LUTHERIN KIRJOITUSTEN
HEDELMÄLLISESTÄ LUKEMISESTA
C. F. W. Walther (1811-1887)
TEESI I
Luther oli uskonpuhdistaja ja antikristuksen
paljastaja
Jotta saataisiin halua ja rakkautta Lutherin kirjoitusten
lukemiseen ja tutkimiseen, on ennen muuta välttämätöntä tiedostaa elävästi,
ettei Lutheria tule lukea tavallisten puhtaiden teologien joukkoon, vaan että
hän on itsensä Jumalan valitsema kirkon uskonpuhdistaja sekä antikristuksen
paljastaja ja kukistaja (2 Tess. 2:8, Ilm. 14:6-7).
Luther on ainoa teologi, joka on ennustettu
Raamatussa. Hän on ilman pienintäkään epäilystä se enkeli, josta Ilm. 14:6
puhuu. Hän on epäilemättä se, joka 2 Tess. 2:n mukaan
on saattava ilmi ja kukistava antikristuksen. Että Luther on paljastanut
antikristuksen, sen myöntää jokainen, joka vielä uskoo, että paavi on
antikristus. Että hän on kukistanut hänet, sitä eivät monet tosin myönnä, mutta
ei ole epäilystäkään, ettei hän olisi sitä tehnyt. Tosin hän
ei ole tehnyt loppua paavikunnasta, mutta sen, joka nyt vielä antaa paavin
vietellä itsensä, täytyy ensin hylätä Luther, sillä Luther on hänet osoittanut
antikristukseksi niin selvästi, että ihmisen täytyy sulkea silmänsä, mikäli hän
ei tahdo uskoa, että paavi on antikristus. Sitä, joka ei tahdo joutua
paavin viettelemäksi, tämä ei voi eksyttää. Lutherin kautta Jumala on avannut
tuhansien ja miljoonien sellaisten silmät, jotka aiemmin sokeuttaan
kunnioittivat paavia Pietarin seuraajana ja Kristuksen sijaisena. Lutherilla ei
ole vertaistaan kirkossa apostolien ja profeettain jälkeisenä aikana.
Mainittakoonpa ainoakaan yksityinen uskonkohta, jota Luther ei olisi kaikkein
selvimmin ja ihanimmin tuonut esille. Eikö nyt olisi sanomattoman suurta
kiittämättömyyttä Jumalaa kohtaan, joka on lähettänyt meille tämän miehen, jos
emme tahtoisi kuulla hänen ääntään? Silloin emme olisi tunteneet etsikkoaikaa,
jolloin Jumala on meitä lähestynyt. Millainen Jumalan viha
tällaisesta seuraa, näemme tätä nykyä uusista saksalaisista teologeista, jotka
eivät mitään tutki Lutherin esikuvan mukaan, jopa pohjimmiltaan halveksivatkin
häntä, koska hän ei ole esittänyt totuutta ’tieteellisesti’. Jos
modernit teologit joskus lainaavat häntä, sillä on aina jokin tietty tendenssi;
mutta se ei tapahdu siinä tarkoituksessa, että hänet esitettäisiin totuuden
todistajana. Sitä vastoin eräs vanha teologi nimittää Lutherin kirjoituksia
’Elian mantteliksi, jonka hän on taivaaseen mennessään jättänyt tänne*. Samoin Bugenhagen näkee Ilm. 14:6-7:n perin pohjin toteutuneen
Lutherissa.
Siksi tämä teesi on erittäin tärkeä. Jumala saattaa
kristikunnan vastuuseen siitä, jos se ei tunnusta tätä miestä kirkon uskonpuhdistajaksi.
Me emme saa Lutherin kohdalla ajatella: ’Senhän mekin osaamme; yhtä hyvin kuin
Luther on löytänyt totuuden, yhtä hyvin mekin löydämme
sen ahkeralla tutkimisella.’ Ei, kun Jumala täyttää profeettansa Hengellä ja
valolla, niin Hän tekee sen kirkon yhteiseksi hyödyksi; ja voi kirkkoa, jos se
ei tahdo käyttää Jumalan työvälinettä, vaan kulkee tämän ohittaen! Kirkolla,
jossa eivät ensinnäkään pastorit eivätkä sitten näiden kehotuksesta tavalliset
kristityt opiskele Lutherin kirjoituksia, ei totisesti ole Lutherin henkeä, ja
Lutherin henki on uskon, nöyryyden, yksinkertaisuuden puhdas evankelinen henki.
