MUUT LEHDET:
Kotimaa 9.8.2002
Viime aikojen naispappeuskeskustelu on paljastanut monia
tärkeitä asioita. Ensinnäkin on tullut selväksi, että Suomen kirkko on astunut
postmoderniin aikakauteen, jossa kirkon historialla ja uskonperinnöllä ei enää
ole suurtakaan merkitystä. Miten muuten voidaan ymmärtää se, että ollaan
valmiita tuomitsemaan kaikki edeltävät sukupolvet harhaoppisiksi virkakysymyksessä?
Ja samalla kuvitellaan, että meidän oma, kaikkein maallistunein aikakautemme,
tietää asiat paremmin kuin mikään kristillinen sukupolvi ennen meitä. Ne, jotka
tahtovat pysyä kirkon klassisessa opetuksessa, halutaan puolestaan heittää yli
laidan.
Tämä historian tajun puute on johtanut perinteisen
käsityksen vaalijoiden hirvittävään painostamiseen. Viran saanti voi estyä
pelkästään siksi, että edustaa väärää virkakäsitystä. Mitkään keinot eivät
tunnu epäpyhiltä, kun kirkkoa puhdistetaan häiriköistä. Käytetään julkista nolaamista,
mustamaalaamista, herjaamista, panettelua, kiristystä, jumalanpalveluksen häiritsemistä,
kakkakirjeitä, tissikortteja ja tappouhkauksia. Jopa kirkon epävirallinen
äänenkannattaja julkaisee käytännön kiusaamisohjeita (2.8.). Kun argumentit
loppuvat, alkaa pakkokeinojen ja ilkeyksien käyttö. Haluaisinpa tavata
yhdenkin naispapin, joka on vakaumuksensa vuoksi yhtä häikäilemättömän
häirinnän kohteena!
Harhaoppiepäilty piispa Wille Riekkinen toteaa, että
asiat ovat monisyisiä ja -selitteisiä. Niistä pitää pystyä keskustelemaan
vapaasti ja syyttelemättä sekä erilaisia mielipiteitä sietäen (HS 2.8). Miksi
tämä koskee vain homoasiaa, muttei virkakeskustelua?
Emerituspiispa Matti Sihvonen puolestaan toteaa myös
naispappeutta vastustavien vastustamisen kuuluvan suvaitsemattomuuden
piiriin. Milloin tämä suvaitsemattomuus saadaan kitkettyä kirkosta ja löydettyä
todellista elintilaa ja kunnioitusta klassisen virkaopin edustajille?
Niistä, jotka haluavat
elää Jumalan sanan ja omantuntonsa mukaan, tehdään edelleenkin julkisuudessa
kammottavia petoja tai säälittäviä hylkiöitä. Leimoja lyömällä ei tarvitse
vaivautua tutustumaan asian taustoihin, vaan saa oivallisen syntipukin
kaikelle maailman pahuudelle. Minuakin on syytetty pedofiliasta, vaimon
pahoinpitelystä, seksuaalisesta kieroutuneisuudesta, WTC:n tornien
kaatamisesta, rasismista ja niin edelleen.
Raamattuun ei enää
nykyisin tarvitse virkakeskustelussa viitata vaan riittää löysä puhe
tasa-arvon toteuttamisesta. Tuskin kukaan haluaa ymmärtää, ettei tasa-arvo
Raamatussa suinkaan tarkoita samoja tehtäviä seurakunnassa vaan yhtäläistä
ihmisarvoa Jumalan kuvana.
Oireellista on, että
ainoita, jotka keskustelussa ovat viitanneet Raamattuun, on Kari Kuula. Sama
teologi on raamatuntulkinnassaan asettanut kyseenalaiseksi muun muassa klassisen
sovitusopin, helvetin olemassaolon, kasteen ja ehtoollisen pelastavan
merkityksen, perisyntiopin, neitseestäsyntymisen, Jeesuksen aseman Jumalan
Poikana sekä muita luovuttamattomia opinkohtia. Naispappeus on tämän rinnalla
kevyttä kauraa. Pohjimmiltaan ei tässä keskustelussa olekaan kysymys
naispappeudesta vaan siitä, saako Jumalan sana olla uskomme ja oppimme ylin
ohje. Tämän jäävuoren juuret pelottavat.
Nyt olisi jo jokaisen
veljen ja sisaren korkea aika avata silmänsä sille tilanteelle, missä me
Suomessa elämme. Asetelma on tässäkin keskustelussa tullut selvääkin
selvemmäksi. Toisella puolen on maallistunut yhteiskunta humanistisine
ideologioineen, maallistunut media sensaationnälkäisine toimittajineen, suuri
joukko kirkon uskosta ja elämästä vieraantuneita kansalaisia sekä kirkon
liberaalit ja salonkikelpoisuutta vaalivat tahot. Toisella puolen taas on
joukko Kristuksen pieniä lampaita, jotka tahtovat kuulla Hänen ääntään ja noudattaa
Hänen tahtoaan. Toki on niitäkin, jotka koettavat tasapainoilla välimaastossa;
vielä.
Petri Hiltunen
kirkkoherra, teol.tri
Valkeala
Toimituksen kommentti:
Elintilasta puhuminen ei ole hyvä, koska siihen voidaan sisällyttää ajatus
totuuden ja harhan rinnastamisesta. Totuus ei voi pyytää saada olla olemassa
harhan rinnalla.