MITÄ EVANKELIUMI ON?
Tottahan jokainen, joka tahtoo
kantaa kristityn nimeä ja käyttää Raamattua, tunnustanee opinkappaleena sen
totuuden, että evankeliumi on suuri salaisuus. Sillä se on niin selvästi ja
niin monessa paikassa Uudessa Testamentissa kirjoitettu, ettei kukaan, joka
sitä lukee, voi olla sitä näkemättä. Mutta nyt ei salaisuus oikeastaan ole
siinä, että meidän pitää Kristuksen kautta autuaiksi tulla, tai että
evankeliumi julistaa syntien anteeksi saamista ja vanhurskautta, ja että me,
viheliäiset ihmiset, Kristuksen kautta voimme tulla siitä osallisiksi. Niin
paljon järki voi jotenkin käsittää, ja siitä ei riidellä niiden kesken, jotka
tahtovat kantaa kristityn nimeä, ei myöskään heränneen sielun omassatunnossa.
Vaan kysymys on oikeastaan: Kenen ovat ne aarteet, joita evankeliumi julistaa?
Lahjoitetaanko ne meille, kun me käännymme ja uskomme, ja ovatko ne niin
muodoin ainoastaan uskovaisten omat, vai ovatko ne lahjoitetut meille ja ovatko
ne olleet meidän jo ennen, ja onko kääntymisemme kääntymistä uskomaan sitä?
Tähän muutamat varmasti vastaavat: Ne ovat kaikkien ihmisten, kaikkien, joita
Jumala sanassansa kutsuu maailmaksi, kaikkien, joiden edestä Kristus on annettu
alttiiksi. Toiset jälleen vastaavat: Ne ovat kaikkien katuvaisten, uskovaisten
sielujen. Tässä on evankeliumin loukkauskivi, riidanalainen kohta, mikäli se
nimittäin ilmaantuu opissa.
Mutta ennen kuin menemme
eteenpäin, emme voi olla mainitsematta kahta seikkaa. Ensiksi: niin kauan kuin
evankeliumi jossain paikkakunnassa ei oikein ole päässyt sydämiin ja näyttänyt
suurta voimaansa, voivat ei ainoastaan ne sielut, jotka sitten evankeliumin
kautta tulevat vapautetuiksi, vaan myöskin semmoiset, jotka kohta osoittavat
vihamielisyyttä sitä kohtaan, usein näyttää ja johonkin määrin rakastaa
evankelisia puheenparsia ja lauluja, niin kauan nimittäin kun he eivät siinä
näe muuta kuin tavallista uskonnollisuutta. Niinpä voi kansa välistä julkisesti
veisata: Hänessä maailma vanhurskautettiin, ja ne jotka näyttävät olevan
evankeliumin vastustajia, yhtyvät tähän lauluun, kunnes muutamat oikein
kadotetut syntiset alkavat toden teolla vakaasti uskoa asiaa, ja se osoittaa
voimansa heidän sydämissään ja heidän todistuksessaan. Silloin nähdään, että
Kristus on pantu merkiksi, jota vastaan sanotaan, että monen sydämen ajatukset
tulisivat ilmi (Luuk. 2). Toinen asia, josta tahdoimme mainita, on, että vaikka
riita evankeliumista on itse asian ja sen olemuksen puolesta aina sama, voivat
kuitenkin lauseet ja puheenparret, joista riidellään, usein olla vallan
erilaiset. Niin voidaan esim. väliin riidellä siitä, kuinka syntien
anteeksiantamus on olemassa Jumalan luona ja on evankeliumissa lahjoitettu
kaikille ihmisille, ennen kuin he kääntyvät ja uskovat. Väliin riidellään
erityisesti siitä, voiko maailma olla vanhurskas Jeesuksessa, ennen kuin Jumala
antaa todistajiensa ilmoittaa hänen sanaansa niin suurella voimalla ja
selkeydellä, että se tunkeutuu sieluihin, niin että vastustajienkin täytyy
tavallaan myöntää asia, kunnes he tilaisuuden sattuessa alkavat vastustaa
toista samaa sisältävää kohtaa, ehkä samaa, jonka he jo ennen ovat totuudeksi
tunnustaneet. Mutta, kuten äsken sanottiin, on asia aina sama ja koskee aina
evankeliumin olemusta ja käytäntöä.
