TUNNUSTUSKIRJOJEN IN USU -OPPI
FILIPPISMIN PAINEESSA
Arto Seppänen, kirkkoherra, TT, Utsjoki
Kadonneen Luther-sitaatin arvoitus
Yksimielisyyden ohjeen (FC) ehtoollisartiklassa on
selviä osoitteellisia viittauksia Lutherin ehtoollista käsitteleviin
teksteihin. Nämä viittaukset on otettava vakavasti, kuten myöhemmin tulen
osoittamaan. Mutta yhdessä kohdassa tarkka osoite puuttuu. Se puuttuu yhden erittäin
keskeisen asian yhteydessä. Kappaleen FC 7, 87 lopussa on viittaus Tomus 4.
Jena. Viittaus on siis Lutherin kirjoitusten nk. Jenan laitokseen. Mistä
Lutherin kirjoituksesta on kysymys? Lähiosoite eli sivunumero puuttuu.
Lisävaikeuden tuo vielä se, että ei kerrota onko kyseessä viittaus
saksankieliseen vai latinankieliseen laitokseen. No, viittaus on puuttunut
alusta asti. Sitä ei ole vuoden 1580 Dresdenin laitoksessa, ei liioin saman
vuoden Tübingenin
laitoksessa, seuraavan vuoden Dresdenin laitoksessa jne. Luetteloa voisi
jatkaa. Kohtaan on sitten uusien laitosten ja käännösten toimitustyön
yhteydessä lisätty nootteihin viitteitä. Suomenkielisessä uusimmassa
tunnustuskirjalaitoksessa alaviite on annettu WA 32, s. 254s. Vilkaisu
kyseiseen kohtaan, joka on Lutherin joulusaarna v. 1530, osoittaa hyvin pian,
että viittaus on väärä. Saarna ei millään tavalla käsittele asiaa josta on
puhe, nimittäin sääntöä joka on muotoiltu tosikristillisen ehtoollisopin
varjelemiseksi, kuten Yksimielisyyden ohjeen teksti sanoo, niin kutsuttua nihil
habet -sääntöä. ”Juuri tämän tosikristillisen ehtoollisopin varjelemiseksi
ja tämän testamentin vääristymien ja pakanallisen väärinkäytön torjumiseksi ja
tuhoamiseksi on asetussanojen perusteella laadittu seuraava hyödyllinen sääntö
ja ohje: Nihil habet rationem sacramenti extra usum a Christo institutam seu
extra actionem divinitus institutam. Se merkitsee: Mitään sakramenttia ei
ole siellä, missä Kristuksen säädöstä ei noudateta sellaisenaan.” Luther
käyttää tätä sääntöä hyvin säästeliäästi.
Käytössäni on nk.
Göttingenin toinen laitos, joka on tieteelliseen työskentelyyn tarkoitettu
kriittinen laitos. Se antaa viittauksen WA 30, II, 254s. joka osuu Lutherin
vuonna 1530 kirjoittamaan Kehotukseen Augsburgin papistolle. Viittaus on
jo vähän parempi, siellä sentään puhutaan paavillisista väärinkäytöksistä,
mainitaanpa Kristuksen veren sinettikin ja viitataan pappien vihkimiseen ja
heille lausuttuihin sanoihin toimittaa uhria elävien ja kuolleitten puolesta.
Muuten teksti puhuu pyhäin jäännöksistä, Joosefin housuista, pyhän Antoniuksen
tuppivyöstä jne. Mutta vaaditaan keskinkertaista parempaa mielikuvitusta, jos
hyväksyy kyseisen viittauksen juhlallisen FC:n ehtoollisartiklan viittaukseksi.
Ja sitä paitsi akateeminen tutkimus on osoittanut viittauksen vääräksi.
Erikoisen poikkeuksen tekee amerikkalainen v. 1851 ilmestynyt
tunnustuskirjalaitos joka viittaa Jenan latinankielisen laitoksen sivulle 585,
josta avautuu Lutherin kirjeenvaihto Wolferinuksen kanssa. Samaan tulokseen
tulee perustellusti myös tri Bjarne W. Teigen v. 1979 ilmestyneessä
artikkelissa The Case of the Lost Luther Reference. Samainen Teigen
kertoo Martin Chemnitzin ehtoollisteologiaa käsittelevässä teoksessaan
tapauksesta vuodelta 1619, jolloin Wittenbergin yliopiston teologinen
tiedekunta joutui käsittelemään kysymystä, voiko pastori viedä ehtoollisesta
ylijääneen viinin kotiinsa ja käyttää siellä. Vastaus oli kielteinen. Lisäksi
muistutetaan vielä, että ehtoollistoimitus päättyy vasta, kun kaikki ehtoollisaineet
ovat käytetyt. Sitten vedotaan Lutherin kirjeisiin Wolferinukselle, jonka
osoitteeksi annetaan Tom 4, Jenensi Lat., fol 585b. Tapaus todistaa,
kuinka alkuajan luterilaisuus ymmärsi luterilaisen in usu ja extra
usum -opetuksen (usus = käyttö, in usu = käytössä, extra
usum = käytön ulkopuolella). Myös Jürgen Diestelmann tutkimuksessaan
Actio sacramentalis käsittelee kyseisen Yksimielisyyden ohjeen kohdalla
Lutherin Wolferinukselle osoittamaa kirjettä, tosin liittämättä sitä
keskusteluun kadonneesta Luther-sitaatista.
