Hannu Lehtonen, pastori, Soini
Teksti: Joh. 19:16-30
Silloin hän luovutti hänet heille ja antoi ristiinnaulittavaksi. Ja he
ottivat Jeesuksen. Ja kantaen itse omaa ristiänsä hän meni ulos niin sanotulle
Pääkallonpaikalle, jota kutsutaan hepreankielellä Golgataksi. Siellä he hänet
ristiinnaulitsivat ja hänen kanssaan kaksi muuta, yhden kummallekin puolelle,
ja Jeesuksen keskelle. Ja Pilatus kirjoitti myös päällekirjoituksen ja
kiinnitti sen ristiin; ja se oli näin kirjoitettu: ”Jeesus Nasaretilainen,
juutalaisten kuningas”. Tämän päällekirjoituksen lukivat monet juutalaiset,
sillä paikka, jossa Jeesus ristiinnaulittiin, oli lähellä kaupunkia; ja se oli
kirjoitettu hepreaksi, latinaksi ja kreikaksi. Niin juutalaisten ylipapit
sanoivat Pilatukselle: ”Älä kirjoita: ’Juutalaisten kuningas’, vaan että hän on
sanonut: ’Minä olen juutalaisten kuningas’.” Pilatus vastasi: ”Minkä minä
kirjoitin, sen minä kirjoitin.” Kun sotamiehet olivat ristiinnaulinneet
Jeesuksen, ottivat he hänen vaatteensa ja jakoivat ne neljään osaan, kullekin
sotamiehelle osansa, sekä ihokkaan. Mutta ihokas oli saumaton, kauttaaltaan
ylhäältä asti kudottu. Sen tähden he sanoivat toisillensa: ”Älkäämme leikatko
sitä rikki, vaan heittäkäämme siitä arpaa, kenen se on oleva”; että tämä
kirjoitus kävisi toteen: ”He jakoivat keskenänsä minun vaatteeni ja heittivät
minun puvustani arpaa”. Ja sotamiehet tekivät niin. Mutta Jeesuksen ristin
ääressä seisoivat hänen äitinsä ja hänen äitinsä sisar ja Maria, Kloopaan
vaimo, ja Maria Magdaleena. Kun Jeesus näki äitinsä ja sen opetuslapsen, jota
hän rakasti, seisovan siinä vieressä, sanoi hän äidillensä: ”Vaimo, katso,
poikasi!” Sitten hän sanoi opetuslapselle: ”Katso, äitisi!” Ja siitä hetkestä
opetuslapsi otti hänet kotiinsa. Sen jälkeen, kun Jeesus tiesi, että kaikki jo
oli täytetty, sanoi hän, että kirjoitus kävisi toteen: ”Minun on jano”. Siinä
oli astia, hapanviiniä täynnä; niin he täyttivät sillä hapanviinillä sienen ja
panivat sen isoppikorren päähän ja ojensivat sen hänen suunsa eteen. Kun nyt
Jeesus oli ottanut hapanviinin, sanoi hän: ”Se on täytetty”, ja kallisti päänsä
ja antoi henkensä (Joh. 19:16-30).
1. Jeesus oli syytön ja viaton
Evankeliumiteksti sanoo, että maaherra Pontius Pilatus luovutti Jeesuksen
ristiinnaulittavaksi. Missään kohtaa ei mainita rikosta, johon hän olisi
syyllistynyt ja josta hän olisi saanut kuolemantuomion. Ristiinnaulittujen
ristille saatettiin panna päällekirjoitus, jossa mainittiin rikos, johon
kyseinen henkilö oli syyllistynyt. Pilatus kirjoitti tällaisen
päällekirjoituksen ja siinä luki, juutalaisten ylipappien suureksi
närkästykseksi: ”Jeesus Nasaretilainen, juutalaisten kuningas”, josta on
peräisin kirjainyhdistelmä INRI latinan kielen alkukirjainten mukaan.
Pilatus käsitti, ettei Jeesus ollut tehnyt mitään, mikä ansaitsee
kuolemantuomion. Kolme kertaa evankelista Johannes mainitsee evankeliumissaan
Pilatuksen todistuksen Jeesuksen syyttömyydestä: ”Minä en löydä hänessä
yhtäkään syytä”, ”minä en löydä hänessä mitään syytä”. Näin Pilatus
sanoi Jeesuksen syyttäjille. Se oli hänen arvionsa, kun hän oli kuulustellut
Jeesusta ja kuullut, mitä ylipapit Jeesusta vastaan esittivät.