Kaikki evankeliumin lahjat ovat
Kristuksessa olemassa ja ovat lahjoitetut ihmisille hänessä ja hänen kanssansa.
Jos nyt Kristus on lahjoitettu kaikille ja annettu alttiiksi kaikkien ihmisten
edestä, niin ovat hänessä ja hänen kanssansa kaikki evankeliumin lahjat
lahjoitetut juuri samoille ihmisille ja ne ovat heidän omansa tämän Jumalan
lahjan voimasta. Mutta että tämä suuri lahja on annettu koko maailmalle, on
toki selvä asia. Tästä puhuu Luther pienen Raamattunsa Joh. 3:16 johdolla seuraavin
voimallisin sanoin: Viidenneksi kuvataan myöskin tässä vastaanottaja eli se,
joka saa lahjan, ja jota sanalla sanoen kutsutaan maailmaksi. Ihmeellistä
rakkautta ja ihmeellistä antamista tämä todella on; sillä tässä ei ole
ollenkaan mitään yhden kaltaisuutta rakastetun ja rakastajan välillä. Kuinka
voi tällainen Jumalan rakkaus maailmaa kohtaan olla mahdollinen, ja mitä hän
löytää siinä sellaista, jonka vuoksi hän tekee niin paljon sen edestä. Jos
sanottaisiin hänen rakastavan enkeleitä, niin ne ovatkin jaloja olentoja, jotka
ansaitsevat saada rakkautta osakseen. Mutta mitä sitä vastoin maailma on muuta
kuin suuri joukko semmoisia ihmisiä, jotka eivät pelkää Jumalaa, eivät luota
häneen, eivät myöskään rakasta, ylistä ja kiitä häntä, vaan käyttävät väärin
luontokappaleita, pilkkaavat hänen nimeänsä, ylenkatsovat hänen sanaansa, ovat
tottelemattomia, murhaajia, huorintekijöitä, varkaita ja heittiöitä,
valehtelijoita, pettäjiä, täynnä vääryyttä ja kaikenlaista jumalattomuutta, ja
sanalla sanoen kaikkien hänen käskyjensä rikkojia sekä kaikessa kapinallisia ja
vastahakoisia ja auttavat tuota ilkeää perkelettä, joka on Jumalan julkinen
vihollinen. Katso tuommoinen on nyt se kaunis ja rakastettava neitsyt ja
morsian, jolle Isä antaa rakkaan Poikansa ja hänen kanssansa kaikki, vaikka
hänellä olisi syytä kyllä, kuullessansa vain maailmaa mainittavankin, musertaa
se salamallaan tomuksi ja heittää se helvetin syvyyteen. Sillä sanalla =maailma= on Jumalan
korvissa sanomattoman inhottava kaiku ja kuitenkin on ihmeen kummasti pantu
yhteen: Jumala rakastaa maailmaa. On niin kuin tahdottaisiin sanoa: Jumala
rakastaa kuolemaa ja helvettiä ja on oman ankarimman ja iankaikkisen
vihollisensa, kirotun perkeleen ystävä. Jos nyt nämä molemmat asetetaan
rinnakkain, nimittäin lahjan antaja ja saaja, niin ymmärrämme syystä
kutsuttavan sanomattoman suuren rakkauden osoittamiseksi ja sanomattoman suuren
lahjan antamiseksi sitä, että Jumala niin kokonaan on vuodattanut sydämensä
tuota ilkeää ja inhottavaa kuvaa kohtaan, sen sijaan että hänen olisi pitänyt
vuodattaa sen yli pelkkää vihaa, kostoa ja kadotusta. Mutta hän ei katso sitä,
että maailma on täynnä ylenkatsetta, häväistystä, tottelemattomuutta ja
suurinta kiittämättömyyttä Jumalaa kohtaan kaikista niistä lahjoista, joita hän
on antanut sille, vaan unhottaa yhdellä kertaa kaiken sen pahuuden ja synnin.