Verratessani
kirjeenvaihtoa Yksimielisyyden ohjeen tekstiin ja tutustuttuani myös
vastaväitteisiin liityn ainakin toistaiseksi – kunnes paremmin osoitetaan –
Teigenin ja kumppaneitten joukkoon. Oikea viittaus on siis WA, Br. 10, 348-349.
Ydinkohta Lutherin
viittauksessa on seuraava: ”Tämän mukaisesti määrittelemme ajan ja
sakramentillisen toimituksen siten, että se alkaa pyhän Isä meidän alusta ja
kestää siihen asti, kunnes kaikki ovat käyneet ehtoollisella, ovat juoneet
maljan tyhjäksi ja syöneet ehtoollisleivät ja kansa on laskettu takaisin
paikoilleen ja on poistuttu alttarilta.” Kohdassa on selitetty myös
Melanchthonin virheet asian ymmärtämisessä. Jos nihil habet -sääntö
sanoo asian kielteisesti, tässä se on sanottu myönteisesti.
Se mitä Luther
lyhykäisesti sanoo kirjeessään, on laajasti sanottu Yksimielisyyden ohjeen
katkelmassa FC 7, 73-91. Tämä katkelma alkaa sanoilla: ”Vielä on puhuttava
konsekraatiosta ja siitä yleisestä säännöstä, että Jumalan säätämän käytön
ulkopuolella ei ole mitään sakramenttia olemassa.” Tunnustuskirjojen itsensä
lausuma tahto on, että tämä asia tulkitaan Lutherin kirjoitusten pohjalta.
Lyhyessä katkelmassa on kolme suoraa viittausta Lutherin teksteihin, joista
siis yksi on Wolferinukselle lähetetty kirje, sekä yleisluontoinen kehotus
tulkita asia Lutherin kolmen kirjoituksen valossa, nimittäin Taivaallisia
profeettoja vastaan (1525), sekä Suuri ja Pieni ehtoollistunnustus
(1528 ja 1544). Usein on vain niin, että vaikka katkelma sanoo puhuvansa
konsekraatiosta ja nihil habet -säännöstä, on kuitenkin tulkinnassa
keskitytty vain tähän sanaan ”käytön ulkopuolella” (extra usum), ja
unohdetaan konsekraatio ja sen olemus.
Tunnustuskirjojen in
usu -oppi
Ensimmäinen asia on siis
konsekraatio, ehtoollisaineiden pyhittäminen. Kaikki lähtee asetussanoista, in
usu -oppi on vain asetussanojen looginen seuraus, ei lähtökohta.
”Kristuksen ruumiin ja veren todellista läsnäoloa ehtoollisessa ei saa aikaan
kenenkään ihmisen sana eikä teko, että ehtoollisvieras syö ja juo sekä uskoo.
Meidän on myönnettävä, että kaiken saa aikaan kaikkivaltiaan Jumalan voima ja
Herramme Jeesuksen Kristuksen sana, asetus ja säätämys, ei mikään muu.” Jo
tämän katkelman alkuun kuuluvan toteamuksen tulisi riisua kaikki epäilyt siitä,
etteivätkö juuri asetussanat saa aikaan oikeata ehtoollista, eli Kristuksen
reaalista ja ruumiillista läsnäoloa. Tätä tosiasiaa ei voi tehdä tyhjäksi edes
hieman myöhemmin oleva kohta, jossa todetaan että ”siunaaminen eli
asetussanojen lausuminen ei vielä sinänsä saa sakramenttia aikaan, ellei
noudateta koko sitä ehtoollisen toimittamisen järjestystä, jonka Kristus on
säätänyt”. Kyseinen lause ei muotoile oppia ehtoollisesta vaan ainoastaan
ohjaa ehtoollisen oikeaan viettämiseen.
Muuten näin tärkeässä
dokumentissa ei tulisi käyttää kahta kieltolausetta, joista toinen on vielä
ehdollinen, sillä hyvin helposti lukija kääntää ajatuksen päälaelleen. Näin on
käynyt tämän lauseen kohdalla. Se jää vuotamaan toiseen suuntaan. Tavallisesti
Yksimielisyyden ohjeessa asiat sanotaan molemmin päin: kieltäen, negativa, ja sama asia myöntäen, affirmativa.
