Sakari Meinilä, Oulu
Johdanto
Osmo Tiililä mainitsee v. 1940 ilmestyneessä
Teologisen Aikakauskirjan artikkelissaan A.W. Ingmanin 'ensimmäisenä modernina Luther-tutkijana'
Suomessa1. Samoin hän sanoo kirjassaan 'Uuden elämän etiikka'
samalta vuodelta, että 'uudempi Luther-tutkimus' on saanut vaikutteita J.T.
Beckiltä - teologilta joka oli varsin kiivaan kiistelyn kohteena 1800
-luvun lopulla Suomessa 2.Tutustuminen mainittuun kirjaan paljastaa myös
Tiililän allekirjoittaneen monia Beckin kantoja. Mielenkiintoisinta kuitenkin
on se, että itse Tiililän teologia ja Luther-tulkinta muistuttaa yllättävän monessa
suhteessa ns. Helsingin Luther-koulukunnan linjoja.
Tämän koulukunnan luojana on pidetty ekumeniikan
emeritusprofessori Tuomo Mannermaata. Näyttäisi kuitenkin siltä, että
Mannermaan 'uraauurtavan' teologian mukainen Luther-tulkinta onkin ollut kutakuinkin
valmis jo Mannermaan ollessa vasta 3-vuotias! Jopa Mannermaan esiintuomat
kantansa perustelut ja eräät aivan hiuksenhienotkin painotukset löytyvät usein
jo Tiililältä. Tämä viittaa siihen, että A.W. Ingmanin Beckiltä
omaksuma teologinen näkemys on piilevän liekin tavoin kytenyt Suomen
teologisessa kentässä koko 1900-luvun ajan. Näin ollen on enemmän kuin
paikallaan pysähtyä välillä miettimään sekä sen sisältöä että sitä, miten
laajalle tämä vaikutus on nykyisin Suomessa ja muualla ehtinyt.
Kattava analyysi Mannermaan ajattelusta puuttuu yhä
Mannermaan ajatuksia on jonkin verran käsitelty
julkisuudessa opilliselta kannalta3. En kuitenkaan ole tavannut yhtäkään kattavaa
kriittistä analyysiä Mannermaan kaikkien pääteosten pohjalta nousevana. Esim.
hänen tohtorinväitöskirjansa (Lumen fidei et obiectum fidei adventicium.
Uskontiedon spontaanisuus ja reseptiivisyys Karl Rahnerin varhaisessa
ajattelussa. Hki 1970. Tästedes ‘LUMEN’) merkittäväksi mainitun
katolisen uskonnonfilosofin, Karl Rahnerin, teologiasta on jätetty
kiistelyssä ilmeisesti tyystin huomiotta. Tämä on hämmästyttävää ja myös suuri
puute.
Karl Rahner näet liittyy keskeisesti viimeaikaiseen
teologiseen ja ekumeeniseen keskusteluun myös Suomessa. Ei kylläkään näkyvästi
vaan epäsuorasti. Rahner oli Vatikaanin II:n konsiilin tärkeimpiä teologisia
vaikuttajia 4. Vatikaani II taas oli yksi lähtötekijä sille
kehitykselle, joka johti lopulta Yhteiseen julistukseen (YJV) Katolisten ja
luterilaisten välillä 1997 5 . On ilmeistä, että YJV:ssä oletettu 'kätkössä oleva
yhteinen perusta' on katolisella puolella Rahnerin esittämä yliluonnollisen
eksistentiaalin ajatus.
Kirjansa esipuheessa Mannermaa kiittää Osmo
Tiililää aiheensa valintaan vaikuttaneena henkilönä.
Tiililä oli tuntenut Rahnerin jo aiemmin ja viitannut häneen kirjassaan Johdatus
teologiaan (s. 106, 262). Rahner-tutkimus on syntynyt osana Vatikaani II:n
taustojen tutkimusohjelmaa Helsingin yliopistossa. Mannermaa voidaan siis nähdä
'jäävuoren huippuna', vain osana sitä raamatulliseksi suuntaukseksikin sanottua
virtausta, mikä tuli Suomeen alkujaan Kihlmanin kautta 1800 -luvun
keskivaiheilla.
Yliluonnollinen eksistentiaali ja unio
Mannermaan perustava ajatus läsnäolevasta Kristuksesta
on luterilaisten puolella toiminut YJV:ssä sinä palapelin palana, joka
mahdollisti luterilaisten neuvottelijoiden mielestä 'perustavan
yksimielisyyden' katolisiin päin 6. Tämän edellytyksenä oli se 'suuri muutos', mikä
puolestaan oli tapahtunut katolisella taholla 7. 'Muutoksen', missä 'katolisuus siirtyi
habituaalisesta rakkauskäsityksestä kristologiseen' on väitetty tapahtuneen
suurelti Rahnerin teologian, erityisesti yliluonnollisen eksistentiaalin
ajatuksen kautta 8. Yliluonnollinen eksistentiaali on juuri ihmisessä
asuva Jumala l. Kristus, joka unio hypostatican l.
ihmiskuntakokonaisuuden Kristuksen kanssa tapahtuvan ns. ‘kohottamisen’ kautta
koskee kaikkia ihmisiä ja on tullut kaikkiin ihmisiin erotuksetta koko
maailmassa 9.Väite 'kaikki ovat ainakin tietämättään kristittyjä'
kuvaa varsin osuvasti tätä näkemystä. YJV edustaa tulkintaa, missä nämä kaksi, yliluonnollinen
eksistentiaali ja Lutherin kannaksi oletettu ja Mannermaan
tapaan tulkittu unio, olisivat riittävän samankaltaisia asioita
kummankin opissa, jotta uskonpuhdistuksen tuoksinassa lausutut oppituomiot voidaan
'julistaa kohteettomiksi' 10. Käytännössä tämä merkitsee oppituomioiden
molemminpuolista kumoamista.
Mannermaan ura ekumeenikkona Kievistä Yhteiseen
julistukseen
Kun Mannermaa lähti tekemään IPSA:a (= In ipsa fide Christus
adest -tutkielma), hänellä oli takanaan jo merkittävä ura ekumeenikkona. Edellä
mainittu Rahner-tutkimus (1970) oli tutustuttanut hänet katolisuudessa
tapahtuneeseen edellä kuvattuun 'muutokseen'. Mannermaa oli keskeisesti mukana
myös Suomen kirkon ja ortodoksien välisissä oppineuvotteluissa, joiden Kievin
neuvotteluun 1977 Mannermaa laati kaksi artikkelia 11. Toista näistä voidaan pitää IPSA:n alkuversiona 12. Kievissä Mannermaa sai ortodoksit vakuutetuiksi
siitä, että Lutherin ajattelussa oleva uskossa läsnäoleva Kristus l. unio voi
toimia 'leikkauspisteenä' ortodoksien jumalallistumis-ajatuksen kanssa,
tarjoten ekumeenisen lähentymisen mahdollisuuden. Mikäli luterilaiset laajemmin
olisivat hyväksyneet saavutetun tuloksen, olisi se Kalevi Toiviaisen mukaan
ollut historiallinen 13. Tätä ei tapahtunut, mutta Mannermaan unio-tulkinta
oli saavuttanut merkittävän menestyksen. Se jäi odottamaan seuraavaa suurta
mahdollisuuttaan, mikä tuli roomalaiskatolisen ja evankelisluterilaisen kirkon
välisissä ekumeenisissa YJV-neuvotteluissa.
YJV:n allekirjoittaminen oli uutisarvoltaan
moninkertainen ortodoksineuvotteluihin verrattuna. Asiakirja oli täydellinen
menestys, ja Mannermaan unio-käsitys oli keskeinen osa sen onnistumista. Tämä
näkyy mm. YJV:n sanamuodoissa 14.
