PROFEETALLINEN SANA
“Ja sitä lujempi on
meille nyt profeetallinen sana, ja te teette hyvin, jos otatte siitä vaarin,
niinkuin pimeässä paikassa loistavasta kynttilästä, kunnes päivä valkenee ja
kointähti sydämissänne koittaa” (2 Piet. 1:19).
Tässä Pietari käy
suoraan asiaan ja tahtoo sanoa: Kaiken minun saarnani tarkoituksena on, että
omatuntonne olisi turvallinen, teidän sydämenne luottaisi sanaan lujasti eikä
antaisi sitä riistää itseltään, ja että siis sekä minä että te varmasti
tietäisimme omistavamme Jumalan sanan. Sillä evankeliumi on vakava asia, se on
käsitettävä ja säilytettävä puhtaana ja kirkkaana ilman lisäyksiä ja
harhaoppeja. Sentähden Pietari rupeaakin tästä lähin kirjoittamaan ihmisoppia
vastaan.
Mutta minkätähden hän
sanoo: “Sitä lujempi on meille nyt profeetallinen sana”? Vastaus: Minä luulen,
ettei meillä vastaisuudessa ole sellaisia profeettoja, joita ennen muinoin
juutalaisilla oli Vanhassa Testamentissa. Mutta profeetta on oikeastaan se,
joka saarnaa Jeesuksesta Kristuksesta. Vaikkakin monet profeetat Vanhassa
Testamentissa ovat ennustaneet tulevista asioista, niin he oikeastaan ovat
tulleet, ja Jumala on heidät lähettänyt sitä varten, että he julistaisivat
Kristusta. Jotka siis uskovat Kristukseen, ne ovat kaikki profeettoja, sillä
heillä on se varsinainen pääominaisuus, joka profeetoilla tulee olla, vaikkei
heillä kaikilla olekaan ennustamisen lahjaa. Sillä niinkuin me uskon kautta
olemme Herran Kristuksen veljiä, kuninkaita ja pappeja, niin me myös kaikki
olemme Kristuksen kautta profeettoja. Sillä me voimme kaikki sanoa, mitä kuuluu
autuuteen, Jumalan kunniaan ja kristilliseen elämään, voimme myös puhua
tulevista asioista niin paljon, kuin meidän on tarpeellista tietää, esim. että
viimeinen päivä on tuleva, ja että me nousemme kuolleista. Tämän lisäksi me
ymmärrämme koko raamatun. Tästä asiasta myöskin Paavali sanoo 1. Kor. 14:31:
“Te saatatte kaikki profetoida, toinen toisenne jälkeen.”
Pietari sanoo siis:
Meillä on tällainen “profeetallinen sana”; se on itsessään luja, katsokaa vain,
että se on teillekin luja. “Ja te teette hyvin, jos otatte siitä vaarin.” Hän
ikäänkuin sanoo: On tarpeellista, että lujasti siihen pitäydytte. Sillä
evankeliumin laita on, aivan kuin joku olisi suljettuna johonkin huoneeseen
sydänyöllä, jolloin on pilkkosen pimeätä. Silloin olisi tarpeellista sytyttää
kynttilä, kunnes päivä valkenee, niin että voi nähdä. Samoin evankeliumikin on
oikeastaan keskellä yötä ja pimeyttä, sillä kaikki inhimillinen viisaus on
pelkkää erehdystä ja sokeutta. Maailma ei olekaan muuta kuin pimeyden
valtakunta. Tähän pimeyteen Jumala on sytyttänyt kynttilän, nimittäin
evankeliumin, jonka valossa voimme nähdä ja vaeltaa, niin kauan kuin olemme
maan päällä, kunnes aamurusko sarastaa ja päivä valkenee.
Martti Luther, Valituille
muukalaisille. Sortavala 1931, s. 194.