VAPAA TAHTO JA MENETETTY VAPAUS (Room. 6:20-22)
Augustinus
Seuraava teksti on suora lainaus
ja käännös kirkkoisä Augustinuksen kirjeestä Contra Duas Epistolas
Pelagianorum.
Pelagiolaiset olivat brittiläisen
munkki Pelagiuksen mukaan nimetty harhaoppinen ryhmittymä, jotka opettivat
400-luvun alussa jKr., että ihminen voi pelastua omien tekojensa avulla.
Pelagiolaiset opettivat, että ihminen ei olekaan turmeltunut
syntiinlankeemuksen jälkeen niin pahoin, että hän on välttämättä syntinen. He
kielsivät perisynnin olemassaolon. Samoin he opettivat, että ihminen oli
säilyttänyt vapaan tahdon, eikä syntiinlankeemus ollut vaikuttanut siihen
mitenkään.
Tässä kirjeessä Augustinus
esittää oppinsa tahdon vapaudesta. Hänen mukaansa ihmisen tahto on syntiin
langenneessa olotilassaankin toki vapaa siinä mielessä, että se ei toimi
ulkoisen pakon alaisena. Kuitenkin syvällisemmässä mielessä vapaus on
menetetty. Valitessaan väärin paratiisissa ihminen astui yhdenlaisesta
vapaudesta toisenlaisen vapauden piiriin. Ennen syntiinlankeemusta ihminen oli
vapaa vanhurskauden puitteissa, hän oli myös vapaa valitsemaan pahuuden.
Silloin ihminen oli sanan varsinaisessa mielessä vapaana tienristeyksessä.
Valittuaan pahuuden ihminen kuitenkin tavallaan valitsi sen tienhaaran, jota
hänen on nyt määrä kulkea. Vain niissä puitteissa ihminen on vapaa - vapaa
pahuuden rajojen sisällä. Pahuuden lavealla tiellä on kuvaannollisesti
sanottuna monta kaistaa, ja syntiin langenneen ihmisen vapaus on vapautta
valita oma kaistansa sillä tiellä. Kuitenkaan ihminen ei ole vapaa ja
kykeneväinen tekemään mitään pelastumisensa eteen, eli astumaan kokonaan ulos
tuolta tieltä. Se, että ihminen siirtyy lavealta tieltä kaidalle tielle, ei
olekaan enää ihmisen omassa vallassa, vaan yksin Jumalan armon vallassa. Tämän
totuuden Augustinus osoittaa hienosti roomalaiskirjeen 6. luvun avulla, mutta
myös muiden raamatunkohtien todistuksen voimalla. Mutta itse teksti sanoo:
"Vastatkaamme siis nyt
Julianuksen kirjeeseen. Julianus sanoo: "Nuo manikealaiset, joista suurimman
osan kanssa emme ole missään tekemisissä, opettavat, että ensimmäisen ihmisen,
eli Aadamin, synnin kautta vapaa tahto katosi, ja että kenelläkään ihmisellä ei
ole enää kykyä elää oikein, vaan he kaikki ovat pakotetut syntiin oman lihansa
välttämättömyydestä." Julianus kutsuu meitä katolisia manikealaisiksi,
aivan kuten uusi harhaoppinen, Jovianus, teki muutamia vuosia sitten - hän,
joka tuhosi siunatun Marian neitsyyden - - .