Jos antaja olisi vieläkin jalompi ja hänellä olisi vieläkin runsaammin
hyvyyttä, niin olisi kuitenkin maailman pahuuden ja ilkeyden, joka on niin
äärettömän suuri ja sanomaton, pitänyt estää häntä sitä osoittamasta. Sillä
kuka voi lukea tai tarpeeksi ajatella edes omia syntejänsä ja omaa
tottelemattomuuttansa? Mutta kuitenkin voittaa hänet hänen suuri rakkautensa,
niin että hän ottaa pois kaikkien synnit yleensä ja jokaisen erityisesti, niin
että ne ovat iankaikkisesti unhotetut, kuolleet ja poistetut, ja antaa sen
sijaan Poikansa ja hänen kanssansa kaikki. Näin pitkälti Luther.
Niin muodoin on siis tämä
sanomaton lahja todenteolla lahjoitettu maailmalle, kaikille ihmisille,
ja on heidän kaikkien omaisuutta. Siinä ei ole mitään erotusta. Evankeliumi
Jeesuksesta Vapahtajastamme esittää hänet koko maailman sijassa olevaksi
edusmieheksi B yksi kaikkien edestä ja kaikki yhdessä. Syntien anteeksiantamus ei ole
mikään Jumalan mielivaltainen teko, niin että hän tinkisi mitään
vanhurskaudestaan, vaan se on vanhurskauden tuomiotoimi. Jumala ei anna
anteeksi yhtään syntiä, jollei se ole laillisesti poisotettu, sovitettu,
rangaistu vanhurskauden tuomion mukaan, joka tapahtui Jeesuksessa kaikkien
syntisten edestä. Kaikki, mikä tapahtui Jeesukselle Vapahtajanamme, tapahtui
Jumalan silmissä ja hänen tuomionsa edessä niin kuin olisi se tapahtunut
kaikille ihmisille Jeesuksen Kristuksen persoonassa. Koko maailma kaikkine
tuomioinensa ja kirouksinensa oli se puku tai muoto, johon Kristus oli puettu
niin kuin omaansa, kun hän seisoi meidän edestämme Jumalan tuomion edessä,
jossa hänen esiintymisellään oli se voima ja vaikutus, että hänet tehtiin
synniksi meidän edestämme ja että hän tuli kiroukseksi meidän sijassamme. Ja
hänen puhtautensa ja pyhyytensä on Jumala nyt lahjoittanut sille maailmalle,
jonka edestä hän kuoli. Pyhä Jeesus luettiin Jumalan silmissä ja hänen
tuomionsa edessä vanhurskaudettomaksi maailman persoonassa; vanhurskaudeton
maailma tehtiin vanhurskaaksi Jumalan edessä Kristuksen persoonassa. Me tulimme
tuomituiksi hänessä ja kuolimme hänessä, sen todistaa Jumala itse: Yksi on
kuollut kaikkien edestä, siis myös kaikki ovat kuolleet, ja hän on kuollut
kaikkien edestä (2 Kor. 5:15); sillä joka on kuollut, se on
vanhurskautunut pois synnistä (Room. 6:7). Ja kun Kristus meidän edestämme
oli kärsinyt sen tuomion, jonka vanhurskaus vaati, tuli hän vanhurskautetuksi
Hengessä (1 Tim. 3:16), eikä totisesti yksin oman persoonansa
puolesta, vaan hänessä kaikki ne, joiden edestä hänet oli tehty synniksi. Sitä
merkitsevät sanat meidän edestämme, jotka niin usein esiintyvät pyhässä
Raamatussa. Olivathan ne synnit, jotka Jumalan Karitsa kantoi ja otti
pois, maailman synnit (Joh. 1:29). Hän on meidän syntiemme sovitus; eikä
ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien (1 Joh. 2). Maailmanhan
Jumala Kristuksessa sovitti itsensä kanssa, koska hän ei lukenut heille heidän
syntejänsä, ja tahtoohan se sanoa, että hän Kristuksessa esiin toi koko
maailman puolesta semmoisen täydeksi tekemisen, jota vanhurskaus vaati ja jonka
kautta maailma tuli sovitetuksi (2 Kor. 5). Samaa sanotaan myöskin Room. 5:10: Me
tulimme sovitetuiksi Jumalan kanssa hänen Poikansa kuoleman kautta, kun vielä
olimme hänen vihollisiansa. Ja eihän silloin Jumala voi olla niin kalliisti
sovitetuille syntisille sydämestänsä anteeksiantamatta heidän syntejänsä; niin
kuin hän selvästi sanoo: Hän ei lukenut heille heidän syntejänsä. Se on
juuri evankeliumin oikea ydin ja lohdutuslähde, että sen aarteet ovat kaikkien
omat, jotta kaikki lohdullisesti omistaisivat ne itsellensä. Joka tähän lisää
jotain, olkoon se mitä hyvänsä, hän väärentää Jumalan sanan (2 Kor. 4:2).
