Siegbert
Becker, prof., USA (1914-1984)
Kysymys
Raamatun erehtymättömyydestä on itse asiassa keskeisin ja tärkein kysymys
käynnissä olevassa erimielisyydessä Raamatun sisällöstä ja käytöstä.
Englantilainen teologi John Baillie sanoi jo yli puoli vuosisataa sitten
kirjassaan The Idea of Revelation in Recent Thought, että nykyään
todellinen keskustelu Raamatusta käsittelee kysymystä Raamatun
erehtymättömyydestä. Nykyajan teologit, kuten Baillie, haluavat kyllä puhua
Raamatusta Jumalan sanana, mutta Baillien mukaan Raamatun erehtymättömyys
kielletään.
Kun
Karl Barth kehotti kirkkoa taas suhtautumaan Raamattuun vakavasti, hän varoi
hyvin tarkkaan hylkäämästä modernin raamatunkritiikin ”varmoja tuloksia”. Hän
ei kehottanut kirkkoa palaamaan erehtymättömään Raamattuun. Kirjassaan Kirchliche
Dogmatik (I/2, s. 529) hän puhuu ”siitä ihmeestä, että erehtyvät ihmiset
täällä puhuvat Jumalan sanaa erehtyvin inhimillisin sanoin”. Hän sanoo pyhistä
kirjoittajista: ”He voivat erehtyä joka sanasta, ja he ovat erehtyneet joka
sanasta, ja silti he ovat saman Raamatun todistuksen mukaan, yksin armosta
vanhurskautettuina ja pyhitettyinä, puhuneet Jumalan sanaa erehtyvin
inhimillisin sanoin.”
Tämä on aikamme
yleisesti hyväksytty näkemys. Tätä näkemystä puolsi myös Ruotsin
piispainkokouksen asettama raamattukomitea. Komitean raportissa sanottiin hyvin
selvästi, että tuskin kukaan älyllisesti rehellinen ihminen voi olla sillä
kannalla, että jokaisen pienen yksityiskohdan täytyy välttämättä olla
historiallisesti totta (vrt Bibelsyn och bibelbruk, s. 68, [julk. 1970]). Tämän
ajatuksen valaisemiseksi käytetyistä esimerkeistä osa voitaisiin todellakin
luokitella ”pikkuseikoiksi”. Tätä periaatetta voidaan kuitenkin käyttää koko
kristillisen uskon tuhoamiseksi. On ilmeistä, että osa Ruotsin kirkon
piispoista uskoo myös kysymyksen Kristuksen todellisesta, historiallisesta,
ruumiillisesta ylösnousemuksesta olevan ”pikkuseikka”, josta kristityillä voi
olla eri käsityksiä. Jumalan tosi kansa ei kuitenkaan koskaan voisi pitää tätä
vähäisenä yksityiskohtana. Ei – Jumalan kansan, joka uskoo sanainspiraatioon,
ei tule pitää mitään raamatunkohtaa vähäisenä yksityiskohtana. Jos kyseessä on
sana pyhältä Jumalalta, meidän tulee kuunnella ja uskoa. Kyse on Jumalalta
tulleesta sanasta ja siksi Jumalan kansa pitää sitä erehtymättömänä.
Amerikassa sanotaan
usein, että sanaa ”erehtymättömyys” on käytetty Raamatusta vasta melko myöhään.
Näin sanotaan, jotta Raamatun erehtymättömyyttä epäiltäisiin. Annetaan
ymmärtää, että oppi erehtymättömyydestä olisi uudehko keksintö. On
totta, että vasta varsin myöhään on sanottu englanniksi, että Raamattu on
”erehtymätön”. Totta on kuitenkin myös, että sana ”erehtymätön” merkityksessä
”ilman virheitä” on suhteellisen uusi sana englannin kielessä.
Vaikka sana on uusi
englanninkielisten luterilaisten keskuudessa, ei sen ilmaisema totuus suinkaan
ole mikään suhteellisen uusi keksintö. Puhdasoppinen luterilaisuus on alusta
alkaen opettanut Raamatun erehtymättömyyttä. Luther uskoi siihen, kuten hän
uskoi sanainspiraatioon. Ja hän uskoi Raamatun erehtymättömyyteen juuri siksi,
että hän uskoi sen sanainspiraatioon.