Puolustaessaan vapaata tahtoa he
[Julianuksen kannattajat, pelagiolaiset] luottavat mieluummin vanhurskauden
harjoittamisen asiassa vapaaseen tahtoon, kuin Jumalan apuun. He ohjaavat
jokaisen kerskaamaan itsestään eikä Herrasta (1.Kor.1:31). Mutta kuka meistä
sanoo, että ensimmäisen ihmisen synnin kautta vapaa tahto hävisi ihmiskunnan
keskuudesta? Synnin kautta vapaus todella katosikin, mutta kyse on siitä
vapaudesta, joka vallitsi paratiisissa; vapaudesta omistaa täysi vanhurskaus
kuolemattomuuden kera.Tämän perusteella ihmisluonto tarvitsee jumalallista
armoa avukseen, sanoohan Herrakin: "Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi,
te tulette todellisesti vapaiksi" (Joh.8:36), nimittäin vapaiksi elämään
oikein ja vanhurskaasti. Sillä siinä mielessä vapaa tahto ei todellakaan
kadonnut syntisestä, että sen kautta kaikki tekevät syntiä; erityisesti ne,
jotka tekevät syntiä mieluusti ja rakkaudesta syntiä kohtaan. Se mikä
miellyttää heitä, suo heille mielihyvän. Niinpä apostoli sanoo myöskin:
"Sillä kun olitte synnin palvelijoita, niin te olitte vapaat
vanhurskaudesta" (Room.6:20). Katso: heistä sanotaan siis, että he eivät
lainkaan olleet kykenemättömiä palvelemaan syntiä, paitsi toisenlaisen vapauden
kautta. He eivät siis ole vapaita vanhurskaudesta minkään muun kuin tahdon
ratkaisun kautta, mutta he eivät vapaudu synnistä mitenkään muuten kuin
Vapahtajan armon kautta.
Siitä syystä kunnioitettu
Opettaja erottaa nämä sanat toisistaan: "Sillä kun olitte synnin
palvelijoita, niin te olitte vapaat vanhurskaudesta. Minkä hedelmän te siitä
silloin saitte? Sen, jota te nyt häpeätte. Sillä sen loppu on kuolema. Mutta
nyt, kun olette synnistä vapautetut ja Jumalan palvelijoiksi tulleet, on teidän
hedelmänne pyhitys, ja sen loppu on iankaikkinen elämä" (Room. 6:20-22).
Hän kutsui heitä
"vapaiksi" vanhurskaudesta, ei "vapautetuiksi" siitä. Mutta
vastaavasti hän kutsui heitä synnistä "vapautetuiksi", jotteivät he
lukisi sitä omaksi ansiokseen. Erittäin tarkkaavaisesti hän kutsui heitä
synnistä "vapautetuiksi", ja näin hän viittaa edelliseen Herran
lausumaan: "Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, te tulette todellisesti
vapaiksi."
Koska ihmislapset eivät siis elä
oikealla tavalla, jos heistä ei tehdä Jumalan lapsia, kuinka tämä kirjoittaja
[Julianus, suom. huom.] tahtoo siis omistaa kyvyn elää hyvää elämää vapaalle
tahdolle? Tämä kyky annetaan näet ainoastaan Jumalan armosta Jeesuksen
Kristuksen, meidän Herramme, kautta, kuten evankeliumi sanoo: "Mutta
kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi,
niille, jotka uskovat hänen nimeensä" (Joh.1:12).
Mutta nyt he vetoavat siihen,
että heidät autetaan tulemaan Jumalan lapsiksi, kun he ensiksi ansaitsevat
tämän voiman itselleen siten, että "vastaanottavat hänet" vapaan
tahtonsa avulla, ilman armon avustusta. Sillä juuri tämähän on heidän
päämääränsä: tuhota armo, jotta he voisivat todeta, että se annetaan omien
ansioiden perusteella. Niinpä he jakavat tämän evankeliumin lauseen siten, että
he sisällyttävät ajatuksen ansiosta siihen osaan tekstiä, jossa sanotaan:
"Kaikille, jotka ottivat hänet vastaan." (Joh.1:12a). Sitten he sanovat,
että siinä lauseessa, mikä seuraa tätä, nimittäin lauseessa: "hän antoi
voiman tulla Jumalan lapsiksi" opetetaan muka, että armoa ei annetakaan
vapaasti, vaan että se annetaan palkkiona tästä vastaanottamisen ansiosta.
Jos heiltä kysytään, mitä
"hänen vastaanottamisensa" on, mitä muuta he vastaavat, kuin että se
on "uskomista häneen" ?
Jotta he siis ymmärtäisivät, että
uskokin kuuluu armon piiriin, lukekoot, mitä Apostoli sanoo: "Sillä teidän
on suotu, Kristuksen tähden, ei ainoastaan uskoa häneen, vaan myös kärsiä hänen
tähtensä" (Fil.1:29). Varmasti Apostoli sanoo, että molemmat ovat lahjaa.
