“ANNA
MINUN KUULLA ILOA JA RIEMUA.”
Ps. 51:10:n selitys.
Martti Luther
“Anna minun kuulla iloa ja riemua, että ihastuisivat
ne luut, jotka särkenyt olet” (Ps. 51:10).
En toista suotta yhtä mittaa, että tässä psalmissa ei
ainoastaan tulla tuntemaan vanhurskauttamisen esimerkkiä Daavidin kohdalla.
Siinä välitetään myös oikea oppi siitä, millä perusteella ja millä tavalla vanhurskauttaminen
tapahtuu kaikkien ihmisten kohdalla. Näin tämä psalmi on ikään kuin yleinen
sääntö, miten syntiset tulevat vanhurskaiksi. Osa tästä säännöstä on esitetty
kahdessa edellisessä jakeessa, joissa Daavid on kumonnut kaikki muut tiet,
joilla ihmiset pyrkivät puhdistamaan itsensä synneistä ja sovittamaan itsensä
Jumalan kanssa, joko lain tekojen tai muiden itse valittujen tekojen kautta.
Sillä sen lisäksi, että hän tekopyhyyttä vastaan pyytää salattua totuutta, hän
pyytää myös toisenlaista pirskotusta, kuin mikä lakiin sisältyi. Jotta tämä
voitaisiin selvemmin ymmärtää, hän lisää: “Anna minun kuulla iloa”.
Ikään kuin hän sanoisi: “Pirskota minut niin, että annat minun kuulla iloa, se
on, että minulla on rauha sydämessä armon sanan kautta”. Korostus on sanassa
“kuulla”, vaikka se heprean kielessä kuuluu vähän toisella tavalla: “Tee minut
iloa kuulevaksi.” Mutta merkitys on kummassakin tapauksessa sama. Hän tahtoo
näet yksinkertaisesti sitä, että syntien anteeksiantamus, joka ainoastaan ilon
tuo, tulisi hänen omakseen yksin sanan tai kuulemisen kautta. Sillä vaikka
kiduttaisit itsesi kuoliaaksi tai vuodattaisit veresi tai vaikka aivan auliilla
mielellä alistuisit ja kärsisit kaiken, mikä on ihmiselle mahdollista, ei se
kuitenkaan hyödytä mitään, sillä kuuleminen yksin tuo ilon. Tämä on ainoa tapa
rauhoittaa sydän Jumalan kasvojen edessä. Kaikki muu, mitä voidaan tehtäväksi
ottaa, jättää sieluihin epäilyksen.
Näin ollen tämä kaikki on ymmärrettävä selvästi ja ottaen huomioon korostus, sillä ne kuuluvat siihen kumoamiseen, johon Daavid on edellä ryhtynyt. Kaikista eri teistä, joille ihmiset lähtevät, kun heidän omat tuntonsa ovat levottomina, Daavid lausuu vastaväitteen kautta tämän tuomion: vaikka ne näyttävät erinomaisilta, ne kuitenkaan eivät tuo sitä iloa, jonka tuo kuuleminen. Levottomille omilletunnoille käy samoin kuin hanhille. Kun petolinnut niitä ahdistavat, yrittävät ne päästä lentämällä pakoon, vaikka ne pystyisivät siihen paremmin juoksemalla. Sitä vastoin kun sudet hätyyttävät niitä, ne yrittävät paeta juosten, vaikka ne lentämällä kykenisivät siihen vaaratta. Samoin ihmiset, kun heidän omatuntonsa on vaivattuna, ryntäilevät sinne ja tänne, ottavat tehdäkseen sitä ja tätä. Näin he ainoastaan yhä uudelleen joutuvat vaaroille alttiiksi ja näkevät turhaa vaivaa, kun sitä vastoin ainoa oikea ja varma tapa parantaa omattunnot on tämä, jota Daavid tässä kutsuu pirskotukseksi, jolla kuullaan ja vastaanotetaan sana. Vanhurskauttamisessa meidän osamme on passiivinen. Mutta me, kun olemme kaikkein pyhimpiä, tahdomme tulla vanhurskaiksi aktiivisesti, se on, teoillamme.