Näin asia rajataan oikeaan paikkaansa. Halvar Sandell on eräässä
artikkelissaan kiinnittänyt huomionsa tähän ja toteaa, että nihil habet
-säännön kohdalla tällainen affirmativa puuttuu (ks. Concordia 2/2001,
s. 22). Tarkkaan ottaen se ei puutu, sillä itse asiassa Lutherin kirje
Wolferinukselle on sellainen. Jos aiotaan katsoa, mitä virke oikein sanoo, on
käännettävä se myönteiseksi. Ja tämän jälkeen virke korostaa juuri
asetussanojen merkitystä, ts. siunaaminen eli asetussanojen lausuminen saa
aikaan sakramentin, jos noudatetaan koko sitä ehtoollisen toimittamisen
järjestystä, jonka Kristus on säätänyt. Eli jos noudatetaan sitä sääntöä jonka
Luther kirjeessään Wolferinukselle muotoili. Näin Kristuksen läsnäolo on
totisinta totta ehtoollisen asetussanojen jälkeen.
Vai miten muuten voisi
lukea Lutherin tekstin, kun hän sanoo, että ”niin pian kuin Kristus sanoo,
’Tämä on minun ruumiini’, hänen ruumiinsa on läsnä sanan ja Pyhän Hengen
kautta”. Sanat tämä on minun ruumiini tekee leivästä Kristuksen ruumiin niin
että Kristuksen ruumis kantaa leipää, Kristuksen ruumiilla on leipä yllään, ts,
Kristuksen ruumis on pukeutunut leipään, miten tuon Lutherin tekstin corpus
Christi hat das brod an sitten suomentaisikin.
Lutherille
konsekraatiosana oli luomissana. Lutherille ehtoollisen asetussanojen
käyttäminen ei ollut vain sanojen siteeraamista, vaan sanat pysyvät Kristuksen
sanoina myös papin suussa, ja näin pappi on ehtoollista toimittaessaan Kristuksen legaatti.
Näin Tunnustuskirjoissammekin opetetaan papin toimivan, ei edustaen omaa
persoonaansa, vaan Kristuksen sijassa ja hänen paikallaan (Christi vice et
loco). Huomattavaa on se, että pappi tässä toimii läsnäolevan Kristuksen
sijassa ja paikalla. ”Omaa persoonaansa he eivät edusta, niin kuin Kristus
todistaa: (Luuk. 10:16) ’Joka kuulee teitä, se kuulee minua.’ Kun he saarnaavat
Kristuksen sanaa ja toimittavat sakramentteja, he tekevät sen Kristuksen
puolesta ja hänen sijassaan.” Tämä virkateologinen ymmärrys, joka saa
syvyytensä ehtoollisen asetussanoista, saa arkkitehtonisen sovelluksen Lutherin
Saksalaisessa Messussa 1526: ”Totisten kristittyjen oikeassa messussa alttarin
ei pitäisi sijaita siellä, missä se on (siis seinää vasten), vaan papin tulisi
aina seisoa seurakuntaan päin kääntyneenä, kuten Kristus epäilemättä teki
viimeisellä ehtoollisella. Mutta antakaamme tämän odottaa aikaansa.”
Tällainen ymmärrys on
mahdollista, jos sanat Tämä on minun ruumiini otetaan äärimmäisen
vakavasti ja koko ehtoollisteologian pohjaksi. Hermann Sasse sanoo,
ettei mikään jumalanpalvelusuudistus sytytä, ellei luterilainen käsitys
konsekraatiosta ole selvä. Olisiko tässä meille papeille työn terävöittämisen
paikka juuri nyt, kun jumalanpalvelusuudistus on toteutettu!
In pane, sub pane, cum pane.
Jotta asetussanojen
asema tulisi selväksi, teen pienen hyppäyksen Yksimielisyyden ohjeessa olevaan
mielenkiintoiseen kohtaan, jossa ehtoollisen yhteydessä on kolmen preposition avulla
muotoiltu juttu, in pane, sub pane, cum pane, ts. Kristuksen ruumis on
leivässä, leivän alla ja leivän kanssa. Tämä on kohta, jossa filippismin
mahdollisuudet luterilaisen ehtoollisopin murtamiseen on lähellä, ellemme tiedä
missä mennään, ja ellei Tunnustuskirjoihin liitettyjä Luther-viitteitä oteta
vakavasti.
