Valkealan tapaus on
herättänyt runsaasti keskustelua virkakysymyksestä. Oheinen lehtikeskustelu
osoittaa jälleen, että tätä asiaa varsinaisesti koskevat Raamatun kohdat tukevat
vastustajia, kun sitä vastoin kannattajat joutuvat hakemaan muita perusteluja.
TARPEETONTA KESKUSTELUA
Jakobstadstidning
6.9.2002
Minusta tuntuu, että
monet kanssani kärsivät ja alkavat olla väsyksissä keskusteluun, saavatko naiset
olla pappeja vai eivät. Mutta koska minusta keskustelu on saanut sellaisia
mahdottomia esityksiä ja koska käsitystapa, jossa ollaan naispappeja vastaan,
nähdään ainoaksi mahdolliseksi, jos tahdotaan ottaa Raamattu vakavasti, tahdon
kirjoittaa muutamia rivejä.
1. Ainoat pappisvirat,
joista Raamattu kertoo, ovat Vanhan testamentin mainitsema pappisvirka, ja
Uuden testamentin järisyttävä väittämä, että kaikki, jotka uskovat Jeesukseen,
ovat pappeja ja kuuluvat siihen, mitä myöhemmin on kutsuttu yleiseksi
pappeudeksi.
2. Järjestys siinä,
kuinka evankeliumia pitää julistaa ja seurakuntaelämä järjestää, on vaihdellut
historian saatossa lähtien seurakunnan ja kirkon erilaisista tarpeista sekä
historiallisista ulkoisista olosuhteista. Alkukirkossa toimi seurakuntaelämä
aluksi pitkään armolahja-ajattelusta käsin ja muinaisessa kirkossa kasvoi
vähitellen esiin kolmijakoinen virka, piispa, pappi, diakonaatti. Jotkut olivat
viranhaltijoita, toiset eivät.
Myöhempi kehitys oli,
että Rooman piispa sai tai pikemminkin otti itselleen ylemmän aseman ja
kehittyi paavius. Luther osaltaan katsoi, että tärkeää oli, että evankeliumia
julistettiin. Hän puhui siksi Sanan virasta, jossa paino oli sanomassa ei
viranhaltijassa.
3. Raamattu
kirjoitettiin aikana, jolloin nainen nähtiin aivan toisin kuin meidän
aikanamme. Juutalainen mies kiitti Jumalaa rukouksessaan joka päivä siitä,
ettei ollut pakana, orja eikä nainen. Naisen todistuksella ei ollut mitään
arvoa, juutalaisesta rukouskirjasta voidaan yhä vielä lukea rabbiinien ajatelma
”ei pidä jutella paljon naisen kanssa, ei oman vaimon kanssa, vielä vähemmän
lähimmäisen vaimon kanssa; se, joka juttelee paljon naisten kanssa, vetää pahan
päällensä”. Sen ajan näkemyksestä lähtien oli siksi myös luonnollista
Paavalille suunnata kirjeensä yksistään miehille (”veljeni”).
Lähtien ylläolevasta
ymmärrämme, kuinka järisyttävä on täytynyt olla Jeesuksen keskustelu naisen
kanssa Sykarin kaivolla. Se kaikkien evankelistojen väittämä tosiasia, että
ensimmäiset Jeesuksen ylösnousemuksen todistajat olivat naisia, on sinänsä myös
voimakas todistus kertomusten todenperäisyydestä. Kukaan ei sen ajan
kulttuuri-ilmastossa olisi tullut edes ajatelleeksi, että naisten annettaisiin
olla todistajina.
Kun Paavali 1 Kor.
15:ssa luettelee ylösnousemuksen todistajia, hän jättää johdonmukaisesti pois
naiset, koska hän tiesi, että heidän naisellinen todistuksensa ei ollut pätevä
lukijoille.
4. Uuden testamentin
syntyaikaan olisi aivan yksinkertaisesti ollut suuri kompastuskivi, jos nainen
olisi saanut johtavia asemia kirkossa. Hänen piti ajan tavan mukaan olla hiljaa
eikä ryhtyä puhumaan ja kaikkein vähiten opettamaan. Joitakin poikkeuksia
löydämme naisissa, jotka ovat toimineet profeettoina. Oli ilmeisesti niin, että
heidän hengellinen asemansa oli niin vahva sen myötä, että he saivat
profeetallisia sanoja Herralta. Tämän takia heille täytyi antaa tilaa.
