MUUT LEHDET:
Matti Leisola, professori, Kemia-Kemi Vol 28 (2001)3
Mistä löytyy eettisiä suuntaviivoja relativistisesti
ajattelevalle yhteiskunnalle?
Paavi tuomitsi syksyllä alle neljäntoista päivän
ikäisten ihmisalkioiden (kantasolujen) käytön tieteellisessä tutkimuksessa.
Helsingin Sanomien toimittaja Timo Paukku ivasi voimakkain sanakääntein paavin
taantumuksellisuutta verraten alkiota tökötiksi, avaruusromuksi tai
vadelmaryppääksi. Saako kantasoluja käyttää tutkimuksissa vai ei? Kumpi on
oikeassa? Useimpien mielestä luultavasti toimittaja Paukku - mutta minkä
vuoksi? On tärkeä ymmärtää, millä perusteella meillä on oikeus tuomita oikean
ja väärän välillä.
Yhteiskuntamme ei enää oleta, että on olemassa absoluuttisia
mittareita oikealle ja väärälle. Tuomioita oikeasta ja väärästä tehdään hyvin
monin eri perustein. Yhteiskuntamme eettinen “tunto” on kuin “pizza quattro
stagioni”:
* 1/4 eudaimonismia (=kaikki, mikä lisää nautintoa ja
mielihyvää)
* 1/4 hedonismia (=kaikki, mikä antaa onnen tunteita)
* 1/4 utilitarismia (=kaikki, mikä on hyödyllistä
tietylle ryhmälle)
* 1/4 tiede- ja yhteiskuntaguruismia (=kaikki, mitä
tiedemiehet, massamediat tai julkisuuden henkilöt sanovat).
Arjessa käytetään eri yhteyksissä hyvinkin monia ja
ristiriitaisia totuuskriteereitä. Eettisten arvioiden kannalta on hankalaa,
että nämä kriteerit muuttuvat hyvinkin nopeasti. Jokin aika sitten yksilön
intimiteettisuoja oli koskematon arvo, nyt pohditaan voiko islantilaisten
geenitiedot myydä yksityiselle yritykselle. Demokratiaa pidetään lähes
absoluuttisena arvona, mutta Saksan korkein oikeus joutui äskettäin pilkan
kohteeksi tehtyään demokraattisen enemmistöpäätöksen. Presidentti Bushin
mielipiteitä pilkataan, vaikka ne usein edustavat suuren enemmistön kantaa, ja
tiedotusvälineet pyrkivät avoimesti manipuloimaan tiedottamisen asemesta.
Kaikkien ihmisten samanarvoisuus voi tänään näyttää absoluuttiselta ja
koskemattomalta arvolta - huomenna voidaan jo ajatella toisin.
Kompassissa, jonka pitäisi auttaa meitä suunnistamaan
oikein, on monta eri suuntiin osoittavaa neulaa ja muuttuva asteikko. Tämä
tekee todellisen suunnistamisen mahdottomaksi. Eettisestä keskustelusta onkin
tullut erilaisten mielipiteiden esittelyä, jossa kukaan ei edes odota
lopullisten vastausten löytymistä.
On periaatteessa mahdotonta antaa mitään konkreettisia
eettisiä normeja sellaiselle yhteiskunnalle, jonka perusvakaumus on yleinen
normittomuus. Odotushorisontti sallii vain relativistisia ja hetkellisiä
“quattro stagioni” -ohjeita. Seuraavat esimerkit valaisevat asiaa:
* Kannibalistisessa yhteiskunnassa minua pidettäisiin
idioottina, jos sanoisin: “Älä tapa”. Heidän odotushorisonttinsa pitäisi
tällaista moraalista väitettä mahdottomana.
* Kolmannessa valtakunnassa olisi perushorisontti
estänyt minua sanomasta: “Juutalaiset ovat samanlaisia ihmisiä kuin kaikki
muutkin ja siksi heille kuuluvat samat oikeudet”.
Mikä on minulle tässä kirjoituksessa sallittua ja
minkä lukijoiden relativistinen perushorisontti minulta kieltää? Pidetäänkö
minua keskiaikaisena, jos sanon: “Ihmisalkio on samanlainen ihminen kuin kaikki
muutkin ja siksi sille kuuluvat ihmisoikeudet”? Kaikkihan me olimme kerran
hedelmöitettyjä munasoluja.
Relativistiset näennäismittarit paljastuvat, kun
kysyn, mitä lukija odottaa biotekniikan oikeaa ja väärää koskevalta
kirjoitukselta. Joku saattaa ajatella, että kuulisi mielellään mitä “etuja ja
haittoja”, mitä hyötyä ja mitä mahdollisia vahinkoja biotekniikasta on odotettavissa.
