NAAMAN II
E. A. Lundqvist, rovasti (1856-1920)
”Ja Naaman meni ja ilmoitti sen herrallensa, sanoen:
’Niin ja niin on Israelin maan tyttö puhunut.’”(2. Kun. 5:4)
Nyt oli sana tullut Naamanin luokse. Tämä sana oli Israelista
lähtöisin ja sisälsi sen tiedon, että vain yksi henkilö saattoi tehdä hänet
terveeksi. Hän ei siis voinut eikä hänen tarvinnut itse itseään terveeksi
tehdä! Hänen tarvitsi vain lähteä sen miehen, profeetan, luokse, jonka
profeetallinen kyky ja hyväntahtoisuus kävisivät hänen teostaan ilmi! Halpa
palvelijatar, lapsi vain, oli tämän tuonut esiin. Syyrian monilla suurilla,
oppineilla ja viisailla miehillä, vieläpä kaikilla asukkailla, oli omat
ajatuksensa siitä, mitä mahdollisuuksia oli parantua spitaalista. Kun suuri
enemmistö oli siitä oman mielipiteensä muodostanut, niin yksinkertaisen ja
halvan palvelustytön esittämä neuvo tuntui tuskin lainkaan huomion arvoiselta!
Mutta Naaman oli siinä määrin väsynyt viisasten moniin erilaisiin
tuloksettomiin ohjeisiin, että hän nyt hädässä oli altis noudattamaan halvan
palvelustytön kehotusta. Tämä tapahtui hänen pelastuksekseen.
Oi, jospa mekin tahtoisimme noudattaa sitä sanaa, joka
on tullut meidän luoksemme Israelin maalta, sanaa Kristuksesta, ainoasta taivaan
ja maan välillä, jolta meidän sielumme terveys ja vanhurskaus on löydettävissä.
Meidänkään ei tarvitse itse itseämme vapahtaa, ja onhan se mahdotontakin.
Meidän tulee vain mennä Hänen luokseen, jonka olemus, mieliala ja rakkaus
ilmenevät siitä, mitä hän teki meidän autuudeksemme. Sana tästä Kristuksesta ja
Hänen vanhurskaudestaan on Hänen ulkonaiselta olemukseltaan halvassa ja
mitättömässä kirkossaan, kuten sana Jumalan miehestä oli halvan palvelijan
sydämessä ja kielellä. Useimmat, milteipä kaikki tämän maailman viisaat,
oppineet, suuret ja mahtavat pitävät kirkon totuutta halpana. Mutta täällä maan
päällä asia on kerta kaikkiaan niin, että totuus ei suinkaan ole siellä, missä
enemmistö sen päättelee olevan, vaan pikemminkin se piilee salassa, ja harvat
yleensä siihen pitäytyvät. Sen ympärillä ei seiso ”monta inhimillisesti
viisasta”, ei ”monta mahtavaa” eikä ”monta jalosukuista”. ”Vaan mikä on
mieletöntä maailmassa, sen Jumala valitsi saattaakseen viisaat häpeään, ja mikä
on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaakseen häpeään sen, mikä on
väkevää. Ja mikä maailmassa on halpasukuista ja halveksittua, sen Jumala
valitsi, sen joka ei mitään ole, tehdäkseen mitättömäksi sen, joka jotakin on”
(1. Kor. 1:27-28). Ja kun nyt tämän maailman viisaus, mahtavuus ja
jalosukuisuus on viimein vaihtunut tyhjyyteen, turhuuteen, sekasortoon ja
epävarmuuteen, ja tosi hätä tulee, silloin on hyvä tulla mitättömäksi, maailman
silmissä mielettömäksi ja turvautua iäiseen totuuden sanaan Kristuksesta. Ja
katso, sieltä nyt sielun pelastus löytyykin. Mutta nyt tulee lujasti pitäytyä
tähän sanaan, eikä se ole suinkaan helppoa – päinvastoin se on kaikista vaikein
taito. Parhaalla tahdollammekaan ei meistä koskaan näytä voivan siinä tulla
mestareita. Meidän täytyy koko elinaikamme aina taistella sitä syntistä
taipumustamme vastaan, että emme pysy sanassa sellaisenaan ja niin kuin se on
kirjoitettuna, vaan niin helposti annamme oman järkemme ja tunteemme houkutella
meidät siitä pois. Me olemme näet sellaisia, että ennemmin luotamme omaan
itseemme kuin Jumalan sanaan. Mutta päinvastoin kuuluu sana: olkoon jokainen
ihminen valehtelija ja Jumala yksin totuudessa pysyvä. Ja oikealle tielle emme
tule emmekä oikeaa rauhaa saavuta, ellemme joka hetki pidä itseämme
valehtelijoina ja yksin Jumalan sanaa ainoana totuutena. Tämä näyttäytyy
selvästi todeksi nytkin, kun Naamanin historiaa edelleen tarkastelemme.
