Martti Luther
1. Moos. 18:20-33
Aabrahamin rakkaus - Aabrahamin rukous Sodoman ja Gomorran puolesta - Rakkauden työ
Katso, tässä on mainio esimerkki, joka näyttää meille
Aabrahamin suuren vakavuuden kuinka hän on ollut täynnä rakkautta lähimmäistään
kohtaan. Kuullessaan, että Jumala aikoo vakavasti tarttua asiaan ja tuhota
Sodoman ja Gomorran kaupungit, hän huolestuu peläten, että Jumala panee sen
kaikessa laajuudessaan täytäntöön rankaisemalla maata kuten hän muinoin
vedenpaisumuksella rankaisi maailmaa. Sen tähden hän astuu Jumalan eteen ja
harjoittaa ihanaa rakkaudentyötä, ottamalla kantaakseen kaikki synnit, joita he
ovat tehneet ja niiden tähden rukoilemalla, ei kerran vaan kuudesti. Hänen
sanansa ovat järjestään täynnä tulta ja hänen rukouksensa on niin sydämestä
lähtevä ja harras, että sen veroista en Raamatussa toista tiedä. Mielellään hän
tottakin tahtoisi työntää takaisin hänen vihansa, ja hellittämättömyydellään
hän panee Jumalan niin ahtaalle, että Hänen täytyy peräytyä. Tämäpä vasta on
paras rakkauden työ. Näin tulisi meidänkin tehdä ja rukoilla nähdessämme jonkun
olevan synneissään - koska varmaa on että Jumalan viha ja rangaistus silloin on
käsillä - jotta voisimme estää Häntä panemasta rangaistustaan täytäntöön.
Ensiksi hän vetoaa mitä kiivaimmin Jumalan hyvyyteen.
Hän ei väitä, että he eivät olisi tehneet syntiä, vaan hän huutaa avuksi Hänen
nimeään ja osoittaa hänen kunniansa olevan kysymyksessä. Hänen ajatuksensa on
tämä: Jos sen teet, saatat häpeää nimellesi; säästä siis toki itseäsi! Mitä
maailma sanoisi muuta kuin, että sinä olet armoton, julma Jumala? Näin hän
ahdistaa Jumalaa mitä ankarimmin saaden hänet myöntymään; hän pidättää häntä
niin kauan kuin suinkin voi. Hän ajattelee näin: totta kai sellaisella seudulla
on monta hurskasta ihmistä. Hän ajattelee: otanpa niukanpuoleisesti ja lasken
vain viisikymmentä. Niin hän sitten rukoilee kerran ja toisen, kolmannen ja
vielä kuudennenkin kerran, mutta kaikki turhaan. Sitten ei hän enää jatka
rukoilemista vaan ajattelee: jos heitä on ainoastaan viisi, niin kyllä Hän
heidät säästää, vaikka toiset hukkuvatkin.
Huomaapa nyt tästä: puhutaan paljon siitä, että onpa
niitä hurskaita ihmisiä paljon maailmassa. No niin, usko pois! Aabrahamkin oli juuri
siinä luulossa, ja kävi rukoilemaan, koska sen niin varmasti uskoi. Jos joku
olisi hänelle sanonut, että ei siinä maassa ole kymmentä hurskasta ihmistä,
niin hän ei olisi uskonut. Ja kuitenkaan ei hän löydä kuin kaksi, itse Lootin
kolmantena - kaikki muut, paitsi nuo vieraat ja muukalaiset, hukkuivat. Samoin
sitä ennen, vedenpaisumuksessa, ei koko suuresta maailmasta säilynyt enempää
kuin kahdeksan henkeä. Kerskukoon sitten ketä haluttaa ja päätelköön, että
sittenkin on paljon hurskaita ihmisiä maan päällä! Ja sittenkin päätellään
edelleen: tässä on mahdotonta erehtyä; eihän ole uskottavaa että Jumala olisi
niin vihainen. Moisen lohdutuksen on Jumala meiltä temmannut pois, niin että me
emme rakenna sille, mikä ei ole pätevää: niin monet ihmiset eivät saata
erehtyä. Näin kuitenkin paavilaisemme väittävät. Mutta ken uskaltaisi nykyisiä
kaupunkeja verrata Sodomaan, kuten Kristus Kapernaumia vertaa siihen ja sanoo: "Sodoman
maan on tuomiopäivänä oleva helpompi kuin sinun" (Matt. 11:24)? Minä
olen varma siitä, että Jumalan viha, joka silloin tuli ilmi, nyt kiivaimmillaan
on käynyt ja parhaillaan käy paavilaisuuden yli. Saatanpa sanoa, että vaikka on
kirjoitettu paljon kirjoja ja leivottu jumaluusopin tohtoreita, niin mikään
kirja ja kukaan tohtori ei ole saarnannut evankeliumia. Ja jos joku on
yrittänyt niin tehdä, hänet on kohta poltettu. Tämä on johtunut siitä, että
aina on sanottu: eipä hetikään Jumala niin vihainen ole, että sallisi niin
monien mennä harhaan. Jos muutamat ovatkin hurskaita, niin heiltähän puuttuu
uskottavuus ja arvonanto, niin että kukaan ei kiinnitä heihin huomiota.