Ongelmana luterilaiselta taholta vain on, että näin
oli siirrytty luterilaisille korvaamattomasta 'yksin usko' -linjasta 'usko ja
rakkaus pelastaa’ -linjaan. Rakkauden uskoon sijoittaminen oli kuitenkin
kaikkien uskonpuhdistajien yksimielisesti ja jyrkästi vastustama kanta. Se näet
johtaa väistämättä lain ja evankeliumin sekoittumiseen, mikä uhkaa pelastusta.
On hämmästyttävää, ettei asiaa ole juuri lainkaan käsitelty YJV:n perusteluissa
15. YJV:n sanamuodoista löytyy uskon ja rakkauden
sekoittaminen16. Miten Lutherin selvä kanta tästä on täysin lakaistu
maton alle?
Asiassa on siis ristiriita. Silti sillä on oma
kehityshistoriansa ja luonnolliset syynsä. Selitys piilee juuri Mannermaan
unio-käsityksessä, jota hän väittää luterilaiseksi, Lutherin omaksi kannaksi 17.
Mannermaan Luther-tulkinnan katoliset yhteydet
Mannermaan ekumeeninen Luther-tulkinta ei ole syntynyt
tyhjiössä. Sen on itseasiassa perusteltua väittää - edellä sanottujen
kotimaisten historiallisten yhteyksien lisäksi - saaneen tuntuvia vaikutteita katolisesta
Luther-tutkimuksesta. Jo valmistautuessaan Kieviin Mannermaa nimittäin
sovelsi sen tuloksia. Hänen tärkein neuvottelukumppaninsa tässä suhteessa oli
katolinen ekumeenikko ja Luther-tutkija Peter Manns 18. Mannsin Luther-tulkinnalle on ominaista se, että hän
mm. syrjäyttää Lutherin keskeisen ajatuksen siitä, että rakkaus ei ole
pelastavan uskon osa 19.
Kun Manns lisäksi ilmeisesti omasi yhteyksiä Rahneriin
20, herää helposti epäilys vastaanotetetuista
vaikutteista 21. Entäpä jos Mannermaan Luther-tulkinta on sillä
tavoin painottunutta katolisten Luther-tutkijoiden vaikutuksesta, että se yksipuolistaa
ja vääristää Lutherin oman teologian katoliseen suuntaan? Tällöin myös
saavutettu yksimielisyys YJV:ssäkin joutuu uuteen valoon. Ekumenia, missä
vastapuoli luopuu kaikista omista painotuksistaan, on omalta kannalta
miellyttävää. Kyllähän jokainen on yksimielinen itsensä kanssa!
Nämä ovat voimakkaita väitteitä, ja vaativat
luonnollisesti perusteluita ja todisteita taakseen. Siksi on tutkittava
Mannermaan Luther-tulkinnan ja Rahnerin teologian yhteyttä. Teemme sen
yksinkertaisesti vertailemalla Mannermaan Rahner-tutkimuksen sisältöä
sitaattien avulla hänen Luther-tutkimuksiinsa.
Mannermaa ja Rahner
Seuraavat vertailut todistanevat Mannermaan ja
Rahnerin ajattelun samankaltaisuuksista 22. Esimerkit Rahnerin osalta ovat Mannermaan
LUMEN-teoksessaan tulkitsemaa Rahneria, eivät suoria
Rahner-sitaatteja.
Rahner opettaa Mannermaan mukaan seuraavasti. Ihmisen
yliluonnollinen elämä on Kristuksen elämän ilmentymää (LUMEN 112). Ennen Kristusta
kaikki oli avoinna pelastushistoriassa. Kristuksen jälkeen alkaa viimeinen
aika, jolloin mitään uutta ei ole odotettavissa, vaan 'Jumala on lopullisesti
tullut maailman sisimmäksi olemukseksi' (113). Jumala on siten 'hiljaa ja
huomaamatta' ihmisen sydämessä, mikä parusiassa (Kristuksen toisessa
tulemisessa) tapahtuu ilmeisenä. Parusia on toisaalta vain sen ilmitulemista,
että 'Jumala on jo tullut' (113). Rahnerilla Kristus ei enää oikeastaan
tulekaan takaisin, koska hän ei ole koskaan jättänytkään ottamaansa
ihmisluontoa. "On vain tultava yhä ilmeisemmäksi, että 'kaikkien
olioiden sydän on jo muuttunut', koska Kristus on ottanut ne sydämeensä"
(113). "Kristuksen on yhä enemmän tultava" (114). Pelastushistoria
on Kristuksessa maailman sisimmäksi olemukseksi tulleen yliluonnollisen
eksistentiaalin eksplikaatiota (ilmituloa, ilmausta) (114). Samoin toisaalta
näkyvä kirkko on kaikkien ihmisten historialliseen elementtiin kuuluvan
eksistentiaalin, "kirkon" eksplikaatiota (115). Kuten yliluonnollinen
eksistentiaali eksplikoi pelastushistorian, "kirkko" eksplikoi Kirkon
ja saarna eksplikoi salaisen Kristuksen tiedetyksi (115).
Yliluonnollinen eksistentiaali ei kuitenkaan vielä
takaa pelastusta. Sen universaalisuus merkitsee vain mahdollisuutta armon
omistamiseen pelastavana. Ihmisen on käytettävä vapaata tahtoaan elämän
erilaisissa uhkatilanteissa ja kärsimyksissä määräämään itseään elämän
'pistemäisissä' hetkissä (117-119). Kun enkeli (ja Jumala) kykenee tällaiseen
vapaaseen itsensä määräämisen olemuksensa mukaan koko ajan, ihminen voi määrätä
itseään vain hetkellisesti kärsimyksissä, 'historian yksittäisissä pisteissä'
(118). Itseasiassa usko ja kärsimys (tai kuolema) Rahnerin teologiassa
näyttävät samastuvan pitkälti toisiinsa (123).
Seuraava Rahner-sitaatti osuu hyvin keskeiseen
aiheeseen, nimittäin Jumalan ihmisessäasumisen ja ihmisen rakkauden suhteeseen.
“Jumalan autokommunikaation
persoonallinen elementti on Rahnerin teologiassa
pääasiassa esillä Tuomaan tapaan rakkauden teologisen
hyveen yhteydessä” (LUMEN 66, alav. 27).
Tämä vanha katolisuuden standarditeologin, Tuomas
Akvinolaisen, ajatus on keskeinen nykyisessä ekumeenisessa keskustelussa. On
ilmeistä, että YJV:n konsensus perustuu katoliselta puolelta -
rahnerilaisittain sävyttyneenä - suurelta osin juuri siihen sekä oletukseen,
että luterilaisuudesta - nimenomaan itseltään Lutherilta - löytyisi samantapainen kanta. Siksi tutkin
seuraavaksi miten Mannermaa ajattelee ihmisen jumalallistumisen l. Kristuksen
ihmisessäasumisen sekä uskon ja rakkauden suhteesta Lutherin teologiassa.
Rakkaus sijoitetaan ihmiseen nimittäin myös Mannermaan
Luther-tulkinnassa Rahnerin tapaisesti Kristuksen ihmisessäasumisen synnyttämän
jumalallistumisen ajatuksen kautta. Tämän vuoksi analysoin seuraavaksi hieman
Mannermaan teosta Kaksi
rakkautta.
“Vaikka Luther opettaa ihmisen täydellistä
vastaanottavuutta Jumala-suhteessa, hänen kristinuskokäsityksensä ymmärretään
loppuun saakka vasta otettaessa huomioon, että Jumalan rakkaus on yhdistävä
voima, joka liittää Jumalan ja ihmisen toisiinsa“ (2RAK 82).
