2 Kun. 5.
E. A. Lundqvist, rovasti (1856-1920)
”Naaman, Syyrian kuninkaan sotapäällikkö, oli kuuluisa
mies ja arvossapidetty herransa edessä, sillä hänen kauttansa oli Herra
pelastanut Syyrian.”
Naaman, samoin kuin koko Syyrian kansa, oli vajonnut
epäjumalien palvelemiseen. He eivät tunteneet Herraa, puhumattakaan
palvelemisesta. Mutta kaiken tämän ohessa ja tästä huolimatta Herra kuitenkin
oli runsaasti siunannut heitä ajallisilla lahjoilla. Se on armoa.
Kun nyt Jumala sillä lailla antaa ajallista hyvää,
niin mikä estääkään häntä samalla lailla antamasta taivaallisia ja iankaikkisia
lahjojansa. Ja niinpä Jumalan valtakunta tuleekin ”itsestänsä, ilman meidän rukoustamme”.
Se kaikki on armoa. Suokoon Jumala vain, ”että se tulisi meidänkin tykömme”.
Naaman oli maallisessa kutsumuksessaan saanut ainoan
ja totisen Jumalan siunauksen osakseen – etukäteen, silloin kun hän vielä eli
synnissä, Häntä tuntematta ja palvelematta, mutta sittemmin hän oli kuitenkin
joutuva elämänyhteyteen Hänen kanssaan. Niin mekin olemme saaneet sekä
ajallista että iankaikkista hyvää, kun vielä syntisiä olimme. Ihmeellisen
johdatuksensa kautta hän sitten tulevaisina aikoina tahtoo vetää meidät
luoksensa.
”Ja hän oli urhoollinen mies, mutta spitaalinen.”
Naamanilla oli kykyä ja varaa hankkia itselleen
kaikkea sitä hyvää, mitä tällä maailmalla on tarjottavanaan, mutta olipa
hänellä jotakin sellaista, mikä myrkytti koko hänen ilonsa, koko hänen
maallisen elämänsä. Se oli spitaali. Vaikka ihminen olisi koko maailman
voittanut, olisi hänellä sittenkin jotakin, mikä alati hänen elämänsä
katkeroittaisi. Ja tämä on synti.
Spitaali saattoi kulkeutua perintönä isältä lapsille,
ja samoin on meilläkin perisynti. Se puhkesi iljettävällä tavalla esiin, samoin
meillä on tekosynti. Joka päivä se muistutti sairasta olemassaolostaan, samoin
meillä on soimaava omatunto. Tietoisuus spitaalisuudesta synkensi sairaan
mielen, teki joka hetken kurjaksi ja tahtoi lamauttaa kaiken toimintahalun,
samoin myös paha omatunto riistää meiltä kaiken ilon, rauhan ja levon sekä tosi
halun ja voiman hyvään. Eikä spitaalia voinut kukaan ihminen parantaa, kuten ei
mikään teko liioin voi syntiä ottaa pois. Tämän taudin varma loppu oli sen
vuoksi kuolema, kuten myöskin synnin palkka on kuolema ja iankaikkinen kadotus.
Tähän tahdomme vertauksen vuoksi vielä lisätä, että kuten spitaalinen oli
muiden ihmisten seasta erotettu, teillä ja muualla velvollinen pysymään muista
loitolla sekä kädellään antamaan heille merkin siitä, että oli sellaisen
inhottavan taudin oma, samoin monet ovat syntispitaalin kautta joutuneet siinä
määrin häpeään, että heidän täytyy pysyä piilossa katujen hämärissä
sokkeloissa, niin, vieläpä heitä monasti täytyy pitää vankiloiden suljettuihin
koppeihin kätkettyinä.