Lutherin kirjoituksissa
on kolme kohtaa, joita lainataan yhä uudelleen pyrittäessä osoittamaan, ettei
Luther uskonut Raamatun olevan erehtymätön. Kaikki tätä kysymystä käsittelevät
tutkijat tuntevat nämä kohdat hyvin juuri siksi, että niitä lainataan niin
usein. Niitä lainataan niin usein siksi, että ne ovat itse asiassa ainoat
kohdat, joita voidaan lainata, kun yritetään todistaa Lutherin käsittäneen
näin.
Ensimmäinen, useimmin
lainattu kohta on Lutherin sanonta esipuheessa Jaakobin kirjeeseen ”was
Christum treibet”, se mikä ajaa Kristusta. Tällä kohdalla ei kuitenkaan ole
mitään tekemistä Raamatun erehtymättömyyden kanssa. Tässä on kyse ainoastaan
siitä, kuuluuko Jaakobin kirje erehtymättömään ja sanoiltaan inspiroituun
Raamattuun.
Toinen kohta on Lutherin
lausuma: ”Jos vihamieheni asettavat Raamatun Kristusta vastaan, minä asetan
Kristuksen Raamattua vastaan.” Tämä lausuma on yksi teeseistä, jotka Luther
laati Wittenbergin yliopistossa suoritettavaa tohtorintutkintoa varten.
Asiayhteys on siten erittäin rajoitettu. Galatalaiskirjeen selityksessään hän
esittää kuitenkin samankaltaisen lausuman, jota ei niin usein lainata. Siinä ei
näet ole mitään ristiriitaa Kristuksen ja Raamatun välillä, vaan tiettyjen
raamatunkohtien toisaalta paavillisen tulkinnan ja käytön ja toisaalta oikean
käytön – jota Kristus, jota hän tässä kutsuu ”Raamatun lähteeksi”, tarkoitti –
välillä. Kun kaikkia teesejä tutkitaan tarkasti, nähdään selvästi, että näin
Luther tahtoi sanoa myös niissä. Siksi ne, jotka haluavat sanoa, ettei Luther
uskonut Raamatun erehtymättömyyteen, käyttävät lausumaa epäoikeutetusti ja
kritiikittä. Usein vaikuttaa siltä, että ne, jotka sitä käyttävät, eivät
koskaan ole lukeneet paljon Lutheria vaan ainoastaan kopioineet lausuman
muilta, jotka eivät ole lukeneet Lutheria tarkasti.
Kolmas kohta on Lutherin
Sakarjan kirjan selityksestä. Luther puhuu siinä Matteuksen ”pikku
erehdyksestä”, kun tämä pani Sakarjalta lainaamansa kohdan Jeremian lukuun.
Tätä lausumaa ei ole helppo selittää, mutta puhumme joskus ”ristiriidoista”
Raamatussa, kun tarkoitamme ”näennäisiä ristiriitoja”.
Näiden kolmen Lutherin
lausuman vastapainoksi hänen kirjoituksistaan voidaan kuitenkin esittää joukko
kohtia, joissa hän sanoo, ettei Raamatussa ole mitään erehdyksiä. Nämä kohdat
eivät ole läheskään yhtä tunnettuja kuin kolme edellä mainittua, koska niitä ei
lainata yhä uudelleen.
Eräässä saarnassaan
Johanneksen evankeliumista Luther sanoi, että Jumalan sana tulisi uskoa vastoin
kaikkia järjen perusteluja, koska ”se ei ole ihmisen sanaa, joka voi valehdella
ja erehtyä; se on Jumalan sanaa, hänen joka on iankaikkinen totuus” (LW 23, 95;
LW = Lutherin teosten amerikkalainen laitos, Concordia Publishing House, St.
Louis, ja Muhlenberg Press, Philadelphia). Selityksessään Psalmiin 112 hän
kirjoittaa: ”Raamattu ei voi erehtyä” (LW 13, 393). Maaliskuussa 1521 hän
kirjoitti Kaikkien uskonkohtien puolustuksen ja selityksen, jossa hän
puolusti ajamiaan oppeja. Tässä teoksessa hän korostaa, että hänen oppinsa ovat
sopusoinnussa Raamatun kanssa. Sen vuoksi, hän perustelee, niiden on oltava
oikeita, ja hän kirjoittaa: ”Raamattu ei ole koskaan erehtynyt ... Jos emme
tahdo hyväksyä tätä, mitä hyötyä Raamatusta sitten on” (LW 32, 11).