5. Pidän mahdollisena
ainoastaan kahta tulkintaa Uuden testamentin järjestyksistä. Toinen on
kirjaimellinen: naisen
todistusta ja opetusta ei voida sallia missään muodossa, poikkeuksena
mahdollisesti profeetalliset. Meidän täytyy silloin palata käytäntöön, joka oli
vallitseva maassamme 100 vuotta sitten. Kaikista muista rajanvedoista tulee
teennäisiä ja mielivaltaisia.
Toinen tulkinta lähtee
siitä, että koko asia on järjestyskysymys, joka ratkaistaan eri tavoin eri
aikoina. Ja ennen kaikkea – samalla tavalla kuin naisen näkyvä asema
uusitestamentillisella ajalla olisi vaikeuttanut evankeliointia, on hänen
oikeuksiensa kieltäminen tänään este aikamme ihmiselle.
6. Rinnastus opetukseen
orjuudesta on valaiseva. Samoin kuin Paavali sanoo, että Kristuksessa ei ole
eroa miehen ja naisen välillä, kirjoittaa hän, ettei ole myöskään eroa orjan ja
vapaan välillä, kaikki te olette yhtä uskossa.
Mutta kuitenkaan Paavali
ei tahtonut saada uutta järjestystä orjajärjestelmään. Hän tiesi sen ajan
tapahtumista, mihin verilöylyyn sellainen voisi johtaa. Mutta samanaikaisesti
oli hänen sanoissaan kaikkien ykseydestä sellainen aines, joka myöhemmin
johtaisi muutokseen.
7. Kaikkien meidän
tietomme on kappaletavaraa. Minulla on täysi kunnioitus niitä kohtaan, jotka
tulevat toisiin johtopäätöksiin. Mutta odotan, että kummassakin leirissä
myönnetään, että on kysymys raamatunsanan tulkinnasta. Ja vaikea minun on
ymmärtää, että tästä kysymyksestä täytyy tehdä kirkon kohtalonkysymys. Sillä,
olemmeko naispappien puolesta tai heitä vastaan, ei ole pelastuksemme kanssa
mitään tekemistä. Yhä on voimassa: Yhtenäisyys keskeisissä kohdissa; vapaus
kiistellyissä; rakkaus kaikessa.
Boris Salo
Larsmon seurakunnan
khra
TARPEETON KESKUSTELU
Jakobstadstidning 10.9.2002
Kirkkoherra Boris Salo heittäytyy keskusteluun, jonka
hän kokee sekä tarpeettomaksi että väsyttäväksi. Haluan kommentoida hänen
pohdiskeluaan joukolla kohtia.
1. Olemme yksimielisiä siitä, että keskustelu on
vienyt voimia. Mutta kenenkään ei pidä tulla sanomaan, että naispappeuden
vastustajat ovat panneet käyntiin keskustelun, joka on kuluttanut niin paljon
henkistä energiaa kirkossa.
2. Salolla on täysi oikeus sanoa keskustelua
tarpeettomaksi, mutta hän tuskin on
vilpitön. Jos hän todellakin katsoo keskustelun tarpeettomaksi, miksei hän
siinä tapauksessa anna toisten keskustella vapaasti, ilman että hän sekaantuu
keskusteluun?
3. Salo käyttää vanhaa temppua, jossa kysymys
pelastuksesta ja kysymys virasta asetetaan vastakkain. ”Pelastuksemme kanssa ei
ole mitään tekemistä sillä, olemmeko naispappien kannalla tai heitä vastaan”.
Tässä on kysymys vaikuttavasta teologiasta, joka on
pantu kokoon naispappien tukemiseksi.
Tämän teologian mukaan on suhteellista kaikki se, mikä
ei kuulu vanhurskauttamiseen (pelastukseen).
Jotta ei farssimaisesti tehtäisi koko kristillisestä
opista kuminauhateologiaa, on asiaa mietitty niin, että se mikä kuuluu uskoon,
on järkkymätöntä. Se mikä ei kuulu uskoon, voi olla tulkintojen kohteena sen
mukaan, mitä kulloinenkin aika vaatii.
