NAAMAN IV
E. A. Lundqvist, rovasti
(1856-1920)
Naaman ei kai
tarkoittanut niinkään pahaa ajatellessaan, että Jumalan miehen olisi pitänyt
tulla ulos hänen tykönsä, astua esiin, huutaa Jumalaa avukseen, pidellä kipeää
paikkaa ja sitten parantaa spitaali. Hän oli valmis Jumalan miestä
kunnioittamaan ja tottelemaan sekä hänen käsittelyihinsä alistumaan.
Rukoilemiseen ja avuksi huutamiseen hän kai olisi varsin ahkerasti ja
innokkaasti ottanut osaa. Mutta vaikkapa hänen tahtonsa olisi ollut maailman
paras, olisi se joutunut Jumalan miehen tahdon kanssa ristiriitaan. Ja olipa
käydä aivan hullusti, sillä Jumalan mies ei muuttanut antamaansa neuvoa, joka
koski sanaa ja vettä, Naamanin mielen mukaiseksi, vaan antoi hänen muitta
mutkitta mennä suuttumuksensa ja spitaalinsa vallassa matkoihinsa. Jumalan mies
näet toimi Jumalansa nimessä, ja Hänen kunniansa vaati ehdotonta mukautumista
Naamanin puolelta.
Nyt oli kyseessä
toiselta puolen oikea Jumala ja toiselta puolen Naamanin epäjumala, hänen
itsetietoinen oma minänsä, tuo oma minä, jonka saatana jo alusta alkaen on
meihin ihmisiin istuttanut ja siten asettanut meidät Jumalaa vastustavalle
kannalle. Sehän juuri aiheuttaa sen, että me joka suhteessa tahdomme Jumalaa ja
hänen sanaansa mestaroida ja niin ollen toimia oman arvelumme, mielipiteemme ja
tunteemme mukaisesti. Ja meihin on tämä sairaus ja turmelus juurtunut
syvemmälle kuin koskaan voimme aavistaakaan, emmekä me siitä irti pääsekään,
ennen kuin olemme vapautuneet tästä kuolevaisesta ruumiistamme.
Sekin siis, joka
innokkaimmin ja parhaassa tarkoituksessa rukoilee, avuksi huutaa, kamppailee
katumuksessaan, tekee parannusta, vaipuu epätoivoon, paastoaa, kiduttaa
ruumistaan, odottaa, raatelee ruumistaan ja sieluaan, kuitenkin kaikella tällä
pahasti rikkoo Jumalan tahtoa vastaan, sillä kaikki riippuu siitä, tottelemmeko
Hänen sanaansa. Sen edessä täytyy näet meidän epäjumalamme, oman minämme,
musertua. Saatanalle on yhdentekevää, onko ihminen irstaileva heittiö vai
pylväspyhimys. Pääasia on hänelle, että ihminen ei tottele yksin sanaa, vaan
loukkaa Jumalan kunniaa ja siten hylkää hänen armosäädöksensä omaksi
kadotuksekseen. Sillä meidän pelastuksemme riippuu ensi sijassa juuri siitä,
että annamme tälle armosäädökselle arvonsa. Me pääsemme taivaaseen Pojan
vanhurskauden kautta, Hänen sanansa ja sakramenttiensa kautta; muu ei tule
kysymykseen. Jumalan kunnian tähden me pelastumme. Jumalan kunniasta ja sanasta
kaikki riippui esivanhempiemmekin aikana, ja sen vuoksi tuo suuri valehtelija
sanoikin: "olisiko Jumala sanonut", niin kuin jo edellä olen
huomauttanut.
Mutta, kysynet, kuinka
minä voin pitäytyä kasteeseen ja sen kautta tulla autuaaksi, kun koko maailma
sen polkee jalkoihinsa? Siten minä kaikkien muiden kanssa syöksyisin
kadotukseen. Minä vastaan: Kasteesi ja uskosi perustuksella sinä olet autuas,
koska Jumala niin on sanonut, vaikkapa sen takia koko maailma meluaisi ja koko
helvetti pauhaisi.