Mannermaa
jatkaa kertomalla, miten jumalallinen oppi Lutherilla sanoo Sanan
tulleen lihaksi, jotta liha voisi tulla sanaksi (s. 80). Tämä koskee Mannermaan
mukaan ensisijaisesti Kristusta, mutta sikäli myös ihmistä, että kristityn
uskossa Kristus on todellisesti läsnä“. Mannermaa väittää, että Luther opettaa
näin ollen ’eräänlaista jumalallistamisoppia’ (80). “Tosin ihmisen olemus ei
muutu Sanaksi, mutta ihmisen ja Sanan yhteenliittymisen vuoksi ihmisen voidaan
sanoa myös olevan itse sana (80). Tämän Mannermaa perustelee
seuraavalla Luther-sitaatilla: ’…meidän ei sanota ainoastaan omistavan sanaa, vaan meidän sanotaan myös
olevan itse sana’ (80). Sitten Mannermaa vetää merkittävän johtopäätöksen:
“Koska Sana on Kristus, kristityn voidaan sanoa myös olevan Kristus (80).
Huomautan tässä yhteydessä, että Mannermaa ei nojaa
em. päätelmässään eksplisiittisesti Luther-sitaattiin, vaan päättelee asian
ilmeisesti analogian perusteella itse Lutherin edelläolevasta Sanaa koskevasta
lausumasta.
Tätä ihmisen Kristuksena olemista ei Mannermaan mukaan
saa käsittää kuitenkaan ’ihmisen rakkauden kokonaisuudessa’ (2RAK 80-81) “Lähdettäessä
siitä, että Jumalana oleminen merkitsee antamista eikä vastaanottamista, Kristuksena
oleminen on antavana olemista. Kuten Jumala antaa itsensä mihinkään ja
pahaan, samoin on myös Kristityn tehtävä suhteessa lähimmäiseen.“ “Lutherin
teologiassa uskon passiivisuus eli hyvän vastaanottaminen Jumalalta uskolla
ja rakkauden aktiivisuus eli hyvän antaminen lähimmäiselle kuuluvat yhteen ja
niitä sitoo Kristuksen läsnäolon eli jumalallistamisen ajatus“
(RAK 81) (Allev.ja lihav. SM)
Seuraavaksi Mannermaan Luther-tulkinnan kohtia, jotka osoittavat,
että Kristuksen ihmisessäasuminen toisaalta liittyy pelastukseen ja
vanhurskauttamiseen:
“Osallisuus Kristukseen on ainoa pelastustie. Huomattakoon, että Lutherin
teologiassa Kristus on aina yhtäaikaa sekä
ristillä meidän puolestamme kuollut sovittaja (Christus pro nobis) että ylösnousseena uskossa reaalisesti läsnäoleva ja vaikuttava persoona”
(KP 130-131).
Emt, s. 139: Ei ole epäilystäkään, etteikö 'osallistuminen
jumalalliseen elämään', Jumalan vanhurskauteen tai Jumalaan itseensä, kuuluisi itse Lutherin vanhurskauttamisopin
ytimeen - ellei
se ole tuo ydin itse. (allev. ja lihav. SM).
Tähän tuon vielä Mannermaan Rahner-tutkimuksen
sitaatin, joka osoittaa samantapaista painotusta Jumalan ihmisessäasumisesta
Rahnerilla:
“Niinpä
hän (SM: Rahner) saattaa tähdentää, että Jumala ei ole vain ihmistä 'vastapäätä' oleva 'sinä', vaan myös ihmisen
'omalla puolella' tämän
minän prinsiippinä.
Rukoiltaessa Jumala on 'jo etukäteen' ihmistä ja jumalaa erottavan kuilun tällä
puolen' ja 'huutaa kuilun yli ihmisen kanssa'. Jumala ei siis ole vain ihmistä
vastapäätä oleva vapaa, historiallisesti toimiva persoona, vaan juuri tämä
'elävä Jumala' itse - eikä
häntä poissaolevana edustava 'merkki', 'kuva' tai 'käsite' - on ontologisesti 'syvimmällä
ihmisen sielun kuilussa'.Jumala on ihmisen 'syvin' ja 'sisin', vieläpä
'syvemmällä kuin meidän syvimpämme': hän on 'viimeisemme takana'” (LUMEN 89).
Rahner ja
Mannermaa kuulostavat tässä mielestäni hyvin samantapaisilta Jumalan
ihmiseen sijoittamisessaan. Näiden yhtäläisyyksien lisäksi voidaan luetella
useita muita, jotka koskevat muun muassa ns. konstitutiivista merkkiä, sen
yhteyttä pelastusnäkemykseen, sakramenttiin ja läsnäolevaan Kristukseen,
Jumalan ja materian yhteyteen sekä Mannermaan esittämään erikoiseen käsitykseen
Kristuksesta reaalisesti syntisenä ihmisenä. Näiden sisällöllisten samanlaisuuksien lisäksi on
osoitettavissa myös samantapaisuutta ajatustavoissa. Esim.
Mannermaan Luther-tulkinnassa oleva Kristuksen ristin ja uskossa läsnäolevan Kristuksen
sekoittuminen toisiinsa vastaa mielestäni Rahnerin filosofiassa havaitun ja
havaittavan sekoittumista toisiinsa.
Rakkaus uskon osana Mannermaan
Luther-tulkinnassa
Mannermaa puhuu hyvin selvästi rakkaudesta uskon
osana. Seuraavassa sitaatti, joka kuvaa Mannermaan käsitystä Lutherin uskon ja
rakkauden suhteesta:
Vaikka nyt usko ei täytä lakia, sillä on kuitenkin se,
millä laki täytetään. Se nimittäin hankkii Hengen ja rakkauden, joilla laki
täytetään (SM: Eli
Henki ja rakkaus ovat uskon seurausta). Toisaalta
taas, vaikka rakkaus ei tee vanhurskaaksi, se kuitenkin todistaa siitä, minkä
nojalla persoona on vanhurskas, nimittäin uskosta...” (KP 161; Luther-sitaatti)
HUOM! Luther erottaa siis uskon ja rakkauden, sekä
uskon ja Hengen käsitteellisesti toisistaan.
Luther jatkaa:
“Summa: kun Pyhä Paavali itse puhuu, että rakkaus on
lain täyttämys, on kuin hän sanoisi: on eri asia o l l a lain täyttämys kuin a
n t a a lain täyttämys. Rakkaus siis täyttää lain siten, että se itse on täyttymys,
mutta usko täyttää lain sitten, että se ojentaa sen, millä se täytetään. Sillä
usko rakastaa ja vaikuttaa, kuten Gal (2:6) lausuu: usko vaikuttaa rakkauden
kautta. Vesi täyttää ruukun, tarjoilija täyttää myös ruukun; vesi itsellään,
tarjoilija vedellä. Tätä merkitsee sofistien puhe effective et formaliter
implere" (WA 17, 98 13-24).
Mannermaa jatkaa:
“Näin on saatu tarkka formulointi uskon ja rakkauden perussuhteesta. Usko on kuin ruukku täynnä vettä ts. jumalallista luontoa, joka on
sisäiseltä olemukseltaan myös rakkautta. "Vesi", (Jumalan olemus,
rakkaus) täyttää ruukun, tarjoilija (=usko) täyttää myös ruukun; vesi
itsellään, tarjoilija vedellä” (kaikki
lihavoinnit SM).
Toisin sanoen, usko sisällyttää jumalallistumisajatuksen kautta
itseensä myös rakkautta.
Mannermaa siis sanoo tämän olevan tarkka ilmaus
Lutherin teologiassa rakkauden ja uskon suhteesta. Voinemme siis ajatella:
juuri ja olennaisesti näin Mannermaa tästä asiasta ajattelee Lutherin kantana.
