Siegbert
Becker, prof., USA (1914-1984)
Uskomme,
että Raamatun sanat ovat Jumalan sanoja, koska Raamattu itse väittää niin.
Usein sanotaan, että tässä on itse asiassa kyse kehäpäätelmästä. Mutta kun tapaamme
jonkun, kysymme häneltä usein: ”Mistä olette kotoisin?” Emme sano hänen
vastaustaan arvottomaksi, kun hän sanoo olevansa Yhdysvalloista. Ellei hän
kuitenkaan osaa englantia eikä osaa nimetä osavaltiota, jossa asuu, eikä sanoa,
mikä on maan pääkaupunki tai hallitusmuoto, alamme luonnollisesti epäillä hänen
vastaustaan. Mutta jos haluamme tietää, mistä joku on kotoisin, on kaikesta
huolimatta paras tapa saada se selville kysyä häneltä itseltään.
Kun
sitten kysymme Raamatulta, mistä se on kotoisin, se antaa meille ilmeisen
selvän vastauksen. Eikä se vastaa tähän kysymykseen vain kerran vaan useammin
kuin tuhat kertaa. Se sanoo tulleensa Jumalalta. Kuten Luther sanoo: ”Pyhä
Raamattu ei syntynyt maan päällä eikä meidän puutarhassamme.”
Jotkut
englanninkieliset nykyteologit pyrkivät tekemään inspiraatio-opin
epäilyttäväksi sanomalla, että Raamattua sanotaan Jumalan inspiroimaksi vain
yhdessä raamatunkohdassa. Jos he tahtovat käyttää tätä perustetta täsmällisesti
ja oikein, heidän tulisi sanoa, että vain yhdessä raamatunkohdassa käytetään
sanaa ”inspiraatio”. Tämä väite on oikea, mutta vaikka sanaa ”inspiraatio”
käytetään vain kerran englanninkielisessä Raamatussa, Raamattu sanoo kaikilla
kielillä toistuvasti, että sen sanat ovat Jumalan sanoja ja se väittää
toistuvasti olevansa Jumalan sana.
On
todellakin satoja raamatunkohtia, jotka monin eri tavoin puhuvat
sanainspiraatiosta. Sellaisia kohtia on niin paljon, että lyhyessä luennossani
on mahdotonta ottaa esille edes pientä osaa niistä. Muistutan tässä yhteydessä
vain muutamista kohdista.
Voidaan
sanoa, että Raamatun inspiraatiosta puhuvia kohtia on Raamatussa useampia kuin
kohtia, jotka puhuvat niinkin tärkeästä asiasta kuin Kristuksen jumaluus.
Voisimme sanoa, että koko oppi sanainspiraatiosta sisältyy jo virkkeeseen,
jolla profeetat aloittivat niin monet saarnansa: ”Näin sanoo Herra.” Kun he
seisoivat kansansa edessä, he olivat tietoisia siitä, että Herra puhui heidän
kauttaan. Mies, joka olisi esittänyt itsestään tällaisen väitteen ilman Jumalan
valtuutusta, ei olisi vain sietämättömän röyhkeä vaan syyllistyisi valheeseen.
Jumala itse sanoo Jeremian kautta: ”Katso, minä käyn niiden profeettain
kimppuun, sanoo Herra, jotka ottavat sanansa omalta kieleltään, mutta sanovat:
’Se on Herran sana’” (Jer. 23:31).
On
tärkeää tutkia, milloin ilmausta ”Näin sanoo Herra” ensi kerran käytettiin. Se
esiintyy ensi kerran kertomuksessa Mooseksen kutsumisesta. Kun Jumala kutsui
Moosesta viemään Israelin pois Egyptistä, Mooseshan ei halunnut mennä. Hän
sanoi, ettei ollut puhetaitoinen ja että hänellä oli hidas puhe ja kankea
kieli. Jumala antoi hänelle silloin lupauksen: ”Minä olen sinun suusi apuna
ja hänen suunsa apuna ja opetan teille, mitä teidän on tehtävä” (2. Moos. 4:15).
Samalla Jumala käski Moosesta menemään faaraon luo ja sanomaan: ”Näin sanoo
Herra” (j. 22).