Tällä kohden
tunnustuskirjat viittaavat Lutherin Suureen Tunnustukseen ehtoollisesta,
v. 1528. Ja sieltä löytyykin yksi niistä harvoista paikoista, joissa Luther on
käyttänyt näitä kolmea prepositiota: ”Sillä vaikka ehtoollisessa olisikin
paljasta leipää ja viiniä, mutta kuitenkin tahtoisin lystin vuoksi koettaa,
kuinka voisin lausua sen, että Kristuksen ruumis on leivässä, niin ei tosiaan
koettamallakaan voisi sanoa sitä varmemmin, yksinkertaisemmin ja selvemmin,
kuin näin: ’ottakaat, syökäät, tämä on minun ruumiini jne’. Sillä jos teksti
kuuluisi näin: ottakaat, syökäät, leivässä on minun ruumiini, taikka leivän
kanssa on minun ruumiini, tahi leivän alla on minun ruumiini, niin silloinpa
vasta satelisi pelkkiä hurmaajia, sekä vetenä että rakeina ja lumena, jotka
huutaisivat: katsopa nyt, kuulethan! Kristus ei sano: leipä on minun ruumiini,
vaan leivässä, leivän kanssa, leivän alla on minun ruumiini, ja kirkuisivat:
kuinka kernaasti uskoisimme, jos hän olisi sanonut: tässä on minun ruumiini, se
olisi suoraan ja selvästi puhuttu. Mutta kun hän sanoo: leivässä, leivän
kanssa, leivän alla, niin ei siitä seuraa, että hänen ruumiinsa on siinä,
joten sepitettäisiin tuhansittain verukkeita ja selityksiä noista sanoista:
’leivässä, leivän kanssa leivän alla’, joilla myöskin olisi suurempi totuuden
muoto, vaan paljoa vähemmän todellisuutta kuin nyt.”
Luther siis tällä
katkelmalla haluaa osoittaa, ettei näiden sanojen varaan voida rakentaa ehtoollisoppia,
sillä sanat ovat alttiit väärinymmärrykselle. Samassa Suuressa
ehtoollistunnustuksessa aivan alussa Luther selittää näin:
”...nämä sanat: ’tämä on
minun ruumiini’ pitää käsitettämän yksinkertaisimmalla tavalla, niin kuin ne
ovat kirjoitetut ja kuuluvat ja ettemme tee samasta tekstistä monenlaisia ja
ristiriitaisia tekstejä, niin kuin he tekevät. Sen olen kirjasestani kyllä
sanonut, että niitä, jotka tavallisessa puheessa sanovat: leivän alla taikka
leivässä on Kristuksen ruumis, ei ole hyljättävä sen tähden, että he
sellaisilla sanoillaan tunnustavat uskovansa, että Kristuksen ruumis
todellisesti on ehtoollisessa. Mutta siten he eivät tee uutta tekstiä eivätkä
myös tahdo, että nämä heidän sanansa kävisivät tekstistä, vaan pysyvät samassa tekstissä.”
Formula in, sub, cum
pane voidaan siis hyväksyä, jos ne alistetaan sanan Tämä on minun
ruumiini alle. Kun Luther sanoo ettei noista sanoista in, sub ja cum
saa tehdä uutta tekstiä, se tarkoittaa, ettei niiden varaan rakenneta
ehtoollisoppia. Sanat hoc est corpus meum on sanojen in pane, sub
pane, cum pane -tulkinnan lähtökohta, ei päinvastoin. Opin pitää aina
perustua yksinkertaiseen tekstiin, joka on otettava sellaisenaan. Leivässä,
leivän alla ja leivän kanssa ei siis ole luterilainen ehtoollisoppi, kuten
Hermann Sasse selvästi sen sanoo, vaan ainoastaan looginen apuneuvo,
jonka avulla voidaan kuvata, kuinka ehtoollisen asetussanojen Tämä on minun
ruumiini on loogisesti mahdollista. Lutherille oli selvää, ettei Kristuksen
läsnäolon tapaa voida kyseisillä prepositioilla saavuttaa. Valitettavasti
ilmaisusta on tullut ikään kuin kyseessä olisi luterilaiseen oppiin kuuluva
asia ja että luterilainen oppi voitaisiin muotoilla näillä sanoilla.
(Svebiliuksen katekismuksessa käytetään tätä muotoilua useamminkin, mutta
siellä se on selvästi alistettu asetussanojen oikean tulkinnan alle, joten se
ei uhkaa totuutta.)
On huomattava lisäksi,
että Tunnustuskirjat käyttäessään tätä muotoilua tai paremminkin selittäessään
ehtoollista tätä muotoilua käyttäen ei esitä minkäänlaista raamattuperustetta.