Tämä on omiaan pelästyttämään meitä, ettemme
ihmettelisi kuinka Jumala voi hävittää kokonaisen maan, koska tiedämme Jumalan
ilmoittaneen viettelyksen tulevan niin voimakkaaksi, että Kristuksen täytyy
sanoa: "Kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan
päältä?" (Luuk. 18:8). Mutta minä pahoin pelkään sen olevan liiankin
totta ja jo liiankin selvästi toteutuneen, että kaikki mitä vain löytyy
paavilaisuudesta ja sen piiristä, on perkeleestä. Kauheata se kyllä on, mutta
kuitenkin Jumalan tuomiota. Kaikkihan, mitä ylimalkaan paavilaisuuden aikana on
syntynyt, on väärennettyä. Hurskas mies on todellakin harvinaisuus. Aabraham on
ilmeisesti ollut aikoinaan jaloin kalleus maan päällä.
Tämä on siis kirjotettu pelotukseksi kaikille niille,
jotka kulkevat röyhkeinä, eikä niille jotka ovat arkoja ja pelonalaisia. Jumala
ei tahdo olla ystävällinen eikä suopea ketään muuta kohtaan kuin niitä, jotka
nöyrtyvät, ovat epätoivossa itseensä nähden, taipuvat etsimään armoa häneltä.
Näille on kaikki paljasta ystävyyttä, mutta noille toisille on kaikki paljasta
kauhistusta. Tästä Aabrahamin esimerkistä näemme, kuinka täynnä Henkeä hän on
ollut ja kuinka hänellä on ollut erinomaisen vahva usko ja tulinen rakkaus.
Tämä on meille kirjoitettu kehotukseksi, että mekin seuraisimme häntä, joka
niin täysin ottaa muiden ihmisraukkojen asian huolekseen, kuin olisi hän itse
hädässä. Kuulemmehan hänen käyttäneen aivan erikoisia sanoja voidakseen pelastaa
heidät ja kääntää heistä vihan pois, ja hänen rukouksensa joka kerta kun hän
rukoili, tulleen kuulluksi.
Lopuksi tässä osoitetaan, millä luottamuksella meidän
tulee rukoilla. Ken näet on kristitty ja uskoo, hän rukoilkoon mitä tahtoo, ja
hän saa olla varma, että hänen rukouksensa tulee kuulluksi. Katsohan kuinka
Aabraham puhuu niin sitovasti, ja mitä hän sanoo, sen täytyy olla niin. Jos hän
olisi jatkanut rukoilemistaan, niin totta totisesti hän myös olisi saanut mitä rukoili.
Siinä ei ole mitään kieltoa, vaan paljasta myöntymistä. Se on esitetty meille
esimerkiksi, ei sitä varten että katseemme etsisivät pyhiä taivaasta, vaan maan
päältä, kuten Aabrahamkin vielä silloin eli maan päällä. Sen tähden
rukoilkaamme turvallisesti tällaisten esimerkkien rohkaisemina. Jos olet
rukoillut, niin on se kuultukin. Jos vain uskoa taidat, niin sen täytyy
tapahtua. Niinpä niin, sinä sanot, jospa minulla olisikin niin vahva usko kuin
oli Aabrahamilla! Siihen vastaan: niin, mutta eipä tämä olekaan hänen tähtensä
kirjoitettu. Siispä puhut tyhjiä sanoessasi: jospa olisin minäkin yhtä pyhä.
Usko niin kuin hänkin uskoi, niin olet sinäkin yhtä pyhä. No, mistä hänellä on
sellainen pyhyys? Sanoohan Joosua, että hän on palvellut epäjumalia ja ollut
hänkin syntinen (Joos. 24:2). Mutta hän tuli hurskaaksi siten, että hän uskoi,
kuten olemme kuulleet. Usko vain sinäkin, niin olet yhtä pyhä. Mutta meillä on
sellainen mielipide, että hän on sen hankkinut suurilla töillä ja pyhällä
elämällä. Tämä on pelkkää unta. Ellei hänellä näet olisi ollut uskoa, hän ei
olisi saavuttanut yhtään mitään. Uskon kautta siis meidänkin on päästävä
(pyhyyden) omistukseen. Tästä näemme siis, kuinka suuri asia se on, että
kristityllä on sellainen voima, että hän saattaa rukoilla Jumalan voimatta
kieltää rukouksen kuulemista.