Samankaltaisia lausumia hänen kirjoituksistaan voisi esittää loputtomiin.
Teoksessaan Chronikon hän opetti esimerkiksi, että Raamatun kronologia
on oikea, vaikkei se olisi sopusoinnussa sen kanssa, mitä profaanit
historioitsijat väittävät.
Myös luterilaiset
tunnustuskirjat opettavat Raamatun erehtymättömyyttä. Iso katekismus sanoo
käskyjen päätössanoissaan: ”Sillä näiden sanojen täytyi pysyä voimassa ja
toteutua, koska Jumala ei voi valehdella eikä pettää” (TK 339, 46). Kastetta
koskevassa jaksossa sanotaan: ”Minä saatan erehtyä ja pettää, samoin saattavat
lähimmäiseni ja kaikki ihmiset. Mutta Jumalan sana ei voi erehtyä” (TK 406,
57). Herran ehtoollista käsittelevässä jaksossa Isossa katekismuksessa ovat
sanat: ”Usko kuitenkin Raamatun sanaa. Se ei valehtele sinulle” (TK 418, 76).
Yksimielisyyden ohje sanoo Herran ehtoollisesta: ”Sillä niin asia on kuin
Kristuksen suu on sen opettanut ja lausunut. Hän ei voi valehdella eikä pettää”
(TK 518, 23). Tässä yhteydessä on kiinnostavaa panna merkille, miten Jumalan
sana ja Raamatun sana rinnastetaan toisiinsa.
On selvää, että Luther
ja luterilaiset tunnustuskirjat pitävät erehtymättömyyttä sanainspiraation
välttämättömänä seurauksena. Jos Jumala on jotakin sanonut, sen on oltava
totta. Jumala on sen todella sanonut, ja siksi se on totta.
Nykyajan teologit ja
erehtymättömyys
Se, että hyväksytään
lapsenomaisesti uskossa kaikki, mitä Raamatussa on, ei ole tunnusomaista
monillekaan meidän aikamme teologeille. Radikaaleimmat nykyteologit kieltävät
tietysti kaikki Raamatun tärkeät opit. Rudolf Bultmann kannattajineen, jotka
väittävät pitävänsä sen, mikä Raamatussa on arvokasta, kieltävät jopa sellaisia
perustavia oppeja kuin neitseestäsyntymisen, ylösnousemuksen, sijaissovituksen
ja helvetin olemassaolon. Sellaisia ihmisiä ei voi pitää kristittyinä, vaikka
maailma tuntee heidät kristittyinä teologeina. On surullista, että he usein
katsovat itse edustavansa kaikkea, mikä kristinuskossa on parasta. Sellaisten
ihmisten kanssa meidän ei tässä tarvitse olla tekemisissä. Heillä ei ole mitään
annettavaa Jumalan kansalle. Elleivät he aiheuttaisi vahinkoa kirkolle,
voisimme olla täysin välittämättä heistä.
Vähemmän radikaalit,
ainakin luterilaisessa kirkossa, pitävät edelleen kiinni neitseestäsyntymisestä
ja ylösnousemuksesta sekä lakia ja evankeliumia koskevista perustavista
opeista. He uskovat kuitenkin, että kristikunnan tulee lyhentää rintamalinjoja;
enää ei sopisi kiistellä sellaisista seikoista kuin kuudesta luomispäivästä,
Aadamin ja Eevan historiallisuudesta tai siitä, onko Mooses kirjoittanut viisi
Mooseksen kirjaa. Radikaalien tavoin he uskovat, että Raamatun
erehtymättömyydestä on tullut linnoitus, jota on mahdoton puolustaa ja jota ei
välttämättä tarvitse yrittääkään puolustaa. Joiltakin osin nämä ihmiset ovat
vielä suurempi vaara kirkolle kuin ne, jotka avoimesti hylkäävät evankeliumin
keskeisimmänkin sisällön.
He tahtovat joka
tapauksessa puolustaa sitä, mitä pitävät tärkeänä, vaikka he voivat olla
suuresti erimielisiä siitä, mitä on yhä tarpeen puolustaa. Näissä
pyrkimyksissään he ovat keksineet koko joukon uusia määritelmiä. Näiden avulla
he toivovat voivansa puolustaa Raamatun kunniaa nykyajan epäuskon keskellä.