Kirkkomme muita dogmaatikkoja ei sovi asettaa Lutherin
kanssa samalle lähtöviivalle. Lutherilla ei ollut takanaan mitään muuta kuin
helvetillistä eksytystä. Hänen täytyi yksin käydä sisälle Raamattuun ja ammentaa
sieltä totuus. Yksikään ihminen ei voi käsittää, miten se on ollut mahdollista.
Se ehkä näyttää helpolta, mutta sen oli mahdotonta tapahtua ilman aivan
erityistä Pyhän Hengen valaisua.
TEESI II
Miten Lutheria on arvioitu
Jotta saataisiin halua ja rakkautta Lutherin
kirjoitusten lukemiseen ja tutkimiseen, on edelleen tarpeen lukea ne arvioinnit
ja todistukset, joita kirkkomme suurimmat teologit ja jopa sen vihollisetkin
ovat antaneet Lutherin teosten suuresta arvosta.
Nämähän ovat tunnettuja todistuksia, mutta niitä ei
voida kylliksi arvostaa ja omaksua sydämiin. Näin sanoo Melanchthon:
Tohtori Pomeranus [Bugenhagen]
on grammaatikko, joka tutkii syvällisesti tekstin sanat. Minä olen dialektikko ja tarkkailen järjestystä, asiayhteyttä,
yksityisiä osasia, johtopäätöksiä. Tohtori Jonas on puhuja ja ymmärtää asettaa
asiat valokeilaan retorisella huolellisuudella. Luther on tätä kaikkea, häneen
ei voi kukaan meistä verrata itseään.” Näin kirjoittaa Doctor
Germaniae, tuon ajan suurin oppinut. Melanchthon ei olisi lainkaan kyennyt sanomaan jotain
tällaista pyrkiäkseen imartelemaan Lutheria.
Brenz lausui
Lutherista seuraavan todistuksen: ”Luther yksin elää kirjoituksissaan, me
kaikki olemme häneen verrattuina ikään kuin kuollut kirjain.” Edelleen Urbanus Rhegius kirjoittaa
näin: ”Luther on sen tasoinen ja niin suuri teologi, että hänen kaltaistaan ei
ole ollut millään aikakaudella. — — Tahdonpa sanoa, mitä ajattelen: me tosin
kaikki kirjoitamme ja harjoitamme Raamatun käyttöä, mutta Lutheriin verrattuina
olemme oppilaita; tämä arviointi ei lähde rakkaudesta, vaan rakkaus
arvioinnista.”
Näin kirjoittavat kuitenkin myös kirkkomme viholliset.
Kun Luther vuonna 1544 oli jälleen laatinut poleemisen kirjoituksen zwingliläisiä vastaan, sveitsiläiset tahtoivat vimmoissaan
saattaa Lutherin vaikkapa mestauslavalle, mikäli heidän toivomustaan
noudatettaisiin. Silloin kirjoitti Calvin: ”Tämän
pyydän teidän painamaan mieliinne: ensinnäkin, millainen suuri mies Luther on
ja millaisilla suurilla lahjoilla hän erottuu muista, millä rohkeudella, millä
kestävyydellä, millä taitavuudella ja millä läpitunkevalla voimalla hän on
tähän asti ahkeroinut antikristuksen valtakunnan kukistamiseksi ja samalla
pelastuksen opin levittämiseksi. Tapaan usein sanoa: vaikka hän nimittäisi minua
perkeleeksikin, niin minä osoittaisin hänelle niin paljon kunnioitusta, että
tunnustaisin hänet erinomaiseksi Jumalan palvelijaksi.”