Voi, miten viisaita me
ihmiset olemme, niin viisaita, että saatana aina saa meitä petkuttaa
ikivanhalla kepposellaan! Ymmärrät kai, että timantti on timantti ja sellaisena
pysyy, olipa sen paikka valtakunnan kruunussa tai suurvarkaan sormessa. Vaan
tämä riittäköön. Etkö vielä ole huomannut, kuinka saatana koettaa vääristellä
kaikkivoipaa hyvää Jumalaa ja Hänen lahjojaan koskevaa totuutta? Jumala on
iankaikkisuudessa; ihmisten on elettävä ajassa. Kun he elinvuosiensa vieriessä
näkevät, että kaikki näyttää olevan ja pysyvän entisellään, niin he arvelevat,
että ei olekaan Jumalaa eikä iankaikkisuutta. Vanhurskas Jumala mittaa kaikkea
iankaikkisuuden mittojen mukaan hyville voitoksi ja autuudeksi, mutta pahoille
häviöksi ja lopulliseksi tuomioksi. Ihmiset mittaavat omilla mitoillaan
päiväksi kerrallaan, väsyvät ja sanovat: ei ole vanhurskasta Jumalaa, eivätkä
teot saa oikeata palkkaansa! Viekkaalla tavalla saatana tosiaan siten koettaa
joksikin ajaksi panna Jumalan viralta ja asettua Hänen sijalleen!
Ajatelkaamme kirkkoa;
ihmiset hajottavat ja tahraavat sen, ja sitten saatana panee heidät sanomaan:
pois kirkko! Ajatelkaamme oikeata uskoa; ihmiset uskovat mitä mielivät, sen
vuoksi saatana panee heidät sanomaan: pois oikea usko! Ajatelkaamme autuuden evankeliumia,
iankaikkisen vanhurskauden ja armon sanaa; ihmiset lankeavat ja heitä seulotaan
Jumalan koulussa uskon koetukseksi, kärsivällisyyden ja valvomisen
harjoitukseksi, kuten Raamatun pyhistä näemme, ja sen vuoksi ihmiset sanovat:
pois evankeliumi! Ajatelkaamme rukousta; ihmiset rukoilevat sopimattomia, tai
Jumala ei heti rukousta täytä, sen tähden he tuumivat: pois rukous!
Ajatelkaamme kastetta; ihmisten joukossa on nimikristittyjä, sen vuoksi: pois
kaste! Ajatelkaamme pyhää ehtoollista; epäuskoisiakin ihmisiä käy sitä
nauttimassa, sen vuoksi sanotaan: pois ehtoollinen! Ajatelkaamme terveellistä
oppia, ihmiset saavat pahennusta aikaan, sen vuoksi sanotaan: muuttakaa tai
hävittäkää se! jne.
Saatana on siis keksinyt
pontevan tavan, jolla syyttää Jumalan kirkkoa, uskon oppia autuuteen, kastetta
ja ehtoollista: ihmisten harjoittaman synnin ja väärinkäyttämisen vuoksi! Siten
hän saattaa ihmiset lyömään Jumalaa vasten kasvoja sen sijaan että heidän
tulisi lyödä omiin rintoihinsa! Mutta yhtä kierolla tavalla ihmiset suhtautuvat
Jumalan maallisiinkin lahjoihin. Meillä on Jumalan lakiin ja käskyihin
perustuva ja kelvollinen yhteiskuntajärjestys; itsekkäät ihmiset pilaavat sen
kelvottomaksi, sen vuoksi: pois sellainen yhteiskuntajärjestys! On avioliitto;
pahuudessansa ihmiset tekevät siitä helvetin maan päällä, sen vuoksi: pois
avioliitto! On tavaraa ja rikkautta; ihmiset käyttävät sitä ylpeilläkseen ja
sydämettömästi mahtaillakseen, sen vuoksi: pois tavarat ja rikkaudet!
Totisesti, totisesti!
Jumala, Hänen kirkkonsa, Hänen sanansa ja sakramenttinsa, Hänen oppinsa
autuudesta pysyvät lujina iankaikkisesti; ne eivät horju eivätkä parantamista
kaipaa. Ihmisten vain tulee yhä uudelleen ja uudelleen parantua synneistään ja
väärinkäytöksistään, joilla ovat kaiken pilanneet, ja tämä jokapäiväinen
parannus heidän on tehtävä juuri Jumalan silmien edessä. Vaikka siis koko
maailman kanssa olisit halveksinut ja väärinkäyttänyt kastettasi, tulee sinun
mielesi muuttuessa palata tähän kasteeseen takaisin, sillä niin Jumala sen on
säätänyt. Muuta neuvoa sinun siis ei tule etsiä. Älä syytä Jumalan
autuudenkastetta. Syytä itseäsi.
Mutta, kysynet, enkö
sitten ole pahuudellani tehnyt koko kasteen vaikutusta itseni suhteen tyhjäksi?
