Katoliset kirkkokunnat tunnustavat seitsemän
sakramenttia; protestanttiset kirkkokunnat ja siis myös evankelisluterilainen
ainoastaan kaksi: Pyhä Ehtoollinen ja Pyhä Kaste. Kaste on uuden syntymisen
sakramentti, pyhä peso Pyhän Hengen kautta (Tiit. 3:5). Pyhä Henki pesee meidät
synnistä ja kuolemasta ikään kuin Jumalan Karitsan viattomalla ja pyhällä
verellä. Pyhä Ehtoollinen on hengellisen morsiamen yhdistys Ylkänsä Kristuksen
kanssa, jossa me tulemme hänen lihansa ja verensä osallisuuteen. Niin kuin Pyhä
Kaste on kristityn äidin kohtu, niin on Pyhä Ehtoollinen äidin rinta.
Kaikki alkukristikunnan opettajat ovat sanoneet
sakramenttien vuotavan Kristuksen haavoista. Että se veri ja vesi, joka
Kristuksen kylkihaavasta vuosi, merkitsi uuden testamentin sakramentteja,
kastetta ja Herran ehtoollista, ja että se niissä molemmissa vieläkin juoksee,
synnyttäen, puhdistaen ja raviten Kristuksen seurakuntaa. Joka siis Kristukseen
kastetaan, se kastetaan Hänen kuolemansa ja ylösnousemisensa osallisuuteen,
sekä pestään synneistään Kristuksen veressä. Hänet saatetaan siinä osalliseksi
Golgatan siunatusta uhrista, jonka verivirtoihin hänet kasteensa hetkenä
upotetaan ja haudataan, sekä vastauudesta synnytetään, jotta olemme ”luuta
Hänen luistansa ja liha Hänen lihastansa”, Ef. 5:30.
Silmäillessämme pyhien apostolien ja uskonisien kirjoituksia,
olemme varsin usein havainneet heidän puhuvan sakramenttien puolesta ja näillä
autuuden pääkappaleilla rakennetaan lukijoitaan uskossa Kristukseen. Heidän
esimerkkiänsä meidänkin tulee seurata ja Kristuksen evankeliumia saarnatessamme
todistaa: ”Tämä on se, joka vedellä ja verellä tulee, Jeesus Kristus, ei
ainoastaan vedellä, vaan vedellä ja verellä” (1. Joh. 5:6). Sillä
molemmissa sakramenteissa taritsee ja jakaa Jumala autuutensa meille, puhdistaa
meitä synnistä, tekee eläviksi ja ravitsee iankaikkiseen elämään. Niissä Hän
meitä hengellisesti ja ruumiillisesti yhdistää itseensä, kun me kasteessa
synnymme itse Jumalasta uudeksi ihmiseksi, ja pyhässä ehtoollisessa syömme
Kristuksen ruumiin ja veren, jotta yhteytemme Kristuksen kanssa on hengellinen
ja hengellisesti ruumiillinen. Tämä puhtaus on siis sakramentillinen, sillä ei
kasteessa ”lihan saastaisuutta panna pois”, vaan synnit siinä upotetaan ja
hukutetaan Jumalan anteeksiantamukseen. Sen tähden onkin ruumiimme kuoleman
alainen. Mutta ylösnousemisessa emme enää synnistä mitään tiedä, vaan tämä
heikko ruumiimme on Kristuksen kirkkaan ruumiin kaltainen.