Ja kuitenkin Pilatus tuomitsi Jeesuksen kuolemaan, vaikka koettikin
kiemurrella irti vastuusta pesemällä kätensä. Juutalaisten hengelliset johtajat
tunsivat Rooman julman ja arvaamattoman poliittisen pelin ja osasivat vetää oikeista
naruista ja saivat Pilatuksen taipumaan ilmeiseen oikeusmurhaan vastoin kaikkea
näyttöä. Pilatus laskelmoi, että on parempi antaa Jeesus surmattavaksi kuin
joutua keisarin epäluulon kohteeksi ja mahdollisesti joutua sitä kautta itse
kuoleman vaaraan. Mutta kuinka turhaa kaikki. Historia kertoo, että Pilatus
erotettiin virastaan kolmisen vuotta myöhemmin ja hän mahdollisesti päätti oman
kätensä kautta päivänsä. Kunpa hän olisi kuullut vaimoaan, joka varoitti häntä
nähtyään unen: ”Älä puutu siihen vanhurskaaseen mieheen, sillä minä olen
tänä yönä unessa paljon kärsinyt hänen tähtensä” (Matt. 27:19).
Pilatuksen todistus Jeesuksesta: ”Minä en löydä hänessä mitään syytä”
on sinänsä maallisen tuomarin sana Jeesuksen elämän moitteettomuudesta lain
edessä. Mutta meidän on syytä nähdä tämä sana myös syvemmässä merkityksessä
itsensä Jumalan lausumana arvosteluna Jeesuksesta: ”Minä en löydä hänessä
mitään syytä”. Raamattu todistaa selvästi ja monin kohdin, että, toisin
kuin yksikään muu ihminen, Jeesus oli synnitön, hän syntyi vapaana perisynnistä
eikä koskaan tehnyt yhtään ainutta syntiä. Jeesus itse haastoi turhaan
epäuskoiset kuulijansa näyttämään toteen, että hän olisi syyllistynyt syntiin: ”Kuka
teistä voi näyttää minut syypääksi syntiin? Jos minä totuutta puhun, miksi ette
minua usko?” (Joh.8:46) Apostoli Pietari todistaa Jeesuksesta: ”Joka ’ei
syntiä tehnyt ja jonka suussa ei petosta ollut’” (1. Piet.2:22).
Johanneksen evankeliumin alkuluvussa on talletettuna Johannes Kastajan
huudahdus hänen nähdessään Jeesuksen: ”Katso, Jumalan Karitsa, joka pois
ottaa maailman synnin” (Joh. 1:29). Jeesus oli ja hänen tuli olla puhdas ja
virheetön ollakseen Jumalan Karitsa, koko maailman Vapahtaja. Apostoli Pietari
kirjoittaakin: ”Tietäen, ettette ole millään katoavaisella, ette hopealla
ettekä kullalla, lunastetut turhasta, isiltä peritystä vaelluksestanne, vaan
Kristuksen kalliilla verellä, niin kuin virheettömän ja tahrattoman karitsan”
(1. Piet. 1:18,19). Vähässä katekismuksessa sanotaan tähän liittyen, että
”Jeesus Kristus, meidän Herramme, on lunastanut minut, kadotetun ja tuomitun
ihmisen ... ei kullalla eikä hopealla, vaan pyhällä, kalliilla verellään ja
viattomalla kärsimisellään ja kuolemallaan.”
Jeesusta ei tuomittu omien syntiensä tähden sillä ei hänellä niitä
ensinkään ollut, vaan maailman syntien tähden, meidän syntiemme tähden, sinun
ja minun syntieni tähden. Ne tosiasiallisesti hänet naulasivat ristille. Uusin
Raamatun käännös kääntää Jesajan profetian puhuttelevasti: ”Meidän
rikkomuksemme olivat hänet lävistäneet ja meidän pahat tekomme hänet ruhjoneet”
(Jes. 53:5).
2. Jeesus – ”suurin syntinen” ja ”ainoa syntinen”
Jeesus oli viaton ja syytön, ja kuitenkin samanaikaisesti on totta, että
Jeesus oli suurin syntinen ja ainoa syntinen. Kuinka tämä voi olla mahdollista?
Se on mahdollista siksi, koska Jeesus oli luettu pahantekijäin joukkoon, kuten
profeetta Jesaja hänestä ennusti: ”Sielunsa vaivan tähden hän saa nähdä sen
ja tulee ravituksi. Tuntemuksensa kautta hän, minun vanhurskas palvelijani,
vanhurskauttaa monet, sälyttäen päällensä heidän pahat tekonsa.