”Syyrian kuningas sanoi: ’Mene sinne ja minä lähetän
kirjeen Israelin kuninkaalle!’ Ja hän meni ja otti myötänsä kymmenen talenttia hopeaa
ja kuusi tuhatta kultapenninkiä ja kymmenen juhlapukua. Ja hän vei kirjeen
Israelin kuninkaalle, ja siinä oli näin kirjoitettu: ’Nyt, kun tämä kirje tulee
sinulle, katso, minä lähetän palvelijani Naamanin sinun tykösi, että hänet
parantaisit spitaalistansa.’ Kun Israelin kuningas oli lukenut kirjeen, repäisi
hän vaatteensa ja sanoi: ’Olenko minä Jumala, että minä kuolettaisin ja
eläväksi tekisin, koska hän lähettää minun tyköni, että minä puhdistaisin
miehen spitaalistansa? Havaitkaat siis ja katsokaat, kuinka hän etsii asiaa
minua vastaan!’” (2. Kun. 5:5-7)
Siinä nyt Naaman neuvottomana seisoi niinikään
neuvottoman kuninkaan edessä, joka tietenkään ei voinut auttaa. Tosiaankaan
tämä ei voinut muuta kuin repäistä vaatteensa! Mahdotonta oli, että ihmiselle
annettu mahtikäsky saattoi ottaa pois spitaalia, yhtä vähän kuin ihmiselle
annettu laki saattaa synnin tartuntaa ottaa pois. Mutta mitä Naamanilla oli
tekemistä Syyrian ja Israelin kuningasten luona? Häntähän neuvottiin lähtemään
profeetan luo! Palvelustyttö ei ollut puhunut mitään Israelin kuninkaasta, vaan
ainoastaan profeetasta. Eikö ole ihmeellistä, että vaikkakin sana puhuu
Kristuksesta ainoana Vapahtajana ja ainoana vanhurskautena, niin tätä sanaa
kuitenkaan ei heti totella, vaan ryhdytään johonkin omaan puuhailuun, olipa se
minkälaista hyvänsä. Ja seuraus siitä on aina se, että se johtaa pulaan. Kaikki
meidän omamme, kaikki meidän vanhurskautemme on kuin ”saastainen vaate”, ja kun
sen havaitsemme, niin ei muu auta kuin repäistä epätoivoisena tämä vaate rikki.
Tällaista kaikkea kristitty enemmän tai vähemmän saa kokea, ennen kuin hän
taipuu pakenemaan Kristuksen luo ja Hänessä omistamaan vanhurskautensa,
ikuisesti täydellisen ja lumivalkean puvun, joka on tullut taivaasta. Ja juuri
sellaisena neuvottomuuden hetkenä tulee sanoma Jumalan mieheltä Kristukselta
kysyen epätoivoiselta syntiseltä: ”Miksi olet repäissyt vaatteesi?” Ja tämä
Jumalan lähettämä sanoma kutsuu syntisen muitta mutkitta Hänen luokseen saamaan
heti ja yhdellä kertaa osakseen oikean taivaallisen ja iankaikkisen
vanhurskauden ja niin kokemaan sen autuuttavaa voimaa, ja syntinen ylistää
Jumalaa siitä että Hän kaiken on hyvin tehnyt ja kaiken hyvin järjestää
ihmiselle, joka on mitättömyyteen rauennut.
”Kun Jumalan mies Elisa kuuli Israelin kuninkaan
repäisseen vaatteensa, lähetti hän kuninkaalle tämän sanan: ’Miksi olet
repäissyt vaatteesi? Anna hänen tulla minun tyköni, että hän tietäisi profeetan
olevan Israelissa!’ Ja Naaman tuli hevosillansa ja vaunuillansa, ja seisahti
Elisan huoneen oven eteen. Ja Elisa lähetti sanansaattajan hänelle sanoen:
’Mene ja pese itsesi seitsemän kertaa Jordanissa ja lihasi tulee entisellensä
ja puhtaaksi.’” (2. Kun. 5:8-10)
Tässä totisesti on jotakin, mitä meidän kannattaa
ottaa huomioomme. Rakastava ja hyväntahtoinen Jumalan mies, joka myös tietenkin
hyvän sydämensä silmillä jo näkee puhtaan ja onnellisen Naamanin edessään,
pysyttelee kuitenkin sisällä huoneessaan eikä mene ovesta ulos miehen luo, joka
häntä nyt etsii ja on hänen luokseen tullut. Jumalan mies ei mene ulos
ollakseen välittömästi Naamanin lähellä ja neuvotellakseen hänen kanssaan. Hän
lähettää hänen luokseen vain sananviejän, jolla on sana hänelle sanottavanaan.