Calvin sanoo toisessa kohdassa, jossa hän
kirjoitti Jes. 57:1:n johdosta: ”Olen sitä mieltä,
että minun täytyi ennen kaikkia muita esittää tämä (esimerkki), sekä siksi,
että tämä on aivan äskettäin esiintynyt, että myös siksi, että sen tulisi
valaista niin ainutlaatuisen evankeliumin julistajan ja Jumalan profeetan
luonnetta.”
Sellaiset kohdat pitäisi esittää uudemmille
luterilaisille, jotka kummastelevat sitä, että me nimitämme Lutheria toiseksi
Moosekseksi tai toiseksi Eliaksi.
Beza, eräs
toinen reformoitu opettaja, kirjoittaa seuraavasti: ”Luther oli totisesti
ihailun arvoinen mies, ja se, joka ei huomaa hänessä Jumalan Henkeä, ei huomaa
yhtään mitään.”
John Bunyan, tunnettu englantilainen baptisti, sanoo Lutherin
Galatalaiskirjeen selityksestä: ”Minusta tuntuu, minun täytyy se lausua julki,
että minun täytyy asettaa tämä Lutherin kirja, Galatalaisepistolan selitys,
kaikkien kirjojen yläpuolelle (lukuun ottamatta pyhää Raamattua), joita koskaan
olen nähnyt, koska se on niin ihana ja lohdullinen haavoitetulle
omalletunnolle.”
Vieläpä Erasmus
Rotterdamilainenkin yhtyy tähän Lutherin ylistämiseen ja kirjoittaa:
”Luther on liian suuri, että minä osaisin kirjoittaa häntä vastaan. Luther on
liian suuri, että minä saattaisin ymmärtää häntä. Tosiaan, Luther on niin
suuri, että luettuani pienen lehtisen Lutherin kirjoituksista opin enemmän ja
saavutan suuremman hyödyn kuin lukemalla koko Tuomaan [Tuomas Akvinolaisen teoksen Summa totius
theologiae].” Melanchthon
kirjoittaa esipuheessaan Lutherin latinankielisten teosten Wittenbergin
laitoksen kolmanteen osaan: ”Muistan, että Erasmus
Rotterdamilaisellakin oli tapana sanoa: ei ole ketään toista taitavampaa ja
parempaa selittäjää niiden kaikkien joukossa, joiden kirjoitukset meillä on
tallella apostolien ajan jälkeen.”
Samanlaista ilmausta käyttää paavilainen
oppinut Masius, joka kirjoittaa:
”Yhdellä lehdellä, joka on lähtöisin Lutherin kynästä, lienee enemmän
perusteellista teologiaa kuin toisinaan jonkun kirkkoisän koko kirjassa.”
Johann Georg Hamann suositteli ystävälleen Lindnerille,
joka aikoi opiskella teologiaa, hänen ilmaisuaan käyttääksemme ”kolmea
peruskirjaa”, nimittäin Raamattua, vanhaa hyvää virsikirjaa ja ”kolmas on
Lutherin pienempien kirjoitusten kokoelma, jonka Rambach
on julkaissut. Tästä kirjasta Te löydätte uskomme pääoppeihin tämän kirkkomme
isän valikoituja ajatuksia ja selityksiä, jotka ovat sekä poleemisia että
käytännöllisiä. Mikä häpeä meidän ajallemme (v. 1759), että tämän miehen henki,
joka on kirkkomme perustanut, makaa niin tuhkan alla! Millainen puhetaidon
vaikuttavuus, millainen selityksen henki, millainen profeetta! Miten hyvältä
Teille onkaan vanha viini maistuva, ja miten meidän tulisikaan
hävetä omaa turmeltunutta makuamme! Mitä ovatkaan häneen verrattuina Montaigne ja Bacon, nuo hilpeän
Ranskan ja syvämietteisen Englannin epäjumalat!”
