USKONPUHDISTUS
Hermann Sassen käsitys luterilaisuuden ja reformoidun
kristillisyyden pääeroista
Jorma Virtanen, Oulu
Tämä esitys on alkuosa laajemmasta kirjoituksesta.
Tässä ensimmäisessä osassa käsitellään luterilaisen uskonpuhdistuksen
luonnetta, ja esitellään luterilaisen ja reformoidun kirkon historiallisia
taustoja.
1. JOHDANTO
Kirkossamme esiintyy hyvin erilaisia käsityksiä
luterilaisuudesta. Mitä tarkoittaa luterilaisuus ja mikä on korvaamatonta
evankelis-luterilaisessa perinnössämme? Mikä on luterilainen kirkko? On tärkeää
yhä uudelleen palata uskonpuhdistukseen ja selvittää, mistä siinä oli kysymys.
Uskonpuhdistus merkitsi suurta muutosta
kristikunnassa. Syntyi uusia kirkkokuntia, joista monet alkoivat opettaa
ainakin tietyissä pelastuskysymyksissä toisin kuin roomalaiskatolinen kirkko
oli opettanut. Meidän aikanamme ekumeenisessa työskentelyssä on tahdottu etsiä
yhteistä tietä kaikkien kirkkokuntien, ja erityisesti ns. protestanttisten
kirkkokuntien välillä. On ajateltu, että luterilaisuuden ja reformoidun
kristillisyyden välille löytyisi enemmän yhteyttä kuin on vanhastaan ajateltu.
Tähän on liittynyt yllättävän usein myös dogmien ja ns. ”oikean opin”
vähättely. On saatettu ajatella ’schleiermacherilaisen’ perinnön mukaisesti,
ettei usko ensisijaisesti olekaan opin asia. Tällöin ei kuitenkaan huomata,
että tämäkin väite edustaa jo ”yhtä oppia”.
Professori Hermann Sassen (1895-1976) teos ”Was
heisst lutherisch?” ilmestyi saksaksi jo vuonna 1934. Toinen laajennettu
painos ilmestyi vuonna 1936. Teoksesta on otettu useita painoksia ja sitä on
luettu eri puolilla maailmaa. Englanninkielisen teoksen nimi on ”Here we
stand”. Suomenkielinen käännös ilmestyi vuonna 1992 nimellä ”Olen
luterilainen”. Kirjassaan Hermann Sasse, joka toimi mm. dogmihistorian
professorina Erlangenissa ja North Adelaidessa, kuvailee ja oikaisee
luterilaisuudesta ilmeneviä vääriä käsityksiä ja johdattaa lukijan näkemään
perintömme ainutlaatuisuuden. Teoksessaan hän käsittelee varsin laajasti
tärkeää uskonpuhdistuksen aihetta: luterilaisen ja reformoidun tunnustuksen
opillisia eroja.
Uskonpuhdistus opetti kristikunnan uudelleen
ymmärtämään kuinka vakava on kysymys puhtaasta opista, evankeliumin totuudesta.
Herman Sassen ajattelussa on pureuduttu tutkimaan uskonpuhdistuksen perintöä
ottamalla vakavasti juuri oppi ja opit.
Tämän esityksen tarkoitus on tarkastella
uskonpuhdistusta ja erityisesti Hermann Sassen käsityksiä luterilaisuuden ja
reformoidun kristillisyyden pääeroista sellaisina kuin ne esiintyvät hänen
teoksessaan ”Olen luterilainen”. Erityisesti tarkastelun kohteena ovat
luterilaisen opin ja reformoidun tradition erot koskien evankeliumia, uskoa ja
kirkkoa, vanhurskauttamista ja predestinaatiota, sekä inkarnaatiota ja
ehtoollista. Lisäksi tavoitteena on esitellä Hermann Sassen näkemyksiä
luterilaisen kirkon opin ja Karl Barthin modernin reformoidun teologian
välisistä eroista.
2. LUTERILAINEN USKONPUHDISTUS
Länsimainen maailmankatsomus ei voi sivuuttaa
uskonpuhdistusta. Historiallisena tapahtumana uskonpuhdistus on niin
laajavaikutteinen – sillä on vaikutusta meidän jokaisen elämään – jokaisen
ajattelevan länsimaisen ihmisen on muodostettava siitä ainakin jonkinlainen
käsitys. Jos emme ymmärrä uskonpuhdistusta, emme voi myöskään ymmärtää oikein
luterilaista kirkkoa. Uskonpuhdistus on ymmärrettävä kirkosta käsin, ei
lähtökohtana esimerkiksi historiatieteen tai filosofian teoriat.
Uskonpuhdistuksesta on olemassa suuri määrä erilaisia väärinkäsityksiä. Tämän
vuoksi Hermann Sasse esittelee kirjansa alussa varsin laajasti tavallisia
uskonpuhdistuksen vääriä tulkintoja.
Uskonpuhdistuksen sankarillinen tulkinta on ensimmäinen tavallinen väärinkäsitys, jonka Sasse
tuo esille. On olemassa näkemys, että maailmanhistoria on pohjimmiltaan täällä
työtä tehneiden suurmiesten historiaa. Tämän ajatusmallin mukaan Lutherkin
luetaan sankariksi, suurmieheksi, ja hän sijoittuu siis muiden historiaa
tehneiden suurmiesten joukkoon. Tämän näkemyksen mukaan Lutherin persoonalla
oli ratkaiseva vaikutus luterilaiseen uskonpuhdistukseen. Sassen mukaan
tällainen käsitys uskonpuhdistuksesta tyydyttää sankaripalvonnan tarvetta,
pyhimysten kunnioitusta. Myös paljon Luther-tutkimusta on tehty lähtökohtana
tällainen käsitys. Monia ”uskonpuhdistuksen ongelmia” on nostettu esille tästä
väärästä tulkinnasta. Kysytään esimerkiksi, mikä on ’nuoren’ Lutherin suhde
’vanhaan’ Lutheriin. Mistä löydämme aidon Lutherin? On syntynyt todellinen
Luther-renessanssi iskulauseineen: ”Takaisin Lutheriin!”. Luther itse ei olisi
hyväksynyt tällaista näkemystä, sen hän toi usein esille kirjoituksissaan.
