Roger Stronstad: Luukkaan
karismaattinen teologia. Porvoo/Juva 1989. 150ss.
Hannu Lehtonen
Stronstadin kirjan
keskeisenä ideana on pyrkiä osoittamaan, että Luukas edustaa evankeliumissa ja Apostolien teoissa
karismaattista teologiaa. Suomessa kirjaa käytetään kurssikirjana Keuruun
Isossa kirjassa, joka on Helluntaiherätyksen opisto.
Stronstadin kirjassa on
professori Clark Pinnockin esipuhe, jossa kirjoittaja kiittää teosta ja
ilmaisee olevansa samaa mieltä sen kanssa. Pinnock lienee suomalaiselle
lukijakunnalle outo nimi. Pari sanaa hänestä lienee paikallaan tämän esipuheen
tähden. Pinnock on tunnettu ns. evankelikaalinen teologi Kanadassa. Hän on
kulkenut teologisella tiellään valitettavasti yhä kauemmas Raamatusta. Hän on
tullut tunnetuksi ns. annihilaatio-opistaan, jonka mukaan ne sielut, jotka
eivät pääse taivaaseen, häviävät olemattomiin. Pinnock on kirjoituksissaan
opettanut, että Jumala tietää menneen ja nykyisen mutta ei tulevaa. Hän on myös
kannanotoissaan osoittanut hyväksyntänsä ns. torontolaisuudelle.
Stronstad soveltaa ns.
historiallis-kriittistä metodia teoksessaan. Olen ollut siinä käsityksessä,
että helluntaiherätys suhtautuu torjuvasti kyseisen metodin käyttöön eikä opeta
sitä Ison Kirjan opiskelijoille. On tästä syystä yllättävää havaita, että
Stronstadin teos rakentuu selvästi tälle metodille.
Miten tämä ns.
historiallis-kriittinen metodi näkyy teoksessa? Se näkyy jo teoksen nimessä
“Luukkaan karismaattinen teologia”. Historiallis-kriittisten
raamatuntutkijoiden keskuudessa on hyvin tyypillistä puhua erikseen esim.
Paavalin tai Johanneksen tai Luukkaan teologiasta. Maltillisemmat tutkijat
esittävät, että nämä teologiat ovat lähinnä erilaisia keskenään verrattuna,
kriittisemmät tutkijat väittävät suoraan, että ne ovat myös ristiriitaisia
keskenään. Tästä seuraa vuorostaan, että pyhä Raamattu käsitetään kokoelmaksi
keskenään ristiriitaista ainesta. On selvää, että tätä kautta
historiallis-kriittinen metodi on sovittamattomassa ristiriidassa sen
kristillisen opin kanssa, että pyhä Raamattu on yhden ainoan tekijän, Pyhän
Hengen, kirjoittama, ihmisten välityksellä.
Stronstadin teoksessa
tulee vastaan esimerkiksi seuraavia lausumia: “Luukkaan käsitykset, Paavalin
käsitykset” (s. 29); “onko Luukas teologisesti itsenäinen kirjoittaja” (s. 15);
“heprealaisessa Raamatussa Jumalan Henkeä ei olekaan täysin personoitu eikä
Henki myöskään ole Kolminaisuuden kolmas persoona. Nämä ovat kristillisiä
eivätkä heprealaisia totuuksia”; Q-lähde -teoria (s. 85); “Luukkaan näkökulma”
(s. 86).
Nämä poiminnot teoksesta
osoittavat toteen väitteen, että teos perustuu historiallis-kriittisen metodin
käyttöön.
Stronstadin teoksen nimi
on Luukkaan karismaattinen teologia. Sana karismaattinen läpäisee punaisena
lankana koko kirjan. Kirja on jäsennetty loogisesti tämän teeman ympärille.
Kirjan alaotsikot puhuvat puolestaan: karismaattinen Henki VT:ssa,
karismaattinen Kristus, karismaattinen yhteisö, karismaattisen yhteisön
lähetystyö ja Luukkaan karismaattinen teologia
Termi karismaattinen on
erittäin keskeisellä paikalla tässä teoksessa. Stronstad esittää teoksensa
toisessa pääluvussa, mitä hän tällä termillä tarkoittaa: “Käytän sanaa
karismaattinen toiminnallisessa ja dynaamisessa mielessä. Karismaattisella
tarkoitan Jumalan palvelijoilleen, yksittäin tai yhdessä, suomaa Henkensä
lahjaa, jolla Hän antaa heille voitelun, valtuudet ja inspiraation jumalallista
palvelua varten. Tämä karismaattinen toiminta on siten, niin kuin
Kirjoituksista voimme lukeakin, välttämättä kokemuksellinen ilmiö” (s.
35).
Kirjan toisessa
pääluvussa puhutaan Jumalan karismaattisesta Hengestä VT:n aikana ja
testamenttien välisenä aikana. Karismaattisella Hengellä Stronstad tarkoittanee
Jumalan Hengen toimintaa eräissä Israelin kansan tärkeissä vaiheissa. Jumalan
Henki tuli kansan maallisiin ja hengellisiin johtajiin ja varusti heidät
tarvittavilla lahjoilla. Jumalan Henki myös siirtyi (esimerkiksi Saulista
Daavidiin).
Nimitys karismaattinen
Henki on jo itsessään epäselvä. Raamattuhan ei käytä missään kohden tällaista
nimitystä eikä se kuulu dogmatiikan perinteiseen sanastoon. Vielä
ongelmallisemmaksi asia tulee kuitenkin, kun Stronstad asettaa kyseenalaiseksi
koko kolminaisuusopin VT:ssa: “...heprealaisessa Raamatussa Jumalan Henkeä ei
olekaan täysin personoitu eikä Henki myöskään ole Kolminaisuuden kolmas
persoona. Nämä ovat kristillisiä eivätkä heprealaisia totuuksia” (s. 36). Tämä
lausuma herättää jo kokonaisen joukon kriittisiä kysymyksiä. Mitä Stronstad
tarkoittaa karismaattisella Hengellä tämän kirjassa olevan lausuman valossa?