Se onkin järkeilyn tulos, ei Raamatun ilmoitus, eikä sitä ole johdettu Raamatun
sanasta. Oikein Luther pelkäsi, että näiden sanojen myötä menetetään koko
ehtoollinen. Mielenkiintoinen yksityiskohta Lutherin valveutuneisuudesta
paljastuu tutkittaessa Tunnustuskirjojen kriittistä Göttingenin laitosta. Schmalkaldenin
kristillisten opinkohtien (1537) ehtoollisartikla alkaa sanoilla:
”Vakaumuksemme mukaan ehtoollisessa leipä ja viini ovat Kristuksen tosi ruumis
ja veri.” Alanootti paljastaa, että kyseessä oli Lutherin korjaus, korrektuuri,
edellisenä vuonna allekirjoitettuun nk. Wittenbergin konkordiaan, jossa
ilmaistiin, että leivän ja viinin kanssa Kristuksen ruumis ja veri ovat
todellisesti ja substantiaalisesti läsnä. Tästä korjauksesta Wittenbergin
konkordian tekstiin, siis siitä että Luther poisti tuon prepositioilmaisun,
Melanchthon ei pitänyt. Näin Luther sulki omalta osaltaan sen porsaanreiän,
mikä liittyi preposition cum (’kanssa’) käyttöön, ja johon ilmaisuun
maisteri Filipin ohella myös sakramentin hävittäjät olivat mieltyneet.
Lutherille siis leipä on
Kristuksen tosi ruumis ja viini on Kristuksen tosi veri. Jopa niin että Luther
saattaa Suuressa ehtoollistunnustuksessaan kutsua itseään lihansyöjäksi.
Luther siis selvästi puhuu ”hengellisiä vegetaristeja” (ilmaisu AS) vastaan,
niitä vastaan, jotka eivät ota asetussanoja niiden täydessä sisällössään ja
joille leipä on vain jatkojalostettu viljatuote. Luterilaisissa liturgioissa v.
1533-1559 ei puhuta konsekraation jälkeen enää leivästä ja viinistä, vaan
häpeämättömästi Kristuksen ruumiista ja verestä. Diestelmann on kertonut
mielenkiintoisen tapauksen varhaisen luterilaisuuden historiasta v. 1568, vain
seitsemän vuotta ennen Yksimielisyyden ohjeen ilmestymistä. Syytettynä oli
Yksimielisyyden ohjeen kirjoittajiin kuuluvan Andreas Musculuksen poika
Johannes, joka oli läikyttänyt viiniä lattialle ja tallannut sen jalkoihinsa.
Kun tätä pahennusta tutkittiin ja kuultiin todistajina kirkonisäntiä – kai he
vastaisivat nykyisiä kirkkoneuvoston jäseniä – niin nämä kaikki puhuivat
pöytäkirjojen mukaan vain siitä, kuinka Kristuksen veri oli läikkynyt tai
tallattu. Eivät he puhuneet mitään viinin läikkymisestä. Tämä sama
aitoluterilainen henki on näkyvissä myös karoliinisessa rukouskirjassa. Sen
ehtoollisrukouksissa puhutaan vain Kristuksen ruumiista ja verestä. Mitähän
seurakuntalaiset sanoisivat, jos alkaisimme yhtä häpeämättömästi puhua
ehtoollisesta!
Lutherille asetussanat
ovat kaiken perusta. Se ei ole vain jokin looginen yksityiskohta jossakin
päättelyketjussa, se ei ole edes pääotsikko ranskalaisin viivoin rakennetussa
sakramenttiopissa vaan keskus, joka heijastuu kaikkeen ja antaa sisällön
kaikelle, aina liturgisiin eleisiin ja kirkkoarkkitehtuuriin saakka. Tämä on
minun ruumiini on kuin kärrynpyörän napa, josta kaikki muu puolien tavoin
lähtee ja saa ilmaisunsa. Ja kun tätä ei ole ymmärretty, Lutheria on syytetty
neljänneskatoliseksi liturgisissa eleissään ja ehtoollisaineiden
kunnioittavassa käsittelyssä. Elevaatio (Kristuksen ruumiin ja veren
kohottaminen), polvistumiset, jälkikonsekraatio jne. olivat ja ovat vain
asetussanojen ottamista äärimmäisen vakavasti. Roomalaiskatolisen kirkon aaveen
näkeminen Lutherin ehtoollisopin yllä on estänyt monia rehellisiä luterilaisia näkemästä
sitä pohjaa, joka on asetussanoissa. Kun on tyydytty ilmaisemaan ehtoollisen
salaisuutta sanoilla leivässä, leivän alla, leivän kanssa, ei tästä voi
seurata sellaista Kristuksen palvontaa kuin Lutherilla oli asetussanojen
pohjalta, vaan siinä nähdään vain artolatria, leivän palvonta
melanchthonilaiseen tapaan. Kun me luterilaiset papit tänä päivänä toimimme
Lutherin esimerkin mukaan, kysymys ei ole korkeakirkollisuudesta tai Rooman
kirkon loiston kaipuusta vaan Kristuksen sanojen ottamisesta äärimmäisen
vakavasti.
Lutherin eräs
sakramenttiteologinen periaate oli Sicut in Christo res se habet ita et in
sacramento. Niin kuin asia on Kristuksessa niin se on myös sakramentissa.
Kun Luther näki ehtoollisessa asetussanojen mukaisesti Kristuksen ruumiin ja
veren, oli luonnollista osoittaa Hänelle kaikkea mahdollista palvontaa.