On korostettava, että sellainen jako on vieras sekä
kirkkoisille että Lutherille. Luther argumentoi päinvastoin lähtien Raamatun
tekstistä niin kuin se näyttäytyy jokaisessa annetussa kohdassa eikä ota
vanhurskauttamista mittapuuksi siinä, missä teksti ei selvitä juuri sitä asiaa
(vrt. Lutherin keskustelu Marburgissa reformoitujen kanssa).
4. Edellä olevasta seuraa kysymys: Miksi Salo
argumentoidessaan puhuu ummet ja lammet, mutta karttaa niitä
Raamatun kohtia, joissa selvimmin kohtaamme kiellon
sille, että naiset voisivat olla seurakunnan opettajia ja paimenia? Minulla on
paha aavistus.
5. Salo katsoo löytäneensä rinnakkaisuuden, joka on ”valaiseva”.
Viittaus orjuuteen sortuu
kuitenkin omaan näppäryyteensä. Katsotaan, että jos
olemme kerran jättäneet orjuuden taaksemme evankeliumin läpäisevän voiman
seurauksena, pitäisi siis olla oikein ja kohtuullista, että kumotaan Raamatun
”ei” naispapeille.
Taas on kysymys väärästä yhdistelmästä, joka ei päde.
Ainoakaan niistä Raamatun kohdista, jotka puhuvat orjuudesta, ei sisällä
viittausta jumalalliseen järjestykseen. Ei, orjuus on pahojen ihmisten luoma
järjestys.
Vielä oudommaksi käy Salon ”valaiseva esimerkki” sitä
taustaa vasten, että Paavali polttomerkitsee orjuuden, kun hän rinnastaa
orjakauppiaat valehtelijoihin, tappajiin, väärän valan tekijöihin ja
haureudenharjoittajiin (1 Tim. 1:9-10).
6. Salo väittää, että ”alkukirkossa seurakuntaelämä toimi
aluksi pitkään lähtien armolahja-ajattelusta ja muinaisessa kirkossa kasvoi
vähitellen esiin kolmijakoinen virka, piispa, pappi, diakonaatti”. Minun on
vaikea uskoa, että ystäväni ja kurssitoverini on niin tietämätön
teologianhistoriasta. Tosiasia on, että linja kulkee apostolinvirasta tämän
päivän pappisvirkaan. Apostolit valitsivat piispat ja Kreetan piispalle
Tiitukselle Paavali antoi selvät ohjeet siitä, miten kirkko organisoidaan ”ja
joka kaupunkiin asetetaan vanhimmat” (Tiit. 1:5). Samassa yhteydessä hän myös
määrää, mitkä laadulliset ominaisuudet näillä vanhimmilla (presbyteereillä) on
oltava.
7. Salo kehottaa yhtenäisyyteen keskeisissä kohdissa.
Jää epäselväksi, mitä kohtia hän tarkoittaa. Augsburgin tunnustuksen mukaan
kuuluu artikla saarnavirasta (Augustana, art. V) tärkeimpiin uskonartikloihin
ja mainitaan vanhurskauttamista koskevan artiklan jälkeen, mutta ennen mm.
kastetta ja ehtoollista. Kirjassaan Kirkosta ja kirkolliskokouksista Luther
mainitsee kirkon seitsemän tuntomerkkiä. Siellä missä jokin tuntomerkeistä
puuttuu, ei ole oikea kirkko läsnä. Kirkon virkaa koskeva osa on tärkeä
muistutus siitä, että Luther ei katso papin persoonan olevan yhdentekevän
kysymyksen. Virkakysymys ei ole toisarvoinen asia. Se koskettaa kirkon elämän
keskusta.
