Martin Chemnitz
(1522-1586)
Oheinen avioliittoon ja
sen solmimiseen liittyvä Martin Chemnitzin teksti on peräisin hänen Trenton
kirkolliskokousta käsittelevän monumentaalisen teoksensa toisesta osasta
SECVNDA PARS EXAMINIS DECRETORVM CONCILII TRIDENTINI ... AVTHORE
MARTINO CHEMNICIO, D. FRANCOFVRTI AD MOENVM 1578. Tähän käännetyssä
kohdassa (De clandestinis matrimoniis, p. 268‑270) hän kommentoi Trenton
kirkolliskokouksen “Tametsi”‑dekreettiä.
Tämän kirjoituksen
oikeutusta ei kenenkään kristityn tulisi asettaa kyseenalaiseksi. Jumalan
käskyt, myös neljäs ja kuudes käsky, ovat edelleen voimassa. "Sentähden,
joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa
ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka
niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten
valtakunnassa" (Matt. 5:19).
Alkuperäisessä
Chemnitzin aikana julkaistussa teoksessa suorat ja muistinvaraiset lainaukset eivät
aina erotu tekstissä, koska lainausmerkit tai kursivointi puuttuvat. Samoin
kaikki raamatunkohtaviittaukset siinä esiintyvät vain luvun tarkkuudella. Loppuviitteet suomentajan.
SALAISISTA AVIOLIITOISTA1
Vaikka ei ole epäiltävä, että sopimusosapuolten vapaalla suostumuksella
toimeenpanemat salaiset avioliitot ovat vahvistettuja ja oikeita avioliittoja
niin kauan kuin kirkko ei ole tehnyt niitä mitättömiksi ‑ ja sen tähden
syystä tuomittavat ovat ne, kuten pyhä synodi heidät anateemalla tuomitseekin,
jotka kieltävät niiden olevan oikeita ja vahvistettuja; ja ne, jotka väärin
väittävät, että perheen poikien ilman vanhempien suostumusta sopimat avioliitot
ovat mitättömiä ja että vanhemmat voivat tehdä ne vahvistetuiksi tai
mitättömiksi ‑ siitä huolimatta pyhä Jumalan kirkko on mitä
oikeutetuimmista syistä niitä aina inhonnut ja estänyt, jne.2
Jopa paavilaisten
joukossa jotkut järkevämmät tunnustavat ja myöntävät, että vanhempien
tietämättä ja vastoin heidän tahtoaan sovitut avioliitot eivät ole laillista
tai jumalallista yhteenliittymistä. Sillä Gropper3 sanoo mitä
painavimmin Kölnin instituutiossa4: "Toivoisimme Evaristuksen5
selvästi mitä pyhimmän kaanonin6 tulevan palautetuksi kirkkoon
yleisellä kirkolliskokouksella, jotta poistettaisiin nuo salaiset avioliitot,
joita joka taholla nykyään solmitaan, ei julkisesti vaan salavihkaa nuorten
miesten ja naisten kesken ilman vanhempien suostumusta parittajien ja
parittajatarten avulla, tai nuo, jotka solmitaan hullujen ja juopuneiden kesken
ainoastaan himon tähden, ei niin, että välitettäisiin Jumalasta, vaan perkeleen
kiihotuksesta, vieläpä monesti vailla varmaksi harkittua suostumusta. Sillä
kuka kutsuisi oikein sitä suostumukseksi, joka ei perustu harkintaan, vaan
jonka vaikuttimena on joko nuoruus tai juopumus tai vehkeily tai himo. Kuka
tosiaankaan ei tiedä, kuinka monelle häväistykselle, kuinka monelle
väärinvannomiselle ja senlaatuisille muille rikoksille ja lukemattomille
pahoille teoille nuo salaiset avioliitot tarjoavat aiheen?" Ja myöhemmin:
"Me tiedämme, että kirkko on pitkän aikaa ylläpitänyt näitä avioliittoja
eikä ole kevyesti kumonnut niitä, ettei häväistyille tytöille niiden
yksinkertaisuus tuottaisi haittaa ja etteivät nuorukaiset jäisi rankaisematta
siitä, että ovat tuottaneet tytöille häväistyksen. Mutta kokemus opettaa, että
tämä kirkon harjoittama sormien läpi katsominen [indulgentiam] tarjoaa
aiheen epäkohtaa väärinkäyttävien lukemattomille pahoille teoille. Kuka ei
siksi näe, että on paljon parempi, että nuo salaiset avioliitot, joilla ei
ensinkään ole sakramentin luonnetta [ratio], poistettaisiin kirkosta,
tai ainakin päätettäisiin, ettei niillä tulisi olla avioliiton vahvistusta
kirkon silmissä, ennen kuin lisäksi on tullut uuden suostumuksen voima"
jne. Nämä ovat siinä luettavissa.