Kun Melanchthon pelkäsi Lutherin
materialisoivan ehtoollisen, hänelle käsite artolatria sopi oikein hyvin
varottavana asiana, sen taakse oli helppo paeta.
Luther oli kyllä selkeästi
tietoinen omasta paikastaan kirkollisen teologian kentässä. Vain Sana määräsi
hänen ”kirkkopolitiikkansa” ehtoolliskysymyksessä. Hän kirjoitti v. 1524
Strassbourgissa oleville kristityille: ”Sen tunnustan, että jos tohtori
Karlstadt taikka joku muu olisi viisi vuotta tätä ennen kertonut minulle, ettei
Ehtoollisen sakramentissa ole muuta, kuin leipää ja viiniä, hän olisi tehnyt
minulle suuren palveluksen. Minä kärsin silloin aivan tuskallista kiusausta,
taistelin ja kilvoittelin, niin että olisin mielelläni siitä ollut vapaa, hyvin
huomattuani, että minä siten olisin antanut paavikunnalle suurimman iskun.
Minulle on myös siitä asiasta kirjoittanut kaksi henkeä paljon taitavammin,
kuin tohtori Karlstadt, eivätkä ole niitä (asetus-)sanoja niin mielivaltaisesta
raasineet. Mutta minä olen sidottu, en voi päästä irti, teksti on siinä
mahtavana ja sanoja et saa revityksi pois siitä mielestä kuin niillä on.”
Edes uskonpuhdistusliikkeen yhtenäisyys ei painanut totuutta enemmän. Luther
sanoikin mieluummin nauttivansa Kristuksen verta, oikein veriviiniä, paavin
kanssa kuin viiniä hurmahenkien kanssa. Melanchthon ei, vaikka koko ajan etsi
kirkkojen välille yhteyttä, koskaan päässyt irti Rooman pelosta. Kun Luther
voimallisesti puhui asetussanojen voimasta, se toi Melanchthonin mieleen Rooman
kirkon väärinkäytökset ehtoolliskysymyksessä aina Tuomaan pohdintoihin asti
siunatun leivän murusen syöneen kirkonrotan tulemisesta osalliseksi Kristuksen
ruumiista. Tämä on dokumentein osoitettavissa.
Mitä tämä opettaa
meille? Sen, että Jumalan Sana on kaiken lähtökohta. Kirkkopoliittiset kuviot
tai pelot tai ennakkoluulot tai asenteet eivät saa olla Sanaa tärkeämpiä.
Asenteet eivät saa tulkita sanaa, vaan sanan tulee ohjata asennoitumistamme.
Siinäpä meille kilvoittelemista!
Kysymyksiä herättävä
piispainkokous
Tunnustuksellisen
luterilaisuuden kannalta piispainkokouksen pöytäkirja helmikuulta 2000 herättää
kysymyksiä. Siitä käy ilmi, että piispamme käsittelivät tuolloin
jumalanpalveluksen ohjekirjasta. ”Erityistä kritiikkiä esitettiin
ehtoollisaineiden käsittelyä koskevia ohjeita kohtaan. Ohjeet ovat sinänsä
tarpeellisia, eikä ole asianmukaista, että suntio ratkaisisi teologisen
linjauksen näiltä osin. Mm. Vikström korosti, että luterilaisen ehtoolliskäsityksen
mukaan Kristuksen läsnäolo ehtoollisaineissa pätee vain ’in usu’ ja käytön
ulkopuolella ne ovat vain leipää ja viiniä.” Parempi kyllä joskus olisi, että luterilainen suntio saisi olla
opettajana meille papeille ja väliin piispoillekin.
Jos tuntee nihil
habet -säännön ympärillä käytyä keskustelua, tuo pieni sana ”vain” juuri näissä yhteyksissä, joissa se
lausuttiin piispainkokouksen pöytäkirjan mukaan, antaa vahvan epäilyn, että
tunnustuskirjojen extra usum (käytön ulkopuolella) ei ole ymmärretty kuten
tunnustuskirjojen kirjoittajien alkuperäinen tarkoitus oli. Valitettavasti
pöytäkirja on niin ylimalkainen, ettemme voi sen perusteella tietää, mitä
piispamme ajattelevat. Kysyn kuitenkin Gunnar Rosendalin sanoja
mukailleen, onko todellakin niin että osa piispoistamme on filippistejä?
Sanoin hetki sitten,
että kaikki lähtee asetussanoista, in usu -oppi on vain sen looginen
seuraus, ei lähtökohta. En voi välttyä siltä vaikutelmalta, että
piispainkokouksen lausuma pohjautuu nihil habet -sääntöön, jonka väärän
tulkinnan alle jäävät Kristuksen lausumat sanat tämä on minun ruumiini.