Me emme siinä kuitenkaan saa mitään toimia, emme saa
ottaa tehdäksemme mitään muuta kuin tämän yhden: kallistamme korvamme kuten
psalmi 45 (jae 11) myös kehottaa ja uskomme sen, mitä meille sanotaan. Tämä
kuuleminen yksin on riemun kuulemista ja tämä on ainoa, mitä me teemme Pyhän
Hengen kautta vanhurskauttamisen asiassa. Näin ollen halvaantuneelle riemun
kuulemista oli se, kun Kristus sanoi hänelle: “Poikani, ole turvallisella
mielellä; sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi” (Matt. 9:2). Samoin
Daavidille oli riemullista kuulla Naatanin sanovan: “Sinä et kuole” jne.
(2 Sam. 12:13).
Kun sinä siis olet murheen vallassa tai tunnet Jumalan
vihaa, älä etsi muuta lääkettä äläkä hyväksy muuta lohdutusta kuin sana, joko
läsnäolevan veljen puhumana tai Hengen muistuttaessa ennen kuullusta sanasta
kuten lauseista: “Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, Herra, ei ole
minulle mieleen jumalattoman kuolema, vaan se, että jumalaton kääntyy tieltänsä
ja elää” (Hes. 33:11); samoin: “Hänen tahtonsa on elämä”; samoin: “Ei
hän ole kuolleitten Jumala, vaan elävien” (Matt. 22:32); samoin: “Sillä
niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei
yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä”
(Joh. 3:16). Nämä ja vastaavat lauseet tuovat ilon kuulemisen joko siten, että
kuulemme ne jonkun toisen suusta tai Pyhä Henki tuo ne mieleemme. Mutta tämäkin
on salattu totuus ja viisaus, jota kokemattomat ihmiset eivät voi käsittää. Sen
tähden paavin opettajat tuovat esiin aivan muita perusteita levottomien
sydänten lääkitsemiseksi.
Tämä jae on edelleen myös verraton todistus, jolla
sanan palvelusvirka tai suullinen sana koristetaan. Koska hän nimittäin pyytää
saada kuulla riemua, tarkoittaa hän selvästi, että sana on välttämätön
sydänten lohduttamista varten - joko niin, että veli tuo sen esiin tai että
Henki johtaa mieleen aiemmin kuullun sanan. Siksi tämä jae taistelee varsinkin
kaikkia niitä vastaan, jotka vihaavat tai halveksivat ulkonaista sanaa ja joita
viehättävät heidän joutavat ja tyhjänpäiväiset kuvitelmansa. Lisäksi se
vastustaa myös niitä, jotka, kun sielun tuskat tekevät heidät levottomiksi,
eivät tahdo ottaa kuullakseen sanaa vaan ovat epäuskoisia tai pakenevat sanasta
tekoihin, kuten edellä mainitut henkilöt kuvitelmiinsa. Molemmissa tapauksissa,
niin kuvitelmilla kuin tekemisillä, erehdytään. Mutta vain siten, että kuulet,
et erehdy.
Tämä oppi on se, jonka tähden me emme joudu ainoastaan
kantamaan harhaoppisen nimeä vaan myös kärsimään rangaistuksia, nimittäin kun
me omistamme kaiken kuulemiselle tai sanalle tai uskolle sanaan - nämä ovat näet yksi ja sama asia - emmekä
omille teoillemme. Vieläpä me opetamme, että sakramenttien käytössä ja
synnintunnustuksessa on ennen muuta katsottava sanaan, jotta kohdistaisimme
kaiken huomion meidän teoistamme sanaan. Kasteessa on ilon kuuleminen, kun
sanotaan: Minä kastan sinut Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. “Joka
uskoo ja kastetaan [Lutherin käyttämä käännös: “on kastettu”] se
pelastuu” (Mark. 16:16). Ehtoollisessa on ilon kuuleminen, kun sanotaan: “Tämä
on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan.” “Tämä malja on uusi liitto
minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan” (Lk. 22:19-20).