Nämä määritelmät ovat kuitenkin itse asiassa myös pelkkiä lammasten vaatteita,
joilla monia Jumalan kansan jäseniä petetään.
Esimerkiksi totuudesta
on esitetty uusi määritelmä. Sanotaan, että totuus ei ole propositionaalinen,
ts. totuutta ei voida ilmaista loogisilla väitteillä tai virkkeillä. Saamme
tietää, ettei meidän enää, ainakaan teologian alalla, pidä puhua tosista tai
vääristä väitteistä. Varsinkaan ei pidä puhua tosista tai vääristä opeista.
”Totuus”, niiden mukaan,
jotka puhuvat tällä tavalla, on persoonallinen, ts. totuus on jotakin
persoonille tunnusomaista. Tässä mielessä voimme sanoa, että Raamattu on totta,
sillä se on todellisten ja rehellisten ihmisten kirjoittama.
He korostavat, että tämä
on totuuden määritelmä Raamatussa. Tämän todistamiseen käytetään erityisesti
yhtä perustetta. Amerikkalaisten teologien kuullaan usein sanovan, ettei Jeesus
koskaan sanonut: ”Minä sanon teille totuuden”, vaan: ”Minä olen
totuus.” Näin sanoessaan he osoittavat vain, miten heikosti he tuntevat
Raamatun. Jeesus sanoi esimerkiksi: ”Jos te pysytte minun sanassani, niin te
totisesti olette minun opetuslapsiani; ja te tulette tuntemaan totuuden, ja
totuus on tekevä teidät vapaiksi” (Joh. 8:31-32). Nämä sanat osoittavat,
että totuus on löydettävissä siitä, mitä Jeesus sanoi, niistä sanallisista
väitteistä, joilla Jeesus teki totuuden tunnetuksi opetuslapsilleen.
Meidän ei kuitenkaan
tarvitse tässä tyytyä sellaisiin raamatunkohtiin, jotka vain epäsuorasti
opettavat Jeesuksen sanoneen, että se mitä hän puhui, on totta. Hän sanoi
juutalaisille: ”Minä sanon totuuden”, ja hän kysyi heiltä: ”Jos minä
totuutta puhun, miksi ette minua usko” (Joh. 8:45-46). Aiemmin hän oli
kuvannut itseään heille ”mieheksi, joka on puhunut teille totuuden”
(Joh. 8:40). Pitäisi olla selvää, että ihminen, joka sanoo, ettei Jeesus
sanonut: ”Minä sanon teille totuuden” vaan: ”Minä olen totuus”, ei ole
uskollinen Raamatun selville sanoille.
Meidän ei ole tässä
tarpeen käsitellä perustelua, ettei Jeesus voinut puhua tällä tavalla, koska
hän oli juutalainen, ja että Johanneksen evankeliumissa on tässä kohden
vaikutteita kreikkalaisesta totuuskäsityksestä. Tämä perustelu edellyttää
Raamatun olevan erehtyväinen.
Havainnollinen kuva voi
auttaa selvittämään, mitä nämä teologit tarkoittavat sanoessaan, että totuus on
persoonallinen eikä propositionaalinen, ts. sanallisin väittein ilmaistu.
Joitakin vuosia sitten keskustelin pitkään teologiasta erään sukulaiseni
kanssa. Hän sanoi silloin jotakin, joka sai minut ihmettelemään, uskoiko hän
Mooseksen kirjoittaneen Raamatun viisi ensimmäistä kirjaa. Siksi kysyin
häneltä: ”Etkö usko, että Mooses on viiden Mooseksen kirjan kirjoittaja?”, ja
hän vastasi: ”Sitä ei nykyään usko kukaan.” Kun sanoin, että minä uskon sen,
hän sanoi, ettei kukaan tiedettä tunteva henkilö usko sitä tänä päivänä.
Hieman myöhemmin saman
keskustelun kuluessa hän näytti kyseenalaistavan Messias-profetioiden
todellisuuden, ja jälleen kysyin häneltä, uskoiko hän, että Herran Jeesuksen
tulo maailmaan oli ennustettu Vanhassa testamentissa. Hänen käsityksensä mukaan
mitään Messias-profetioita ei itse asiassa ollut olemassa. Hänen mielestään
uskovat Vanhassa testamentissa eivät tienneet mitään Kristuksesta. Hän esitti
kuitenkin, että meillä on oikeus lukea Vanhaan testamenttiin messiaanisia
asioita ja sanoa ihmisille, että hänen tulonsa oli ennustettu.
