Nykyajan protestantti näkee katolisen papiston ja
katolisen messun erityisenä tuntomerkkinä voimakkaasti latautuneen toimituksen,
asetussanojen lukemisen, nk. ”konsekraation”. Siihen, mitä tapahtuu kynttilöiden
häilyvässä valossa ja kellon helistessä, keskittyvät katolisuuden luokseen
houkuttelevat ja luotaan työntävät piirteet: vaatimus omata jumalallinen
voima, joka ulottuu aineeseenkin ja joka on annettu vihityn papiston käsiin. Jo
Marburgin linnassa käydyssä keskustelussa paiskasi Zwingli, hengellisen
kristillisyyden itsevalittu edustaja, päin Lutherin kasvoja syytöksen, että
luterilaisuuden oppi saattoi paavilaisuuden jälleen asemiinsa juuri tässä,
missä papin kuiskaukset manaavat Jumalan esiin. Syytös ei ole koskaan vaiennut;
suuri osa sitä kiihtymystä, joka on syntynyt moniaalla protestantismin piirissä
esiintyvän nk. korkeakirkollisuuden ympärillä, on Zwinglin protestin kaikua.
On sanottava, niin kuin transsubstantiaatio-opistakin
puhuttaessa, että Luther ja häntä seuraava luterilaisuus on monin verroin
rohkeampi uskossaan ja toiminnassaan, kuin nykyajan pelkäävä ja epäilevä
protestantti. Keskiajan teologiaa painostettiin tässä niin kuin monessa
muussakin asiassa kieltämään äärettömän mahtuminen äärelliseen. Se joutui
työstämään rajoituksia, jotka riisuivat asetussanoilta paljon enemmän voimaa,
kuin yleensä ehkä luullaankaan. Nominalistinen koulukunta näki sakramentissa,
niin kuin monessa muussakin asiassa, pelkän rinnakkaistapahtuman: Jumala
toimii solmimansa sopimuksen puitteissa taivaasta käsin papin toimittaessa
sakramentin vihkimisen asetussanoilla, jotka sinällään ovat tyhjiä ja voimattomia
sanoja. Tälle vastakohtana tomistinen koulukunta tunnusti asetussanoille
tietyn voiman, mutta se ei ole jumalallista, luomatonta voimaa, joka saa aikaan
itse reaalipreesenssin, vaan pelkästään luotua voimaa, joka on alisteinen
välikappale siinä prosessissa, joka johtaa sakramentin läsnäoloon. Tämä ajatus
puolestaan nousee siitä käsityksestä, että Kristuksella ihmisenä ei ollut
voimaa vihkiä inhimillisin sanoin sakramenttia: hänenkin sanoiltaan puuttui
ehdottomasti jumalallinen voima. Sen tähden ei tavallinen pappikaan voi saada
aikaan enempää kuin suuri Ylipappi inhimillisessä luonnossaan; hän ei
milloinkaan käyttänyt todellista jumalallista voimaa.
Tomistisella opilla on sama käsitys myös kasteesta,
jonka oletetaan syntyvän välikappaleellisesti samanlaisen, alisteisen, luodun
voiman vaikutuksesta. Selvitellessään suhdettaan keskiajan sakramenttikäsitykseen
Luther nimittää tätä voimaa peräti ivallisesti sanalla ”krefftlin” — ”pikku
voima”. Luther asettaa sen tilalle voiman yli kaikkien voimien:
Jumala Pyhän Hengen itsensä. Jumala on sanassa ja vaikuttaa uuden luomisen
ihmeen. Tämä koskee yhtä lailla alttarin sakramenttia: luodun elementin yli
lausuttu sana välittää välittömästi Jumalan luomattoman, ikuisen voiman. Eräs
tämän päivän saksalainen tutkija on sanonut tästä aivan oikein, että Luther ei
suinkaan tarjoa vähemmän, vaan ”pikemminkin hän tarjoaa enemmän” kuin
keskiajan teologia, kun kyseessä on Hengen ja elementin suhde. Kun Luther
uskoo todelliseen, jumalalliseen voimaan alttarin sakramentin asetussanoissa, hän
ei siis liity harkitsemattomasti keskiaikaisiin esikuviin. Keskiajan
teologialla oli tässä kohdassa jossain määrin toinen rakenne kuin Lutherin
teologialla.
