SANAINSPIRAATIO
Siegbert Becker, prof., USA (1914-1984)
SANAINSPIRAATIO-OPIN MERKITYS
Oppi, jonka mukaan vanhurskauttaminen tapahtuu armosta yksin uskon kautta
Kristuksen tähden, on oppi, jonka mukana kirkko seisoo tai kaatuu. Missä näin
ei opeteta, siellä ei ole kristinuskoa, vaikka ihmiset yhä suullaan
tunnustaisivat Kristuksen jumaluuden ja hänen ruumiillisen ylösnousemuksensa.
Missä taas näin opetetaan, voimme – vaikka oppi olisi paljolti väärän opetuksen
hämärtämä – kuitenkin toivoa löytävämme aitoja Jumalan lapsia.
Oppi sanainspiraatiosta on kuitenkin oppi, jonka mukana vanhurskauttamisoppi ja
kaikki muut kristilliseen uskoon kuuluvat opit seisovat tai kaatuvat. Ihminen
turmeltuneessa ja langenneessa tilassaan ei lainkaan tunne tietä pelastukseen.
Aina kun ihmiset itse luovat uskonnon, on kyse pelastuksesta tekojen kautta.
Pelastus voidaan määritellä eri tavoin ja teot, joita pidetään ansiollisina,
voivat vaihdella eri uskonnoissa, mutta periaatteessa ne ovat kaikki
samanlaisia.
Oppi inspiraatiosta
vakuuttaa meille, että Jumala itse on Raamatussa välittänyt meille oikean tien
pelastukseen. Juuri Raamatusta löydämme opin, jonka mukaan pelastus on armosta
uskon kautta Kristuksen tähden. Tämä on Jumalan oma oppi. Se esitetään meille
Jumalan omin sanoin. Siksi nämä sanat ovat varma perusta uskollemme. Luther
sanoo Vähässä katekismuksessa: ”Se, joka nämä sanat uskoo, omistaa sen mitä ne
sisältävät ja lausuvat, nimittäin ´syntien anteeksiannon´.”
Vanhurskauttamisopin ja sanainspiraatio-opin läheisen yhteyden pitäisi ilmetä
selvästi myös neljännestä pääkohdasta, jossa Luther sanoo, että kaste
”vaikuttaa syntien anteeksiannon, vapauttaa kuoleman ja Perkeleen vallasta sekä
antaa iankaikkisen autuuden kaikille, jotka uskovat Jumalan sanat ja
lupaukset”.
Opin, jonka mukaan
Raamatun sanat ovat Jumalan sanoja, tulisi antaa Jumalan kansalle varmuus
siitä, että kun Raamattu sanoo Jeesuksen ottaneen pois heidän kaikki syntinsä,
heidän ei tarvitse yhtään epäillä sitä. Tätä tarkoitamme sanoessamme, että oppi
vanhurskauttamisesta armosta uskon kautta Kristuksen tähden seisoo tai kaatuu
sanainspiraatio-opin mukana. Vanhurskauttamisoppiin pätee sama kuin Raamatun
muihin oppeihin. Tätä voidaan valaista seuraavalla esimerkillä. Pari
vuosikymmentä sitten olin opettajana eräässä pappiskoulutusta antavassa
oppilaitoksessa. Kerran eräs opiskelija tuli kysymään minulta, oliko sielu
kuolematon. Kun vastasin hänelle myöntävästi, hän kysyi minulta, miten sitten
hänen englanninopettajansa saattoi kieltää sielun kuolemattomuuden. Sanoin
hänelle, etten uskonut kenelläkään opettajistamme olevan sellaista käsitystä,
koska kaikki olivat vannoneet pitäytyvänsä luterilaisiin tunnustuskirjoihin. Seuraavana
päivänä eräs toinen opiskelija tuli kysymään minulta samaa ja vastasin hänelle
samoin.
