Hannu Lehtonen
SLEY:n toiminnanjohtaja (ja
Suomen Teologisen instituutin hallituksen tuore puheenjohtaja) Seppo Suokunnas
kirjoitti 22.3.2001 Sanansaattajan pääkirjoituksessa siihen tilanteeseen
liittyen, johon Oulun piispanvaali on naispappeuden vastustajat saattanut. Hän
kirjoittaa: “On uskallettava kysellä, mikä teologinen ja hengellinen peruste
estää tulemasta vihityksi samassa tilaisuudessa naiskandidaattien kanssa.” Ja
edelleen hän kirjoittaa: “Kiihkottomasti pohtien olisi löydettävä ne teologiset
syyt, miksi yhteisvihkimyksissä saatu virka olisi pätemätön. Herätysliikkeitten
keskuudessa tällaista selvittelytyötä onkin alettu suunnitella.”
Suokunnaksen lausumat vaikuttavat
jään koettelemiselta kepillä, ts. reagoiko evankelinen kenttä ja varsinkin
asettuuko se vastustamaan yhteisvihkimysajatusta. Suokunnaksen kysymykseen,
mikä teologinen ja hengellinen peruste estää tulemasta vihityksi samassa
tilaisuudessa naiskandidaattien kanssa, voidaan vastata yksinkertaisesti: pyhä
Raamattu. Eikö Suokunnas tiedä, että siellä varoitetaan esimerkiksi tulemasta
osalliseksi toisten synteihin (1 Tim. 5:22) ja siellä käsketään karttamaan
harhaoppisia (Tiit. 3:10). Esimerkiksi
naapurimaassamme Ruotsissa kirkon johto on hyvin tietoinen siitä, että
osallistuminen vihkimykseen naiskandidaattien kanssa ja erityisesti ehtoollisen
vastaanottaminen naispapilta on tunnustautumisen merkki. Siksi siellä ei enää
vihitä yhtään miestä, joka ei suostu tähän. Viran pätevyyden kanssa askarointi
vie sivuun itse asiasta.
Kirjoituksensa lopulla Suokunnas
sanoo: “On etsittävä Jumalan sanan pohjalta hengelliset perusteet, joiden
mukaan joko lähdetään vapaakirkkotyyppisesti hakemaan omia vihkimyksiä - tai
peräti omaa kirkkoa - tai ollaan täysillä kansankirkossa, siinä kilvoitellen.
Kirkon kentässä on pieniä viitteitä siitä, että vapaan tunnustuskirkon malli
tai kirkosta irtautuminen kiinnostaa joitakuita. Evankelista liikettä tämä -
ehkä monien yllätykseksi - tuskin kiinnostaa, vaikka tahdommekin taistella
kirkkaan luterilaisen opin puolesta. Pikemminkin evankelisen liikkeen oma
haaste tällä hetkellä on säilyä riittävän kirkollisena.”
Suokunnas on oikeassa siinä, että
meidän tulee hakea perusteet toiminnallemme Jumalan sanasta. Mutta mitä on
“olla täysillä kansankirkossa”? Tai mitä on “säilyä riittävän kirkollisena”?
Jumalan sana ei puhu kansankirkosta mitään eikä sen paremmin kirkollisuudesta.
Viimeisellä tuomiolla meitä ei hyödytä tipan tippaa se, jos olimme täällä
hyvinkin “kirkollisia”. Päinvastoin se voi koitua meille iankaikkiseksi
onnettomuudeksi, jos tuo kirkollisuus merkitsi osallistumista Jumalan sanan
vastaiseen oppiin ja käytäntöön ja lopulta oikean uskon menettämistä.
Kristillisen kirkon ainoa peruste on Jumalan sana eli pyhä Raamattu. Ainoa
tarpeellinen huoli on pysyä kirkollisena siinä merkityksessä, että pysytään
Jumalan sanan kallioperustalla.
Se tilanne, jossa me nykyään
olemme, antaa aihetta vakavaan pohdintaan. Itselleni tilanne tuo usein mieleen
vierailun eräässä inkeriläisseurakunnassa. Kommunistiaikana kirkko oli muutettu
tehtaaksi. Paksut putket kulkivat kirkon seinien läpi kirkkosaliin. Seurakunta
oli kuitenkin sittemmin saanut vallatuksi käyttöönsä osan sakaristosta ja
siellä se kokoontui. Tällaiselta minusta vaikuttaa Suomen kirkon tilanne yhä
enemmän hengellisesti katsoen. Kirkko on täyttynyt kaikenlaisella vieraalla ja
merkit ovat selvät siitä, että tämä tahti vain kiihtyy.
Uskoville jää ehkä vain tuo
sakariston nurkka tai sitten ei sitäkään. Mutta entä sitten? Ovathan kristillisen
kirkon oikeat tuntomerkit puhdas Jumalan sanan oppi ja Kristuksen asetuksen
mukaan toimitetut sakramentit. Nämä
kalliit aarteet eivät ole kauppatavaraa. Raamatun mukainen pappisvirka ei ole
kauppatavaraa.
Jos vielä ajatellaan tuota
inkeriläisseurakunnan tarjoamaa kuvaa, niin on sanottava, että Kristuksen
seurakunta ei voi koskaan tunnustaa oikeaksi sitä vierasta, mikä kirkkoon on
tunkeutunut ja saanut jopa vallan siinä. Sen paikka ei ole kirkossa. Sen kanssa
ei voida tehdä kompromisseja. Siitä on sanouduttava irti ja se on
mahdollisuuksien mukaan ajettava kirkosta ulos (uskonpuhdistus). Jos tämä ei
onnistu, joutuu seurakunta kokoontumaan siellä sakaristossa tai jos sekään ei
käy, kokonaan poissa tuosta kirkosta.