Tälle mielipiteelle
todellakin löytyy hyvin merkittävät todisteet ja vahvistukset jumalallisesta
oikeudesta, luonnonoikeudesta, siviilioikeudesta ja vanhan kirkon päätöksistä.
Ensiksikin kirkko
ajattelee ja tunnustaa, että avioliitto on sellainen yhteenliittyminen, jonka
alkuunpanija, yhteenliittäjä ja aikaansaaja on itse Jumala. Jotta siis
aviopuolisot voisivat varmasti päättää, että itse Jumala on heidät yhdistänyt,
ja jotta he voisivat toivoa ja pyytää aloitetun avioliiton tulevaisuudelle Hänen
siunaustansa, heille on opetettava, etteivät vastoin Jumalan sanaa ja käskyjä
astu avioliittoon. Jumala näet ei ole sellaisen yhteenliittymisen puoltaja,
joka on toimeenpantu vastoin hänen sanaansa. Nyt isän valtahan ei ole
ainoastaan siviilioikeuden kanta, vaan jumalallinen käsky alistaa lapset
vanhempien valtaan, että he ovat näille Herrassa kuuliaiset kaikessa7.
Miten siis voisi olla laillinen ja jumalallinen sellainen yhteenliittyminen,
joka toimeenpannaan häpäisemällä kuuliaisuus ja kunnioitus, jonka lapset
jumalallisen käskyn tähden ovat vanhemmillensa velkaa.
Jotkut kanonisen
oikeuden selittäjät ehtimiseen huutavat meidän sepittäneen sen neljänteen
käskyyn, että avioliitoista sovittaessa isän vallalla on jumalallisen oikeuden
mukaan auktoriteetti lapsiin nähden, koska avioasiat näyttävät olevan poistetut
neljännestä käskystä tällä lausumalla: “Mies luopukoon isästänsä ja
äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa”8. Mutta tämä lausuma ei puhu
kihlatusta, vaan vaimosta, se on laillisesti jo sovitusta avioliitosta.
Todellakin itse Raamattu sekä käskyin että esimerkein sulkee lasten sovittavat
avioliitot neljännen käskyn piiriin. Se nimittäin antaa vanhempien toimeksi
sekä antaa tyttäriänsä että ottaa pojillensa vaimoja, 5 Moos. 7[:3], Jer.
29[:6]. Aabraham isän vallan oikeuden nojalla säätää ikään kuin testamentin,
millaisen vaimon hän tahtoo ottaa pojallensa ja minkälaista hän ei tahdo
poikansa vievän vaimonaan kotiin9. Uudessa testamentissa Paavali 1
Kor. 7[:25,36‑38], missä hän keskustelee mahdollisuudesta joko pitää
neitsyet naimattomina tai naittaa heidät, kirjoittaa tuon neuvon vanhemmille.
Jumalallinen oikeus on siis antanut isän vallalle auktoriteetin lapsiin nähden,
ei ainoastaan yhteiskunnallisissa päätöksissä, vaan nimenomaan myös sovittaessa
avioliitoista. Näin ollen neljäs käsky lasten kunnioituksesta ja
kuuliaisuudesta vanhempia kohtaan käsittää nimenomaan ja varta vasten myöskin
avioliiton sopimisen. Että isän valta voi tehdä ilman vanhempien suostumusta
sovitut avioliitot joko vahvistetuiksi tai mitättömiksi, sen Jumala on selvästi
laissaan osoittanut. On näet olemassa jumalallinen laki, 5 Moos. 22[:28,29]:
Jos joku on häväissyt neitsyen, antakoon isälle niin ja niin monta sekeliä ja
ottakoon tytön vaimokseen; hänen älköön olko mahdollista koko elinaikanansa
lähettää häntä pois. Sinä kuulet, että tuo oikeuden mukaan on velvollinen
ottamaan hänet vaimokseen, jos isä on suostunut ajatukseen. Mutta 2. Moos.
22[:17]:ssa sanotaan: Isän vallan väliintulolla se voi tulla joko vahvistetuksi
tai mitättömäksi. Sillä jos neitsyen isä ei ole tahtonut antaa häntä
häpäisijälle, tämä ei voi ottaa häntä vaimokseen. Vieläpä jos neitsyt, joka yhä
vielä on isän vallan alaisena, lupaisi jotakin itse Jumalalle, voi tuo lupaus
tulla mitättömäksi, jos isä vastustaa, 4 Moos. 30[:4‑6]. Paljon enemmän
siis isän vallalla on auktoriteettia aviolupauksessa, joka on tehty ilman
vanhempien suostumusta.
