KESKUSTELUA:
Pastori Koski-Homi vastaa pastori Sandellille, ja tämä
kommentoi suoraan.
Koski-Homi on kirjoittanut pitkän vastineen. Hän
esittää myös joissakin yksityiskohdissa sellaista, mihin eri teologit voivat yhtyä
riippumatta heidän ehtoollisteologiastaan. Koko tämän kirjoituksen
julkaiseminen olisi vienyt liian paljon palstatilaa. Neuvoteltuamme
kirjoittajan kanssa julkaisemme tilasyistä johtuen lähinnä ne kohdat, joissa
hän pohtii ehtoollista. Koski-Homi on tervetullut jatkamaan ehtoollista
koskevaa keskustelua.
KOSKI-HOMI
KIRJOITTAA:
Mutta sitten sanapariin usus ja actio, käyttö ja
toimitus. Nehän ovat Ehtoollisessa saman tapahtuman kaksi tarkastelutapaa.
Actio on tietenkin paimenen toiminta alttarilla: konsekraatio, jakaminen ja
toimituksen päätös. Mutta todellisuudessa sakramentin toimittaja on vain
Kristuksen suuna ja kätenä. Herra jakaa sakramentin. Mutta usus sisältää
sakramentin vastaanottamisen ja nauttimisen. Tästähän ei käsittääkseni ole
erimielisyyttä.
Eräs tärkeä kysymys on tähän menneessä sivuutettu:
Kenen sakramentti on? Kuka toimittaa ja kuka käyttää? Actio on Kristuksen
toimintaa, mutta sen kautta Hän antaa sakramentin - ei liturgille, vaan
kokoontuneelle seurakunnalle. Itse asiassa koko seurakunta toimittaa
konsekraation, sillä sen kutsuma palvelija lausuu asetussanat ja sitten kaikki
yhdessä lausuvat Isä meidän - rukouksen. Juuri siksi Luther alkaa
sakramentillisen läsnäolon tästä rukouksesta siihen asti, että sakramentti on
nautittu, kansa laskettu paikalleen ja toimittaja poistunut alttarilta.
Viimeistään silloin on sekä actio että usus loppuun saatettu.
Entä kuka käyttää? Usus on koko järjestäytyneen
seurakunnan toiminto vaikka vain ehtoollisvieraat osallistuvat itse
sakramenttiin, muutkin koolla olevat seurakuntalaiset vauvasta vaariin ovat
toimituksen tukena ja saavat hengellisesti nauttia Kristuksen läsnäolosta.
Ilman seurakuntaa ei voida Ehtoollisen sakramenttia ajatella. Sanaa voi kuulla
tai lukea yksityisesti, synneistäpäästön voi ripissä saada yksityisesti, kaste
on kertakaikkinen. Toimitus kullekin yksilöllisesti, vaikka sitten useampia
kasteita toimitettaisiin samalla kertaa. Mutta Ehtoollinen on yhteisöllinen
sakramentti, sen kautta vahvistetaan seurakunnan ja kaikkien uskovien yhteyttä
Kristuksessa (koinonia, communio).
Kun jumalanpalvelus päättyy, on sakramenttikin ohi.
Sen jälkeen mikään sakastiin viety ei enää ole sakramentti. Pieteetti vaatii
tietysti, että sakramentista jääneet tähteet (joita siis ei ole nautittu
alttarilla) käytetään arvokkaasti loppuun. Jos leipiä jäisi kovin paljon, hyvä
tapa on panna ne talteen sairaskäyntejä varten, ikään kuin tervehdyksenä
seurakunnalta niille jäsenille, jotka eivät vuoteeltaan pääse osallistumaan
yhteiseen sakramenttiin. Konsekraatio tietenkin on uusittava. Viinin kanssa voi
olla vaikeampaa, silla sitä ei voi kauan säilyttää, ellei pastori sitten lähde
välittömästi sairaskäyneille. Pääasia on tähteiden osalta se, ettei niitä enää
sotketa käyttämättömiin aineisiin.