Vieläköhän se minulle mitään merkitsee? Minä vastaan: sinun kasteesi sekä koko
sen armo ja autuus pysyy lujana iäisiin aikoihin, Jumalan tekona, Hänen
lahjanaan ja asettamanaan, ja on voimassa koko elämäsi ajan. Kiitä siis Jumalaa
ja riemuitse onnellisesta asemastasi. Katso myös vanhasta katekismuksestasi,
miten Svebilius siinä vastaa 33:nteen kysymykseen ja esittää sinulle juuri
luterilaisen tunnustuksen sanat.
”Niin hän astui alas ja
pesi itsensä Jordanissa seitsemän kertaa, niin kuin Jumalan mies oli käskenyt.
Ja hänen lihansa tuli entisellensä niin kuin nuoren pojan liha, ja hän tuli
puhtaaksi”
(2. Kun. 5:14).
Puhdista nyt sinäkin
itsesi kasteessasi ja tottele Jumalan sanaa. Katso, Naaman astui veteen, ja ota
huomioon, että se ei ollut voimaansa menettänyt, vaikkakin Naaman oli pahasti
käyttäytynyt ja sitä häpäissyt. Jumalan mies oli Naamanille neuvonut sanaansa
ja vettä, ja kaikki niiden siunaus pysyi ennallaan siitä huolimatta käyttikö
Naaman niitä hyväkseen vai ei! Jos Naaman niitä käytti, niin hyvä oli; jos ei,
niin hän sai spitaalissansa elää ja siihen kuolla, mitenkä vaan. Mutta tämä,
että Naaman käytti niitä hyväkseen, ei tuonut mitään lisää sanaan ja veteen
eikä siitä liioin mitään vähentänyt. Jumalan miehen asettamana se pysyi
itsestään voimassa.
Tämän lisäksi on, kuten
sanottu, huomattava, miten pahasti Naaman oli käyttäytynyt, niin että hänessä
ei ole edes mitään ansion tai oman arvon alkuakaan. Totisesti, koko
inhimillinen syntiturmelus kävi hänestä ilmi. Naaman oli saanut kuulla Jumalan
miehestä ja hänen voimallisista teoistansa. Sitten Naaman oli tullut hänen
luokseen ja saanut kuulla selvän neuvon, johon sisältyi tämän Jumalan miehen
rakkaus, hyvyys, aulius ja suosio sekä varma ja täydellinen puhdistuminen
spitaalista ja osoitus käyttämään vettä hyväkseen. Mutta yhtäkaikki Naaman oli
kaiken tämän hyljännyt. Ylpeänä ja suutuksissaan hän oli mennyt matkoihinsa
sieltä ja vieläpä halveksinut, häpäissyt ja ivannut Jumalan miestä, hänen
sanojaan ja neuvojaan. Ja sittenkin, sittenkin Jumalan mies oli sama; sittenkin
tuo siunattu ja täydellinen puhdistuminen sanan ja veden kautta oli jäljellä
horjumattomana ja lujana! Niin, tätä Naaman koko elämänsä ajan sai häveten ja
iloiten ihmetellä. Ja kun hän nyt peseytyi Jordanissa juuri sellaisenaan, niin
hän heti tuli puhtaaksi Jumalan miehen hyvyyden ja vedessä vaikuttavan sanan
takia.
Niin nyt sinullakin on
koko autuutesi iankaikkisiksi ajoiksi kasteessasi, sillä niin Jumala on
säätänyt. Ja tämä sinun kasteesi sekä sen kaikki autuus pysyy itsestänsä
samanlaisena ja muuttumattomana, koska se on Jumalan asettama. Sinun uskosi tai
epäuskosi ei siihen vaikuta. Jos sen uskot, niin siitä on sinulla hyötyä; jos
et usko, niin sinulla ei ole siitä hyötyä. Sinun uskosi ei tuo kasteeseen
mitään lisää, eikä uskomattomuutesi liioin siitä mitään vähennä. Uskosi vain ottaa
vastaan, kun taas epäuskosi hylkää.
Jos tänä tuskaisena
hetkenä tiedät poikenneesi Jumalasta ja kasteestasi ja joutuneesi kaikkeen
siihen syntiin, minkä perkele, maailma ja oma lihamme voivat aikaansaada
ruumiissa ja sielussa, niin että nyt tunnet itsesi niin mustaksi, kuolleeksi ja
kirotuksi kuin ikinä tuntea voit, niin tiedä, että Kristus, tosi Jumalan mies,
kuitenkin on aina sama, että sinun taivaallinen vanhurskautesi Hänessä on yhtä
muuttumaton, että sinun ihanuutesi Hänessä on yhtä horjumaton, että sinulle
Hänessä annettu Jumalan armo on yhtä ylenpalttinen, lyhyesti sanoen, että
autuutesi Hänessä on iankaikkinen ja autuutesi kaste pysyy iäti voimassa.