Ongelmaksi tällöin nousee, että Mannermaalla on tässä epätarkasti käsitetty vertaus. Hän nimittäin väittää, että vertauksessa se asia mikä täytetään
rakkaudella ja Hengellä olisi usko (Usko on kuin ruukku täynnä vettä ts. jumalallista luontoa,
joka on sisäiseltä olemukseltaan myös rakkautta), vaikka se itse vertauksessa on laki: "Vesi täyttää ruukun...itsellään... Rakkaus siis täyttää
lain siten, että se itse on täyttymys...Hengen ja rakkauden,
joilla laki täytetään...". Tällöin usko täyttää lain ojentamallaan asialla, Hengellä ja rakkaudella (ei itsellään) -
siis ulkopuolelleen. Mannermaalla usko taas täyttää itsensä Hengellä ja rakkaudella, siis sisäpuolelleen. (Kaikki lihavoinnit ja allev. SM). Tässä on mielestäni oleellinen tulkinnallinen asia.
Onko tässä 'freudilainen lipsahdus', joka osoittaa
halua tulkita Lutheria tiettyyn suuntaan? Tapahtuuko tämä huomaamatta
Mannermaalla, vai onko tämä tahallista tai puolitahallista huolimattomuutta?
Tässähän kuvataan Lutherin keskeistä ajatusta uskon ja
rakkauden suhteesta, jonka Mannermaa tulkitsee itselleen sopivaksi, uskoon sisällytettävän
kristologisen rakkauden käsityksensä tukena. Itse vertaus taas pyrkii
mielestäni erottamaan uskon rakkaudesta! Se laintäyttö, minkä usko
lahjoittaa, ei ole sen omaa lain täyttöä vaan vierasta. Vaikka Henki täyttääkin
lakia alkavasti myös meissä, minkä tueksi vertaus kyllä myös sopii, siinä ei sekoiteta uskoa ajattelussa mahdottomaksi erottaa rakkaudesta,
vaan käsite-mielessä erotettavissa olevana. Tällöin on mahdollista ajatella uskoa ajattelematta samalla rakkautta. Sellainen taas
mahdollistaa uskon käyttämisen ilman rakkautta vanhurskauttamisen
vastaanottamisen välineenä, mitä sekoittava käsitys ei luonnollisestikaan
mahdollista.
Toisaalta vertaus voidaan mielestäni nähdä myös kaksikäsitteisenä, jolloin se laintäyttö,
minkä usko lahjoittaa olisi myös Kristuksen sovintoteko ristillä,
ulkopuolellamme. Näitä eri tulkintoja ei vain saa sekoittaa keskenään -
Toinen ja kolmas uskonkappale on
pidettävä erillään, eri tehtävissä.
Edellä oleva sitaatti siis ei tue käsitystä rakkauden
uskoon sekoittamisesta Lutherilla. Luther nimittäin jyrkästi torjuu sellaisen
ajatuksen. Tämä ei koske vain väärää vaan nimenomaan oikeaa rakkauskäsitystä,
mikä näkyy selvästi seuraavastakin sitaatista.
“Oppikaamme siis tarkantarkasti uskosta ja
Kristuksesta erottamaan kaikki lait, jumalallisetkin, ja kaikki teot,
saadaksemme hänestä oikean kuvan: Kristus ei ole laki eikä myöskään meiltä
lakia ja tekoja kiristävä, vaan Jumalan
Karitsa, joka ottaa pois maailman synnit (Joh. 1:29). Mutta tämän omistaa usko
yksin, ei
rakkaus,
jonka pitää vasta seuraaman uskoa, eräänlaisena kiitollisuuden ilmauksena” (GAL 173; lihav. SM).
Siis oikea rakkaus on erotettava uskosta; onhan tässä
selvästi puhe oikeasta, uskoa seuraavasta rakkaudesta, joka juuri ‘ei omista
Kristusta’ Lutherilla. Huomautan tässä yhteydessä ja erityisesti korostan myös
siitä, että Luther ei kaihda käyttää sanaa ‘seuraus’ uskon ja rakkauden
suhteesta; rakkaus seuraa uskoa. Mutta tällöinhän se ehdottomasti on
toisaalta erotettavissa siitä ajatuksen tasolla. Mannermaahan on
moittinut nykyluterilaista käsitystä siitä, että se Sovinnonkaavasta alkaen
opettaa pyhittymisen olevan vanhurskauttamisen seurausta 23. Rakkauden erottaminen uskosta uskon seuraukseksi
mahdollistaa kuitenkin myös rakkauden sijoittamisen loogisesti
vanhurskauttamisen jälkeen (tai ainakin siitä erilleen) tulevaksi asiaksi. Aikaeroa
ei tässä siis oleteta, mutta looginen seuraamusjärjestysero on
välttämätön jotta usko ja rakkaus eivät sekoittuisi, mikä sekoittaisi
vanhurskauttamisen ja pyhityksen, lain ja evankeliumin toisiinsa. Tässä haluan
vielä painottaa, että kyseessä ei ole vain uskonelämän alkua koskeva
silmänräpäyksellinen hetki, vaan syy-seuraussuhde on jatkuvaa myös siitä eteenpäin,
siis koko uskonelämän ajan. Usko on rakkauden jatkuva syy, kuten
kynttilänliekki on siitä virtaavan valon jatkuva syy.
Lutherilta löytyy myös eksplisiittisesti
vanhurskauttamiskäsityksen jälkeen tulevan rakkauden ajatus:
“Älkää noin te jumalattomat, Paavali sanoo; on totta
että usko yksin, ilman tekoja vanhurskauttaa, mutta minä puhun tosi uskosta: se
ei vanhurskautettuaan
heittäydy
toimettomaksi, vaan on aina toimessa rakkauden kautta” (GAL 577; lihav. SM)
Usko siis (loogisessa mielessä) ensin vanhurskauttaa,
ja sitten tekee rakkauden kautta tekoja.
Ei myöskään tarkoiteta vain esim. rakkauden ulkonaisia
tekoja vaan myös itse tekoja tekevän rakkauden mielialaa ihmisessä:
“Eihän tosi Jumala ota meitä huomioon eikä omikseen rakkautemme, hyveidemme eikä uuden mielialamme tähden, vaan Kristuksen tähden” (GAL 474; lihav. SM)
Uusi mieliala on ihmiseen uskon kautta syntynyt oikea
mieliala. Kysyn, miten tämä sopii käsitykseen, missä uskoon sisällytetään
rakkaus? Ehkä niin, että rakkaus Jumalaan vanhurskauttaa, mutta ihmisiin
ei? Luther kumoaa kuitenkin myös Jumalaan kohdistuvan rakkauden
vanhurskauttamisneuvona; Taas, kuten nähdään, puhe on juuri oikeasta
rakkaudesta:
“He jaarittelevat Jumalan ottavan meidät huomioon ja omikseen sen rakkauden
vuoksi, jolla me, Jumalan kanssa jo sovitettuna, häntä ja lähimmäistämme rakastamme…Jos tämä pitää paikkansa, niin emme ensinkään tarvitse
Kristusta” (GAL 474;
allev ja lihav. SM).
Yksi tärkeä huomio on myös, että Luther edellä
asettaa meissä olevan rakkauden mielialan Kristuksen vastakohdaksi :“…eikä uuden mielialamme tähden, vaan Kristuksen tähden. Mannermaahan on ajanut kantaa, että rakkaus
sisällytetään uskoon ja vanhurskauttamiseen juuri Kristuksen persoonan välityksellä.
Mannermaa siis opettaa: Kristus, siis rakkaus, vanhurskauttaa. Luther taas tässä
selvästikin: Kristus, eikä rakkaus, vanhurskauttaa.