Sen tähden minä jaan hänelle osan suurten joukossa, ja väkevien kanssa hän
saalista jakaa; sillä hän antoi sielunsa alttiiksi kuolemaan, ja hänet luettiin
pahantekijäin joukkoon, hän kantoi monien synnit, ja hän rukoili pahantekijäin
puolesta” (Jes. 53:11,12).
Evankeliumit todistavat, että Jeesus ristiinnaulittiin rikollisten,
pahantekijöiden, keskelle. Tällä tavalla Jesajan sana osoittautui todeksi mitä
konkreettisimmalla tavalla. Jeesus, viaton Jumalan Poika, ristiinnaulittiin
kuin joku suuri rikollinen, murhamies ja ryöväri. ”Ristillä rinnalla ryövärin
nukkuu Poika viaton”, lauletaan tutussa joululaulussa.
Jeesus oli suurin syntinen ja ainoa syntinen, koska Jumala itse teki
hänestä sellaisen. Jeesus luettiin pahantekijäin joukkoon, ts. meidän eli sinun
ja minun joukkoon, ja hän joutui vastaamaan kaikesta siitä pahasta, jokaisesta
synnistä ja rikkomuksesta ja kaikesta siitä loputtomasta saastasta, mihin me
ihmiset olemme syyllistyneet. Kun Jeesus tuli ihmiseksi, veljeksemme, hän otti
vastatakseen kaikesta synnistä, mitä me olemme tehneet, syntiinlankeemuksesta
kaikkine seurauksineen. Jumala ikään kuin osoitti Jeesusta sormella ja sanoi:
maksa, hyvitä, mitä he ovat rikkoneet minua vastaan.
Jeesus oli suurin syntinen ja ainoa syntinen, koska Herra heitti hänen
päällensä meidän kaikkien syntivelkamme, niin kuin Raamattu sanoo. Tuo
hirvittävä kuorma ja lasti, jonka nimenä on maailman synti, siirrettiin
todellisesti Jeesuksen kannettavaksi. Jeesus tehtiin syypääksi kaikkien
ihmisten kaikkiin synteihin. Kuka voi tätä käsittää! Toden totta sen
painavampaa kuormaa ei ole kenelläkään koskaan ollut eikä voi olla.
Raamattu käyttää tästä maailman syntien lukemisesta Jeesukselle voimakkaita
ilmauksia. Apostoli Paavali kirjoittaa 2. Korinttolaiskirjeessään: ”Sen,
joka ei synnistä tiennyt, hän meidän edestämme teki synniksi” (2. Kor.
5:21). Siinä on todistettuna Jeesuksen synnittömyys, mutta samalla tämä
ihmeellinen maailman synnin lukeminen viattomalle Kristukselle. Paavali ei
tyydy sanomaan, että synnit luettiin Jeesukselle, vaan myös, että Jeesuksesta
kerrassaan tehtiin itse synti. Kun Jeesus riippui Golgatan ristillä, pyhä
Jumala ei nähnyt siinä viatonta Poikaansa vaan synnin, maailman synnin. Jeesus
oli tehty synniksi.
Samoin Galatalaiskirjeessään Paavali sanoo: ”Kristus on lunastanut
meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme sillä
kirjoitettu on: ’kirottu olkoon jokainen, joka on puuhun ripustettu’” (Gal.
3:13). Jumalan pyhä laki kiroaa ja tuomitsee jokaisen syntisen ja jokaisen
synnin. Laki kirosi Jeesuksen meidän kaikkien edestämme ja Paavali sanoo, että
Jeesus tuli paitsi lain kiroamaksi, vieläpä itse kiroukseksi, meidän edestämme.
3. Golgata osoittaa Jumalan pyhyyden ja vanhurskauden
Golgata, pääkallonpaikka, jossa Jeesus ristiinnaulittiin, oli kauhun
paikka. Evankeliumit kertovat, että taivaskin pimeni Jumalan Pojan riippuessa
ristillä sekä ihmisten että varsinkin Jumalan hylkäämänä ja tuomitsemana. Hän
oli silloin yksinäisistä yksinäisin.
