PIETISMIN
ARVIOINTI TERVEEN OPIN MUKAAN
VALENTIN
ERNST LÖSCHER JA PIETISMI
Aulis Jalonen, pastori,
Nokia
1. PIETISMIN
TUTKIMUKSEN TAUSTAA
Viime vuosikymmenien
aikana on tutkijoiden parissa ollut kasvavaa mielenkiintoa luterilaisuudessa
alaa saaneeseen pietismiin, joka syntyi luterilaiseen puhdasoppisuuteen
kohdistuvaksi vastarintaliikkeeksi 1600-luvun lopulla ja 1700-luvun alussa
Saksassa. Se oli vastarintaa ajan uskonnollista polemiikkia, kristinuskon liiallista älyllistämistä ja
virallisen kirkon piirissä havaittavaa
hengellisen elämän näivettyneisyyttä vastaan. Pietismi piti hengellistä
kokemusta tärkeämpänä kuin oppia ja pani enemmän painoa pyhitykselle kuin
vanhurskauttamiselle.
Pietismin tutkimus on
jäänyt kuitenkin valitettavan yksipuoliseksi. Pietismin uranuurtajille, Philip
Jacob Spenerille ja August Herman Franckelle, on tutkimuksissa annettu paljon
tilaa. Pietismin hyviä puolia on tuotu runsaasti esiin ja sen positiivista
merkitystä on paljon korostettu, mutta perin niukalle on jäänyt pietismin
kyvykkään vastustajan Valentin Ernst Löscherin ja hänen argumenttiensa tutkimus
ja hänen osuutensa julkistaminen.
2. VALENTIN
ERNST LÖSCHERIN HENKILÖKUVA
Löescher oli
luterilaisen puhdasoppisuuden viimeinen suurmies 1700-luvulla. Hän syntyi v.
1673 Sonderhousenissa, Thuringenissä ja kuoli 1749 Dresdenissä, Saksissa. Hänen isänsä oli luterilainen
pastori, ja toimi teologian professorina Wittenbergin yliopistossa. Valentin
Löescher opiskeli sekä Wittenbergin että Jenan yliopistoissa. Hänen
lisensiaattitutkimuksensa aiheena oli pietistisen asenteen selvittäminen.
Jenassa hän keskittyi kirkkohistoriaan. Hän toimi luterilaisen kirkon piirissä
pastorina, professorina ja superintendenttinä.
Kyvykkäänä teologina hän
puolusti luterilaisuutta uskonnollista synkretismiä ja reformoitujen kanssa
harjoitettavaa unionismia sekä roomalaiskatolilaisuuden etenemistä vastaan
Saksissa. Hän oli kyvykäs Christian Wolfin rationalistisen filosofian ja
saksalaisen valistuksen vastustaja. Mutta tunnetuimmaksi hän on tullut
luterilaisen puhdasoppisuuden äänenä pietismiä vastaan.
3. PIETISMIN JA LUTERILAISEN PUHDASOPPISUUDEN VÄLIEN SELVITTELYN HISTORIALLISTA TAUSTAA
Pietismin alku
johdonmukaisena hengellisenä liikkeenä on ajoitettavissa Pia Desideria
lehtiseen, jonka Philip Jacob Spener julkaisi v. 1675. Lehtisen täydellinen
nimi kuului “Sydämellinen halu tosi evankelisen kirkon uudistukseen, sekä
muutamia yksinkertaisia ehdotuksia sen toteuttamiseksi”. Lehtisessä kuvattiin
selvästi vallitsevat ongelmat ja ehdotettiin toimenpiteitä uudistusta varten.
Tästä alkoi liike, joka kokosi Spenerin ehdotusten mukaan toimintaan niitä,
jotka tunsivat tarvetta korostaa henkilökohtaista hurskautta. Liikkeen
johtohahmoksi tuli August Hermann Francke ja päämajaksi Hallen yliopisto.
Ollessaan vielä
opiskelijana Leipzigin yliopistossa Francke kokosi opiskelijoista ympärilleen
pieniä raamattupiiriryhmiä. Hän ja hänen opiskelijatoverinsa karkotettiin tästä
yliopistosta v. 1690. Pian hän kuitenkin sai viran Spenerin toimesta
perustetussa Hallen yliopistossa, jonne tämän johdolla valittiin professoreiksi
saman linjan miehiä. Tämän pietismin uuden keskuksen johtajaksi Francke sitten
pian tulikin.