Muistakaan syistä ei ole mahdollista olettaa, niin
kuin usein oletetaan, että Luther olisi perinyt oppinsa asetussanojen
vaikutuksesta kaavamaisesti hämärästä, papistisesta menneisyydestä. Joutuessaan
zwingliläisten hyökkäyksen kohteeksi Luther nimittäin puolustaa tietoisesti ja
peräti painokkaasti Raamatun oppia konsekraatiosta. Voidaan myös sanoa, että
tänään käyty, faktinen taistelu todellisen läsnäolon ympärillä käydään juuri
tästä kohdasta. Vasta konsekraatio liittää Kristuksen ruumiin ja veren leipään
ja viiniin, konsekraatio tekee leivästä ja viinistä Kristuksen ruumiin
ja veren. Tosin on edelleenkin mahdollista sanoa ilman selkeää
konsekraatio-oppia, että ehtoollisvieraat ottavat vastaan Kristuksen ruumiin
ja veren ja että taivaallinen lahja on läsnä. Olennainen kuitenkin puuttuu:
että Kristus on tehnyt leivän ja viinin pyhäksi ruumiikseen ja
pyhäksi verekseen ja käskenyt meidän syödä sen. Läsnäolo pelkästään leivän ja
viinin rinnalla ei välttämättä eroa Kristuksen yleisestä läsnäolosta molemmissa
luonnoissaan, hänen ruumiinsa ja verensä mukaan luettuina, joka on luvattu
jokaiseen jumalanpalvelukseen ja joka alituisesti otetaan uskolla vastaan.
Vasta konsekraatio sitoo läsnäolon elementteihin ja luo reaalipreesenssin sanan
varsinaisessa merkityksessä. Ainoastaan konsekraation pahennuksen tietoinen
ohittaminen on tehnyt mahdolliseksi kirjoittaa nykyhetken unioniasiakirjat,
jotka haluavat saattaa Kristuksen ruumiin läsnäolon ja poissaolon keskenään sopusointuun
luodakseen muka korkeamman tason yhteyden luterilaisuuden ja sakramentin
kieltämisen välille.
Luther pitää varmana tosiasiana, että Kristus itse on
jättänyt kirkolleen konsekraation. ”Jos joku sanoisi, ettei Kristus ole
käskenyt meidän lausua ehtoollisessa näitä sanoja ’Tämä on minun ruumiini’,
niin vastaan:
Totta on, ettei tekstissä ole sanoja ’teidän on
lausuttava: Tämä on minun ruumiini’, eikä siihen ole maalattu kättä
osoittamaan sanoja (= marginaalissa ei sanota HUOM!) ... eikä tekstissä
myöskään ole sanoja ’Teidän on lausuttava: Ottakaa ja syökää’. Edelleen ei
sanota: ’Teidän on otettava leipä ja siunattava etc.’ Katsotaanpas, onko joku
niin rohkea, että sanoo, ettemme me saa ottaa leipää emmekä siunata tai ettemme
saa lausua ’Ottakaa ja syökää’ ... Eikö siinä ole kyllin, että Kristus sanoo
lopuksi: ’Tehkää se minun muistokseni’? Jos meidän on tehtävä se, minkä hän
teki, totisesti meidän silloin täytyy ottaa leipä ja siunata se, murtaa, antaa
ja sanoa: ’Tämä on minun ruumiini.’ Sillä tämä kaikki sisältyy käskyyn ’Tehkää
se’... Hän on sanonut, että meidän on hänen persoonassaan ja nimessään, hänen
säädöksestään ja käskystään lausuttava sanat: ’Tämä on minun ruumiini’.”