On
myös kiinnostavaa verrata näitä Mooseksen kutsumisesta kertovia kohtia kohtaan
2. Moos. 7:1. Siinä sanotaan, että Aaronista tulisi Mooseksen profeetta. Luvussa
2. Moos. 4 Jumala sanoo Moosekselle: ”Puhu sinä hänelle ja pane sanat hänen
suuhunsa ... Ja hän on puhuva sinun puolestasi kansalle; niin hän on oleva
sinulla suuna, ja sinä olet oleva hänellä jumalana” (j. 15-16). Kohdassa 2.
Moos. 7:1 Aaronia sen sijaan kutsutaan Mooseksen profeetaksi. Toimiessaan
profeettana Moosekselle Aaron puhuisi tämän puolesta, koska Mooses ei
mielestään pystynyt itse puhumaan. Mutta Mooseksen tuli panna sanat Aaronin
suuhun. Mooseksen tuli kertoa Aaronille, mitä tämän tuli kertoa faaraolle. On
erittäin tärkeää, että tässä yhteydessä sanotaan, että Mooseksen tuli toimia
jumalana Aaronille. Ja sitten sanotaan, että Aaronin tuli toimia profeettana
Moosekselle.
Itse
sanasta profeetta tulee siis lisätodiste sanainspiraatio-opille. Profeetta on
henkilö, joka puhuu toisen puolesta. Profeetta on mies, jonka suuhun panee
sanat se, jonka puolestapuhujana profeetan tulee toimia. Profeetta on mies,
jolle joku toinen sanoo, mitä hänen on sanottava. Jumalan profeetta on siten
henkilö, jonka suuhun Jumala panee sanat. Hän on mies, joka puhuu Jumalan
puolesta. Hän on mies, joka sanoo, mitä Jumala tahtoo hänen sanovan. Hän on
Jumalan puolestapuhuja.
Sanat,
joita tässä käytetään ”profeetoista”, tuovat ehkä jonkun mieleen, mitä Hugo
Odeberg on sanonut ”sanansaattajista”. Pienessä kirjassaan Kristus Vanhassa
testamentissa (s. 15) hän kirjoittaa: ”Sanansaattajan – – ei ensinkään
ollut lupa puhua, mitä mieltä hän itse oli, vaan hänen tuli välittää eteenpäin
keisarin ilmoitus alamaisille – – Apostolit eivät näin ollen ole mitään muuta
kuin sanansaattajia, jotka puhuvat siitä, mitä heidän keisarinsa –
nimittäin Hän, joka on luonut taivaan ja maan – on sanonut – – Sanansaattajan
ei ole lupa ilmoittaa omia mielipiteitään keisarillisen kirjeen
sisällöstä.”
Kun
Jumala kutsui miehiä profeetoikseen, hän puhui usein sanojensa panemisesta
profeetan suuhun. Luvussa 5. Moos. 18 Jumala puhui melko perusteellisesti
profeetallisesta virasta ja siitä, miten tämä virka huipentuisi Suureen
Profeettaan, joka lopulta tulisi Mooseksen sijaan. Tästä profeetasta Jumala
sanoo: ”Minä panen sanani hänen suuhunsa, ja hän puhuu heille kaikki, mitä
minä käsken hänen puhua” (j. 18). Myös Jesaja puhuu Messiaasta, jonka
suuhun Herra panisi sanansa (Jes. 59:21).
Tätä
ei kuitenkaan sanota vain Messiaasta. Se sanotaan myös pienemmistä
profeetoista, jotka tulivat ennen Suurta Profeettaa. Kun Jeremia kutsuttiin
profeetaksi, hän osoitti samaa haluttomuutta kuin Mooses oli osoittanut
kutsutuksi tullessaan. Hän sanoi: ”Minä olen nuori.” Silloin Jumala
kuitenkin antoi Jeremialle näyn, jossa tämä näki tai tunsi Herran käden
koskettavan suutaan ja kuuli Herran sanovan: ”Katso, minä panen sanani sinun
suuhusi” (Jer. 1:9). On hyvin opettavaista lukea koko Jeremian kirja
tarkaten vain sitä, miten usein Jeremia viittaa tähän Jumalan lupaukseen, joka
antoi hänelle varmuuden siitä, että hänellä oli Jumalan sana. Eräänkin kerran
hän sanoi: ”Sinun sanasi tulivat, ja minä söin ne, ja sinun sanasi olivat
minulle riemu ja minun sydämeni ilo.”