Leopold Ranke, kuuluisa historiantutkija, kirjoittaa: ”Suvereenisemmin,
voimallisemmin ei ole kai koskaan kirjailija esiintynyt minkään maailman
kansakunnan keskuudessa. Ei myöskään saatettane nimetä ketään toista, joka
olisi yhdistänyt mitä täydellisimmän ymmärrettävyyden ja kansanomaisuuden
terveen, vilpittömän ihmisymmärryksen niin runsaaseen lennokkuuteen ja
nerouteen.” (Saksan historia uskonpuhdistuksen aikana, 2. p., osa I, s. 349.)
Bengel kirjoittaa:
”Lutherin kirjoituksia pitäisi ehdottomasti lukea ahkerammin; mitä Mooses oli
Israelin kansalle, sitä Luther on tietyssä määrin ainakin kristityille.”
(Lainaus esiintyy Erlanger Zeitschrift,
marraskuu 1872, s. 261.)
Buddeus sanoo:
”Onhan tunnettua, että kaiketi vähäpätöisimmilläkin, jotka tahtovat olla
oppineita ja teologeja, on hallussaan Lutherin
teokset, mutta oppimattomien parissa on paljon, jos tapaa heiltä tämän autuaan
miehen Kirkko- tai Huonepostillan; muut teokset,
jotka kuitenkin sisältävät paljon hyvää, ovat tuntemattomia.” (Esipuhe Hallen laitoksen täydennysosaan, osa XIV, s. 766.)
Zeidler, kyseisen
täydennysosan julkaisija, sanoo: ”Niinpä en tavannut runsaat kaksikymmentä
vuotta sitten ketään, joka välitti näistä asioista, vaan minut naurettiin ulos
ja tuumattiin, ettei minun pitäisi häiritä Lutherin rauhaa mokomilla hänen
teostensa jälkipainoksilla eikä tuoda pöllöjä Ateenaan.” (Teoksen
alkulauseessa.)
Teesi III
Missä järjestyksessä on parasta lukea Lutheria?
Henkilökohtaisissa Luther-tutkimuksissa älköön noudatettako
aikajärjestystä.
Jos tahtoo oppia tuntemaan Lutherin kehityskulun,
täytyy luonnollisesti lukea Lutheria aikajärjestyksessä. Mutta kenellä ei vielä
ole oikeaa arvostusta Lutheria kohtaan tai mitään oikeaa ruokahalua hänen
kirjoituksissaan olevaan ravintoon, älköön lukeko aikajärjestyksessä. On
nimittäin itsestään selvää, että Lutherin ensimmäisissä kirjoituksissa moni
asia on vielä hämärä. Se, joka nyt lukee esimerkiksi 95 teesiä, ihmettelee,
miten ne saattoivat nostattaa niin suuren kohun, kun niissä on vielä niin
paljon hämäryyttä; mutta koska nämä teesit sisälsivät opin
vanhurskauttamisesta, ne tekivät suunnattoman vaikutuksen Jumalan lapsiin,
jotka istuivat pimeydessä. Nykyään Luther on historiantutkimuksen kohteena,
häntä ei tutkita puhtaan opin löytämiseksi; ollaan nimittäin siinä luulossa,
että teologia olisi nykyään edistynyt paljon pitemmälle.
Teesi IV
Lutherin itsensä painoasuun saattamat ja muiden
muistiin merkitsemät teokset
Luther-tutkimuksia ei pidä alkaa niistä teoksista,
joita Luther ei ole itse toimittanut julkaisukuntoon, vaan jotka hänen
suullisten luentojensa kuulijat ovat vain kiireellä kirjoittaneet muistiin.
Nykyään pikakirjoituksen avulla on yhä vaikeaa
kirjoittaa puhe muistiin täsmälleen sellaisena kuin se on pidetty, mutta
tuolloin ei ollut vielä mitään käsitystä tästä taidosta [kehittyneemmässä
muodossa]. Tästä sitten johtuu, että ne Lutherin teokset, jotka ovat
kuulijoitten muistiin merkitsemiä, eivät lähes tulkoonkaan nouse niiden
teosten tasolle, jotka Luther itse valmisti painokuntoon. Tuosta lienee
vaikkapa lause pudonnut pois, tuolla on käytetty toista sanaa kuin Luther olisi
käyttänyt, tähän on lisätty sellaista, mitä Luther ei ole lainkaan sanonut.
