KESKUSTELUA:
KORKEAKIRKOLLISUUDESTA
Kun rakas Vapahtajamme
Jeesus Kristus kulki täällä maan päällä Hyvänä Paimenena, Hän liikkui teillä ja
aitovierillä unohdetun kansan parissa etsien yhteyteensä halveksittuja ja
syrjittyjä. Aivan koruttomasti Hän saarnasi parannusta ja syntien
anteeksiantamusta ohjaten seurakuntansa samoihin askeliin.
Yhtään liturgista
uudistusta Hän ei pannut toimeen temppelissä, vaikka ajoikin sieltä ulos
markkinavoimat karkottaessaan rahanvaihtajat ja kyyhkysten myyjät. Vaikka
fariseukset ja kirjanoppineet olivatkin istuutuneet Mooseksen istuimelle, ei
Herra ruvennut kaatamaan sitä väkivalloin, niin kauan kuin Vanha liitto oli
vielä voimassa.
Seurakuntansa on
Herramme varustanut taisteluun hyvillä lahjoillaan: puhtaalla evankeliumin
opilla ja säätämyksensä mukaisilla sakramenteilla. Näiden säilyttämiseksi Hän
on antanut jokaiselle paikallisseurakunnalle avainten vallan ja julkisen
saarnaviran armonvälineiden hoitoa varten.
Liturgia on alunperin
tarkoittanut yhteisen jumalanpalveluksen toimittamista, kuten Ap. t. 13:2
opettaa. Oikea oppi ja oikeat sakramentit saivat kauniin kehyksen yhteiselle
kokoontumiselle, kuten jo synagoogan aikana oli tapahtunut. Dogma luo aina
liturgiaa - jopa kiihkohenkisten lahkojenkin kokouksissa - ja oikea dogma
oikeaa liturgiaa. Sitä vastoin liturgia ei luo dogmaa. Se voi vain suojata
Jumalan sanan oikean opin säilyttämistä.
Matalakirkollisuus on
lähtenyt reformoiduista piireistä, koska niissä Raamattu on pelkkä lakikirja
eikä Jumala ole säätänyt liturgista järjestystä. Sehän on kristillisen vapauden
asia, kunhan Jumalan säätämät armonvälineet ja uskon oppi pysyvät. Sieltä
matalakirkollisuus on tulvinut niihin pietistien piireihin, joissa oppia väheksytään,
laki ja evankeliumi sekoitetaan keskenään ja armo peittyy ihmisponnistelujen
taakse.
Mutta onko
korkeakirkollisuus yhtään sen parempaa? Sekin on reformoidun vaikutuksen
seurausta, lähtöisin Englannin valtiokirkon katolisoivasta siivestä. Sieltä se
on levinnyt mannermaalle johtaen myös usein kannattajiaan takaisin
paavikirkkoon.
Kristuksen kirkko ei
viljele puhtaaksi kumpaakaan, vaan rakentuu puhtaan evankeliumin opin ja oikein
hoidettujen sakramenttien varaan. Pyhä yhteinen seurakunta on niin korkea,
etteivät taivasten taivaat riitä sen holveiksi, mutta samalla niin matala, että
vastakastetun lapsen tasolle nöyrtyvä hädin tuskin mahtuu ryömimään sisälle.
Mitä tulee
korkeakirkollisiin vaikutteisiin meillä, on syytä pitää mielessä, että nimike
pitää takanaan hyvin erilaisia aineksia. On traditionalisteja, on katolisuuteen
taipuvia, mutta liikkeen liepeillä on myös niitä, jotka hakevat vanhoista
kirkkotavoista tukea vanhan luterilaisen opin puolustamiseksi. Näitä, jotka
haluaisivat pysyä uskollisina Lutherin evankeliumille, on siellä täällä
varsinkin evankelisen liikkeen vaikutuspiirissä.
Tämän eron ajatustavassa
voi huomata esimerkiksi verrattaessa pastori Halvar Sandellin
asiallissävytteistä kirjoitusta Alttarin sakramentti (Concordia 5/2000) samassa
numerossa olevaan tri Jürgen Diestelmannin kiihkeään Wolferinus-kirjoitukseen.