Yhä uudelleen hän sai rohkeutta ja lohtua tästä varmuudesta, että
hänellä oli sana Jumalalta julistettavaksi kansalleen.
Jeremia
sanoi syöneensä Jumalan sanan ja profeetta Hesekiel puhui samankaltaisesti.
Profeetanvirkansa alussa Hesekiel sai nähdä näyn. Hän näki käden ojennettavan
itseään kohti. Tässä kädessä, joka ilmeisesti oli Jumalan käsi, hän näki
täyteen kirjoitetun kirjakäärön. Hän kuuli äänen, joka käski hänen syödä
kirjakäärön, ja totteli tätä käskyä. Juuri ennen tätä näkyä Jumala oli sanonut
hänelle: ”Puhu heille minun sanani”, ja sen jälkeen kun hän oli syönyt
kirjakäärön, jossa olivat Jumalan hänelle antamat sanat, Herra sanoi hänelle
jälleen: ”Ihmislapsi, mene nyt Israelin heimon tykö ja puhu heille minun
sanani ... Mutta Israelin heimo ei tahdo sinua kuulla, koska he eivät tahdo
minua kuulla ... kaikki minun sanani, jotka minä sinulle puhun, ota sydämeesi
ja kuule korvillasi. Ja nyt mene ... puhu heille ja sano heille: ´Näin sanoo
Herra´” (Hes. 2:7–3:11).
Sekä
Vanhassa että Uudessa testamentissa lukee useissa kohdin, että Jumala puhui
profeetan kautta. Hepreankielisessä tekstissä sanotaan usein, että Herra
puhui profeetan suun tai käden kautta. Profeettaa tai profeetan
suuta tai kättä sanotaan siis välineeksi tai työkaluksi, jota Jumala käyttää.
Muutama
esimerkki riittäköön. Psalmissa 45:2 Daavid sanoo: ”Minun kieleni on kerkeän
kirjurin kynä” ja toisaalla hän väittää näin: ”Herran Henki on
puhunut minulle, ja hänen sanansa on minun kielelläni” (2. Sam. 23:2).
Sakarja puhuu sanoista, jotka Herra on julistanut entisten profeettain kautta
(Sak. 7:7). Hepreankielisessä alkutekstissä puhutaan tässä kohden sanoista,
jotka ovat tulleet kansalle ”profeettojen käsien kautta”. Voimme täysin
oikeutetusti sanoa Sakarjan tässä ajattelevan entisaikojen profeettojen kirjoittamia
sanoja. Silti hän kehottaa oman aikansa kansaa kuuntelemaan näitä profeettojen
kirjoittamia sanoja, koska ne ovat Jumalan ilmoittamia. Saman luvun jakeessa 12
hän sanoo niitä sanoiksi, jotka Jumala oli lähettänyt entisten profeettojen käden
kautta. Seuraavassa luvussa hän puhuu oman aikansa profeetoista ja siinä Herra
itse Sakarjan kautta kehottaa ihmisiä kuuntelemaan sanoja, jotka heille tulevat
profeettojen suun kautta (Sak. 8:9).
Uudessa
testamentissa puhutaan samalla tavalla. Matteus puhuu aivan evankeliuminsa ensi
luvussa profetiasta, jonka Herra oli puhunut profeetan kautta.
Sanoista selviää, että profetian itse asiassa puhui Herra ja profeetta oli vain
väline tai työkalu, jonka kautta lupaus tuli.
Myös
Luukas puhuu evankeliuminsa alussa lupauksista, jotka Jumala oli antanut
entisaikojen pyhien profeettojensa kautta (Luuk. 1:70), ja Apostolien tekojen
lopussa hän kertoo Paavalin sanoneen juutalaisille Jerusalemissa, että Pyhä
Henki oli puhunut oikein profeetta Jesajan kautta (Ap. t. 28:25). Monia
tällaisia esimerkkejä voitaisiin esittää.
