MUUT LEHDET:
(Sakari Korpinen, Sanansaattaja 11.1.2001)
Pyhien muisto
Näin sanoo Herra
Tuomiorovasti Gustaf
Adolf Danell sai iäisyyskutsun
Viime vuosikymmenten yksi kuuluisimmista ruotsalaisista
kirkonmiehistä, tuomiorovasti, teologian tohtori Gustaf Adolf Danell kuoli
5.12.2000. Hän oli syntynyt 6.11.1908. Hänen isänsä oli Skaran piispa Hjalmar
Danell. Suuresta lapsijoukosta tuli toinenkin pappi, Sven Danell, joka
valittiin myöhemmin piispaksi. Hän ei kuitenkaan seurannut veljensä
raamatullis-tunnustuksellista linjaa.
Opiskellessaan Uppsalassa teologiaa Danell suuntautui
Vanhan testamentin eksegetiikkaan, josta hän väitteli 1946 ( The Name Israel
in The Old Testament). Jo tuolloin hän kohtasi radikaalin raamattukritiikin
ja oppi tuntemaan sen lähtökohdat ja väitteet. Eräs G. A. Danellin opettajista
oli professori Emmanuel Linderholm. Hän edusti meidänkin ajallemme tyypillistä
liberalismia. Eräs hänen tunnuslauseistaan oli: dogmasta evankeliumiin.
Linderholm opetti, että kirkon tunnustus ja uskonlauseet ovat kuollutta oppia,
josta tuli päästä eroon. Danell lähti kulkemaan aivan toiseen suuntaan. Yhdessä
professori David Hedegårdin kanssa Danell perusti Biblicum-kurssikeskuksen
auttamaan raamattukriisissä olevia teologeja löytämään uudelleen kirkon
raamatullisen uskon. Parkanon silloinen kirkkoherra Reijo Arkkila innostui
Biblicumista jopa niin, että julkaisi pieniä kantaaottavia lehtisiä nimellä
Biblicum. Tässä vaiheessa tutustuin itsekin G. A. Danelliin ja kävin Uppsalassa
Biblicumin keskuksessa. Tavallisen papin työn (Växsjön tuomiorovastiksi 1957)
ja laajan opetustoiminnan lisäksi Danell toimitti kantaaottavaa teologista
lehteä (Nya Väktare) 1968-1992, joka tuli vuosia myös monille
tunnustuksellisille papeille Suomessa.
Danell nousi yhdeksi Ruotsin puhutuimmaksi
kirkonmieheksi. Hän asettautui hyvin näkyvästi vastustamaan Ruotsin kirkon 1958
tekemää päätöstä avata papin virka naisille. Tästä oli seurauksena mm. se, että
vaikka Danell pääsi vaaleissa kahdeksan eri kertaa piispaehdokkaaksi,
valtakunnan hallitus ei nimittänyt häntä piispaksi. Tämä kiinnosti mediaa.
Danell ei eronnut Ruotsin kirkosta, mutta vaati jatkuvasti voimakkaampaa
irrottautumista yleisen mielipiteen ja poliittisten ryhmien hallitsemasta
piispallisuudesta. Jumalan sanan hylkääville tilan antaminen vie aina lopulta
epäuskon voittoon. Tämän ohjelmansa vuoksi Danell ajautui myös toiminnalliseen
erimielisyyteen vanhan ystävänsä, toisen kuuluisan naispappeutta vastustavan,
piispa Bo Giertzin kanssa. Giertz näki myöhemmin, että hänen linjansa ei
johtanut kirkon uudistumiseen, vaan yhä suurempiin vaikeuksiin. Edes hänen
rakastamassaan Göteborgin hiippakunnassa ei enää ole vihitty naispappeuden
vastustajia lainkaan papeiksi. Danellin ennustama katastrofi on tänään totta.
Vaikka Danellin teologista linjaa voidaan luonnehtia myös
korkeakirkolliseksi, hänen terävää profeetallista ääntään kuuntelivat
erityisesti Ruotsin matalakirkolliset raamatulliset ryhmät.
Danellista tuli lämmin Suomen ystävä ja yhteyksien
rakentaja. Hän opetti Åbo Academissa 1940-41 ja 1942-46 hepreaa ja kreikkaa.
Danellin silloiset oppilaat muistavat hänet vaativana ja hurskaana opettajana,
joka osallistui mielellään myös opiskelijoiden vapaa-ajan keskusteluihin. Jo tuolloin
Danellin nimi tuli suomalaisen raamatullis-tunnustuksellisen papiston
keskuudessa niin tunnetuksi, että hänen erityisesti 1970-luvulla ilmestyneitä,
mittavia saarnakirjojaan on käytetty paljon Suomen pappiloissa saarnan
valmistukseen. Yksi merkittävimmistä on nimeltään Så säger Herren (Näin sanoo
Herra). Evankelisen Ylioppilasliiton (EYL) toimesta julkaistiin 1970-luvun
alussa myös suomeksi hänen teoksensa Vår allra heligaste tro, jolle Simo
Kiviranta antoi nimen Jokamiehen uskonoppi. Lisäksi EYL jakoi hänen
traktaattejaan suomennettuina. Tuomiorovasti G. A. Danell kävi myös usein
Suomessa esitelmöimässä ja saarnaamassa mm. Paavalin Synodin tapahtumissa.
Jumalan sanaan tukeutuva kirkkokansa eri puolilla
pohjoismaita siunaa G. A. Danellin muistoa.