SAKRAMENTTI MERKITSEE, ETTÄ TAVALLINEN LEIPÄ ON KRISTUKSEN RUUMIS
Tom G A Hardt, tohtori (1934-1998)
Yleinen keskustelu ehtoollisen sisällöstä on liikkunut
sanan “on” ympärillä: “Tämä on minun ruumiini.” Luterilainen “ON” - latinaksi
“EST” - on näin muodostunut pysyväksi käsitteeksi. Nykyisin syntyy tuskin
koskaan keskustelua sanasta “tämä”, huolimatta siitä, että juuri tähän kohtaan
Luther on antanut tärkeintä apuaan ehtoollisen oikeaksi ymmärtämiseksi. Itse
asiassa kävisi päinsä puhua myös “luterilaisesta TÄMÄ -sanasta”.
Keskiajan skolastiikkakin asetti itselleen kysymyksen,
mitä sana “tämä” tarkoittaa Jeesuksen sanoissa “Tämä on minun ruumiini”.
Vastaus kuului, että “tämä” tarkoittaa Kristuksen ruumista. Vastauksen taustana
on tuolloisen yliopistofilosofian vaatimus, että jos sanan “on” todella
halutaan merkitsevän “on”, täytyy subjektin ja predikatiivin, joita “on”
yhdistää, olla identtiset. Jeesuksen sanat ensimmäisen ehtoollisenvieton
yhteydessä merkitsevät siis ehdottomasti “Minun ruumiini on minun ruumiini.”
Luther torjuu tässä niin kuin yleensäkin tämäntyyppisen, filosofiaan perustuvan
raamatunselityksen. Luther antaa tekstin puhua, ja sen mukaan Jeesus on ottanut
käsiinsä näkyvän leivän ja kohdistanut sanan “tämä” juuri leipään: “Pysyn
yksinkertaisesti hänen sanoissaan ja uskon lujasti, että Kristuksen ruumis ei
vain ole leivässä, vaan että leipä on Kristuksen ruumis” (kirj:n
kursivointi). Näin mennään ratkaisevassa kohdassa skolastisen teologian rajojen
yli. Nyt ei enää kysytä, millä tavalla Kristuksen ruumiin läsnäolo liittyy
hostiaan [ehtoollisleipä, toim. huom.], enää ei tarvitse yrittää ilmaista,
miten jokin on läsnä jossakin muussa. Sen sijaan Luther sanoo, että maallinen
leipä on Jeesuksen ja papin käsissä Kristuksen ruumis, ja hän uskaltautuu
käyttämään omaa aikaansa kauhistuttavaa rinnastusta: “Tämä ihminen on Jumala.”
Niin kuin ihminen Jeesus on Jumala, niin leipäkin on Kristuksen ruumis.
Näyttäisi siltä, että nyt leipä jumalallistetaan. Varmemmaksi vakuudeksi Luther
käyttää tässä yhteydessä kuvaa hehkuvasta raudasta, vanhaa kuvaa, jonka tehtävä
on ilmaista, millä tavalla Jeesuksen ihmisyys osallistuu Jumalan voimaan.
Tällaiset sanat herättivät laajaa paheksumista.
Transsubstantiaatio-opin kannattajat olivat turmelleet leivän kuuliaisuudessaan
koululogiikkaa kohtaan, jotta Jeesuksen sanat “Minun ruumiini on minun
ruumiini” pysyisivät tosina. Siten oli vältetty kaikenlainen luodun leivän
rinnastaminen Jeesuksen pyhään ruumiiseen. Katoliset teologit eivät siis
suinkaan asetu vastustamaan Lutheria samasta syystä, kuin nykyisin elävä
kristitty protestanttis-reformoidun hengen innoittamana mielellään kuvittelee.
Jälkimmäiset eivät syytä Lutheria siitä, että hän hengellistää sakramentin
kieltämällä transsubstantiaation ja olettamalla, että leivän substanssi säilyy
ennallaan. Lutheria syytetään päin vastoin siitä, että hän sopimattomasti
materialisoi jumalallisen: hänhän on sekoittanut keskenään maallisen ja
taivaallisen. Reformoidut vastustajat liittyvät syyttäjiin omista
lähtökohdistaan käsin ja pitävät Rooman oppia Lutherin oppia siedettävämpänä.