Moderni
teologia väittää kauhistuvansa tätä oppia. Usein sanotaan, että tällainen
näkemys Raamatusta ei riittävästi arvosta ihmisen persoonallisuutta. Kun
puhumme näin ja käsitämme Raamatun sanat niin kuin ne ovat, meitä syytetään
”mekaaniseen inspiraatioon” uskomisesta ja pyhien kirjoittajien muuttamisesta
kirjoituskoneiksi.
Saanen
sanoa vain muutaman sanan tästä syytöksestä. Kun luterilaisissa
tunnustuskirjoissa puhutaan kääntymyksestä, ne sanovat, että Jumala vaikuttaa
ihmisessä eri tavalla kuin pölkyssä. Samoin voisimme sanoa Jumalan toiminnasta
inspiraatiossa. Hän otti koko persoonallisuuden palvelukseensa ja käytti
Pietaria, Jesajaa ja muita tekemättä väkivaltaa heidän persoonallisuudelleen.
Bileamista puhuvan kertomuksen pitäisi kuitenkin opettaa meitä olemaan
varovaisia puhuessamme tästä, sillä se osoittaa selvästi, että Jumala voi
käyttää myös halutonta työkalua sanansa julistamiseen.
Inspiraatio
voi olla paljolti hämärä aihe, ja röyhkeä ihminen voi ajatella, että on
alentavaa olla Herran työkalu. Mutta kun ihmiset koettavat tehdä
sanainspiraatio-opin naurettavaksi sanomalla, että sellainen näkemys tekee
pyhistä kirjoittajista kirjoituskoneita, voimme vastata, että Daavid ei
tahtonutkaan olla muuta kuin kynä Herran kädessä.
Muutoin,
jos Herra tulisi minun luokseni ja sanoisi, että hän tästä päivästä alkaen
tahtoo panna sanansa suuhuni käydessäni saarnatuoliin tai luennoimaan, että hän
tästä päivästä alkaen tahtoo ohjata kieltäni niin, että sanon oikean asian
oikealla tavalla, olisin kiitollinen tästä hyvyydestä minua kohtaan. Juuri
sitähän tahtoisin tehdä. Ei hän sellaisella lupauksella tekisi väkivaltaa
tahdolleni, sillä uuden ihmiseni mukaisesti en voi ajatella tahtovani mitään
muuta mieluummin kuin sitä.
Luvussa
1. Kor. 2 apostoli Paavali on kuvannut tarkasti, minkälaisen prosessin myötä
Jumalan sana on tullut ihmisille. Hän aloittaa korostamalla Jumalan
tutkimattomuutta ja viisautta. Tämän maailman oppineimmat ihmiset, tämän
maailman valtiaat eivät tunne Jumalaa eivätkä hänen tekojaan ihmisen
pelastamiseksi ja lunastamiseksi ristiinnaulitun Kristuksen välityksellä. Ne
keinot, joita ihmisellä on totuuden tietämiseksi, aistit ja sielunominaisuudet,
joiden avulla hän voi kehittää teorioita ja vahvistaa niitä havainnoilla, eivät
kelpaa tai eivät sovellu jumalallisten asioiden tutkisteluun.
Paavalin
mukaan Jumala ei ole kuitenkaan jättänyt meitä pimeyteen. Pyhän Hengen kautta
hän on ilmoittanut meille jumalallisen viisauden, johon uskomme perustuu. Näin
Paavali ja muut valitut työkalut tulivat selvästi ja varmasti, joskin yhä
epätäydellisesti, tuntemaan Jumalan. Paavali sanoo, että tämän ilmoituksen
välityksellä tiedämme, mitä Jumala on meille lahjoittanut.
Paavali
korostaa myös, että hän saarnatessaan julisti muille ihmisille, mitä Jumala oli
ilmoittanut hänelle (jae 13). Vanhan testamentin profeettojen tavoin Paavali ja
muut apostolit olivat voineet aloittaa saarnansa sanoilla: ”Näin sanoo Herra.”
