ERÄITÄ
PUHEENVUOROJA SLEYN VUOSIJUHLASSA KOKKOLASSA
EI
MUKAUTUA VAAN MUUTTUA
Paavali kirjoittaa Room. 12:2: “Älkää mukautuko
tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta,
tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä.” Tänä aikana tuntuu, että yhä enemmän
mukaudutaan tämän maailmanajan mukaan. Ikävää on se, että näin tapahtuu kirkon,
seurakunnan ja myös herätysliikkeiden piirissä. Niitä vaaditaan
“kirkollistumaan”. Jos näin tapahtuu, ne eivät enää olisikaan se sydän, joka on
sykkinyt kirkon ydinsanomaa. Nyt tuntuu siltä, että Raamattu, Jumalan sana, ei
enää saa olla “kristillisen uskon ja elämän korkein ohje”, kuten Kristinoppimme
on opettanut. Maailmallisuuteen menemisen sijasta meidän tulisi nöyrästi, Pyhän
Hengen avulla, pyytää sitä uudistusta, jolla voisimme täyttää Jumalan tahdon ja
etsiä sitä, mikä on hyvää, otollista ja täydellistä.
Aarre Kiveinen,
Imatra
Puheenvuoro oto-saarnaajien kokouksessa Kokkolassa
31.6.2001
Kun olen lukenut kirjoituksia naispappeus-asian
tiimoilta, olen ihmetellyt niissä olevaa kelvotonta argumentointia. Eräskin
kirjoitti: “Kahdeksannen käskyn rikkomista on puhtaimmillaan se, että
liikkeessämme leimataan epäraamatullisiksi ne, jotka ajattelevat esimerkiksi
virkakysymyksestä toisin kuin oma ryhmä.” Aivan kuin näin olisi vain siksi,
että tämä kirjoittaja näin sanoo. Miten ajattelematonta. Hän ei argumentoinut
sanojaan mitenkään, eikä niillä siten ollut enempää arvovaltaa kuin hänen
omalla nimellään on. Ehkä se riittää joillekin, mutta vakavat kristityt
kysyvät: Miten todella on? Sillä he tietävät, että Jumala tuomitsee tämän asian
sen mukaisesti, mitä Hän itse on käskenyt Paavalin tästä asiasta kirjoittaa
Raamattuun ohjeeksi meille. Ja he tietävät, että se on niin kuin Paavali sen
sanoo, eikä suinkaan niin kuin ihmiset sen tulkitsevat ja käsittävät. Jos
jotkut siis ovat antaneet väärän todistuksen, kun ovat sanoneet naispappeutta
ja sen sallimista epäraamatulliseksi, niin kaiketi silloin olisi katsottava,
mitä on kirjoitettu, jolloin Raamattu sanoisi, miten se asia on. Sen sijaan
pelkkä omaan ja ihmisten arvovaltaan argumentoitu lausahdus on luvattoman
kevyttä tavaraa, silloin kun on Jumalan sanojen arvovallasta kysymys. Ei tästä
asiasta ole kahta totuutta, vaan yksi ja se tarkoittaa sitä, että toiset ovat
oikeassa ja toisten osana on olla väärässä, ja väärässä olevien on muutettava
mielensä, jotta he eivät olisi epäraamatullisia, sillä asian päättää Raamattu
siellä olevan, tästä asiasta annetun, ohjeen mukaisesti. Tähän käytäntöön on
Evankeliumiyhdistys sitoutunut, se myös noudattakoon sitoumustaan. Jos joku ei
tahdo, olkoon erotettu ja perustakoon oman yhdistyksen, älköönkä vastedes
sekaantuko hänelle kuulumattomiin.