Jos kerran Sveitsin reformaattoreita on kutsuttava “sakramentin hurmahengiksi”,
täytyy kaikkia papistejakin kutsua samalla nimellä.
Asiahan ei nyt ole niin, että luterilainen
ehtoollisoppi korottaa luodun leivän Kolmiykseyden valtaistuimelle ja antaa
ihmiskäsien leipomalle leivänpalalle saman aseman, joka kuuluu Marian kohdusta
syntyneelle lapselle sen ottaessa ihmisyyden. Siinä mielessä sekä oikealta että
vasemmalta Lutheriin kohdistuvat syytökset ovat vääriä. Hänhän haluaa
päinvastoin sanoa, että mm. kristologiassa ilmenee sellainen yhteys kahden
kohteen välille, että se mikä sanotaan toisesta, voidaan sanoa toisestakin.
“Tämä ihminen on luonut tähdet” voidaan Jeesuksesta sanoa, vaikka hänen
ihmisluontoaan ei luotukaan silloin. Lausunto on kuitenkin mahdollinen Jumalan
ja ihmisen yhdistyessä samassa persoonassa. Tällainen persoonien yhteys ei
luonnollisestikaan vallitse Jeesuksen ihmisyyden ja hostian välillä, mutta voimme
kuitenkin sanoa samalla tavalla: “Tämä leivottu leipä on Kristuksen pelastava
ruumis.”
Tämäntyyppisiä väitteitä esiintyy muuallakin. Raamatun
todistuksen mukaan Pyhä Henki on tullut näkyvään hahmoon kasteen yhteydessä
Jordan-virran rannalla: “Se, jonka päälle sinä näet Hengen laskeutuvan
ja jäävän, hän on se, joka kastaa Pyhällä Hengellä” (Joh. 1:33). Onhan totta,
ettei Pyhän Kolmiykseyden Kolmas Persoona ole näkyvä olento eikä myöskään
lintu; siitä huolimatta on totta, että on syntynyt yhteys, jossa kyyhkystä
oikeutetusti puhutellaan Hengeksi: “Sen tähden on kaikissa olosuhteissa oikein
sanottu, kun osoitetaan leipää ja sanotaan: ’Tämä on Kristuksen ruumis’, ja
sanotaan, että se joka näkee leivän, näkee Kristuksen ruumiin, niin kuin
Johannes sanoo nähneensä Pyhän Hengen nähdessään kyyhkysen.” Sama tilanne on
kyseessä esimerkiksi silloin, kun Raamattu kertoo enkelien ilmestymisestä.
Enkelit ovat näkymättömiä, ruumiittomia olentoja, mutta he tulevat luoksemme
nuoren miehen hahmossa, ja tätä hahmoa kutsutaan ilman muuta “enkeliksi”.
Jokapäiväisessä elämässä käytetään samanlaisia ilmaisuja, kun sanomme
hehkuvasta raudasta, että se on polttavaa tulta, tai kukkarosta: “Tässä sinulle
sata guldenia.” Kaikki nämä rinnastukset merkitsevät sitä, että vaikka käsillä on
kaksi toisiinsa sekoittumatonta ja yhteenliittymätöntä ainetta, ne de facto
ovat niin sulautuneet yhteen, että toisesta puhutaan toisena. Kukkaro ei ole
enää “tavallista nahkaa”, se on “kultanahkaa”: kullan kiilto, jota emme näe, on
siirretty kuvaamaan näkyvää kukkaroa, joka katselijan silmissä konkretisoituu
himoituksi kullaksi. Niinpä sakramentissakaan hostia “ei ole enää tavallista,
uunissa paistettua leipää, vaan lihaleipää tai ruumisleipää, leipää josta
Kristuksen ruumiin kanssa on tullut sakramentaalinen olento tai esine.” Totta
on, että leipä on leivottu, se on pyöreä ja ohut; totta on sekin, että
Kristuksen ruumis on ihmisen ruumis, syntynyt neitsyestä ja kaikin tavoin
ihmisen kaltainen. Sakramentissa noista kahdesta tulee kuitenkin yksi ainoa. Valkoisesta,
pyöreästä hostiasta tulee kaikkien katseiden ja huomion kohde, kun Jeesus
kuuluttaa, että se on hänen pyhä ruumiinsa. Tämä ruumis ei vain ilmesty leivässä,
vaan leipä myös ilmoittaa sen: “Se, joka näkee leivän, näkee Kristuksen
ruumiin.” Olkoon elementti fysikaalisen havainnon mukaan kuinka muuttumaton
tahansa; joka tapauksessa nyt on tapahtunut yhdistyminen, jolloin seurakunta ei
näe maljassa enää “tavallista, kellarista noudettua viiniä, vaan veriviiniä.”