Niin kuin siis Jeesus siunatussa veden pesossa,
pyhässä kasteessa, meidät Hengellänsä sanan kautta uudesti synnytti ja
yhteyteensä ensin istutti oman ruumiinsa jäseneksi, niin Hän tässä uuden liiton
toisessa Sakramentissa meitä lihallansa sekä verellänsä ruokkii ja juottaa
Hänessä kasvaaksemme ja Hänessä iäti elääksemme. Sellaista uskomme ja opetamme
Kristuksen sanan voimasta: ”Ottakaa, syökää, tämä on minun ruumiini; juokaa
tästä kaikki, tämä on uuden testamentin kalkki minun veressäni”. Tässä on
nyt selvä ja puhdas sana, joka sanoo, että Kristus antaa meille ruumiinsa syödä
ja verensä juoda. Siinä myös pysymme, uskomme ja opetamme, että ehtoollisessa
syömme ja saamme Kristuksen totisen ja olennollisen ruumiin ja veren. Paitsi
Kristuksen sanoja, on meillä uskollemme vahva perustus näissä pyhän Paavalin
sanoissa: ”Se siunauksen kalkki, jota siunaamme, eikö se ole Kristuksen
veren osallisuus? Se leipä, jonka murramme, eikö se ole Kristuksen ruumiin
osallisuus?” (1 Kor. 10:16) Siitä varsin varmaan päätämme, että pyhässä
ehtoollisessa on Kristuksen ruumis leivässä ja veri viinissä totisesti läsnä,
jaetaan ja nautitaan leivän ja viinin kanssa. Tämä paikka on ensin vastoin
paavilaisten erehdystä, että leipä ja viini muka lakkaa olemasta leipää ja
viiniä ja muutetaan Kristuksen ruumiiksi ja vereksi; toiseksi on tämä oppi
vastoin reformeerattujen erhetystä, joiden mielestä siunatulla leivällä ja
viinillä ja Kristuksen ruumiilla ja verellä ei ole mitään yhteyttä keskenänsä,
etteivät leipä ja viini niin muodoin ole välikappaleita, joiden kautta nauttija
tulisi Kristuksen ruumiin ja veren osallisuuteen. Mutta ettemme luulisi sen
tapahtuvan ainoastaan uskon kautta, niin selittää pyhä apostoli asian ja
nimittää leipää Herran Jeesuksen ruumiin osallisuudeksi ja viiniä hänen verensä
osallisuudeksi, joka on pyhitetty ja siunattu siihen tarkoitukseen, että siinä
ja sen kanssa tarjotaan meille Herran pyhä ruumis ja kallis veri, niin että
yhtä totisesti, kuin minä suullani syön siunatun leivän, yhtä totisesti saan
minä myös sen keralla Jeesuksen pyhän ruumiin, koska leipä ja ruumis Hänen
sanansa kautta ja Hänen asetuksensa voimasta ovat sakramentillisesti yhdistetty
toisiinsa. Me syömme totisesti sekä Herran Jeesuksen pyhän ruumiin että leivän
ja juomme Hänen pyhän vuodatetun verensä, että viinin, kuitenkin kunkin
tavallansa, luonnollisen luonnollisesti, mutta taivaallisen taivaallisesti ja
yliluonnollisesti. Niin saamme yhdellä nauttimalla molemmat leivän ja viinin
käsitettävällä, mutta ruumiin ja veren käsittämättömällä tavalla, kumminkin
molemmat totisesti ja olennollisesti.
Ehtoollista voidaan ottaa vastaan kahdenlaisella
tavalla: syömällä ja juomalla ruumiillisesti ja uskolla hengellisesti, sillä
hengellinen syöminen on usko, joten uskovaiset syövät ja juovat kahdella
tavalla yhtä aikaa, ruumiillisesti ja hengellisesti. Uskottomat syövät vain
ruumiillisesti totisen ja olennollisen Jeesuksen ruumiin ja veren tuomioksensa.
Sillä ei sakramentti vanhurskauta, vaan sakramentin usko. Että joka uskossa syö
tätä uhrikaritsaa, syö itsensä iankaikkiseen elämään ja autuuteen. Hänessä
syömme syntimme anteeksi ja iankaikkisen elämän. Siis ruumiimme ja sielumme
kätketään iankaikkiseen elämään.
Janne Lamminen, Todistaja 1943, n:o 6, s. 87-90.