistä elämäämme, niin että ”tukehdumme
tämän elämän huoliin, rikkauteen ja hekumoihin, emmekä tuota kypsää hedelmää”
(Luuk. 8:14), sillä silloin on entinen kurjuus taas edessämme. Jumala olkoon
meille armollinen ja meitä armahtakoon! Amen.
Nuorison Ystävä 1916, s.
130-134, 161-164. Kieliasua muokattu.