Tähän on liitettävä kommentti sanoista “leivässä,
leivän kanssa, leivän alla”, joita usein käytetään luterilaisuudelle ominaisina
ilmaisuina reaalipreesenssistä: “Kristuksen ruumis on läsnä leivässä, leivän
kanssa ja leivän alla.” Emme löydä tätä ilmaisua Lutherin kirjoituksista
kuin yhden ainoan kerran, ja silloinkin sen tarkoitus on osoittaa, että tätä
sanamuotoa saatetaan hätätilassa käyttää kieltämään todellinen läsnäolo. Siltä
puuttuu selkeyttä verrattuna sanoihin “Tämä on” tai “Leipä on”. Kun
luterilaiset tunnustuskirjat käyttävät tätä sanamuotoa positiivisessa
merkityksessä, ne eivät suinkaan lankea Lutherin sakramenttiopista. Niissä
sanotaan selvästi, että sanamuoto on sekundäärinen ja tiettyjen
olosuhteiden vaatima: “Kristuksen ja pyhän Paavalin sanoista ovat peräisin
sanonnat: ehtoollisleipä on ’Kristuksen ruumis’ ja ’osallisuus Kristuksen
ruumiiseen’. Näiden ohella käytetään sanontoja ’leipään sisältyvänä’, ’leivän
myötä’, ’leivässä’. Näin torjutaan paavilainen transsubstantiaatio-oppi ja
tehdään selväksi, että leivän muuttumaton olemus ja Kristuksen ruumis ovat
sakramentaalisesti yhdistyneet.” “Siten he tahtovat tehdä selväksi, että
käyttäessään monia eri sanontoja kuten ’leivässä’, ’leipään sisältyvänä’,
’leivän myötä’ (in pane, sub pane, cum pane) he silti ymmärtävät
Kristuksen sanat juuri sellaisina kuin ne on lausuttu.” “Tohtori Luther on myös
Suuressa tunnustuksessaan ja erityisesti viimeisessä ehtoollista koskevassa
tunnustuksessaan vakavasti ja kiivaasti puolustanut juuri sitä puhetapaa, jota
Kristus itse on käyttänyt ensimmäisellä ehtoollisella.” Niinpä siis
tunnustuskirjat käyttävät sanoja “leivässä, leivän kanssa, leivän alla”
pelkästään apukeinona korostaakseen, että muuttumaton leipä on Kristuksen
ruumis, ja sakramentissa on siis tapahtunut yhdistyminen, jossa kaksi entisellään
pysyvää, muuttumatonta materiaa on tullut yhdeksi. Kyseessä ei siis ole pako
Kristuksen kovista sanoista. Tosin lause “Leipä on Kristuksen ruumis” alkoi
hyvin pian tuntua luterilaisessakin leirissä liian vaikealta niellä.
Melanchthon hädin tuskin sieti sen. Hänen käsityksestään tuli, niin kuin
joissakin muissakin kohdissa, pian vallitseva käsitys, ja luterilainen
myöhäisortodoksi David Hollatzius saattaa 1600-luvun lopulla huoletta
kirjoittaa, että tämä Lutherin “paradoksi” ei ole raamatullinen. Kansansuosiota,
jota sanat “leivässä, leivän kanssa, leivän alla” nykyisin nauttivat, on
pidettävä suureksi osaksi osana sitä hengellistämistä, jota reaalipreesenssin
käsittämisessä tapahtuu. Taustalla häämöttää myös kyvyttömyys puolustaa
reaalipreesenssiä Raamatulla: oppi omaksutaan, koska “kirkko on aina opettanut
reaalipreesenssiä”, koska se on “luterilaista” tai jostain muusta vastaavasta
syystä. Siksi pysähdytään mielellään kaavoihin, joilla on katekeettista arvoa
(“Jeesuksen läsnäolo”, “reaalipreesenssi” jne.), mutta jotka eivät millään
tavalla nouse sakramentin eksegeettisen opetuksen pohjalta.