Vaikken ollutkaan
vakuuttunut siitä, että kukaan opettajista voisi kieltää sielun
kuolemattomuuden, katsoin, että minun piti puhua kyseisen opettajan kanssa. Niinpä
menin kertomaan hänelle kuulemastani ja sanoin, että vaikka olinkin vakuuttunut
siitä, ettei hän kieltänyt sielun kuolemattomuutta, hänen oli täytynyt sanoa
jotakin, joka antoi opiskelijoille sellaisen vaikutelman. Hän vastasi minulle
suoraan, ettei uskonut sielun olevan kuolematon. Hän sanoi sellaista
pakanalliseksi opiksi, joka oli jälkeenpäin lisätty Kristuksen oppiin.
Kysyin häneltä: ”Miten
sitten selität Kristuksen sanat: ’Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat
ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua’?” Hän vastasi: ”Jeesus ei ikinä ole
sanonut niin. Jeesus oli liian kristitty voidakseen milloinkaan sanoa mitään
sellaista. Matteus vain sanoo hänen sanoneen niin.”
Kun Raamattuun kerran on alettu suhtautua tällä tavalla, käy mahdottomaksi
pitäytyä mihinkään Raamatun opeista. Kyseinen opettaja sanoi myöhemmin
keskustellessamme, ettei hänellä koskaan olisi mitään huomauttamista
henkilölle, joka kieltää neitseestäsyntymisen, sillä tätä oppia opettavat
Raamatun jaksot voivat olla ensimmäisten kristittyjen luomusta.
Viimeisenä
opettajavuotenani kyseisessä oppilaitoksessa luennoin Kristukseen ja Raamatun
sanoihin uskomisen välisestä suhteesta. Pyrin selvittämään, että usko
Kristukseen merkitsee uskoa siihen, mitä Raamattu hänestä sanoo. Kristukseen
uskominen merkitsee Jumalan sanoihin ja lupauksiin uskomista. Valaisin asiaa
lainaamalla lastenlaulua:
”Jeesus meitä rakastaa,
Raamattu sen ilmoittaa.”
Silloin oppilaat kertoivat minulle saaneensa eräältä toiselta professorilta
oppia, ettei tämä ollut luterilainen vaan fundamentalistinen laulu. Tämän
professorin mukaan meillä, jos olemme varmoja siitä, että Jeesus rakastaa
meitä, tulee olla huomattavasti parempi syy varmuudellemme, koska Raamattu voi
erehtyä.
Tämän esimerkin pitäisi
toden totta tehdä täysin selväksi, että sanainspiraation kieltäminen avaa tien
kaikkien muidenkin oppien kieltämiselle. Kuten olemme nähneet, tohtori Martti
Luther uskoi kristillisen uskon olevan uskoa ”Jumalan sanoihin ja lupauksiin”.
Kun Zwingli kielsi reaalipreesensin, eli Kristuksen ruumiin ja veren todellisen
läsnäolon ehtoollisen leivässä ja viinissä, ja sanoi sen perustuvan ”viiteen
kurjaan sanapahaseen”, Luther sanoi, että jos Zwingli halusi uskoa näiden
sanojen, jotka opettavat reaalipreesensia, olevan Jumalan sanoja, hän ei sanoisi
niitä ”viideksi kurjaksi sanapahaseksi”. Samassa väittelyssä Luther sanoi, että
yksi ainoa Raamatun sana teki maailman hänelle liian pieneksi.
Nykyään saamme kuitenkin
usein kuulla, että meidän tulee ”uskoa persoonaan” eikä ”uskoa kirjaan”. Uuspuhdasoppisuus
(joka käyttää vanhoja, puhdasoppisia ilmauksia mutta pyrkii täyttämään ne
uudella sisällöllä) pinnistää kaikki voimansa yrittäessään erottaa Kristukseen
uskomisen Raamattuun uskomisesta. Sen vuoksi moni tänään väittää uskovansa
Kristukseen Herranaan, mutta se Kristus, johon he uskovat, ei ole neitseestä
syntynyt Kristus. Hän ei tehnyt ihmeitä eikä hänen ruumiinsa koskaan lähtenyt
elävänä haudasta. He voivat sanoa uskovansa ylösnousseeseen Kristukseen, mutta
eivät siihen, että hänen ruumiinsa nousi haudasta Joosefin puutarhassa.