Kristukselle Stronstad
antaa myös nimityksen karismaattinen. Kristus on karismaattinen Kristus (s.
64-). Edellä esitetyn Stronstadin määritelmän valossa tämä tarkoittaa, että
Kristus voideltiin ja varustettiin Hengen lahjoilla palveluksen työhön.
Stronstadin mukaan tämä tapahtui Jeesuksen Jordanilla saaman kasteen
yhteydessä. Stronstad sanoo mm.: “Kun kutsumukseen valmistavat tapahtumat
sitten alkavat, Pyhän Hengen on kuitenkin ensin voideltava Hänet, joka sai
alkunsa Pyhän Hengen ympäröivästä voimasta ja joka itse on kastava Pyhällä
Hengellä. Näin Jeesuksesta tulee Kristus, Voideltu, josta ei ainoastaan sanota,
että Hänellä on Henki, vaan joka on myös Hengen johtama ja riippuvainen Hengen
valtuutuksesta (4:1, 14). ... Jeesuksesta tuli Luukkaan teologian mukaan
karismaattinen Kristus - ainutlaatuinen Hengen lähettiläs” (s. 75). “Tämä (=
Luuk. 4:18) osoittaa, että Jeesus ymmärsi tulleensa voidelluksi, kun Henki
laskeutui hänen päälleen kasteessa” (s. 79). Stronstad sanoo Kristusta myös
karismaattiseksi kristityksi (?!) (s. 111).
Sanoessaan, että
Jeesuksesta tuli Jordanin kasteella Kristus, Voideltu, Stronstad tulee lähelle
vanhaa harhaoppia, jonka mukaan Kristus oli pelkkä ihminen, joka varustettiin
kasteessa jumalallisella voimalla. Luukkaan evankeliumin hyvin tutussa
kohdassa, jouluevankeliumissa, kuitenkin nimenomaan enkeli ilmoittaa Jeesuksen
syntymästä paimenille: “Teille on tänä päivänä syntynyt Vapahtaja, joka on
Kristus, Herra, Daavidin kaupungista” (Luuk. 2:11).
Seurakuntaa Stronstad
kutsuu karismaattiseksi yhteisöksi. Hänen mukaansa helluntaina ei syntynyt
kirkkoa vaan karismaattinen yhteisö, jonka tehtävänä on jatkaa Jeesuksen työtä.
Jeesus välitti Pyhän
Hengen opetuslapsilleen.
Miten Pyhä Henki
Apostolien tekojen mukaan saadaan? Tähän kysymykseen ei Stronstadin mukaan
voida antaa selvää vastausta. Sen hän kuitenkin kiistää voimakkaasti, että
Pyhän Hengen antaminen voisi Apostolien teoissa liittyä kasteeseen: “Apostolien
teoissa Henkeä ei koskaan anneta vesikasteessa. Vain löyhä yhteys Hengen lahjan
ja vesikasteen välillä voidaan havaita kolmessa kertomuksessa: Samarian uskovat
saavat Hengen vesikasteen jälkeen (Ap. t. 8), Korneliuksen tapauksessa henkilahja
edeltää vesikastetta ja on perusteena sille (Ap. t. 10) ja Efeson opetuslapset
saavat Hengen vesikasteen jälkeen (Ap. t. 19).” Ap. t. 2:38:aa Stronstad itse
nimittää klassiseksi kohdaksi, mitä kasteen ja Pyhän Hengen lahjan väliseen
yhteyteen tulee, mutta omassa selityksessään hän sivuuttaa tämän yhteyden.
Stronstadin todistelu
voidaan hyvällä syyllä kääntää toisin päin. Hänen mainitsemansa kohdat
todistavat juuri siitä, että kaste ja Pyhän Hengen saaminen liittyvät yhteen
Apostolien teoissa. Mainittu klassinen kohta (Ap. t. 2:38), kytkee kasteen ja
Pyhän Hengen saamisen kieliopillisestikin tiiviisti yhteen. Samoin Ap. t.
19:2-3:ssa kaste ja Pyhän Hengen saaminen liittyvät kiinteästi yhteen.
Apostolien teot
osoittavat, että Pyhä Henki saattoi suvereenisti tahtonsa mukaan vuodattaa
ihmelahjojaan joko ennen kastetta (Korneliuksen tapaus) tai vasta kasteen
jälkeen (Samarian tapaus), mutta kaikissa näissä tapauksissa Hän osoitti
käyttävänsä pyhää kastetta ja evankeliumin saarnaa niinä välikappaleina, joiden
kautta Hän tahtoo vaikuttaa pelastavasti. Lisäksi nämä tapaukset merkitsivät
kristillisessä lähetystyössä tärkeää taitekohtaa, koska evankeliumi tuli nyt
samarialaisille, joita juutalaiset halveksivat, ja pakanoille (Kornelius).
Teoksensa lopussa Stronstad
väittää hyvin voimakkaasti: “Kirkon karismaattisen luonteen vuoksi kaikkien
kristillisten traditioiden on välttämättä arvioitava uudelleen oppinsa ja
kokemuksensa Hengen vaikutuksesta Luukkaan karismaattisen teologian valossa”
(s. 146).
Edellä esitetyt
poiminnat kirjasta osoittavat, että tämä kirja ei johda lukijoitaan Jumalan
sanan pettämättömälle kallioperustalle, vaan modernin teologian ihmisajatusten
pettävälle hiedalle.