Koska siis on vaikea
asia panna toimeen sopimus avioliitosta siten, että Jumala itse yhdistää,
liittää yhteen ja aikaansaa avioliiton, voidaan kysyä, millä tavalla Jumala sen
tekee. Hän ei kuitenkaan tee sitä ilman välikappaletta, niin kuin hän vei Eevan
Aadamin luo10, vaan varmoilla ja laillisilla välikappaleilla. Mitkä
ne ovat, Hän on itse osoittanut neljännen käskyn selityksessä. Näin ollen kun
näiden välikappaleiden ylenkatseella ja jalkoihin polkemisella toimeenpannaan
sopimus avioliitosta, julistaako ihminen sen olevan laillinen ja jumalallinen
yhteenliittyminen? Tämä on varmasti merkittävin perustelu, jumalallisesta
oikeudesta otettu.
Toiseksi. Sen että tämä
mielipide ei ole ainoastaan siviilioikeuden, vaan myös luonnonoikeuden kanta,
osoittavat siviililait, kuten teoksessa Digesta de ritu nuptiarum:
"Avioliitto ei ole mahdollinen elleivät kaikki suostu, toisin sanoen ne
jotka menevät naimisiin ja ne joiden11 vallassa he ovat."12
Ja teoksessa Codex de nuptiis: “Jos olet noudattanut oikeuden
määräyksiä, et ole estynyt ottamasta aviopuolisoksesi tahtomaasi naista,
kuitenkin niin, että sovittavaan avioliittoon liittyy sinun isäsi suostumus.”13
Ja teoksessa Institutio de nuptiis: “Ne Rooman kansalaiset sopivat
laillisia avioliittoja keskenään, jotka menevät lain määräysten mukaisesti
naimisiin, nimittäin täysi‑ikäiset miehet ja naimaikäiset naiset [‑
‑] ja ne, joilla on suostumus vanhemmiltaan, joiden vallassa he ovat.
Sekä siviili‑ että luonnollinen järki kehottaa, että asian täytyy olla
niin, että vanhempien käskyn pitää käydä edellä.”14
Kolmanneksi. Vanhan
kirkon päätökset puolustavat samaa käsitystä, ja todellakin varsin painokkaasti.
On olemassa Evaristuksen konstituutio, joka on julkaistu noin 100 jKr. ja joka
sanoo: “Avioliitto ei ole laillinen muulla ehdolla kuin että vaimoa pyydetään
niiltä, jotka näyttävät pitävän naista valtansa alla ja jotka suojelevat häntä,
ja vanhemmat ja läheiset kihlaavat hänet” jne. “Siten toimeenpantujen
avioliittojen tietäkää olevan laillisia. Sitä vastoin ei ole epäilystäkään
siitä, että muutoin kuin edelläkuvatusti solmitut eivät ole avioliittoja, vaan
ne ovat pikemminkin aviorikoksia tai yhteismajoituksia tai siveettömyyksiä tai
haureuksia kuin laillisia avioliittoja, ellei oma tahto ole tukenut hanketta ja
lailliset lupaukset tulleet avuksi.” Evaristus lisää: Tämän “olemme ottaneet
vastaan isiltä ja havainneet pyhien apostolien ja heidän seuraajiensa jättäneen
perinnöksi.” Mikä on ollut kirkon käsitys tästä kysymyksestä noin 390 jKr., on
poimittavissa Ambrosiukselta, joka Rebekan historiasta kirjassa de
Patriarchis sanoo: Rebekalta “ei tiedustella kihlausta. Se näet odottaa
vanhempien päätöstä, sillä ei ole neitseellisen viattomuuden asia valikoida
aviomiestä, vaan häneltä tiedustellaan matkallelähtemispäivää.”15
Ambrosius lisää, että tämä on luonnollisen lain käsitys. "Sangen
monet", hän sanoo, "ihailevat tuota tunnettua Euripideen näytelmää16,
jossa nainen, kun häntä kosittiin toiseen avioliittoon, sanoo: ’Minun
kihlaukseni on minun isäni ottanut itselleen huoleksi; se näet ei ole minun
asiani.’ Sen tähden, neitsyet, tarkatkaa sitä, mitä jopa filosofit ovat
ihailleet”, eivätkä ainoastaan neitsyet, vaan myös jos joku leskeksi jäänyt
nainen tahtoo mennä naimisiin, “menköön naimisiin Herrassa, siten että hän tuo
aviomiehen valinnan vanhempien ratkaistavaksi” jne.