Kun Paavali kirjoitti tessalonikalaisille, hän kirjoitti heille, että sana,
jonka hän oli heille saarnannut, ei ollut ihmisen sana vaan – totisesti –
Jumalan sana (1. Tess. 2:13).
Paavali
painottaa edelleen, ettei hän Jumalan Hengen ilmoittamista asioista puhuessaan
valinnut oman viisautensa mukaan sanoja, joita hän käytti julistuksessaan. Hän
sanoo, että itse sanat, joita hän käytti, oli Pyhä Henki hänelle opettanut.
Entisaikojen profeettojen tavoin hän sen vuoksi korosti, että hänen sanomansa
oli sanoiltaan inspiroitu. Kuten hekin, hän oli myös voinut sanoa, että
Herra oli pannut sanansa hänen suuhunsa (jae 13).
Jakeen
13 viimeisten sanojen sanatarkka käännös kreikan kielestä kuuluu: ”sovittaen
hengelliset asiat hengellisiin”. Kun adjektiivia käytetään tällä tavalla
ilman substantiivia, on substantiivi, johon se viittaa, otettava
asiayhteydestä. Esimerkiksi vaatetusliikkeessä ”ruskea” viittaisi pukuun, mutta
ratsutallissa sama sana viittaisi hevoseen. Tekstissä substantiivi on yleensä
otettava edeltävästä asiayhteydestä eikä seuraavasta.
Paljon
normaalimpi tulkinta olettaisi, että kun sanaa ”hengellinen” käytetään
toistamiseen, se viittaa niihin ”sanoihin”, joista Paavali juuri oli puhunut,
joten voisimme kääntää: ”sovittaen hengelliset asiat hengellisiin sanoihin”.
Hengelliset asiat ovat asioita, jotka Jumalan Henki on ilmoittanut hänelle.
Hengelliset sanat ovat sanoja, jotka Henki on opettanut hänelle. Ei siis vain
Paavalin sanoman sisältö vaan myös sen muoto on Jumalalta. Näin on koko
Raamatun laita.
SANAINSPIRAATION
MERKITYS KRISTITYLLE PAPILLE JA MAALLIKOLLE
Emil
Brunner sanoo, että kristillinen kirkko keksi opin sanainspiraatiosta, koska se
etsi varmuutta. Hänen mielestään tämä on vakava erehdys, koska hän uskoo
”täydellisen varmuuden olevan kuolettavaa”. Mutta kuten olemme nähneet, ei
sanainspiraatio-oppi ole keskiajan kirkon keksintö. Se on Raamatun selvä oppi.
Sanainspiraatio-oppi ei syntynyt varmuuden kaipuusta. Sen sijaan se synnyttää
varmuuden kristityn sydämeen.
Sanainspiraatio-opin
avulla Jumalan lapset saavat varmuuden siitä, ettei uskomme perustu ihmisten
viisauteen (1. Kor. 2:5). Meidän ei tarvitse luottaa ihmisten arvauksiin tai
kuvitelmiin. Meillä on sanoma Jumalalta. Tämä sanoma ei ole totta vain
yleisellä tavalla vaan itse sanoman muoto on täysin luotettava. Itse sanat ovat
Jumalan sanoja. Siksi sanat ovat tosia ja kaikin puolin vastaanottamisen
arvoisia.
Tällä
on mitä suurin merkitys meille kaikille. Kristillisessä näkemyksessä elämästä
ja kuolemasta ei ole sijaa arvauksille tai kokeilulle. Taivaan ja helvetin
todellisuutta ei voida kieltää, jos teologian on määrä pysyä kristillisenä.
Kristinusko ei ole ensi sijassa uskonto tätä maailmaa ja tätä elämää varten.
Vaikka se ei ole välinpitämätön tästä maailmasta eikä halveksi sitä, se pysyy
olemukseltaan uskontona, joka ei ole tästä maailmasta. Kristitty tietää myös,
että ihmiselle on määrätty, että hänen kerran on kuoltava ja sen jälkeen tulee
tuomio (Hepr. 9:27). On oltava oikealla puolella heti ensimmäisellä kerralla,
koska toista mahdollisuutta pelastukseen ei anneta.