Päinvastoin, Luther oli sitä mieltä, että hänen persoonallaan ei ollut
merkitystä. Esimerkiksi nimitystä ”luterilainen” alettiin ensin käyttää
Lutherin vastustajien toimesta kerettiläisjoukon nimenä. Myöhemmin Lutherin kannattajat
omaksuivat tämän nimityksen, mutta Luther itse vastusti tällaista käytäntöä
viitaten 1 Kor. 1:13 jakeeseen: ”Kuinka minä, surkea, haiseva raato,
antaisin Kristuksen lasten käyttää itsestään minun kamalaa nimeäni? Ei rakkaat
ystävät, heittäkäämme menemään kaikki lahkolaisnimet ja kutsukaamme itseämme
kristityiksi hänen mukaansa, jonka opetusta seuraamme.”
Myöhemmin tämä nimitys kuitenkin vakiintui
arkikieleen. Lutherin mielestä olisi tullut käyttää sanaa ”evankelinen”, mutta
tätä valtakunnan laki ei hyväksynyt katolisen kirkon vastustuksen vuoksi.
Virallisesti luterilaisia tai evankelisia kutsuttiin Augsburgin tunnustuksen
kannattajiksi. Sassen mukaan Lutherin epäasiallista kunnioittamista esiintyy
tyypillisesti vain evankelis-luterilaisen kirkon joutuessa rappiotilaan.
Toinen Sassen esittämä tavallinen uskonpuhdistuksen
väärä tulkinta on ns. kulttuurihistoriallinen tulkinta. Valistuksen
ajoista lähtien on tarjottu tällaista uskonpuhdistuksen kulttuurihistoriallista
käsitystä. Tapahtuma (uskonpuhdistus) oli olemukseltaan historiallinen,
maailman henkiseen kehitykseen liittyvä, Euroopan kulttuurihistorian
käännekohta. Tästä käsityksestä on muodostunut lähes kiinteä osa nykyaikaisen
ihmisen maailmankuvaa. Lyhyesti tätä näkemystä voi kuvailla Goethen sanoin:
”jokainen meistä kääntyy vähitellen sanojen ja uskon kristinuskosta aatteen ja
toiminnan kristillisyyteen”. Kristinusko ja henkinen kulttuuri ovat siis
erottamattomat. Voidaan kuitenkin kyseenalaistaa väite, että uskonpuhdistus on ymmärrettävä
sen liittymäkohdista kulttuurin kehittymiseen. Kieltämättä uskonpuhdistuksella
on ollut vaikutusta, mutta tällaiset seikat ovat vain sen sivutuotetta.
Sassen mukaan moderni ihminen ylistää mielellään
Lutheria, kun puhutaan hänen Roomalle ja keskiajan kirkolle tekemästään
vastarinnasta, mutta toisaalta kun huomataan kuinka vieras Luther on modernin
maailman aatteille, tunnetaan karvasta pettymystä. Jos humanisti Erasmus olisi
puolestaan tehnyt uskonpuhdistuksen, olisi se sopinut modernille ihmiselle.
Ajatellaan, että Uutta testamenttia, kristinuskon historiallista lähdettä,
tulisi tutkia humanistisin ja kielitieteellisin menetelmin ja uudistaa sitten
kirkkoa näitä tuloksia soveltaen. Goethe ja Erasmus ovat samoilla linjoilla
Lutheria vastaan. Selkeimmin ristiriita näiden välillä tulee esille
käsityksessä ihmisen luonnosta. Kun Goethe ja Erasmus uskovat luonnollisen
ihmisen jumalallisuuteen, suuruuteen ja vapauteen, opetti Luther puolestaan,
että perisynti on turmellut täydellisesti sekä ihmisen että hänen luonnolliset
voimansa ja kykynsä. Oppi perisynnistä ei ole sopusoinnussa järjen kanssa[i].
Luterilainen kirkko on myöhemmin vahvistanut tämän uskonpuhdistajan lausuman
Yksimielisyyden ohjeessaan. Luther ja Erasmus, uskonpuhdistus ja humanismi, ovat
siis sovittamattomassa ristiriidassa keskenään. Lutherin mukaan jokainen, joka
kajosi Raamatun oppiin synnistä, teki väkivaltaa Kristuksen ansiolle. Samoin
jokainen, joka hylkää opin perisynnistä turmelee opin vanhurskauttamisesta,
joka on puolestaan kristinopin pääkohta. Sasse jatkaa: modernilla ihmisellä ei
ole synnintuntoa, eikä hän pelkää Jumalan tuomiota. Sanat synti ja syyllisyys,
tuomio ja armo, ovat vieraita tai jopa tuntemattomia. Itse asiassa nykyihmisen
kannalta uskonpuhdistus ja keskiaika, sekä vanha evankelinen kirkko ja
roomalaiskatolisuus ovat lähellä toisiaan. Nämä kaikki tunsivat edellä mainitut
käsitteet.
Valistuksen ajan taistelu kosketti ihmisjärjen
auktoriteettia, ihmisen vapautta ja autonomista kulttuuria. Uskonpuhdistus ei
kuitenkaan tuntenut mielenkiintoa tällaisia asioita kohtaan. Kysymys sielun
iankaikkisesta autuudesta oli sille keskeisintä. Sasse korostaa kuinka
erilaisen vastauksen luterilainen uskonpuhdistus ja keskiajan katolisuus
antoivat tähän keskeiseen kysymykseen. Ihminen on avuton, ja hänen täytyy sen
vuoksi joutua epätoivoon itsestään ja panna toivonsa Kristukseen, tai ihminen
ei ole täysin avuton, vaikkakin tarvitsee Kristuksen pelastajakseen. Ts.
Kristus ja hänen vanhurskautensa eivät ole ainoa toivomme. Luterilainen oppi
synnistä ja pelastuksesta antoi siis roomalaiskatoliselle kirkolle kovan iskun.
Mutta uskonpuhdistus on asialtaan väistämättömässä ristiriidassa kummankin
länsimaisen kulttuurijakson, keskiaikaisen ja modernin, kanssa. Tämän
ristiriidan käsittäminen on oleellista, jotta pystyisimme ymmärtämään sen
merkillisen liiton, joka yhdistää keskiajan ja modernin maailman, katolisuuden
ja valistuksen taistelun uskonpuhdistusta vastaan.