Lukekoot myös, mitä hän myöskin sanoi: "Rauha veljille ja rakkaus, uskon
kanssa, Isältä Jumalalta ja Herralta Jeesukselta Kristukselta" (Ef.6:23).
Lukekoot myös, mitä Herra itse sanoi: "Ei kukaan voi tulla minun tyköni,
ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä" (Joh.6:44).
Jottei kukaan epäilisi sitä, että
sanoissa: "tulla minun tyköni" ei sanota mitään muuta kuin sanoissa:
"uskoa minuun", Herra lisää jälkikäteen - puhuessaan verestään ja
ruumiistaan, kun monet loukkaantuvat häneen - selityksen: "Ne sanat, jotka
minä olen teille puhunut, ovat Henki ja ovat elämä. Mutta teissä on muutamia,
jotka eivät usko" (Joh.6:63-64a). Sitten evankelista lisää: "Sillä Jeesus
tiesi alusta asti, ketkä ne olivat, jotka eivät uskoneet, ja kuka se oli, joka
oli kavaltava hänet. Ja hän sanoi: 'Sen tähden minä olen sanonut teille, ettei
kukaan voi tulla minun tyköni, ellei minun Isäni sitä hänelle anna"
(Joh.6:64b-65) - -. Sillä vain se tulee vedetyksi Kristuksen tykö, jolle
annetaan usko Kristukseen.
Näin ollen voima annetaan, jotta
ne, jotka uskovat Häneen, tulisivat Jumalan lapsiksi. Sillä itse tämä asia,
tämä usko Häneen, annetaan heille, jotta he uskoisivat Häneen. Jos Jumala ei
anna tätä voimaa, vapaasta tahdosta sitä ei saada aikaan. Sillä tahto ei ole
vapaa hyvyyteen, jos Vapahtaja ei ole tehnyt siitä vapaata. Mutta pahuuden
puitteissa hänellä on vapaa tahto - pahuuden, johon pettäjä [paholainen] joko
salatusti tai avoimesti on oksastanut rakkauden pahuutta kohtaan; tai sitten
ihminen on taivuttanut itse itsensä siihen.
Niinpä ei ole totta se, mitä
jotkut väittävät meidän sanovan, nimittäin että "kaikki ovat pakotettuja
synnin harjoittamiseen", ikään kuin he olisivat vastahakoisia
"lihansa välttämättömyydestä." Sillä jos he ovat jo siinä iässä, että
kykenevät käyttämään tahtonsa ratkaisuvaltaa, he ovat vangittuja syntiin omasta
tahdostaan, ja myös oman tahtonsa vaikutuksesta he rientävät synnistä syntiin.
Sillä hänkin [paholainen], joka taivuttelee ja pettää heitä, ei toimi heissä
mitenkään muuten, kuin siten, että he tekisivät syntiä omasta tahdostaan - joko
tietämättöminä totuudesta tai rakastaen pahuutta, tai vieläpä molempien kautta;
sekä sokeudesta että heikkoudesta.
Mutta tämä tahto, joka on vapaa
pahojen asioiden puitteissa, koska se saa mielihyvänsä pahuudesta, ei ole
kuitenkaan vapaa hyvissä asioissa. Tämä johtuu siitä, että sitä ei ole
vapautettu. Niinpä kukaan ei voi tahtoa mitään hyvää, ellei Jumala, joka ei lainkaan
voi tahtoa pahaa, auta häntä; ellei Jumalan armo Jeesuksen Kristuksen, meidän
Herramme, kautta, auta häntä. Sillä "kaikki mikä ei ole uskosta, on
syntiä" (Room.14:23).
Niinpä hyvä tahto, joka vetää itsensä pois synnistä, on uskollinen, koska vanhurskas elää uskosta (Hab.2:4). Ja se, että uskotaan Kristukseen, palautuu uskoon. Eikä kukaan voi uskoa Kristukseen - tulla hänen tykönsä - ellei sitä anneta hänelle. Niinpä kukaan ei voi omistaa vanhurskasta tahtoa, jos hän ei ole - ilman mitään edellä käyviä ansioita - saanut lahjaksi todellista, ilmaista armoa ylhäältä."
Suomennos: Olli-Pekka Ylisuutari