NAAMAN
III
E. A. Lundqvist, rovasti (1856-1920)
”Niin Naaman vihastui ja läksi matkaansa, sanoen:
’Katso, minä luulin hänen tulevan ulos minun tyköni, seisovan ja huutavan
avuksensa herran, hänen jumalansa, nimeä, ja kädellänsä pitelevän tätä paikkaa,
ja niin parantavan spitaalin. Eivätkö Abanan ja Farsaran virrat Damaskossa ole
kaikkia Israelin vesiä paremmat, että minä itseni niissä pesisin ja tulisin
puhtaaksi?’ ja hän palasi ja meni matkaansa vihoissansa.” (2. Kun. 5:11-12)
Naaman loukkaantui keinon mielettömästä
yksinkertaisuudesta ja meni matkoihinsa. Hänellä oli nyt oma ajatuksensa
mielessään: ”Minä luulin.” Tämä hänen luulonsa pääsi hänen sydämessään niin
erehtymättömäksi, luotettavaksi ja vakuuttavaksi herraksi, että hän empimättä
hylkäsi Jumalan miehen sanat ja neuvot. Sydämessään hän jo oli valmiiksi
ajatellut, kuinka puhdistuminen tapahtuisi. Tämän suhteen hänellä oli vain yksi
mielipide sydämessään. Mikäpä onkaan parempaa kuin tällainen ajatusten
sopusointu. Tämä hänen mielestään selvä sisäinen
tietoisuus täytti hänen olentonsa niin kokonaan, että hän epäröimättä päätti
toimia sen mukaisesti ja lähteä matkoihinsa. Hänen sydämessään oli nyt
”sisäisellä sanalla” sijansa, ja sen oli siellä niin hyvä olla. Sen ympärille
oli kaikki varustettu niin hyvin, että ei maksanut vaivaa ottaa huomioon
Jumalan miehen ulkonaisia sanoja. Ei Naamanin mieleenkään juolahtanut kutsua
omaa minäänsä valehtelijaksi ja pitää Jumalan miestä ainoana totisena, polkea
oman sydämensä sanat jalkoihinsa ja kunnioittaa Jumalan miehen sanoja ainoina
oikeina. Kunpa hän sentään heti olisi niin tehnyt! Mutta nyt hän meni
matkoihinsa vihoissansa.
Hän luuli, että puhdistaminen tapahtuisi paljon
monimutkaisemmin. Jumalan miehen olisi pitänyt tulla ”ulos” hänen ”tykönsä” ja
”seisoa”. Olisi pitänyt tulla varsin merkillinen, vaikuttava ja mieltäylentävä
hetki. Sitten olisi pitänyt ryhtyä ”avuksihuutamaan”, pitämään useita pitkiä
rukouksia. Sopivia ja paljon merkitseviä merkkejä olisi pitänyt tehdä ”pidellen
tätä paikkaa”, sekä muuta mikä vielä näyttäisi tarpeelliselta! Se se olisi
mieltäylentävää ja mukaansatempaavaa, hän myös ajatteli. Niin Naaman luuli sen
tapahtuvan. Olisi hullutusta, että hän sanantuojan viestin mukaisesti lähtisi
sieltä, pysähtyisi tielle ja sitten aivan yksinkertaiseen ja jokapäiväiseen
tapaan peseytyisi Jordanissa. Ja perustaisi tämän teon sellaisen miehen
sanoihin ja lupaukseen, jota hän ei koskaan edes ollut nähnyt, jos kohta olikin
jotakin hänestä kuullut. Olisipa hän edes sentään nähnyt tuon henkilön itsensä,
puristanut hänen kättään, katsonut häntä silmiin tai muuta sellaista! Ei, kyllä
täytyi olla olemassa useita muita parempia neuvoja ja keinoja, joita voi
käyttää. Ja jos taas vain vettä tarvittiin, niin sitä oli runsain määrin täällä
maan päällä, eikä siis tosiaankaan tarvinnut välittää vähäpätöisestä Jordanin
vedestä. Abanan ja Farsaran virrat olivat paljon leveämmät ja mainiommat!