Sama vastakohtaisuus näkyy myös seuraavassa:
“Niinpä niin, Kristus ei ole minun tekoni eikä lain teko, hän ei ole minun rakkauteni eikä lain rakkaus…vaan elämän ja kuoleman herra syntisten välimies ja
Vapahtaja, lainalaisten lunastaja” (GAL 173; allev. ja lihav. SM)
Mannermaan käsitys siitä, että kristologisesti
ihmiseen tullut rakkaus voitaisiin laskea mukaan vanhurskauttamisoppiin (ja
mikä näkyy mm. YJV:ssä) torjutaan siis
näissä Lutherin omissa teksteissä, ja vieläpä juuri siinä samaisessa Lutherin
Galatalaiskirjeen kommentaarissa, jonka Mannermaa nimenomaan väittää tukevan
omaa kantaansa!
Lutherin uskon ja rakkauden suhdetta kuvaa Mannermaan
väärinymmärtämän esimerkin lisäksiseuraava Lutherin sitaatti:
(Galatalaiskirjeen kohdan 5:6 “sillä Kristuksessa
Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaus vaan rakkauden kautta
vaikuttava usko“ selityksessä): Tässä
raamatunkohdassa Paavali siis, kuten jo sanoin, antaa kuvauksen kristillisestä
elämästä kokonaisuutena: se on sisäisesti uskoa Jumalaan ja ulospäin
suuntautuvana rakkautta eli lähimmäiseen kohdistuvia tekoja (577) …Kukaan
tervejärkinen siis ei voi käsittää, kuinka tämä raamatunkohta voisi tarkoittaa
Jumalan edessä tapahtuvaa vanhurskautusta; sehän puhuu kristityn koko elämästä.
Kerrassaan virheellistä päätelmöimistä tahi tekemällä tehtyä yhdistelemistä ja
jaoittelemista: kokonaisuudesta kysymyksen ollen se tulkitaan osittaiseksi!
Eihän käsitteiden selvittelyoppi saa esitystaidon tapaan sietää puhekuvioita
eikä liioitteluja, se kun sisimmän luonteensa mukaisesti on, mikäli
mahdollista, opettamisen, käsitteiden selvittelemisen, jaoittelemisen ja
yhdistelemisen mestari. Millaiselta kuuluisi seuraava ajatusvoimistelu: ihminen
on sekä sielu että ruumis; hän ei voi olla vailla sielua eikä ruumista, siis
ruumiilla on ymmärrys, ymmärrystä ei ole yksin sielulla? Samanlaista
ajatusvoimistelua on seuraava: kristillinen elämä on uskoa ja rakkautta eli
rakkauden kautta vaikuttavaa uskoa; siis rakkaus vanhurskauttaa, ei usko yksin”
(GAL 578).
Toisin sanoen, kristillinen elämä on laajempi käsite
kuin vanhurskauttaminen. Rakkaus kuuluu kyllä Lutherilla kristilliseen elämään
muttei silti vanhurskauttamisen opinkohtaan. Huomattakoon, miten
edellisessä sitaatissa jälleen selvästi on kysymys oikeasta rakkaudesta.
Eihän Luther suinkaan sanoisi väärän rakkauden kuuluvan kristilliseen elämään?
Mutta jos on oikeata, on se Mannermaankin mukaan väistämättä myös kristologista
- ja kuitenkin se erotetaan vanhurskauttamisesta! Mannermaa taas selvästikin
Kristuksen läsnäolon kautta tahtoo käsittää ihmiseen syntyvän rakkauden ja jopa
rakkauden teot vanhurskauttamisen ja uskon kiinteänä rakenneosana. Mutta kuten sanottu, Luther suoraan kieltää
tällaisen ajatuksen, mikä näkyy myös seuraavassa:
“Sofistitkaan eivät ole niin löylynlyömiä, että he
sanoisivat Kristusta
meidän
teoksemme tahi rakkaudeksemme: onhan Kristus jotakin aivan toista kuin se teko,
minkä me teemme Ei ainoakaan Paavilainen, olkoon kuinka tyhmä tahansa, uskalla
sanoa, että se almu, joinka hän antaa tarvitsevalle, ja että se kuuliaisuus,
jota hän osoittaa, on Kristus. Sillä Kristus on Jumala ja Pyhästä Hengestä
siinnyt ja neitsyt Mariasta syntynyt ihminen, ja hänen Paavali sanoo tulleen
kiroukseksi meidän edestämme, lunastaakseen meidät lain kirouksesta” (GAL 344; lihav. SM).
Lutherin mielestä siis Mannermaan Luther-tulkinnan
tapainen ajatus, että Kristus olisi jotenkin tulkittavissa meidän reaaliseksi
rakkaudeksemme vanhurskauttamisopin piirissä, on jopa niin omituinen ja
vieroksuttava, ettei hän uskonut edes aikansa ‘tyhmimmänkään Paavilaisen’ niin
uskaltavan sanoa. Olisi jopa ‘löylynlyömää’ sanoa näin. Näyttää siltä, että
kirkkohistoria on lopulta tuottanut tämänkin ihmeen, mitä Luther ei aikanaan
uskonut edes mahdolliseksi!
Seuraavaksi otan sitaatteja Mannermaalta, mitkä
mielestäni vastaansanomattomasti osoittavat hänen todellakin sisällyttävän rakkauden
itse kristillisen pelastavan ja vanhurskauttavan uskon käsitteeseen.
“Mikäli siis Kristus elää uskovassa, Kristuksen
ja kristityn suhde on tavallaan alkukuvasuhde. Kristuksessa kristityllä on
kaikki jumalallisen luonnon nimet ja aarteet ja hyvät - myös rakkaus.
Hän on "rikas", eikä hän tarvitse pelastuksen
kannalta mitään. Hänestä on tullut reaalis-onttisesti
Jumalan muotoinen, conformis deo” (KP 162; lihav. SM).
Tässä siis Kristuksen uskon
kautta ihmiseen tuoma jumalallinen luonto ‘kaikkine aarteineen’ on pelastuksen
ehtona. Vaikka asia esitetään
hämärtävästi negaationa (‘ei tarvitse...mitään’) on selvää, että ihmiseen uskon
kautta tullut rakkaus (muiden mukana) liitetään läheisesti itse pelastuksen
käsitteeseen. Vain ed. m. ehdoilla (‘mikäli siis…) kristitty ei tarvitse
pelastuksekseen mitään. Siis ihmisessä oleva rakkaus on pelastuksen ehto
Mannermaan Luther-tulkinnassa.
Rakkauden suhde pelastukseen on vielä selvempi
seuraavassa:
“Luterilaisen käsityksen mukaan ihminen
tuomitaan viimeisellä tuomiolla sen mukaan miten hän on uskossa tehnyt rakkauden tekoja” (KP 165; allev. ja lihav. SM)
Mannermaa ajatellee, että tosin
ihmisen luonnollisilla voimilla puristamat teot, tai vain habituaalisesti ajatellut uuden ihmisen rakkaus
ja teot eivät vanhurskauta, mutta kristologisesti ajatellut uskon synnyttämät
rakkaus ja teot vanhurskauttavat.
“Usko ja rakkaus eivät Lutherin teologiassa ole
mikä tahansa spesiaaliteema, vaan ne yhdessä muodostavat koko
kristillisen uskon pääsisällön.... On tullut tavaksi väitää, että
pelkän vanhurskauttavan uskon ajatus on Lutherin ajattelun keskus. Tämä käsitys
kaipaa tarkistusta. Vanhurskauttava usko sellaisenaan on uskonpuhdistajan
mukaan fides absoluta eli fides concreta. Se ei ole koko kristillisen
opin ja elämän sisältö, jonka muodostaa vasta fides incarnata. Inkarnoitunut, konkreettinen usko on aina usko ja rakkaus yhdessä. Vasta fides concreta on kristillisen uskon keskus” (KP 166; allev. ja lihav. SM)
Tässä näemme, miten Mannermaan sisällyttää uskoon rakkauden. On tosin
totta, että Luther puhuu erilaisista uskon tiloista, esim. sitoutuneesta ja
sinällisestä uskosta:
“Usko on kaikesta muusta eristynyt eli sinällinen
silloin kun Raamattu puhuu
vanhurskautuksesta tai vanhurskautetuista sinänsä...; mutta silloin kun Raamattu puhuu palkinnoista ja teoista, silloin
se puhuu toisiin ilmiöihin liittyvästä, ilmenevästä eli ruumiillistuneesta uskosta“ (GAL 318).