Jeesus, Vapahtajamme, rukoili ristillä psalmia 22. Juuri niissä on sanat,
jotka Jeesus parahtaen huusi ristillä: ”Jumalani, Jumalani, miksi minut
hylkäsit.” Älkäämme ajatelko, että Jeesus vain tunsi näin. Ei, vaikka emme
kykene selittämään tätä salaisuutta järjellämme, Jumala todellisesti hylkäsi
Poikansa ristillä. Jeesus joutui kokemaan helvetin vaivan meidän edestämme. Hän
joutui maistamaan viattomassa sielussaan, mitä on olla kadotettu, Jumalan
hylkäämä ja kiroama. Jeesus todella kärsi sielussaan kadotuksen tuskan, meidän
edestämme, ettei meidän tarvitsisi iäti sitä kärsiä.
Ristillä ilmenee Jumalan pyhyys ja vanhurskaus äärimmäisessä
ankaruudessaan. Pyhyydessään Jumala ei voi hyväksyä yhteyteensä yhtään syntistä
eikä mitään syntiä. Vanhurskaudessaan, oikeamielisyydessään, hän ei voi jättää
rangaistuksetta yhtään rikkomusta, yhtään syntiä. Jeesuksen ristillä tämä
Jumalan ääretön pyhyys ja vanhurskaus näkyy pelottavassa kirkkaudessaan, kun
Jumala löi omaa Poikaansa meidän syntiemme tähden.
Synti ei todellakaan ole mikään leikin asia, ei mikään vähäpätöinen moka ja
virhe, joita kaikki tekevät toisinaan, vaan kuolemanvakava asia. Sen me näemme
Vapahtajan ristinkärsimyksestä. Kuinka suuresti me erehdymmekään, kun
ajattelemme Jumalaa oman järkemme mukaan, emmekä Jumalan oman sanan mukaan.
Nykyään ei juurikaan puhuta eikä varoiteta Jumalan vihasta, joka ilmestyy
taivaasta ”kaikkea ihmisten jumalattomuutta ja vääryyttä vastaan, niiden,
jotka pitävät totuutta vääryyden vallassa”. Näin apostoli Paavali sanoo
tapahtuvan. Me sananjulistajat varoitamme hyvin vähän kuulijoita iankaikkisesta
kadotuksesta, helvetin loppumattomasta tuskasta. Onpa niitäkin pappeja, jotka
kokonaan kieltävät koko kadotuksen ja uskottelevat, ettei kukaan sinne joudu.
Me olemme tehneet Jumalasta kuin harmittoman, valkohapsisen papan, joka ei
todella vihastu kehenkään ja joka lopulta hyväksyy kaikki ja kaiken ja ottaa
kaikki luokseen taivaaseen riippumatta siitä, miten he ovat Jeesukseen
suhtautuneet täällä ajassa. Ja kuitenkin, näin ei Raamattu, Jumalan sana,
opeta, vaan se opettaa, että Jumala on kiivas Jumala, joka ei katso läpi
sormiensa yhtään ainutta syntiä ja että syntiä seuraa Jumalan pyhä viha ja että
kadotetut joutuvat kantamaan tätä vihaa iankaikkisesti. Jeesuksen
ristinkärsimys on meille tästä mitä varmimpana todistuksena. Ja Jeesus varoitti
Jerusalemin naisia, jotka säälistä itkivät häntä nähdessään hänen kantavan
ristiään kohti Golgataa: ”Älkää minua itsekö, vaan itkekää itseänne ja
lapsianne ... Jos tämä tehdään tuoreelle oksalle, kuinka sitten kuivalle käy.”
Vapahtaja lausui tämän sydän täynnä rakkautta mutta myös tuskaa siitä syystä,
että Jerusalem oli hylännyt Jeesuksen, oman Messiaansa ja Vapahtajansa ja kulki
kohti ajallista ja iankaikkista turmiota itse sitä edes tajuamatta.
4. Jumalan rakkaus kirkastuu Golgatalla
Pitkääperjantaita leimaa suuri suru. Kirkkokin puetaan mustiin, urut ja
kellot vaikenevat, seurakunta hiljenee Vapahtajan ristin äärelle, kuten Maria
ja muut evankeliumitekstissä.
Mutta pitkäperjantai ei sittenkään ole vain surujuhla, Jeesuksen kuoleman
synkkä muistojuhla. Ei, ristiltä loistaa kirkas valo, joka antaa toivon koko
maailmalle. Pitkääperjantaita ei kaikissa kielissä myöskään kutsuta
pitkäksiperjantaiksi, vaan sillä on useita nimityksiä. Se on surun perjantai
(saksa), se on suuri perjantai, se on pyhä perjantai (ranska) ja englannin
kielessä sen nimityksenä on Good Friday, hyvä perjantai. Nämä eri kielten
nimitykset tuovat esiin tämän päivän eri puolet.
