Hiljaisissa mietteissään astelee nuori Aimo Suontie
hänelle vastaikään tutuksi tulleita katuja, astelee sivulleen vilkaisematta kuin
vanha helsinkiläinen, ikään kuin ei olisikaan vasta pari viikkoa sitten tähän
suurkylään saapunut. Hänen katseensa on tähdättynä suoraan eteenpäin, mutta
tuskin se sentään huomaa edes vastaantulijoita. Alakuloinen ei tuo katse
kuitenkaan ole, vaan iloa se ilmaisee, vaikka ei tosin tuota tavanmukaista
nuoren ylioppilaan iloa. Joku syvempi syy on hänen hiljaisen ilonsa synnyttäjä.
Mikä se on, selviää pian seuratessamme hänen askeleitaan.
Nyt astuu hän erään kivitalon ovesta, nousee toiseen kerrokseen, soittaa
ovikelloa ja on pian ystäviensä keskellä, pienen toveripiirin, jonka
yhdistäjänä on usko Ristiinnaulittuun, usko Herran sanaan.
Usko Herran sanaan!
Nykyaikana! Kahdennellakymmenennellä vuosisadalla!
Ylioppilaitten kesken, nuorten, tiedonlähteestä
maistaneitten –
ihme suuri!
Arvi Suontie on heidän joukossaan ensikerran.
Ensinnäkin siksi, että on vasta vähän aikaa ollut Helsingissä, ja toiseksi
siksi, että on vasta vähän aikaa nähnyt totuuden kirkkauden Herran sanassa
elettyään sitä ennen siinä pimeydessä, jossa ei tunneta syntiä, ei armoa.
”Herra on suloinen” sai hän kokea täysin määrin. Se
ilo hänen katseensa kirkasti. Syntinen oli nähnyt armon. Ja siksi hän nytkin
ihastuksen valtaamana oli rientänyt hengenheimolaistensa pariin, uusien toverien,
joista ei vielä enempää tuntenut muita kuin yhden, Matti Kannon, joka oli häntä
kehottanut saapumaan heidän luokseen.
Uusi tulokas oli pian seuran keskus, sillä uusi
löydetty on aina rakkaampi kauemmin tallella olleita. Jotain liikuttavaa oli
siinä ihastuneessa huomaavaisuudessa, jolla nuori ensikertalainen ympäröitiin.
– Sinä siis olet vasta kaksi kuukautta ollut uskossa
– kysyttiin.
– Niin, vastasi Arvi silmiensä kyyneltyessä.
– Kuinka se tapahtui?
– En tiedä ... ”Sen vain tiedän, että minä, joka ennen
sokea olin, nyt näen.” Tiedän Jeesuksen Herrakseni, joka lunasti minut, ja
olen saanut maistaa, millaista on hänen tuomansa rauha.
– Sellaista ei anna maailma.
– Ei.
Matti Kanto avasi Raamatun ja luki: ”Niin Jeesus
sanoi niille kahdelletoista: Ettekö tekin tahdo mennä pois? Simon Pietari
vastasi hänelle: Herra, kenen luo me menisimme? Sinulla on iankaikkisen elämän
sanat; ja me uskomme ja olemme ymmärtäneet, että sinä olet Kristus, elävän
Jumalan Poika ...”
Arvi painoi kätensä ristiin kuin aameneksi. Uusi elämä
uskossa iankaikkisen elämän sanaan oli ylen
riemullista. Sydän eli kevättä, puhdasta, kaunista,
rikasta ...
Itke sydämeni, itke ja valita! Ota osaa Matti Kannon suruun!
Raskaasti lepää hänen päänsä käden varassa ja sormet puristavat
ohimoita kuin pihdeillä, kun hän ajattelee, kuinka kaikki on käynyt niin kuin
on käynyt.
Sillä hän rakasti tuota nuorukaista, oli vähitellen
niin kiintynyt häneen kuin isä poikaansa, ja sen vuoksi on hän koettanut keksiä
viimeisimmätkin keinot eksyneen palauttamiseksi.
”Kyllä routa porsaan kotiin ajaa”, oli hän ajatellut
ensimmältä, kun oli huomannut, että Arvi alkoi luisua pois totuudesta. Ennen
kuin yksikään toisista tovereista oli hän silloin huomannut sen vieraan sävyn,
mikä oli tullut tuon toivorikkaan nuorukaisen sanoihin. Niistä alkoi lunastus
siirtyä syrjempään ja ”Mestarin seuraaminen” astui etualalle. Ja samalla tuli
niihin ”ymmärtämystä toisinajattelevia kohtaan”.
