KASTEEN HAUDASTA EHTOOLLISEN JUHLAAN
Matti Väisänen,
rovasti
Suomen
Raamattuopiston säätiön toiminnanjohtaja Raimo Mäkelältä on ilmestynyt
Perus Sanoma Oy:n kustantamana kirja Kasteen haudasta Ehtoollisen juhlaan.
Kirjan julkaisijoina ovat Evankelisluterilainen Lähetysyhdistys Kylväjä,
Suomen Raamattuopiston Säätiö ja Suomen Evankelisluterilainen Kansanlähetys. Teos
ansaitsee tulla huomatuksi jo siitäkin syystä, että se on kolmen merkittävän
uuspietistisen järjestön yhteinen sakramenttiteologiaa koskeva kannanilmaisu.
Kirjassa on 94 pienikokoista sivua, joten kovin perusteellisesta asiain
käsittelystä ei siis voi olla kysymys.
Kirjan
alussa Mäkelä esitellään opintojensa perusteella teologiksi ja filosofiksi.
Kirjassa onkin pitkälle filosofinen ote. Mäkelä on kirjallisen tyylin taitaja. Valtaosa
kirjan teologisista ajatuksista on sellaista, mihin voi ilolla yhtyä. Kirjan
tekstit ehtoollisesta ovat mielestäni varsin kohdallaan. Sen sijaan kasteen
sakramentin osalta teos sisältää myös näkemyksiä ja perusteluja, joita en pidä
kestävinä ja joita vierastan.
Kirja
on pitkälle filosofis-rationalistinen, paikoin
tulkinnassaan äärimmäisyyksiin menevä, jopa yksinkertaista uskoa nihiloiva.
Sivulla 12 Jeesuksen neitseellinen sikiäminen kuvataan mielestäni turhan
biologis-naturalistisesti ("neitsyt Marian kohdussa Jumalan ikuisen Pojan
yhtyessä Pyhän Hengen vaikutuksesta Marian persoonattomaan munasoluun").
Mäkelän selitys, että Raamatun mainitsemissa sairaiden öljyllä
voitelemisissa (Jk 5:13) olisi kysymys lääkinnällisestä toimenpiteestä ja
hieronnasta parantavan balsamiöljyn kera (s. 39–41) haiskahtaa valistusajan
selitykseltä. Myös jokin yksittäinen epäonnistunut sanavalinta mahtuu mukaan:
Puhe ehtoollisen "tunkemisesta" tajuttoman suuhun ei tunnu
korrektilta (s. 27).
Mäkelä
esittää Pyhän Hengen sisäisen todistuksen Jumalan lapseudesta sanan
lahjana mainitsematta mitään kasteesta (s. 20). Sen sijaan Raamatun mukaan
Pyhän Hengen lahja ja sen mukana sisäinen Hengen todistus ovat kääntymyksen ja
kasteen lahja (Apt 2:38). Pyhän Hengen saamiseen kasteessa viittaa sekin, että
Raamattu puhuu Pyhän Hengen saamisesta Pyhällä Hengellä kastamisena, ikään kuin
Pyhä Henki olisi nestettä, vaikka hänhän on persoona.
Mäkelän
mukaan luterilaisessa kirkossa suoritettavat aikuiskasteet ovat
(baptistisen kastenäkemyksen tapaan) uskonsa tunnustamisineen ns. uskovien
kasteita (s. 22). Sen sijaan Raamatun ja Tunnustuskirjojen mukaan kaste on aina
kaikille ja kaikkialla sama armon ja pelastuksen väline iästä ja paikasta
riippumatta. Vanhurskauttaminen (Gl 3:26–27; 1Kr 6:11), syntien
anteeksisaaminen ja Pyhä Henki (Apt 2:38; 22:16) sekä uudestisyntyminen (Jh
3:5; Tt 3:5) ovat Raamatussa ja Tunnustuskirjoissa kasteen lahja, eivät sen
edellytys. Kasteen saamisen ja pelastumisen ehdoksi riittää myös aikuiselle
kääntymys / parannus eli halu luopua synnistä, lähteä seuraamaan Kristusta ja
saada kaste. Tällaisen Jumala on luvannut pelastaa. (Mt 5:6; Rm 10:13; Apt
2:21; Jl 2:32). Raamatussa on vain yksi pelastuksen tie: kaste ja usko; se on
kaikille, lapsille ja aikuisille, sama.
