JUMALAKUVA VAI PYHÄN RAAMATUN JUMALA?
Niko
Vannasmaa, sosionomi, teol. yo
Valistuksen
aikakaudella yläluokassa heräsi ajatus siitä, että kaikki ongelmat voitaisiin
lopulta ratkaista lopulta järjen ja terveen harkinnan avulla. Vanhat
auktoriteetit kuten kirkko ja Pyhä Raamattu joutuivat voimakkaan kritiikin
kohteiksi. Kristinuskoa ei vastustettu sinänsä; valistuneisto esitti kuitenkin
vaatimuksia siitä, miten kirkon opin tulisi olla järjenmukaista ja siitä tulisi
olla hyötyä sen ajan ihmisille. Viime vuosisadan tieteiden kehityksestä on
sanottu, että kehitys on ollut nopeampaa kuin millään aikaisemmalla
vuosisadalla. Tieteiden läpimurto sekä uudet aatteet kuten sosialismi ja
kommunismi toivat mukanaan monia uusia haasteita sekä katolisille että
protestanttisille kirkoille ympäri Eurooppaa. Siinä missä Lenin ja Stalin
pyrkivät uskonnottomaan yhteiskuntaan, Hitlerin johtamassa Natsi-Saksassa
uskontoa käytettiin arjalaisen identiteetin vahvistamiseen. Toisen maailmansodan jälkeen Euroopassa alkoi
voimakas sekularisaatiokehitys, jonka vaikutukset ovat selvästi nähtävissä myös
uudelle vuosituhannelle siirtyneessä Suomessa. Kommunismin myötävaikutuksella
ateismista on tullut vaihtoehtoinen elämäntapa kristinuskon rinnalle.
Nykyajassa esiintyy kuitenkin monenlaista uskonnollista etsintää. Tämä näkyy
esimerkiksi kasvavana kiinnostuksena erilaisiin uususkontoihin. Erityisesti
nuoret ovat alkaneet kiinnostua satanismista, saatananpalvonnasta ja vanhoista
noitakulteista kuten wiccalaisuudesta. Suomessa on mm. kirkon toimesta teetetty
monia kyselytutkimuksia, joiden avulla ollaan pyritty selvittämään sitä, miten
ja mihin suomalaiset uskovat. Huolestuttavaa näiden tutkimusten tuloksissa on
se, että vain harvat uskovat niin kuin kirkko opettaa. Toisaalta kyseinen luku
saattaisi olla vieläkin pienempi, jos ennen kyselyä käytäisiin haastateltavan
kanssa läpi Lutherin Vähästä katekismuksesta kristinopin keskeiset kohdat, ja
sen jälkeen kysyttäisiin, uskooko hän tämän opin kokonaisuudessaan.
Jokaiselle
ihmisellä on olemassa jonkinlainen kuva siitä, millainen Jumala on. Ateisti on
päätynyt sellaiseen käsitykseen, että Jumalaa ei ole olemassa, esim. siksi,
että ei ole löytänyt todisteita Hänestä. Agnostikko ajattelee puolestaan, ettei
tiedä onko Jumala olemassa, koska ei ole tullut vakuuttuneeksi itse todisteista
eikä toisaalta niiden puuttumisesta. Teisti puolestaan uskoo Jumalan olevan
olemassa ja perusteluja voi olla hyvin monenlaisia. Ihmisellä on sydämessään
eräänlaisia toiveita tai projektioita siitä, millaisen hän haluaisi Jumalansa
olevan. Tuskin kukaan ihminen toivoo sydämessään Jumalan olevan ankara tai
tuomitseva; näin on usein myös maallisessa isä-lapsi-suhteessa. On myös
mahdollista, että lapsuuden väärällä tavalla ankarat (mm. väkivaltaiset)
vanhemmat vaikuttavat ihmisen myöhempään jumalakuvaan. Sellaisten ihmisten,
jotka ovat lapsuudessaan tulleet vanhempiensa hylkäämäksi, saattaa aikuisiällä
olla hyvin vaikea uskoa rakastavaan Jumalaan. Kristinusko ja ihmisen jumalakuva
ovat kuitenkin asioita, jotka on pidettävä toisistaan yhtä kaukana kuin maa on
taivaasta. Mikäli on olemassa painovoima, niin se on olemassa huolimatta
siitä, uskooko siihen vai ei. Samoin
asian luonne ei ole riippuvainen siitä, millaiseksi sen kuvittelen. Väitteen
oikeellisuuden voi empiirisesti todeta heittämällä kananmunan ilmaan ja toivoa,
ettei se putoaisi takaisin maahan. Juuri tästä on kysymys jumalakuvan ja
kristinuskon välillä. Minun toiveeni eivät milloinkaan muuta Jumalan olemusta -
hän pysyy muuttumattomana samoin kuin painovoimakin.