Samasta asiasta on Jaakob kirjeessään voimakkaasti
huomauttanut kohdassa, joka on hänen kirjeensä paras. "Vanhurskaan
rukous", hän sanoo, "voi paljon, kun se on harras. Elias oli
ihminen, yhtä vajavainen kuin mekin, ja hän rukoili rukoilemalla, ettei
sataisi; eikä satanut maan päällä kolmeen vuoteen ja kuuteen kuukauteen. Ja hän
rukoili uudestaan, ja taivas antoi sateen, ja maa kasvoi hedelmänsä"
(Jaak. 5:16-18). Hän sattuvasti kyllä lisää sanan "hän oli ihminen, yhtä
vajavainen kuin mekin". Näin tulee meidänkin katsella kaikkia (Raamatun)
kertomuksia ja esimerkkejä siltä kannalta, että niiden kuvaamat henkilöt ovat
olleet ihmisiä kuten mekin. Sillä ulkonäkö vain pettää meitä, niin että teemme
pyhistä pilventakaisia utukuvia, vaikka meidän tulisi sanoa näin: Jos he ovat
pyhiä, niin mekin olemme pyhiä. Jos me olemme syntisiä, niin ovat hekin olleet.
Juuri samasta lihasta ja verestähän me kaikki olemme syntyneet. Jumala on
luonut niin meidät kuin heidätkin. Toisella ihmisellä on varmasti sama arvo
kuin toisellakin, ja meidän joukossamme tekee erotuksen vain usko. Jos sinulla
on usko, niin olet yhtä suuri (kuin Aabraham), eikä sinun tarvitse murehtia
sitä, että olisit häntä vähäarvoisempi, lukuun ottamatta sitä, että usko ei
voikaan olla yhtä vahva.
Erikoisesti on huomattava, kuinka tämä esimerkki
todistaa, miten voimakas rukouksen vaikutus on, kun se tarkoittaa parannusta
onneksi. Tosin on esimerkkejä voimakkaista rukouksista vastustajien turmioksi,
kun esim. Mooses, joka muuten oli mitä sävyisin mies, rukoili lyhyesti ja maa
nieli Koorahin, Daatanin ja Abiramin (4 Moos. 16:15-22). Samantapaista luemme
Daavidista ja muutamista muistakin. Pyhät saattavat siis joskus tuottaa
vahinkoa ja rangaista. Mutta tämä tapaus on paljon ihanampi, koska se osoittaa,
että siinä voimakasta rukousta käytetään lähimmäisen parantamiseksi, sekä että
Jumala paljon mieluummin kuulee rukouksen, joka hyödyttää ja tarkoittaa hyvää,
kuin rukouksen, joka tuottaa vahinkoa.
Profeetta Elia harjoitti ahkerasti kumpaakin. Hän
rukoili, ettei sataisi kolmeen ja puoleen vuoteen, ja niin tapahtuikin. Mutta
tämän hän teki sen tähden, että maa oli vääriä profeettoja ja
epäjumalanpalvelusta niin täynnä, että hänen henkensä oli kiivastunut ja
katkeroitunut, ja se tuotti maalle rangaistuksen. Siitä kuningas sitten
vihastui hänelle niin, että etsitytti häntä koko maassa surmatakseen hänet.
Tästä näet, että pyhät voivat saada aikaan sen, mitä rukoilevat, kuitenkin
enemmän vaikuttaakseen hyvää kuin pahaa. Tällä tulee meidän lohduttaa ja
vahvistaa itseämme sekä olla varmoja siitä, että niin tapahtuu kuin rukoilemme.
Niin sanoo Johanneskin kirjeessään: "Ja tämä on
se uskallus, joka meillä on häneen, että jos me jotakin anomme hänen tahtonsa
mukaan, niin hän kuulee meitä. Ja jos me tiedämme hänen kuulevan meitä, mitä
ikinä anommekin, niin tiedämme, että meillä myös on kaikki se, mitä olemme
häneltä anoneet" (1 Joh. 5:14-15). Se on: jos uskomme, niin me
luottamuksella ja mieli rohkeana tiedämme, että Jumala ei meitä jätä. Ei
Aabrahamkaan epäillyt, vaikka tuli kymmeneen asti. Jos hän olisi jatkanut
rukousta, niin hän yhä olisi tullut kuulluksi. Jos yksikin kristitty rukoilisi
minun puolestani, niin minulla olisi keveä mieli enkä pelkäisi ketään, mutta
jos yksikin rukoilisi minun vahingokseni, niin minä mieluummin pitäisin
vihollisenani vaikka Turkin keisaria.