Ajattelen, että sinä rakas lukijani ymmärrät sen, mitä
näillä äskeisillä riveilläni olen tahtonut sanoa. Eikö olekin aivan tavallista,
että oma arvelu saa etusijan Jumalan sanan rinnalla ja samoin se, että ns.
sisäinen sana saa etusijan Raamatussa ilmoitetun Jumalan ulkonaisen sanan
rinnalla? Jälkimmäisessä tapauksessa oletetaan, että sisäisessä sanassa on
Henki. Mutta Kristus sanoo: ”Liha ei hyödytä mitään; ne sanat, jotka olen
puhunut teille, ovat henkeä ja ovat elämää” (Joh. 6:63) Mistä Naaman
saattoi Jumalan Hengen tässä tapauksessa löytää? Jumala oli antanut
jumalanmiehelle Henkensä ja voimansa, eikä Jumalan Henki ollut Naamanin
löydettävissä muualta kuin sanantuojan sanasta ja siihen yhdistetystä Jordanin
vedestä.
Voi, miten vaikeata onkaan pitäytyä yksistään tähän
meille lähetettyyn kirjoitettuun Jumalan sanaan! Kun oma minä siihen lisää: ”Minä
luulin”; kun saatana on hiipinyt hiljaa paikalle
tekemään sielun tottelemattomaksi ja nurjaksi Jumalan sanaa kohtaan; kun
saatanan herättämiä ajatuksia kuunteleva järki tuo esiin taitavasti punottuja
juoniansa, jotka ovat niin nerokkaita, sitovia ja kumoamattomia, että niistä
vapautuminen näyttää tuiki mahdottomalta; kun sydän ja tunne myöntymyksellään
vahvistavat nämä juonet niin lujiksi, että niiden vallassa on ihmisen koko
olento, niin silloin totisesti on täpärällä, saako Jumala sanassansa sen kunnian,
joka hänelle on tuleva, vai pääsevätkö saatana ja oma minä etulyöntiasemaan
uhmailemaan Jumalaa vastaan ja tekemään Hänet valehtelijaksi. Tämä taistelu
uusiutuu elämässä päivittäin mitä erilaisimmissa muodoissa eikä lopu ennen
päivien loppua. Saatana aloitti toimintansa sanoen: ”Olisiko
Jumala sanonut”, ja samaan tapaan sen toiminta yhä vieläkin jatkuu. Kristus
itse voittaa, esikuvaksi meille, perkeleen sanoen: ”Kirjoitettu on”
(Matt. 4). Hän vaatii opetuslapsiansa uskomaan kirjoitettuun Jumalan sanaan,
vaikkakin Hän itse on heidän luotaan poissa (luonnollisin silmin nähtynä
tietenkin), ja he luulevat Jumalaa kuolleeksi. Sanoihan Hän Emmauksen tiellä
opetuslapsille: ”Oi, te ymmärtämättömät ja sydämeltänne hitaat uskomaan
kaikkea sitä, mitä profeetat ovat puhuneet” (Luuk. 24:25). Niinikään Hän on huutanut, niin että kaikuu lavealti koko
maailmassa: ”Jos te pysytte minun sanassani, niin todella olette minun
opetuslapsiani” (Joh. 8:31); ei siis oman minän järkevässä luulossa,
teossa, tunteessa, uskossa, näkemisessä, mielessä, harjoituksessa, säädöksessä
eikä muussa sentapaisessa, vaan ainoastaan sanassa. Ja katso, juuri se, että
tekee itsensä mitättömäksi, antaa sanan olla kaikkena ja pysyy sanassa, juuri
se, sanon, on Jumalan mieleistä uskoa, ja juuri tästä uskosta koituu elämä.
Meidän on annettava sanan olla sellaisenansa – sillä tavalla tulemme tuntemaan
totuuden, ja totuus on tekevä meidät vapaiksi (Joh. 8:32).