Siksi ei sellaisista kirjoituksista tiedä koskaan aivan tarkkaan, onko meillä
siinä puhdasta Lutheria. Mutta omassa kielenkäytössään Luther on
jäljittelemätön. Hän on kirjoittanut mitä ihaninta, suloisinta,
yksinkertaisinta saksaa, niin että jopa Grimm on
sanonut meidän kaikkien olevan Lutherin oppilaita. Siksi tulee pitää varansa ja
aina lukea johdannot, joista käy ilmi teoksen syntyhistoria. Kaikkien toisten
muistiin merkitsijöitten rinnalla Luther antoi etusijan Crucigerille;
myös Melanchthon kiittää Crucigeria.
Teesi V
Alkukielellä
Luther-tutkimuksia ei pidä alkaa lukemalla alun perin
latinaksi kirjoitettujen kirjoitusten saksalaisia käännöksiä.
Käännökset saattavat silti olla melko hyviä. Jos
alkuperäisteksti on erityisen hyvä, käännös ei koskaan saavuta sen tasoa. Siksi
aloittelija kokisi Luther-opinnoissaan pettymyksen, jos lukisi ensin sellaisia
käännöksiä. Lutherin teoksia on siellä täällä myös häväisty huonoilla
käännöksillä, varsinkin vanhimpia kirjoituksia. Parhaisiin käännöksiin, joita
meillä on Lutherin teoksista, kuuluu Genesis-kommentaarin käännös, jonka Basilius Faber ja Joh. Guden laativat, samoin kuin
Galatalaiskirjeen selityksen käännös.
Teesi VI
Tosin on vain harvoja Lutherin kirjoituksia, joiden
lukemisesta yksi ja toinen ei kiinnostuisi niin, että tekee niistä sen jälkeen
päälukemistaan Jumalan Sanan ohella. Mutta sille, jolla ei vielä ole käsitystä
näiden kirjoitusten ihanuudesta ja jonka siksi tulee ensiksi päästä tämän
ravinnon makuun, ei pidä ehdottaa alkamista selitysopillisista ja
saarnaopillisista teoksista.
Teesi VII
Sopivaa alkaa poleemisista kirjoituksista
Paras tapa innostua Lutherin kirjoitusten lukemiseen
ja päästä näiden verrattomien teosten oikeaan arvostamiseen ja ymmärtämiseen on
alkaa lukemalla poleemisia kirjoituksia, ennen kaikkea kirjoituksilla ”Että
nämä sanat...” ja ”Suuri tunnustus Kristuksen ehtoollisesta” (1528) sekä
paavikuntaa koskevalla ”Rooman paavikunnasta...”
(1520) ja kirjoituksella ”Hans Wurstia
vastaan” (1541).
Nämä lauseet perustuvat esitelmöitsijän omaan
kokemukseen. Lutherin poleemiset kirjoitukset ovat tosin nykyään sangen
halveksittuja, mutta ne ovat suurenmoisinta, mitä ihmiskädellä on kirjoitettu.
Niistä löytää Raamatun totuudet toteen näytettyinä, niistä näkee Lutherin
sankarillisen uskon ja hänen hengellisen ilonsa. Tämän ohella kaikki niissä on
ravitsevaa. Se, että Luther puhuu niin rajusti, johtuu siitä, että hän taisteli
joko antikristusta tai viheliäisiä hurmahenkiä vastaan. Kaikkia sairauksia ei
voi parantaa kirnupiimällä ja hunajalla, vaan täytyy antaa katkeraakin
lääkettä. Lutherilla oli tiellään valtavan paksu tuhatvuotinen tammipuu; niinpä
hän ei voinut kaataa sitä linkkuveitsellä, vaan hänen täytyi käyttää valtavia
kirveitä ja teräviä sahoja. Samalla hänen sydämensä oli pakahtumaisillaan
tuskasta niiden kurjien sielujen takia, jotka istuivat pimeydessä. Ken pahentuu
hänen tuliseen intoonsa, pahentuu Jumalaan, joka on valinnut itselleen
sellaisen työaseen.