Synnintunnustuksessa tai oikeammin sanoaksemme synninpäästössä ja avainten
käytössä on ilon kuuleminen: “Usko, sinun syntisi ovat sinulle anteeksiannetut
Kristuksen kuoleman tähden.” Vaikka siis kehotamme ihmisiä käyttämään
sakramentteja ja kuulemaan synninpäästöä, emme kuitenkaan opeta, että tämä
meidän tekomme olisi vähääkään ansiollinen niin, että se muka vaikuttaisi
suoritettuna tekona sinänsä, kuten paavilaisilla on tapana opettaa Herran
ehtoollisesta eli uhristaan. Mutta me kutsumme ihmisiä takaisin sanaan niin,
että koko toimituksen pääasia olisi nimenomaan Jumalan sana ja sen kuuleminen.
Paavi sitä vastoin, koska hän on luopunut sanasta,
väittelee sakramenttien olemuksesta ja voimasta samoin kuin riittävästä ja
epätäydellisestä katumuksesta. Tämä oppi on totisesti niin turmellut minut
siinä koulutuksessa, jonka olen saanut, että hädin tuskin suurella vaivalla
olen - Jumalan armosta - kyennyt kääntymään yksin ilon kuulemiseen. Jos sinun
näet on odotettava niin kauan, että katumuksesi on riittävä, et koskaan pääse
ilon kuulemiseen saakka. Tämän minä luostarissa niin monesti tulin tuntemaan
suurella tuskalla, sillä minä noudatin tätä oppia katumuksista. Mutta mitä
enemmän minä kaduin sitä enemmän tuskat ja omatunto nousivat vastustamaan enkä
voinut sydämestäni luottaa synninpäästöön ja muihin lohdutuksiin, joita
esittivät ne, joille minä tunnustin syntini. Minä näet ajattelin näin: “Kuka
tietää, onko sellaisiin lohdutuksiin uskomista.” Kerran myöhemmin, kun olin
sattumalta opettajani luona kyynelsilmin kysymässä neuvoa näihin ahdistuksiini
- varsin monia niistä minä kärsin itse asiassa ikänikin tähden - tapahtui, että
hän sanoi minulle: “Poikani, mitä sinä teet? Etkö tiedä, että itse Jumala on
käskenyt meidän toivoa?” Tällä yhdellä sanalla vahvistuin niin, että tiesin
minun täytyvän luottaa synninpäästöön. Olin kyllä usein kuullut sen, mutta
typerien kuvitelmien estämänä en käsittänyt, että minun pitäisi uskoa sanaan,
vaan kuulin sitä ikään kuin se ei olisi ollenkaan koskenut minua.
Oppikaa sen tähden minun esimerkkini ja
koettelemukseni kehottamina tämä oppi vanhurskauttamisesta, jonka käsillä oleva
jae esittää, että vanhurskauden saa omakseen vain se, joka uskoo sanaan.
Erottakaa synneistä päästäjän sana teidän aikomuksistanne ja katumuksestanne
yhtä kauas kuin taivas on maasta. Sillä katumus, silloinkin kun se on suurin ja
täydellisin, on kuitenkin vanhurskautta silmällä pitäen jotain aivan vähäpätöistä,
vieläpä pelkkä ei-mitään. Me emme ansaitse emmekä hyvitä sillä yhtään mitään.
Millainen ansio se on, että tuntee syntinsä ja kärsii tuskaa siitä?
Käännä siis silmäsi kauas pois katumuksestasi ja
kiinnitä koko sydämestäsi huomiosi synninpäästön lausuvan veljen sanaan! Älä
epäile, että tuo veljen sana sakramentissa tai synninpäästössä on itsensä Isän
ja Pojan ja Pyhän Hengen lausuma jumalallinen sana. Näin sinä et riiput
tekojesi ja ajatustesi varassa, vaan kokonaan sen varassa, mitä sinä kuulet.
Alkuteksti: WA 40.2,408-412