Sananviejän sanasta käy ensiksikin ilmi Jumalan miehen
voima ja hänen mielialansa Naamania kohtaan. Siitä sanasta selviää, että
Jumalan miehellä on Jumalansa voima, että Jumalan miehen rakastavan sydämen
sisimmässä on tuo suuri lahja olemassa, nimittäin Naamanille suotu terveys,
että hän hyvyydessänsä ja armahtavaisuudessansa ajattelee ja näkee Naamanin
täysin puhdistuneena. Sitten tämä sana myös neuvoo Naamania Jordanin vettä
käyttämään. Eikä se ollut tällä kertaa tavallista Jordanin vettä, vaan hyvän
Jumalan miehen sanaan yhdistettyä vettä, ja se vesi sisälsi nyt myös saman puhdistumisen,
joka jo oli Jumalan miehen sydämen ajatuksena ja lahjana. Naamanin täytyi
tyytyä tähän määräykseen. Hänen täytyi antaa Jumalan miehen olla paikallansa
huoneessaan. Oli vain sana ja vesi. Sanantuojalla, Jumalan miehen ystävällä ja
lähettiläällä, ei ole mitään muuta sen suhteen lisättävää tai toimitettavaa.
Sana ja vesi saavat riittää. Se on Jumalan, Jumalan miehen ja hänen
lähettiläänsä tahto. Naamanin tuli mennä ja pitää mielessään, mitä täten
käskettiin ja määrättiin, sekä sitä noudattaa. Jos nyt matkalla tämä sana ja
vesi alkaa tuntua hänestä liian halvalta ja mitättömältä, vieläpä aivan
mahdottomalta niin paljon vaikuttamaan, niin hänen ei pidä perustaa
luulotteluunsa. Sanomme vielä kerran: tämä määräys pelkästä sanasta ja vedestä
piti paikkansa. Siihen täytyi Naamanin suostua, vaikka hänen omat ajatuksensa
olisivat olleet kuinka korkeat tahansa ja hänen korskeutensa sekä mukanaan
tuomat tavaransa kuinka loistavat hyvänsä!
Me olemme, niin kuin jo on osoitettu, ylhäällä
taivaassa ikuisesti vanhurskautettuja Kristuksessa, joka ”esiintyy Jumalan
kasvojen edessä meidän hyväksemme” (Hebr. 9:24). Hänessä on koko meidän
autuutemme. Mutta tämä Kristus on ja pysyy ylhäällä taivaassa. Hän ei tule
taivaanvaltakunnan ulkopuolelle luoksemme, kun me kukin kohdaltamme Häntä
etsimme ja Hänen luokseen tulemme. Hän ei tule alas taivaastaan, ennen kuin hän
kerran suuressa kunniassaan tulee tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Siihen
päivään saakka meidän täytyy antaa Hänen olla paikallansa ja tyytyä siihen,
mitä Hän täällä maan päällä on määrännyt meidän autuutemme horjumattomaksi
varmuudeksi!
Mitä se merkitsee, kysyt ehkä. Tarkoitan sitä, että
Kristus ei välittömästi tahdo astua alas taivaastaan ja tulla luoksemme tänne
maan päälle meidän kanssamme neuvottelemaan. Hän ei myöskään salli meidän
sellaista vaatia, niin kuin Hän ei sitäkään salli, että me tämän elämämme
aikana Häntä etsimme kirkkaudesta päästäksemme välittömään yhteyteen Hänen
kanssaan. Kristus on meille lähettänyt sanantuojan, joka kaikessa on Hänen ja taivaallisen
Isän kanssa yhtä, Pyhän Hengen, joka lähtee Isästä ja Pojasta, ottaa heiltä ja
antaa meille. Pyhä Henki on ”sanantuoja”; Hän tuo meille Jumalan sanan.