Teesi VIII
Seuraavaksi uskonpuhdistusta koskeviin historiallisiin
kirjoituksiin
Poleemisten kirjoitusten jälkeen siirryttäköön niin
sanottuihin uskonpuhdistushistoriallisiin kirjoituksiin, esim. ”Kirkon
babylonialaisesta vankeudesta” sekä sen puolustuskirjoitukseen; edelleen
kirjoitukseen ”Saksan kansan kristilliselle aatelille” jne.
Nämä ovat lähinnä tärkeitä aloittelijalle; hänenhän
täytyy lukea ne kirjoitukset, joissa Luther laski uskonpuhdistustyönsä
perustuksen.
Teesi IX
Sitten opetuskirjoituksiin
Tämän jälkeen seuratkoot opetuskirjoitukset sanan
suppeassa merkityksessä, esim. ”Avaimista” (1530), ”Seurakunnan oikeudesta ja
vallasta” (1523), ”Lähetyskirje saarnavirasta” (1523), ”Miten sielunpaimenten
tulee saarnata koronkiskontaa vastaan” (1541), ”Sidottu ratkaisuvalta” (1525),
”Avioliittoasioista” (1530), ”Maallisesta esivallasta” (1523), ”Kehotus
sakramentille” (1530), ”Kirkolliskokouksista ja kirkosta” (1539) jne.
Teesi X
Vuorisaarna ja psalmien selityksiä
Mitä tulee selitysopillisiin kirjoituksiin,
aloitettakoon Vuorisaarnan selityksellä ja sen jälkeen luettakoon Lutherin
selitys Daavidin viimeisiin sanoihin sekä selitykset 2., 37., 45., 82., 110.,
111., 117. ja 118. psalmiin.
Vuorisaarnan selityksessä kaikki on mielenkiintoista
sille lukijalle, jolla on tavoitteena jumalalliseen totuuteen perehtyminen. Tässä
teoksessa kaikki on yksinkertaisesti ja kuitenkin aivan selvästi selitetty.
Samaten on Daavidin viimeisten sanojen selitys suurenmoinen teos.
Teesi XI
Saarnoja
Mitä tulee saarnaopillisiin teoksiin, luettakoon
vähintään ennen jokaisen saarnan valmistamista postilloista asianomaisia saarnatekstejä
koskevat saarnat, samoin kuin ”Lyhyitä saarnoja eräälle ystävälle ohjeeksi”.
Ei siis pidä alkuaikanakaan kokonaan panna sivuun
Lutherin saarnaopillisia kirjoituksia. Kun ehkä muutoin ei löydä jostakin Lutherin
saarnasta paljon, niin ryhtyessään valmistamaan saarna huomaa, miten suuren
määrän ajatuksia, jopa ilmaisujakin Luther antaa käyttöön. Viimemainittuja
saarnoja [Lutherin teosten Walchin laitos, osa XII]
ei saa jättää huomiotta, koska niistä löytää monenlaista, mitä ei ole perikooppisaarnoissa.
Teesi XII
Kirjeistä
Mitä tulee Lutherin kirjeisiin, niin luettakoon ennen
kaikkea ne, jotka on kirjoitettu valmistauduttaessa Augsburgin
valtiopäiviin ja niiden kestäessä samoin kuin valtiopäivien avajaisia koskevat,
ylipäänsä kaikki kirjeet, jotka liittyvät kirkollisiin tapahtumiin.
Kauniimpaa ei ole kirjeisiin kirjoitettu. Sellaisella
uskolla, sellaisella ilolla ja voitonvarmuudella ei ole vertaistaan. Vasta
silloin saa oikean käsityksen tapahtumista, kun lukee, mitä Luther niistä
kirjoitti.