Kolme vuotta sen jälkeen
kun Francke oli aloittanut luentonsa Hallessa, alkoi Löscher luennoida
Wittenbergissä, sai kutsun Dresdenin superintendentiksi ja Kreuztskirchen
pastoriksi ja tuli samalla puhdasoppisuuden johtohahmoksi julkaisemansa ensimmäisen
hengellisen aikakauslehden ”Vilpittömiä Uutisia” (Unschuldige Nachrichten von
alten und neuen theologischen Sachen”) myötä. Löscher toimi puhdasoppisuuden edustajien puhemiehenä. Professori Joachim
Langen tultua vastaavasti Hallen professorien puolesta puhdasoppisuuden
arvostelijaksi.
4. VOLLSTÄNDIGER TIMOTHEUS VERINUS. TAUSTAA JA
SYNTYVAIHEITA
Alusta pitäen Löscher
julkaisi aikakauslehdessään artikkeleita pietismistä. Sitten v. 1711 numerosta
alkaen hän julkaisi siinä osastoa nimeltä ”Timotheus Verinus”. Tämän kolumnin
tarkoituksena oli tuoda päivänvaloon pietismin harhat ja osoittaa oikean
tasapainon rajat totuuden ja pieteetin suhteissa evankeliumin saarnaajan
tehtävässä.
Oikea tieto ja käsitys
siitä, mikä johti Timotheus Verinuksen julkaisemiseen ja sen kritisointiin
pietistien puolelta, auttaa meitä ymmärtämään käsillä olevaa teosta. Tässä mielessä on paikallaan lyhyt katsaus
Joachim Langen rooliin.
Hän oli ollut pastorina
Berliinissä ennen tuloaan professoriksi Halleen v. 1709. Berliinin vuosinaan hän oli omaksunut
aktiivisen pietismin edistäjän ja puhdasoppisuuden polemisoijan roolin. Tällöin
hän alkoi julkaista hengellistä sanomalehteä “Aufrichtige Nachricht von der
Unrichtigkeit der so genanten Unschuldigen Nachrichten zur waren Unterscheidung
der Orthodoxie und Pseudorthodoxie (”Rehellisiä Uutisia...”) aikakauslehteä,
jonka nimenomaisena tarkoituksena oli tuoda julki Löscherin aikakauslehdessä esiintyvät harhat. Jonkin aikaa ennen
kutsua Halleen hän ryhtyi kirjoittamaan laajaa teosta nimeltä Antibarbarus
orthodoxiae dogmatico-hermeneuticus, sive systema dogmatum evangelicorum
(”Barbaaria vastaan”). Löscher ja muut puhdasoppiset teologit olivat tietenkin
hengellisiä barbaareita, joita vastaan Lange oli kirjoittamassa. Ensimmäinen
osa ilmestyi v. 1709 ja seuraava v. 1711. Tämän teoksen ilmestyminen oli
pääsyynä siihen, että Löscher alkoi julkaista ”Timotheus Verinus” - kolumniansa
v. 1711.
Hallen teologitkaan
eivät kuitenkaan täysin hyväksyneet Langen tyyliä hänen teoksessaan. Lange
yritti olla heille mieliksi ja vastasi Löscherille miedommalla julkaisulla “Mittel-Strasse” (”Keskitie”), joka ilmestyi neljänä osana v.
1712-1714. Lange yritti siinä luovia radikaalipietismin ja puhdasoppisuuden
välillä. Tätä kirjoitelmaansa julkaistessaan julkaisi myös ”Timotheus
Verinusta” vastaan kohdistetun kirjan nimeltä ”Die Gestalt des Creuzreichs
Christi in seiner unschuld, mitten unter den falschen Beschuldigungen und
Lästerungen” (”Ristin valtakunnan muoto”) v.
1713. Se oli raju hyökkäys Löscheriä ja puhdasoppisuutta vastaan.
Löscher puolestaan jätti
vastaamatta näihin kahteen julkaisuun, koska hän toivoi saavansa aikaan rauhan
tapaamalla pietistit kasvoista kasvoihin. Lange kuitenkin vastusti Lösherin
aikomusta tulla Halleen, joten ajatus tapaamisesta raukesi. Tällöin Löscher
ryhtyi julkaisemaan teosta täydellinen Timoteus Verinus, joka oli yhdistelmä
artikkeleista, jotka hän oli julkaissut aikakauslehdessään. Teoksessaan
Löscher lainasi aikakauslehtensä ”Timoteus
Verinus”kolumnissa julkaisemiaan artikkeleita, kommentoi niitä ja perusteli,
mitä oli kirjoittanut.