Toisin sanoen in usu -opin tulkinta määrää ehtoollisen vieton
käytäntöjä, eivätkä Kristuksen sanat. Lähtökohta on väärä. Asetussanojen
sisältöä ei saa asettaa in usu -opin alle. In usu -oppi on alun
pitäen muotoiltu asetussanojen vastaisia tapoja vastaa, ja johdettu
asetussanoista. Nyt näyttää käyneen juuri. In usu -oppiin vetoaminen on
useinkin perimmältään rationalistinen ongelmanratkaisu, silloin kun
asetussanoja ei oteta vakavasti.
Jos piispamme olisivat
ottaneet lähtökohdakseen asetussanat niiden yksinkertaisessa rikkaassa
merkityksessä, in usu -sääntö olisi tulkittu toisin. Olisimme saaneet
ohjeiston joka varjelisi meitä kirkkomme piirissä sijaa valtaavalta
kalvinismilta. Ei opas ole nytkään huono, mutta kirkkomme nykytilanteessa olisi
tarvittu selvempi, sanoisinko luterilaisempi. Nyt opas on minimi.
Otan seuraavassa pari
esimerkkiä uudesta Jumalanpalveluksen oppaasta. Puhdistusliinoja varataan
riittävästi yhteismaljan pyyhkimistä varten. Puhdistusliinoja tarvitaan myös
mahdollisen tahriintumisen varalta. Puhdistusliinana käytetään mielellään
kosteutta imevää valkoista liinaa. Millaista ehtoollisteologiaa tämä ohje
heijastaa? Jokaisen käytännön takana on tietty ehtoollisteologia! Ei
sivumennen sanottuna luterilainen pappi käytä ehtoollista jakaessaan liinaa
siksi, että hän puhdistaa maljan reunan siedettävän puhtaaksi seuraavaa
ehtoollisen nauttijaa varten, vaan siksi, ettei Kristuksen veri joudu lattialle
ja jalkoihin tallattavaksi.
Toinen esimerkki. Kun
ehtoollisleipiä ja viiniä lisätään säilytysastiasta leipälautaselle ja maljaan,
voidaan lukea hiljaa asetussanat tai tehdä ristinmerkki. Tulee pyrkiä siihen,
että siunatut ehtoollisaineet käytetään loppuun ehtoollisen aikana. Mikäli
niitä jää yli, jälkikäsittelystä sovitaan kirkkoherran johdolla seurakunnassa.
Piispainkokouksen ohjeen mukaan ”kirkkoherra vastaa siitä, että viinin
jälkikäsittely tapahtuu ehtoollisen arvon mukaisesti”.
Nyt joissakin
seurakunnissa, joissa kirkkoherra ei ole ehtoollisteologisissa kysymyksissä
ylösvalaistu, käykin niin, että osa seurakuntalaisista saa Kristuksen ruumiin
ja veren, osa pelkkää leipää ja viiniä. Sillä vain asetussanat saavat aikaan
Kristuksen ruumiin ja veren läsnäolon. Toinen kysymys on sitten
ehtoollisaineiden jälkikäsittely. Asia on jätetty kirkkoherran vastuulle, mikä
on sinänsä aivan oikein. Mutta kun ohjeita ei ole tämän enempää, niin seuraus
on, että joissakin seurakunnissa Kristuksen verta joutuu viemäriin
Kysymys
yksityispikareista
Yksityispikarit lienevät
käytössä lähes jokaisessa seurakunnassa. Niiden käyttöön siirryttiin Suomessa
ilmeisen vaivattomasti, asiasta sen enempää keskustelematta. Erillispikareiden käyttö
alkoi sekä Saksassa että Amerikassa reformoitujen kirkkojen keskuudessa.
Erillispikareiden
käyttöön liittyy ongelmia. Kun kirjoitin Perusta-lehteen arvion
jumalanpalvelusuudistuksen ehtoollisosasta, laitoin erääseen kohtaan syötin,
jos joku olisi siihen vaikka tarttunut. Enpä ole nähnyt. Kirjoitin näin: ”Tässä
yhteydessä on tyydyttävä vain mainitsemaan ongelmia sisältäviä käytäntöjä:
yksityispikarit tarttuvien tautien (mm. AIDS) pelosta. …Yksityispikarien
käyttö, varsinkin jos sitä perustellaan tarttuvilla taudeilla, puolestaan
johtaa syviin kristologisiin ongelmiin.”
No mitä ongelmia asiassa
voisi olla? Lutherin ja luterilaisen ehtoollisopin kannalta asetussanat ovat
kaiken lähtökohta. Kun asetussanat saavat aikaan Kristuksen todellisen ruumiin
ja todellisen veren läsnäolon, onko nyt niin, että yksityispikarien kannattajat
olettavat Kristuksen ruumiin ja veren olevan tautien välittäjä? Lutherin eräs sakramenttiteologinen
johtopäätös ja periaate –
asetussanoista johdettu – oli, kuten on jo mainittu: Sicut in Christo
res se habet ita et in sacramento. Niin kuin asia on Kristuksessa, niin se
on myös sakramentissa.
