JOHDATUS
LUTHERIN TEOLOGIAAN.
Kuluneen syksyn aikana ilmestyi teos Johdatus Lutherin
teologiaan. Kyseinen kirja sai julkisuutta mm. Kotimaa-lehdessä runsaasti. Tämä
teos pitää sisällään kokoelman artikkeleita. Näiden kirjoittajat kuuluvat
pääsääntöisesti ns. uudemman Luther-koulukunnan edustajiin. Tämän koulukunnan
perustajana voidaan pitää hiljattain eläkkeelle jäänyttä professori Tuomo
Mannermaata. Häneltä onkin kirjassa hänen yliopistolla pitämänsä
jäähyväisluento.
Johdatuksessa Lutherin teologiaan toistuu punaisena
lankana professori Mannermaan ajama tulkinta Lutherin vanhurskauttamisopista ja
sen suhteesta myöhempään luterilaisuuteen. Perustavaa on tässä suhteessa
Mannermaan vuonna 1979 ilmestyneessä In ipsa fide Christus adest -tutkielmassa
esitetyt ajatukset. Esillä olevassa kokoomateoksessa Mannermaa lausuu mm.:
“Lutherin teologiassa vanhurskauttaminen sisältää toisaalta anteeksiantamisen
hyväksi lukemisen (imputaation) Kristuksen ansion tähden ja toisaalta
Kristuksen ja koko kolminaisuuden olemuksellisen läsnäolon uskossa. Sen sijaan
Melanchthonin jälkeinen luterilaisuus, kuten tunnettua, määritti yleensä
vanhurskauttamisen yksinomaan syntien anteeksiantamuksen hyväksilukemiseksi
(imputaatioksi) Kristuksen ansion tähden. Kolmiyhteisen Jumalan asuminen
uskovassa ja sen aikaansaama uudistus eli pyhitys määriteltiin
vanhurskauttamista loogisesti seuraavaksi erilliseksi Jumalan teoksi, jonka
subjektina on Pyhä Henki.”
Mannermaan edustaman Luther-koulukunnan iskusanoja
ovat mm. reaalinen, olemuksellinen, ontologinen. Hän arvostelee myöhempää
luterilaisuutta siitä, että vanhurskauttamista ei käsitetty enää sellaiseksi,
että siinä ihmisessä tapahtuu jotain todellista. Niinpä hän kirjoittaa
myöhemmän luterilaisuuden opetusta kuvaten ja arvostellen: “Hyväksilukeminen
eli imputaatio tapahtuu pelkästään Jumalan ajatuksen tasolla. Ihmisen
uudistuminen kyllä tapahtuu, mutta Pyhän Hengen erillisenä tekona, ja se vasta
seuraa loogisesti Kristuksen ansion hyväksi lukemista eli vanhurskauttamista.”
Lutherista Mannermaa taas sanoo mm.: “Lutherin käsitys vanhurskauttamisesta on
keskeisessä kohdassa dramaattisesti vastakkainen edellä esitetylle
vanhurskauttamisopille. Anteeksiantamuksen imputaatio ei ole vain mentaalinen,
ajatuksellinen, vaan nimenomaan reaalinen tapahtuma.”
Miettikäämme hetki edellä sanottua. “Hyväksilukeminen
tapahtuu pelkästään Jumalan ajatuksen tasolla --- (Lutherin mukaan)
anteeksiantamuksen imputaatio ei ole vain mentaalinen, ajatuksellinen, vaan
nimenomaan reaalinen tapahtuma.” Lukija saa vaikutelman, että kaikkivaltiaan
Jumalan ajatus samaistetaan tässä ihmisajatuksen kanssa. Tämän Jumalan
ajatuksen vastakohdaksi asetetaan sitten reaalinen tapahtuma.
Robert Preus esittää
mielenkiintoisen ja vakavan kommentin tähän teoksessaan Rooma ja
vanhurskauttaminen (sis. teokseen Syttyneitä sydämiä, Concordia 1996, s.