Kun pyhät sanat lausutaan Kristuksen persoonassa,
kyseessä ei ole tyhjä fraasi. Selvittääkseen oikein tarkasti näiden sanojen
ihmeellisen voiman Luther käyttää kahta käsitettä, jotka hän on alunperin saanut
Zwinglin kiukkuisista hyökkäyksistä konsekraatiota vastaan. Luther puhuu
”tekosanoista” ja ”käskysanoista” (”thettelwort” ja ”heisselwort”). Tekosana
on sana, joka kuvaa Jumalan työtä, mutta ei vaadi meiltä toimintaa tai
toistamista: ”Jos esimerkiksi lausuisin 1. Mooseksen kirjan 1. luvun sanat:
’Tulkoot aurinko ja kuu’, mitään ei tapahtuisi.” Käskysana taas on sana, joka vaatii ihmiseltä toimintaa,
esimerkiksi ’älköön sinulla olko muita jumalia’. Ehtoollisen kyseessä ollen
Luther huomaa nyt, että Jeesuksen sanoja viimeisellä aterialla ”Tämä on minun
ruumiini” on itsessään pidettävä tekosanoina; nehän puhuvat teosta, jonka
Jeesus silloin teki: ”Tämä on tekosana, jonka Kristus lausun ensimmäisen
kerran, eikä hän valehtele sanoessaan: ’Ottakaa, syökää, tämä on minun
ruumiini’ etc., samoin kuin aurinko ja kuu ilmestyivät paikoilleen, kun Jumala
sanoi 1. Moos. 1: ’Tulkoot aurinko ja kuu’. Niinpä hänen sanansa ei ole
heikkoutta poteva sana, vaan mahtisana, joka luo sen, minkä sanoo. Ps. 33:9:
’Sillä hän sanoi, ja tapahtui niin.’” Ensimmäiseen ehtoolliseen kuului siis
mahtava luomissana, yhtä voimakas kuin se, joka kerran sai aikaan
taivaankappaleet. Kristuksen käskiessä kristittyjä ”Tehkää se” syntyy kuitenkin
seuraava tilanne: ”Kun nyt käskysanat sisällyttävät itseensä tekosanat,
jälkimmäiset eivät olekaan enää pelkkiä tekosanoja vaan käskysanojakin, sillä
kaikki, mistä ne puhuvat, tapahtuu niiden jumalallisten käskysanojen voimasta,
joiden perusteella ne on lausuttu.” Menneisyydessä, ensimmäisellä ehtoollisella
lausuttu mahtava tekosana on jätetty käskysanalla ”Tehkää se” seurakunnalle
kautta aikojen alituisesti virtaavaksi lähteeksi, joka toteuttaa
reaalipreesenssin. Lutherin oppi konsekraatiosta on se, että sakramenttia
toimittava pappi ottaa suuhunsa Jumalan oman luomissanan ja niin toteuttaa
messun ihmeen. Luther lisää tähän, että muutkin sakramentaaliset muodot (kaste
ja synninpäästö) jäisivät toimettomiksi kaavoiksi ilman jumalallista käskysanaa
niiden toistamisesta, mutta jumalallisen asetuksensa tähden, joka valtuuttaa
toistamaan ne, niistä tulee voimakkaita, toimivia sanoja: ”Jos vaikka olisi
olemassa sellainen käskysana, joka käskee minun sanoa vedelle: ’tämä on
viiniä’, niin saataisiinpa nähdä, eikö vesi muuttuisi viiniksi.”
Luojan käyttöoikeus luomakuntaansa voidaan siis periaatteessa luovuttaa
rajoituksetta ihmisille, ja elementtien konsekroimiseen liittyvä valta voidaan
ajatuksellisesti ulottaa koskemaan nk. luonnonihmeitäkin. Kaikkeen edellä
puhuttuun pätee, että ihmisen toiminta jäisi tyhjäksi ja tehottomaksi, ellei
Jumala olisi asettunut hänen toimintansa taakse: ”Vaikka minä sanoisin
kaikista maailman leivistä: Tämä on Kristuksen ruumis, siitä ei seuraisi yhtään
mitään. Mutta kun me hänen käskystään, hänen asetuksensa mukaan sanomme
ehtoollisessa: ’Tämä on minun ruumiini’, silloin siinä on hänen ruumiinsa, ei
jonkin meidän lausumamme hokkuspokkuksen tähden, vaan hänen antamansa käskyn
voimasta, sen tähden, että hän itse on käskenyt meidän sanoa ja tehdä juuri
niin ja että hän on sitonut oman käskynsä ja tekonsa meidän lausumiimme