On kyseessä utilitaristinen mittari. Toinen ajattelee: “Odotan saavani tietää,
miten biotekniikka auttaa nostamaan ja ylläpitämään länsimaista elintasoa”
(eudaimonismi). Toinen pohtii, mitä johtavat tiedemiehet ja älyköt pitävät
oikeana (guruismi). Ilman absoluuttisia mittareita voi kysymykseen
“biotekniikan oikeasta ja väärästä” antaa vain muotia ja trendiä kuvaavia
vastauksia.
Kolmannessa valtakunnassa oli tiedemiehiä, jotka
tekivät ihmisillä hirvittäviä kokeita. He perustelivat niitä ihmiskunnan tai
tiettyjen ihmisryhmien edulla. Vankeja esimerkiksi jäähdytettiin lähelle
kuolemaa ja sitten heidät lämmitettiin takaisin normaaliin lämpötilaan. Näitä
kokeita perusteltiin sillä, että kylmään veteen joutuneita lentäjiä
pystyttäisiin paremmin elvyttämään. Tunnetuin tällaisten kokeiden tekijä lienee
keskitysleirilääkäri Josef Mengele. Kuuluisa sveitsiläinen kirjailija
Dürrenmatt hyökkää kirjassaan “Epäilys” porvarillista
“quattro-stagioni-etiikkaa” vastaan käyttämällä Mengelen kaltaista lääkäriä
romaaninsa päähenkilönä.
Dürrenmattin kirjassa poliisi pääsee Mengelen
kaltaisen entisen keskitysleirilääkärin jäljille. Tämä porvarillisen
oikeuslaitoksen edustaja joutuu kuitenkin itse lääkärin valtaan. Eräässä kirjan
kohtauksessa poliisi makaa sidottuna leikkauspöydällä odottaen ilman nukutusta
tapahtuvaa leikkausta. Lääkäri lupaa hänelle vapauden, jos poliisi pystyy
mainitsemaan “paremman mittarin” oikeudenmukaisuudelle, “paremman uskon”
johonkin arvokkaaseen kuin mitä lääkärillä on. “Quattro-stagioni-oikeudenmukaisuuden”
edustajalla ei ole mitään vastausta. Hän ei pysty sanomaan, miksi lääkäri
tekisi väärin, jos leikkaisi hänet ilman nukutusta.
Kun perusteet ovat suhteellisia, on myös oikea ja
väärä tuomittu muuttumaan. Miten tällaisessa tilanteessa kukaan voisi sanoa
mitään merkittävää “biotekniikan oikeasta ja väärästä”? Väite saattaa tuntua
liioittelevalta, mutta ei tarvitse katsoa kuin omaa lähihistoriaamme
vakuuttuakseen arvojen muutosnopeudesta. Kun olin nuori, avioliiton rikkominen,
abortti ja homoseksualismi olivat rikoksia. Nyt ne ovat lähes kaikkien
hyväksymää käytäntöä. Eutanasia on Suomessa vielä kielletty, mutta Hollannissa
jo laillistettua ja aktiiviset tahot ajavat sitä meillekin. Kantasolujen käyttö
tuomittiin aluksi jyrkästi, mutta nyt se on hyväksyttyä Englannissa ja pian
muuallakin. Dolly-lampaan kloonauksen jälkeen ihmisen kloonaus tuomittiin
välittömästi. Viime syksynä julkaistu artikkeli ennusti yhteiskunnan asenteiden
muuttuvan 10-20 vuodessa niin paljon, että ihmiskloonauksesta tulee
todellisuutta. Nyt sen ennustetaan tapahtuvan aivan lähitulevaisuudessa.
Filosofi Peter Singerin mielestä terve sika on
korkeammalla tasolla kuin vastasyntynyt henkisesti vammainen ihminen. Sellainen
lapsi pitäisi siis voida tappaa syntymän jälkeen. Filosofi Schlotterdijk
Saksassa edustaa samaa kantaa. Kuulostaa shokeeraavalta, mutta on huomenna ehkä
tavallista! Jo vuonna 1992 annettiin Hollannissa noin 300 vammaisen
vastasyntyneen kuolla ja osa heistä surmattiin tietoisesti. Pentti Linkolan ja
professori Esko Länsimiehen ajattelun mukaan siat ovat jopa kaikkia ihmisiä
arvokkaampia.