Sandell pysyy koko ajan opillisella pohjalla ja kiinnittää huomiota moniin
tärkeisiin epäkohtiin, niin että sekin, joka joutuu panemaan kysymysmerkin
muutamiin kohtiin, joissa korkeakirkollisuus pilkistää esiin, silti tuntee
kunnioitusta kirjoittajan asiallista esitystä kohtaan ja saa paljon rakentavaa
positiivista siitä esille.
Samaa ei valitettavasti
voi sanoa Diestelmannin kirjoituksesta. Tapaus Wolferinus on osittain ymmärretty
väärin, osin taas käytetty hyökkäykseen Lutheria ja luterilaisia opettajia
vastaan. Kannattaa siis ensin tutustua Lutherin kahteen kirjeeseen
Wolferinukselle, jotta todellinen tilanne selviäisi. Kirjeet on suomennettuina
julkaistu Luterilaisessa n:o 3-4/2001, s. 101-104.
Näistä kirjeistä käy
selvästi ilmi, ettei Luther syytä Wolferinusta väärästä opista, vaan
aiheettomasta ja epäkristillisestä käytöksestä pastori Friedrichia kohtaan sekä
varomattomasta ehtoollisaineiden käsittelystä seurakunnan edessä
jumalanpalveluksen vielä ollessa kesken. Tähteeksi jääneiden ehtoollisaineiden
sotkeminen konsekroimattomien sekaan on sekä pieteetin puutetta että heikoille
pahennukseksi. Tuolloin oli nimittäin tunnustustilanne, jossa oli varottava
antamasta zwingliläisille vähäisintäkään vettä myllyyn.
Itse periaate: Nihil
habet rationem sacramenti extra usum (sakramenttia ei ole käytön ulkopuolella,
toim. huom.), oli Lutherin, Melanchthonin, Bugenhagenin ja kaikkien
puhdasoppisten opettajien periaate Waltheria ja Pieperiä myöten. He eivät sitä
hylänneet Wolferinuksen väärän sovellutuksen takia, vaan pitivät
uskonpuhdistuksen käytännön voimassa, niin että sakramentillinen läsnäolo
säilyi koko toimituksen ajan. Sehän ei ole pysyvä läsnäolo, vaan kestää niin
kauan kuin kaikki ovat nauttineet ja sitten ehtoollisvieraat laskettu
alttarilta rauhaan menemään.
Ensimmäisellä
ehtoollisellakin kävi näin. Kun toimitus oli ohi, he veisasivat kiitosvirren ja
lähtivät Öljymäelle. Kukaan ei jäänyt eteiseen syömään tähteitä jälkikäteen.
Ihanne on siis, että ehtoollisaineet käytetään toimituksen aikana
loppuun. Jos on rippikirjoitus tai ehtoolliselle ilmoittautuminen, pastori
tietää, paljonko aineita varaa, ja hänelle on siinä suuri apu, jos
ehtoolliselle ilmoittautuneet asettuvat yhteen paikkaan mahdollisimman lähelle
alttaria.
Kolmessa asiassa
korkeakirkollisuus aiheuttaa opin hämärtymistä:
1. Asetussanojen
lausuminen ei vielä maagisesti vaikuta Kristuksen ruumiin ja veren läsnäoloa,
ellei koko toimitusta seuraa jako ja nauttiminen, ja seurakunta todella
tarkoittaa niillä Kristuksen sakramentillista läsnäoloa. Konsekraatio ei
puhuttele ehtoollisaineita, vaan seurakuntaa, joka kuulee ja näkee siunaamisen.
Leivillä ei ole korvia, mutta seurakunnalla on. Reformoidut eivät usko todella
asetussanoja sellaisinaan järkeilemättä, ja siksi heidän seurakunnissaan
jaetaan pelkkää leipää ja viiniä poissaolevan Kristuksen muistoksi, vaikka
konsekraatio muodollisesti säilyisi. Eihän esim. kolminaisuudenkieltäjillä ole
kastetta, vaikka he matkisivat ulkonaisesti kristillisen kasteen muotoa.
2. Yhtä tärkeä asia kuin
oikeat elementit ja konsekraatio on se, että on ehtoollisvieraita,
joille sakramentti jaetaan ja jotka nauttivat sen. Eihän
kastekaan toteudu, ellei ole kastettavaa lasta! Tyhjällä alttarilla ilman
ehtoollisvieraita syntyy vain paavilainen nurkkamessu.