sanoihin.” Viittausta siihen
— tällaisia lauseita sisältyy Lutherin lausuntoihin —, että sakramentti
vietetään ensimmäisen sakramentin voimassa, ei saa ymmärtää niin, että
liturgisesti lausutut asetussanat menettäisivät voimansa. Tämän tyyppiset
lausunnot, joita sisältyy luterilaisiin tunnustuskirjoihinkin, osoittavat vain
lähteeseen, josta vesi kumpuaa esiin. Sekä Luther että tunnustuskirjat ottavat
esimerkikseen ne monenlaiset luomisjärjestykset, jotka ovat tänäkin päivänä
toiminnassa niiden sanojen voimasta, jotka on lausuttu 1. Moos. 1; nämä
esimerkit, jotka perustuvat mm. Johannes Krysostomoksen ja Johannes Damaskolaisen
kirjoituksiin, rakentuvat aina niin, että esimerkiksi meidän kyntämisemme ja
kylvämisemme tuottaa satoa vain 1. Moos. 1. luvun voimasta, mutta samalla niin,
että ilman maanviljelijän työntekoa ei pelto tietenkään tuottaisi hedelmää:
”Näin tapahtuu sakramentissakin, me liitämme toisiinsa veden ja sanan, niin
kuin hän käskee meidän tehdä, mutta meidän tekomme ei saa aikaan kastetta ilman
Kristuksen käskyä ja järjestystä.” Kaikkiin näihin rinnastuksiin sisältyy
— huomatkaa — väliin sijoitettu välittäjä (sade ja kaste, kyntäminen ja
kylväminen, ruumiillinen yhdyntä avioliitossa) jotta 1. Moos. 1. luku
ilmaisisi voimansa kasvutapahtumassa, sadonkorjuussa ja jälkeläisissä.
Jumalallinen asetus on antanut meidän toimintoihimme niiden luovan voiman.
Samoin suhtautuvat toisiinsa ensimmäinen ehtoollinen ja meidän ehtoollisemme:
Jeesuksen silloin lausuma, luova sana täyttää nyt meidän konsekraatiomme
jumalallisella voimalla.
Kun näin ollen pappi lausuu luterilaisessa messussa
mahtavat, jumalalliset luomissanat ”Tämä on minun ruumiini”,
possessiivisuffiksi ”minun” osoittaa, että konsekraation suorittaja toimii
Kristuksen valtuuttamana, ”hänen
persoonassaan”. Jos taas messua toimittava pappi menee muuttamaan Kristuksen
valtuutusta ja antaa sille uuden tulkinnan, hän astuu Kristuksen persoonasta
ulos ja puhuu pelkkänä ihmisenä. Sellainen konsekraatio tapahtuu siis vain
papin nimissä, ja siitä on tullut sisällyksetön toimitus, jolta puuttuu ratkaiseva,
taustana oleva valtuutus. Asetussanoissa ei kuulu enää Kristuksen ääni. Pelkkä
kristillinen papinvirka ja asetussanojen lausuminen eivät siis takaa pätevää
konsekraatiota. Lutherin ja luterilaisten tunnustuskirjojen varman vakaumuksen
mukaan tällainen voimaton, omavaltainen asetussanojen resitointi on toisaalta
kysymyksessä roomalaiskatolisessa yksityismessussa, jossa sakramenttia ei
jaeta yhdellekään kommunikantille, ja toisaalta reformoidussa ehtoollisessa,
jossa todellinen läsnäolo kielletään. Roomalaisen yksityismessun sulkemista
sakramentaalisesti pätevien toimitusten ulkopuolelle pidetään yleisesti
reformaation kritiikin itsestään selvänä seurauksena. Muistakaamme kuitenkin
se, ettei vasta kommuunion poisjääminen mitätöi roomalaista yksityismessua.
Ensi sijassa se väärä tarkoitus, jonka pappi sisällyttää asetussanoihin ja
jolla hän tulkitsee toiseksi ja pyyhkii pois selkeät sanat ”Ottakaa ja syökää”,
tekee konsekraatiosta pelkän inhimillisen toimituksen.
Sen sijaan monikaan ei tiedä tai pitää paheksuttavana
sitä, ettei yhtäkään niiden protestanttisten kirkkojen ehtoollista tunnusteta
oikeaksi, jotka sijoittuvat evankelisluterilaisen kirkon ”vasemmalle puolelle”.