Teesi XIII
Tee muistiinpanoja
Älköön kukaan yrittäkö täydellisesti merkitä muistiin
lukemiaan Lutherin kirjoituksia, vaan vain sen, mikä niissä on itselle antanut
tärkeitä tietoja, olivatpa ne eksegetiikassa tai dogmatiikassa, saarnaa varten
kerättyjä tai Raamatun ja kirkkohistorian tietoja. Lukija tehköön itselleen
luettelon otsikoista tarkoin mainiten, missä aihe on ja miltä ajalta se on
peräisin: Merkitköön vähintään sellaisen kohdan, jota ei halua unohtaa, alleviivaamalla
tai huutomerkillä reunassa ja muulla sellaisella, paitsi jos kohta on lyhyt ja
erottuu muista myös suurenmoisen muotonsa takia. Silloin se merkittäköön
muistiin sanasta sanaan. Lukija kerätköön itselleen erityisesti lukemattomat
peruslauseet, lentävät lauseet, määritelmät, sananlaskut ja muut sen kaltaiset,
jotka sisältävät usein kokonaisen maailman täynnä jumalisia ajatuksia. Kohdat,
joihin ei ollenkaan pääse sisälle, voi merkitä kysymysmerkillä tai kirjoittaa
lapulle ja tuoda mukanaan [kirkkokunnan alueen tai pastorien] kokoukseen.
Lutherin kirjoitusten perinpohjainen muistiin
merkitseminen ei ole erityisen hedelmällistä, sillä Luther ei työskentele niin,
että etenisi ankaran ajatuskulun mukaisesti, vaan hän ryntää eteenpäin kuin kokonaisen
taistelurivistön kanssa. Siksi tulee usein merkinneeksi muistiin kohtia, joilla
ei ole lainkaan merkitystä, mikäli ne otetaan pois asiayhteydestään.
Toimittakoon teesin suosituksen mukaisesti. Varsinkin lyhyet kohdat ovat usein
siksi ihania, koska Lutherilla, kun hän on sisäisesti eläytynyt johonkin
asiaan, sanat ja sisältö ovat kuin ruumis ja sielu, jotka eivät voi olla ilman
toisiaan.
Reunamerkinnöillä voi ilman suurta vaivaa lyhyessä
ajassa kerätä itselleen suuren aarteen.
Lukija älköön säästäkö Luther-painoksiaan liian
paljon. Joka elämänsä aikana on käyttänyt pilalle yhden Erlangenin
laitoksen, ei ole mitään haaskannut.
Ne kohdat, joihin ei kerta kaikkiaan pääse sisälle,
sisältävät usein kaikkein syvimmät teologiset ajatukset. Jos tapaa sellaisia
kohtia, ei saa suoda itselleen lepoa, kunnes on perusteellisesti tutkinut
niiden sisällön.
Erityisen käytännöllisenä apuna Lutherin tutkimiseen
on asiahakemisto.
Teesi XIV
Apua vaikeitten kysymysten selvittämiseen
Niin usein kuin joku törmää vaikeaan teologiseen
kysymykseen, etsiköön Lutherin teosten sana- ja asiarekisterin avulla
saadakseen Lutherilta selityksen asiaan kaikista sitä koskevista kohdista.
Tätä tulee pitää sääntönä itselleen. Luterilaisen
saarnaajan pitäisi toki tietää, miten Luther on arvioinut tärkeitä teologisia
kysymyksiä. Hän ei ole mikään oraakkeli, mutta hänen arviointinsa on äärimmäisen
tärkeä meille. Luettakoon kaikki kohdat, joissa hän käsittelee kyseistä
aihetta. Joka näin tekee ahkerasti, saa pian Lutherista rakkaan ystävän ja
havaitsee, ettei voi löytää ketään parempaa neuvonantajaa. Ken ei näin tee, ei
hyödy Lutherin käytöstä.
Teesi XV
Lainauksia saarnoihin
Kukin laatikoon itselleen kokoelman sellaisia kohtia,
joita tahtoo lainata saarnassaan. Mutta niiden täytyy olla sellaisia, jotka
ovat yhtä lailla tärkeitä sisällöltään kuin klassisia ilmaisultaan. Pelkkä
vetoaminen Lutherin kantaan on vaarallista silloin, kun sillä saadaan aikaan
vaikutelma, ikään kuin vaadittaisiin uskoa Lutherin auktoriteettiin.