Sellainen Kristus on kuviteltu Kristus, joka on olemassa vain hänen
keksijöidensä mielikuvituksessa. Puhdasoppisen kristinuskon Kristus on se
Kristus, joka meille esitellään pyhän Raamatun lehdillä, Jumalan sanoilla.
Luterilaisten
keskuudessa, jotka ovat valalla tai juhlallisella vakuutuksella sitoutuneet
tunnustuskirjoihin, tästä ei oikeastaan pitäisi olla mitään kiistaa.
Luterilaisten tunnustuskirjojen mukaan vanhurskauttava usko on uskoa
lupaukseen. Lupaus on ehdottoman varmasti annettu meille Kirjan sanoilla.
Tunnustuskirjat sanovat jopa niin, että missä ei ole lupausta, ei voi olla
uskoakaan. Vaikka siis Kristus olisi kuollut puolestamme ristillä, emme voisi
luottaa häneen anteeksiantamisen ja vanhurskauttamisen osalta, ellei meillä
olisi Jumalalta lupausta, joka sanoo syntiemme olevan anteeksi annettuja
Jeesuksen tähden.
Keskustelussa
sanainspiraatiosta käsitellään hyvin usein asioita, joita monet pitävät
pikkuseikkoina Raamatussa. Siitä huolimatta pitäisi olla selvää, että tämän
opin kieltäminen itse asiassa kohdistuu uskomme sisimpään. Tämän opin
kieltäminen ryöstäisi meiltä lopulta niin Kristuksen kuin syntiemme
anteeksiantamista ja pelastustamme koskevat Jumalan lupaukset.
Tämän opin hyväksymisestä
taas seuraa, ettei mitään Raamatun kohtaa vakavissaan pidetä pikkuseikkana.
Vaikka tunnustamme, että oppi Kristuksen ylösnousemuksesta on kristillisessä
maailmankuvassa tärkeämpi kuin se, että Nooa oli 600 vuotta vanha
vedenpaisumuksen aikaan, meidän on ymmärrettävä, että sama Jumala sanoo meille
molemmat asiat.
Genesis-kommentaarissaan
Luther osoittaa, miten tärkeitä jotkin näistä ”triviaaleista yksityiskohdista”
ovat. Mooseksen sanoista, jotka kertoivat tavallisista, arkisista tapahtumista
patriarkkojen elämässä, suuri uskonpuhdistaja löysi voimakkaan perusteen koko
oman aikansa luostarijärjestelmää vastaan, joka halveksi perheenemännän ja
talonpojan arkisia toimia ikään kuin ne eivät mitenkään voisi olla oikeaa
jumalanpalvelusta. Niiden, jotka ovat ymmärtäneet perustelun, täytyy
kunnioittaa Lutherin tarkkanäköisyyttä. Mutta pitäisi myös olla selvää, että
Lutherin perustelun vahvuus tuhottaisiin, ellei enää uskota, että itse Jumala
tahtoi näiden yksityiskohtien säilyvän ja antoi merkitä ne muistiin.
Tiettyjä raamatunkohtia
tuodaan säännöllisesti esiin todisteina väitteelle, etteivät kaikki Raamatun
sanat voi olla Jumalan sanoja. Yksi näistä kohdista on Paavalin Timoteukselle
esittämä pyyntö, jossa apostoli pyytää nuorta ystäväänsä tuomaan mukanaan
viittansa, jonka oli jättänyt Troakseen. Usein sanotaan, että on naurettavaa
kuvitella Pyhän Hengen inspiroivan sellaista pyyntöä. Mutta Jumalan lapsille
tästä voi tulla todella tärkeä ja hyvin lohdullinen kohta. Jos Pyhä Henki
todella tahtoi Paavalin kirjoittavan nämä sanat ja katsoi ne niin
merkittäviksi, että niiden piti tulla Raamattuun, saamme aivan varmasti uskoa
Pyhän Hengen välittävän siitä, onko Paavalilla lämmin takki. Hyvässä asemassa
olevalle miehelle, joka saa palkkansa kirkolta, joka mielellään näkee hänen
alistuvan uskoa vailla oleville piispoille, tämä voi näyttää
merkityksettömältä. Mutta sille, joka ihmettelee, mistä hän saisi leivän
seuraavana päivänä, koska on menettänyt kaiken Jeesuksen ja hänen sanansa
vuoksi, on erittäin merkityksellistä tietää, että Pyhä Henki tahtoo
palvelijoillaan olevan lämpimän takin pitämässä heitä lämpiminä kylmässä
vankikopissa. Taivaallinen Isä ei tahdo yhdenkään palvelijoistaan paleltuvan
hengiltä, ellei Jumalan kansa muutoin tarvitse esimerkkiä urhoollisesta
marttyyriudesta. Tässä valossa nähtynä Troaksen viitta tulee
merkitykselliseksi. Siitä voi kuitenkin tulla lohdutuksen ja voiman lähde vain
jos viitasta kirjoitetut sanat todella ovat sanoja, jotka Paavali kirjoitti
Pyhän Hengen välityksellä.