Hän sai teoksensa
valmiiksi lokakuussa 1717, juuri kun Saksa oli viettämässä uskonpuhdistuksen
200-vuotisjuhlaa. Kirja julkaistiin v. 1718.
Lange julkaisi
puolestaan Hallen yliopiston nimissä teoksen ”Täydellisen Timotheus Verinuksen
täydellinen kumoaminen” v. 1719. Tilanteen johdosta Löscher yritti uudelleen
saada aikaan tapaamista pietistien kanssa. Ludvig Zinzendorfin välityksellä
saatiinkin yhteinen kokous aikaan Merseburgissa, toukokuussa v. 1719. Se oli
kuitenkin tulokseton. Francke pyysi kokouksen lopulla Löscheriä perumaan
syytöksensä Hallen teologeja vastaan ja parantamaan tapansa. Saman vuoden lopulla Lange julkaisi vielä
toisen laajemman teoksen nimeltä
”Nykyaikaisen historian selitys”, jossa hän esitti tapahtumien
pietistisen tulkinnan viimeisten kolmenkymmenen vuoden ajalta ja kumosi
”Täydellisen Timotheus Verinuksen” kappale kappaleelta.
Löscher vastasi tähän v.
1722 ”Täydellinen Timotheus Verinus, osa kahdessa”. Tässä teoksessaan hän
puolustaa aikaisempaa teostansa ja esittää tarpeellisissa kohdin uutta
informaatiota. Tässä teoksen osassa on erilainen sävy kuin edellisessä. Osa
yksi on pietismin systemaattinen analyysi. Osa kaksi on persoonallisempi
vetoomus hengelliselle maailmalle, että
kiinnitettäisiin huomiota faktoihin ja tehtäisiin johtopäätös, kuka
esitti ne rehellisesti ja Kristuksen mielen mukaisella tavalla.
Lange vastasi vielä
kerran suppealla teoksella, mutta Löscher ei enää vastannut siihen.
Löscheristä tuli näiden
vaiheiden myötä puhdasoppisuuden puhemies. Muutamat muutkin kyllä kirjoittivat,
mutta pietistien tykit olivat suurimmaksi osaksi suunnatut häneen.
5. LÖSCHERIN
JOHDANTO PIETISMIN ARVIOINTIIN
5.1.
ANALOGIAT HISTORIALLISESTA TAUSTASTA
Löscher palauttaa
lukijoiden mieliin erityisesti, kuinka Jumala 140 vuotta aikaisemmin
1570-luvulla auttoi luterilaisen kansan selviämään adiaforakiistoista,
synergisteistä, flacianolaisuudesta ja muista samankaltaisista ongelmista. Hän
varjeli ja säilytti sanansa johtajien ja opettajien ahkeruuden ja
huolellisuuden kautta muiden tehdessä rukousmielin velvollisuutensa.
Synkretistisissä riidoissa, vaikkakin hitaasti ja huomaamattomammin, Jumala
kuitenkin siunasi opettajien tunnollisuuden, että suurin osa niistä, joilla oli
sympatioita harhoihin, kuitenkin tulivat katumukseen.
Löscher painottaa, että
tuo Jumalan siunaus olisi ollut vieläkin selvempi, jos ihmiset olisivat
tunnollisemmin pysyneet erossa vääristä opettajista ja pitäytyneet uskollisesti
niihin, jotka Jumalan sanan totuutta tunnustivat. Erityisesti näin olisi ollut,
jos useammat opettajat olisivat hoitaneet virkaansa vakaasti, hän toteaa.
5.2.
VALLITSEVAN TILANTEEN YLEINEN LUONNEHDINTA
Löscher siirtyy puhumaan
aikansa huolestuttavasta tilanteesta ja sanoo, että jo kolmenkymmenen vuoden
ajan on pietismi aiheuttanut sekaannusta sillä seurauksella, että
välinpitämättömyys on saanut yliotteen, ja evankeliumin halveksunta on tullut
yleiseksi ei ainoastaan julkisten pilkkaajien vaan myös kirkkokansan
keskuudessa. Muutamat uskolliset opettajat ovat yrittäneet oikaista tilannetta,
mutta heidän parhaita yrityksiään on leimattu suvaitsemattomuudeksi,
dogmaattisuudeksi ja riidan haluksi. Löscher valittaa pettyneenä, että
hallitseva luokkakin, vaikka ediktejä on sen toimesta julkaistu, on kuitenkin
ollut lepsu niiden toimeenpanon valvonnassa.