Tähtäyspisteenä kuitenkin tällöin
on uskon korostaminen ainoana vanhurskauttavana asiana, ei tekojen
tuominen mukaan vanhurskauttamiseen. Käsityksellä itseasiassa vain selitetään
esim. Raamatun toisinaan teoille omistamaa pelastusta. Niissä - siis teoissa -
oleva ('tekoihin sitoutunut') usko on todellinen vanhurskauttamisen
vastaanottamisen väline.
Mannermaan väite, että
vanhurskauttava usko ei olisi Lutherin ajattelun keskus on perusteeton ja alentaa sen tasa-arvoiseen
asemaan pyhityksen eli rakkaudelliseksi uudistumisen kanssa. Mutta vanhurskauttamisen mukanahan ‘kaikki seisoo tai kaatuu’
Lutherilla! “Tasa-arvoistaminen“ on tässä vanhurskauttamisen suistamista yksin
sille kuuluvasta johtoasemasta kristillisen opin kokonaisuudessa. Tämä on
äärimmäisen vakava virhe.
Kuvattu rinnastus on Lutherin
ajatuksen vääristämistä ja tekee rakkaudesta ja pyhityksestä
vanhurskauttamisopin veroisen, mitä se Lutherilla ei ole. Yhdistettynä esimerkiksi.
em. käsitykseen rakkauden teoista pelastavana asiana kyse on selvästi
lainomaisuuden tunkeutumisesta evankeliumin tilalle.
Mannermaa ei tietääkseni anna
selitystä Lutherin oikean rakkauden uskosta erottamista koskeviin lausumiin
suhteessa tässä kuvattuun käsitykseensä24. Tämä on
yksipuolisuutta, mikä tukee väitettämme, että Mannermaa tahtoo sekoittaa uskoon
rakkauden vastoin Lutherin selvää kantaa. "Olla uskon kautta Kristus"
on hänellä sekä vanhurskauttamisen että pyhityksen juuri, ja Kristuksena
oleminen on myös antavana ja rakastavana olemista.
Mannermaa sanoo vielä:
“Rakkaus ei ole pelkästään ihmisen omaa
todellisuutta, jolloin se olisi
"lain teko", vaan ontologisesta
"absoluuttista", ts. "Jumalan olemuksen välitöntä vuodatusta ja
heijastusta", jonka on inkarnoiduttava konkreettisessa rakkauden teoissa”
(KP 167; lihav. SM).
Eli siis: vain ihmisen omana todellisuutena käsitetty rakkauden teko on lain
teko, siispä kristologinen rakkaus ja ulkonainen teko eivät ole lain teko.
Eli rakkaus ja teot kyllä vanhurskauttavat, kunhan ne käsitetään uskon
seurauksena tai osana ihmisessä olevan Kristuksen jumalallisen luonnon
ominaisuuksina ja osina ja sen vaikuttamiksi. Tämä kaikki on kuitenkin
vastoin Lutheria, joka selvästi kieltää mm. Pietarin ym. pyhien oikeiden
rakkauden tekojen vanhurskauttavuuden25 ja uuden mielialan vanhurskauttavuuden (GAL 474).
Nämä kaikki kuuluvat kyllä, kuten on nähty pyhitykseen ja vanhurskauttamisen jälkeen tulevaan
ihmisen uudistukseen. Näinhän Sovinnonkaava asian näkee26.
Johtopäätökset
Mannermaan Luther-tulkinnan juuria voidaan siis etsiä toisaalta Suomesta,
toisaalta katolisuudesta. Pidän liian jyrkkänä väitettä, että Mannermaa olisi
sortunut vain katolisen Luther-tutkimuksen vaikutuksesta mm. siihen
edelläkuvattuun selvästi epäluterilaiseen ja lainomaiseen kantaan, että uskossa
on rakkautta. Nähdäkseni ratkaisevat vaikutteet henkilötasolla lienevät
ennemminkin mm. Suomessa jo pitkään vaikuttaneessa beckiläisyydessä27. Mannermaan isoisä, Oulun piispa J.A. Mannermaa, johon Mannermaalla on
omien sanojensa mukaan positiivinen tunneside, oli saanut vaikutteita Beckiltä. Opillinen sisältö, jossa rakkaus
sisällytetään uskoon, lienee pääosin jäsentynyt Mannermaan näkemykseksi jo
paljon ennen Kieviä.
Toisaalta kimmokkeen Rahner-tukimukseensa Mannermaa sai juuri Tiililältä,
jota on myös mainittu 'raamatullisen suunnan' mieheksi.
Luther sanoi usein sellaistenkin lahkojen, jotka vastustivat katolisuutta
olevan 'hännistään yhteydessä' siihen. Tulkinnaksi tilanteeseemme sopisi, että
ekumeenisissa neuvotteluissa tällainen yhteys todella on paljastunut. Tämä ei
kuitenkaan todista aidosta yhteydestä oikean luterilaisuuden ja katolisuuden
välillä, vaan kirkkomme sisällä esiintyneen, katolisuuteen vivahtavan
epäluterilaisen virtauksen ja katolisuuden välillä. On ajauduttu jo ennen
neuvotteluja omaksumaan Lutherille vieras oppi. Tällöin vastaavan näkemyksen
löytyminen vastapuolen leiristä on saattanut tuntua yhteisen pohjan
löytymiseltä, 'ekumeeniselta läpimurrolta'.
Olen mielestäni edellä osoittanut, että YJV:lle keskeinen uskoon
sisällytettävä rakkaus ei ole Lutherin näkemys, vaan hänen mitä jyrkimmin ja
useimmin vastustamansa kanta. Luther käyttää sitäpaitsi hyvin voimakasta kieltä
tässä yhteydessä, mikä osoittaa asian
olleen polttavan tärkeä, aivan hänen vanhurskauttamisoppinsa ydinasioita:
“Tämä kaikki on Jumalaarienaavaa ja saatanallista; se kerrassaan johtaa
pois kristillisestä opista, Kristuksesta, välittäjästä, ja Kristusta omistavasta uskosta. Jos näet rakkaus on uskon ilmentymä (-niinhän he
lorujaan laskevat-) minä pakostakin
ajattelen juuri rakkautta kristillisen uskonnon pääasiallisimmaksi ja
tärkeimmäksi osaksi, ja näin minulta hukkuu Kristus, hänen verensä, haavansa ja kaikki hyvättekonsa, ja minä tulen kiintyneeksi rakkauteen, voidakseni rakastaa ja minä joudun paavin, pakanallisen filosofin tai turkkilaisen tavoin ‘siveelliseen tekemiseen’“ (GAL 324).
“Menkööt siis metsään sofistit jumalattomine ja turmiollisine selityksineen! Me tahdomme
säilyttää sen uskon ja kehua sitä uskoa, minkä Jumala on uskoksi sanonut, joka
ei epäile Jumalaa, ei Jumalan lupauksia eikä Kristuksen kautta tullutta syntien
anteeksiantamusta (GAL 324-325).
“Sitä on siis vältettävä kuin helvetillistä myrkkyä, ja on pääteltävä Paavalin kanssa: me tulemme vanhurskaiksi yksinomaan
uskosta, emme rakkauden
ilmentämästä uskosta” (GAL 172).