MISSÄ MERKITYKSESSÄ RAAMATTU ON JUMALAN SANA?
Nykyajan teologit myöntävät auliisti, että Raamattu on Jumalan sana. He sanovat
myös, että Raamattu on inspiroitu. Monesti he puhuvat jopa sanainspiraatiosta,
mutta yleensä he näyttävät haluttomilta käyttämään tätä sanaa. Jumalan kansaa,
joka ei ole oppinut, miten petos paljastetaan, huijataan usein uskomaan, että
nämä modernit teologit edelleen sanovat samaa kuin isät tällä tavoin
puhuessaan. Useiden nykyteologien suussa näitä puhdasoppisen teologian vanhoja,
hienoja sanoja käytetään kuitenkin lammasten vaatteina verhoamaan väärä oppi,
jolla Jumalan kansaa johdetaan harhaan.
Sen vuoksi meidän on
hyvin tärkeää selvästi tietää näiden sanojen sisältö. Nykyajan teologit eivät
yleensä ole ateisteja, vaikkei sekään ole mahdotonta näinä luopumuksen aikoina,
kun paholainen tuntuu päässeen vapaaksi maailmassa. Siksi nämä modernit
teologit eivät yleensä halua aivan kokonaan irrottaa Jumalaa Raamatusta.
Siitä syystä he voivat myös puhua sanainspiraatiosta. Käyttäessään tällaisia
sanoja he kuitenkin tarkoittavat yleensä vain sitä, että Jumala auttoi ihmisiä
kirjoittamaan Raamatun. Hän auttoi heitä myös, kun he pyrkivät löytämään oikeat
sanat ilmaistakseen itseään. Tämä apu ei kuitenkaan ole lainkaan erilaista kuin
hänen apunsa meille tänä päivänä, kun kirjoitamme saarnaa tai näemme vaivaa
sanoaksemme oikean asian oikealla tavalla. Kaikki ihmeet ja kaikki
yliluonnollinen poistetaan usein siitä prosessista, jolla Raamattu
kirjoitettiin. Heidän mukaansa Raamattu syntyi samalla tavalla kuin muu suuri
kirjallisuus syntyy.
Tämän käsityksen mukaan
Raamatun arvovalta ei ole koskaan apriorista (ennalta annettua). Emme saa
hyväksyä Raamatussa sanottua kyseenalaistamatta. Meidän täytyy tutkia, mitä
Raamattu opettaa, ja silloin huomaamme siinä paljon sellaista, mikä saa meidät
niin voimakkaasti valtaansa, että oivallamme sellaisen tietämyksen maailmasta
ja elämästä voivan tulla ihmisille vain lahjana Jumalalta. Raamatun arvovalta
ei siten ole sen jumalallisessa luonteessa vaan sen ainutlaatuisessa sanomassa.
Ihmisjärki ja inhimilliset tunteet ja vaikutelmat asettuvat välttämättä
Raamatun tuomariksi. Ne, jotka eivät usko täydelliseen syntiturmelukseen,
voivat pitää tällaista menettelyä täysin hyväksyttävänä. Mutta rehellisen
luterilaisen teologin, joka ei syyllistynyt väärään valaan vannoessaan
pitäytyvänsä tunnustuskirjoihin, pitäisi olla mahdotonta ajatella näin.