Vapahtajamme ei kuollut kiroten syntymäänsä ja kurjaa osaansa kurjien
ihmisten käsissä. Ei, vaan hän kuoli voittajana. Evankelista Johannes kertoo,
mitä Jeesus lausui välittömästi ennen kuolemaansa. Hän sanoi: ”SE ON
TÄYTETTY”. Tämä on voittajan sana, voiton sana, joka tuo meille suuren ja
ihanan lohdutuksen ja varman perustan niin elämässä kuin kuoleman kohdatessa
meidät. Jeesus täytti kaiken, mitä pelastukseemme tarvittiin. Kun hän lausui
nuo sanat, hän tarkoitti todella, että pelastus oli nyt valmistettu, että hänen
suuri elämäntehtävänsä, jonka jo hänen nimensä, Jeesus, Vapahtaja, ilmaisee,
oli suoritettu loppuun. Vaimon siemen oli murskannut käärmeen pään, niin kuin
Jumala lupasi Aadamille ja Eevalle syntiinlankeemuksen tapahduttua. Maan
sukukunnat olivat tulleet siunatuiksi, kuten Jumala lupasi Aabrahamille, että
hänen siemenessään maan sukukunnat siunattaisiin. Kaikki Vanhan Testamentin
ennustukset Kristuksesta olivat nyt toteutuneet. Myös se sana, joka oli
lausuttu profeetta Sakarjan kautta: ”Minä otan pois tämän maan synnit yhtenä
päivänä” (Sak. 3:9). Golgatan suurena päivänä koko maailman synti otettiin
pois pyhän Jumalan edestä ja paratiisi avattiin jälleen syntiinlangenneelle
ihmiskunnalle.
Golgatalla näkyy Jumalan suuri pyhyys ja vanhurskaus, mutta sittenkin vielä
kirkkaampana loistaa Jumalan ääretön rakkaus meitä kaikkia kohtaan, jotka
olemme Hänen luomiaan mutta syntiinlankeemuksen turmelemia. Jumala valmisti
rakkaudessaan ja viisaudessaan meille pelastuksen siten, että hänen rakkautensa
ja pyhyytensä ovat täydellisesti sopusoinnussa. ”Niin on Jumala maailmaa
rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen
uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.” Näin tunnettu
pienoisevankeliumi, Joh. 3:16, tiivistää Jumalan pelastussuunnitelman, joka
koskee koko maailmaa, kaikkia ihmisiä. Suuressa rakkaudessaan meitä kohtaan
Jumala antoi ainokaisen Poikansa uhriksi edestämme. Herra heitti hänen
päällensä meidän kaikkien syntivelkamme ja ”hänen, Jeesuksen, haavojen
kautta me olemme paratut”. ”Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä
rauha olisi.”
Lainaan lopuksi Lutherilta muutaman sanan
”Meidän tulee siis oppia niin tuntemaan Kristuksen kärsimystä, että
tiedämme sen tapahtuneen meidän hyväksemme. Älkäämme pitäkö hänen kärsimystänsä
muuna kuin iankaikkisena apunamme. Selittäkäämme hänen merkityksensä,
ahdistuksensa ja ristiinnaulitsemisensa niin, että sanomme: ne ovat minun
apuni, minun väkevyyteni, elämäni ja iloni. Kaikki nämä ovat tapahtuneet
hyödyksemme, että me uskoisimme niiden tapahtuneen meidän hyväksemme, ja että
häntä sydämestämme kiittäisimme. Se joka näin tekee ja näin Kristuksen
kärsimyksen omistaa, on kristitty.”
”Hän on osoittanut meille hyvyytensä, ettemme häntä ikinä unohtaisi, vaan
aina kiittäisimme häntä siitä ja siitä ammentaisimme lohdutusta, sanoen: hänen
vaivansa ovat minun lohdutukseni, hänen haavansa minun terveyteni, hänen
rangaistuksensa minun lunastukseni, hänen kuolemansa minun elämäni. Ei kukaan
taida kylläksi puhua siitä ja kyllin ihmetellä sitä, että itse Jumalan Poika
astui alas taivaasta ja meidän sijastamme kärsi kuoleman. Suuri armo on meitä
etsinyt, ylen kalliisti olemme ostetut” (Hengellinen virvoittaja).