Sakramentillinen läsnäolo ei siis ole pysyvä, vaan
kestää toimituksen ajan. Kristuksella on monia läsnäolon tapoja: fyysisen,
kaikkiallaolevan, ja hengellisen läsnäolon lisäksi Hän voi olla läsnä
persoonallisesti siellä, missä tahtoo (ns. ubivolipreesenssi), kuten ilmestyessään
Damaskon tiellä tai Patmoksessa. Tämä sakramentillinen läsnäolo on näistä
poikkeava ja ainutlaatuinen: Hän liittää ruumiinsa läsnäolon leipään ja verensä
läsnäolon viiniin. Sakramentillisen nauttimisen kautta ehtoollisvieraat todella
vastaanottavat Jeesuksen tosi ruumiin, joka edestämme ristillä riippui, ja tosi
veren, jolla syntimme sovitettiin. Näin käy vain tässä sakramentissa, ei esim.
hengellisessä nauttimisessa uskolla eikä sen kautta, että Kristus
persoonallisestikin on läsnä alttarilla.
Kristus haluaa olla siellä, missä seurakunta kokoontuu
ja halajaa osallistua Herran ruumiin ja veren sakramenttiin. Kristuksen
läsnäololla on siis analogia myös ubivolipreesenssiin: Kristus antaa ruumiinsa
ja verensä siellä, missä Hänen laumansa kokoontuu ja ilmaisee konsekraatiolla
haluavansa jakaa ja nauttia ensimmäisen ehtoollisen jatkona nämä taivaalliset
lahjat. Asetussanat eivät siis maagisesti komenna Kristusta olemaan läsnä
siellä, missä Hän ei tahdo olla, kuten reformoitujen ehtoollisessa, jossa
nautitaan pelkkää leipää ja viiniä poissaolevan Kristuksen muistoksi. Kristus
ei ole läsnä, ellei ehtoollista toimiteta ja nautita Hänen käskynsä mukaisesti.
Myöskään hän ei jää toimituksen jälkeen, koska lauma ei ole enää sakastissa
koolla.
Näin ollen ulkopuolella sakramentin toimittamisen,
jaon ja nauttimisen Kristus ei ole luvannut läsnäoloaan. Tätä juuri alunperin
tähdensi Lutherin ja Melanchthonin aksioomi Nihil habet… extra usum, joka juuri
sen tähden on myös Yksimielisyyden ohjeessa vahvistettu osaksi luterilaista
ehtoollisoppia. Se lausuu negatiivisessa muodossa saman, minkä ehtoollisartikla
lausuu affirmatiivisessa muodossa aina, kun reformoituja vastaan asetetaan
Kristuksen tosi ruumin ja veren nauttiminen suulla (manducatio oralis). Eikä
mikään myöhempi rationalisointi tai typistys voi muuttaa aksioomin alkuperäistä
merkitystä.
Tämä lause syntyi jo Lutherin eläessä, käyttämänä ja
hyväksymänä. Sillä ei ole yhteyttä myöhemmin syntyneen “filippismin”
mahdollisiin kavennuksiin. Niin kauan kuin Luther eli, hän piti Melanchthonin
raiteillaan, mutta uskonpuhdistajan kuoltua Melanchthon, vanheneva humanisti,
alkoi horjua. Hänestä ei ollut johtajaksi. Opillinen pehmoilu, synergismiin
hakeutuminen ja rationalismi synnyttivät filippismin, kunnes Yksimielisyyden
ohje raivasi sen tieltään.
Diestelmannin fanaattisuus näkyy siinä, että hän
oikopäätä tuomitsee “filippistiseksi” jokaisen, joka ei sokeasti omaksu hänen
muuttumisoppiaan ehtoollisessa. No, haukkumasanojahan maailmassa riittää. Missä
ihmeessä sellainen “filippistinen taho” oikein on, joka olisi reagoinut
Wolferinus-artikkeliin? Miksi ei nimetä ketään filippistiä, jonka sitten voisi
kutsua osallistumaan keskusteluun? Mikä taho ja kuka henkilö Suomessa on vielä
400 vuoden jälkeen filippisti? Missä ne ”reaktiot” on julkaistu tai esitetty?