Tunnustuskirjoissa näet sanotaan, että kääntymättömän ihmisen järki on täysin
turmeltunut ja että tällainen ihminen on täysin epäpätevä toimimaan tuomarina
jumalallisissa asioissa. Näin tunnustuskirjoissa vain toistetaan Paavalin
käsitys, että kääntymättömälle ihmiselle se, minkä Jumalan Henki on
ilmoittanut, on hullutusta (1. Kor. 2:14).
Silloinkin kun nykyajan
teologit puhuvat sanainspiraatiosta, he korostavat siksi aina, että Raamattuun
on kirjoitettu paljon sellaista, mitä kristitty ei voi hyväksyä totena. He
väittävät, että Raamatussa sanotaan paljon sellaista, mikä on ristiriidassa
modernin luonnontieteen kanssa. Sen vuoksi emme voi hyväksyä sitä. Raamatussa
on myös moraalisesti väärää ainesta. Esimerkiksi kostopsalmit ovat pahoja
rukouksia, joita kukaan kristitty ei voi rukoilla. Niiden edustama moraalinen
näkökanta alittaa selvästi Uuden testamentin tason. Tällaisten lähtökohtien
nojalla ihmisen on mahdollista hylätä Raamatusta kaikki, mistä hän ei pidä, ja
siitä huolimatta väittää uskovansa sanainspiraatioon.
Samalla tavalla moderni
teologia tekee inspiraatiosta usein aktiivisen prosessin passiivisen sijasta.
Sanainspiraatiosta
puhuttaessa tarkoitetaan, että Raamatun sanat ovat inspiroivia. Tällä
tarkoitetaan, että monilla Raamatun sanoista on valtava vaikutus ihmiseen. Ne
voivat saada aikaan kunnioituksen tunteita sydämissämme. Mutta jos Raamatun
inspiraatiolla tarkoitetaan vain tätä, on myös myönnettävä, että Raamatussa on
sellaistakin, mikä usein aiheuttaa ihmisen sydämessä päinvastaisia tunteita.
Kostopsalmit voidaan jälleen kerran ottaa esiin tässä yhteydessä. Samaa voidaan
sanoa Jumalan käskystä, jolla hän käski Israelin tuhota kaikki Kanaanin
asukkaat.
Amerikassa kysytään
usein: ”Missä merkityksessä Raamattu on Jumalan sana?” Nykyajan teologit
vastaavat tähän yleensä hyvin verhotusti ja häilyvästi. Jokaiselle, joka
todella paneutuu tutkimaan tätä suhtautumistapaa, on kuitenkin yksi asia selvä.
Missä määrin nykyiset teologit muutoin ovatkin asioista eri mieltä, tähän
kysymykseen vastatessaan he kaikki ovat yhtä mieltä siitä, ettei Raamattu ole
Jumalan sana siinä merkityksessä, että kaikki sanat Raamatussa olisivat Jumalan
sanoja. Kukaan heistä ei halua sanoa, että kaiken mitä Raamattu sanoo, on
Jumala sanonut. Kukaan heistä ei halua sanoa, että Raamatun sanat ovat Jumalan
sanoja siinä merkityksessä, että Jumala antoi sanat ihmisille.
Modernit teologit voivat
usein pettää terminologiallaan, ja moderni teologia on erittäin taitava
käyttämään lammasten vaatteita. Siksi Jumalan lapset ovat usein rauhassa
kuullessaan papin tai professorin sanovan, että hän uskoo Raamatun
sanainspiraatioon.