3. Lopuksi on olemassa
se vaara, että askarreltaessa ulkonaisten detaljien parissa unohtuu se tärkein:
että Ehtoollinen on armonväline, syntien anteeksiantamuksen ateria. Se on
tarkoitettu Uuden liiton pääsiäislampaana vahvistamaan Herran omia matkalla
taivaalliseen Kanaaniin. Sielunhoitajien tulee varoa pelottamasta heikkoja ja
arkoja kristittyjä pois ehtoollispöydästä, pois Kristuksen luota! Vaikka
pastorin on tehtävä inhimillisesti mahdollinen sen varjelemiseksi, ettei pyhää
heitettäisi sioille ja koirat saisi mitään, ei sen varjolla saa silti jättää
Jumalan lapsia nääntymään nälkään ilman sakramentin lohdutusta.
Pysykäämme yksinkertaisessa
evankeliumissa! Antakaamme virsien ja liturgian laulaa sydämillemme armon
valtavuudesta! Kirkon uudistus ei ala seremonioiden tasolta, vaan
yksinkertaisesta katekismusopetuksesta ja lapsenmielisestä uskon
yksinkertaisuudesta.
Raimo Koski-Homi (emeritus kappalainen),
Rauma
EDELLISEN
JOHDOSTA:
Koski-Homin kirjoitus on
kiinnostava. Se on huomionarvoinen kannanotto siinäkin mielessä, että hän
esittää ajatuksia, jotka ovat yleisiä ja arvossapidettyjä monilla tahoilla.
Kuitenkin tietynlainen yleinen katolisuudenvastaisuus, mikä ilmenee myös yllä
olevassa tekstissä, on pahasta, ja vie teologisen arvioinnin harhaan.
Luterilainen kirkko on aina korkealla itsetunnolla pitänyt itsensä oikeana,
keskiajan valheista puhdistettuna, katolisena kirkkona.
Martti Luther ja monet
hänen uskollisista seuraajistaan ovat yleisellä mittapuulla mitaten
olleet korkeakirkollisia: Luther itse esim. piti omassa käytännössään kiinni
elevaatiosta (siunattujen ehtoollisaineiden kohottaminen asetussanojen
yhteydessä). Leipzigin keskeisissä kirkoissa oli kellojen soitto konsekraation
yhteydessä käytössä aina ensimmäiseen maailmansotaan asti ulkonaisena
muistumana aitoluterilaisesta teologiasta.
Suomalaiselta
filippistiseltä taholta on reagoitu voimakkaasti Concordia-lehden julkaisemaan
saksalaisen pastorin Jürgen Diestelmannin artikkeliin Wolferinuksesta (n:o
5/00). On haluttu ymmärtää tapaus Wolferinusta vallan toisella tavalla kuin
Diestelmann tätä tapausta ymmärtää.
Voidakseen ymmärtää
eislebeniläistä pappisriitaa vuonna 1543, mihin Lutherin kirjeet pastori
Wolferinukselle liittyvät, on tärkeä lukea nämä kirjeet tarpeeksi laajassa
kontekstissa. Kun tarkastelee Diestelmannin laajaa teosta ehtoollisesta, Actio
Sacramentalis, huomaa hänen huolella paneutuneen tapaukseen.
Eisleben oli Martti Lutherin synnyinkaupunki. Se oli
myös kaupunki, missä hän matkaa tehdessään 1546 kuoli. Vuonna 1543 kaksi pappia
Eislebenin kaupungissa, Friedrich Rauber ja Simon Wolferinus, riitaantuivat.
Tämä koski Lutheria sydämen pohjaan saakka, sillä olihan Eisleben hänen
lapsuudenkaupunkinsa. Vuonna 1542 oli pastori Simon Wolferinus asetettu virkaan
Eislebenin Pyhä Andreaksen kirkkoon. Simon Wolferinus oli opiskellut Wittenbergissä
vuodesta 1529 vuoteen 1534. Luther tunsi siis tämän pastorin henkilökohtaisesti
varsin hyvin.
Rauber oli vanhempi pappismies ja hän aloitti kyseisen
riidan sillä, että hän saarnatessaan monesti jyrkästi kritikoi Wolferinusta.