Tietenkin Naaman oli kaiken pannut liikkeelle
saadakseen mahdollisesti sairauteensa parannusta tai uhkaavan kuoleman edes
hiukan loitommalla pysymään. Mutta pian tämä hänen vaivannäkönsä näyttäytyi turhaksi,
ja hän näki siis olevansa toivottomasti hukassa. Ihminen väistelee kuolemaa,
eikäpä siihen olisi mitään sanomista, mutta sisimmässään hän tekee sen syystä,
että ei tahdo kuolla, ja kuolla hän ei tahdo, syystä että tietää tehneensä
syntiä. Loitommalla, hyvinkin loitolla hän tahtoo kuoleman pysyvän, koska hänen
täytyy kauhistuen ajatella sitä päivää, jolloin hänet asetetaan kaikkivaltiaan
Herran eteen; eikä kuoleman välttämättömyyden ja Herran päivän ajatus anna
hänelle mitään rauhaa. Hän koettaa kyllä monin tavoin tätä rauhattomuutta
tyynnyttää, mutta turhaan; rauhattomuutta ei niin vain vaimenneta, syntiä ei
niin vain salaa kuljeteta pois. Todennäköisimmät syyt niihin arveluihin, että
haudantakaista elämää ei olisi olemassakaan, vaihtuvat mitä tuskaisimpaan
epävarmuuteen. Sellainen ajatus, että hän itse kykenisi tekemänsä pahan
hyvittämään, alkaa horjua eikä tyydytä, sillä täydellisen ja iankaikkisesti
vanhurskaan Jumalan pelko on sydämessä jäljellä. Tila tulee siten
toivottomaksi. Jumala sallii tällaisen toivottomuuden tulla, mutta kaiken sen
kestäessä Hän kuitenkin ojentaa pelastavan kätensä. Ja nyt on kysymys vain
siitä, tahtooko ihminen antaa pelastaa itsensä sillä tavalla, jonka Hän
kaikkiviisaassa neuvossaan on säätänyt.
Epäilemättä Naaman oli etsinyt spitaaliinsa parannusta
viisailta ja oppineilta sekä kaikkialta Syyrian valtakunnasta että kaukaa sen
rajojen ulkopuolelta, mutta kas, pelastus löytyi kuitenkin lopulta – hänen
omasta talostaan! Millä tavoin siis?
”Syyriasta oli sotajoukkoja mennyt ulos retkeilemään,
ja olivat ottaneet vangiksi Israelin maalta pienen tytön; ja hän palveli
Naamanin vaimoa.”
Pelastus oli tuleva lapsen suusta!
Kun me epäuskon ja synnin vaihdellessa olemme jonkun
verran tulleet iäkkäiksi ja sitten sydämen syvän hädän pakottamina alamme etsiä
sielullemme parannusta, niin mekin etsimme sitä niinkuin se olisi kaukana. Ja
kumminkin se saattaa olla juuri meidän tykönämme. Missä? Sanassa! (Room.10:8)
Mutta me olemme niin peräti unohtaneet sen, minkä Jumala ammoisina aikoina on
ilmoittanut meidän pelastumiseksemme, että ajatuksemme liitelevät lavealti
muualla, harhateillä. Ajattelehan sentään, jos hillitsisimmekin niitä ja
kuuntelisimme, mitä punaiset lasten huulet tavailevat kodissamme ja
huoneessamme. Mehän kuulemme heidän lukevan: ”Minä, Herra sinun Jumalasi,
olen kiivas kostaja”. Mutta he lukevat myös Jeesuksesta Kristuksesta, ”joka
lunasti minun, kadotetun ja tuomitun ihmisen ja vapahti minun kaikista
synneistä, kuolemasta ja perkeleen vallasta, pyhällä, kalliilla verellään ja
viattomalla kärsimisellään ja kuolemallaan, että minä hänen omansa olisin,
hänen valtakunnassansa hänen alamaisenaan eläisin ja häntä iankaikkisessa
vanhurskaudessa, viattomuudessa ja autuudessa palvelisin, niin kuin hän on
kuolleista noussut, elää ja hallitsee iankaikkisesti”. Sekä: ”Laupeutensa
tähden hän meidät autuaiksi teki”, ja senvuoksi kaikkivoipa Jumalamme on
käskenyt meidän sanoa näin: ”Isä meidän, joka olet taivaissa”, sillä Hän
”tahtoo näillä sanoilla kehottaa meitä uskomaan, että hän on meidän oikea
Isämme ja me hänen oikeat lapsensa”. Mitäpä me enempää tarvitsemme! Sana on
juuri sinun tykönäsi!
”Hän sanoi emännällensä: oi, jos minun herrani olisi
profeetan tykönä, joka on Samariassa, niin hän parantaisi hänet
spitaalistansa!”