Tämä sana on meille ensiksikin ilmaissut Jumalan
mielialan meitä kohtaan ja kuinka Kristus on Hänen silmiensä eteen asetettu
meidän iankaikkiseksi vanhurskaudeksemme. Se on myös esittänyt meille tärkeän
ja kallisarvoisen tähän samaan Jumalan sanaan yhdistetyn veden, joka niin ikään
sisältää tämän saman Kristuksen iäisen vanhurskauden, joka taivaasta jo aikoja
on meille ”tuotu esiin” (Dan. 9:24). Jumalan mies käski sanoa
Naamanille: ”mene ja pese itsesi”, ja Kristus sanoo: ”Minulle on
annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki
kansat opetuslapsikseni, kastamalla heidät Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen
nimeen” (Matt. 28:18,19). Siten me otamme haltuumme sen puhdistuksen ja
vanhurskauden, mikä meillä Kristuksessa on taivaissa, kuten Pietarikin
helluntaipäivänä esitti kasteen ”Jeesuksen Kristuksen nimeen syntien
anteeksisaamiseksi” (Ap. t. 2:38), jonka kautta meistä tulee niitä, jotka
tässä kasteessa ovat ”Kristukseen pukeutuneet” (Gal. 3:27) sekä sen
seurakunnan jäseniä, joka siten on puhdistunut ”vesipesossa, sanan kautta”
ja on ”kirkastettu” ja jossa ei ole ”tahraa eikä ryppyä eikä mitään
sellaista” (Ef. 5:26,27), ja sen vuoksi me aina sanommekin näin: ”Kun
Jumalan, meidän Vapahtajamme, hyvyys ja ihmisrakkaus ilmaantui, pelasti hän
meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen johdosta, vaan laupeutensa mukaan
uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta, jonka hän runsaasti
vuodatti meihin Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta, jotta me
vanhurskautettuina hänen armonsa kautta tulisimme iankaikkisen elämän
perillisiksi toivon mukaan” (Tiit. 3:4-7).
”Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei
usko, se tuomitaan kadotukseen”
(Mark. 16:16). Niin on asianlaita. Siihen kristinuskomme perustuu ja sen vuoksi
kirkkomme on oikein vastannut kysymykseen: ”Minkä tähden sinua kristityksi
kutsutaan?” näin: ”Sen tähden, että minä olen kastettu nimeen Isän ja Pojan ja
Pyhän Hengen ja olen kasteessa päälleni pukenut Kristuksen, jonka minä uskon ja
tunnustan Vapahtajakseni ja autuaaksitekijäkseni” (Svebiliuksen katekismus).
Meidän täytyy tyytyä tähän määräykseen. Meidän täytyy
antaa Herramme Kristuksen olla se, mikä Hän taivaassa on. Täällä maan päällä
meillä on vain Raamatun sana ja vesi. Näissä ja vain näissä on Pyhä Henki
löydettävissä. Näitten ulkopuolella Pyhä Henki ei tahdo eikä voi kanssamme
neuvotella. Tosin saattavat Jumalan kirjoitettu sana ja sakramentit maallisen
korpivaelluksemme aikana meistä näyttää halvoilta ja mitättömiltä, vieläpä
aivan mahdottomilta suojelemaan synniltä, kuolemalta, tuomiolta ja perkeleeltä,
mutta ei meidän ole välitettävä ajatuksistamme, tunteistamme ja
mielijohteistamme, vaikka ne kuinka lumoavalla ja kiusaavalla tavalla
tahtoisivat määrääjän aseman valloittaa. Niin kauan kuin olemme täällä maan
päällä, täytyy Jumalan sanan ja sakramenttien kelvata, ja tähän Jumalan
järjestykseen täytyy meidän oman ylpeän minämme mukautua, maksoi mitä maksoi.
Meidän erinomaisuuteemme, jota olemme taipuvaiset mitä parhaaksi arvioimaan, ei
Jumala kiinnitä mitään huomiota.
Työlästä on lihalle ja verelle jäädä koko tämän elämän
ajaksi uskomaan vain sanaan ja veteen.
Nykyään näyttää tämä taito käyvän yhä harvinaisemmaksi. Muinoin astuivat
kristityt areenalle leijonia kohti huutaen: ”Olen kastettu kristitty!” Eikö ole
ihmeellistä, että päämme vedellä valeleminen on Jumalan määräämä ja koko
maallisen elomme ajaksi pätevä pantti meille annetusta iankaikkisesta armosta,
syntien anteeksi antamisesta, vanhurskaudesta, autuudesta, kunniasta ja
lapsioikeudesta Hänen luonaan taivaassa, niin luja ja horjumaton, että kaikki
helvetin portitkaan eivät sitä kukista. Se on mieletöntä, niin järki aina
huutaa. Ja niin Naamaninkin järki huusi.
Nuorison Ystävä 1916, s. 82-85. Kieliasua muokattu.