“MUISTA, ETTÄ SINUN PITÄÄ KUOLLA!”
Jukka Teininen, Forssa
“Mutta kun nämä alkavat tapahtua, niin rohkaiskaa
itsenne ja nostakaa päänne, sillä teidän vapautuksenne on lähellä.” (Luuk. 21:28)
Viimeisistä ajoista puhuttaessa, keskusteltaessa, on
erityisesti tarkasteltava aikaa, jota nyt elämme. Tunnemmeko me tämän ajan?
Aikoinaan Rooman kristityt tunsivat ajan, jossa he elivät. Siksi Paavali
saattoi kirjoittaa heille näin: “Ja tehkää tämä, koska tunnette tämän ajan,
että jo on hetki teidän unesta nousta; sillä pelastus on nyt meitä lähempänä
kuin silloin, kun uskoon tulimme. Yö on pitkälle kulunut, ja päivä on lähellä.
Pankaamme sen tähden pois pimeyden teot, ja pukeutukaamme valkeuden varuksiin”
(Room. 13:11,12).
Te tunnette tämän ajan. Rooman kristityt tunsivat
aikansa pimeyden, joka tahtoi valvovatkin uneen uuvuttaa. He tunsivat ajan
hengen väkevän voiman, joka saattoi pyhimmätkin mukautumaan tämän maailmanajan
henkeen. He näkivät mitä yhteiskunnassa harrastettiin. Tästä ajasta Paavalin
kuvausta: “Heidän naispuolensa ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden
luonnonvastaiseen; samoin miespuoletkin, luopuen luonnollisesta yhteydestä
naispuolen kanssa, ovat kiimoissaan syttyneet toisiinsa ja harjoittaneet,
miespuolet miespuolten kanssa, riettautta ja villiintymisestään saaneet
itseensä sen palkan, mikä saada piti. He ovat täynnänsä kaikkea vääryyttä,
pahuutta, ahneutta, häijyyttä, täynnä kateutta, murhaa, riitaa, petosta,
pahanilkisyyttä; ovat korvaan kuiskuttelijoita, panettelijoita, Jumalaa
vihaavaisia, väkivaltaisia, ylpeitä, kerskailijoita, pahankeksijöitä,
vanhemmilleen tottelemattomia, vailla ymmärrystä, luotettavuutta, rakkautta ja
laupeutta; jotka, vaikka tuntevat Jumalan vanhurskaan säädöksen, että ne, jotka
senkaltaisia tekevät, ovat kuoleman ansainneet, eivät ainoastaan itse niitä
tee, vaan vieläpä osoittavat hyväksymistä niille, jotka niitä tekevät”
(Room. 1:26-32).
Näemmekö me tällaista yhteiskunnassamme? Todella
tärkeää on tuntea aika, jota elämme. Viimeisen ajan tunnusmerkit ovat
kaikkialla näkyvissämme. Herää
valvomaan! Herää valvomaan! Mikä olisi todella hyvää valvomista? Mikä olisi
hyvä jokaiselle henkilökohtaisesti? On monia hyviä tapoja, joista ensimmäinen
on tietenkin lukea, tutkia Raamattua. Pitäytyä Raamatun sanassa.
Omakohtaisesti olen tämän lisäksi päätynyt kuoleman
ajatukseen. On hyvä ajatella omaa kuolemaansa, tämän elämän päättymistä omalla
kohdalla. Vähän kolkko asia, mutta kyllä sanoisin: se on tärkeä asia. Kuoleman
jälkeinen osahan määräytyy tässä elämässä. Mitään vaihtuvuutta ei tule kuoleman
jälkeen.
MUISTA,
ETTÄ SINUN PITÄÄ KUOLLA!
Aikoinaan oli Makedonian kuninkaana (356‑323
eKr.) Aleksanteri Suuri. Kerrotaan, että hän oli antanut orjalleen käskyn
muistuttaa kuningasta siitä, että hänen pitää kuolla. Tämä orjan oli määrä
sanoa aivan ensimmäiseksi joka ainoa aamu. Motiivi tällaiseen epätavalliseen
aamutervehdykseen johtui siitä, että Aleksanteri Suurta kiinnosti silloisen
maailman valloittaminen. Oli siis pidettävä kiirettä, jotta ehtisi tekemään
mahdollisimman paljon päämäärän hyväksi, ennen kuolemista. Suuren osan
silloista maailmaa hän ehtikin valloittaa ennen 33-vuotiaana tapahtunutta
kuolemaansa.
Meitä kristittyjäkin pitäisi kuolema kiinnostaa.