8. Salo käyttää hyväkseen myös tunnettua
argumentointimenetelmää, joka tarkoittaa sitä, että
käytetään käsitettä ”pahennuksen herättäminen”
eräänlaisena jaotteluperiaatteena. On totta, että se mikä voi olla sopimatonta
tänään, voi olla sopivaa huomenna. Mutta se ei päde kaikkeen. Jumalan
seurakunnassa on sellaista, mikä voidaan pitää sopimattomana ajasta, paikasta
tai kulttuurivirtauksista riippumatta. Se että poistetaan kaikki pahennusta
herättävä, johtaa ajan mittaan kirkon kuolemaan. ”Puhe rististä…”
9. Kuinka tästä kysymyksestä on voinut tulla kirkon
kohtalonkysymys, kysyy Salo. Silmukkaa kaulan ympärillä kiristetään niiden
kohdalla, jotka edustavat klassista virkanäkemystä. Pappeja ei aseteta
ehdokassijalle vaalissa. Meidän omalla seudullamme on lähes kymmenen nuorta
teologia, joilla on heikot mahdollisuudet saada pappisvihkimys Suomessa…
Kuitenkaan ei tämä ole kohtalonkysymys. Se kuuluu:
Voiko kirkko säilyttää uskollisuuden Jumalan sanalle?
Kurt Hellstrand
past., Pietarsaari
VELVOLLISUUTEMME ON TOTELLA
RAAMATTUA
Jakobstadstidning
11.9.2002
Kirkkoherra Boris Salo
kirjoittaa Jakobstads Tidningissä 6.9. naispappeuskysymyksestä, josta hän ei
mielellään haluaisi kuulla puhuttavan. Hän katsoo, että on hyödytöntä
keskustella siitä. Se suhtautuminen on luonnollinen, mikäli hänen näkökantansa
on ainoa mahdollinen raamatuntulkinta. Siinä tapauksessa on parasta lopettaa
keskustelu ja yhtyä hänen mielipiteisiinsä.
Nyt on asiaintila kuitenkin
juuri päinvastoin: Salon käsitys, että Raamattu sallii naisen ottaa
pappisviran, on niin kiistanalainen, ettei sitä koskaan ole otettu erityisen
vakavasti, ennen kuin tasa-arvo sanan
modernissa merkityksessä on lyönyt itsensä läpi yhteiskunnassa. Hänen
argumentointinsa perustuu asiavirheille mitä tulee historian olosuhteisiin ja
Raamatun perusajatuksiin.
Salo väittää, että
Raamattu ei tunne mitään muita pappisvirkoja kuin vanhatestamentillisen sekä
Uuden testamentin yleisen pappeuden, so. maallikoiden palveluksen. Tästä saa
lähes sen vaikutelman, ettei hän ole koskaan kuullut puhuttavan sanan apostoli
merkityksestä tai käsitteestä episkopos (piispa / kirkkoherra / seurakunnan
esimies) ja presbyteros ( pappi / vanhin).
Kristikunnassa
vallitsevan käsityksen mukaan pappisvirka palautuu aina apostolien virkaan
asti. Episkopos ja presbyteros – kumpikin vakiintuneita termejä Uudessa
testamentissa – on tapana nähdä tämän viran rinnakkaismuotoina. On kyllä hieman
hämmästyttävää, että Salo niin vaivattomasti sivuuttaa tämän asiaintilan.
Ydin hänen
ajatuksenkulussaan on muutoin, että naisella oli niin alhainen asema Raamatun
syntyaikoina, että olisi koettu pahennusta herättävänä, jos he olisivat
astuneet esille ja saarnaajiksi. Siksi Paavali kielsi sellaisen taktisista
syistä.
Jos tämä on tausta,
voisi se avata mahdollisuuden päästä tästä järjestyksestä, kun syytä kieltoon
ei enää ole. Pahennus on tänä päivänä päinvastainen: kansa raivostuu, kun
kirkko ei seuraa heidän (näennäis)feminististä vakaumustaan.
Tämä ajatuksenkulku
voisi olla käypä, jos ei asia olisi niin, että hänen olettamuksensa naisen
asemasta Uuden testamentin synty-ympäristössä on virheellinen ja että on
parempia selityksiä saarnakiellolle. Juutalaisten keskuudessa Israelissa
vallitsi hänen kuvaamansa suhtautuminen, mutta muualla Rooman valtakunnassa
asiat olivat toisin.
Kirjeet, jotka
käsittelevät naisen vaikenemista jumalanpalveluksessa, suuntautuivat Korinttoon
ja Efesoon, jotka kuuluivat kreikkalais-roomalaiseen kulttuuripiiriin. Asemansa
vakiinnuttaneella uskonnolla oli naispappinsa luonnollisena ja huomattavana
piirteenä. Niin oli myös sen ajan uskonnollisilla virtauksilla.