Tämä koskee niitäkin kirkkoja, jotka näkevät tietoisesti vaivaa päästäkseen
jonkinlaiseen samankaltaisuuteen luterilaisuuden kanssa. Ehkä ne eivät torju
reaalipreesenssiä karkeasti ja pinnallisesti, mutta eivät ne myöskään
tunnusta sitä selkeänä ja yksiselitteisenä oppina. Tässä hävitystyössä, joka
myrskytuulen lailla on hyvin pian karkottanut Jeesuksen Kristuksen
aikaisemmilta alttareiltaan useimmissa Länsi-Euroopan maissa, Luther näki vasta
alun laajempaan hävitysvimmaan, joka turmelisi kasteen, opin perisynnistä ja
kristologian. Lutherin ajatus onkin osoittautunut profeetalliseksi
ennustukseksi: reformoitu harhaoppi on historiallisesti katsoen ollut se
portti, josta rationalismi on tunkeutunut sisään. Tämän takana Lutherin
silmiin häämötti kapinamielen aikaansaama maallisenkin regimentin hajoaminen,
sillä se, joka ei ymmärrä Jumalan läsnäoloa sakramentin molemmissa muodoissa,
ei voi myöskään hyväksyä sitä, että Jumala valtuuttaisi syntisiä ihmisiä
maalliseen hallintoon. Zwingli ei pilaillut vain kaikkein pyhimmän sakramentin
kustannuksella, vaan hän teki pilaa myös Saksan ruhtinassukujen arvonimistä;
hän ei kyennyt kummassakaan asiassa käsittämään, kuinka Jumala kätkeytyisi
luotuihin esineisiin ja olentoihin. Kehityksen viimeisenä vaiheena Luther
näkee alastoman ateismin syntyvän tästä pinnallisesta asenteesta Jumalan
tekoja kohtaan.
Lutherin kirjeestä Frankfurt am Mainin kristityille
vuodelta 1533 näkyy hyvin selvästi, että Luther hylkäsi reformoitujen
sakramentin. Kirjeessään Luther kääntyy välitysteologiaan suuntautuneen kirkon
puoleen, joka on opiltaan lähellä Martin Buceria, jolla oli ajan mittaan
ratkaiseva vaikutus anglikaanisen kirkon samankaltaiseen oppiin. Frankfurtin
seurakunta ponnisteli kaikin tavoin saavuttaakseen ulkoisen konformiteetin
luterilaisuuden kanssa ja käytti perinteisiä kaavoja: sakramentissa annetaan
”se ruumis, jota Kristus tarkoittaa”. He jättivät siis selvittämättä Raamatun
sanojen sisällön, ja jos paikkakunnalle tullut luterilainen olisi saatu
sattumalta osallistumaan tämän kirkon kommuunioon, häneltä olisi sen tähden
Lutherin mukaan petkutettu tosi sakramentti: ”Jos yksinkertainen ihminen
kuulee tämän, hän uskoo heidän opettavan samoin kuin meidänkin, ja menee sen
perusteella sakramentille, mutta ottaakin vastaan pelkkää leipää ja viiniä.”
Tämä petollinen menettely edellyttää, että ehtoollinen on ulkonaisesti
koskematon: asetussanat luetaan, ja leipää ja viiniä jaetaan. Alttarilla ei
kuitenkaan ole Uuden testamentin pyhää ateriaa. Asetussanat eivät siis ole
varma tae, ”sillä heidän puhumillaan sanoilla Kristuksen sanat otetaan pois.”
”Oikea tarkoitus” puuttuu.
Lutherin suuressa ehtoollistunnustuksessa esitetään suoraan
syytös, että ”meidän hurmahenkemme eivät konsekroi”. Luther lähtee samalla
siitä, että hurmahenkien leivänmurtamisen yhteydessä luetaan asetussanat; hän
ehdottaa nimittäin pilanpäiten, että he voisivat yhtä hyvin laulaa virren
Kristuksen taivaaseen astumisesta (joka ilmaisisi paremmin, että Kristus on
todella poissa). Oikeat sanat heillä siis on, mutta oikea tarkoitus puuttuu.