Motiivejakin voisi olla vähintään kaksi. Toinen sivuaa tavallaan Aleksanteri
Suuren motiivia, maailman valloittamista. Meidän maailman valloituksemme ei
kylläkään ole maailman valloittamista itsellemme, vaan Kristukselle. Meidän
kiireemme ovat evankeliumin viemisessä kaikkeen maailmaan. Entä toinen motiivi?
Elämämme varmin asia on kuolema. Tulevaisuutemme
suurin kysymys on iankaikkisuus. Monet yrittävät sivuuttaa iankaikkisuuden
sanomalla välinpitämättömästi: “Mihin puu kaatuu, siihen se maatuu.” Mutta joka
vähänkin on lukenut Raamattua, joka tietää vähänkin kristinuskosta, ei voi sivuuttaa
kysymystä iankaikkisuudesta: Mihin joudut kuoleman jälkeen?
Kristityt teologit ovat tätä kysymystä pohtineet ja
kuoleman arvoituksen salaisuuksia tutkineet. Nykyajan elämän suunta on
tämänpuoleisissa asioissa. Pyritään elämään vain tälle maailmalle. Onnellisia
ovat kuitenkin vain ne ihmiset, jotka pysähtyvät ajattelemaan kuolemaansa ja
elävät elämänsä iäisyyden edessä. Sillä tosiaan, pieni rahtunenhan on elämämme
täällä ajassa iankaikkisuuteen verrattuna. On hyvä perehtyä kuolemaan, sen
seurauksiin, ja nimenomaan siihen, mitä Raamattu ja kristityt ovat kautta
aikain viimeisistä tapahtumista kertoneet.
Kaikki maailman uskonnot tarjoavat vastauksia kuoleman
ongelmaan. Raamattua tutkiessamme hylkäämme ei‑kristilliset spekulaatiot
niin kuolemasta kuin kuoleman jälkeisestä tilastakin. Karmeata on se
ajattelemattomuus, josta jo mainitsin: “Mihin puu kaatuu, siihen se maatuu.”
On uhkapeliä elää ajallinen elämä ikään kuin se olisi
ainoa. Kristinusko on iäisen elämän uskonto, ja tiedämme ja tunnustamme, että
Herra Jeesus on iäisen elämän lahjoittaja. “Sillä synnin palkka on kuolema,
mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän
Herrassamme” (Room. 6:23).
Kuolema koskee kaikkia ihmisiä, koska kaikissa on kuoleman
syy, synti, perisynti. Mutta Jeesuksessa Kristuksessa on kaikille ihmisille
tarjottu uskon armolahjana tie kuolemasta iankaikkiseen elämään.
Teologia on saanut Raamatusta perusteet opille
kolmenlaisesta kuolemasta. 1. On hengellinen kuolema eli syntisen ero
Jumalasta, elämän lähteestä, 2. toiseksi ruumiillinen eli ajallinen kuolema
maallisen elämän päätöksenä ja 3. lopuksi iankaikkinen kuolema ihmisen
iankaikkisena erona Jumalasta. Kaikki kolme ovat Jumalan tuomioita.
Ensimmäinen ja kolmas, hengellinen ja iankaikkinen
kuolema merkitsee, että Jumala hylkää Hänet hyljänneen ihmisen. Ruumiillinen
kuolema on Jumalan syntiselle asettama järjestys, josta ei ole yhtään
poikkeusta. Kuoleman ota, josta Paavali puhuu, kuuluu tähän ruumiilliseen
kuolemaan ja tekee sen kauhistavaksi siten, että hengellisesti kuollut ihminen
poistuu ajallisuudesta ilman mitään toivoa.
Kristittyjen kuolemasta on Raamatulla annettavana
kaksi opetusta: 1. kristittyjen on, sikäli kuin he eivät elä viimeiseen päivään
asti, tosin vielä läpikäytävä kuolema, ja tämä kuolema on heille rangaistus
heissä vielä asuvasta synnistä (Room. 8:10); 2. kristittyjen kuolema ei
kuitenkaan ole enää mikään kuolema, koska heidän kohdallaan ei enää ole
kysymystä siitä, mikä varsinaisesti tekee kuoleman kuolemaksi. Kuoleman tekee
kuolemaksi Jumalan vihan tunto. Mutta uskon kautta Kristukseen on heissä
Jumalan vihan tunnon sijaan tullut tietoisuus Jumalan armosta, niin että he
kuollessaan saattavat uskoa henkensä Jumalan käsiin (Ap. t. 7:58; Luuk. 2:29).