Mikä pahennus ja loukkaus kaste vasta onkaan omalle
minälle. Kun kerran Kristus, jumalihminen ja meidän iäinen vanhurskautemme
Jumalan edessä, on loukkauskivi ja pahennuksen kallio, niin eikö siis kaste,
jossa meidätkin puetaan Häneen, sitä olisi! Meidän oman ajatuksemme mukaan on
paljon monimutkaisempi menettely välttämätön, jos jotakin hengellistä on määrä
saada aikaan. Onhan ylen määrin hullunkurista koko elämänsä ajan, huolimatta
veriruskeista synneistä, kuolemasta, tuomiosta ja perkeleestä, huolimatta
syvyyksistä nousevista hyökkäilyistä, huolimatta mielessä riehuvista tuhoisista
myrskyistä, mielentiloista ja tunteista, pitäytyä kuivaan kirjoitettuun sanaan,
muutamiin vedellä valeluihin sekä rahtuseen leipää ja viiniä. Ei, arvelee oma
minä, paljoa enemmän tarvitaan. Kristuksen pitää ”tulla ulos” ihmisen luo. Sen
vuoksi täytyy ”mennä taivaaseen”, ja sieltä Hänen sitten pitää tulla ”tänne
alas.” Jonakin onnellisena ja autuaallisena hetkenä hänen täytyy ”tulla luokse”
jollain havaittavalla tavalla. Pitää rukoilla ja avuksi huutaa, kunnes oikein
tuntee, että Hän kädellään pitelee kipeätä paikkaa ja niin parantaa spitaalin,
synnin. Ja sitten tulee juuri tästä hetkestä muistettava hetki koko elinajaksi.
Hyvä on! Kummallista vaan on, että ei tyydytä sanassa
ja sakramenteissa piileviin Jumalan merkkeihin, jotka pysyvät lujina, vaikka saatana ja maailma miten hyvänsä tahtoisivat niiden kanssa
temmeltää. Hyvä on, sanomme vielä kerran. Mutta tästä on seurauksena omituinen
riippuminen ja häälyminen taivaan ja maan välillä, ja siinä tuulet ajelevat
sielua kuin lastua. Tai toisin sanoen sielusta tulee saatanan
ja oman pirstoutuneen minän leikkipallo. Mitä erilaisimmilla tavoilla ja mitä
moninaisimpia julkilausuttuja ja vielä lausumattomia sääntöjä noudattaen sielu
saavuttaa haihtuvan tunnelman tai näkemyksen ja tuntee itsensä onnettomaksi,
ellei yhä uudelleen ja uudelleen saa tätä tunnelmaa tai näkemystä takaisin.
Uudelleen ja uudelleen se sitä koettaa. Viimein tämä elinehtona pidetty
tunnelma ja näkemys ei koskaan enää tule takaisin.
Suurella vaivalla ihminen silloin etsii toisen sellaisen, ja sen käy samalla
tavalla. Voi, kunpa sielu kerta kaikkiaan tahtoisi muistaa, että hänen
aistinsa, ajatuksensa, tunteensa ym. ovat niin synnin turmelemat, murtamat ja
heikontamat, että ne eivät pysty välittömään yhteyteen taivaallisten olojen
kanssa. Tunteet haihtuvat tyhjiksi. Mielentilojen siivet väsyvät ja katkeavat.
Mutta Jumalan olkoon kiitos, meidän autuutemme pysyy sanassa ja sakramenteissa
aina samana. Siihen me jättäydymme. Siinä me lepäämme, siinä toimimme.
Mutta eikö meidän henkemme siis tule etsiä Jumalaa
korkeudessa ja seurustella Hänen kanssaan, kuten esim. rukouksessa, tai muuten
olla hengen yhteydessä Hänen kanssaan? Tosin kyllä, mutta meidän henkemme
älköön kertaakaan sitä tehkö, vaan sana! Ei siis rukoukseen pidä turvautua,
mainitakseni nyt vain sen, vaan sanaan! Rukoukseen ruvettaessa ei neuvoa kysytä
tunnelmilta eikä näkemyksiltä, vaan sanasta! Rukous saa
siivet sellaisista sanoista kuin: ”jokainen anova saa”; ”kun
rukoilette, rukoilkaa näin: Isä meidän”; ”ja kaiken mitä rukoilette
minun nimeeni, sen minä teen, että Isä saisi ylistyksen Pojassa”; ”minä
olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti”; ”Jeesus Kristus
on sama eilen, tänäpänä ja iankaikkisesti”; ”nyt on autuuden päivä”;
”vanhurskautettuja Hänen veressään”; ”Hänen armonsa on joka aamu
uusi”; ”anokaa niin te saatte, jotta ilonne olisi täydellinen” jne.
