KRISTUKSEN KALLIS LUNASTUSTYÖ

 

“Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme, sillä kirjoitettu on: ’Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu’.” (Gal. 3:13)

 

Sanotusta selviää, että evankeliumi on kaikista opeista suloisin ja täpö täynnä lohdutusta; se ei puhu meidän eikä lain teoista, vaan opettaa että meillä ansiottomilla ja kadotetuilla ihmisillä on sanoin selittämätön ja arvaamaton Jumalan laupeus ja rakkaus: laupeas Isä nähdessään lain meitä ahdistavan ja kirouksen alla pitävän ja että itse emme millään keinoin voineet siitä vapautua, lähetti maailmaan ainosyntyisen Poikansa, heitti kaikkien synnit kaikkineen hänen päälleen ja sanoi hänelle: Ollos sinä, Pietari, se kieltäjä, Paavali, se vainooja, rienaaja ja väkivallantekijä, Daavid, se avionrikkoja, se syntinen, joka paratiisissa söi hedelmän, se ryöväri ristillä, sanalla sanoen, ollos sinä se kaikkien ihmisten edustaja, joka olet tehnyt kaikkien ihmisten synnit! Mieti siis nyt, miten ne maksaisit ja ne sovittaisit! Silloin laki tulee ja sanoo: Tästä minä tapaan syntisen, jopa sellaisen, joka on ottanut itsessään kantaaksensa kaikkien ihmisten synnit; minä en näe syntiä missään muualla kuin hänessä, hän siis kuolkoon ristillä! Ja niin se karkaa hänen kimppuunsa ja surmaa hänet. Sitten kun tämä on tapahtunut, on koko maailma puhdistettu ja sovitettu kaikista synneistä, siis myös vapautettu kuolemasta ja kaikesta pahasta. Mutta sitten kun synti ja kuolema on tämän ainokaisen ihmisen teossa pois otettu, Jumala ei koko maailmassa, varsinkin jos se uskoisi, enää tahdo nähdä mitään muuta kuin pelkkää puhtautta ja vanhurskautta, ja jos jäljellä olisi joitakin synnin jätteitä, Jumala ei niitä kuitenkaan tarkkaisi tämän auringon, Kristuksen, tähden.

Näin meidän pitää lain ja tekojen vanhurskautta vastaan suuresti ylistää kristillistä vanhurskausoppia, vaikka tosin ei ole sellaista kaunopuheista kieltä, joka voisi kyllin arvokkaasti puhua, saati sitten kertoella sen ihanuutta. Niinpä onkin se todistus, jota Paavali tässä tutkii, mitä tehoisin ja kaikkein parhain kaikenlaisen lihanvanhurskauden vastustamiseksi; sisältyyhän siihen tämä kukistamaton ja vääjäämätön vaihtoehto: jos koko maailman synnit ovat tämän yhden ainoan ihmisen kannettavina, ne eivät ole maailman kannettavina; mutta elleivät ne ole hänen kannettavinansa, ovat ne vielä maailman kannettavina; ja samaten: jos Kristus itse tuli vikapääksi kaikkiin niihin synteihin, joita me kaikki olemme tehneet, olemme me siis päästetyt kaikista synneistä, emme kuitenkaan itsemme, omien tekojemme tahi ansioittemme nojalla, vaan hänen kauttansa. Mutta jos hän on viaton eikä kanna syntejämme, saamme me niitä kantaa ja me kuolemme ja meidät tuomitaan kadotukseen niissä. “Mutta kiitos olkoon Jumalan, joka on meille antanut voiton Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta!” (1. Kor. 15:57). Amen!

 

Luther, Galatalaiskirjeen selitys s. 336-337. Helsinki 1957.