Tuskinpa nykyaikoina monikaan pitää oppikysymyksiä niin tärkeinä, että
viitsisivät reagoida edes pääuskonkohtien vastustajiin. On käynyt niin kuin
Römpän ukolle Karin piirroksessa: “Ennen vanhaan olivat talvet niin kovia, että
hampaat kalisivat - vaan eivätpä kolise enää!”
Jos olisi vain allekirjoittanutta nimitelty, ei siitä
kannattaisi välittää, vaikka sitten leimattaisiin ”ääriluterilaiseksi” tai
”ultraevankeliseksi”. Mutta kun väitetään että sekä kansankirkko että tunnustuskirkot
olisivat “pahasti filippismin vallassa ja kääntäneet selkänsä kirkon pyhään ja
aitoon perinteeseen”, on herja ihan toista luokkaa. Tunnustuskirkot kyllä
varmasti vastaavat huutoon. Minä voin vastata vain omasta puolestani ja niiden
puolesta, jotka vielä luulevat voivansa kansankirkossa toimia luterilaisuuden
puolesta in statu confessionis (tunnustustilanne).
Kyllä Sandellin pitäisi tietää ainakin se, etten ole
filippisti. Jos hän ei ole kuullut, mitä saarnasin ja opetin 40 vuotta sitten
Helsingissä ja sittemmin SLEY:ssä, kysyköön vaikkapa Hildéniltä. Rauman ajasta
voi esimerkiksi emeritus-arkkipiispa Vikström arvioida, olenko filippisti vai
luterilainen. Olen ilahtunut, jos joku toinenkin on vuosikymmeniä opettanut
yhtä paljon “filippismiä”, synergismiä ja rationalismia vastaan kuin tiedän
tehneeni. Ketään filippistiksi tunnustautuvaa en ole tullut tuntemaan
läheisesti. Missä se salaperäinen “taho” oikein luuraa? Nimet esiin, dialogi
käyntiin ja nimittelyt historian roskakoriin!
Raimo Koski-Homi
Rauma
SANDELL
VASTAA:
Koski-Homin kirjoituksen ongelmallisuus on keskeisesti
siinä, ettei hän suoraan käy itse asiaan ja käsittele Lutherin kahta
kirjoitusta Wolferinukselle. Tietoisestiko Koski-Homi haluaa sulkea silmänsä
siltä, mitä Luther esittää usuksesta ja actiosta? Niinkuin Luther, Koski-Homi
haluaa esittää, että actio ja usus ovat kaksi aspektia, jotka koskevat yhtä ja
samaa asiaa. Tosiasiallisesti Koski‑Homi käyttää näitä termejä toisiaan
vastaan. Hän määrittelee filippistisestä käsityksestä käsin, mikä on usus (kun
kaikki ovat nauttineet, riippumatta siitä miten paljon siunatuista aineista on
jäänyt jäljelle), ja sitten määritellään actio tämän mukaan.
Koski-Homi esittää Wolferinusta seuraten, vaikka hän
ei tätä halua nähdä, että reliqua sacramenti (ylijääneet ehtoollisaineet) eivät
ole sakramentti lainkaan. Meidän on kuunneltava, miten Luther itse nuhtelee
tällaista ajattelutapaa: “Varmastikaan et huomaa, kuinka vaarallisia
kysymyksiä nostat esiin, kun pidät pääsi ja väität, että toimituksen päättyessä
sakramenttikin lakkaa. Ehkäpä haluat tulla kutsutuksi zwingliläiseksi…”
Tässä ei ole kysymys ainoastaan sovellutuksesta, vaan poikkeamasta uudelle
tielle, joka vie zwingliläisyyteen. Lutherin kritiikki koskee siis teologiaa.