Keskustelumme lopulla
kysyin häneltä, mitä hän sanoi Jeesuksen sanoista juutalaisille: ”Jos te
Moosesta uskoisitte, niin te uskoisitte minua; sillä minusta hän on
kirjoittanut” (Joh. 5:46). Kiinnitin hänen huomionsa siihen, että sitä mitä
hän oli kieltänyt, sekä Moosesta kirjoittajana että Vanhan testamentin
profetioiden messiaanista luonnetta, Jeesus itse tässä korosti. Hänen
vastauksensa siihen perusteluun oli: ”Jeesus oli ihminen. Hän saattoi erehtyä.”
Vaikka hän olikin
sanonut näin, hän oli silti sitä mieltä, että Jeesus oli puhunut totta. Kun
sanoin, että jos hänen käsityksensä olivat oikeita, Jeesus ei ollut puhunut
totta, oli vastaus: ”Meillä on totuudesta eri määritelmä kuin sinulla.” Hän
selitti, että Jeesus oli aikansa lapsi. Sen ajan hurskaimpien juutalaisten
tavoin Jeesuskin uskoi messianismiin. Hän uskoi myös, että Mooses oli
kirjoittanut viisi Mooseksen kirjaa. Kun Jeesus lausui nämä sanat, hän ilmaisi
näin sydämensä vilpittömän vakaumuksen, ja siksi hän puhui totta.
Tässä puolustettu
totuuden määritelmä on hyvä esimerkki siitä, mitä tarkoitetaan sanottaessa,
että totuus ei ole propositionaalinen vaan persoonallinen. Joku voi lausua
sellaista, mikä ei pidä yhtä tosiasioiden kanssa, mutta jos tämä lausuma vastaa
hänen sisimpänsä rehellistä vakaumusta, hän on totuudenmukainen. Jos joku ei
rehellisesti usko neitseestäsyntymiseen vaan kieltää sen, tämä on hänelle
totuus. Jos taas joku rehellisesti uskoo neitseestäsyntymiseen ja opettaa sitä,
hänkin on totuudenmukainen. Kristillisessä kirkossa molempien tulee
rakkaudellisesti kunnioittaa toistensa mielipiteitä. Tämä uusi totuuden määritelmä
on yksi ekumeenisen liikkeen linnoituksista ja valheen isän keksintöä.
Kun sellaiset teologit
sanovat Raamatun olevan tosi, on selvää, etteivät he tarkoita Raamatun
kertovan, mitä todella tapahtui. On myös selvää, miksi Ruotsin
piispainkokouksen asettaman raamattukomitean on mahdollista puhua Raamatun
luotettavuudesta ja samalla esittää, että Raamatussa on paljon ”varmasti
epähistoriallista” (Bibelsyn och bibelbruk, s. 68).
Moderni teologia on myös
löytänyt uuden määritelmän erehtymättömyydelle. Raamattua ollaan halukkaita
sanomaan erehtymättömäksi, jos sana ”määritellään oikein”. Virhe määritellään
”tarkoitukselliseksi virheellisyydeksi, jolla pyritään pettämään”. Useimmat
virheellisyydet Raamatussa eivät kuitenkaan olleet tarkoituksellisia. Pyhät
kirjoittajat olivat tietämättömiä monesta asiasta, jonka me nykyään tiedämme,
ja he kirjoittivat, mitä he rehellisesti uskoivat todeksi. Tämän
erehtymättömyyden määritelmän ja uuden totuuden määritelmän välinen yhteys on
selvä.
Monet virheellisyydet
ovat voineet olla tarkoituksellisia. Mutta siinä tapauksessa tarkoitus ei ollut
pettää, vaan kirkastaa Jumalaa tai selittää jokin syvällisempi totuus. Siksi
näitä ”virheellisyyksiä” ei pidä sanoa ”virheiksi”, ja tässä mielessä Raamattu
on erehtymätön.
Ehkä yksi esimerkki
sopii selvittämään, miten kuvaukseen voidaan sisällyttää virheellisyys Jumalan
kirkastamiseksi. Erinomainen esimerkki on kertomuksessa paosta Egyptistä.