Eikä kastetta saa unohtaa! Sillä siinä piilee lopultakin kaikki siunaus ja
kaikki armo meitä jokaista varten. Sitä paitsi ei Naamanin maksanut vaivaa
palata jumalanmiehen luo ja häntä puhutella ottamatta huomioon vettä koskevia
säädöksiä.
Kaikkiin kykyihimme ja koko olemukseemme nähden me
olemme mitättömiä ja täysin kelpaamattomia. Jos saatana
korkeimman hengellisyyden varjolla saa meidät luulemaan, että armon
osallisuutemme, tietoisuutemme autuudesta ja hengellinen elämämme on
riippuvainen sellaisista epätäydellisistä sielunkyvyistä kuin tunteesta,
sisäisestä näkemyksestä, vieläpä siis teoistammekin, niin se siten on kietonut
meidät hirveän leikin pauloihin, ja sen loppuna on nyt kuten ainakin sielun
hukkuminen, minkä Herra kuitenkin aina tahtoo armollaan ja voimallaan estää ja
meidät siitä vapauttaa. Etsikäämme siis autuutta, uskoa, henkeä ja elämää siitä
ainoasta paikasta, missä sitä on ja mistä sitä siis on etsittäväkin, Jumalan
sanasta ja sakramenteista! ”Sana on sinua lähellä” (Room.10:8). Autuaita
ovat ne, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat. Älkäämme
etsikö Kristusta välittömästi hengestä eikä pilvistä! Saatanakin
pukeutuu valon enkeliksi, ja noin etsiskellessämme saatamme aavistamattamme
kohdata ”tämän maailmanajan pimeydessä hallitsevan maailmanvaltiaan” ja ”pahuuden
henkiolennon taivaan avaruuksissa” (Ef. 6:12). Ilman Jumalan sanaa ja
sakramentteja emme voi tulla Jumalan tykö ja syrjäyttää saatanaa
tieltämme. Ennen kaikkea, älkäämme loukkaantuko Jumalan säätämyksiin,
antakaamme Hänen kunniansa olla koskematta. Jumalan määräyksiä ei käy
muutteleminen, ja ken ei niihin tahdo mukautua, on hylännyt hänelle tarjotun
avun.
Niin nyt Naaman suutuksissaan meni matkoihinsa, mutta
vei spitaalinsa mukanaan!
”Niin hänen palvelijansa lähestyivät ja puhuttelivat
häntä, ja sanoivat: ’Isäni! Jos profeetta olisi määrännyt sinulle jotakin
suurta tehtäväksi, etkö olisi sitä suorittanut? Paljoa enemmän siis, koska hän
sanoi sinulle: pese itsesi, ja sinä tulet puhtaaksi!’” (2. Kun. 5:13)
Isännän ja palvelijoiden välinen suhde oli ilmeisesti
hyvä. Palvelijat nimittivät Naamania isäksi, osoittaen siten hänelle
kunnioitustaan ja rakkauttaan. Hän oli selvästi suhtautunut heitä kohtaan niin,
että nämä tiesivät hänen heitä suojelevan ja heitä parhaiten ymmärtävän.
Sydämellisen luottamuksen side yhdisti heidät toisiinsa, ja palvelijoiden
sydämen asiana oli Naamanin ja hänen perheensä onni. Hänen kunniansa ja etunsa
oli heidänkin kunniansa ja etunsa. Heidän keskinäinen suhteensa näytti olevan
niin sydämellinen ja hyvä, että palvelijat nyt, kun oikeus ja kohtuus oli kysymyksessä, rohkenivat nöyrästi, avoimesti ja hellästi
antaa neuvojaan ja kääntää isäntänsä mieltä takaisin oikealle tielle, jolta se
oli poikkeamaisillaan. Eikä Naaman siitä pahastunut; sille mikä oikeata on,
tulee kaikkien aina antaa arvonsa.