Miksi Koski-Homi haluaa puhua siitä, miten se, mikä
hänen mielestään on lakannut olemasta sakramentti, viedään sakastiin, kun
Luther ei puhu tällaisesta vaan päin vastoin kehottaa nauttimaan sakramentin
loppuun messussa? “Voitte.. antaa sakramentista ylijääneen ehtoollisvieraille
loppuun juotavaksi ja syötäväksi, niin ettei olisi tarve herättää pahentavia ja
vaarallisia kysymyksiä sakramentillisen
toimituksen lakkaamisesta, joihin kysymyksiin sinä tukehdut ellet tee
parannusta. Tällä perusteella sinä näet kumoat koko sakramentin..”
Koski-Homi tosin puhuu loppuunnauttimisesta pieteetin
syistä, mutta hän on juuri ennen tätä todennut miten siunatut elementit
lakkaavat olemasta sakramentti. Pieteettisistä syistä tosin kuka tahansa voi
käsitellä ja syödä loppuun aineet, jotka ovat olleet pyhässä käytössä, vaikka
kyseessä olevat henkilöt eivät missään mielessä ole edes väittäneet
Schmalkaldenin opinkohtien mukaisesti leivän fyysisesti olevan Kristuksen
ruumis - panis est corpus (vrt. anglikaanipappi, jolla on hurskas käytäntö,
mutta joka opillisesti pitäytyy Common Prayer Book’iin [anglikaanikirkon
tunnustuskirja, jossa on reformoitu ehtoollisoppi]).
Piittaamatta siitä, mikä on mitä, Rauman pastori
kirjoittaa: “Jos leipää jäisi kovin paljon, hyvä tapa on panna ne talteen
sairaskäyntejä varten, ikään kuin tervehdyksenä.” Kerrassaan outoa puhetta.
Miksi ei kirjoittaja nuhtele niitä pappeja, jotka harkitsemattomasti siunaavat
kohtuuttomasti liikaa leipää? Miten tällaisella “tervehdyksellä” voi olla
minkäänlaista merkitystä, kun kerran kirjoittaja itse hyvin visusti on
alleviivannut, ettei ylijäänyt ole sakramentti? Näin ollen leipä on leipä eikä
Kristuksen ruumis. Kirjoitustapa paljastaa romantiikan saaneen voiton
dogmatiikasta.
Ylijääneestä viinistä Koski-Homi kirjoittaa tavalla,
joka olisi raivostuttanut Lutheria yhtä paljon kuin Wolferinuksen temppuilu.
Vrt. Lutherin kirje, “kunnes kaikki ovat käyneet ehtoollisella, ovat juoneet
maljan tyhjäksi..”
Wolferinuksen ja Koski-Homin tiellä alistetaan pyhä
sakramentti action alle, kun taas oikea suhde on siinä, että siunatun
sakramentin olemassaolo/läsnäolo vaatii sen jakamista (actiota) kunnes
Kristuksen ruumis ja veri - joista Kristus itse niin selvästi on määrännyt:
”syökää ja juokaa” – ovat nautitut loppuun.
Miksi Rauman emerituspastori haluaa puhua epäsuorasti
läsnäolosta “sakramentillisen nauttimisen kautta”, ja luoda etäisyyttä
ajatukseen Kristuksen persoonallisesta läsnäolosta alttarilla, ikään kuin se
olisi hurskaalle yksilölle jokseenkin yhdentekevä asia. Tämän ajatuskulun
takana piilee filippismi. Vastoin tätä ajattelutapaa sanomme: Nauttiminen ei
konstituoi sakramenttia ja Kristuksen fyysinen läsnäolo alttarilla
asetussanojen lukemisen jälkeen on edellytys sille, että kaikki
ehtoollisvieraat todella vastaanottavat suullaan Kristuksen ruumiin ja veren.
Edellä mainittu ja torjuttu ajatuskulku selittää myös
sen, että Koski-Homi vastoin historiallisia tosiasioita näkee antiteesin,
nihil-habet -periaatteen, vastaavan teesin olevan suulla nauttimisen (manducatio
oralis) (vrt. tässä kohdin artikkeliani Concordia 2/01 s. 22). Tämä vahvistaa
sen todetun asian, että Koski-Homin konseptio tekee nauttimisesta sakramentin
konstituoivan (aikaansaavan) tekijän. Kirjoittaja esittää aika oudosti koko
tämän paketin aitoluterilaisena opinkappaleena. Hän ei selvitä mitä hän
tarkoittaa aksiomilla (selviö), jota Luther kaiken aikaa olisi noudattanut,
eikä miten tämä olisi sovitettava sen tosiasian kanssa, että Luther suurella
vakavuudella puhuu reliqua sacramentista.