Kristitylle
papille ja saarnaajalle tämä oppi merkitsee kahta seikkaa. Se ei ole tärkeä
vain hänen uskolleen vaan myös sen kannalta, että hän voisi tehdä työtään
iloiten ja luottavaisesti. Kristityllä papilla on seurakuntalaistensa sielujen
hyvinvointi tunnollaan. Jos lääkärin on oltava huolellinen määrätessään
lääkettä, on kristityn papin suhtauduttava kaksin verroin huolellisesti
saarnaansa, jonka tulee olla lääkettä sieluille. Jos ihminen kuolee lääkärin
virheen vuoksi, tämä erehdys voidaan korjata tulevassa maailmassa ja se voi
olla jopa ikuiseksi siunaukseksi. Jos sen sijaan ihmisen sielu kuolee papin
virheen vuoksi, tätä erehdystä ei voida korjata ajassa eikä iäisyydessä. Jumala
sanoi Hesekielille: ”Ihmislapsi, minä olen asettanut sinut Israelin heimolle
vartijaksi” ja hän sanoi tälle profeetalle, että jos joku joutuu kadotukseen
siksi, että vartija on lyönyt laimin tehtävänsä julistaa oikeaa sanomaa,
vartija joutuisi vastaamaan tästä tragediasta. ”Hänen verensä minä vaadin sinun
kädestäsi”, Jumala sanoi (Hes. 3:16–20).
Jos
tähän kuormaan suhtaudutaan vakavasti, sitä on itse asiassa mahdoton kantaa
ilman sanainspiraatio-opin antamaa varmuutta. En tahtoisi nousta saarnatuoliin ja
ottaa kantaakseni sen myötä tulevaa vastuuta, ellen uskoisi Raamatun
sanainspiraatioon.
Tämän
opin ansiosta papin on mahdollista astua seurakuntansa eteen ja sanoa: ”Näin
sanoo Herra.” Jos hän saarnaa Raamatun mukaisesti, myös hänen saarnansa on
Jumalan sanaa. Hänen saarnansa ei ole sanoiltaan inspiroitu eikä hänen
sanomansa ole suora ilmoitus Jumalalta. Mutta jos se todella perustuu
inspiroituun sanaan, hän voi olla varma siitä, että se on oikea ja tosi. Hän
voi olla varma siitä, että tämä sana ei jää turhaksi.
Maallikon
ei puolestaan tarvitse perustaa uskoaan papin sanoihin. Hän voi itse lukea
sanoiltaan inspiroitua Kirjaa ja arvioida pappinsa esittämän sanoman. Näin
tehdessään hän ei ole sopimattoman epäluuloinen eikä syyllisty hengelliseen
ylpeyteen. Kun juutalaiset Bereassa tutkivat kirjoituksista, oliko Paavalin
sanoma totta ja Jumalan sanan kanssa yhtäpitävä, heidän pyrkimystään sanotaan
Raamatussa ”jaloksi”. Näin maallikko oppii sanomaan papilleen kuten
samarialaiset sanoivat naiselle, joka oli puhunut Jeesuksen kanssa Jaakobin
kaivolla: ”Emme enää usko sinun puheesi tähden, sillä me itse olemme
kuulleet ja tiedämme, että tämä totisesti on maailman Vapahtaja” (Joh.
4:42).
Olen
varma, että tosi luterilaisuus eri puolilla maailmaa tunnustaa sanainspiraatio-oppia,
sillä ilman sitä mitään tosi luterilaisuutta ei voi olla olemassa. Tämän opin
ansiosta voimme puhua aivan rohkeasti ja luottavaisesti ja uskoa vakaasti.
Missä inspiroitua sanaa saarnataan täydessä totuudessaan ja puhtaudessaan,
siellä pappi voi seisoa saarnatuolissa ja maallikko istua kirkonpenkissä ja
molemmat voivat sanoa:
HERRAN
SUU ON PUHUNUT (Jes. 40:5).
Skriften och saligheten, Landskrona 1972, s. 18-27. Lyhennelmä. Käännös
Jarmo Heikkilä.