Ilosta säteilevin silmin tyttönen tämän varmaankin
sanoi. Hän piti isännästään. Hän oli useasti hänen sairauttaan ajatellut, hänen
kurjuuttaan surkutellut ja sydämestään toivonut hänen paranemistaan. Niinpä hän
kerran, kenties kaivon ääressä yksinänsä istuessaan, tuli ajatelleeksi
profeettaa! Kuin päivänsäde oli tämä ajatus hänelle! Nyt oli Naamanin terveys
tiedossa! Voi, miten tyttönen sinä hetkenä riemastuikaan! Ottaen huomioon
profeetan ja hänen tekonsa hän nyt jo heti näki sielunsa silmillä puhdistuneen
ja onnellisen Naamanin, vallan toisen kuin spitaalisen Naamanin, jonka hän
tiesi valitellen viruvan tuolla sisällä talossa tautivuoteellaan. Sielunsa
silmillä hän näki nämä molemmat Naamanin olemukset yhtäaikaa. Ja sitten hän
riensi emäntänsä kanssa puhumaan.
Mitä näin tarkka tutkistelu hyödyttää, kysynet ehkä
ihmetellen, rakas lukijani. Tahdon siihen vastata, että syitä sellaiseen
tutkisteluun lienee enemmän kuin tarpeeksi, sillä osaltansa tämäkin valaisee
meidän vanhurskauttamistamme! Tarkastelkaamme sen vuoksi asiaa sanoisinko
”korkeammalta näkökannalta”. Oli varsin luonnollista, että tällä ystävällisellä
ihmislapsella, jonka olemme kuvitelleet kaivon äärellä yksinään istumassa, oli
samana hetkenä, jolloin hän sattui profeetan muistamaan, sielunsa silmien edessä
yhtäaikaa kaksi Naamanin kuvaa, toinen valoisa ja toinen kurja, ts. puhdas
Naaman ja saastainen Naaman!
Nyt tahdomme kysyä: onko siis mitään ihmeellistä
siinä, että itse korkein Jumala, taivaallisen rakkauden Jumala tuolla ylhäällä,
ottaen huomioon Kristuksen ja hänen tekonsa, nyt jo näkee silmiensä edessä
iäisiksi ajoiksi vanhurskautetun ja autuaan ihmissuvun, siis aivan toisen kuin
tämän saastaisen ihmissuvun, jonka Jumala kyllä tietää täällä alhaalla ajan
ahdistuksissa oleskelevan. Jumala näkee silmiensä edessä kaksi ihmissuvun kuvaa
yhtaikaa: 1) Kristukseen katsoen vanhurskautetun ihmissuvun ja 2) siihen
itseensä katsoen ja itsessään saastaisen ihmissuvun.
Niin nyt Jumala iankaikkisuudesta asti on ihmiskuntaa
katsellut Kristuksen ja Hänen iankaikkisen vanhurskautensa valossa. Niin hän
sitä katseli antaessaan muinoin kerran lupauksen vaimon siemenestä. Niin
myöskin tämän Siemenen huudahtaessa: se on täytetty. Ja niin Hän sitä nyt
katselee ylösnousseessa, Hänen oikealla kädellään istuvassa Jumal–ihmisessä,
Jeesuksessa, jota sen vuoksi myös kutsutaan nimellä ”Herra meidän
vanhurskautemme”. Siinä meillä on ”armo Jumalan sydämessä eli Jumalan
iäisyysajatus Kristuksessa iankaikkisesti vanhurskaasta ja autuaasta
ihmissuvusta. Tämä on toinen kuva, ja sen vuoksi me laulammekin: ”Hänessä
maailma sovitettihin.” Mutta samalla kertaa Hän varsin hyvin tietää, mitä
ihmissuku itsessään on ja minkä arvoinen se itsessään on. Se on toinen kuva.
Niin nyt Jumalalla on silmiensä edessä kaksi kuvaa samasta ihmissuvusta, kuten
Naamanin palvelijattarella silmiensä edessä oli kaksi kuvaa samasta Naamanista.