“Tässä siis selitys siihen, minkä vuoksi Paavali noin tähdentää tätä
raamatunkohtaa: hän näet tahtoo yksinkertaisesti pitää uskon erillä rakkaudesta. Pois kerrassaan siis sofistit ja heidän kirottu selityksensä! Kirottu olkoon tuo sana:
ilmentynyt usko! Selitä vain silmää räpäyttämättä: sanat sellaiset kuin
esimerkiksi ilmentynyt, ilmentymätön ja hankittu usko ovat perkeleen rumiluksia, jotka ovat nähneet päivänvalon kristillisen opin ja uskon turmioksi, Kristuksen rienaamiseksi ja tallaamiseksi ja tekoihin perustuvan vanhurskauden pönkittämiseksi!” (GAL 328).
Edellä sanotun perusteella YJV:n allekirjoituksessa ja sen suomalaisen
Luther-koulukunnan perusteluissa on tapahtunut vakava luopumus luterilaisuudesta
sikäli, kuin tämä näkemys tulee esille Tunnustuskirjoistamme ja Lutherin omista
teksteistä.
1
Viitteet: Tiililä / TA 1940, 205
2
UEE 115
3
Laato / TUR, Korpinen / TUR, Laato1 / TA 96, Laato2 / TA
96, Lehtonen / Concordia
4
SAA 83, YJV, kohta
13, luku 2 Vanhurskauttamisoppi
ekumeenisena ongelmana
5
Ks. kohta 4 / YJV
6
Peura / JLT 312,
Laato/TUR 87 alaviite.
7
LUMEN 11
8
LUMEN 11-12. SM à
M-m. Mannermaa sanoi katolisuudessa siirrytyn kristologiseen rakkauskäsitykseen
Trenton habituaalisen mallin sijasta.
9
LUMEN 88 ja
102-103
10
Asia on mielestäni
ilmeinen, ks. mm. SAA 34, 132 ; vrt.
viite 8, ja YJV:n kohdat 15, 22, 26, sekä YJV:n liitteet lukuun 4.3
Vanhurskauttaminen uskon kautta ja armosta (VELKD 89, 12-21) ja lukuun 4.7,
Vanhurskautetun hyvät teot (Trenton kaanonista 24).
11
KKP 128, KP
127-152 Pelastus vanhurskauttamisena ja jumalallistamisena, KP 153- 167 Usko ja
rakkaus pelastuksen kannalta
12
IPSA 5
13
KKP:n Mannermaata
käsittelevä luku.
14
YJV 22 , ks. myös
viite 10.
15
Esim. lähteissä /
YJV, PVM (lukuunottamatta eriäviä mielipiteitä), viimeksi Peura JLT.
16
YJV 25:
Tunnustamme yhdessä, että syntinen vanhurskautetaan, kun hän uskoo Jumalan
pelastustekoon Kristuksessa. Tämän pelastuksen lahjoittaa hänelle Pyhä Henki
kasteessa koko hänen kristillisen elämänsä perustukseksi. Ihminen panee
luottamuksensa Jumalan armolliseen lupaukseen vanhurskauttavassa uskossa,
johon sisältyy sekä toivo Jumalaan että rakkaus häneen. Sellainen
usko on rakkaudessa toimivaa; siksi kristitty ei voi eikä saa jäädä ilman
tekoja. Mutta mikään, mikä ihmisessä on ennen ja jälkeen uskon vapaan lahjan,
ei ole vanhurskauttamisen perusta, eikä ansaitse sitä. (Allev ja lihav.
SM). Lopussa oleva rajaus ei poista sitä tosiasiaa, että rakkaus sisällytetään
uskoon, m ikä on vanhurskauttamisen vastaanottamisen väline. Kun se ei tule
‘ennen’ eikä ‘jälkeen’ uskon, pysyy se uskon osana vanhurskauttavassa uskossa
sisällä - juuri tämänhän Luther kieltää.
17
IPSA 41,
M-m / TA 1990, 429.
18
KKP
128-129. Mannermaa on saanut tukea roomalaiskatolisesta viime vuosikymmenien
Luther-tutkimuksesta. Mannermaan läheisin tutkijatoveri roomalaiskatolisella
puolella oli Peter Manns (KKP 129). Tekstiyhteys kertoo, että tämä tapahtui Mannermaan valmistellessa artikkeleja tulkinnastaan Lutherin
pelastuskäsityksestä Galatalaiskommentaarin perusteella Kiovan kokoukseen 1977: KKP 128-129:
“Kiovan nauvottelukokouksen valmistelussa Tuomo Mannermaa,
josta 1979 tuli ekumeniikan professori, otti ensi kertaa Suomessa
tehtäväkseen osoittaa Luther-tutkimuksen ekumeeniset mahdollisuudet. ...
(128--->129) Mannermaa tahtoi osoittaa, miten Luther liittyi sen kirkon
uskoon, jossa oli saanut kasteen, ja miten hän yritti ilmaista ja toteuttaa
tuossa kirkossa kautta vuosisatojen esitettyjä ajatuksia. ... Nostaessaan esiin
sellaisen Lutherin, joka nivoutui lukemattomin sitein keskiajan
kirkkoon, Tuomo Mannermaa sai tukea roomalaiskatolisen teologian jo
vuosikymmeniä harjoittamasta reformaation tutkimuksesta. Aikaisemman
yksipuolisen polemiikin oli korvannut toinen näkemys muutamien
roomalaiskatolisten teologien tutkimuksessa. He luopuivat Lutherin vastustajan
Johannes Cochlaeuksen (1479-1552) esittämästä käsityksestä, jonka mukaan
Lutheria pidettiin kirkon vihollisena ja antikristuksena. Sen sijaan nämä
tutkijat, Joseph Lortz (1887-1975) etunenässä , olivat osoittaneet, ettei
Lutherin usko perustunut subjektivismiin vaan kunnon katoliseen tapaan
Raamattuun ja omaantuntoon ja ettei hän tahtonut väittää olevansa ensimmäinen,
joka on ymmärtänyt Raamatun oikein. Nämä tiedemiehet pyrkivät tulkitsemaan
reformaatiota kirkon udistusliikkeenä. Tällä oli vaikutusta Vatikaanin I I konsiilin (1962-1965) hämmästystä herättäneeseen
ekumeeniseen ilmapiiriin. Mannermaan kenties läheisin tutkijatoveri
roomalaiskatolisella puolella oli Peter Manns (1924-1991).
Mannermaalle itselleen oli roomalaiskatolinen teologia tuttua, sillä hän oli
selvittänyt Karl Rahnerin (1904-1984) teologiaa ja filosofiaa (1970, 1972).“ (allev.+ lihav. SM).
19
MAN 48):
“Tämä rakkauden uusi porrastus (SM:
Lutherilla), joka todistettavasti on ristiriidassa Lutherin teologian
muuttumattoman lähtökohdan kanssa,
ei vaikutukseltaan ja historiallisesti valitettavasti jäänyt seurauksitta.
Sillä siten oli mahdollista, että jo Lutherin aikalaiset ja vielä enemmän hänen
jälkeensä tulleet ovat selittäneet Lutherin poleemiseksi tarkoitetun
taistelutunnuksen “reformatoriseksi“ ja olleet lopulta jopa ylpeitä
siitä, että olivat lähettäneet katolisen caritas-rakkauden pesutupaan ja
navettaan“…“Mutta kun Luther selittää: ‘Tuon rakkauden tilalle asetamme
uskon’, menee tämä Lutherin ydinajatus suuressa Galatalaiskirjeen
selityksessä vuodelta 1531 ilmeisesti liian pitkälle, sikäli, kuin usko ei
tässä vain edusta rakkautta, vaan tunkee tai karkottaa sen pois asemasta, joka
sille raamatun opin ja kristillisen uskonperinteen mukaisesti kuuluu – mistä
Lutherkaan ei ole poikkeuksena.“ (lihav. SM).