Kolmas yleinen Sassen esittämä väärinkäsitys on uskonpuhdistuksen
kansallinen tulkinta. Wittenbergistä liikkeelle lähtenyt uskonpuhdistus
olisi siis olemukseltaan Saksan kansallisen historian tapahtuma. Uskonpuhdistus
on saksalaisen tai pohjoismaisen ihmisen vastalause roomalaiskatolisen kirkon
järjestelmälle. Sassen mukaan tämä tulkinta on meidän päivinämme hyvin
tavallinen ja usein jopa itsestään selvä totuus, mutta tämä tulkinta johtaa
kaikkein vaarallisimpaan harhaoppiin. On totta, että luterilainen
uskonpuhdistus oli merkittävä tapahtuma Saksan kansalle, ja Sasse arvioikin sen
olleen Saksan kansallisen historian suurin tapahtuma. Mutta siitä huolimatta
luterilaiset kiistävät, että nämä tosiasiat auttavat ymmärtämään
uskonpuhdistuksen todellista luonnetta. Evankeliset kirkot itse ovat
valitettavasti olleet edesauttamassa väärän kansallisen tulkinnan leviämistä.
Saksan katoliset ovat usein syyttäneet evankelisia siitä, että Luther tuhosi
sekä Saksan kansallisen että uskonnollisen yhtenäisyyden. Seitsemänkymmentä
prosenttia Saksan väestöstä kuului tuolloin evankeliseen kirkkoon. Oliko Luther
kiinnostunut kansallisesta elämästä ylipäätänsä? Mitä hän tarkoitti kuuluisassa
puheessaan Wormsin valtiopäivillä? ”Uskon, että kaikesta näkyy selkeästi,
että olen aivan riittävästi arvioinut, punninnut ja mitannut niitä vaaroja,
sitä levottomuutta, erimielisyyttä, hajaannusta ja mielenkohua, jonka oppini on
saanut aikaan maailmassa. On tosiaan rohkaisevaa nähdä, että Jumalan sana
synnyttää puolueita, erimielisyyttä ja epäsopua. Onhan se Jumalan sanan luonto
ja päätös, niin kuin Herra itse sanoo; ’En ole tullut tuomaan rauhaa, vaan
miekan; sillä minä olen tullut nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan’.”
Sasse korostaa, että Luther rakasti kylläkin syvästi
Saksaa ja sen kansaa, mutta ajatus kansallisesta kirkosta oli hänelle vieras.
Hän tiesi että kansallinen kirkkoaate oli kestämätön ja että se oli
ristiriidassa Jumalan sanan kanssa. Vaikka kokonainen kansa olisi yhtä mieltä
uskonopista, sellaisella ei olisi kuitenkaan mitään tekemistä Jumalan sanan
kanssa. Katkera ja ankara taistelu evankeliumista ei saanut Lutheria
hätääntymään vaan todisti, että Jumalan väkevä ja elävä sana, joka jakoi
henget, oli toiminnassa. Toisaalta Sasse painottaa, ettei Luther, eivätkä
evankeliset yleensä, olleet tietystikään iloisia erimielisyydestä sinänsä.
Mutta heidän vakaa ja horjumaton käsityksensä oli, ettei ykseyttä voinut ostaa
valheella eikä epäsopua poistaa uhraamalla evankeliumin totuus. Lutheria
syytetään usein siitä, että hänen jääräpäisyytensä opillisissa kysymyksissä oli
esteenä Rooman jättäneiden yhteydelle. Tässä Sasse haluaa kiinnittää huomion
vanhan luterilaisen kirkon perustunnustukseen, joka vetää selvän rajan puhtaan
opin ja valheopin välille. Kts. esimerkiksi Augustanan (Augsburgin tunnustus)
johdantosanat harhaoppeja torjuttaessa. Sasse opettaa, että damnant Arianos
(tuomitaan areiolaiset) hylkää kirkollisen yhteyden saksalaisen rodun ja
kielialueen vanhimpien kirkkojen kanssa. Luterilainen kirkko omaksui siis saman
kannan kuin bysanttilainen ja roomalainen oikeaoppisuus, mutta ei tunnustanut
germaanien areiolaisia kirkkoja. Tämän vanhan harhaopin mukana tuomittiin myös
ne, jotka kielsivät vanhan kirkon uskontunnustukset. Ts. tuomio langetettiin
melkein koko modernille kulttuurielämälle. Saksalainen moraalifilosofia ja
mystiikka julistetaan yhteensopimattomiksi evankelisen kirkon opin kanssa.
Augsburgin tunnustus hylkää siis koko modernin kulttuurin uskonnollisuuden,
hurmahenget ja uskonnonfilosofiat. Luther julistaa puolestaan Schmalkaldenin
opinkohdissa seuraavasti: ”Meidän täytyy siis pitää lujasti kiinni siitä,
että Jumala ei tahdo olla tekemisissä ihmisten kanssa millään muulla tavalla
kuin sanan ja sakramenttien välityksellä. Kaikki se, mitä ilman sanaa ja
sakramenttejä Henkenä ylistetään, on itse Perkeleestä.”
Sassen päätelmä on siis se, että Saksan ensimmäisten
kristittyjen uskonto ja Saksan suurmiesten uskonto hylätään. ”Kun Saksan
kulttuurin kukoistaessa sanottiin, ettemme voi tyytyä Raamattuun, vaan
ilmoituksen on jatkuttava, niin Luther vastasi että Muhammed on sen jo
sanonut.” Lutherin mukaan myös paavius ja ’lait hänen sydämen lippaassa’ ovat
hurmahenkisyyttä. Sasse kysyy: miksi Luther oli tässä asiassa niin tiukka?
Varmasti kysymys ei ollut kansallisista asioista, Saksan ja Rooman suhteista,
vaan evankeliumin totuudesta. Luterilainen uskonpuhdistus ei pyrkinyt nostamaan
Saksan kirkkoa Rooman rinnalle, vaan sen päämääränä oli Kristuksen kirkko, yksi
ja tosi.
Kun uskonpuhdistuksen sankarillinen ja
kulttuurihistoriallinen tulkinta, sekä kansallinen tulkinta, eivät ole oikeita
lähestymistapoja, miten sitten uskonpuhdistusta tulisi tulkita oikein? Sassen
mukaan edellä mainitut tulkinnat tulee hylätä, ei siksi että ne eivät riitä,
vaan siksi että ne todellakin ovat vääriä. Niissä on tottakin, mutta ne
johtavat harhateille. Uskonpuhdistusta voidaan ymmärtää oikein ainoastaan
kirkon todellisuudesta käsin. Uskonpuhdistus on kirkon historiaa.