Karthagon neljäs synodi
osoitti noin vuonna 436 olleen tavallista, että vanhempien suostumuksen
todistamiseksi “vanhemmat toivat sulhasen ja kihlatun” kirkkoon papille
siunattaviksi.17
Noin 450 jKr. paavi Leo
päätti, “että lain ja evankeliumin mukaan julkisissa häissä” nainen [aliam]
otetaan “selvästi avioliittoon”, jos vanhemmat antavat kihlatun sulhaselle.18
Niin ikään hän sanoo: “Isän päätöksellä aviomiehiin liittyneet” naiset “ovat
vapaat syyllisyydestä.”19
Toledon neljännessä 20
kirkolliskokouksessa noin 630 jKr. päätettiin, ettei neitsyitä “tule pakottaa
ottamaan aviomiehiä ottamatta huomioon heidän vanhempiensa tai heidän omaa
tahtoaan.”21
Noin 865 jKr., kun
bulgarialaiset olivat vastikään kääntyneet uskoon, kirjoitti Nikolaus
seuraavasti Rooman seurakunnan perinnäistavasta: Meidän keskuudessamme
kihlaussopimuksia, “jotka ovat vastaisen avioliiton lupaus, vietetään
juhlallisesti heidän, jotka tämän sopivat, ja niiden, joiden vallassa he ovat,
suostumuksella.”22 Nämä ovat säilyneinä dekreeteissä23 ‑
causa 30 ja 32 ‑ jotka olen jaottanut ajanjaksojen mukaan, jotta
siitä selvemmin huomattaisiin, että paavillinen päätös salaisten avioliittojen
pitämisestä vahvistettuina on vasta tehty ja ristiriidassa vanhan kirkon
mielipiteen kanssa.
Tähän soveltuu myös se,
mitä [causa] 36 quaest. 1 ja 2 kirjoitetaan ryöstäjistä, jotka
väkivalloin vievät tytön pois isänsä kotoa ottaakseen turmellun naisen
vaimokseen. Siinä nimittäin vahvistetaan Orleansin synodin mukaan, että vaikka
tyttö olisikin yhtä mieltä ryöstäjän kanssa, hänet on kuitenkin palautettava
isänsä valtaan. Ja Gregorius sanoo: “Kun [ryöstetty tyttö] on saatettu takaisin
isän valtaan ja ryöstäjä on tehnyt ryöstöstään parannuksen, kun kummankin
puolen vanhempien tahto käy yhteen, heitä ei estetä keskenään liittymästä
yhteen.”24
Nämä on ymmärrettävä
etenkin silloin kun asia on vielä ratkaisematta. Milloin näet avioliitto on
pantu toimeen ja on seurannut sukupuoliyhteys, silloin suuremman pahennuksen
välttämiseksi ja ettei tapahtuisi vääryys häväistylle ja hylätylle naiselle,
voidaan säilyttää erivapaus, joka on olemassa 5 Moos. 22[:29]:ssa: “Hän
ottakoon hänet vaimokseen.” Siten Ambrosius tiedustelee Sisynniukselta, isältä,
kuitenkin samalla hän myös tunnustaa pojan syyllisyyden, 6. kirja, kirje 43.25
Vieläpä Iisak sieti tätä Eesaussa.26
Jos todellakin
vanhempien joko välinpitämättömyys tai tylyys käyttäisi väärin tuota heidän
valtaansa eikä tahtoisi pitää huolta lasten avioliitoista tai yrittäisi estää
kunniallisia avioliittoja tai pakottaa vastahakoisia epämieluisiin
yhteenliittymisiin, niin onpa tätä väärinkäytöstä vastaan oikeuden varmat parannuskeinot
ja toisia voidaan vastaan asettaa.
Toden totta kuule,
millaisia epäjohdonmukaisuuksia [asystata] Trenton synodi tästä
kysymyksestä päättää. Se myöntää, että kirkko on aina inhonnut ja estänyt
sellaisia salaisia avioliittoja; ja kuitenkin se samalla kertaa tuomitsee
anateemalla ne, jotka kieltävät niiden olevan oikeita ja vahvistettuja. Voiko
siis inhottava ja estetty yhteenliittyminen tehdä oikeata avioliittoa? Se on,
inhottava ja estetty yhteenliittyminen Trenton kirkolliskokouksen mukaan on laillinen
ja jumalallinen yhteenliittyminen. Mutta Rooman piispa Evaristus 1450 vuotta
aikaisemmin julisti, että ne eivät ole oikeita avioliittoja, vieläpä apostolien
perimätiedon mukaan. Itse apostolit siis Trenton synodi tuomitsee anateemalla.