Muutama vuosi sitten
julkaistiin eräässä teologisessa aikakauslehdessä hyvin lyhyt sanainspiraatiota
käsittelevä artikkeli. Artikkelin kirjoittaja, pastori George Hoyer, sanoo
uskovansa sanainspiraatioon. Hän sanoo, että kaikki Raamatun sanat ovat Jumalan
sanoja. Ensi näkemältä tämä aivan varmasti vaikuttaa hyvin puhdasoppiselta
lausumalta. Useimpien kristittyjen mielestä oikeaa oppia tuskin voitaisiin
selvemmin esittää. Kirjoittaja kuitenkin jatkaa sanoen, etteivät Raamatun sanat
ole Jumalan sanoja siinä merkityksessä, että Jumala olisi antanut sanat
ihmisille. Ne ovat Jumalan sanoja siinä merkityksessä, että Raamatun
kirjoittajat antoivat parhaat sanansa Jumalalle ja niin Jumala hyväksyi ne
omikseen. Jumala kutsuu Raamatun sanoja omiksi sanoikseen aivan samaan tapaan
kuin hän kutsuu meitä omiksi lapsikseen. Kun näitä sanoja tarjottiin Jumalalle
parhaina, mitä nämä hurskaat miehet kykenivät saamaan aikaan, Jumala hyväksyi
nämä sanat kaikkine virheineen ja puutteineen samoin kuin hän hyväksyy
meidätkin kaikkine synteinemme ja epäonnistumisinemme. Sanat ovat hänen
sanojaan kuten me olemme hänen lapsiaan. Ja kuten siitä huolimatta teemme
päivittäin syntiä, sanatkin siitä huolimatta erehtyvät. Tuskin missään muualla
voidaan lammasten vaatteita nähdä käytettävän ovelammin. Totuuden kieltäminen
tehdään hyväksyttäväksi monille Jumalan lapsille, koska sitä edeltää
puhdasoppinen terminologia ja seuraa vetoaminen vanhurskauttamisoppiin, joka on
jokaiselle Raamattuun uskovalle luterilaiselle sydämelle arvokas.
Vastoin tätä modernia näkemystä meidän tulee käyttää vanhaa terminologiaa
samassa merkityksessä, joka näillä termeillä oli isien kirjoituksissa.
Tarkoitamme, että Raamattu on Jumalan sana. Opetamme, että Jumala itse puhuu
meille tässä kirjassa. Korostamme, että pyhien kirjoittajien sanat ovat Jumalan
sanoja. Näin sanoessamme tarkoitamme, että Jumala antoi sanat. Sanat tulivat
Jumalalta ihmisille. Tarkoitamme, että Pyhä Henki opetti ihmisille sanat, jotka
Hän tahtoi heidän sanovan ja kirjoittavan. Tarkoitamme, että sen mitä Raamattu
sanoo, sanoo Jumala.
Tarkoitamme myös tämän
koskevan koko Raamattua. Opetamme, että kaikki Raamatun sanat ovat Jumalan
sanoja, koska Raamattu itse näin väittää. Paavali kirjoitti Timoteukselle:
”Jokainen kirjoitus on syntynyt Jumalasta” (2. Tim. 3:16).
Tässä yhteydessä on sanottava
jotakin myös raamatuntulkinnasta. Ellei meillä ole siitä oikeaa näkemystä, oppi
sanainspiraatiosta ei ole Jumalan kansalle juuri minkään arvoinen. Kun puhumme
sanojen inspiraatiosta, meidän täytyy aina muistaa, etteivät Raamatun sanat ole
samanlaisia kuin sanakirjan sanat, jotka esiintyvät kukin irrallaan ilman
tekstiyhteyttä ja joilla kullakin voi olla tusina eri merkityksiä.
Raamatun sanat ovat
todellisia sanoja, eivät vain yksittäisiä kirjain- tai äännejonoja. Todellinen
sana on merkityksellinen äänneyhdistelmä, ja sanan tärkeä osa on aina merkitys.
Ääntämyksellä on alisteinen merkitys ja se voi muuttua sitä mukaa kuin sana
siirtyy kielestä toiseen. Ei siis ole mitään eroa, jos sanotaan
kreikaksi: houtoos eegapeesen ho theos ton kosmon,
saksaksi: Also hat Gott die Welt geliebt,ranskaksi: Dieu a tellement aimé le
monde,
espanjaksi: De tal manera amó Dios el mundo,
englanniksi: God so loved the world,
ruotsiksi: Så älskade Gud världen
tai suomeksi: Niin on Jumala maailmaa rakastanut.
