SAARNAAJIEN
TODISTUKSIA:
JOULUTERVEHDYS TAIVAASTA
Aarre Kiveinen, Imatra
Ja sillä seudulla oli
paimenia kedolla
vartioimassa yöllä laumaansa. Niin heidän edessään seisoi Herran
enkeli, ja Herran kirkkaus loisti heidän ympärillään, ja he peljästyivät suuresti.
Mutta enkeli sanoi heille: ”Älkää peljätkö, sillä
katso, minä ilmoitan teille suuren ilon, joka on tuleva kaikelle kansalle:
teille on tänä päivänä syntynyt Vapahtaja, joka on Kristus, Herra, Daavidin
kaupungissa. Ja tämä on teille merkkinä: te löydätte lapsen kapaloituna ja seimessä makaamassa.”
Ja yhtäkkiä oli enkelin kanssa suuri joukko taivaallista sotaväkeä, ja he
ylistivät Jumalaa ja sanoivat: ”Kunnia Jumalalle korkeuksissa ja maassa rauha
ihmisten kesken, joita kohtaan hänellä on hyvä tahto!” Ja kun enkelit olivat
menneet paimenten luota taivaaseen, nämä puhuivat toisillensa: ”Menkäämme nyt Beetlehemiin katsomaan sitä, mikä on tapahtunut ja minkä
Herra meille ilmoitti.” Ja he menivät kiiruhtaen ja löysivät Marian ja Joosefin
ja lapsen, joka makasi seimessä. Ja kun he tämän olivat nähneet, ilmoittivat he
sen sanan, joka heille oli puhuttu tästä lapsesta. Ja kaikki, jotka sen
kuulivat, ihmettelivät sitä, mitä paimenet heille puhuivat. Mutta Maria kätki
kaikki nämä sanat ja tutkisteli niitä sydämessänsä. Ja paimenet palasivat
kiittäen ja ylistäen Jumalaa kaikesta, minkä olivat kuulleet ja nähneet, sen
mukaan, kuin heille oli puhuttu (Luuk. 2:8-20).
Jotkut meistä lähettävät
– ja saavat – joulutervehdyksensä kännykkäviestinä. Yleisin tapa kuitenkin on,
että muistamme läheisiämme joulukortilla tai suusanallisesti lausumme heille
joulutervehdyksemme. Tavallisimpia viestejämme ovat Hauskaa joulua, Hyvää
joulua, Rauhallista joulua jne. Joulukorttien välittämä sanoma on näinä aikoina
vieraantunut kauaksi siitä, mikä on joulun todellinen sanoma. Pukit, tontut ja
muut ”hupiaiheet” ovat vallanneet tilaa joulun todelliselta sisällöltä,
Vapahtajan syntymältä. Minkälaisen viestin me tänä jouluna lähetämme
lähimmäisillemme?
Vanha perinteinen jouluevankeliumi
Raamatussa (Luuk. 2:1-20) on
hyvin sisältörikas. Siinä esiintyy monia henkilöitä. Pysähdytään nyt hetkeksi
tarkkailemaan sitä, mitä tässä puhutaan paimenista. Ensin sanotaan: ”Ja
sillä seudulla oli
paimenia kedolla vartioimassa yöllä laumaansa.” Paimenet
olivat tuohon aikaan kaikkein halveksituinta ihmisjoukkoa. He eivät kelvanneet
esimerkiksi todistajiksi oikeudessa. Sanottiin, ettei pidä ”auttaa paimenia
eikä pakanoita”. He olivat yhteiskunnan alimpaa joukkoa. Kuitenkin juuri tällaisille
Jumala näki hyväksi ensimmäisenä ilmoittaa maailman suurimman ilosanoman. ”Teille
on tänä päivänä syntynyt Vapahtaja...” Kun sitten aikanaan seimen lapsesta oli kasvanut
aikuinen mies ja hän oli vastaanottanut todellisen elämäntehtävänsä, hänen
ohjelmajulistuksensa kuului: ”Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan
sairaat. En minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä parannukseen”
(Luuk. 5:31-32). Miten
lohduttava sana tämä olikaan heille, jotka omahyväisten fariseusten silmissä
eivät olleet minkäänarvoiset! Juuri heitä varten
Jeesus oli tullut, heille hän oli Vapahtaja sanan todellisessa merkityksessä.
Mikä oli tämän
taivaallisen viestin sanoma? Enkeli sanoi paimenille: ”Minä ilmoitan teille
suuren ilon, joka on tuleva kaikelle kansalle. Teille on tänä päivänä syntynyt
Vapahtaja, joka on Kristus, Herra.” Tämän viestin sanomassa ja sen
sisällössä toteutui se, minkä Jumala jo aivan luomakunnan alusta asti oli
ilmoittanut tapahtuvan (1. Moos
3:15) ja jota eri profeetat vuosisatojen ajan olivat esillä pitäneet. Oli
koittanut se aika, jonka Herran apostoli Paavali ilmoittaa omassa
”jouluevankeliumissaan” näin: ”Mutta kun aika oli täytetty, lähetti Jumala
Poikansa, vaimosta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen, lunastamaan lain
alaiset, että me pääsisimme lapsen asemaan” (Gal.
4:4-5). Oli tullut Hän, joka ristinkuolemassaan oli ottava pois koko maailman
synnin (1. Joh. 2:2).