Entä sitten
Jumalan sanan eli Pyhän Raamatun olemus? Jumala on ilmoittanut itsensä
sanassaan, ja juuri siitä voimme oppia
tuntemaan, kuka ja millainen Hän on. Jumala on sitoutunut Sanaansa, jonka
kautta hän lähestyy sekä ihmisryhmiä että yksittäisiä ihmisiä. Elämme aikaa,
jota voidaan kutsua tietoyhteiskunnan aikakaudeksi. Ajallemme on tyypillistä kyseenalaistaa ja vastustaa
auktoriteetteja sekä tavoitella hyötyä ja onnea; emme siis ole vapaita
valitusajan sekä toisen maailmansodan suurten aatteiden jälkivaikutuksesta.
Raamattu edustaa modernille ihmiselle vain yhtä monista teistä oman jumalakuvan
etsimisessä. Enää ei ole ratkaisevaa se, mikä on totuus, vaan se, että
jokaisella on oma totuutensa ja kaikkien "totuutta" tulee suvaita.
Jumala ja hänen sanansa eivät kuitenkaan muutu, vaikka ihmisten toiveet ja
uskomukset muuttuisivatkin, sillä kirjoitettu on: "Ja tämä on se
sanoma, jonka olemme häneltä kuulleet ja jonka me teille julistamme: että
Jumala on valkeus ja ettei hänessä ole mitään pimeyttä. Jos sanomme, että
meillä on yhteys hänen kanssaan, mutta vaellamme pimeydessä, niin me
valhettelemme emmekä tee totuutta" (1. Joh. 1:3-4). Luther on kuvannut
Jumalan sanaa auringoksi. Ihmisillä voi synnin tähden olla peite silmillään,
mutta Raamatun olemusta ja totuudellisuutta se muuttaa yhtä vähän kuin pilvi
auringon edessä. Omatekoiset jumalakuvat ovat epäjumalanpalvelemista ja
pimeydessä vaeltamista, mikäli ne eivät perustu Raamatun sanaan. Raamatun sanan
kokonaan uskova elää kokonaisen Jumalan yhteydessä, jossa ei ole mitään
pimeyttä. Raamatun ja tunnustuskirjojen opetuksen mukaan jokainen ihminen on
kokonaan perisynnin turmelema ja sen tähden iankaikkisen kadotustuomion
ansainnut. Jumalan tahto ei kuitenkaan ole, että yksikään ihminen joutuisi
kadotukseen. Suuren laupeutensa tähden hän teki jo iankaikkisuudessa
armovalinnan ja määräsi seurakunnan, joka olisi pelastuva hänen ainoassa
Pojassaan - Kristuksessa. Jumala itse syntyi Kristuksessa ihmiseksi autuaasta
neitsyt Mariasta, kärsi Golgatan uhrialttarilla ottaen pois koko maailman
syntivelan ja voitti synnin, kuoleman, helvetin ja Perkeleen. Ylösnousseena ja
taivaaseen astuneena Kristus on kaiken pahan voittaja, vieläpä niin, että
hänelle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Ristinkuoleman
jälkeinen aika on lopun aikaa; Kristus on kerran tuleva takaisin tuomitsemaan
eläviä ja kuolleita. Raamattu todistaa aivan selvästi, että jokaista ihmistä
odottaa tämän elämän jälkeen tilinteon hetki Pyhän Jumalansa edessä - toiset
pääsevät taivaan iankaikkiseen iloon ja toiset joutuvat iankaikkiseen
kadotukseen.
Kuka sitten
pelastuu? Markuksen evankeliumin viimeisessä luvussa kerrotaan, että se, joka
on kastettu ja joka uskoo, pelastuu; ne taas, jotka eivät usko, joutuvat
kadotukseen. Martti Luther opetti aikanaan, että usko on uskoa Jumalan sanaan.
Juuri tämä löytö on vapauttava asia moniarvoisessa yhteiskunnassamme elävälle
ihmiselle, joka on kyllästynyt omatekoiseen jumalaan - jumalakuvaansa. Jumalan
lain on saatava edelleen toimittaa sitä virkaa, joka sille kuuluu - osoittaa
kaikki ihmiset vikapääksi syntiin ja tuomion ansainneiksi. Jumalan evankeliumin
on saatava edelleen herättää synteihinsä kuolleet ihmiset kuolleista -
julistamalla täydellistä syntien anteeksiantamusta Kristuksen sovitustyön
tähden. Nykyajalle on ominaista antinomismin voimakas nousu kaikilla
yhteiskunnan alueilla. Lain hylkääminen liittyy olennaisesti kysymykseen siitä,
mitä tarkoitetaan omatekoisella jumalakuvalla; suurin osa ihmisistä ei tahdo
tunnustaa, että koko Jumalan laki on oikea ja pyhä. Lieventämällä lain
ankaruutta tai hylkäämällä sen kokonaan ihminen kaventaa tai hylkää sen, mitä
Kristus on ristillä tehnyt. Iankaikkisen kadotuksen ansainneelle ei kuitenkaan
riitä vain osittainen syntien sovitus - täydellistä pelastusta varten on oltava
uhri, joka kantaa koko rangaistuksen. Tästä syystä oikeaan uskoon liittyy
välttämättä kokonainen Raamatun sana, jossa kymmenen käskyä saavat kokonaan
toimittaa omaa virkaansa ja Kristus puolestaan omaansa.