Koska yhteiskuntamme eettiset perusteet ovat
suhteellisia, minun olisi oikeastaan käsiteltävä teemaa “Suomen biotekniikan
oikea ja väärä seuraavien viiden vuoden aikana”. Tämän jälkeen perusteet
oikealle ja väärälle ovat varmasti toiset. “Quattro-stagioni-etiikka” näyttää
erilaiselta viiden vuoden kuluttua, koska yhteiskunnan ilmapiiri muuttuu
varmasti.
Yhteiskuntamme eettisen ajattelun relativismiin on
oleellisesti vaikuttanut modernin tieteen luonne ja tieteen asema ainoana
vakavasti otettavana totuuden puolustajana. Moderni tiede on kuitenkin
tietynlaista tiedettä. Tiede syntyi ympäristössä, jossa luontoa ei enää pidetty
jumalana tai pelottavana.1 Sen oli luonut mielekäs Jumala. Sitä
voitiin tutkia ja sitä tuli tutkia. Isaac Newton, Francis Bacon, Michael
Faraday, lordi Kelvin ja James Maxwell ovat modernin tieteen isähahmoja. Heille
tiede oli luonnollinen osa suurta Jumalan luomaa kokonaisuutta. Siksi
tutkimustulosten ja tiedon rajallisuus, arvot ja tarkoitus, oikeudenmukaisuus
ja vastuu olivat heille itsestään selviä asioita. Moderni tiede on luonteeltaan
naturalistista ja materialistista. Tällaisen tiedekäsityksen mukaan
absoluuttiset mittarit ovat jo periaatteessa kiellettyjä.
Filosofi Richard Rortyn2 mukaan “ajatus
siitä, että yksi eliölaji on - päinvastoin kuin kaikki muu - suuntautunut oman
lisääntyvän hyvinvointinsa lisäksi kohti Totuutta, on yhtä epädarwinistinen
kuin ajatus siitä, että jokaisella ihmisellä on sisäänrakennettu moraalinen
kompassi - omatunto, joka on vapaa sekä yhteiskunnan historiasta että
yksilöllisestä onnesta.” Rorty on täysin oikeassa. Käsitys totuudesta on
hävinnyt kristillisen konsensuksen häviämisen myötä. Totuus (isolla T:llä) on
totuutta sellaisena kuin Jumala sen tuntee. Kun Jumala ei enää ole kuvassa
mukana, ei voi olla olemassa Totuutta; on vain ihmisten erilaisia mielipiteitä.
Rorty on kuitenkin niitä harvoja, jotka näkevät syntyneen ongelman luonteen
kirkkaasti, kuten seuraava lainaus osoittaa:
“Toisaalta filosofit haluavat jotakin, mihin voi
luottaa, jotakin mikä ei ole sattuman armoilla. Toisaalta he pyrkivät löytämään
keinoja järkevyyden säilyttämiseen pitäessään kiinni uskostaan darwinismiin. He
ymmärtävät, että meidän lajimme ominaisuuksineen ja nykyisine tiede- ja
moraalikielineen on yhtä paljon sattuman tuotetta kuin mannerlaatat ja
mutatoituneet virukset. He yrittävät perustella, miksi sosiaalidemokraatit ovat
natseja parempia, moderni lääketiede parempi kuin voodoo ja Galileo parempi
kuin inkvisitio, vaikka ei ole olemassa mitään neutraalia, kulttuurirajat
ylittävää epähistoriallista kriteeriä näiden arvostusten luokitteluun.”
Harvardin professorin Richard Lewontinin3 mukaan “tiede on a priori sitoutunut
materialismiin ... ja tämä sitoutuminen on absoluuttista”. Ei ihme, että
16-vuotias Kirkkonummen lukion oppilas kirjoittaa aineessaan: “Luin
tiedekirjoja ja -lehtiä ja muodostin itselleni absoluuttisen maailmankuvan. Ei
ole olemassa oikeaa ja väärää, ei Jumalaa ja henkeä. Puhtaasti järjellä
ajateltuna elämällä ei ole mitään merkitystä - on aivan sama kuolenko nyt vai
50 vuoden kuluttua”. Tieteen filosofi Michael Ruse ja sosiobiologi Edward
Wilson4 sanoivat täsmälleen saman asian: “Etiikka on illuusiota,
jonka geenimme aiheuttavat”. New Scientist -lehdessä oli vuonna 1998
kirjoitussarja, jossa katolisen kirkon seitsemää kuolemansyntiä pidettiin
luonnollisina evoluution tuotteina. Kateus on esimerkiksi väistämätöntä, koska
se on hyväksi geeneillemme. Viime vuoden kohukirja5 piti
raiskaustakin luonnollisena evoluution tuottamana tapahtumana. Onko hyveiden
opettaminen lapsille pohjimmiltaan luonnottomuuksien opettamista?
