LUKIJOILTA:
OVATKO PIISPAT VIRKAKELPOISIA?
Naispappeus hyväksyttiin Suomen evankelisluterilaisessa
kirkossa vuonna 1986 noin 30-vuotisen kädenväännön jälkeen. Sen jälkeen ovat
tulleet toimeenpano-ongelmat, jotka ovat viime vuosina tiivistyneet piispan ja
kirkkoherran virkojen ympärille. Solmut on vedetty tiukalle, kun
virkakelpoisuutta/sopivuutta on mitattu naispappeudella.
Ongelmanasettelu pohjautuu
vastakkaisiin raamattukäsityksiin. Kun vanhan virkakäsityksen kannalla olevat
papit joutuvat toteamaan soveltumattomuutensa kirkkoherran virkaan, voidaan
vastavuoroisesti kysyä, kuinka ne piispat, jotka vihkivät naisia papeiksi,
voivat elää sovussa papinvalansa kanssa. Mistä määräytyy heidän virkakelpoisuutensa?
Uskonpuhdistaja Martti Lutherin
virkakäsitys perustuu kristittyjen hengelliseen pappeuteen ja on paljolti
yhteneväinen varhaiskirkon kanssa (ennen paaviutta). Valtuudet tulevat viime
kädessä seurakunnalta. Itse virkaan vihkimistä, jota nykyään katolisuutta seuraten
korostetaan, ei luterilaisuudessa ole pidetty välttämättömänä. Oleellista on
seurakunnalta saatu valtuutus*.
Lutherin kanta naisen
toimimiseen saarnavirassa oli Raamattuun perustuen kielteinen. Kuitenkin hän mainitsi
poikkeuksena naisluostarin, jossa nainen voi toimia saarnaajana rikkomatta
apostolin määräyksiä.
Luterilainen seurakunta voi toimia
hengellisiin valtuuksiin nähden ilman tuomiokapitulilaitosta ja yleensäkin
ilman kirkollista keskushallintoa. Mitä tulee hierarkiaan, kysymys on
papillisesta nimityksestä huolimatta inhimillisestä hallintomallista.
Esimerkiksi Suomen ev. lut. kirkon arkkipiispuus on venäläisen keisarivallan
aikaansaannos (v. 1817).
Kun toisaalta tasa-arvolla
ryhdyttiin elämöimään, on sen suojassa odotettavissa muutosta hierarkiassa joko
hajaannuttamisen tai keskittämisen suuntaan. Molemmat voivat toimia
samanaikaisestikin.
Kun naispappeuspäätöksen
läpiviemistä varten huudettiin aikanaan avuksi poliittisia voimia, merkitsi se
vastineeksi valtiokirkkoluonteen voimistumista, toisin sanoen kirkon
politisoitumista. Kun tänä päivänä huudetaan avuksi piispoja, saattaa tuloksena
olla vallan siirtäminen seurakunnista tuomiokapituleille nimenomaan virkojen
täyttämisessä.
Oikeusvaltiolle ominainen
tasapuolisuus virkojen täyttämisessä ei enää toteudu, kun erilaiset sopivuudet
ja tarkoituksenmukaisuudet asetetaan etusijalle. Diktatuuriin pyrkivät
hallitsijat ovat kaikkina aikoina pyrkineet omantunnon herroiksi.
Tasa-arvo jää naistenkin osalta lyhytaikaiseksi
ilon aiheeksi, sillä heidänkin on alistuttava hierarkiseen komentoon, joka voi
heittää naamionsa pois. Muutoksia voidaan tietenkin tutkia ottamalla selvää,
mistä komentosanat tulevat.
Periaatteessa muutokset
valtiokirkkojärjestyksen vallitessa ovat rinnakkaisia ja samanaikaisia
yhteiskunnassa ja kirkossa, jota yhä selvemmin tarkastellaan yhteiskunnallisena
instituutiona.
Matti Roininen
Lehtori, Nastola
[*Toimituksen kommentti: Luther ja
luterilaisuus ei ole pitänyt virkaanvihkimistä eli ordinaatiota ehdottoman
välttämättömänä, mutta on muutoin antanut sille suuren arvon.]