Se lisää kuitenkin, että kirkko, se on paavi prelaatteineen, voi saada aikaan,
että sellaiset avioliitot ovat mitättömiä; todellakin niin kauan kuin se ei ole
tätä tehnyt, olkoon anateemalla tuomittava jokainen joka Jumalan sanan tähden,
luonnonoikeuden perusteella ja vanhan kirkon päätöksien mukaan kieltää niiden
olevan oikeita ja vahvistettuja. Lausu tästä nyt tuomiosi, millaisia Trenton
anateemat ovat. Sillä ilmiselvästi ne osoittavat, mistä syystä he taistelevat
salaisten avioliittojen puolesta: ei siksi että ne ovat joko Jumalan sanan tai
vanhan kirkon päätöksien kanssa yhdenmukaisia, vaan ainoastaan säilyttääkseen
ja vahvistaakseen paavien tyranniaa. He näet myöntävät, että he voivat, jos
vain tahtoisivat, saada aikaan, että sellaiset avioliitot ovat mitättömiä,
mutta niin kauan kuin he eivät tahdo tätä tehdä, kaikkien erilailla
ajattelevien täytyy olla pois kirottuja. Tätä paavin hallitusvalta pitää
riittävänä. 27
Suomennos: Esa Juvonen
Viitteet:
1. Salaiset avioliitot ovat sama asia kuin salakihlaukset. Käsitteen määritelmä
käy esiin luterilaisesta tunnustuksesta (Art. Smalc., De Potest. et Iurisdict. Episcoporum, § 78):
Etiam iniusta lex est, quae in genere omnes clandestinas et dolosas
desponsationes contra ius parentum approbat. "Väärä on sekin
laki, joka yleensä hyväksyy kaikki salaiset ja petolliset kihlaukset vastoin
vanhempien oikeutta." "‑ ‑
item, dass ingemein alle Heiraten, so heimlich und mit Betrug, ohne der Eltern
Vorwissen und Bewilligung geschehen, gelten und kräftig sein sollen." "Samoin, että ylimalkaan kaikkien avioliittojen, jotka tapahtuvat salaisesti
ja petoksella, ilman vanhempien etukäteen tietämistä ja suostumusta, tulisi
olla päteviä ja voimassa."
2. Trident. Sess. XXIV, 11. Nov. 1563, Decr. "Tametsi".
3. Johannes Gropper (1503‑1559), Kölnin arkkidiakoni, kardinaali.
Osallistui Trenton konsiiliin, jossa piti myös saarnan v. 1552. Kölnin 1.
provinsiaalikonsiilin (v. 1536) lausuma salaisista avioliitoista (Mansi 32,
1267) osoittaa, että järkevämmät paavilaisten joukossa todellakin tunnustivat
tuon ilmeisen epäkohdan ja tekivät ehdotuksensa asiantilan korjaamiseksi
yleisessä konsiilissa. Heidän toiveensa eivät toteutuneet.
4. Teksti saattaa löytyä jostakin muualta kuin teoksesta Institutio
catholica ... cui subiungitur Isagoge, ad pleniorem cognitionem universae
Religionis Catholicae... Coloniae 1550. En ole onnistunut paikantamaan
sitaattia.
5. Evaristus, Rooman piispa n. 97 ‑ n. 105, marttyyri.
6. Evaristuksen kaanon eli konstituutio, piispa Evaristuksen 1. kirje
kaikille Afrikan piispoille, MPG 5, 1047s.
7. 5 Moos. 5:16; Ef. 6:1, 2; Kol. 3:20.
8. 1 Moos. 2:24.
9. 1 Moos. 24:3, 4.
10. 1 Moos. 2:22.
11. Chemnitz: quacunque. Corpus Iuris Civilis: quorumque (joka
käännöksessä itse asian muuttumatta).
12. Iustiniani Digesta 23,
2.
13. Codex Iustinianus 5, 4.
14. Institutionum sive elementorum 1, 10.
15. de Abraham I, 9 (MPL
14, 476).
16. Andromakhe, 987‑988.
17. MPL 82, 201.
18. MPL 54, 1204; 84, 766.
19. MPL 54, 1205.
20. Oik. kolmannessa.
21. MPL 84, 353.
22. MPL 119, 980.
23. Ks. Corpus Iuris Canonici (CIC; ed.
Richter) I: Decretum Magistri Gratiani. Graz 1959; MPL 187.
24. CIC I, 1291; MPL 187, 1702.
25. MPL 16, 1335‑1338.
26. 1 Moos. 26: 34, 35.
27. Et satis quidem haec, pro imperio Pontificio.