EVANKELIUMIN SAARNAAJAN MUISTOLLE

Markku Niemelä, kirkkoherra, Marttila


”Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena ‑ joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta ‑ Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta, hänen, joka on mennyt taivaaseen ja on Jumalan oikealla puolella; ja hänen allensa ovat enkelit ja vallat ja voimat alistetut” (1. Piet. 3:21-22)


Autuaana kuollut, kunnioitettu Kalle Jokinen oli veden ja veren saarnaaja. Nämä autuuden kaksoisvirrat olivat kirkastuneet hänelle Jumalan sanasta. Kun ne kirkastuivat Kallelle, hän halusi syventyä niiden sanomaan Raamatun, Tunnustuskirjojen, Pieperin dogmatiikan, Lutherin,  Prätoriuksen, Hedbergin, Bäckin ja K.V. Tammisen saarnakirjojen avulla. Nämä opetukset hän tiivisti usein Siionin kanteleen lauluilla. Näitä olivat mm. Hanna Raudan laulut, jotka ovat täynnä sovintoveren evankeliumia.

Jokinen puhuu vielä kuoltuaankin kuultujen ja tallennettujen saarnojensa kautta. Hänen sydämensä on lakannut sykkimästä ja suu on sulkeutunut täysiäänisen evankeliumin julistamiselle. Hän on päässyt siihen maahan, joka oli Kallen rakkain julistuksen sisältö: ”Meillä on luja luottamus siihen, että meillä Jeesuksen veren kautta on pääsy kaikkeinpyhimpään” (Hebr. 10:19).

Siitä kertoo myös vanha lunastettujen laulukirjan laulu ”On meillä ilon maa, lähellä Jumalaa”, joka Kallen ja meidän monien muidenkin iloksi tuli uuteen Siionin kanteleen laitokseen (Sk. 483).


Muistoni Kallesta alkavat kesästä 1965, kun hän yhdessä Eino Erelän kanssa oli pitämässä Himangalla Loimaan Evankelisen Kansanopiston juhlaa. Kumpainenkin julisti ”hedbergiläisen evankelisen herätysliikkeen” kirkasta sovintoveren sanomaa. Sitten helmikuussa 1966 hän oli Reijo Arkkilan kutsumana Helsingin Evankelisen Opiston
talvipäivillä puhumassa. Opiskelijana kuuntelin tarkkaan, kun Kalle meni puhumaan kainalossaan kolme kirjaa: Pyhä Raamattu, Tunnustuskirjat ja Pieperin dogmatiikka. Hän sanoi: ”Näihin kirjoihin minä tahdon julistukseni sitoa, ja siksi näytän nämä kirjat, joiden avulla puheeni olen valmistanut.”

Kolmannen muistoni mainitsen Ruotsin jokakeväisistä evankeliumijuhlamatkoista. Vastuulleni oli uskottu juhlien järjestely ja ohjelman suunnittelu yhdessä paikkakunnan ystäviemme kanssa. Jo marraskuussa Kalle soitti ja kysyi minulta: ”Onko sinulla jo juhlan aihe selvillä, että saan valmistaa puheeni ajoissa valmiiksi?” Kalle Jokinen oli sananmukaisesti vastuullinen Jumalan sanan saarnamies niin sisällön kuin valmistamisenkin osalta. Hän valmisti puheensa ajoissa ja huolellisesti. Hänelle oli mahdoton ajatus tulla juhlaan ja aloittaa puheensa: ”Tänne tullessani mietin, mitä minä teille sanon.”

Kasteen ylistäminen

Apostoli Pietari opettaa kuinka Nooan arkin esimerkin mukaan vesi nyt teidät pelastaa kasteena. Pyhä kaste on hyvän omantunnon liitto Jumalan kanssa, armoliitto, johon ihminen otetaan uudestisyntymisen kautta. Sen tähden kaste poistaa perisynnin kadottavuuden, antaa Pyhän Hengen, pelastavan uskon lahjana ja perintöoikeuden taivaaseen. Kasteen perusteella Jumalan lapsella on oikeus elää syntien anteeksiantamuksesta läpi elämänsä ja siksi kaste kantaa taivaaseen.

Mihin tämä perustuu? Uskoonko? Niin usein opetetaan, mutta se on Raamatun ja Kalle Jokisen opetuksen mukaan väärä vastaus. Kaste ja sen armolahjat perustuvat Jeesuksen Kristuksen ylösnousemukseen. Tämän
voimme lukea apostoli Pietarin tekstistä. Koska Jeesus asetti pyhän kasteen ylösnousemuksensa jälkeen, niin kasteen perustus on syntiemme sovitus Jeesuksen veren kautta. Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus on
meidän vanhurskauttamisemme. Tämän tähden kaste on meille välttämätön autuuteen.

Jeesus on vuodattanut lunastusverensä ja sovittanut syntimme ennen kastettamme. Jeesus Vapahtajanamme asetti pyhän kasteen meidän pelastuksemme tähden, ja tähän apostolinen usko tarttuu ja katsoo. Se ei
erehdy kohteestaan, kuten Kalle tarkasti opetti. Tähän Jumalan lapsen on hyvä sanoa: ”Kiitos nyt kasteesta autuuttavasta, kiitos kun lapseksi myös otit mun. Estä sun lapsesi lankeamasta, että hän aina, niin aina ois sun” (v. Sk. 112:3)
Armosta autuas ja vastuullinen saarnaaja Kalle Jokinen on päässyt ilon maahan, lähelle Jumalaa. Me jatkamme taivaslaulujen laulamista: ”Veri Jeesuksen meidät taivaaseen täältä murheiden maasta vie. Sana ilmoittaa aivan tarkalleen, että sinne on yksi tie” (Sk. 452). ”Oi, kerran taivaassa sen ihanuudesta me saamme olla osallisia. Vain Karitsallemme kunnian annamme, hän, Jeesus, kuninkaamme on. Yö on poissa, yö on poissa, halleluja, yö on pois! Siellä valona on itse Jumala, halleluja, yö on pois!” (Sk. 483:4).

Puhe Kalle Jokisen muistoseuroissa Turun Luther-kirkossa 28.4.2002