Naturalismista on tullut niin luonnollinen osa tieteellistä ajattelua, että sen
uskonnollista luonnetta harvoin edes tiedostetaan.
Modernin tieteen profeetat ovat varmoja vain yhdestä
asiasta: “Etiikan perusta ei ole Jumalassa”,4 “suurin tieteellinen
saavutus tuhannen viime vuoden aikana on ihmisen vapauttaminen yliluonnollisen
vallasta”6 tai “olemme eloonjäämiskoneita - robottiajoneuvoja,
sokeasti ohjelmoituja säilyttämään geeneiksi kutsutut itsekkäät molekyylit”.7
Luonnontiede on tällä tavoin astunut omien rajojensa ulkopuolelle ja siirtynyt
julistamaan naturalistista uskoa, kuten Philip Johnson8 kirjoittaa
paljon huomiota saaneessa kirjassaan.
Joukko merkittäviä ajattelijoita on aivan viime
vuosina noussut haastamaan modernin tieteen naturalistista perustaa. Heidän
mukaansa on hyviä syitä uskoa, että biologian takana on sattuman sijasta
suunnitelma. Filosofian professori Alvin Plantinga9 Notre Damen
yliopistosta on eräs näistä haastajista. Rikosoikeuden professori Philip
Johnson Kalifornian Berkeleyn yliopistosta on häntäkin tunnetumpi naturalismin
kriitikko. Biokemian professori Michaen Behen10 kirja “Darwin’s
Black Box” edustaa myös uutta kriittistä ajattelua kuten myös ystäväni
mikrobioekologian professori Siegfried Scherer11 Münchenin
teknillisestä korkeakoulusta. Saman linjan rohkea ajattelija on myös
matemaatikko ja filosofi William Dembski.12 Rohkenen suositella
heidän kirjojaan poikkeuksellisen mielenkiintoisena lukuelämyksenä. Ehkäpä
perimmäinen todellisuus ei olekaan sattumaa ja etiikalle on löydettävissä
järjellinen perusta? Naturalismin kannattajat ja kriitikot, joukossa kaksi
Nobel-palkittuakin, kohtasivat toisensa keväällä 2000 järjestetyssä
konferenssissa13 keskustelun ollessa virkistävän värikästä ja
modernin tieteen uskonnolliseen ytimeen pureutuvaa.
Kirjoitukseni otsikko oli “biotekniikan oikea ja
väärä”. Teemani ei ollut “biotekniikan oikea ja väärä mitattuna sen käytännön
hyödyillä seuraavan eettisen viisivuotissuunnitelman mukaan”. Otin vapauden
kirjoittaa aiheesta hieman poikkeavasta näkökulmasta. Tavoitteeni oli lapioida
lumet tieltä pois, että lukija voi paremmin nähdä, miten merkittävistä ja meitä
jokaista koskettavista asioista on kyse. Olemmeko tuomittuja arvojen
suhteellisuuteen? Tällä hetkellä vain absoluuttiset mittarit ovat
yhteiskunnassamme absoluuttisen kiellettyjä.
1. Latvus, P. Ymmärryksen Siivet - miksi tiede on
länsimaista, Omega Kirjat, Espoo 2000, 507s., www.fkf.net/Latvus.com
2. Rorty, R. The
New Republic July 31 (1995). 32.
3. Lewontin, R.
The Demon-Haunted World, Teoksessa The New York Review of Books, 9.
tammikuuta 1997, s. 28.
4. Ruse, M. ja
Wilson, E. O. Evolution and Ethics, New Scientist 108 (1985) 50.
5. Thornhill, R. ja
Palmer, C. A. Natural History of Rape, MIT Press 2000.
6. Mellman, I. ja
Warren, G. The Road taken; past and future foundations of membrane traffic, Cell
100 (2000) 99.
7. Dawkins, R. The
Selfish Gene, Oxford University Press, Oxford 1989, new edition, p. v.
8. Johnson, P. E. Reason
in the Balance - the case against naturalism in science, law and education,
InterVarsity Press, Downers Grove, Illinois 1995.
9. Plantinga, A. Warrant
and Proper Function, Oxford University Press, Oxford 1993.
10. Behe, M. J. Darwin’s
Black Box - the biochemical challenge to evolution, The Free Press, New
York 1996.
11. Scherer, S. ja Junker, R. Evoluutio -
kriittinen analyysi, Datakirjat, Lahti 2000, www.datakirjatkustannus.fi
12. Dembski, W. The
Design Inference, Cambridge UK 1998, www.discovery.org
13. Conference
on Naturalism: The Nature of Nature, 12.-15. huhtikuuta 2000, Baylor
University.