Sen vuoksi sinun nyt
tuleekin ylistää ja kiittää Jumalaa kohottaen kätesi taivaan puoleen, eikä aika
ja iankaikkisuuskaan riitä Hänen täydellistä kiitostaan varten. Älä vitkastele
sen tekemistä; tee se tänään, nyt heti, ja kaikkina päivinä elämäsi loppuun
saakka. Ota vastaan ja säilytä aarteesi! Jos Jumala olisi suoritettavaksesi
määrännyt jotakin ”vaikeata”, niin olisit kai tässä hädässäsi ollut halukas
vielä sitäkin koettamaan. Paljoa enemmän siis, koska hän sanoo sinulle: ”pese
itsesi, ja sinä tulet puhtaaksi.” Niin, Jumalalle olkoon iäinen kiitos siitä,
että vain tämä määräys nyt ja aina on voimassa ja riittävä. Niin me siis saamme
aina elää Kristuksen iankaikkisessa vanhurskaudessa ja Hänen
autuudenkasteessaan, ja niihin olla pukeutuneita. ”Aina autuaita”.
Kyllä tämä monta kertaa
näyttää mahdottomalta, ja kyllä meidän uskomme usein pettää, varsinkin synkkinä
hetkinä. Mutta Jumalalle kiitos, kasteemme pysyy silti voimassa, vaikka uskomme
onkin niin heikko sekä särjetyn ruo’on ja suitsevaisen kynttiläsydämen
kaltainen. Kerran iankaikkisuudessa saamme sitä ihmetellä, että kasteemme
liitto sentään oli niin luja, ja silloin saamme oikein hävetä sitä, että
monesti istuskelimme täällä maan päällä vaivaten suotta itseämme epäilyksillä
ja mietiskelyillä.
Entä Naaman sitten! Eipä
hänen uskonsa ollut paljon arvoinen hänen astuessaan veteen. (Tähän baptisti
kaiketi huomauttaa: kas niin, Naaman astui veteen; siis tulee kaikki muutkin
sananmukaisesti upottaa veteen. Varokoon baptisti omaa kieroa ja typerää
tulkintaansa, sillä jos sanasta on niin tarkasti kiinni pidettävä kuin hän
tahtoo, niin koko baptismi saa silloin kuoliniskun, sillä noinkohan baptisti on
seitsemää kertaa itseään upottanut ja päälle päätteeksi juuri Jordaniin!) Kyllä
kai hän sydämessään ajatteli kutakuinkin näin: sen verran tiedän, että olen
spitaalinen; sen tunnen tosiaan kaikissa nivelissä ja jäsenissä. Olisikohan
tuolla vedellä todellakin sellainen valtava voima, että se kerralla parantaisi
koko tämän iljettävän taudin? Vallan luonnotonta se on, mutta mitä teen tässä
hädässäni? Olkoon menneeksi, koetanpa tuota ainakin!
Niin hän sitten heitti
kaikki profeetan sanan varaan ja astui enempää empimättä veteen niin
spitaalisena ja epäileväisenä kuin silloin oli. Ja miten kävi? Heti paikalla
hän tuli niin puhtaaksi, että joutui pelkästä hämmästyksestä vallan ymmälle.
Niin, jospa sinäkin hetkiseksikin voisit silmätä iäisyyteen, niin mykistyisit
ja haluaisit piiloutua jonnekin, kun huomaisit, miten taivas tuli riemua
täyteen, miten valkoiseksi, puhtaaksi ja ihanaksi tulit samana hetkenä, jona
rupesit luottamaan kasteeseesi, sinä epäileväinen raukka. Naamanin ”liha tuli
entisellensä”, ja sinä olisit varmaan aivan ilosta menehtyä, kun yhä edelleen
huomaisit, että lihasi taivaassa ei vain ole se puhdas ja täydellinen liha,
joka Aadamilla paratiisissa oli ennen lankeemusta, vaan että se liha nyt lisäksi
on Jumalassa itsessään, ja että seisot siellä loistaen itse Jumalan pyhyydessä
ja vanhurskaudessa ja olet Pojassa yhtä kuin Jumalakin, enkelien ihmeeksi ja
perkeleitten kauhistukseksi.
Kun Naaman jonkun verran
oli hämmästyksestään tointunut ja näki sen melkein uskomattoman asianlaidan,
että oli puhdas, niin silloin, siis vasta silloin, kaikki hyvät ajatukset ja
teot täyttivät hänen mielensä, vieläpä siinä määrin, että hänen sydämensä oli
pakahtua.
Nuorison Ystävä 1916, s.
114-117. Kieliasua muokattu.