SAARNAAJIEN TODISTUKSIA:
AJALLISUUS
JA IANKAIKKISUUS
–
PÄÄMÄÄRÄMME TAIVAS VAI KADOTUS?
“Silloin Jeesus sanoi opetuslapsillensa: jos joku
tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon ristinsä ja
seuratkoon minua. Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta
joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen. Sillä mitä se hyödyttää
ihmistä, vaikka hän voittaisi omaksensa koko maailman, mutta saisi sielullensa
vahingon? Taikka mitä voi ihminen antaa sielunsa lunnaiksi? Sillä Ihmisen Poika
on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin Hän maksaa kullekin
hänen tekojensa mukaan” (Matt. 16:24‑28).
Tämän tekstin ääressä olemme elämämme kaikkein
suurimman kysymyksen kanssa tekemisissä, kyse on iankaikkisuudestamme ja siitä,
missä vietämme sen eli mikä meille on tärkeintä.
Jokaisen ihmisen on kerran käytävä tuomioistuimen
eteen ja kohdattava kaikkeuden Herra, Tuomari jonka antama tuomio on silloin
lopullinen. Siihen ei enää voi hakea peruutusta tai muutosta muista
tuomioistuimista. Nyt on aika kysyä sitä, voimmeko kestää tämän tuomiopäivän,
astua tuomarin eteen puhtaalla omallatunnolla, varmana ikuisesta autuudestamme.
Minkälaiset ovat mahdollisuutemme?
Room 6:16‑18. Raamatun mukaan olemme kaikki
syntyneet syntisestä sukukunnasta ja sen vuoksi olemme osallisia
syntiturmeluksesta eli perisynnistä. Luonnollinen taipumuksemme on kaikessa
suuntautunut pahaan, teemme jatkuvasti syntiä Jumalan lakia vastaan.
Oikeudenmukainen osamme on iankaikkinen
kadotus. Siksi laki on sellainen Jumalan antama mitta, joka tekee koko
ihmiskunnasta syntisiä ja kadotuksesta osallisia. Omassa varassamme meillä ei
ole mitään mahdollisuutta pelastua ikuiseen elämään. Jeesukselta kerran
kysyttiin “kuka sitten voi pelastua”. Jeesuksen vastaus tähän oli: “ihmiselle
se on mahdotonta, mutta Jumalalle on kaikki mahdollista.”
Minkälaisia meidän sitten pitää olla, että voisimme
pelastua?
Meidän tulee olla synnittömiä, puhtaita ja pyhiä,
Jumalan lain edessä kestäviä eli meillä täytyy olla sama puhtaus, pyhyys ja
vanhurskaus kuin Jumalalla itsellään. Vain silloin voimme iloisin ja vapain
sydämin käydä Hänen eteensä, kun Hän toimittaa viimeisen ja peruuttamattoman
tuomion. Jumalan lain valossa toteamme pelastumisemme täysin mahdottomaksi.
Miten tämä mahdoton tulee sitten mahdolliseksi?
Voimme olla varmoja siitä että tämä on mahdollista. Se
on ilmoitettu meille Jumalan sanassa eli Pyhässä Raamatussa, joka on Jumalan
sanaa kannesta kanteen. Siinä ei ole mitään ihmissanaa. Jumalan sanan tahtoi
saatana tehdä tyhjäksi jo paratiisissa kysyen “onko Jumala todella sanonut”.
Tätä samaa sielunvihollinen tekee vielä tänäkin päivänä. Taistelu on käynnissä
edelleen siitä, mitä Jumala on sanonut, mutta meidän ei tarvitse kuunnella
vihollisen ääntä, sillä hänet on voitettu.
Jumalalla on ihmistä kohtaan armollinen tahto. Hän
tahtoo että kaikki ihmiset pelastuisivat. Kaikille Hän on valmistanut paikan
taivaaseen ja tahtoo, että se paikka ei jää tyhjäksi. Jokaisen ihmisen tärkein
asia on Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen tunteminen ja Jumalan lapseksi
pääseminen, pitipä ihminen tätä asiaa tärkeimpänä tai ei. Millaisena tätä
pidämme ei muuta sen tärkeysjärjestystä, koska se on ehdoton eli absoluuttinen.
Jumalan pyhyys ja vanhurskaus vaatii syntien
sovitusta, jota kukaan ihminen ei kykene suorittamaan. Siihen tarvittiin Jeesus
Kristus, joka itse ei ollut syntinen ja juuri siksi pystyi ottamaan päälleen
koko maailman syntivelan. Hän, Vapahtajamme, suoritti sen viimeistä piirtoa
myöten, täyttäen puolestamme Jumalan lain vaatimukset ja kärsien meidän
syntiemme rangaistuksen.
Raamatussa on muutakin kuin vain lain sanaa, siellä on
sellainen asia kuin evankeliumi. Se kertoo, mitä Jumalan Poika Jeesus Kristus
on tehnyt edestämme. Hän teki tyhjäksi perkeleen teot, jotka
syntiinlankeemuksen seurauksena tulivat osaksemme ja veivät meiltä osamme
ikuiseen elämään taivaassa.
Jeesus oli uskollinen Isältä saamalleen tehtävälle,
aina ristinkuolemaan asti. Kaiken Hän teki meidän tähtemme. Synnittömänä Hän
otti päälleen meidän syntimme ja lahjoitti meille oman vanhurskautensa ja
pyhyytensä. Uskon tyhjällä kädellä saamme tämän kaiken vastaanottaa, silloin
epätoivo vaihtuu toivoksi ja varmuudeksi ikuisesta elämästä. Vihollisuus
Jumalan kanssa muuttuu rauhantilaksi, ihmisestä tulee taivaan kansalainen. Hän
elää Jumalan armolapsena täällä ajassa, päämääränä taivas, missä synti on
lopullisesti hävitetty, kun Jumalan valtakunta on saanut lopullisen
olomuotonsa.
Kallis ystävä,
Jeesuksen verellä lunastettu ja sovitettu, joka kilvoittelet
taivastiellä ja kilvoituksestasi huolimatta toteat itsesi ainoastaan syntiseksi
tai ehkä sinulle taivastie on vielä kokonaan vieras. Sinä olet saanut syntyä
lunastettuun maailmaan ja varmaankin olet saanut pyhän kasteen, jossa sinut on
kastettu Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen osallisuuteen. Siksi vaikka
olisit joutunut harhateille, pois taivastieltä, saat palata takaisin. Jumala on
tehnyt kasteessa hyvän omantunnon liiton kanssasi. Saat kohdata Vapahtajasi
myös Herran Pyhässä Ehtoollisessa, kun Hän siinä itse vakuuttaa sinulle:
“Tämä on minun ruumiini ja vereni, sinun edestäsi annettu ja vuodatettu, syntien anteeksiantamiseksi.” Jumalan
seurakunnasta kuluu vielä täysiäänisenä verievankeliumi. Ne terveiset tulevat
taivaasta asti. Sinun autuutesi on ansaittu Golgatan keskimmäisellä ristillä.
Jeesuksen päällä oli kaikki syntisi. Siellä Hän rakensi sillan synnin kuilun
yli Jumalan valtakuntaan.
Jeesuksen ansion tähden saat uskoa kaikki syntisi anteeksiannetuiksi
Hänen nimessään ja sovintoveressään, kun tämän uskot, sinä olet armahdettu
synneistäsi ja samalla taivaan kansalainen jo täällä ajassa.
Pohjanmaan synodin kirkkopyhä Alajärvi 10.06.2001