Löscher pahoittelee
sitä, että hän joutuu niin suuren juhlan, uskonpuhdistuksen 200-vuotisjuhlan
kynnyksellä puuttumaan tähän, mutta vetoaa vakavasti siihen, että jumalallinen
kutsu velvoittaa tarttumaan toden teolla epäkohtiin.
5.3.
LÖSCHERIN NEUVO TILANTEEN ARVIOINTIIN
Hän toteaa, että vaikka
kirkkoa kohtaavat vaarat väärien opettajien ja turmiollisten käytäntöjen
taholta onkin toisinaan suuri ja ilmeinen, tilanne ei ole aina yhtä vakava.
Vaara voi olla monesti piilevä. Siksi on tarpeen arvioida vaaran taso, jotta
voitaisiin Jumalan tahtomalla tavalla toteuttaa Jumalan sanan koko neuvo
sielujen autuudeksi. Sutta vastaan täytyy huutaa lujemmin, kuin pieniä kettuja,
jotka turmelevat Kristuksen viinitarhaa. Kettujakaan ei silti saa jättää
valtoimenaan mellastamaan, koska Ylkä sanoo: “Ottakaa kiinni … pienet ketut”
(San. 2:15).
Näiden näkökohtien
huomioon ottaminen on erittäin tärkeätä myös pietismin tuomien harhojen ja
vaarojen kumoamisessa korostaa Löscher. Tietoisena vallitsevista harhoista
hän toteaa valittaen olevansa
tunnustustilanteessa (status confessionis) erityisesti pietistijohtajien
julkisen painostuksen tähden. Samalla hän kuitenkin korostaa, että
fanaatikkojen määrä on suhteellisen vähäinen pietismiin lukeutuvien joukossa,
ja että hän uskoo, niin kuin 1 Kor. 13 mukaan “rakkaus toivoo kaiken”,
että näissä on paljon niitä, jotka pitävät arvossa Jumalan sanaa.
Erityisenä ja
surullisena episodina nousee tämän kirjan sivuilta esiin Löscherin kamppailu
Langen kanssa. Langen nuoruuden surulliset vaiheet hänen isänsä menetettyä
kaiken tulipalossa ja itsensä täten jouduttua turvautumaan opiskelunsa
rahoituksessa hyväntekeväisyyteen, ovat varmasti tuoneet sisäisen katkeruuden hänen
luonteeseensa. Häntä kutsuttiinkin nimellä “homo eristicus”, riitaisa mies.
Millainen on kaiken kaikkiaan on tällaisten henkilöiden osuus ja vaikutus ollut
pietismin muotoutumiseen, on luku sinänsä. Tässä on tärkeä näkökohta yleensäkin
huomioitavaksi sekä ortodoksian että sen vastustajien toiminnassa ja toiminnan
tuloksissa.
5.4.
LÖSCHERIN ASENNE EPÄKOHTIEN HOITAMISESSA
Kautta koko kirjan tulee
kuitenkin selvästi ja erikoisen ilahduttavana piirteenä näkyviin, että Löscher
on todellinen gentlemanni. Hän neuvoo ja korostaa jatkuvasti hienotunteisuutta
ja kärsivällisyyttä ja sen huomaa myös selvästi hänen omissa toimenpiteissään
ja esitystavoissaan. Samalla hän on kuitenkin suora ja vastuuntuntoinen.
Arveluttavien asioidenkin osalta hän painottaa, että täytyy aina muistaa,
etteivät kaikki virkaveljetkään voi aina
nähdä uhkaavia vaaroja yhtä nopeasti eikä samassa määrin. Toisaalta, hän
sanoo, täytyy kuitenkin antaa Pyhän Hengen olla ohjaksissa, niin kuin Paavali
sanoo (2 Kor. 5:13).
Löscher lausuu ilonsa
siitä, että hänen kirkkonsa opettajat eivät ole liian rajusti edenneet
pietismiä vastaan vaan ovat säilyttäneet oikean kumoamisen tasapainon. Hän
toteaa, etteivät innokkaimmatkaan teologit ole leimanneet pietistejä
lahkolaisiksi, vaan ovat toimineet ainoastaan muistuttaen ja kehottaen eivätkä
tuomiten.