Raamattu onkin uskovien kuolemasta puhuessaan
tulvillaan “kaunistavia predikaatteja”, joita sekä Kirkon vanhat opettajat että
Luther ja meidän dogmaatikkomme ovat keräilleet. Luther sanoo: “Raamattu ei
sano kuolemaa kuolemaksi, vaan uneksi” jne. Kuolema on voitettu, vaikka sitä ei
vielä ole tuhottu; se tuhotaan vasta aikojen lopussa “ viimeisenä vihollisena”
(1 Kor. 15:26).
Siihen asti ei uskovien ja uskosta osattomien
kuolemassa ole eroa. Ja kuitenkin on ero, suuri ero. Uskovat joutuvat kyllä
jakamaan kaikkien muitten kohtalon maailmassa, mikä vielä on lankeemuksen
seurausta ja mihin ei minkäänlaista paratiisia voi pystyttää. He ovat
henkilökohtaisesti kuitenkin kahden maailman kansalaisia. He omistavat
kuolemaan käyvinäkin jo elämän, iankaikkisen elämän Jumalan Pojan uskossa.
Kuolema on siis Jumalan lapselle vain ohimenevä paha.
Kuolema, sen ajatteleminen ja muistaminen, opettaa meitä väkevämmin kuin mikään
muu heittäytymään yksin Jumalan armon varaan ja irtautumaan itsestämme ja kaikesta
omasta luulohurskaudestamme.
Tiedämme varmasti, että niin kuin elämässä on ero
jumalattoman ja vanhurskaan välillä, on se rajan tuolla puolen entistäkin
selvempi. Kristinuskon suuret miehet ovat tätäkin kysymystä pohtineet ja
kuoleman arvoituksen salaisuuksiin syventyneet.
Nykyajan elämän suunta on tämän puoleisissa asioissa.
Pyritään elämään vain tälle maailmalle. Onnellisia ovat kuitenkin vain ne
ihmiset, jotka pysähtyvät ajattelemaan kuolemaansa ja elävät elämäänsä
iäisyyden edessä.
Omakohtaisesti olen siinä onnellisessa asemassa, että
päivittäin saan tai joudun pitämään kuolemaa silmieni edessä. Joutuessani
ohitusleikkaukseen vuonna ‑94 sain toden teolla tehdä tilit elämän ja
kuoleman kanssa. Viime syksynä (v. 2000) - olinko sitten unohtanut sen, että
minun pitää kuolla - niin armollinen Jumala tästä muistutti. Olin
rutiiniluonteisessa sydänfilmissä ja kuinka ollakaan lääkärin diagnoosi kuului:
“Sinä olet juuri kuolemassa, kiireesti sairaalaan.” Kyllä vavahdutti! Selvisin
kuitenkin viiden tunnin sairaalassaololla. Oli tapahtunut ehkä väärä diagnoosi
tai EKG‑kone näytti väärin. En ole tarkempaa syytä kysynyt.
Sielu joutuu kuollessa joko onneen tai vaivaan. Onnen
ja onnettomuuden ratkaisee suhde Kristukseen. “Joka uskoo ja kastetaan, se
pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen” (Mk. 16:16).
Herramme todella ilmoittaa, ettei häneen uskova ikinä kuole. Jeesus sanoo: “Minä
olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun se elää, vaikka olisi kuollut.
Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?”
Kuoleman edessä tarvitsemme uskoa - uskoa siihen, että
uskovan olemassaolo jatkuu ajallisesta kuolemasta huolimatta iankaikkisena
yhteytenä Herraan. Kristitty on muukalainen maan päällä ja odottaa kotiin
pääsyä Kristuksen luo.
Elämämme on täynnä rasitusta, hyvä on siis sen
huojennus. Kristityn viheliäisyydet kuolevat, ei kristitty itse. Matka se vain
on, mitä kuolemaksi luulemme; ei se ole loppu vaan muutto. Uskovien muutto on
elämän uudistus. Heidän kuolemansa on kuin suuri voitto. Kuolema suo voitoksi
meille elämän, todellisen suuren täydellisen, iankaikkisen elämän. Jo kuoleman
mietiskeleminen on oikeata elämää.