Samalta
sivulta (s. 22) saa myös sellaisen kuvan, että pikkulapsi kastettaisiin
luterilaisessa kirkossa lapsen vanhempien ja kummien sijaisuskon varaan. Sen
sijaan sekä Tunnustuskirjojen että Lutherin mukaan vanhempien, kummien ja
seurakunnan usko ja rukoukset saattelevat lapsen kasteelle, jotta lapsi
kasteessa saisi Jumalalta oman uskon. Kukaan ei tule vanhurskaaksi vieraan
uskon kautta. "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu" (Mk 16:16).
Mäkelä
sanoo, että "kaste ja ehtoollinen vahvistavat ja sinetöivät sanan"
(s. 34). Kaste ja ehtoollinen eivät vahvista sanaa, vaan uskoa; armonvälineet
eivät tarvitse toistensa vahvistamista. Sen sijaan sakramentit perustuvat
sanaan; sanan yhtyessä näkyvään aineeseen, veteen, leipään ja viiniin,
tuloksena on kasteen ja ehtoollisen sakramentti.
Myöskään
seuraava Mäkelän päättely: "Evankeliumi on siis kasteen yläpuolella.
Kastetta ei voi olla ilman evankeliumia, mutta evankeliumi voi olla ilman
kastetta" (s. 36) ei ole aivan ongelmaton, sillä kaste on osa pelastuksen
evankeliumia. Ilman kastetta ja sanaa me jäämme armon ulkopuolelle. Armo asuu
armonvälineissä (reaalipreesenssi = Kristuksen todellinen läsnäolo
armonvälineissä).
Jeesuksen
Nikodemoksen kanssa käymää keskustelua (Jh 3:5) selostaessaan Mäkelä sanoo, että
vesi "vedestä ja Hengestä" syntymisen yhteydessä voidaan
"vahvoin perustein" ymmärtää "miehen siemeneksi"
(s. 60). En voi välttyä Mäkelän tekstiä lukiessani ajatukselta, että mikä
tahansa kuriositeetti ja omituisuus kelpaa oman esiymmärryksen tueksi silloin,
kun se on uhattuna. Mainittakoon, että eräissä reformoiduissa ja varsinkin
baptistisissa Johanneksen evankeliumin kommentaareissa "miehen
siemenneste" ja myös äidin kohdussa oleva "lapsivesi" esitetään
"vedestä"-syntymisen selityksinä, mutta niissäkin tavallisesti
kuriositeetteina, ei vakavasti otettavina vaihtoehtoina.
Enempää
Jeesuksen Johannekselta saama kaste Jordanilla kuin Jeesuksen Golgatalla saama
verikaste tai itse kaste- (baptisma) ja kastaa- (baptidzoo) sanatkaan eivät
merkitse tai todista "upottamista" kasteen muotona, minkä
käsityksen saa Mäkelän korostetusti ja toistuvasti käyttämästä
"upottaa" -sanasta. (s. 53, 55, 65). Tällä asialla on sikälikin
merkitystä, että upottaminen on baptistisissa piireissä ainut hyväksytty
kasteen muoto.
Aivan
ongelmattomana en pidä myöskään seuraavaa Mäkelän toteamusta: "Evankeliumi
voidaan myös uskoa ja siitä voidaan vanhurskautua ennen kastetta, kasteen
hetkellä ja kasteen jälkeen" (s. 37). Kaste ei ole mikään sanan sivutuote,
vaan pelastukseen välttämätön; kaste on portti Jumalan valtakuntaan.
Tahatonta
tai tarkoituksellista kasteen merkityksen
aliarvioimista viestii mielestäni myös seuraava Mäkelän teksti: ‘Ennen kaikkea
kasteeseen ja ehtoolliseen tulee laaja-alaisesti liittyä Jumalan sanan
täyteläisen julistuksen ja opetuksen, jotta ihmiset "siitä"
voisivat omistaa pelastuksen’ (s. 43). Teksti pitää ilmeisesti sisällään
ajatuksen, jonka mukaan vasta lapsikasteen jälkeen ymmärtävässä iässä annettava
opetus mahdollistaa kastetulle pelastuksen omistamisen tai sitten lapsi
pelastuu pelkän kasteen kautta (ex opere operato) ilman uskoa, mikä taas
asettaisi luterilaisen vanhurskauttamisopin varsin outoon valoon.
Liekö
tarkoituksellista, että Mäkelä siteeraa Augsburgin tunnustuksen kasteartiklaa
Tunnustuskirjojen vanhasta käännöksestä: "Kasteessa armo tarjotaan"
(CA IX) (s. 68)? Uusi käännös suomentaa latinan "offerre"-sanan
"antamiseksi": "Jumalan armo annetaan kasteen
välityksellä" (CA IX). Mäkelä seuraa Urho Muromaa. Hänellehän kaste oli
armon tarjous. Aikuisena tapahtuva mahdollinen uskoon tuleminen oli armon
saaminen ja sen vastaanottaminen. Lutherille kaikki (lapsi)kasteen jälkeiset
uskoon tulemiset olivat kasteeseen ja uskoon palaamisia ja uskon uudistumisia.