5.5.
VASTUSTAJIEN LUONNEHDINTA
Toisaalta pietistit ovat
puolestaan Löscherin mukaan leimanneet kaiken heidän työnsä vastustamisen
harhaopiksi. He ovat kutsuneet vastustajiaan hengellisessä mielessä
barbaareiksi ja epäuskoisiksi. He ovat pilkanneet heitä, kuvaannollisesti
Baal-epäjumalan palvojiksi, jumalattomuuden suosijoiksi, Paavalin varoittaman
suuren luopumuksen osaveljiksi, areiolaisten ja socinolaisten kaltaisiksi,
kaiken kaikkiaan ihmisiksi, jotka pitäisi tuomita ja tuhota. Niinpä Löscher
toteaa, että elleivät vanhaan totuuteen pitäytyvät vastusta pietismiä, he
syyllistyvät vaaralliseen ja edesvastuuttomaan huolimattomuuteen.
6. PIETISMIN
MÄÄRITTELY
Löscher lähtee liikkeelle
siitä peruslähtökohdasta, että kun syntyy liike, jonka toiminnassa ilmenevät
tietyt tunnusomaiset piirteet, on tarpeen antaa tälle liikkeelle nimi. Hän
toteaa, että sille pahalle, jota hän tässä teoksessaan analysoi, on
tunnusomaista hyvän nimen vaarallinen väärinkäyttö.
6.1. KIRKKOA
KOHTAAVIEN VAAROJEN ANALYSOINTI
Kirkkoa kohtaavat vaarat
voidaan hänen mukaansa analysoida kahdesta suunnasta: 1. Tutkitaan niitä
elementtejä, joista se koostuu. 2. Analysoidaan ihmisiä, jotka ovat saaneet
liikkeen aikaan ja ajatellaan heidän taktiikkaansa. Löscher toteaa, että
ensimmäinen on tarpeellisempi ja luotettavampi kuin toinen. Hän painottaa
samalla, että näiden kahden suunnan pitäminen mielessä on tärkeätä pietismiä
analysoitaessa.
6.2. TOTUUS,
JUMALISUUS JA RAUHA JA NIIDEN KESKINÄINEN SUHDE
Asian
havainnollistamiseksi Löscher esittää Sak. 8:19: “rakastakaa totuutta ja
rauhaa” johdolla seuraavan kuvan: Jumala rakentaa kolmen jumalallisen
lahjan välityksellä niin kuin kolme majaa, joissa hänen kansansa elävät hengellisen
siunauksen tilassa. Nämä ovat; totuus, jumalisuus ja rauha. Totuuden tulee olla
aina perustana ja jumalisuuden ja rauhan rakennettuna sen varaan.
6.3. RAUHAN
JA JUMALISUUDEN VÄÄRINKÄYTTÖ
Koska tätä järjestystä
ei aina huomioida, voidaan erehtyä tilanteeseen, jossa totuuden tavoittelu
nähdään ristiriitaiseksi jumalisuuden tavoittelun kanssa. Tästä seuraa sekä
rauhan että jumalisuuden vahingollinen väärinkäyttö. Tämä tapahtuu yleensä
seuraavasti:
Ensiksikin, kun
päätellään, että jumalisuus ja sen edistäminen kärsii missä vain leijonan osa
huolellisuudesta ja innosta kohdistetaan totuuden tai niin kuin sanotaan
“puhdasoppisuuden” tutkimiseen, levittämiseen ja puolustamiseen.
On kyllä totta, sanoo
Löscher, että opettajien ja oppilaiden yksipuolisuudet ovat antaneet aihetta
näille epäilyksille. On jäänyt sellainen vaikutelma, että näitä olisi ollut
ohjaamassa vain inhimillinen viisaus. Tulee kysyneeksi, onko heiltä unohtunut
tykkänään tosi jumalisuus ja ovatko he käyttäneet kaiken voimansa
“ortodoksiaan”. Näin ollen ei tule koskaan hyväksyä sellaista periaatetta, että
teologian professorien tulisi vain opettaa eikä ollenkaan huolehtia
opiskelijoiden hurskaudesta, joka asia kuuluisi yksinomaan saarnaviran
hoitajille.