”Kristuksen kirkko, yksi, pyhä, katolinen ja apostolinen kirkko on
todellisuutta maailman keskellä.” Kristuksen kirkko on silmiltä salattu, mutta
läsnä siellä, missä kirkon tuntomerkit ovat nähtävissä. Luther oli vakuuttunut
siitä että kirkko oli ollut olemassa myös rappion keskellä. Kirkkohistoria on
siis Jumalan yhden kirkon historiaa ja uskonpuhdistus on yksi käänteentekevä
tapahtuma kirkon historiassa.
1500-luvun uskonpuhdistus on vaikuttanut syvällisesti
koko kristikuntaan kaikkialla. Tunnustuskunnasta riippumatta Lutherin työ on
koko kristikunnan asia. Se on myös vaikuttanut Euroopan kansojen historiaan ja
erityisesti Saksan kansan historiaan. Tästä ei kuitenkaan tule tehdä sitä
johtopäätöstä, että kirkon ja yhteiskunnan suhde on syy-seuraus suhde.
Uskonpuhdistus ei siis Sassen mukaan kuulu yleiseen sivistyskehitykseen, eikä
se ollut keskiajasta moderniin kulttuuriin siirtymisen aiheuttaja.
Mikä sitten on uskonpuhdistuksen, ”reformaation”,
sisältö, Sasse kysyy. Jo pitkään ennen 1500-luvun tapahtumia oli katolisen
kirkon piirissä ja sen ulkopuolella suunniteltu ja yritetty toteuttaa erilaista
reformaatiota. Monet tahot olivat liikkeellä, mutta mitä tulisi tehdä? Oltiin
yksimielisiä siitä että oli olemassa normeja, joita seuraamalla kirkko löytäisi
oikean tien, mutta mitä auktoriteetteja tulisi kuunnella? Tulisiko lähtökohtana
olla kirkko itse vai Raamattu, paavi vai kirkolliskokous, koko Raamattu Vanha testamentti
mukaan lukien, vai Uuden testamentin evankeliumi? Sassen mukaan sitten
1500-luvun kaikki läntiset kirkot ovat olleet ”reformoituja”. Niin Rooman
kirkko kuin Englannin kirkko, luterilaista ja reformoitua uskoa tunnustavat
evankeliset kirkot, kuten myös erilaiset uskonpuhdistuksen ajan lahkot.
Jäljelle jääkin kysymys: mikä reformaatio oli se oikea reformaatio?
Luterilainen kirkko käsitti myös reformaation kirkon uudistamiseksi, sairaan
kirkon parantamiseksi.
Sasse tunnustaa, että eroavaisuuksista huolimatta
luterilainen ja reformoitu kirkko ovat sisarkirkkoja sellaisen opin puolesta,
joka on modernin ihmisen järkeä vastaan. Saksalaisella kielialueella ne ovat
harjoittaneet tiettyä kirkollista yhteistyötä tästä näkökulmasta. Mutta samalla
näiden kirkkojen näkemys siitä, mikä on uskonpuhdistuksen perusolemus, on
kuitenkin erilainen. Reformoidun opin mukaan uskonpuhdistus on kirkon
uudistamista palaamalla Raamattuun. Luterilaiset puolestaan väittävät, ettei
tämä sano olennaisinta historiallisessa uskonpuhdistuksessa. Näin käsitetty
uskonpuhdistus on jatkuva prosessi, Jumalan sana uudistaa kirkkoa jatkuvasti,
joka jumalanpalveluksessa, joka päivä. Sasse korostaa että iskulause ”Takaisin
Raamattuun” kaikui keskiajalla monesti, mutta uskonpuhdistusta ei saatu aikaan
sanan varsinaisessa merkityksessä. Käskyjen tunnustaminen ja totteleminen ei
vielä synnytä uskonpuhdistusta. Sola scriptura (yksin Raamattu) ei
riitä. Siihen on lisättävä myös sola fide (yksin uskon kautta)!
Luterilaisessa teologiassa nämä kaksi on erottamattomasti liitetty yhteen.
Monina aikoina ja monissa yhteyksissä on siis
painotettu Raamatun auktoriteettia korkeimpana normina, kuten myös esimerkiksi
Trentossa. Paluu Raamattuun ei siis sinänsä ole 1500-luvun uskonpuhdistuksen
olennaisin asia, vaan se tapa jolla Raamattuun palattiin. Näin luterilaiset
itse ymmärtävät uskonpuhdistuksen. Usein kirkkoa on uudistettu ”Jumalan sanan
mukaan”, esimerkiksi Uudesta testamentista on saatu käskyt sekä piispalliseen
että presbyteriseen ja kongregationalistiseen kirkkojärjestykseen. Luterilainen
uskonpuhdistus ei ole luonteeltaan tällaista, vaan sen perusolemus on evankeliumin
uudelleenlöytymistä. Vanha kirkko oli löytänyt ymmärryksen Jumalan
kolmiyhteydestä ja Jeesuksen tosi jumaluudesta ja tosi ihmisyydestä. Tämän
uskon se välitti tuleville sukupolville suurissa uskontunnustuksissaan. Sasse
perustelee seuraavasti: kun läntinen kristikunta oli taistellut 1000 vuotta
Augustinuksesta lähtien siitä, että uskontunnustuksen sanat Jumalan Pojasta
käsitettäisiin oikein, antoi Luther vastauksen siihen, mitä lunastus on.
Lutherin vastaus oli Raamatun mukainen oppi syntisen vanhurskauttamisesta yksin
armosta, yksin uskon kautta. Kirkko ei elä moraalista eikä käskyjen
tuntemisesta. Kirkko elää syntien anteeksisaamisesta! Uskonpuhdistus ei siis
ole kirkon eettis-uskonnollista parantamista, kuten monet sen käsittivät ja
vieläkin tekevät, vaan uudistunutta evankeliumin julistamista, julistusta
syntien anteeksisaamisesta Kristuksen tähden. Kirkon julistuksen uudistumista seuraa
väistämättä kirkon jäsenten elämän ja kirkollisen järjestyksen uudistuminen,
mutta tässä nimenomaisessa järjestyksessä. Periaate sola scriptura
edellyttää periaatetta sola fide. Tämä varjelee ihmistä käsittämästä
Raamattua väärin, pyhänä lakikirjana. Se varjelee myös synergistiseltä
käsitykseltä uskonpuhdistuksesta.