20
SAA 132,
102: Rahneriin yhdistää Mainzilaisen Mannsin Mainzin katolinen piispa Karl
Lehmann, joka oli ’Rahnerin pitkäaikainen työtoveri’ (SAA 132). Lehmann oli
katolisella puolella 1992 johtamassa Theodor Schneiderin kanssa ns.
evankelis-katolista dialogia käyvää työryhmää, jossa protestanttisen osapuolen edustajana oli emerituspiispa Eduard Lohse yhdessä
prof. Wolfhart Pannenberg (SAA 102). Lohse taas kirjoitti Mannsin edellä
siteerattuun kirjaan ’Martti Luther’ kiittävän esipuheen. Nämä yhteydet
osoittanevat näiden henkilöiden olleen tiiviissä vuorovaikutuksessa keskenään,
sekä myös (dialogin johtoryhmään kuuluvina) heidän erittäin keskeistä rooliaan
viimeaikaisessa ekumeenisessa prosessissa katolisten ja protestanttien välillä.
21
Vaikutteet
myönnetäänkin koulukunnan omassa piirissä: SAA 132:“On syytä todeta, että sekä
Rahnerin että Kungin teologiaa on Suomessa tutkittu (T. Mannermaa, E. Huovinen,
R. Cantell) ja että nämä tutkimukset sekä runsaat henkilökohtaiset kontaktit ovat
vaikuttaneet suomalaisten teologien asenteeseen roomalaiskatolisuutta kohtaan.
1980 –luvulla erityisesti suomalaiset Luther-tutkijat ovat olleet katolisen Peter Mannsin opissa
Mainzissa. Lisäksi Mainzin katolinen piispa Lehmann – Rahnerin
pitkäaikainen työtoveri – on Saksan nykyhetken keskeisiä ekumeenikkoja.“ (lihav.
SM)
22
Rahner
ekumeenisena neuvottelukumppanina on luterilaiselta kannalta hyvin
ongelmallinen, koska hänellä on varsin kyseenalaisia oppeja. Alister Mc
Grath sanoo hänestä kirjassaan ’Modernin teologian ensyklopedia’, että
Rahner kieltää mm. Adamin ja Eevan historiallisuuden korvaten sen
kehitysopilla, sekä perisynnin -Rahner puhuu vain ‘sosiaalisesta perisynnistä’-
ja hylkää lisäksi kolminaisuusopin. Lisäksi McGrathin mukaan Jumala jakaa
Rahnerilla pelastusta myös pakanauskontojen kautta. Tämähän sopii hänen
käsitykseensä yliluonnollisesta eksistentiaalista kaikkien ihmisten
omaisuutena.
Mannermaa näkee Lutherin ajattelun olevan ristiriidassa
Tunnustuskirjojen myöhäisemmän kerrostuman, Sovinnonkaavan, kanssa. IPSA
13: “Sovinnonkaava nojaa Melanchtonin
myöhempään teologiaan, johon käytännöllisesti katsoen koko Lutherin jälkeinen
teologia liittyy. Vanhurskauttaminen käsitetään kokonaan forenssisesti ts.
Kristuksen kuuliaisuuden ja ansion pohjalta luetun anteeksiantamuksen
vastaanottamiseksi. Inhabitatio Dei on vain kyseisen ‘uskonvanhurskauden’ s
e u r a u s. Lutherin teologiassa taas vanhurskauttamisen ja Jumalan
uskovassa asumisen suhde on epäilemättä esitetty toisin“. .
(allev.+ lihav.
SM). On huomattava, että Mannermaa
sanoo näin siis sellaisesta lähteestä, Tunnustuskirjojemme osasta, jota esim. Suomen kaikki papit ovat
vannoneet noudattavansa virkavalassaan.
1
Tarkoitetaan
mm. teoksia IPSA, 2RAK, KP, M-maa /TA 90, M-maa /TA 96, jotka on
tehty aiheeseen liittyvästä näkökulmasta.
Lisäksi SM à M-m: Kysyessäni eikö
Jumala voisi vanhurskauttaa ihmisen ottamalla huomioon yksin uskon, vaikka usko
aina rakkauden vaikuttaakin, Mannermaa totesi: ‘ei ole uskoa ilman
rakkautta’. Tulkitsen asian niin, että Mannermaan mielestä usko ei ole edes
ajattelun kohteena - siis käsitteenäkään -
mahdollinen ilman kristologisen rakkauden ajatusta siihen
sisällytettynä. Mielestäni on kuitenkin eri asia sisällyttää rakkaus uskoon käsitteellisesti tai
irroittamattomana olemisenyhteytenä , kuin ajatella että rakkaus aina seuraa uskoa. Edellinen ei mahdollista rakkauden
erottamista vanhurskauttamisesta, mitä Luther piti tärkeänä.
2
Pietari, Paavali
ym. eivät pelastuneet tekemiensä hyvien tekojen ansiosta (vaikka ne tietysti
johtuvat Kristuksen asumisesta heissä) vaan sen sijaan uskon kautta ja armosta
: “Jos siis ollaan tappamatta, aviota rikkomatta, jne., tapahtui se sitten
luonnon vaatimuksesta, inhimillisen kyvyn aikaansaannoksena, vapaasta tahdosta
tahi Jumalan lahjan tahi Jumalallisen voiman
varassa, se ei se sittenkään vanhurskauta.“...Vielä edelleen: lain tekoja
saattaa ilmaantua joko ennen vanhurskautusta tahi vanhurskautuksen jälkeen.
Pietari, Paavali ja kaikki kristityt tekevät lain tekoja vanhurskautuksen jälkeen, mutta he eivät
niistä tule vanhurskaiksi (GAL 157, allev.+ lihav. SM).
3
(IPSA ss.12-13 /
Bekenntinsschriften s. 932-933).“Sen lisäksi on ratkaistava oikein
keskustelu, joka koskee Jumalan olemuksellista asumista meissä. Vaikka näet
Jumala, Isä Poika ja Pyhä Henki (joka on ikuinen ja olemuksellinen vanhurskaus)
asuu uskon kautta niissä valituissa , jotka on vanhurskautettu Kristuksen kautta ja jotka on sovitettu Jumalan kanssa (sillä kaikki todella
hurskaat ovat Jumalan, Isän Pojan ja Pyhän Hengen temppeleitä ja Jumala ajaa
heitä hyvän tekemiseen), kuitenkin tämä Jumalan heissä asuminen ei ole se
uskonvanhurskaus, jota Pyhä Paavali
käsittelee ja jota hän kutsuu Jumalan vanhurskaudeksi, ja jonka tähden
meidät julistetaan vanhurskaaksi Jumalan edessä. Sen sijaan Jumalan asuminen uskossa
seuraa sitä edeltävää uskonvanhurskautta, joka ei ole mitään muuta kuin syntien
anteeksisaaminen, syntisen ilmainen hyväksyminen pelkän yhden Kristuksen
kuuliaisuuden ja täydellisen ansion tähden“
4
7PL 122: “Mannermaa
ei viittaa vanhempaan suomalaiseen tutkimukseen, mutta voidaan todeta, että
ympyrä on nyt (SM: IPSA:ssa) kierretty umpeen ja palattu lähelle
Ingmanin selitystä.“ Ks. myös Sakari Korpinen / TUR. Samoin ed. mukaan
myös Lauri Koskenniemi on sanonut Ylihärmässä 1995 “…että uuden (SM:
Mannermaan edustaman) Luther-koulukunnan painotuksissa kuuluu beckiläisyyden
kaukaisia kaikuja“ (Korpinen/TUR 216).