Merkille
pantavaa on se, mistä Mäkelä vaikenee. Jo Mäkelän
tulkinta Jh 3:5:stä osoitti, että kaste uudestisyntymisen paikkana on Mäkelälle
Muroman tavoin vaikea hyväksyä. Sekö lienee syynä, että hän vaikenee
keskeisimmästä UT:n uudestisyntymistä käsittelevästä kohdasta Tt 3:5:stä
kokonaan. Myös aikamme tunnetuimmat reformoidut ja baptistiset eksegeetit
valittavat, että Tt 3:5 on vaikea, lähes mahdoton selittää (William Hendriksen,
Don Carson, Gordon D. Fee jne.). Se kun kaataisi heidän kalvinistis-baptistisen
esiymmärryksensä. Tt 3:5 on Lutherin Vähässä
katekismuksessa kasteartiklan kantava raamatunkohta, locus classicus.
Luterilainen kastetta käsittelevä kirja ei yksinkertaisesti voi sivuuttaa
apostoli Paavalin kirjettä Titukselle 3:5!
Samoin
Mäkelä vaikenee apostoli Pietarin keskeisestä pelastusta ja kastetta
käsittelevästä tekstistä, jossa alkukieli vedenpaisumukseen viitaten sanoo
suoraan, että "teidät pelastaa nyt kaste" (1Pt 3:20–21). Muutoin
Mäkelä käyttää kirjassaan ajatustensa tukena runsaasti raamattuargumentointia.
Mäkelä
lähestyy kastetta ja ihmisen pelastusta koko ajan aikuisesta käsin (s.
33). Sen sijaan Lutherin mukaan kasteen olemus ja pelastus avautuvat
lapsikasteesta ja lapsen uskosta käsin. Myös Raamatussa lapsen pelastuminen on
aikuisen pelastumisen malli: "Totisesti minä sanon teille (aikuisille):
joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niin kuin lapsi, se ei pääse sinne
sisälle" (Mk 10:15) (Ks. Lutherin Mk 10:13–16 selitystä).
Mäkelä
päättää kirjansa kasteosuuden lapsikasteeseen, siihen mistä Luther
tavallisesti aloittaa. Mäkelä myöntää, että perisynnin tähden "lapsikin
tarvitsee anteeksiantamusta ja pelastusta" ja jatkaa: "Jos lapsen
vanhemmat ovat päässeet osallisiksi Jumalan pelastavasta armosta, he haluavat
saattaa lapsensakin sen piiriin ja ottaa vastuun siitä, että lapsi hengellisen
opetuksen välityksellä pääsee tuntemaan sitä Vapahtajaa, joka hänenkin syntinsä
on sovittanut" (s. 70).
Mäkelä
vaikenee niin tässä kuin muuallakin kirjassaan visusti pienen lapsen
uskosta ja sen saamisesta kasteessa, vaikka Tunnustuskirjat suorastaan
jankuttavat sitä, että ihminen vanhurskautetaan – myös uudestisyntyy – yksin
uskon kautta. Tästä ei ole yhtään poikkeusta, eivät edes pienet lapset muodosta
sellaista. Tai jos muodostaisivat, se olisi Raamatussa meille ilmoitettu.
[Pienen lapsen usko on Jeesukselta saatu oppi (Mt 18:1–6). Kristillinen usko on
aina seurausta Kristuksen asumisesta ihmisessä (Jh 6:29), eivätkä Kristuksen
mahdollisuudet ole siitä riippuvaisia, kenessä hän asuu: pikkulapsessa,
nuoressa, aikuisessa tai dementoituneessa vanhuksessa. Tosin ihmisessä
asuessaan Kristus ilmaisee itsensä asumuksensa ehdoilla, ei niiden
vastaisesti.]
Loppupäätelmäksi
jää, että Mäkelän kirja herättää kasteen sakramentin osalta miltei yhtä paljon
kysymyksiä kuin antaa vastauksia. Varsin merkityksellistä on hänen sanomistensa
ohella se oleellinen, mistä hän vaikenee. Mäkelän aikaisempiin hyviin kirjoihin
verrattuna hänen tämänkertainen tuotteensa on mielestäni teologisesti
jonkinlainen limbo. Ja kirkkomme uuspietististen järjestöjen johtajat katsovat
kirjan edustavan heidän ajatteluaan! – Olen ymmällä.