179-180): “Pääperustelu luterilaista oppia vastaan, että vanhurskauttaminen on
syntien anteeksiantamus ja Kristuksen vanhurskauden lukeminen uskovalle, oli,
että tämä oppi teki vanhurskauttamisen epätodelliseksi, ainoastaan oletetuksi
tuomioksi, ja siksi kuvitelmaksi. Tämä perustelu perustui siihen olettamukseen,
että ihmisen vanhurskauden täytyy perustua hänen omaan vanhurskauteensa,
joka on kiinteä osa häntä itseään, ja vanhurskauden tekoihin, muutoin mikään
todellinen Jumalan julistus ei ole mahdollinen. Lutherin oppia luetusta
vanhurskaudesta arvosteltiin ankarasti "järjettömäksi ja hulluksi",
"hänen aivojensa tuotteeksi", "naamarivanhurskaudeksi",
"kuorrutetuksi vanhurskaudeksi, joka on verrattavissa valkoisiksi
kalkittujen hautojen päällystykseen". Retoriikkaan vajonneena arvostelu
väitti, että luterilainen oppi teki Jumalan hyväksilukemisesta tyhjän tuomiopäätöksen,
epätodellisen ja pelkästään oletetun.
Luther oli vastannut
arvostelijoilleen voimakkaasti jo omana aikanaan. Hän vetosi Jumalan
kaikkivaltiaaseen voimaan ja armoon, Jumalan, joka julistaa syntisen
vanhurskaaksi. "Disputaatiossa vanhurskauttamisesta" vuodelta
1536 hän sanoo: "[Meidän vastustajamme] yksinkertaisesti eivät usko
Jumalan voiman uskomattomaan suuruuteen eivätkä Hänen armoonsa, joka on armoa
armon päälle, armoon, joka voi jättää huomiotta sen, joka on vanhurskas, mutta
lukea vanhurskaaksi sen, joka ei ole vanhurskas. Tämä lukeminen ei ole mikään
merkityksetön asia, vaan se on suurempi kuin koko maailma, niin, suurempi kuin
kaikki pyhät enkelit. Järki ei tätä kykene tajuamaan, sillä järki ei anna arvoa
Jumalan sanalle. Mutta me (minä sanon) kiitämme Jumalaa siitä, että meillä on
sellainen Vapahtaja, joka kykenee jättämään meidät tuomitsematta ja lukemaan
meidän syntimme olemattomiksi".”
En kiistä sitä, etteikö professori Mannermaan edustama
ja johtama Luther-koulukunta ole kumonnut eräitä vääriä käsityksiä, jotka ovat
vallinneet Luther-tutkimuksessa (kantilaisuuden vaikutus, ns. lundilaisuuden
harhautumat). Mutta sen sijaan pelkään, että kun on noustu yhdestä ojasta, on
langettu saman tien toiseen. Tässä tapauksessa samaan ojaan paavin kirkon
kanssa. Yksi olennainen kysymys on vanhurskauttamisen ja pyhityksen välinen
suhde. Mannermaan koulukunnan tulkinta vierastaa näiden asettamista syy-seuraus
-suhteeseen. Mannermaa itse sanoi viime vuonna Kotimaa-lehden haastattelussa,
että ne ovat saman asian kaksi eri puolta. Sama koskee uskon ja rakkauden
välistä suhdetta. Mannermaan edustama tulkinta johtaa siihen, että ne
sulautuvat yhdeksi ja samaksi. Mutta tällöin on laki ja evankeliumi sekoitettu
keskenään kohtalokkaalla tavalla.
Mannermaan koulukunnan edustama tulkinta ei ole
puhtaasti akateeminen asia, josta oppineet keskenään keskustelisivat. Se
vaikutti olennaisesti taannoiseen luterilais-katolisen asiakirjan Yhteinen
julistus vanhurskauttamisopista sisältöön ja hyväksymiseen.