Kuolema silmien edessä, ihanassa toivossa, saammekin
sitten katsella Raamatusta kuvauksia Kristuksen tulemisesta. Raamattu opettaa,
että Kristus on taas tuleva kaikille ihmisille nähtävällä tavalla, vieläpä
kaikille ihmisille yhtaikaa nähtävällä tavalla, jumalallisessa kirkkaudessaan
ja enkelten taivaallisen saattueen ympäröimänä, toimittamaan yleisen
maailmantuomion ja viemään Kirkkonsa iankaikkiseen kirkkauteen. Niin varma kuin
Kristuksen näkyväinen toinen tulemus onkin, on kuitenkin sen aika ja hetki,
toisin sanoen ajankohta, jolloin se tapahtuu, Kristuksen sanan mukaan salattu.
Turhaan ihmiset siis esittävät siitä laskelmia.
Kuitenkin on ihmisten ahkerasti tarkattava Kristuksen
tulemuksen merkkejä, joita Raamattu ilmaisee suuren määrän. Puhuessaan
tulemuksestaan Jeesus listasi aivan ensimmäiseksi väärät opit. “Silloin
Jeesus vastasi ja sanoi heille: ’Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä.’”
Väärä oppi ja luopumus voivat riistää meiltä iankaikkisen pelastuksen.
Hiljattain erään henkilön kanssa keskustelin ns.
naispappeudesta ja hän tokaisi: “Ei muutama naispappi minulta taivasosuuttani
vie.” Voi olla näinkin, mutta voi olla myös, että vähäinen hapatus hapattaa
koko taikinan. Tullaan osallisiksi toisten synteihin. Väärä oppi on rangaistus
Jumalalta. Kun ihmiset eivät piittaa totuudesta ja kieltäytyvät ottamasta
todesta Raamatun sanoja, harha ja petos ovat luonnollisia rangaistuksia, jotka
tulevat välittömänä seurauksena Jumalan sanan hylkäämisestä.
Herran käskyjen hylkäämistä seuraavat monet
onnettomuudet. Näin jo Vanhan testamentin aikaan: “Niin Jumalan Henki täytti
Sakarjan, pappi Joojadan pojan, ja hän astui kansan eteen ja sanoi heille:
"Näin sanoo Jumala: Miksi te rikotte Herran käskyt omaksi
onnettomuudeksenne? Koska te olette hyljänneet Herran, hylkää hänkin teidät”
(2 Aik. 24:20). Mikäli luopiot ja luopiokirkko eivät saa katumuksen ja
parannuksen armoa, niin niiden kohtalo on murheellinen. Jumalan sana ei koskaan
häviä. Luopioitten ja luopiokirkon rangaistus ei ole tyhjiin raukeaminen. Se on
iankaikkinen rangaistus. Se ei lopu koskaan. Tästä johtuen myös oikean kirkon
voitto ei ole rajallinen voitto. Se on iankaikkinen voitto. Se on loputon.
“Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä
kuole” (Joh 11:26). Tällaisen
tulevaisuuden näkymän tulisi rohkaista jokaista Jumalan lasta olemaan
uskollinen Jumalan sanalle ja tarkkailemaan aikain merkkejä, aina kuolemaan
asti.
Kun minulle sanottiin: “Sinä olet juuri kuolemassa”,
aivan välittömästi tuli mieleeni Beckerin selitysteos Kaukainen voittolaulu.
Tutkimme sitä samoihin aikoihin raamattupiirissämme. Sairaalasta päästyäni
muistin teoksesta erään kohdan lohdutuksekseni: “Kun taistelu on tuima,
sodankäynti pitkä, Valtaa mielen hiljaa, kaukainen voittolaulu ja sydämet
tulevat jälleen rohkeiksi ja käsivarret vahvoiksi.” Samoin kirja johdatti minut
myös Siionin kanteleen lauluun 343, johon aina päätimme Beckerin selitysteoksen
tutkimisen: “Kohta saapuu jo Jeesus ja näin minäkin, pääsen taivaiseen
kaupunkiin uuteen. Silloin kiitokseen riemuiten yhtyä saan, sekä voittajan
kuoroon suureen.” Beckerin selitysteos on ollut suuri lohdutus ja on kirkkaasti
valaissut lopun ajan tapahtumia.
Tärkeintähän on aina ymmärtää että “monen
ahdistuksen kautta meidän pitää menemän sisälle Jumalan valtakuntaan”, ja
sinne sisälle me menemme Jumalan armosta ja Karitsan veren kautta. “Me
vaellamme uskossa, emmekä näkemisessä” (2 Kor 5:7). “Maailmassa teillä
on ahdistus; mutta olkaa turvallisella mielellä; minä olen voittanut maailman”,
sanoo Jeesus (Joh 16:33). Amen.
Luento Concordia ry:n raamattupäivässä Kankaanpäässä
25.3.2001. Lyhennelmä. Otsikot osin toimituksen.