Vasta tätä taustaa vasten on mahdollista ruveta käsittelemään kysymystä Lutherin asenteesta transsubstantiaatioon. Niin kuin edellä on käynyt ilmi, Lutherin oli pakko torjua transsubstantiaatio Raamatun yksiselitteisen todistuksen perusteella, joka sanoo, että Jeesus evankelistojen ja pyhän Paavalin kertoman mukaan otti käsiinsä leivän ja kutsui juuri tätä leipää ruumiikseen. Lutherin arvio transsubstantiaatiosta on kuitenkin melko lempeä: “Meidän ei tarvitse panna kovin paljon painoa tälle erehdykselle (ts. transsubstantiaatiolle), kunhan vain Kristuksen ruumis ja veri ja Sana pysyvät.” “Sillä ei ole minulle suurtakaan merkitystä, sillä niin kuin olen usein avoimesti sanonut, en halua siitä riidellä: pysyköön viini viininä tai ei, minulle riittää se, että siinä on Kristuksen veri; käyköön viinin, niin kuin Jumala tahtoo. Ja mieluummin kuin käytän pelkkää viiniä hurmahenkien kanssa, käytän pelkkää verta paavin kanssa.” Myöhempinäkin elinvuosinaan Luther antoi tällaisia suurpiirteisiä lausuntoja, joiden sisältö oli se, että transsubstantiaatio oli hänelle aivan yhdentekevä asia: se joka halusi, sai sen pitää. Vaikka tällä toteamuksella ei olekaan sanottu kaikkea Lutherin suhteesta transsubstantiaatio-oppiin, on kuitenkin todettava, että se energinen viha tätä oppia vastaan, joka nykyisin riehuu villinä niissä kirkoissa, jotka ovat lähteneet luterilaisesta reformaatiosta, todistaa sellaisesta sakramenttiuskosta, joka on perusteiltaan erilainen kuin Lutherin oppi. Transsubstantiaatioon kohdistuva saita pelko pelkää siihen sisältyvän “liian paljon”, Kristuksen läsnäolon, mahtavien konsekraatiosanojen, polvistumisten ja palvonnan yletöntä tuhlaamista maan päälle laskeutuneen taivaan edessä. Näille hengellisen sakramentin ahdistuneille vartijoille Luther olisi huutanut ivallisesti, että hän uskoi pahempaan kuin transsubstantiaatioon, hän uskoi seitsenkertaiseen transsubstantiaatioon.
Samanaikaisesti Luther puhuu kuitenkin teräviä sanoja
transsubstantiaatiota vastaan. Nämä sanat eivät kuitenkaan ole kypsän Lutherin
parempaa tietoa verrattuna nuoren Lutherin epävarmuuteen. Ne eivät ole myöskään
satunnaisia mielenpurkauksia rauhallisempien lausuntojen vastakohtana. Näitä
sanoja Luther puhuu tilanteissa, joissa substanssin muutosta puolustetaan
vaarallisin argumentein, esimerkiksi Henrik VIII:n ajaessa teesiä, että
Raamattu voi olla kaksimerkityksinen, niin ettei “leipää” tarvitse ottaa
kirjaimellisesti ja ettei Jumala voi yhdistyä arvottomaan luomistyöhönsä.
Tällaisia perusteluja vastaan Luther ei säästä sanojaan: tällaiset
transsubstantiaatio-opin perusteet ovat “epähurskaita ja Jumalaa pilkkaavia”.