Mutta se sotii kovin ankarasti
kaikkea inhimillistä järkeä ja viisautta ja syvää oman vanhurskautemme luontoa
vastaan, että syntien anteeksiantamus ja Kristuksen vanhurskaus ovat Jumalan
lahjoittamat kaikille ihmisille, ennen kuin he kääntyvät ja uskovat, se on,
että syntien anteeksiantamus, vanhurskaus ja lapsenoikeus saadaan yksinänsä
Kristuksen tähden, että hänen sovintonsa on ainoa perustus ja syy siihen,
meidän kääntymisemme ja uskomme olematta edes auttavana syynä siihen, että
Jumala lahjoittaa syntien anteeksiantamuksen ja mitä sen mukana seuraa. Sitä ei
Jumala kuitenkaan saa todenteolla uskomaan muita kuin muutamia kurjia syntisiä,
joiden suu on tullut tukituksi, ja jotka ovat joutuneet häpeään
kääntymyksessänsä, itsensäkieltämisessänsä ja uskossansa, niin etteivät näe
mitään muuta pelastuskeinoa kuin ottaa vastaan armon armona, kokonaan toisen
ansaitsemana ja toisen tähden lahjoitettuna. Semmoisille se on kallis, mutta
kaikille muille uskonnollismielisille ihmisille se on salaisuus, jopa
loukkauskivi, kuinka uskovaisina he itsensä pitänevätkin.
Ja nyt on Jumalan sanassa
moninaisia lauseita, jotka jälkimmäisten mielestä ovat vallan vastoin sitä
asiaa, josta tässä olemme puhuneet. Me tahdomme tässä mainita muutamia, mutta
selviä semmoisia. 1 Joh. 1:9 sanotaan: Jos me tunnustamme syntimme, on hän
uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja
puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä. Ap. t. 3:19 sanotaan: Tehkää siis
parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois. Psalmissa
32 sanotaan: Minä tunnustan Herralle rikokseni; ja sinä annoit anteeksi
minun syntivelkani. Gal. 3:26 sanotaan: Te olette kaikki uskon kautta
Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa. Joh. 1:12 sanotaan: Mutta
kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi vallan tulla Jumalan lapsiksi,
niille jotka uskovat hänen nimeensä. Ja ne eivät ole syntyneet verestä eikä
lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta B paitsi monia
muita lauseita, joissa sanotaan meidän tulevan vanhurskautetuiksi ja autuaiksi
uskosta ja että ainoastaan uskon kautta pääsemme meille lahjoitetun armon
osallisuuteen. (...)
Me tunnemme, Jumalan kiitos,
ennen mainitut, kalliit lauseet syntien tunnustamisesta, uskosta, sen
tarpeellisuudesta ja vaikutuksesta, Jumalasta syntymisestä jne. Me rakastamme
niitä, saarnaamme ja teroitamme niitä ahkerasti kaikessa heikkoudessa, ja
ihmeellistä kyllä, me saarnaamme niitä yhtä paljon loukkaukseksi kuin sitäkin,
että Kristus otti pois maailman synnit. Asia on niin, että ne lauseet, joissa
puhutaan syntien tunnustamisesta ja sitä seuraavasta anteeksisaamisesta, sekä
siitä, että me tulemme vanhurskautetuiksi uskon kautta, ovat yhtä hyvin Jumalan
kalliita sanoja, kuin se, että Jumala sovitti maailman itsensä kanssa, ja ne
ovat mitä ihanimmassa sopusoinnussa sen kanssa.