Kuitenkin on väärin
väittää, että tunnollinen oikeaoppisuudesta huolehtiminen vahingoittaisi
huolehtimista jumalisuudesta, ja että konflikti näiden kahden välillä olisi
välttämätön. Tällainen asenne vahvistuu silloin, kun jumalisuutta
ylikorostetaan tai kun siitä huolehditaan tavalla, joka on ristiriidassa
totuuden ja uskon kanssa.
Toiseksi, kun opettajat
pyrkivät kaikessa opetuksessa jumalisuuden opiskeluun, mutta menevät sitten
liian pitkälle ja liittävät jumalisuuden uskonkohtien joukkoon, armonvälineisiin
ja muihin jumalallisiin säädöksiin, niin kuin kaikki riippuisi siitä.
Kolmanneksi, kun tämä
riippuvuussuhde mitätöi kaiken muun pietismin tieltä ja nostaa tämän kaikeksi
kaikessa. Lopulta, joissakin tapauksissa kaikki sulautuu niin jumalisuuden
opiskeluun, että ilman sitä valo, tieto, Jumalan sana, Jumalan asettama
saarnavirka, sakramentit ja avioliittokin raukeavat.
Nämä kolme
kehityssuuntaa sopivat yhteen luonnollisella tavalla ja tämän turmeluksen yksi
aspekti johtaa toiseen.
Tämän väärinkäytön tuhoisa
luonne voidaan selvästi nähdä vääränlaisessa rauhan tavoittelussa, jota sanomme
synkretismiksi. Tämä nähtiin aluksi onttojen rauhan rakentajien päätellessä,
että ortodoksia ja into siihen on rauhan esteenä ja pitäisi sen tähden
lannistaa.
Synkretismi ei
kuitenkaan tyydy vain synnyttämään vastakohtaa rauhan ja totuuden välille. Se
pyrkii myös heittämään totuuden yli laidan tai ainakin tekemään puhtaan
opetuksen toissijaiseksi asiaksi suhteuttaen sen siihen, kuinka hyödyllistä
tämä opetus on rauhan edistämisessä. Sanotaan, että ei tulisi sallia tehtävän
mitään sellaista, mikä estää yhteyttä ja rauhaa.
Löscher osoittaa, että
pietismi kulkee samoilla raiteilla. Se väittää, että uskon opetuksen olemus on
jumalisuuden varassa, että jumalisuus pitää nähdä sieluksi, joka antaa elämän
kaikelle ja antaa muodon jokaiselle hengelliselle vaikuttimelle. Tämä asenne
ilmenee esim. siinä ajatuksessa, ettei Pyhä Henki ole toiminnassa kenessäkään
muussa kuin hartaassa kristityssä, joka uskoo, että jumalisuuden tulee olla
kaiken väitetyn totuuden normina ja perustana. Täten tunnustuskirjat,
oppiesitykset, hengelliset termit, saarnaviran rajoitteet yms. heitetään
syrjään.
6.4. JUMALISUUDELLA JA HURSKAUDELLA
KUNNIA-ASEMANSA ORTODOKSIASSA
Löscher painottaa
vakavasti sitä tosiasiaa, ettei puhdasoppisuus suinkaan väheksy jumalisuuden
merkitystä ja arvoa. Jumalisuudella on aina kunniasijansa Kristuksen armon
valtakunnassa. Sanoohan Paavali, että “jumalisuudesta on hyötyä kaikkeen,
koska sillä on elämän lupaus, sekä nykyisen että tulevaisen” (1 Tim. 4:8).
Kaikkien kristittyjen tulee sitä tavoitella, sitä rakastaa ja ahkerasti sitä
harrastaa.
Kuitenkaan
jumalisuudella ei ole sitä sijaa, oikeuksia tai etuja, mikä ilmoitetulla
totuudella ja puhtaalla opetuksella on. Se ei ole uskon perustana eikä kuulu
armon välineiden olemukseen eikä sillä ole vaikutusta niihin. Se ei ole
sellaista, mikä antaisi muotoa uskonkohdille tai Jumalan säädöksille. Se ei ole
tosi kirkon erehtymättömänä tunnusmerkkinä. Tarkalleen sanoen lupaus, että helvetin
portit eivät voita seurakuntaa, ja että Jumalalla on majansa jatkuvasti täällä
ihmisten keskellä, ei ole annettu jumalisuuden harjoittamiselle. Sen täytyy
aina kuulua ilmoitetulle totuudelle ja oikealle opetukselle.
Luento Suomen Teologisessa Instituutissa Helsingissä
2.10.2000. Lyhennelmä.