Tämä sopii meidän aikamme ihmisille esimerkiksi, koska
tällainen isännän ja palvelijoiden välinen suhde alkaa olla yhä harvinaisempi.
Jos rakkaus ja ymmärtämys eivät saa vallita, vaan ainoastaan itsekkyys ja
omanvoitonpyyntö, ja jos vain sopimus on yhdistävänä siteenä, niin silloin
kaikki toimitetaan vastenmielisesti; taloon tulee silloin ventovieraita
ihmisiä, jotka jonkun aikaa nuristuaan, epäluuloa osoitettuaan ja
pahanilkisesti mulkoiltuaan lähtevät pois.
Varsin kuvaava oli myös Naamanin itsepäisyys. Hän oli
lähtenyt Jumalan miehen luo, mutta hänhän ei tiennyt mitä tämä hänelle määräisi
noudatettavaksi, jotta hän spitaalistaan paranisi. Kumminkin hän oli päättänyt
alistua mihin parannuskeinoon hyvänsä, jos hiukankin paranemisen toivoa oli,
vaikkapa olisi tarvittu polttamista, leikkaamista tai mitä vaikeata hyvänsä.
Jos joku olisi rohjennut epäillä hänen kunnioitustaan profeettaa kohtaan, hänen
tottelevaisuuttaan ja täydellistä profeetan käsiin antautumistaan tai hänen
altista rohkeuttaan, olisi sellainen epäilijä saanut kokea hänen vihastumisensa
seurauksia. Nyt hän tuli profeetan luo, ja kun tämä neuvoi hänelle vain niin
yksinkertaisia seikkoja kuin sanaa ja vettä, niin hän ei edes sitäkään neuvoa
totellut. Niin paljon Naamanille merkitsi hänen oma ajatuksensa ja käsityksensä
asiasta. Spitaali hänen uskottoman mielenlaatunsa lopulta mursi, sekä se että
hän viimein käsitti oman itsepäisyytensä.
Mutta jos me nyt käymme kaikkien
niiden luo, jotka tavalla tai toisella (ja näitä tapoja on lukemattomia)
toteuttavat nämä Paavalin sanat: ”He kiivailevat Jumalan puolesta, mutta
taitamattomasti; sillä kun he eivät tunne Jumalan vanhurskautta, vaan koettavat
pystyttää omaa vanhurskauttaan, eivät he ole alistuneet Jumalan vanhurskauden
alle” (Room.10:2-3), ja sanomme: ”Te ette rakasta Jumalaa, ette liioin
Häntä tottele, ette pidä Häntä arvossa, vaan te häpäisette Häntä ja uhmailette
Häntä vastaan”, niin mitähän he meille vastaavat?! Suuresti loukkaantuen he huomauttavat ehdottomasti
antautuneensa Herran tahdon alaisiksi ja olevansa valmiita kuolemaan Hänen
vuokseen, jos tarvitaan. He vetoavat kaikkiin omaksumiinsa pyrkimyksiin:
suuriin sielunvaivoihinsa, hengellisiin harjoituksiinsa, ankaraan
parannukseensa ja kaiken katumusvaivansa eri asteisiin,
odottamiseensa, huokailemisiinsa ja avuksi huutamisiinsa, lyhyesti sanoen
kaikkeen tuollaiseen, jota tahtovat nimittää ”uskonelämäksensä”. Vastaavasti he
huomauttavat meille, että me otamme asian aivan liian yksinkertaiselta ja
kevyeltä kannalta. Ei olisi, he sanovat, tosiaan mikään taito tulla vain
kasteen ja uskon avulla autuaaksi! Mutta eivätpä nämä meidän vastustajamme itse
asiassa ole edes sitäkään koettaneet!
Nuorison Ystävä 1916, s. 98-101. Kieliasua muokattu.