Häiritsevänä tekijänä yllä olevassa kirjoituksessa esiintyy ajatus uskonyhteisön subjektiivisten ajatusten ratkaisevan Kristuksen todellisen läsnäolon. Ulkonaisella sanalla ei sinänsä kirjoittajan mielestä voida komentaa Kristusta läsnäolevaksi. Tätä vastaan on sanottava: rikkomattoman yhtenäisyyden on vallittava ulkonaisen sanan, sen merkityksen ja seurakunnan tunnustuksen välillä. Jos määritelmät ovat hurskaan yksilön varassa, olemme takaisin antiikin mysteeriuskonnoissa. Ulkonainen sana vaatii oikeana sanana aina oikeaa semantiikkaa (oppi sanojen merkityksestä). Reformoidulla ei ole samaa sanaa, vaikka heillä on samoja tavuja. Lutheria seuraten voidaan nähdä yhtenäisyyden vallitsevan luomissanojen ja konsekraatiosanojen välillä. Filippistiseltä taholta aitoluterilaista käsitystä on jo alkuaikoina herjattu maagisena. Mutta tämä on oikea ja pyhä, siis Jumalalta käsketty magia, “magia sancta et iussa”, niinkuin aitoluterilainen Erhard Sperber sen sanoi 1563, kun filippistiseltä taholta hyökättiin hänen kimppuunsa.
Koski-Homi on tavallaan oikeassa, kun hän väittää
ettei ole ollut, kuten olen sanonut, voimakkaita reaktioita Diestelmannin
Wolferinuksen artikkelin johdosta. Reaktioita on silti todella ollut. Se, mitä
Koski-Homi edustaa, on tyypillistä laajoille joukoille, jotka harjoittavat
kirkollista toimintaa luterilaisuuden nimessä. Lukijakunta saa päättää, oliko
Rauman pastorin reaktio voimakas. Suomen Tunnustuksellisen Luterilaisen Kirkon
äänenkannattaja Luterilainen on Diestelmannin artikkelin julkaisemisen jälkeen
kääntänyt Lutherin Wolferinus-kirjeet ja painattanut ne ynnä johdannon sen
ohessa varmistaakseen, ettei heidän kirkollinen opetuksensa ehtoollisesta
mitenkään voi muuttua Wolferinuksen kirjeiden valossa.
Kaiken kaikkiaan pastori Koski-Homin kirjoitus paljastaa
heikkouden siinä, ettei hän suoraan kommentoi niitä argumentteja, aspekteja ja
ajatuksia, jotka olivat edellisessä Concordia-numerossa olleessa vastineessani,
puhumattakaan siitä, ettei hän kunnolla analysoi Lutherin omaa tekstiä.
Miten Koski-Homi itse hahmottaa filippismin siltä
osin, kuin se koskee ehtoollista, jää avoimeksi kysymykseksi. Hänen pitäisi
huomioida filippismi tekijänä jo Lutherin eläessä. Tapaus Wolferinus puhuu
tästä. Bucerin ja Brenzin teologinen työ puhuu siitä. Augustana Variatan
ilmestyminen 1540 puhuu asiasta. Lutherin tuska kirjeessä, jossa hän epäilee
Wittenbergin kollegojaan juuri ehtoolliskysymyksessä, puhuu puolestaan (W
2 17, 1179-80). Wolferinus-tapauksessa
filippismi nousee esiin myös itse Philipistä. Sillä samaan aikaan kun Luther
kirjoittaa kirjeet Wolferinukselle, joissa hän varoittaa zwingliläisyydestä,
Philip Melanchthon kirjoittaa Wolferinuksen superintendentille, että
oppimattoman rahvaan ja yleisen kunniassa pitämisen vuoksi olisi kohtuullista,
että ylijäänyttä käsitellään arvokkaasti. Dogmaattisia vaatimuksia tähän
suuntaan Melanchthon ei näe, vaan ilmaisee omana kantanaan sakramentista juuri
sen, minkä Luther oli torjunut: Ylijäänyt ei ole sakramentti (CR 7, 876-877).