Wolferinus koki itse, että hän
epäoikeudenmukaisesti oli tullut hyökkäyksen kohteeksi. Rauber oli
puhunut negatiivisesti Wolferinuksesta Melanchthonille. Myöskin Justus Jonas,
Hallen superintendentti, ja Valentin Vigelius (Weigel), Eislebenin
superintendentti, oli Rauberin toimesta vedetty mukaan riitaan.
Wolferinus kirjoittaessaan kirjeen 29.6.1543
Rauberille oli vakuuttunut siitä että “meidän herramme” (ilmeisesti mm. Luther,
Melanchthon) puolustaisivat hänen kantaansa oikeana. Samasta syystä, samana
päivänä kirjoitti Eislebenin superintendentti Vigelius kirjeen Justus
Jonakselle Halleen. Tästä kirjeestä tulee ilmi koko tämän riidan tausta.
Vigelius kertoo kirkonpalvelijasta, apupapista, joka oli ehtoollisen yhteydessä
“juonut ei halveksien vaan nimenomaan hurskain mielin Kristuksen jäljellä oleva
verta, kun tällainen tilanne oli tullut eteen.”
Tämä käytäntö, mikä koski jäljelle jäänyttä siunattua
viiniä eikä ylijäänyttä leipää, oli ollut aiheena kollokviossa
(keskustelukokous), jonka Vigelius oli kutsunut koolle Eislebeniin. “Kun
tällainen tilanne tulee” - tämä ilmaisumuoto kertoo, että normaalisti tätä ei
tapahtunut. Voidaan miettiä, miksi tällainen seikka tuli keskustelun aiheeksi
nyt vasta kaksi vuosikymmentä uskonpuhdistuksen alkamisen jälkeen. Syy taas
tähän löytyy siitä, että täsmällinen määrä, mikä oli odotettavissa
ehtoolliselle, oli tiedossa. Uskonpuhdistuksen alusta saakka oli selvää, ettei
ehtoolliselle tullut ketään sellaista, joka ei sitä ennen ollut ripittäytynyt.
Jäljellä siis ei ollut konsekroituja elementtejä, koska ennen Korkeasti Pyhän
Ehtoollisen viettoa oli otettu sivuun siunausta varten täsmälleen se määrä
öylättejä ja se määrä viiniä, mikä tiedettiin tulevan nautittua. Normaalisti
siunattuja elementtejä ei jäänyt jäljelle. Keskustelun aiheuttajana vasta tässä
vaiheessa voidaan myöskin pitää sitä tosiseikkaa, että yleinen ja usein
toteutuva ehtoollisellakäyminen todella vasta nyt oli tullut käytännöksi.
Kollokviossa Rauber oli Vigeliuksen mukaan kertonut
Leipzigin kirkonmenoissa kirkonpalvelijoiden kaataneen jäljellä olevaa viiniä
siunatusta maljasta maahan. Kaikki kollokviossa olivat olleet tästä
järkyttyneitä. Tässä saattoi todella olla joku väärinkäsitys. Maahan kaadetun
viinin ei tarvinnut tässä tapauksessa olla konsekroitua viiniä. Voi olla, että kyseessä
oli abluutiovesi, millä papit rituaalisesti pesivät kätensä, ja vesi, jolla
ehtoollisastiat pestiin. Tällaista vettä on muuten kirkon historiassa valutettu
pois kirkosta erillisen putken (piscinan) kautta. Voi olla, että kyseessä oli
suuri kirkko, missä oli useampia alttareita. Oli mahdollista, että alttarin
taakse kaadettiin lattialle tällaista vettä, kun kirkkorakennus lattioineen
kerran oli otettu pyhään käyttöön.
Vigelius kertoo, että hänelle itselleen tällainen
käytäntö on täysin vieras, mikä oletettiin olleen käytäntö Leipzigissä. Hän
määrää superintendenttinä ja veljet ovat hänen kanssaan yksimieliset siitä,
että jäljelle jäänyt viini pitää kaikkien tai joidenkin kommunikanttien
(ehtoollisvieraiden) kanssa tunnontarkasti juoda loppuun huuhtelemisen
yhteydessä. Vigelius määrää myös, että siinä tapauksessa, jos pappi ei pysty
määrittämään täsmälleen ehtoollisvieraiden määrää, hän voi ilman, että mitään
häväistystä tapahtuu, juoda loppuun sen, mitä maljaan jää.