Monien nykyteologien
mukaan pako Egyptistä oli hyvin tavanomainen tapahtuma ilman mitään ihmeenomaisia
tilanteita. Oletetaan, että tämän täytyy olla totta siitä yksinkertaisesta
syystä, että ihmeiden edellytetään olevan mahdottomia.
Mitä todella tapahtui,
ei ole täysin selvää. Raamatullisen historian täytyy kuitenkin olla ytimeltään
historiallisesti totta. Hyvin luultavasti Egyptiä kohtasi sarja
luonnonkatastrofeja. Hyvin luultavasti Niilin vesi saastui eroosion, punamaan
tai jonkin myrkyllisen eliön vuoksi. Kärpästen ja heinäsirkkojen aiheuttamat
tuhot ovat erittäin hyvin voineet olla tavallisia. Tässä kriittisessä
tilanteessa Mooses johti Israelin lapset pois Egyptistä. Mooses oli oppinut
mies, joka tunsi hyvin Egyptin maantieteen. Hän tunsi tien Punaisen meren
suoalueiden halki ja saattoi siten johtaa israelilaiset turvallisesti toiselle
puolelle. Vesi ei jakaantunut millään ihmeellisellä tavalla eivätkä vesimassat
kääntyneet takaisin hukuttamaan egyptiläistä sotajoukkoa. Hyvin luultavasti
egyptiläinen sotapäällikkö hämmentyi ja johti joukkonsa täällä juoksuhiekkaan
menettäen tällä tavalla suurimman osan miehistään ja vaunuistaan.
Mutta Jumala on
historian Jumala ja hän ohjaa ihmisten kohtaloita. Tämä pätee myös pakoon
Egyptistä, ja vaikkei todellisessa historiassa ollutkaan mitään
yliluonnollista, tiesivät kuitenkin profeetat, jotka tunsivat nämä asiat
syvällisesti, että paossa oli Jumalan käsi mukana. Tehdäkseen tämän selväksi
tavalliselle kansalle profeetat kuitenkin lisäsivät kertomukseen ihmeenomaisia
piirteitä. Sellaisena kuin kertomus esitetään, se kuvaa Jumalan kiinnostusta ja
huolenpitoa kansastaan. Todellinen historiallinen syy-yhteys, joka jäisi
piiloon, jos kertomus olisi esitetty niin kuin todella tapahtui, tuodaan esiin
profeetallisesti rekonstruoidun (ennallistettu) historian avulla. Vain tällä
tavalla siitä tulee todella Heilsgeschichte (pelastushistoriaa). Siksi
lisätään epähistoriallisia yksityiskohtia Jumalan kirkastamiseksi ja
historialliseen tarkkuuteen liittyvää totuutta korkeamman totuuden vuoksi.
On myös sanottu, että
Egyptin jättäneiden israelilaisten lukumäärän täytyy olla suuresti liioiteltu.
Raamattu puhuu 600 000 miehestä, mikä tarkoittaa, että kaikkiaan on täytynyt
olla kyse vähintään 2 000 000 henkilöstä. Todellinen lukumäärä on
nykytutkijoiden mukaan todennäköisesti lähempänä 6 000:a, koska Siinain
niemimaa voi elättää vain rajoitetun ihmisjoukon. On selvää, että tällainen
perustelu edellyttää, ettei mannaihmettä ollut voinut tapahtua todellisuudessa.
Kun nykyteologit sanovat näin, he paljastavat kuitenkin samanlaisen epäuskon
kuin oli se, johon Mooses syyllistyi, kun Jumala lupasi lähettää Israelille
riittävästi lihaa kokonaiseksi kuukaudeksi. Mooses sanoi silloin, että oli
mahdotonta saada niin paljon lihaa. Hän sanoi, että vaikka kaikki Israelin
karja teurastettaisiin ja kaikki meren kalat koottaisiin, se ei riittäisi
antamaan Israelille lihaa kokonaiseksi kuukaudeksi (4. Moos. 11:21-22). Tässä
yhteydessä sopinee huomauttaa, että ihmiset eivät tee tällaisia päätelmiä
siksi, että ovat nykyaikaisia ja tuntevat tiedettä, vaan pelkästään siksi,
etteivät he usko. Kun ihmiset sitten ovat paljastaneet tämän epäuskon
sanomalla, ettei lukumäärä 600 000 eikä mannaihme voi olla historiallisesti
tosia, he peittävät epäuskonsa lammasten vaatteilla sanomalla, että
profeettojen rekonstruktio tehtiin Jumalan kirkastamiseksi ja ”teologisen
totuuden” vuoksi.