Sasse painottaa, että Luther tutki todellisena elämän
ja kuoleman kysymyksenä sitä, mitä Paavali tarkoittaa sanoilla iustitia Dei
(Jumalan vanhurskaus). Tämä ei tapahtunut tieteellisen viileästi ja
analyyttisesti, vaan vanhurskaan ja kerran kaikki tuomitsevan Jumalan edessä.
Luther käsitti Wittenbergin luostarin tornissa saamansa vastauksen armolahjana
ja kutsui sitä Pyhän Hengen antamaksi. ”Minä, joka olin aikaisemmin vihannut
sanoja Jumalan vanhurskaus, aloin nyt rakastaa niitä.” Sasse korostaa, ettei
tätä kokemusta tule kuitenkaan käsittää ekstaasissa koetuksi välittömäksi
ilmoitukseksi, vaan uudeksi ymmärrykseksi Raamatun ilmoituksesta. Lutheria
onkin pidettävä kirkon – yhden, pyhän, katolisen ja apostolisen – opettajana.
Jo hänen elinaikanaan Lutheria kuvattiin Jumalan sanansaattajana viitaten
erityiseen kutsumukseen, josta Paavali puhuu Efesolaiskirjeessä. Sassen mukaan
voidaan sanoa, että Saksan historiassa ei ole koskaan opetettu sellaista oppia,
tavoittaen kansaa niin laajasti ja syvällisesti, kuin Luther teki
uskonpuhdistuksen vuosina. Siitä huolimatta, että Luther oli Saksan kansan
opettaja, pysyi hän koko kirkon opettajana. Luther väistyi myös oppinsa tieltä
ja protestoi, kun hänen kannattajiaan ruvettiin kutsumaan hänen nimellään (vrt.
Joh. 7:16). Luterilaisen kirkon oppi on esitetty Augustanassa (Augsburgin
tunnustus). Sasse korostaa, ettei ”mikään oppi ole luterilainen yksistään siitä
syystä, että Luther on sen säätänyt tai sitä puolustanut”. Luterilaisen opin
olemus ei ole yhtä kuin Lutherin oppi. Sasse toteaa, että moni teologi on tämän
unohtanut Luther-renessanssin aikana. Lutherin teologia ei ole sellainen normi,
jonka mukaan kaikki arvioidaan. Uskonpuhdistuksen aikana ei tunnettu
mielenkiintoa Lutherin oppiin sellaisenaan, vaan oltiin kiinnostuneita
evankeliumin opista. Kysyttiin, mitä Jumalan sana opettaa? Mikä on evankeliumin
totuus? Lutherin opille annettiin lopullinen auktoriteetti siksi, että sen
todettiin olevan sopusoinnussa evankeliumin kanssa. Luther käänsi Paavalin
esimerkin mukaisesi huomion henkilöistä evankeliumiin.
3. LUTERILAINEN JA REFORMOITU KIRKKO
Luterilaista uskonpuhdistusta on usein syytetty siitä,
että se on aikaansaanut kirkon hajoamisen. Tämän asian
evankelis-luterilainen kirkko on ottanut vakavasti. Sassen mukaan Augustanan
jokainen rivi todistaa kuitenkin kirkon isien halusta päästä yhteisymmärrykseen
Rooman kanssa. Kirkkomme perustunnustus erottautuu niin selkeästi hurmahengistä
ja osoittaa sellaista valmiutta rauhaan, että Luther itse näyttää
’rajatapaukselta’. Melanchthonin toiminta osoittaa valmiutta pelastaa lännen
kirkkojen yhteys. Luterilaiset eivät ole aatteellisia tunnustaessaan: Minä
uskon pyhän, yhteisen seurakunnan. Vanha luterilaisuus suhtautui erittäin
vakavasti kirkkoon sellaisena kuin se oli olemassa, Sasse korostaa. Se uskoi,
että Kristuksen kirkko oli keskiajan rappeutuneessa kirkossa, sillä siellä oli
evankeliumi ja Jeesuksen Kristuksen asettamat sakramentit eli kirkon tuntomerkit.
Tosin alttarin sakramentti oli vain leivän muodossa. ”Se, joka katsoo Lutherin
ja luterilaisen kirkon erehtyneen luullessaan, että Kristuksen kirkko oli
edelleen läsnä sen ajan paavin kirkossa, sen täytyy johdonmukaisesti kieltää
myös se, että Jumalan kirkko ylipäänsä oli läsnä keskiajan roomalaiskatolisessa
kirkossa.” Sasse toteaa, että moni tuomitsee messun Heidelbergin katekismuksen
sanoin: ”Eikä messu niin muodoin ole pohjimmiltaan mitään muuta, kuin
Jeesuksen Kristuksen ainutkertaisen uhrin ja kärsimisen kieltämistä ja kirottua
epäjumalanpalvelusta.” [ii]
Mutta silloin on myös hänen mukaansa myönnettävä, että
kristikunta eli runsaan tuhannen vuoden ajan epäjumalanpalveluksen pimeydessä,
ilman Herran pyhää ehtoollista. Ja johtopäätöksenä on, että paavinkirkolla,
saatanan synagoogana, ei ole mitään tekemistä Kristuksen kirkon kanssa. Sassen
mukaan luterilainen kirkko on torjunut tällaisen ajattelun oman
kirkkokäsityksensä perusteella. Sen mukaan Kristuksen tosi kirkko oli läsnä
myös Rooman kirkossa, ja sen vuoksi luterilainen kirkko saattoi mennä aivan
äärimmäiselle rajalle estääkseen läntisen kristikunnan jakautumisen. Sasse
huomauttaa, ettei luterilainen kirkko ole tunnustanut Lutherin kapinallista
kanonisen lakikirjan polttamista. Eikä se ole myöskään jättänyt
tunnustuskirjoista pois Melanchthonin varausta Schmalkaldenin opinkohtiin.