Eräs toinen kirjoitti: “Kun olen hyväksynyt
naispappeuden vastoin muutamia raamatunkohtia, en mielestäni ole menettänyt
mitään uskostani Jumalan sanaan.” Tässä sentään tunnustetaan raamatunkohdat,
mutta samalla puhutaan sillä tavalla, kuin nuo raamatunkohdat eivät olisikaan
Jumalan sanaa, ja aivan kuin Paavali olisi tyhjänpuhuja sanoessaan, että “se,
mitä minä teille kirjoitan, on Herran käsky”. Ei tässäkään ole mitään
vakavuutta sen edessä, mitä Jumalan sana opettaa, vaan kirjoittaja argumentoi
omaan mielipiteeseensä koko asian, eikä lainkaan siihen, mitä Herran käsky
opettaa. Kuitenkin hän ajattelee uskovansa Jumalan sanan, vaikka tallaa sitä ja
perustaa uskonsa ja toimintansa omille ajatuksilleen. Jos Paavalin puhe on
sinulle tyhjää tässä kohtaa, vaikka hän itse juuri tässä kohtaa allekirjoittaa
lauseensa Herran käskyn arvovallalla, niin miksi se olisi sinulle uskottavaa
muissakaan kohdin? Sinäkö annat Paavalille arvovallan, vaiko Herra? Jos Herra, niin ole sitten vaiti ja
kuuntele, mitä Paavali sanoo ja noudata sitä. Mutta ellet, niin tokkopa sinä
uskot häntä missään muussakaan, paitsi omassa mielikuvituksessasi.
Asko Ruotsalainen, Panelia
Puheenvuoro Kokkolan Evankeliumijuhlassa
oto-saarnaajien kokouksessa ja keskustelukanavassa 30.6.2001
Kun Jeesus piti pastoraalitutkinnon Pietarille, hän
kysyi: “Simon Joonaan poika, rakastatko minua.” Pietari vastasi: “Herra,
sinä sen tiedät, että olet minulle rakas.” Jeesus sanoi: “Ruoki minun
karitsojani.” Tämän kysymyksen Jeesus toisti kolme kertaa ja osoitti sillä,
kuinka kallisarvoinen tehtävä Jeesuksen karitsojen ruokkiminen ja lammasten
kaitseminen on. Tämä rakkaus Jeesukseen velvoittaa myös meitäkin työhön hänen
elovainioillaan. Monesti painuu mieli alas, kun oikeaa evankeliumia ja sen
julistajia ei kovin suuri joukko saavu kuuntelemaan. Mutta mitä hyötyä on sille
suurelle paavin kuulijakunnalle, kun hänen puheestaan puuttuu se Jeesuksen
karitsojen ruoka?
Sitten kysymys SLEY:n toiminnanjohtajalle. Vaikka
alussa mainittiin, että virkakysymykseen ei sitten puututa, niin kysyn
kuitenkin, että mitä me vastaamme, kun meidän mielipidettämme kysytään
naispappeudesta. Koska se tuntuu olevan hyvin epäselvä asia suurelle yleisölle,
niin minä olen kysyjille vastannut näin: koska naispappeus-sana loukkaa monia,
niin puhutaan siitä asiasta sen oikeilla nimillä. Ei Jumala kysy meidän
ihmisten, ei piispojen eikä kirkolliskokouksien mielipidettä tässä asiassa. Hän
on siitä sanansa sanonut. On vain kaksi joukkoa. Toiset ovat tälle sanalle
kuuliaiset ja pitävät siitä kiinni, ja toiset ovat siitä luopuneet.
Toinen kysymys: yrittikö kirkko vaientaa rahalla
SLEY:n virallisen kannan virkakysymyksessä jäädyttämällä lähetysavustuksia
keväällä 1999. Tällä teollaan kirkko itse osoitti, että virkakysymyksessä on
tapahtunut sanasta luopumisen synti. Kirkon on peruttava naispappeus, sillä se
ei lakkaa olemasta synti, vaikka kaikkien suut tukittaisiin.
Helge Virtanen,
Ylistaro
Ote puheenvuorosta Kokkolan Evankeliumijuhlassa
oto-saarnaajien kokouksessa 30.6.2001