Tämän näkemyksen
perusteella ihmiset voivat sanoa uskovansa neitseestäsyntymisen teologiseen
totuuteen mutta silti kieltää, että tapahtui biologinen ihme, ja väittää
opettavansa Kristuksen ylösnousemusta mutta samalla kieltää, että tämä
ylösnousemus oli ruumiillinen.
Yleinen mielipide
modernien teologien keskuudessa on, että Raamatun erehtymättömyys sellaisena
kuin se on yleisesti ymmärretty, on linnoitus, jota on ”mahdoton puolustaa”.
Usein saadaan kuulla, että Raamatun voidaan väittää olevan todella erehtymätön
vain älyllisen rehellisyyden kustannuksella. Voisimme vain kysyä heiltä, miten
älyllisesti rehellistä on käyttää vanhaa terminologiaa ja tyhjentää se kaikesta
sisällöstä. Miksi he eivät kerro niille, jotka maksavat heidän palkkansa, mitä
he oikeastaan opettavat?
Luominen
Tiedämme hyvin, ettei
Raamattu ole mikään luonnontieteen oppikirja. Sitä ei kenenkään tarvitse meille
sanoa. Siitä huolimatta uskomme, että Raamattu puhuu virheettömästi myös
silloin kun se puhuu jostakin, joka voidaan otsikoida luonnontieteeksi. Emme
kuitenkaan odota, että Raamattu puhuisi modernein luonnontieteellisin termein.
Se käyttää tavanomaista puhekieltä. Ei edes nykyajan luonnontieteilijä sano
aamulla herätessään: ”Näen, että maapallo on jälleen kerran pyörähtänyt
tarpeeksi, jotta voimme nähdä auringon idässä.” Kaikkien muiden kuolevaisten
tavoin hän sanoo, että aurinko nousee ja laskee.
Jos siis ”tiede” sanoo,
että maailma syntyi miljoonien vuosien kuluessa, ja Raamattu sanoo, että se
luotiin kuudessa päivässä, sanomme aivan yksinkertaisesti, että tiede on
väärässä. Monet teologit, jotka tahtovat olla konservatiivisia, ovat yrittäneet
löytää tavan saada Raamattu ja luonnontieteet yhteensopiviksi tässä sanomalla,
että päivät voivat olla pitkiä ajanjaksoja. Jos kuitenkin noudatamme sitä
periaatetta, että Raamatun täytyy tulkita itseään, emme voi menetellä näin.
Sana ”päivä” esiintyy luvussa 1. Moos. 1 sellaisessa tekstiyhteydessä, joka ei
salli tätä merkitystä, vaikka tekstiyhteys jakeessa 1. Moos. 2:4 osoittaa, että
”päivä” voi olla melko epämääräinen ajanjakso.
Jos toisaalta joku
sanoo, että 1. Mooseksen kirjan kaksi ensimmäistä lukua täytyy lukea runoutena,
kysymme taas, missä tekstiyhteys osoittaa näin. Jos tässä on lupa tehdä näin,
vaikkei tekstiyhteys sitä oikeuta, eikö meidän silloin pidä sallia toisten
”kristittyjen” sanoa, että ylösnousemus on runoutta, tai ellei ylösnousemus,
niin ainakin neitseestäsyntyminen?
Jumala on antanut meille
kuvauksen kuudesta päivästä, ja me näemme niiden olevan kristitylle maallikolle
mahtava linnoitus evoluutiota vastaan. Koko evolutionismi on mitä tuhoisinta
kristilliselle uskolle, sillä johdonmukaisesti sovellettuna se tuhoaa
kristillisen opin ihmisestä, synnistä ja laista. Se tuhoaa kristillisen opin
kuolemasta ja siten opin sijaissovituksesta. Emme saa päiviä pidentämällä
luopua tärkeästä aseesta evolutionismia vastaan. Nykyajan epäusko on aivan
tarpeeksi kauhea ilman, että taistelisimme sitä vastaan toinen käsi selän
taakse sidottuna.
Skriften och saligheten, Landskrona 1972, s. 28-48. Lyhennelmä. Otsikointi
osittain toimituksen. Käännös Jarmo Heikkilä.