Tässä opinkohdassa sanotaan paaviudesta seuraavasti: ”Tämä opinkohta
osoittaa väkevästi, että paavi on varsinainen Antikristus, joka on asettanut ja
korottanut itsensä Kristuksen yläpuolelle ja häntä vastaan. Paavihan ei salli
kristittyjen pelastua ilman hänen valtaansa, mikä ei kuitenkaan ole yhtään
mitään, koska Jumala ei ole sitä säätänyt eikä käskenyt.”[iii]
Tämä yhdessä tunnustuskirjojen ’Paavin valta ja
johtoasema’ kanssa ovat Sassen mukaan suurin myönnytys, joka on tehty
paaviudelle. Samalla on muistettava, että Augustana on kirjoitettu kymmenen
vuotta sen jälkeen, kun Luther oli erotettu kirkosta. Jos siis uskonpuhdistajat
olisivat todella lähteneet perustamaan uutta kirkkoa, olisi tällainen jatkuva
rauhan ja yhteyden etsiminen ollut mieletöntä. Ongelma uskonkeskusteluissa oli,
ettei siellä pohdittu totuuskysymystä. Sasse painottaa, että Rooman kirkon
suuri laiminlyönti oli se, ettei se koskaan tosissaan tutkinut luterilaisen
uskonpuhdistuksen totuudellisuutta. Tunnustuskirjoissa evankelis-luterilainen
kirkko onkin pannut jakautumisen paaviuden tilille. He vaativat piispoilta
ainoastaan omantunnonvapautta (CA). Augustanan varoitus muuttuu Puolustuksessa
syytökseksi: ”Piispat kuitenkin joko pakottavat meikäläisiä pappeja hylkäämään
tai kiroamaan sen opinmuodon, johon olemme tunnustautuneet. – Nämä syyt estävät
meidän pappejamme tunnustamasta tuollaisia piispoiksi.”[iv] Samoin
luterilainen kirkko on aina halunnut olla ”katolinen” (”yleinen”) kirkko. Mutta
sitä luterilaiset vastustivat, että erottaminen Rooman yhteydestä olisi sama
asia kuin vanhan kirkon ja keskiajan lahkojen erottaminen tai toisaalta
separatistien eroaminen kirkon yhteydestä.
Toinen Sassen esille nostama kohta, josta
evankelis-luterilaista kirkkoa syytetään, on että luterilaiset yliarvioivat
uskonpuhdistustaan. Sanotaan, että luterilainen uskonpuhdistus oli vain
alku laajemmalle uskonpuhdistukselle. Wittenbergistä lähteneen
uskonpuhdistuksen lisäksi olivat myös esim. Zürichin ja Geneven
uskonpuhdistukset. Evankelis-luterilainen kirkko ei toisaalta ole pysynyt
selkeästi erossa paavin kirkosta, muttei myöskään tunnusta samassa rintamassa
muiden uskonpuhdistuskirkkojen oppeja. Reformoidut katsovat, että luterilaisen
kirkon uskonpuhdistus ei ollut täydellinen, se ei ole päässyt täysin eroon
katolilaisuudesta. Tulisi tehdä radikaali uskonpuhdistus suhteessa
roomalaiskatolisuuteen, mutta samalla niin avara, ettei pitäydytä pelkästään
Lutheriin. Reformoitu sisarkirkko syyttää siis luterilaisia ahdasmielisestä
konfessionalismista. Mutta aivan samalla tavalla voivat hurmahenkiset,
kasteenuusijat ja spiritualistit syyttää Zwinglin ja Calvinin kannattajia
siitä, että ne käsittävät uskonpuhdistuksen liian ahtaasti. He ovat jääneet
kiinni vanhakirkollisiin uskontunnustuksiin ja katolisuuteen. Reformoidut ovat
syyttäneet luterilaisia väärästä ehtoollisopista, kasteenuusijat voivat syyttää
reformoituja väärästä lapsikasteesta.
Mikä siis oli oikea uskonpuhdistus? Mitkä opit ovat oikeita
ja mitkä vääriä? Mikä on Jumalan sanan mukaista oppia ja mikä harhaoppia? Tästä
ei päästy yksimielisyyteen ja hajaannus oli väistämätöntä. Kysymykseen ”Mikä on
totuus?” annettiin monenlaisia vastauksia. Mutta Sasse korostaa, että tällä
hajaannuksella oli myös positiivista merkitystä koko kristikunnalle. Se on
konkreettisesti osoittanut, että kysymys totuudesta on vakava kysymys.
”Uskonpuhdistuksen ja kovasti haukutun ortodoksian ajalla Saksan kansa oppi
kysymään kuolemanvakavana, mikä on totuus.” He eivät taipuneet nykyaikaiseen
relativismiin ja kieltäneet ehdotonta totuutta, vaan taistelivat sen puolesta[v].
Kristikunta joutui Sassen mukaan samanlaisen
kysymyksen eteen kuin vanhan kirkon suurissa oppitaisteluissa. Jouduttiin
selvittämään, mikä on evankeliumin puhdasta oppia, mikä taas harhaoppia.
Oppitaistelusta syntyi uudenlainen kirkko, tunnustuskirkko. 1500-luvun
puolivälissä katolisesta kirkosta erkaantui tunnustuskirkkoja, jotka
tunnustivat tiettyä oppia ja kävivät rajankäyntiä tunnustuskirjoillaan. Näistä
tunnustuskirkoista ensimmäinen on evankelis-luterilainen kirkko (1530). Se ei
ollut organisaatio, vaan kirkko, Sasse huomauttaa. Vaikka sillä ei ollut
kirkkojärjestystä eikä oikeudellista asemaa, sillä oli olemassa oppi,
tunnustus. Tämä ei alkanut sanoilla: ”Luther opettaa”, vaan ”Meidän
seurakuntamme opettavat suuren yksimielisyyden vallitessa”[vi]. Myös
reformoitu kirkko kävi samaa taistelua puhtaasta opista samaa vastustajaa
vastaan, mutta tunnustuksella ei ollut sille samaa merkitystä kuin luterilaiselle
kirkolle [vii].
Myös roomalaiskatolinen kirkko muuttui Trenton kirkolliskokouksessa
nykyaikaiseksi tunnustuskirkoksi. Uskonpuhdistusajan varsinainen tulos olikin
tunnustuskirkkojen syntyminen, ei maa- ja kansalliskirkkojen syntyminen.
Keskeinen tekijä tässä oli evankeliumin erilainen käsittäminen.
