JOULUTÄHTI
”Nähdessään tähden he ihastuivat ylen suuresti” (Matt. 2:10).
Siitä, että tietäjät tähden
nähtyänsä tulivat ylen iloisiksi, me voimme tehdä sen johtopäätöksen, että he
olivat olleet kovassa kiusauksessa ja perin raskaalla mielellä; ilo osoittaa,
että heillä on sydämessä ollut melkoinen ja vaikea lamaannus ja että epäusko on
heitä kovasti kiusannut; jos näet katsoo asiaa luonnon kannalta, oli heillä
yllin kyllin syytä sellaiseen mielialaan. Siksipä Kristus Matteuksen Evankeliumin 11. luvussa (Matt. 11:6) sattuvasti sanookin: ”Autuas on se joka ei
loukkaannu minuun.” Niin, tottakin autuas, sillä kovalle ottaa ja kipeältä,
sillä se, mikä havaitaan, on niin mitätöntä, ettei luulisi Kristuksen siinä
olevan.
Päästyään kiusauksestansa ja ylenmääräisestä ilosta
kuin uudestisynnyttyänsä tietäjät ovat nyt vahvoja; he eivät nyt enää
loukkaannu Kristukseen: he ovat voittaneet kovan kolahduksensa. Vaikkakin he
siis käyvät sisälle köyhään majaan, tapaavat sieltä köyhän nuorikon ja hänen
viereltänsä poloisen lapsen, ja vaikka siis toistamiseen näyttää aivan
toisenlaiselta kuin jos olisi kysymyksessä kuningas – heidän palvelijansakin
ovat arvokkaampia ja kunnioitustaherättävämpiä –
eivät he taivu kiusaukseen, vaan suuressa, vahvassa ja täydessä uskossa he
siirtävät silmistänsä ja aistimistansa kaiken sen, minkä luonto pitää harhana
ja josta se pysyy erillään; he yksinkertaisesti seuraavat profeetan sanaa ja
tähden todistusta, pitäen lasta kuninkaana; he polvistuvat hänen eteensä,
kumartavat häntä ja antavat hänelle lahjoja. Kuinka valtava onkaan ollut tämä
usko! Kuinka tyyten se on halveksinutkaan kaikkea sitä, mikä pyrkii luontoon
vaikuttamaan! Kuinka moni lieneekään ollut siinä saapuvilla ajatellen: Katsos
vain noita maailman suurimpia houkkia: kumartavat mokomaakin köyhää lasta!
Varmaankin ovat lumottuja, kun hänestä kuninkaan tekevät!
Juuri tässä on evankeliumimme ydin. Se opettaa meille
uskon luonnetta ja ominaisuutta: se on ”ojentautumista sen mukaan, mikä ei näy”
(Hebr. 11:1). Se riippuu kiinni vain Jumalan pelkässä
sanassa, ojentautuen niiden asioiden mukaan, jotka se toteaa ilmaistuiksi
ainoastaan tässä samaisessa sanassa, vaikkakin sen ohessa tuntee paljon
sellaista, mikä sitä houkuttelee pitämään turhana ja mitättömänä sitä, minkä
sana sille sanoo. Mutta juuri sen, minkä luonto sanoo hulluttelemiseksi, se
sanoo oikeaksi tieksi, murtaa esteet, antaa luonnon
olla ymmärtäväisenä ja viisaana ja jää sen edessä höperöksi houkaksi. Näin se
tulee Kristuksen tykö, löytäen hänet. Tässä pitää paikkansa Paavalin lausuma 1.
Korinttolaiskirjeen 1. luvussa (1. Kor. 1:25):
”Jumalan houkat ovat kaikkia muita ihmisiä viisaammat ja Jumalan heikot ovat
kaikkia muita ihmisiä voimakkaammat”; sillä tunteminen ja uskominen eivät sovi
toistensa kanssa yhteen.
Luther, Kirkkopostilla I. Helsinki 1941, s. 584-585.