Entäpä me uskovaiset kristityt! Millaisina me itseämme
katselemme? Niin, Jumala olkoon ylenpalttisesti ylistetty ja kiitetty! Me
kiitämme Jumalaa siitä, että olemme osa Kristuksessa iankaikkisesti
vanhurskautetusta ja autuaasta ihmissuvusta, samalla kertaa kuin niinikään
olemme osa saastaisesta ihmissuvusta täällä alhaalla. Omituisia pyhimyksiä,
syntisiä ja vanhurskaita yhtäaikaa! ”Minä olen musta, mutta sangen suloinen”.
”Murheellisia ja kuitenkin aina iloisia”.
Rakas lukija! Sallinet minun vielä rahtusen viivähtää
tarkastelemassa sitä rakasta pientä sielua, joka tuon onnellisen sanoman
Naamanille toi. Hän oli hurskas lapsi. Ehkäpä hänen mieleensä kylläkin
juolahti, että Naaman oli tehnyt syntiä ja että häntä sen vuoksi niin
vaivattiin, mutta mitä olikaan nyt hänen sisimmässään tapahtunut samana
hetkenä, jolloin hän, kuten edellä mainittiin, oli tullut ajatelleeksi
profeettaa ja hänet huomioon ottaen näki rakastavaisessa ja hyväntahtoisessa
sydämessään kuvan puhtaasta ja onnellisesta Naamanista? Vieläkin kerran
kysymme: mitä oli nyt hänen sisimmässään tapahtunut? Niin, se oli tapahtunut,
että hän ei enää muistanut hänen syntejänsä! Sinä hetkenä hän oli unhottanut
hänen syntinsä, peittänyt ne silmiensä nähtävistä ja tuominnut hänet kokonaan
toisin. Sydämensä hyvyydestä ja armahtavaisuudesta hän nyt oli yhtäkkiä
pyyhkinyt näkyvistään pois kaiken hänen syntinsä sekä hänen kaiken siitä
koituvan rangaistuksensa ja kurjuutensa. Samalla kertaa kun sydämessä oli kuva
profeettaan katsoen puhtaasta ja onnellisesta Naamanista, oli siellä myös
anteeksianto! Kun nyt Jumala niin on rakastanut maailmaa, että on antanut sille
ainoan Poikansa, niin Hän myös jo samalla silloin sydämessään rakkautensa
tähden ja tässä Pojassaan on anteeksi antanut maailman synnin ja asettanut
maailman Hänessä vanhurskautettuna silmiensä eteen. Syntien anteeksi antaminen
ja vanhurskauttaminen ovat yhtä! Ja niin nyt on tapahtunut, jotta jokainen,
joka häneen uskoo, ei hukkuisi, vaan saisi iankaikkisen elämän.
Noudattaisiko Naaman palvelustytön neuvoa ja etsisikö
profeetan käsiinsä, vai eikö?! – Se oli vielä hämärän tulevaisuuden asia. Mutta
sen tyttönen, tämä hurskas sielu, jätti sikseen. Olihan kokonaan eri asia se,
että hän sydämensä hyväntahtoisuudesta oli parhaansa tehnyt ja suonut
Naamanille kaikkea hyvää, ja taas toiselta puolen se, lähtisikö Naaman
profeetan luo vai eikö! Jos Naaman nyt ei lähtisi matkaan, niin hän tosin
kuolisi spitaaliinsa. Mutta tyttönen ei kärsinyt siitä mitään vahinkoa, että
hyväsydämisyydessään oli profeettaa ajatellut ja sielussaan katsellut puhtaan
ja onnellisen Naamanin valoisaa kuvaa. Hänelle ei siitä mitään vahinkoa
koitunut, että oli antanut siunatun ajatuksensa häneen kohdistua. Eikä mikään
estänyt häntä tätä kuvaa yhä edelleen katsomasta, ottaen huomioon profeetan
kyvyn, vaikkakin spitaali jo olisi tottelemattomasta Naamanista tehnyt lopun,
ja hänen olisi surren täytynyt ajatella tätä miestä, joka ei hänen neuvoaan
noudattanut. Sydämellisen rakkautensa takia Jumala katselee koko ihmissukua
Pojassaan ikiajoiksi vanhurskautettuna, ja mitään me emme voi siihen lisätä
emmekä siitä pois ottaa! Tähän Jumalan iäisyysajatukseen usko nimittäin ei tuo
mitään lisää eikä liioin epäusko mitään ota siitä pois. Tämä Jumalan
iäisyysajatus on täydellisyydessään aina yhtä ylenpalttisen rikas, horjumaton
ja pysyy itsestään voimassa. Eikä Jumalan iäisyysajatus, hänen hyvä, ihana ja
taivaallinen olentonsa kärsi siitä mitään vahinkoa, vaikkapa saatana houkuttelisi
laumoittain ihmisiä epäuskossa syöksymään helvettiin. Ne jotka ovat korkeimman
sanat ja neuvot, iäisen autuuden evankeliumin, halpoina pitäneet, ovat sillä
vain itseään vahingoittaneet. Kuinka voisivat saatana ja ihminen vahingoittaa
Jumalaa, Hänen iankaikkisia tarkoitusperiään ja ajatuksiaan! Jos onkin olemassa
ihmisiä, jotka tahtovat Hänet halpana pitää ja Häntä ilman olla, niin Hän
kykenee maan kivistä herättämään itselleen lapsia heidän sijaansa (Matt. 3:9),
ja vaikkapa ihmiset Jumalaa kunnioittamasta ja ylistämästä vaikenisivat, niin
kivet huutaisivat (Luuk. 19:38-41).