Kaikissa tapauksissa
sanon täsmälleen saman asian. Vaikka yksittäiset sanat tai äänteet vaihtelevat,
sanat pysyvät samoina ja merkitys muuttumattomana.
Jos siis annamme
ihmisten lukea merkityksiä Raamatun sanoihin, oppi sanainspiraatiosta menettää
paljon arvostaan. Kun Jumala antoi sanat Raamatun kirjoittaneille miehille,
sanoilla oli aivan tietty merkitys, jonka voimme yleensä päätellä
tarkastelemalla, miten sanaa käytetään virkkeessä. Merkitys, joka kullakin
yksittäisellä sanalla on raamatullisessa yhteydessään, on Jumalan itsensä
tarkoittama merkitys tälle sanalle. Jos merkitys muuttuu, kyseessä ei enää ole
Jumalan sana. Teologi, joka vaatii oikeutta tulkita Raamattua modernin
luonnontieteen ja teknologian valossa ja joka poikkeaa siitä merkityksestä,
joka sanalla on raamatullisessa yhteydessä, on turmellut myös sanainspiraation
todellisen merkityksen.
Luther sanoo, että jos
ihmisten annetaan lukea merkityksiä Raamatun sanoihin, voidaan mikä tahansa
oppi todistaa oikeaksi, mikä itse asiassa merkitsee, ettei mikään oppi ole
varma. Kuten termillä sanainspiraatio voidaan tarkoittaa jotakin muuta kuin
sana merkitsi silloin kun sitä sata vuotta sitten käytettiin, voidaan koko
Raamatulta riistää sen merkitys. Siinä tapauksessa sanat eivät enää ole Jumalan
sanoja, koska merkitys ei enää ole Jumalan tarkoittama.
Valaistakseen tätä
Luther sanoi, että jos hän käyttäisi niiden menetelmiä, jotka riistävät
Raamatulta sen merkityksen, hän voisi Raamatun perusteella todistaa, että ”käki
söi rautiaisen sulkineen päivineen”. Hän sanoi, että hän voisi todistaa tämän
Raamatun ensimmäisen jakeen 1. Moos. 1:1 perusteella, sillä siinä ”Jumala” on
vain toinen vaihtoehto sanalle ”käki”, ”loi” tarkoittaa itse asiassa ”söi” ja
”taivas ja maa” tarkoittavat ”rautiaisen sulkineen päivineen”.
Teemme saman virheen,
jos annamme ihmisten esimerkiksi tehdä 1. Mooseksen kirjassa mainitut päivät
pitkiksi ajanjaksoiksi ja sanoa, ettei vedenpaisumus ollut maailmanlaajuinen.
Sanojen täytyy antaa pysyä alkuperäisessä merkityksessään. Tämä merkitys ei
ehkä ole aina meille selvä, mutta kun se selviää tekstiyhteydestä, meidän ei
pidä toivoa saada Raamattua yhteensopivaksi modernin luonnontieteen kanssa
lukemalla sanaan sellaista merkitystä, jota sillä selvästi ei
tekstiyhteydessään ole. Ellemme käytä tätä perustavaa raamatuntulkinnan
periaatetta, sanainspiraatio-oppiin tunnustautumisestamme tulee pasuuna, joka
antaa epäselvän äänen.
Tämä haluttomuus antaa
Raamatun todella olla Jumalan sana ja Raamatun sanojen pysyä tekstiyhteytensä
mukaisessa yksinkertaisessa, alkuperäisessä, luonnollisessa merkityksessä on
itse asiassa kaiken väärän opin perusta. Tohtori Luther on osoittanut, miten
meidän tulee tällöin menetellä. Kuten jo olemme nähneet, ehtoolliskiistassa
Zwingli puhui ”viidestä kurjasta sanapahasesta” asetussanoissa. Ei ihme, että
hän näin asiaan suhtautuessaan oli halukas yhteyden merkiksi ojentamaan kätensä
Lutherille, vaikka Lutherilla oli eri tulkinta kuin hänellä itsellään. Mutta
Luther uskoi, että sanat olivat Jumalan sanoja. Hän uskoi, ettei kellään ihmisellä
ollut oikeutta lukea sanoihin muuta merkitystä kuin mikä niillä itsessään oli.