Mutta huomaa! Niissä puhutaan vallan
toisesta asiasta, nimittäin ennen lahjoitetun armon sovelluttamisesta
sydämeen. Jumalan sana todistaa Jumalalla olevan koko maailman hyväksi
armon ja anteeksisaamisen, jonka Kristus kaikkien sijassa ansaitsi, ja joka
Kristuksessa on kaikille ihmisille lahjoitettu. Juuri tämä sana on evankeliumia
sen varsinaisessa merkityksessä. Mutta sen jälkeen puhutaan tästä armosta ja
anteeksisaamisesta vastaanotettuna, uskottuna ja syntisten sydämiin
sovellutettuna. Ensimmäinen on jälkimmäisen perustus, ja jälkimmäinen on
edellisen hedelmä. Niin kuin Jeesuksen veri on ottanut pois koko maailman
synnin kadottavan merkityksen Jumalan silmäin ja tuomion edessä, niin täytyy
myöskin saman veren ottaa pois synnin kadottavan merkityksen kunkin yksityisen
ihmisen omastatunnosta, jos hänen mieli tulla autuaaksi. Ei mikään muu tai
mikään vähempi voi sovittaa syntisen sydäntä Jumalan kanssa, ja jos se ei
tapahdu, niin joutuu syntinen iankaikkiseen kadotukseen, ei sen tähden että
häneltä puuttui anteeksisaamista ja vanhurskautta Jumalan edessä, vaan sen
tähden, ettei hän ottanut sitä vastaan, se on, ei uskonut eikä siis tullut
sydämessänsä sovitetuksi Jumalan kanssa. Kun sen tähden apostoli oli sanonut
Jumalan Kristuksessa sovittaneen maailman itsensä kanssa, koska hän ei lukenut
heille, nimittäin maailmalle, heidän syntejänsä, ja on meissä
sovintosaarnan säätänyt, seuraa heti sen jälkeen: Kristuksen puolesta siis
olemme lähettiläinä, kun näet Jumala kehottaa meidän kauttamme. Me pyydämme
Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa. Tähän viimeiseen
me tarvitsemme kääntymistä, syntien tunnustamista ja uskoa, ja tässä
tarkoituksessa kuuluu: Jos tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja
vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät
kaikesta vääryydestä, nimittäin ottaa pois kadottavan velan tunnon
omastatunnosta. Samassa tarkoituksessa Pietari neuvoo: Jotta Herran
kasvoilta koittaisivat virvoituksen ajat, ja hän lähettäisi Kristuksen
Jeesuksen, joka on teille edeltämäärätty (Ap. t. 3:19,20). Nythän on
selvää, ettei Kristusta ollut lähetettävä heille ansaitsemaan armoa Jumalan
edessä. Sen hän oli jo jalosti tehnyt. Mutta hänet oli lähetettävä heidän
sydämiinsä; sinnehän virvoittamisen aika oli tuleva, koska synti sieltä oli
poispyyhittävä ja heidän piti sydämissänsä saada rauha Jumalan kanssa
(Room. 5:1). Aivan sama merkitys on noilla ennen mainituilla Daavidin sanoilla:
Minä tunnustan Herralle minun pahat tekoni, niin sinä annoit anteeksi minun
syntini vääryyden. Kuinka se tapahtui, näemme selvästi 2 Sam. 12:ssa: Herra
lähetti Nathanin Daavidin tykö, silminnähden siinä tarkoituksessa, että
Daavid saataisiin tunnustamaan syntinsä, ottamaan vastaan anteeksiantamuksen ja
sen kautta tulemaan oikeaan suhteeseen Jumalaan. Ja kun Nathan Jumalan
antamalla taidolla oli saanut Daavidin lausumaan oman tuomionsa, ja hän silloin
sai kuulla sanan: Sinä olet se mies, silloin tunnusti hän: Minä olen
syntiä tehnyt Herraa vastaan. Silmänräpäyksessä seuraa sitten tämä: Niin
on myös Herra antanut sinun syntisi anteeksi. Sinä et kuole. Daavidin
tunnustus ei tosin vaikuttanut sitä, että Herra poisti synnin tuomion. Siihen
vaadittiin vallan toinen uhri. Mutta Daavidin sydän oli nyt niin valmistunut,
että se siunauksekseen voi kuulla siitä anteeksi antamisesta, joka ennen oli
Jumalan sydämessä, ottaa sen vastaan ja sen kautta jälleen tulla sovitetuksi
Jumalan kanssa.