Miksi sitten luterilaisten ja reformoitujenkin täytyi
jakaantua kahdeksi tunnustuskunnaksi, Sasse kysyy. Niillä oli paljon yhteistä:
molemmat opettivat sola gratia (yksin armosta). Molemmat olivat sitä
mieltä, että Trenton uudistus ei ollut kirkon uskonpuhdistusta, ei myöskään
Englannin kirkon irtautuminen paavin kirkosta. Molemmat käsittivät, että
uskonpuhdistus syntyy vain Raamatun perustalla, eivätkä myöskään hyväksyneet
muuta ilmoitusta Raamatun rinnalle (traditio) tai yläpuolelle
(pelastuskokemus). Molemmat painottavat sola scriptura -periaatetta.
Onkin kysytty, ovatko nämä kaksi kirkkoa tosiaankin kaksi eri kirkkoa? Tästä
asiasta on neuvoteltu jo 400 vuotta, Sasse huomauttaa. Huolimatta yhteisistä sola
gratia- ja sola scriptura -periaatteista luterilaiset ovat
kieltäytyneet tekemästä liittoa reformoidun kirkon kanssa. Mistä oikein on
kysymys?
Ensimmäiseksi Sasse tuo esiin sen, että reformoidut
eivät voi ymmärtää luterilaisten avarasydämistä suhtautumista katolilaisuuteen,
heidän korostustaan jatkuvuudesta uskonpuhdistusta edeltävään katoliseen
kirkkoon. Varsinkin kun samaan aikaan he eivät ota vastaan reformoitujen
avointa tarjousta. Päinvastoin, he korostavat että kirkkojen välillä on raja.
Luterilaiset ovat siis samalla kertaa sekä avarasydämisiä että ahdasmielisiä.
Sasse havainnollistaa esimerkein: luterilainen kirkko julistaa paavin
Antikristukseksi, mutta pitää kiinni kanonisesta kirkkojärjestyksestä,
arvostelee messua[viii],
mutta ei suostu korvaamaan sitä aivan uudella evankelisella
jumalanpalveluksella. Tai, se hylkää pyhimysten kunnioittamisen, mutta viettää
pyhien muistopäiviä. Reformoitu kristitty joutuu toteamaan, että luterilaiset
eivät yksinkertaisesti uskalla tehdä oikeita käytännön johtopäätöksiä
uskonpuhdistuksesta. Sassen mukaan todella oikeaoppinen reformoitu kauhistuu
sellaisia katolisia jäänteitä kuin alttareita tai krusifikseja, jotka
muistuttavat kirotusta messusta ja toisen käskyn rikkomisesta[ix].
Samoin jumalanpalveluksessa on liian vähän uskonpuhdistusta, johtuen
konservatismista tai traditionalismista, Sasse jatkaa. Jumalan sanaa kohtaan
tulisi noudattaa ehdottomampaa kuuliaisuutta. Reformoidun käsityksen mukaan
kirkko on evankelinen, kun se on reformoitu täysin puhtaan Jumalan sanan mukaan.
Se on ehdottomassa ristiriidassa paavinkirkon kanssa, joka tunnustaa Jumalan
sanan rinnalla perimätiedon, ja hurmahenkien kanssa, jotka uskovat sisäiseen
ilmoitukseen sielussa. Tässä reformoidussa eli evankelisessa kirkossa on
erilaisia koulukuntia, joista yksi on luterilaisuus. Näitä ei kuitenkaan
yhdistä yhteinen tunnustuskirja, vaan joukko tunnustuksia, jotka todistavat
ennen kaikkea yhteisestä rintamasta paavinkirkkoa vastaan.
Reformoitu käsitys evankelisesta kirkosta, johon
reformoidut ja luterilaiset kuuluvat yhdessä, on Sassen mukaan saanut erittäin
suuren kirkkohistoriallisen merkityksen. Tähän kirkkopolitiikka on nojannut
Zwinglin ja Calvinin päivistä lähtien. Luterilaisuus kieltäytyy kuitenkin
tarttumasta sille ojennettuun käteen, vaikka sitä syytetään rakkaudettomuudesta
ja veljellisyyden puutteesta. Sasse jatkaa: ”Ja sitten maailmakin on ruvennut
toistamaan reformoitujen valitusta.” Tämän näkemyksen mukaan reformoidut ovat
siis se suvaitseva osapuoli, joka on valmis sopimaan erimielisyyksistä, ja
luterilaiset se ahdasmielinen suvaitsematon tunnustuskunta. Sasse valottaa
asiaa esimerkillä: Paul Gerhardt, joka erotettiin pappisvirastaan, kun hän
kieltäytyi allekirjoittamasta unionisopimusta, on siis suvaitsematon
hypertunnustuksellinen häirikkö. Yleinen mielipide on omaksunut pitkälti
reformoidun käsityksen yhdestä evankelisesta kirkosta. Tähän ovat vaikuttaneet
Sassen mukaan sekä pietismi että valistus. Hän painottaa, että 1800-luvun
”saksalainen evankelinen” teologia, joka sai alkunsa Schleiermacherista, on
riistänyt lukuisilta luterilaisilta teologeilta tietoisuuden siitä, että he
kuuluvat luterilaiseen kirkkoon, joka on muuta kuin reformoitu kirkko. Tämä
johtaa vääjäämättä yhteen ainoaan lopputulokseen, ”protestantismiin”, ts. että
eri tunnustukselliset suunnat nähdään olemukseltaan yhdeksi. Monilta ”hyvää
päivää kirvesvartta” -keskusteluilta näiden 400 vuoden aikana olisi Sassen
mukaan vältytty, jos se historiallinen tosiasia, että osapuolilla oli eri
käsitys evankelisesta kirkosta, olisi tunnustettu. Luterilaisen käsityksen
mukaan ikivanhojen jumalanpalvelusmuotojen ja vuosisataisten koristeiden
barbaarinen tuhoaminen oli ulkoinen merkki vallankumouksesta (revoluutio), eikä
uskonpuhdistuksesta (reformaatio). Ne jotka hyvää tarkoittaen halusivat
puhdistaa kirkon, hävittivät itse asiassa kirkon jatkuvuuden.
Luterilaisen käsityksen mukaan evankelinen kirkko on
keskiajan katolinen kirkko, josta harhaopit ja väärinkäytökset on poistettu.
