Matt. 3:13-17
Hjalmar Lax
Mikä tässä on salaisuus? Se kuin Jeesus tuli
Johannekselta kastettavaksi. Johanneksen luo tulivat nimittäin vain syntiset
ihmiset syntejään tunnustamaan. Oliko Jeesuskin syntinen? Oli kyllä, vaan
meidän synneistämme. Siksipä Hän tulikin Jordanille, ja tunnusti meidän
syntimme omikseen, sekä meni niistä Jumalan tuomioissa vastuunalaiseksi, joka
kuului Hänen välimiesvirkaansa. Samalla Hän lopetti Johanneksen kasteen, ja
asetti Pyhän kolminaisuuden kasteen Johanneksen kasteen tilalle. Tässä
kasteessa on koko Jeesuksen ansio kastettavan saatavana. Niin on nyt meidän
kasteessamme se kaste, jossa annetaan koko Pyhän kolminaisuuden yhteinen armo
kastettavalle. Ei Johanneskaan tätä vielä käsittänyt, kun esteli Jeesuksen kastamista
vastaan - ja onhan kasteesta ymmärtämistä kelle vaan, josta paljon on myös
aikojen kuluessa kamppailtu. “Salli nyt”, sanoo Jeesus, “näin sopii
kaikkea vanhurskautta täyttää”. Se on, Jeesus lahjoittaa oman vanhurskautensa
ja ansionsa kasteessa omaksemme. Kuinka paljon siinä nyt saamme? “Taivas
aukenee”, ja niin on kasteemme pyhä, ja kasteen vesi, jossa tulemme
osallisiksi Jeesuksen kunniasta ja puetaan itsellä Jeesuksella. Tämän vuoksi
kannamme täällä jo Kristuksen kunniaa, ja olemme haudatut Jeesuksen kuoleman ja
ylösnousemisen voittoon. Minkälaisia nyt sitten olemme? Oikein pyhiä ihmisiä,
sillä kastettu uskova ihminen on elävä, vanhurskas ja pyhä ihminen, joka
viettää Kristuksen kanssa taivaallista elämää. Tätä ei järjellä käsitetä, “sillä
ei luonnollinen ihminen ymmärrä niitä kun Jumalan Hengen ovat”. Kasteemme
onkin armosta rikas vesi, jossa on Kristuksen kuoleman ja ylösnousemisen
osallisuus. Kasteemme on punattu Jeesuksen verellä, joka vuosi Jeesuksen haavoista
ristillä. Kasteessa lahjoitetaan meille Jumalan iäinen armo, jossa on Jumalan
pyhä kolminaisuus omanamme. Siksipä Jeesus kastatti itsensä Jordanissa, että
tällä osoittaisi meille oikein autuuden kaivon, jossa nyt Jumalan hyvyys, joka
ristillä ansaittiin, siirtyy meille. Jeesuksen kasteessa aukeni taivas, joka
samoin aukenee meille meidän kasteessamme. Tästä hetkestä alkaen ei Jumala näe
meissä yhtään syntiä, kun me kasteen pesossa pestään kaikista synneistä
puhtaaksi. Niin onkin kasteemme meidän uskovien armolasten oikea punainen meri,
johon vanha adam hukkui synteinensä, jotta ei jäänyt mitään jälelle. Sen tähden
emme pelkää enää kuolleita egyptiläisiä, vaikkapa niitä näkyy ja tuntuu. -
Kastettuamme me olemme nyt niin puhtaat ja valkeat, kuin Jeesus oli Taaborin
vuorella, olemme oikein ruhtinaslapsia, säteillen vanhurskauden loistoa.
Kasteessa saamme Pyhän Hengen, joka tulee luoksemme rakkaimmassa ja
ystävällisimmässä muodossa, lempeänä kyyhkysenä ja asuu meissä. Siksipä
sanotaankin meitä Raamatussa Pyhän Hengen temppeliksi, ja niin tulemme Jumalan
luonnosta osallisiksi, oikein uusiksi luontokappaleiksi. Tämän Pyhän Hengen
ilmoituksen kautta tiedämme, että olemme autuaat. Näin laittaa Pyhä Henki
Jumalan paratiisin sydämiimme, jossa Jumala käyskentelee ja pyhät enkelit
palvelee meitä. Jeesuksen kaste tuottaa meille lapsioikeuden. Isä sanoo: Tämä
on minun rakas poikani.” - Jumala ei voi meitä kyllin katsella, koska
olemme Hänen silmissään ihanat. Jeesuksen verenpisarat ovat tehneet meidät niin
kauniiksi. Armo ja rakkaus tippuu alati kuin kaste Hermonista meihin. Tämä on
suuri salaisuus, - sillä näin usko käsittelee asiat, joten lisää Herra meille
uskoa, että jaksamme käsittää ja ymmärtää, sillä järkemme, perkele, maailma ja
oma lihamme sotii tätä aina vastaan.
Todistaja