Melanchthon ei itse ollut tähän aikaan Wittenbergissä, vaan hän oli 1543
toukokuun alusta heinäkuun loppuun Bucerin kanssa Bonnissa, missä he yrittivät
toteuttaa uskonpuhdistusta Kölnin arkkihiippakunnassa. He tekivät
kirkkojärjestysluonnoksen, jonka ehtoolliskohtaa Luther kritikoi, koska se ei
sanonut mitään kunnollista ehtoollissubstanssista eikä mitään hurmahenkiä
vastaan (W 21b, 3008).
Ilmiselvää on, että filippismi on käytännössä
voittanut luterikunnassa. Silti Koski-Homi pitää väitettä filippismin
yleisyydestä keskuudessamme outona väitteenä. Koko se monimutkainen kenttä,
joka koskee Melanchthonin ehtoollisoppia vaatii tarkkaa analyysia alusta alkaen
uskonpuhdistuksen edetessä sen ensimmäisinä vuosikymmeninä. Tässä ei ole
paikkaa sellaiseen, mutta todettakoon että jo 1520-luvulla Melanchthonilla on
lausuntoja, jotka menevät toiseen suuntaan kuin Lutherin (Kirje Joachim
Camerariukselle CR 1, 290). Loogisuus puhuu sen puolesta, ettei Wolferinus
ollut tehnyt mitään moitittavaa sen katsomuksen mukaan, mitä Koski-Homi
edustaa. Sen vuoksi kirjoittajalla on intressi viedä koko kysymyksenasettelu
pois tästä yhteydestä ja puhua muista asioista.
Mutta mistä oikeastaan Wolferinuksen tapauksessa on
kysymys? Mihin Luther reagoi niin päättäväisesti? Siihenkö ettei Wolferinus
antanut ehtoollista kaikille (ripitetyille ja ilmoitetuille), jotka tulivat
alttarille saadakseen sakramentin. Ei todellakaan, vaan siihen että Wolferinus
jätti tietoisesti jakamatta siunatut ehtoolliselementit, jotka jäivät
alttarille, eikä pastorina ottanut vastuuta siitä että ne nautittaisiin
loppuun. Wolferinus käytti ajatusta usuksesta (määritelmä käytöstä) samalla
tavoin kuin Koski-Homi nyt.
Koski-Homilla on kansalaisen oikeus argumentoida
katsomuksensa puolesta. Hänellä ei ole silti moraalista lupaa puhua vastoin
parempaa tietoa. Kun hän tietää olevansa itse tässä asiassa Wolferinuksen
linjoilla eikä Lutherin, hänen pitäisi rehellisenä miehenä tuoda tämä ilmi.
Rauman emeritus-pastorin loppurivit ovat todella
ongelmalliset. Hän kehottaa minua kysymään opetuksestaan kirotulta kerettiläisarkkipiispalta
John Vikströmiltä. Ehtoollisesta puheen ollen, Vikström oli jo vuosikymmeniä
sitten valmis myymään luterilaisen ehtoolliskäsityksen, kun hän Porvoon
piispana ja tietyn teologisen ryhmän jäsenenä ajoi kansankirkon liittymistä
Leuenbergin konkordiaan yhdessä ehtoollisen kieltäjien kanssa. Myöhemmin hän
onnistui paremmin, kun hän sai tämän kirkon hyväksymään Porvoon-dokumentin. Kun
puhumme tällaisista asioista, on mainittava traaginen tosiseikka: pastori
Koski-Homi ilmaisi tukensa ja ymmärryksensä Vikströmiä kohtaan, kun tämä puhui
sodomalaisten elämäntavan puolesta 1993.
Halvar Sandell
Pastori, Helsinki