Suuren ehtoollistunnustuksen lopussa on Lutherin hengellinen testamentti,
johon sisältyy lyhyt selitys uskon pääkohdista. Siinä sanotaan, että
sakramentti on pätevä pappiin katsomatta: ”Se ei nimittäin perustu ihmisten
uskoon tai epäuskoon, vaan Jumalan sanaan ja asetukseen. Kunhan vain jätetään
Jumalan sana ja asetus muuttamatta ja tulkitsematta nurinkurisesti; senhän nykyiset
sakramentin viholliset tekevät. Heillä on totta totisesti pelkkää leipää ja
viiniä, sillä heillä ei ole Jumalan sanaa eikä asetusta, vaan he ovat
vääristäneet ja muuttaneet sen oman mielikuvituksensa mukaan.” Tämä ei siis
tarkoita, että ulkoista, rituaalista tapahtumaa olisi silvottu, vaan kyseessä
on reformoitu sakramenttioppi, joka muuttaa Kristuksen sanojen tarkoituksen, ja
niin niistä on jäljellä vain tyhjä kuori, pelkkä äänellinen muoto. Nämä
Lutherin testamentissaan vetämät rajat, jotka koskevat sakramentin pätevyyttä,
on otettu luterilaisiin tunnustuskirjoihin. Hylkääminen koskee kuitenkin vain
niitä tapauksia, joissa pappi julistuksessaan kieltää reaalipreesenssin tai ei
ainakaan opeta sitä selkeästi. Opiltaan oikeaoppinen pappi, joka on sydämessään
salainen reformoitu, konsekroi sen sijaan edelleen Kristuksen persoonassa,
”mutta heti, kun hän tunnustaa harhaoppinsa, hän ei enää saa aikaan sakramenttia”.
Lutherille ei siis ole olemassa jäsentymätöntä uskonnollista,
kristillistä ”sanaa” yleensä. Hänelle periaatteellinen biblisismi, joka korvaa
sanojen dogmaattisen merkityksen selvittelyn ”Raamatun sanalla”, on saatanallista
ymmärryksen laiskuutta. Luther kirjoittaa muotoiluista sellaisista kuin ”se
ruumis, jota Kristus tarkoittaa” — todellinen tai symbolinen, läsnäoleva tai
poissaoleva ruumis: ”Sellaiset saarnaajat eivät tarvitse enää Raamattua ja sen
tutkimista, vaan he voivat sanoa kansalle kaikista asioista: Rakkaat ihmiset,
olkaa vain rauhassa, uskokaa se, mitä Kristus tarkoittaa, se riittää. Kukapa ei
olisi mielellään heidän oppilaanaan?” Teoreettisen tutkimisen pakeneminen on
pakoa syntiin ja vilpillisyyteen. Emme pääse milloinkaan eroon
”teoreettisesta” ongelmanasettelusta; meidän on otettava selvää siitä, mitä
kulloinkin tarkoitetaan, opetetaan ja sanotaan. Sakramentti ei sisällä jotakin
muuta, muka syvempää todellisuutta kuin opin konkreettisen sisällön, eikä avaa
ovea ”mystiikalle”, joka merkitsisi jotakin ajatukselle selvittämätöntä ja
jäsentymätöntä. Raamatullinen ehtoollinen seisoo tai kaatuu konsekraation
kanssa. On siis täysin luonnollista, että Luther kerran lausuu tuomion papille,
joka ojentaa messua toimittaessaan vihkimättömän hostian: ”Menköön
zwingliläistensä luo.” Tällainen jumalanpilkka, joka ”uskalsi pitää konsekroituja
ja konsekroimattomia hostioita samana asiana” nostatti luonnollisesti laajan
kirkkokurimenettelyn. Vasta, kun oli selvinnyt, että virheen tehnyt
maalaispappi oli toiminut erehdyksestä, lievennettiin uhkaamassa oleva maanpako
lyhyehköksi vankeustuomioksi. Näin suurta intoa reformaation aika tunsi
sakramentin kunnian puolesta, näin suuri oli sen kiivailu konsekraation
puolesta, jonka Jeesus Kristus oli jättänyt kristittyjen käytettäväksi ja
puolustettavaksi. Luther pitää selviönä myös ns. ”jälkikonsekraatiota”:
vihittyjen elementtien loppuessa messun aikana on alttarille tuodut uudet
elementit konsekroitava. Uskollisuus kristillistä ilmoitusta kohtaan koetellaan
ja osoitetaan tällaisissa seikoissa, joita ulkopuoliset kutsuisivat
”sivuseikoiksi”.
Tom G. A. Hardt, Alttarin sakramentti. Pieksämäki
1992, s. 53-62.