Näin Luther sanoo jo kirjallisen toimintansa alussa. Vähän ennen kuolemaansa
Luther langettaa samanlaisen kovan tuomion. Hän langettaa sen sellaisessa
yhteydessä, jossa samaan aikaan vaaditaan hyvin vakavasti sakramentin
palvontaa; me emme siis totisesti seiso sellaisen Lutherin edessä, joka nyt
lopultakin on hylännyt konkreettisen sakramenttiuskonsa. Luther sanoo
nimittäin, että kaikki, mitä opetetaan “ilman sanaa”, on epäkristillistä
valhetta. Eihän uskoa ole ilman sanaa, ja ilman uskoa kaikki on syntiä. Siitä
syystä transsubstantiaatio on oppineiden teologien hurskaana mielipiteenäkin valhetta
ja epähurskautta. Nämä sanat osuvat siis tietoiseen spekulaatioon, niin
kanoniseen harhaoppiin kuin yksityisen teologin viljelemään yksityiseen
mielipiteeseen. Sen sijaan sanat eivät kohdistu yksinkertaisen maallikon
“transsubstantiaatio-uskoon”; hänen uskonsa nauttii Lutherin yllämainittua
suvaitsevaa suosiota. Luther puhuu keskiajan kirkkokansan yksinkertaisesta
uskosta messun ihmeeseen ja hän iloitsee ehein mielin siitä
yksinkertaisuudesta, joka ymmärtää oppineista hiustenhalkomisista vain sen, että
se mikä näkyy, on leipää, ja se mikä ei näy, on leivän ulkoisen muodon alla
lepäävä, palvontamme ansaitseva Kristus. Keskiajan messuun tulija ei kantanut
huolta teologian hyödyttömistä nikseistä, vaan hän on uskonut
“transsubstantiaatioon”, palvonut Jeesusta hostiassa ja omaksunut siis sen
uskon reaalipreesenssiin, joka Lutherilla itselläänkin on. Luther ei kritisoi
sitä, että tämä oppi on välittänyt yksinkertaiselle kansalle Kristuksen sanojen
asiallisen sisällön, vaan hänen kritiikkinsä kohdistuu ylemmälle tasolle, niin
kuin dogmaattinen ratkaisu vaatiikin. Tämä huomio saa vahvistuksen muutoin
unohduksiin jääneestä tosiasiasta, että Luther saarnoissaan, joissa on
runsaasti dogmaattista opetusta, ei missään kohdassa kajoa elementtien
substanssin muuttumiseen.
Tässä kosketeltua ongelmaa Lutherin suhteesta
transsubstantiaatio-oppiin ei saa sekoittaa toiseen, puhtaasti terminologiseen
asiaan, nimittäin “muuttua” -sanan käyttöön. Luther itse käytti tätä ja muita
vastaavia ilmaisuja teknisinä termeinä siitä tosiasiasta, että leivästä ja
viinistä tulee messussa Kristuksen ruumis ja veri. Tällä ei ole kuitenkaan
puhuttu mitään uskosta substanssin muuttumiseen. Luterilaiset tunnustuskirjat
turvautuvat eräässä kohdassa samanlaiseen sanavalintaan, ja Lutheria seuraavan
sukupolven teologit tunsivat olevansa vapaat puhumaan esteettä “muuttumisesta”,
varsinkin kun tällä käsitteellä oli kotipaikkansa kristillisessä teologiassa jo
kauan ennen, kuin transsubstantiaatio oli noussut yhdenkään ihmisen mieleen.
Niin kuin sinisen esineen voidaan sanoa muuttuvan punaiseksi esineen itsensä
pysyessä entisellään, voidaan leivänkin sanoa muuttuvan Kristuksen ruumiiksi
ilman, että leipä lakkaa olemasta. Missään tapauksessa emme näe tuossa
sukupolvessa sitä pelkoa, että he sanoisivat jotakin, joka olisi liian paljon
sanottu. Vain suurimmat sanat ovat Jumalan arvon mukaisia. Sen tähden Martin
Chemnitz, johtava mies luterilaisten tunnustuskirjojen viimeistelyssä - häntä
kutsutaan usein “toiseksi Martiksi” reformaattorin hengellisen perijän
ominaisuudessa - sanoo messun ihmeestä, että se on “suuri, ihmeenomainen ja
tosi jumalallinen muuttuminen” - “Haec certe magna, miraculosa, et vere divina
est mutatio.”
Tom G. A. Hardt, Alttarin sakramentti. SLEY-Kirjat.
Pieksämäki 1992, s. 44-52.