Saarnaajan täytyy ensiksi todistaa asia Jumalan Sanasta, ja vasta sitten Luther
saa astua esiin todistajana.
Ei riitä, että kauniin kohdan tavatessaan päättää
käyttää sitä, vaan se tulee myös kirjoittaa muistiin, mieluiten erityisesti
tätä tarkoitusta varten varattuun vihkoseen. Sellaiset kohdat tekevät
ainutlaatuisen vaikutuksen ihmisiin. Tosin niiden täytyy olla valikoituja
kohtia, joiden sisältö ja muoto vetoavat lukijain ymmärrykseen ja sydämeen.
Luther-lainauksien suhteen on tehtävä samoin kuin laulunsäkeistöjen, joita
myöskään ei lainata ennen kuun ajatus on saatettu huippukohtaan; silloin
lainaus seuraa voimallisena päätöksenä.
Teesi XVI
Ei pidä loukkaantua Lutherin kieleen
Varottakoon loukkaantumasta Lutherin yksinkertaiseen kieleen,
toistoihin tai näennäisiin ristiriitaisuuksiin. Lutherin kielen täytyi olla
yksinkertaista: hänet oli kutsuttu puhdistamaan kristikansa, ei oppinutta
maailmaa. Oletetut tautologiat ovat tarkoituksellisia keinoja tehdä lukijalle
totuus selkeäksi ja ajaa se aivan hänen sydämensä syvyyksiin. Moititut
ristiriitaisuudet ovat joko vain näennäisiä tai selittyvät sillä, että Luther
ei saanut täyttä totuutta yhdellä kertaa kuin taikaiskusta.
On suurta sokeutta, jos loukkaannutaan Lutherin
yksinkertaiseen kielenkäyttöön. Mitä auttaisi kansaa, jos Luther esittäisi
asiansa korkealentoisilla sanoilla? Ja mitä haittaa oppineita, jos asia
esitetään heillekin yksinkertaisessa muodossa? Lutherin korkein periaate oli
tulla ymmärretyksi.
Saman asian useampikertainen toistaminen hieman eri
sanoilla on Lutherin tapa saattaa totuus lopullisesti ymmärrykseen ja sydämeen.
Tästä sanoo J. J. Rambach: ”On totta, että kun
Luther tulee tärkeään kohtaan, hän ei voi tyytyä esittämään sanottavaansa vain
kertaalleen, vaan hänen on tapana toistaa ja teroittaa sitä useita kertoja
peräjälkeen. Mutta juuri siinä piilee hänen mestarillisuutensa, että hän osaa
ilmaista samanlaisia asioita aina uusilla sanoilla, niin ettei siis hänen
toistojaan voi lainkaan pitää tyhjinä ja tarpeettomina tautologioina, vaan
niitä täytyy ennemminkin verrata usein toistuviin vasaran iskuihin, joilla
naula upotetaan yhä syvemmälle seinään.” (Esipuhe
Lutherin saarnoihin rakkaudesta jne. 1 Joh. 4:16-18:n johdosta.)
Ristiriitaisuuksista omissa kirjoituksissaan Luther
puhuu itse teostensa Walchin laitoksessa, osa XVI,
1119s.
Teesi XVII
Joka päivä Lutheria virkistykseksi
Ottakoon kukin itselleen tavaksi lukea joka päivä
jotakin Lutherin kirjoittamaa ja paetkoon hänen teoksiinsa varsinkin, kun
tuntee itsensä kuivaksi, väsyneeksi, masentuneeksi, surulliseksi, neuvottomaksi
ja kurjaksi. Valitkoon silloin itselleen erityisesti kirjeet elvytyksekseen,
vahvistuksekseen ja virkistyksekseen. Oma Lutherpainos
tulee tehdä niin tutuksi, että voi löytää jokaisen kirjoituksen ilman
paljoa aikaa vievää etsiskelyä.
Suomentanut Risto Relander. Julkaistu aiemmin osana C. F. W. Waltherin teosta Oikea näkyvä kirkko. Jyväskylä 1999. Julkaistu suomentajan luvalla.