Suuressa katkismuksessa Luther
kirjoittaa (Isä meidän -rukouksen) viidennestä rukouksesta kultaiset sanat.
Ensin puhuttuansa, kuinka perkele, maailma ja paha lihamme alati kiusaa meitä
syntiin ja kurjuuteen, niin että meidän on sangen tarpeellista huutaa: Rakas
Isä, anna meille anteeksi meidän syntimme, hän sanoo: Se on tosi, Jumala
antaa anteeksi synnin ilman ja ennen meidän rukoustamme: sillä onhan hän
antanut meille evankeliumin, joka sisältää paljasta anteeksiantamusta, ennen
kuin me rukoilimme sitä, niin, ennen kuin me koskaan ajattelimmekaan sitä.
Mutta me rukoilemme tässä, että me tunnustaisimme ja vastaanottaisimme
semmoisen anteeksiantamuksen. Sillä niin kuin liha, jossa me joka päivä
elämme, on sen laatuinen, että se ei usko Jumalaa, ja että siinä aina liikkuu
pahoja himoja ja ajatuksia, niin että me joka päivä teemme syntiä sanalla ja
työllä, tekemisellä ja tekemättä jättämisellä, niin tulee omatunto sen kautta
levottomaksi, täyttyy Jumalan vihan pelosta ja kadottaa niin muodoin sen
lohdutuksen ja luottamuksen, jonka se saisi evankeliumista. Sen tähden on aina
tarpeellista lakkaamatta anoa armoa ja anteeksiantamusta, että alakuloinen,
levoton omatunto siten jälleen tulisi rohkaistuksi.
Me tahdomme vielä tästä tärkeästä
asiasta mainita Roseniuksen todistuksen ja käsityksen Jumalan sanasta. Hän
kirjoittaa tästä asiasta näin: Me emme saa antaa kenenkään ihmisen sanoa
itsellemme, kuinka Jumala antaa anteeksi synnit, meidän pitää vaan se nähdä ja
kuulla hänen omasta suustansa. Me käännymme sen tähden pyhään Raamattuun, ja
siinä puhutaan syntien anteeksisaamisesta kahdessa merkityksessä, nimittäin
ensiksi ansaittuna ja totisesti tapahtuneena ja toiseksi vastaanotettuna
ja sovellutettuna yksityiseen ihmiseen. Ensin huomaamme siis pyhässä
Raamatussa jotain, joka on yhtä ihmeellistä kuin jaloa ja varteenotettavaa, ja
joka on näyttävä useimmista ihmisistä melkein uudelta ja hämmästyttävältä,
nimittäin että kaikkien ihmisten synnit jo ovat anteeksiannetut,
poispyyhityt, peitetyt, ennen kuin he kääntyvät ja uskovat, ennen kuin he
ottavat vastaan sen armon, sen syntien anteeksisaamisen, joka on heille
ansaittu ja tarjottu. Mitä se merkitsee? Juuri sitä, että Raamattu sanoo sen
pelastuksen merkityksen eli tarkoituksen, joka on tapahtunut Kristuksessa
Jeesuksessa, olleen suoranaisen syntien anteeksisaamisen sekä että me
silloin, juuri silloin, kun Kristus kuoli ristillä, tulimme sovitetuiksi
Jumalan kanssa, että syntimme silloin tuli peitetyksi, rikoksemme
silloin sovitetuksi. Missä se on kirjoitettu? Room. 5:10 sanotaan: Me
tulimme sovitetuiksi Jumalan kanssa hänen Poikansa kuoleman kautta, kun vielä
hänen vihollisensa olimme. Huomaa, että siinä ei sanota: me tulemme,
vaan: me tulimme; siinä ei sanota: meidän murtumisemme, meidän
katumisemme, rukoilemisemme, kääntymisemme kautta ym., vaan hänen Poikansa
kuoleman kautta. Vielä sanotaan 2 Kor. 5:19: Jumala oli Kristuksessa ja