Useat filosofiset
koulut, kuten stoalaiset ja epikurolaiset tunnustivat miehen ja naisen
periaatteellisen yhdenvertaisuuden. Rooman valtakunnassa oli koulutettuja
naisia, ja he saattoivat toisinaan saavuttaa melko merkittävän aseman myös
profaanissa maailmassa.
Tavallisen kansan
keskuudessa ja lainsäädännössä laahasi tasa-arvoajattelu tietysti jäljessä,
mutta perinteiset sukupuoliroolit näyttävät olleen heikkenemässä ja
tasa-arvoihanne ei ollut millään tavalla vieras. Se kuinka voimakkaasti tämä
ympäristö vaikutti modernisoivaan suuntaan, käy ilmi siitä, että tunnemme
naispuolisia synagoogan esimiehiä diasporajuutalaisuudessa. Sekä Korintto että
Efeso olivat sitä paitsi suurkaupunkeja, joissa isän valta oli heikompi kuin
muilla tahoilla. Kun Paavali kieltää naista opettamasta seurakunnassa, hän
kulkee päinvastaiseen suuntaan kuin sen ajan käsitykset. Jos jokin herätti
pahennusta, ei se ollut naispuolisten julistajien esiintyminen, vaan hänen
kieltonsa heitä kohtaan.
Jos joku kuvittelee,
että kysymys oli arempi seurakunnissa, joissa oli voimakas
juutalaiskristillinen piirre ja pyrkimys suurempaan konservatiivisuuteen, niin
on pantava merkille, että Paavali huomauttaa tämän järjestyksen vallitsevan
kaikissa pyhien seurakunnissa (1. Kor. 14:34).
Mutta meidän pitää myös
erittäin tarkasti huomata Paavalin väittävän, että saarnakielto on Herran käsky
(j. 37). Se että viitataan Jeesuksen säädökseen, on jotakin muuta, kuin että
annetaan ilmaus taktisille pohdinnoille. Sitä paitsi hän viittaa
luomisjärjestykseen, joka on sama kaikkina aikoina (1. Tim. 2:13). Äänilaji on
ylipäänsä niin auktoritatiivinen, että se sopii huonosti tilanteeseen, johon ei
olisi sekoittuneena mitään teologisia periaatteita.
Salo on halukas
omaksumaan tunnustuksen, että mielipiteet naispappeuskysymyksessä käsittelevät
erilaisia tulkintoja. Siitä voi tietysti olla samaa mieltä, mutta siten ei ole
myönnetty sitä, mikä ilmeisesti on edellytetty: että kaikki tulkinnat ovat
oikeutettuja. Kaikki lukemamme teksti on tulkittua tekstiä. Se koskee tätä
kysymystä samoin kuin esimerkiksi kolminaisuutta, Jeesuksen jumaluutta tai
pelastusta yksin armosta.
Se että on tehty
erilaisia tulkintoja näissä kysymyksissä, ei vie mitään pois niiden painosta.
Valitettavasti kaikki tulkinnat eivät ole uskottavia ja katson – kunnes
esitetään parempia argumentteja – että se tulkinta, jonka Salo tekee
virkakysymyksessä, kuuluu epäuskottaviin.
Siten olemme sisällä
todella vakavassa kysymyksessä. Jos Raamattu on antanut meille kiellon tässä
vähäiseltä näyttävässä asiassa, olemme velvolliset tottelemaan. Ja se että ollaan
halukkaat tottelemaan tai kieltäydytään tottelemasta, kun Jumala käskee
jotakin, ei ole vähempää kuin pelastuskysymys. Paavali alleviivaa tätä, kun hän
päättää selvityksensä naisen vaikenemisesta iskeviin sanoihin ”jos joku ei
tunnusta tätä, niin häntä ei tunnusteta” (Jumala ei tunnusta viimeisenä
päivänä) (1. Kor. 14:38).
On olemassa pelottavia
esimerkkejä siitä, kuinka jumalaapelkääväiset papit ja maallikot ovat lähteneet
lankeemuksen tielle juuri naispappeuskysymyksessä.
Rukoukseni on, että Boris
Salo voisi jatkaa kaidalla tiellä ja tällä tiellä olla paimenena laumalleen.
Joakim Förars
teol. maist., Vaasa
Käännös: Ahti Iivonen