Miten tämä ihana ja
ihmeellinen sanoma on otettava vastaan, miten siihen suhtautuivat Betlehemin
kedon paimenet ensimmäisenä jouluyönä? On luonnollista, että he ensin
säikähtivät tätä taivasnäkyä, enkelijoukon ilmestymistä pimeälle taivaalle.
Kuitenkin sanotaan: ”Kun enkelit olivat menneet paimenten luota taivaaseen,
niin nämä puhuivat toisillensa: ”Menkäämme nyt Beetlehemiin…”
Tämä lyhyt toteamus
osoittaa erään tärkeän huomion paimenista. He uskoivat. He eivät
alkaneet järkeillä, mitä tämä nyt oli, vaan uskoivat sen. Hehän olivat niitä
”maan hiljaisia”, jotka kaikessa vaatimattomuudessaan olivat odottaneet sen
suuren lupauksen täyttymystä, josta olivat kuulleet: tulevasta vapauttajasta.
Nyt se vihdoin oli tapahtunut, ja heille ensimmäisenä ilmoitettuna! Vaikka me
emme voikaan saada yhtä pysähdyttävää enkelinäkyä kuin aikanaan Beetlehemin kedon paimenet, tulee meidänkin heidän laillaan
uskoa sen tapahtuneen. Hyvä sanoma koko maailman Vapahtajasta on Raamatun ja
julistetun sanan välityksellä tullut meidänkin ulottuvillemme. Se meidän tulisi
epäilemättä ottaa vastaan.
Paimenet eivät vain
uskoneet, vaan he myöskin pitivät kuulemansa Jumalan sanana. ”…minkä Herra meille
ilmoitti.” He uskoivat tämän aivan kuin Herra itse olisi sen heille
ilmoittanut. Koko Raamatun sana on Jumalan sanaa. Siksi emme mekään saisi
koskaan epäillä sen paikkansapitävyyttä, vaan uskoa se sellaisenaan Jumalan
sanana. Syksyllä ilmestyneessä hartauskirjassaan Oulun
hiippakunnan emerituspiispa Olavi Rimpiläinen lainaa uskonpuhdistaja Martti
Lutherin sanoja: ”Kirottu epäusko ja inhottava lihanmieli eivät salli meidän
nähdä ja tietää, että Jumala puhuu meille Raamatussa ja että se on Jumalan
sanaa, vaan että se sanoo meille, että se on vain Jesajan, Paavalin tai jonkun
muun pelkän ihmisen sanaa, sellaisen, joka ei ole luonut taivasta ja maata.
Jos tapaat sellaisia ihmisiä, jotka ovat niin sokeita ja paatuneita, että
kieltävät sen, mitä apostolit ovat puhuneet ja kirjoittaneet, olevan Jumalan
sanaa, tai jotka epäilevät sitä, niin vaikene, äläkä puhu heidän kanssaan
sanaakaan, vaan anna heidän mennä tiehensä” (Olavi Rimpiläinen: Oot vappaa, SLEY-Kirjat
2002, s. 113-114). – Meidän on hyvä muistaa myös
toinen oppi-isämme opetus, jo Vähästä Katekismuksesta tuttu kolmannen käskyn
selitys: ”Meidän tulee peljätä ja rakastaa Jumalaa
niin, ettemme halveksi saarnaa ja Jumalan sanaa, vaan pidämme sen pyhänä,
mielellämme sitä kuulemme ja opimme”. Meidän tulisi voida uskoa Jumalan sana
omakohtaisesti, kuten Beetlehemin kedon paimenet
uskoivat: ”Minkä Herra meille ilmoitti” Mekin saamme uskoa Jeesukseen
omana Vapahtajanamme, kaikkien syntiemme anteeksiantajana. Apostoli Paavali
vakuuttaa meillekin: ”Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen
arvoinen, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan, joista
minä olen suurin” (1. Tim. 1:15). Suurinkin
syntinen saa uskon kautta Jeesukseen omistaa täydellisen anteeksiantamuksen.
Siinä on paras joululahjamme, mitä tänäkään jouluna voimme saada!
Mitä sitten seuraa taivaallisen joulutervehdyksen vastaanottamisesta? Tässäkin Beetlehemin kedon paimenet antavat meille hyvän esimerkin. ”Ja kun he tämän olivat nähneet, ilmoittivat he sen sanan, joka heille oli puhuttu tästä lapsesta” (j. 17). Paimenet saivat olla tämän taivaallisen viestin ensimmäisiä todistajia: ”Teille on syntynyt Vapahtaja!” He kertoivat tämän suuren uutisen seimen äärellä oleville ja varmasti työpaikalleen jälleen saavuttuaan monille muillekin, mitä olivat saaneet nähdä ja kuulla tästä lapsesta. Kun mekin saamme tulla tuntemaan Joulun Herrassa oman Vapahtajamme, täyttää ilo ja kiitollisuus mielemme, emmekä varmasti voi pitää tätä suurta uutista vain itsellämme, vaan tahdomme siitä olla myöskin muille kertomassa! Muistakaamme siis tänä joulunakin, mikä on taivaallisen joulutervehdyksen sanoma. Mitä se sisältää ja merkitsee, miten se on vastaanotettava ja mitä seuraa sen vastaanottamisesta. Silloin myös tavanomaisetkin joulutervehdyksemme saavat uuden sisällön.