sovitti maailman itsensä kanssa, eikä lukenut heille heidän rikkomuksiansa ja
hän uskoi meille sovituksen viran, jonka kautta hän nyt neuvoo meitä: Antakaa
sovittaa itsenne Jumalan kanssa. Niin kuin tahtoisi apostoli sanoa: Kyllä
Jumala on leppynyt teitä kohtaan; lepytetyksi hän tuli Kristuksen kuoleman
kautta; kyllä synnit ovat pois otetut hänen silmissänsä; kyllä hän on
tyytyväinen ja sopinut teidän kanssanne. Antakaa te nyt vaan sovittaa itsenne
Jumalan kanssa! Ef. 1:7 ja Kol. 1:14 sanotaan melkein samalla tavalla: Meillä
on lunastus hänen verensä kautta, rikkomusten anteeksisaaminen, joilla
sanoilla apostoli selvästi selittää, mitä sovinto Kristuksen veressä sisältää,
nimittäin syntien anteeksisaamisen. Dan. 9:24 sanotaan myöskin, että sinä
aikana, mikä siinä määrätään, niiden siinä mainittujen seitsemänkymmenen
viikkovuoden kuluttua, mikä aika sattui yhteen Kristuksen kuoleman kanssa, luopumus
päättyy, synti sinetillä lukitaan, pahat teot sovitetaan ja iankaikkinen
vanhurskaus tuodaan. Jes. 53:5,6 sanotaan, että Herra heitti kaikkien
meidän syntivelkamme hänen (Pojan) päällensä, että hän on
haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme
tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja
hänen haavojensa kautta olemme me paratut jne. Niin on pyhä Jumala antanut
kirjoittaa sanansa. Mitä me sille teemme? Hänen sanansa ovat selvät ja selkeät
kuin päivä ja lujat niin kuin vuoren patsaat. Meidän täytyy ottaa ne vastaan
semmoisina kuin ne on kirjoitettu, ja tietää Herran tahtovan, että niillä pitää
olla semmoinen merkitys, emmekä saa ottaa siitä mitään pois emmekä panna siihen
mitään lisää. Mitä ne sanovat meille? Juuri sitä, että kaikki se synti, mikä on
maailmassa, jumalattomienkin, kääntymättömienkin ja uskottomienkin synnit ovat
kerran heitetyt Kristuksen päälle, se on, hänelle luetut, hänen laskuunsa
kirjoitetut ja että hän on ne maksanut, sovittanut ja pois ottanut. Mutta jos
ne ovat heitetyt hänen päällensä, niin eiväthän ne enää ole syntisten päällä!
Sillä kun jotain otetaan pois toisesta paikasta ja pannaan toiseen, niin eihän
se enää ole edellisessä paikassa. Jos velka pyyhitään pois jonkun tilistä ja
kirjoitetaan toisen tiliin, niin eihän se enää ole edellisessä paikassa. Vai
kuinka? Lyhyesti, tästä seuraa, että Lutherin sanat katkismuksemme toisessa
uskonkappaleessa ovat todet, että Jeesus Kristus pyhällä ja kalliilla
verellänsä minut kadotetun ja tuomitun ihmisen lunasti, kaikesta synnistä,
kuolemasta ja perkeleen vallasta vapahti ja päästi. Siinä ei sanota: on
lunastava, vapahtava ja päästävä, vaan: on lunastanut jne. Tästä seuraa, ettei
kenenkään ihmisen tarvitse joutua kadotukseen syntiensä tähden, koska synti
totisesti on pois otettu, pois pyyhitty ja anteeksiannettu, vaan joka ei sitä
omista, hän ei tahdo tulla häihin, vaikka oli häihin kutsuttu.
Poimintoja teoksesta: Christian
Möller, Mitä evankeliumi on olemukseltaan ja sisällöltään ja ketä se
tarkoittaa? Helsinki 1942.