Jos Jeesus sanoo: ”Tämä on minun ruumiini”, silloin sen täytyy olla hänen
ruumiinsa, sillä mikään tekstiyhteydessä ei viittaa siihen, että sanoja
käytettäisiin kuvaannollisessa merkityksessä. Ei, aivan päinvastoin. Tässä
Luther on antanut meille hyvän esimerkin siitä, mitä todella merkitsee uskoa,
että sanat ovat Jumalan sanoja. Ne ovat pyhiä sanoja, joihin emme saa epäpyhin
käsin koskea. Ne ovat jumalallisia sanoja, joita meidän tulee lukea
kunnioittavasti.
Kun kiliastit puhuvat
maanpäällisestä tuhatvuotisvaltakunnasta, pyydämme heitä osoittamaan sanat
”maan päällä” Raamatusta. Ilmestyskirjan 20. luvussa sanotaan, että
marttyyrikuoleman kärsineiden ”sielut” elivät ja hallitsivat Kristuksen kanssa
tuhat vuotta. Mitään ei kuitenkaan sanota siitä, että heidän ruumiinsa
herätettiin kuolleista. Ei sanaakaan tuhatvuotisesta valtakunnasta täällä maan
päällä. Muista raamatunkohdista tiedämmekin, että uskovan sielu lähtee elämään
ja hallitsemaan Kristuksen kanssa kuolinhetkellä. Näistä kohdista tiedämme
myös, että kaikki Jumalan lapset saavat tämän etuoikeuden.
Raamattu sanoo edelleen,
että kaste pelastaa meidät (1. Piet. 3:21), mutta baptistikirkko sanoo, ettei
kaste ole koskaan pelastanut ketään. Tätä sanotaan usein toiseksi
”tulkinnaksi”, mutta kyse on aivan selvästi siitä, ettei sanojen anneta merkitä
sitä, mitä ne merkitsevät. Baptistit sanovat myös, ettemme saa kastaa
sylivauvoja, mutta Herra Jeesus sanoo, että meidän tulee kastaa kaikki kansat,
eikä hän tee poikkeuksia. Tässäkään sanojen ei anneta merkitä juuri sitä, mitä
ne ilmaisevat. He kysyvät meiltä aina, missä kohden Raamattua lukee, että
meidän tulee kastaa sylivauvoja. Meidän tulisi sen sijaan kysyä heiltä, missä
kohden Raamattua lukee, että meidän ei tule kastaa sylivauvoja. Luterilaisilla
on Kristuksen ilmeisen selvät sanat: kastakaa kaikki kansat, ja Pietarin
ilmeisen selvät sanat: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen ...
Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu” (Ap. t.
2:38-39).
Samalla tavalla
kalvinistit sanovat, ettei Kristus kuollut kaikkien ihmisten puolesta, sillä
kun Paavali sanoo: ”Hän on kuollut kaikkien puolesta”, se on tulkittava oikein,
sillä se merkitsee: ”Hän on kuollut kaikkien valittujen puolesta”. Mutta Jumala
toden totta tietää, miten hänen on puhuttava. Hän on sanonut, että Kristus
kuollut kaikkien puolesta. Raamatun sanoissa ei mainita mitään rajoituksia tai
poikkeuksia. Jos sanotaan, että hän on kuollut valittujen puolesta, on se itse
asiassa samaa kuin sanoa, ettei hän kuollut kaikkien puolesta. Tämä ei ole
Raamatun tulkitsemista, vaan ilmeisen selvää sanojen kieltämistä.
Jos ne todella ovat
Jumalan sanoja, niiden tulee myös antaa merkitä sitä, mitä ne merkitsevät, vaikka
meidän turmeltuneen järkemme vuoksi olisi vaikea ymmärtää, miten ne voivat olla
tosia.
Alkuteos: Skriften och saligheten. Landskrona 1972, s.
7-17. Käännös: Jarmo Heikkilä.