Kaiken tämän takana on reaalipreesenssiusko, jonka
tämä wittenbergiläinen kirkko oli oppinut Lutherilta. Hän opetti, että
ehtoollisessa leipä on Kristuksen ruumis ja viini Kristuksen veri. Näin Luther
esim. Schmalkaldenin opinkohdissa. Luther opettaa kirjassaan “Vom Abendmahl
Christi Bekenntnis” (Suuri tunnustus Herran ehtoollisesta), miten paavi
Nikolaus oli opettanut tällä tavoin vastoin Berengaria. Justus Jonas mainitsee
puhuessaan Wolferinusta vastaan, että tällainen käytäntö on ollut kirkon pyhä
perinne varhaisista kirkkoisistä lähtien. Näin Polykarpus, Hieronymus ja
Augustinus ovat toimineet. Tässä kohden luterilainen kirkko erottuu
zwingliläisestä ja myöhemmin kalvinilaisesta kirkosta.
Luther ja luterilainen kirkko yhtyy siihen siunattujen
elementtien pyhässä ja korkeassa arvossa pitämiseen, mikä on ollut
varhaiskirkossa keskiaikaan asti, eikä koskaan asetu tai polemisoi sitä
vastaan. Voimme Sassen tavoin sanoa, ettei löydy tai on vaikeaa löytää
myöhäiskeskiajalta paavinkirkosta ketään, joka olisi pitänyt siunattuja
elementtejä korkeammassa arvossa kuin Luther.
Augsburgin valtiopäivien aikana 1530 oli suuri
sakramenttikulkue, mikä herätti kysymyksen Kristuksen läsnäolon luonteesta.
Melanchthon on lastenkatekismuksessaan (Cathecesis Puerlis) tietääksemme
ensimmäistä kertaa lausunut, että Kristus on läsnä vastaanottamisessa. Bucer on
kehittänyt tätä kohtaa, ja Melanchthon on sitten ottanut Bucerin ajatuksen
omakseen.
Melanchthon puhuu Nihil-habet -säännöstä, joka sanoo,
että läsnäolo ei ole olemassa itse vastaanottamisen ulkopuolella. Tietysti se
ei ole mikään ehtoollinen, missä ei edes intentio tähtää ehtoollisen
vastaanottamiseen. Toisaalta joudumme pahaan heresiaan, jos pelkästään
vastaanottaminen konstituoi koko ehtoollisen. Filippismin periaate nihil-habet
on syystä torjuttu aitoluterilaiselta (gneesioluterilaiselta) taholta sillä,
että se on pelkästään negatiivisesti muotoiltu. Lukiessamme Yksimielisyyden
ohjetta huomaamme, että kun negatiiviset lausumat lausutaan niin vastapainona
on aina affirmativat, siis positiiviset teesit ja artiklat. Nihil-habet
-periaate on vailla tällaista. Vaarallinen tilanne syntyy varsinkin, jos tästä
nihil-habet -periaatteesta käsin lähdetään tulkitsemaan sanaa “usus”
ehtoollisessa, mikä yleisesti tapahtuukin tulkittaessa Yksimielisyyden ohjetta
filippistisesti. Lutherille “actio” (toimitus) ja “usus” (käyttö) olivat sama
asia.
Diestelmann huomauttaa Melanchthonin yhteyden Buceriin
päin olleen tiiviimmillään juuri ennen kuin hän on välittänyt kantansa eteenpäin
Wolferinukselle. On huomautettava, että Luther, toisin kuin Melanchthon, on
käyttänyt hyvin harvoin sanontaa Nihil-habet. Ennen kaikkea Luther
konkordianeuvotteluissa 1536 ei selvästikään ole yhtynyt sellaiseen
mielipiteeseen, että reaalipreesenssi olisi olemassa vasta vastaanottamisessa.
Luther katsoi reaalipreesenssin olevan olemassa jo papin kädessä.