Luterilaista
ehtoollisoppia ei voida ymmärtää ilman elimellistä yhteyttä kristologiaan.
Siksi Yksimielisyyden ohjeen ehtoollisartiklaa seuraa artikla Kristuksen
persoonasta. Kun luterilaisuus hyväksyi kristologiassaan vanhakirkollisen communicatio
idiomatum -opin raamatullisena, se hylkäsi yhden muodon, joka tunnetaan
nimellä genus tapeinoticon. Ts. ettei jumalallinen luonto Kristuksessa
tule osalliseksi ihmisluonnon heikkouksista, kuten esimerkiksi sairauksista.
Kun Luther puhuu
maljasta, hän lähtee siitä, että kullakin apostolilla oli oma maljansa, jota he
käyttivät aterialla ollessa. Mutta ehtoollisen asettaessaan Kristus käyttää omaa
maljaansa. ”Matteuksen ja Markuksen puheen tuosta erityisestä kalkista saattaa
siis ymmärtää niin, että apostoleilla muulloin pöydässä istuessaan oli kullakin
edessään malja tai ainakin että pöydällä oli enemmän kuin yksi malja. Mutta
tässä, kun hän antaa uuden, erityisen verensä juoman, käskee hän heidän
kaikkien juoda tästä yhdestä maljasta, niin että Kristus tarjoten ja
erinomaisia liikkeitä käyttäen tarttuu omaan maljaansa ja antaa jokaiselle
siitä enemmän, kuin mitä toisista yhteisistä maljoista pöydässä juotiin, josta
he sitä paremmin ottivat huomioonsa sen, kuinka tämä oli erinomainen juoma
ylitse muihin pöydässä käytettyihin juomiin verrattuna. Sillä leivän hän hyvin
voi, jopa täytyikin hänen jakaa se niin, että jokainen sai oman palan
itsellensä. Mutta viiniä hän ei voinut jakaa niin, vaan hänen täytyi laskea se
maljaan ja sanoilla osoittaa, että sen tulee olla meille kaikille yhteinen
juoma, joka ei olisi vain yhden, kahden tahi kolmen eteen pantava ja juotava,
niin kuin muut maljat pöydässä olivat vapaasti jokaisen käytettävänä kunkin
tahdon mukaan.”
On kysyttävä, millaisen
sanattoman viestin yksittäispikarien käyttö aiheuttaa? Tukeeko käytäntö
luterilaista ehtoollisoppia, vai heijasteleeko se kalvinistisia korostuksia?
Jos jostakin tavasta tulee itsestään selvyys, se on kirkossa vaarallinen.
Liturgiset käytännöt pitää pystyä aina johtamaan Jumalan sanaan.
Yksityismaljojen käyttö voidaan nähdä asetussanojen vähättelynä, varsinkin jos
se perustellaan hygieniasyillä.
Asia voidaan tietysti
nähdä ehdonvallan asiana, adiafora-kysymyksenä. Mutta silloin kun asia,
jossa muuten voidaan menetellä niin tai näin syntiä tekemättä, koskettaa
totuutta, silloin asia lakkaa olemasta adiafora-kysymys. Tästä, että
asia lakkaa olemasta ehdonvallan asia, on käytännön esimerkkejä sekä Lutherin
ehtoollisteologiassa että myös Paavalin kohdalla Uudessa Testamentissa. Asiaa
selittää myös Yksimielisyyden ohjeen artikla 10. Onko se, että Kristuksen
ruumiin katsotaan aiheuttavan tartuntavaaran, riittävä syy siirtää kalliilla hinnalla
ostetut yksityispikarit kirkon holviin ja siirtyä käyttämään yhteismaljaa? Vrt.
Gal 2:5: Emme hetkeksikään suostuneet antamaan heille myöten, jotta
evankeliumin totuus säilyisi teidän keskuudessanne.
Lopuksi kysyn: Kuinka
Kristuksen veri, joka antaa ikuisen elämän ja on kuolemattomuuden lääke voisi
aiheuttaa sairauden. Paavali näkee oikeasta ehtoollisen vietosta opettaessaan,
että ehtoollisella on myönteinen vaikutus ihmisen ajalliseenkin terveyteen.
”Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista, syö
ja juo itselleen tuomion. Sen vuoksihan teidän joukossanne on paljon heikkoja
ja sairaita ja monet ovat jo nukkuneet pois” (1 Kor 11:29-30). Kääntäen
vapaasti lukien: Se joka syö ja juo ajatellen, että kysymys on Kristuksen ruumiista,
syö ja juo itselleen pelastuksen. Siksi myös olette saaneet vahvistusta ja
helpotusta sairauksiinne.
Luento Concordia ry:n
järjestämässä Raamattupäivässä STI:ssa 16.11.2001