Ja kun näin on asianlaita, niin meidän ei tarvitse
julistaessamme Kristuksessa tapahtunutta yleistä vanhurskauttamista, olla
epäröivällä kannalla sen suhteen, koituisiko sen kautta haittoja sille, mitä
kuuluu Jumalan vihaan pahan pauloissa olevaa maailmaa kohtaan! Sillä kuten jo
on mainittukin, kyllä Jumalakin vallan hyvin tietää, mitä ihmisessä piilevä
synti on, ja millaisen tuomion se ihmiselle tuottaa. Ja kaiken tämän Hän ilmoittaa
sydämille ja omilletunnoille pyhässä laissaan, osaksi johdattaakseen kurituksen
avulla syntistä Kristuksen luo, ja osaksi, mikäli sellainen kuritus on ollut
tuloksetonta, iäksi sitoakseen uppiniskaiset kadotukseensa. Tästä olisi yhä
edelleen paljon puhumista, mutta pysyäkseni niissä ajatuksissa näistä Naamanin
puolisolle lausutuista sanoista, joita jo tässä kappaleessa olen esittänyt,
tahdon lisätä vain tämän: tuo rakas lapsi, joka oli niin herttaisen avulias ja
toimekas sekä sydämessään katseli puhtaan Naamanin valoisaa kuvaa, tiesi kyllä,
että Naaman virui sisällä talossa spitaalinsa kourissa ja että hän siihen
menehtyisi, ellei lähtisi profeetan luo. Siinä tapauksessa että Naaman ei olisi
hänen neuvoaan noudattanut, eikä siis lähtenyt matkaan, vaan siis kuollut
kurjuuteensa, olisi tuo rakas lapsi toki voinut laskea ilmoille surunsa ja
säälinsä isäntänsä kohtalon suhteen, vieläpä kiivaimman mielipahansa ja vihansa
herransa typeryyden suhteen (tietenkin mikäli sellainen saattoi halvan
palvelijattaren asemassa tulla kysymykseen). Ja mikä olisi häntä sen ohessa
estänyt pitämästä isäntänsä onnetonta kuolemaa oikeudenmukaisena ja
peruuttamattomana rangaistuksena hänen uppiniskaisuudestaan! – Kuinka paljon
palavampi onkaan silloin Jumalan pyhä viha niitä kohtaan, jotka eivät Hänen
kunnialleen ja sanalleen anna arvoa sekä hyljeksivät Hänen rakkauttansa. ”Niin
kuin on kirjoitettu: Katso, minä panen Siioniin kompastuskiven ja
loukkauskallion, ja joka häneen uskoo, se ei joudu häpeään” (Room.9:33). Ja
tämä kompastuskivi ja loukkauskallio on toden totta sana Hänestä, joka on
Samarian profeettaa suurempi, siis Kristuksesta! Sana Kristuksesta ja Hänessä
tapahtuneesta iankaikkisesta vanhurskauttamisesta on kirkon kulmakivi. Siitä
seurakunnalle saarnataan ja juuri siitä vanhat ja nuoret, suuret ja pienet
lukevat ja laulavat.
Nuorison Ystävä 1916, s. 66-70. Jäljensi Mika Rantanen.