Melanchthon oli ilmeisesti lähinnä uskonpuhdistuksen
kirjallinen muotoilija, joka pedagoogisesti onnistui muotoilemaan luterilaista
oppia ytimekkäästi ja loogisesti. Toisaalta hänen oma katsomuksensa on paljon
peitteiden alla Lutherin elinaikana. On myöskin selvää, että vaikka Luther itse
epäili Wittenbergin kollegojaan juuri ehtoolliskysymyksessä, ei hän ollut
oikein selvillä siitä, miten kauas Melanchthon oli liikkunut pois aidosta
opista. Esimerkiksi miten Melanchthon teki eron usuksen ja action välillä.Tämä
voisi selittää sen tosiseikan, että Luther kirjoittaessaan Wolferinukselle
viittaa Philippuksen kantaan. On toisaalta todennäköistä että Wolferinus on
saanut ajatuksiaan Melanchthonilta ja sen mukaan tämän tietyiltä ystäviltä.
Luther oli saanut tiedon teeseistä ja kirjoituksesta,
jonka Wolferinus oli lähettänyt Rauberille. Heinäkuun 4. päivänä 1543 Luther kirjoitti
Wolferinukselle kirjeen. Luther valittaa syvästi että Wolferinus on ryhtynyt
riitelemään virkakollegansa kanssa. Itse asiassa Luther on jyrkkä ja selvä.
Wolferinuksen filippistisen kannan, että ylijäänyt ei
ole sakramenttia ja voidaan sekoittaa siunaamattomien aineiden kanssa, Luther
suoraan ja yksioikoisesti torjuu. Luther huomauttaa Wolferinuksen oppineen
Wittenbergissä sakramentin olevan tekoja (actiota) eikä paikalla seisovaa
faktaa. Hän kritikoi Wolferinusta omavaltaisuudesta, kun tämä haluaa tietää
sellaista, mitä ei kuulu hänelle, kun Wolferinus siis toimii siten, että hän
sekoittaa siunattua ja ei-siunattua.
Tässä on ongelman leikkauspiste. Wolferinus oli
tarkoittanut, että ylijäävä siunattu leipä ja ylijäävä viini siunatussa
maljassa ei ole sakramenttia. Rauber oli taas vastoin tätä kantaa edustanut
kirkon perinnettä, mihin heidän piispansa, siis Vigelius, yhtyi.
Tässä riidassa ja varsinkin tutkiessamme Lutherin
kannanottoa ja puheita, tulee ilmi, miten kansankirkko ja myöskin - huomatkaa
se - jopa niin kutsutut tunnustukselliset kirkot ovat pahasti filippismin
vallassa ja ovat kääntäneet selkänsä kirkon pyhään ja aitoon perinteeseen, joka
nousee ja saa voimansa pyhistä kirjoituksista.
Miksi, kysyy Luther Wolferinukselta, et seuraa muiden
kirkkojen käytäntöä? Miksi haluat yksin esiintyä uutena ja vaarallisena
uudistajana? Luther vaati Wolferinusta sopimaan välinsä Rauberin kanssa.
Esimerkkinä Wolferinukselle Luther mainitsee Wittenbergin kirkkojen käytännön,
mitä tulee ylijäävän aineen suhteen. Luther kirjoittaa: ”Sillä sinä voit tehdä
niin kuin me kaikki teemme:/ ylijäävän sakramentin voit juoda ja syödä
ehtoollisvieraiden kanssa./ Ei ole pakollista/ herättää tällaisia ärsyttäviä ja
vaarallisia kysymyksiä milloinka sakramentti päättyy/ missä sinä tukehdut/ jos
et parannusta tee. Tällaisella argumentoinnilla tai todistusyrityksellä / sinä
teet koko sakramentin tyhjäksi.”
Luterilainen kirkko piti itse alusta alkaen itsensä
puhdistettuna katolilaisena kirkkona. Sana katolilainen ei ollut mitenkään
vieras uskonpuhdistukselle, sitä vastoin kylläkin paavinkirkko ja paavin
antikristillinen toiminta. Koska tämä on lähtökohtana, on vaitiolemisen
argumentaatiolla (argumentum e silentio) oma painoarvonsa tässa kohdin.