Turhaan oli Matti varoittanut vaarasta. Kuinka hyvin
hän muisti sen, kun hän ensikerran puhui ystävälleen niistä huomioista, joita
oli tehnyt. Hän oli silloin mennyt Arvin luo varmasti vakuuttuneena siitä, että
montakaan sanaa ei hänen tarvitse lausua, kun toinen jo huomaa.
Kuinka oli käynyt?
Hän oli varoittanut, hän oli kyynelsilmin pyytänyt,
ettei hänen nuori ystävänsä tinkisi totuuden sanasta piirtoakaan, ei poikkeaisi
siitä hiuksenkaan vertaa, sillä – hän sanoi – tie on viettävä.
Mutta hän kohtasikin vastaväitteet valmiimpina kuin
oli osannut odottaakaan.
– Ei meidän tule tuomita, sanoi Arvi omalla
herttaisella tavallaan, eikä itserakkaudessamme luulla, että meidän
käsityksemme Herran sanoista ja teistä olisi ainoa
pätevä. Herralla on lapsia monella taholla.
– Anna Herran tuntea omansa, mutta varo sinä
tuomitsemasta muuten kuin sanan mukaan, joka selvästi ilmoittaa: ”Te olette
erotetut Kristuksesta, te, jotka lain kautta tahdotte vanhurskaiksi tulla.”
Sana olkoon ainoa tuomari, emme me.
Niin oli hän puhunut, ja paljon muuta. Mutta vaikka
Arvi lopulta oli näennäisesti myöntynyt ja ystävyydessä erottiin, jäi Matille
kuitenkin kirveleväksi tietoisuudeksi se huomio, että irti on jo tämän
uskovaisen juuret sanasta.
Vai eivätkö ne olleet vielä sinne asti kiintyneetkään?
Kivipellossako oli siemen niin kauniisti orastanut?
Tie oli ollut viettävä.
Oppaanaan sanan ohje: ”Koetelkaa kaikki ja pitäkää
se mikä hyvä on” oli Arvi rientänyt tutustumaan eri uskonnollisiin
piireihin, mutta mittapuuna niitä arvostellessa ei ollut enää yksinomaan Herran
sana, vaan monet muut tekijät. ”Hengellisyyden” mukaan hän nyt tuomitsi.
Ystävyyden varjo säilyi vielä Arvin ja Matin kesken,
vaikka tiet olivat eronneet.
Ainakin tähän asti, mutta tuskin edelleen, sillä nyt
ei Matti enää jaksa toivoakaan, kun on saanut nähdä, minne luisu tie on vienyt.
Hän on pitemmän ajan kuluttua ollut tapaamassa entistä
ystäväänsä, häntä, jonka ilo ja elämä kerran oli verisovinto, Herran sanan
iäiset totuudet. Voi! Nyt hän ratsastelee pyhimmässä keppihevosellaan, jota
nimittää ”tieteeksi”, tallaten jalkoihinsa kaiken pyhän ilman pelkoa, ilman
vavistusta. Hän on jo noussut Sanankin tuomariksi.
Ja tämä sentään hengellisyyden varjossa. Voi maailmaa
pahennusten tähden!
Kauan istuu Matti vaipuneena tuskaisiin mietteisiinsä,
sillä aina uudelleen palajaa hänen mieleensä
kauniin alun ja surkean lopun vastakohta. Repivää
tuskaansa taltuttaakseen hän tarttuu Herran sanaan.
Avattuaan kirjan hän säpsähtää sillä siinä hän näkee
itse Herran kertomana tämän kaiken: ”Kun saastainen henki lähtee ihmisestä,
kuljeksii se kuivia paikkoja ja etsii lepoa, eikä löydä. Silloin hän sanoo:
Minä palaan huoneeseeni, josta lähdin. Ja kun hän tulee, tapaa hän sen vapaana
ja lakaistuna ja koristettuna. Silloin hän menee ja ottaa mukaansa seitsemän
muuta, häntä pahempaa henkeä, ja ne tulevat sisään ja asuvat siellä. Ja sen
ihmisen viimeinen tila on oleva pahempi kuin ensimmäinen. Niin käy myös tälle
pahalle sukukunnalle.”
– Herra, Herra, pääsi Matilta kuin hätähuutona.
– Sinun luomasi ja lunastamasi ihminen liittoutuu
pimeyden henkien kanssa, sellainenkin, joka on nähnyt sinun sanasi kirkkauden.
Voi, Arvi!
– Niitä oli seitsemän, niin, ja pahin, se seitsemäs,
on tuo kirottu – ”raamatunkritiikki”.
Matin käsi puristuu nyrkiksi.
Hanna Rauta, Ei muuta tietä. Helsinki 1947, s. 12-16.