Luterilainen teologi kuuluu samaan näkyvään kirkkoon kuin Tuomas Akvinolainen
ja Bernhard Clairvauxlainen, Augustinus ja Tertullianus, Athanasios ja
Irenaeus. Sitä vastoin Trenton kirkolliskokouksen kirkko ei voi väittää
jatkavansa samaa keskiajan katolisen kirkon linjaa, Sasse huomauttaa. Kun
reformoitu kirkko haluaa korostaa voimakkaasti vastakohtaisuuttaan keskiajan
kirkkoon, korostaa luterilainen kirkko avaramielisyyttään katolista kirkkoa
kohtaan. Evankelinen oppi on identtinen kaikkien aikojen oikeinuskovan
katolisen opin kanssa (CA). Sassen mukaan ei ole historiallisesti oikein, jos
väitetään uskonpuhdistuksen olleen aluksi yhtenäinen, mutta hajonneen myöhemmin
Lutherin härkäpäisyyden takia. Itse asiassa Wittenbergin ja Zürichin
uskonpuhdistukset olivat ajautuneet erilleen jo silloin, kun Augsburgin tunnustus
saatiin valmiiksi. Vaikka Augustana mainitsee ja hylkää Zwinglin opin vain
puhuessaan ehtoollisesta, ei tästä tule tehdä sitä johtopäätöstä, että se olisi
kummankin evankelisen kirkon yhteinen tunnustus. Sasse kysyykin, ovatko
reformoidut valmiit hyväksymään Lutherin katekismukset ja Augsburgin
tunnustuksen puolustuksen.
Erimielisyys ehtoollisopista näiden kahden
uskonpuhdistuksen välillä paljasti ensimmäisen kerran syvemmän eroavaisuuden
käsityksessä evankeliumista ja evankelisesta kirkosta. Rajankäynti Zwinglin
teologiaa kohtaan lujittui monissa opillisissa taisteluissa 50 vuoden aikana
Augustanan ja Yksimielisyyden ohjeen välillä. Sasse huomauttaa, että kun yli
8000 pappia allekirjoitti Yksimielisyyden kirjan, vahvistui jo Augustanassa
ilmaistu oppi lopullisesti. Evankelis-luterilaisen kirkon luonteeseen kuului
tämän jälkeen tietoisuus rajasta, joka erotti sen Rooman kirkosta ja
hurmahenkisyydestä, mutta myös kalvinistisesta reformoidusta kirkosta. Tämä oli
Sassen mukaan aito kirkon tekemä oppia koskeva ratkaisu, mutta sen luonnetta ei
ole myöhemmin ymmärretty aina oikein. Kun uskonpuhdistus haluttiin ymmärtää
suurten uskonnollisten persoonallisuuksien tuotteena, kirkkojen erot
käsitettiin reformaattoreiden henkilökohtaisten ominaisuuksien taustaa vasten.
On ymmärrettävää, että Luther, Zwingli ja Calvin olivat erilaisia luonteeltaan
ja heidän piirteensä leimasivat heidän toimintaansa. Mutta esimerkiksi
Marburgin keskustelut (1529) todistavat, etteivät persoonallisuudet selittäneet
oppieroja. Jos taasen ajatellaan, että luterilaisuus olisi saksalaista ja
kalvinilaisuus ranskalaista, mennään myöskin harhaan. Näiden kahden
tunnustuksen tai uskonpuhdistuksen olemusta ei voi selittää tältä pohjalta.
Katekismuksen oppi ei ole saksalainen, eikä Nikaian oppi kreikkalainen. ”Kirkon
todelliseen ykseyteen riittää yksimielisyys evankeliumin opista ja
sakramenttien toimittamisesta.”[x]
Syytä kirkkojen jakaantumiseen ei tulisi enää etsiä muualta kuin kirkon opin
alueelta, on Sassen päätelmä. Hän arvioi, että jos evankelinen kirkko olisi
katsonut näitä opillisia eroja ’läpi sormien’, se ei varmaankaan olisi kestänyt
vastauskonpuhdistusta.
Lähde:
Hermann Sasse, Olen luterilainen. Jyväskylä 1992.
[i] ”Perisynti on niin syvää ja pahanlaatuista luonnon
turmeltumista, ettei sitä järki käsitä, vaan se on uskottava Raamatun
ilmoituksen perusteella.” Schmalkaldenin opinkohdat, 3. osa, I, 3.
[ii] Heidelbergin katekismus (1563). Reformoitu tunnustus,
joka on yleisesti käytössä koko reformoidussa maailmassa. Katekismuksen laativat
Ursinus ja Olevian, ja se opettaa esim. reformoitua predestinaatio-oppia.
[iii] Schmalkaldenin opinkohdat, 2. osa, IV, 10.
[iv] Puolustus XIV, 2ss.
[v] Sasse: ”Kirkko elää aina kuolemanvaarassa, kun se ei
enää pidä kysymystä totuudesta todella vakavana kysymyksenä eikä enää rukoile
Herraansa varjelemaan sitä perkeleen petokselta ja väärältä opilta.” vrt. Joh.
14:6, 18:37.
[vi] Yksimielisyyden ohje. Myös Nikaian uskontunnustuksen
kreikkalaisessa tekstissä on me-muoto.
[vii] Reformoituja liittää toisiinsa ennen kaikkea kirkkojärjestys.
Ne ovat ensi sijassa ”Churches holding the Presbyterian System” (kirkkoja,
joilla on presbyteriaaninen kirkkojärjestys), kun taas luterilaiset kirkot ovat
”Kirchen Ausgburgischer Konfession” (kirkkoja, jotka pitävät kiinni Augsburgin
tunnustuksesta). Reformoiduilla kirkoilla ei ole koskaan ollut yhteistä
tunnustusta – heillä on Confessio Gallicana, Helvetica, Belgica, Scottica jne.
Sasse 1992: 182.
[viii] Vrt. Luther: ”Kirkon Baabelin vankeudesta” ja
Schmalkaldenin opinkohdat.
[ix] Vrt. 2. Moos. 20:4. Luther jätti tämän käskyn pois,
mutta reformoidut ovat säilyttäneet sen lainomaisemman asenteensa vuoksi.
Sveitsin katedraalit puhdistettiin ja esim. Berliinin tuomiokirkon suuri
krusifiksi lyötiin rikki.
[x] Augustana VII.