Turun Åbo Akademin entinen käytännön teologian
professori Helge Nyman, joka itse, sikäli kuin havaitsin keskustellessani hänen
kanssaan, oli filippisti, on kirjoittanut kirjan pappien asemasta
ehtoollisvieraina (Kyrkotjänarens nattvardsgång i lutherskt gudstjänstliv).
Tässä kirjassa hän analysoi Lutherin kirjeitä Wolferinukselle. Nyman tekee sen
huomion, että Lutherin kirjoitustapa edellyttää papin nauttivan ehtoollista
ennen loppua, koska Luther kehoittaa Wolferinusta syömään ja juomaan ylijääneen
ehtoollisvieraiden tai joidenkin tällaisten kanssa.
Reliquum Sacramenti (ylijääneet aineet) on siis
Lutherille sakramentti. Koko actio alusta loppuun on sakramentti, ei ainoastaan
joku momentti, jonka ihminen on uskonnollisessa ylimielisyydessään valinnut.
Tämä kaikki viittaa myös Lutherin tapaan nähdä
konsekraatiotapahtuman yhtäläisyys luomistapahtuman kanssa. Konsekraatio ei ole
jotakin pelkästään funktionaalista vaan valtava mysteerio, sillä
edellytyksellä, että Jumalan Pojan instruktiota (tarkka opetus) ja säätämystä
noudatetaan. Sana sinänsä luo, actio sen jälkeen on seuraamus. Actio ei sinänsä
ilman sanaa tee sakramenttia. Sana tuo meille itse Kristuksen, jonka me suulla
syömme ja vastaanotamme.
Siunattu leipä on Kristuksen ruumis ja siunattu viini
on Kristuksen veri. Selvästi me luterilaisina tunnustamme, että tässä on
todella leipää ja todella viiniä, mutta aivan niin kuin torjumme nestorialaista
kristologiaa (Nestorios erotti Kristuksen jumalallisen ja inhimillisen
luonnon), niin me torjumme sellaisia filippistejä, jotka jotenkin haluavat
erottaa Kristuksen ruumiin ja siunatun leivän toisistaan ehtoollisessa.
Siunattu leipä on täysin todellista leipää, mutta samalla tavalla tämä leipä on
täydellisesti Kristuksen ruumis eikä mitään muuta. Me vastaanotamme suulla
fyysisesti Kristuksen.
Luther vastasi Wolferinukselle 20. heinäkuuta 1543.
Tässä Luther toteaa Wolferinuksen joutuneen saatanallisen houkutuksen alle.
Wolferinus tulkitsee väärin, mikä on actio sacramentalis. Hän ajattelee sen
olevan liian pikaista ja hetkessä toteutunut. Wolferinuksen äärimmäinen
määritelmä saa aikaan sen, että hän on vaarassa hukata koko sakramentin.
Luther puhuu konsekraatiosta ylimpänä ja valtaisimpana
actiona. Hän tarkoittaa, että me Wolferinuksen tiellä olemme siinä vaarassa,
ettei kukaan meistä saa Sakramenttia. Tässä olemme kohta paavilaisten sofistien
joukossa, jotka miettivät alkaako Kristuksen läsnäolo sinä aikana kun pappi
lukee ensimmäistä, keskimmäistä tai viimeistä tavua. Tässä Luther tulee siihen
kohtaan, joka on alati tärkeä aitoluterilaisille, kun he torjuvat filippististä
näkemystä. “Sen vuoksi ei saa ainoastaan ajatella sitä liikkumista, tai sitä
aikaa, jonka odottava ja nykyinen aktio vie, tai antamista ja ottamista, vaan
myöskin aikaa siinä mielessä siis ei matemaattista, vaan fyysistä ulottuvuutta.
Kreikkalaiset sanovat en plátei, siis leveyden mukaan.” Actiolla on kesto
(mora), ei ainoastaan ajankohta (tempus).
Tästä Luther sitten jatkaa: ”Haluamme tämän mukaan
määritellä aikaa tai sakramentaalista toimintoa (actio sacramentalis) tällä
tavoin: Alku on Isä meidän rukouksessa ja se kestää siihen saakka että kaikki
ovat nauttineet ehtoollista, ja malja on juotu tyhjäksi, öylätit on syöty,
kansa on päästetty menemään, ja alttarilta on menty pois.”
Halvar Sandell, pastori, Helsinki